Opinia, iulie 1916 (Anul 13, nr. 2800-2823)

1916-07-22 / nr. 2815

8! Ziarele, apărute astăzi, inceptnd cu cele produse, publică raportul ministrului de Interne, precum și decretul de distituire a prefectului de Suceava, d. St. Albu. In locul fostului prefect s’a numit prefect de Suceava d. deputat Const. Sturdza, care a depus ori fură mintul. Numirea d-luiSturdza a fost anunţată de ziarul nostru încă de acum câteva zile. Totodată a mai fost distituit şi d. Gheorghe Dimitriu, şef de birou la prefectură, poliţaiul oraşului Fălticeni, d. Divăiţ a fost revocat, iar administratorii de plasă Dumitru Secară şi Brăescu trimişi In judecata consiliului administrativ. 13 Principesa Olga Sturdza a donat grădinei de copii din Ţicău suma de trei mil. de lei. SS La şcoala normală de fete sânt vacante 18 ore de ţesătorie. S. D. Vasile D. Antoniu preşedintele Societăţei subofiţerilor în rezervă din Romînia Iaşi face cunoscut şi roagă pe toţi d-nii subofiţeri din rezervă, activitate, reangajaţi şi veterani, de orice grad, şi din toate armele.trei, care doresc a figura ca membri la Societatea subofiţerilor In rezervă, să adreseze cererile d-Ior la adresa preşedintelui Str. Păcurari No. 25 Iaşi. 88 Un confrate local anunţă că un grup de 25 liberali locali a oferit pentru a treia oară şefia liberalilor iaşani şi că primarul „face nazuri“. Aşteptăm să serbeze d. Mirzescu centenarul ofertelor pentru şefie şi atunci ne vom ocupa de acest eveniment iaşan permanent. S3 D. profesor Manicatide a vizitat la Slănicul Moldovei pavilionul de scarlatinoşi. Toţi pacenţii prezintă cazuri uşoare şi dau bune speranţe de grabnică Însănătoşire. S3 Consiliul Comunal, din lipsa membrilor, n’a putut ţine ori şedinţa anunţată. SS Administraţia comunală a reziliat contractul cu d. Vasilescu care a funcţionat in iarta trecută ca antreprenor al depozitelor comunale de lemna. 33 in ziua de 17 băetul Gh. Carancea din corn. Ciurea lucindu se cu o armă, aceasta a luat foc şi glontele a trecut pe lingă soţii Cotea, cari treceau din Intitulare pe acolo, fără însă a-i lovi. Din acel moment băietatul Carancea a dispărut, fără a i se putea da de urmă. 83 In ziua de 18 a lunei maşina No. 1618, a surprins In dreptul cantonului 115 lingă Ciurea, pe locuitorul Ion Andrei Duca, care trecea pe acolo cu o căruţă, Andrei Duca a fost rănit grav la cap, şi a trebuit să fie Internat in spital. 38 In fiecare seară renumitul „Circ Naţional Român" de sub direcţia d lui G. Bella îşi continuă cu succes reprezentaţiile. Un public numeros frecventează circul pentru a vedea, numerele de atracţii ca: prezentarea şi dresarea cailor in libertate şi înaltă şcoală, acrobaţi, clovni, eminenţi călăreţi şi călăreţe. S. D. Inginer Gr. Alevra a luat in arendă domeniul Flaminzi pa termen de 10 ani cu arenda de 587.000 Iei pe an. Principele Sturdza a dat d-lui Alevra şi o opţiune valabilă pentru un an pentru cumpărarea moşiei pe preţ de 1200 lei talcea. 13 Ecou*—Astăzi a Încetat din viaţă bătrîna Şifra Eichenkatz, mama d-lui S. Eichenkatz, din str. Spinzi. CI D. G. Vesbian, Institutor In Iaşi, prepară elevi pentru concursul de admitere In şcoalele secundare şi Internatele statului. Cursurile de preparaţie încep la 1 August. A se adresa str. Sărărie 143. 38 Bibliografie.—In editura H. Steinberg din Capitală a apărut „Critice“ vol. IV de E. Lovinescu cu interesante critici şi polemici de actualitate. De asemenea „Păţania lui Basati“ piesă într’un act a d-lui Romulus Voinescu, jucată la teatrul naţional din Bucureşti. 31 Astăzi JOI 21 Iulie Matineu la 5 şi un sfert în Sala Sidoll şi reprezentaţie serală In Grădina Traian, program superb. Puterea de a vorbi cu Diavolul, mare dramă fantastică, după romanul scriitorii u lui francez Anicet Bourgeois.—Film parizian, fastuos înscenat. Această dramă cuprinzînd trei părţi mari este jucată de cei mai distinşi artişti ai scenelor din Paris. In noul program mai sunt cuprinse: Vederi de pe fronturile de luptă. Un zepelin distrus la Salonic—Inmormlntarea lui Achil Popescu, cunoscutul artist din Capitală etc. Mîine Vineri matineu la ora 5 şi un sfert şi reprezentaţie serală. Program nou : Readucem după numeroase Insistenţe „Odette“ celebra dramă a lui Victorien Sardouan dra Francesca Bertini in rolul titular—(5 acte). S3 In comuna Prigoreni, s’a declarat epizotia de febră aftoasă. 33 Expoziţia de cai. Pe platoul abatorului a avut loc eri, anunţata expoziţie de cal. In vederea acestei expoziţii, a sosit în localitate o comisîune a ministerului, de războiu, compusă din d-nii general Socec, maior Răsvan şi maior veterinar Rădulescu, precum şi o comisie din partea ministerului de domenii. Din partea ministerului de războiu s-au cumpărat 22 cai, între 2-4 ani şi anume 7 cai de provenienţă din oraşul Iaşi,pe preţul de 5450 lei şi 15 cai de provenienţă din judeţ, pe suma de 11.900 lei. Ambele comisiuni s’au transportat la ferma d-lui Badareu. Aci comisia ministerului de domenii a selecţionat harma- 8uri reproductivi şi 4 tauri iar comisia ministerului de războiu a selecţionat 19 cai, in vrîstă de la 2—4 ani. Ambele comisiuni vor participa Duminica viitoare la expoziţia de cai din Belceşti. Membrii comisiuni au fost călăuziţi de d. dr. Iliescu, medic şef veterinar al al judeţului, care şi-a dat toată ostenela in organizarea acestor expoziţiuni. 33 Furtul de 108.000 lei. In urma corespondenţelor primite din" Tulcea, brigada de siguranţă din localitate, a arestat ori pe Josef Giii, feciorul de casă al d-lui dr. Racoviță. El a fost arestat de comisarul Botez, in str. Bulevardul Ferdinand No. 8. Asupra lui s’a găsit suma de 2240 Iei. Luat din sturt, el a mărturisit, că a fost acela care a indicat lui Traian Ștefănscu şi Odisea Vlimens să săvîrşească furtul de la Eichenkatz, căci el fiind fecior în casă la d. dr. Racovitză ştia ca Eichenkatz avea acasă la dinsul suma de ban, pe care avea să o aducă a doua zi dimineaţă. E foarte curios, că procurorul care a luat asupra sa instruirea acestei afaceri nici nu s’a interesat să afle, dacă mai ştie cineva de aceşti bani. losef Clit a continuat a servi ca fecior in casă la doctorul Racovitză plnă acum clteva zile, clnd a fost concediat provizor, pe timpul cit familia Racoviţă se va afla la Călimăneşti. La locuinţa lui Clit s’au mai găsit mai multe lucruri, furate din casa d-rului Racoviţă. Au mai fost arestaţi şi alţi doi indivizi, găsiţi la locuinţa lui Clit. In urma mărturiilor lui Clit dovedindu-se nevinovăţia servitoarelor Victoria Jacoţă şi Florica, ambele au fost puse aseară in libertate. Cei doi autori principali, vor fi aduşi in Iaşi abia astă seară. 33 Ministerul de Interna a cerut prefectul de judeţ, constituirea de urgenţă a comisiei judeţene care va veghea asupra vinzărei porumbului. Ministrul atrage atenţiunea prefectului asupra hotărîrei luate de comisia de export, prin care se impune agricultorilor depunerea cantităţei de 50 la sută din produsul lor pentru cota internă. 38 A apărut volumul II din NOTE INTIME, scrise de C. A. Rosetti, de la 1848—1859. Preţul 1 leu. 38 «Sin Slănicul Moldovei.—Corespondenţă specială a „Opiniei*. Serbarea Sfintului Iile s-a desfăşurat după tradiţie, în mijlocul unei veselii generale. Ţăranii şi ţărancele din împrejurimi au încins jocurile patriarhale pînă cătră seară, vremea fiind, prin excepţie, frumoasă, după multe după ameze ploioase. Dimineaţa zilei Sfintului Iire a adus ca oaspeţi nu numai pe epitropii Dr. Manicatide şi Crupenschi—d. Climescu fiind stabilit mai de mult în Slănic—dar şi pe d. V. V. Morţun, ministrul de interne. D-sa a vizitat pe d-na Cornelia V. Morţun, care urmează cura în staţiunea Silnicului. Ministrul a plecat în aceiaşi zi. La serbarea hramului au luat parte epitropii, clerul, funcţionarii casei Sf. Spiridon aflători in localitate, In frunte cu d. Jean Maxim. A asistat de asemenea şi d. Iliescu-Olt fericitul antreprenor al Slăniculu Moldovei. Fericit In adevăr,, anul acesta, d. Iliescu-Olt, căci încasările merg foarte bine. Afară de chiriile şi locaţiunile mult urcate la absolut ,toate întreprinderile, jocul de hazard produce sume extraordinare. Pînă la 15 iulie întreprinderea jocurilor realizase 75 000 lei, iar o sumă egală revenise Familiei Luptătorilor. Asupra jocului la Slănic vom mai vorbi. Pentru moment lumea e din nou preocupată de ivirea unor cazuri de scarlatină. Un domn ofiţer împreună cu d-na au fost izolaţi ca suspecţi de scralatină. Cercetările făcute au arătat că antreprenorul închiriase celor doi oaspeţi camera în care se ivise unul din primele cazuri de scarlatină, şi care cameră nu fusese încă dezinfectată după cum ceruse d.dr. Pastia, medicul diriginte al staţiunii. In urma constatării de mai sus un incident foarte violent a avut loc şi unul din antreprenori a fost lovit de maiorul L., ataşat administraţiunei băilor. Dar In mijlocul acestei îngrijorări serata comicului Montaureanu a descreţit frunţile iar pentru serile de 25, 26, 27 Iulie se anunţă trei reprezentaţile ale operetei Garmen-Sylva. Tipografia HBC&isist? De închiriat pivniţă de pe strada Loc.Col. Lunga No. 5. Pentru orice Informaţiuni a se adresa numai la Administratorul averii Episcopiei Catolice de Iaşi, Seminarul Catolic, strada Comănescu. Stapînirea ruşilor In Bucovina Viena.—In orăşelele Bucovinei domneşte relativ linişte. Oraşele Sereth şi Storozynetz sunt jefuite. Secretarul Angel a fost numit primar al oraşului Cimpulung. Se trimit patrule de ofiţeri chiar In cătunele cele mai depărtate, spre a căuta acolo vite şi păsări. Populaţiei sărace i se ia tot ce are. In regiunile locuite de huzuii din Bucovina apuseană, ruşii comit revoltătoare fapte ruşinoase. Părerea răspîndită, că acei ce comit aceste fapteruşinoase in Bucovina sunt comitagii sirbi, este inexactă. Această părere este împrăştiată de zinele rusofile, spre a trece în spinarea altora faptele ruşinoase comise de soldaţii ruşi. Pe frontul Oriental Petrograd.— Comunicat oficial.— I In regiunea satului Doviloff infan- teria germană a atacat energic elementele noastre la apus de Stohod, dar a fost respinsă de vitezele noastre regimente şi a suferit mari perieri. * Berlin. Pe partea nordică a frontului rusesc, spre sud-est de riul Nebel poziţiunile perdute au fost reluate de noi. Ruşii au Încercat, un contra-atac cu forţe Însemnate spre Stohod,dar au fost respinşi complect. La partea^ nordică a Stohodului, spre nord-vest de calea ferată Kovel, atacul rusesc s’a prăbuşit sub focul nostru de baraj. Fără Încetare se dau lupte In jurul pădure! Turia. Caracteristic e faptul că ruşii aci risipesc mult material omenesc, dar toate Încercările sunt zadarnice. Pe frontul armatei Bothmer, atacul patrulelor ruseşti a dat greş. La sud-vest de Brody toate atacurile ruseşti au fost respinse. In sectorul Rogno-Kovel toate încercările ruseşti s-au prăbuşit faţă de energia trupelor austro-germane care luptă acolo. Viena,in Galiţia orientali. In mai multe sectoare, un puternic atac la sud-vest de Bucsezi a fost respins de trupele noastre. Pe frontul francez Berlin.Succesul armatelor noastre in faţa Verdunului, faţă de ofensiva franco-engleză, este semnificativ. Succesul nostru la Souville, unde am cucerit creasta muntelui, la nord-est de fortul Souville, precum și pădurea Lozieres, precum și ferma Tebannies, punct extraordinar de important, sunt stăpînite de trupele germane. Toate contra-atacurile franceze au rămas fără rezultat. Un alt succes al nostru, sunt luptele date la nord-est de Thiaumont şi marele perderi suferite aci de inamic. * Paris.—La nord de Somme nici o acţiune de infanterie. Intre pădurea Haime şî ferma Monom, se văd sute de cadavre germane. Aci am luat şi 4 mitraeze. Două contra-atacuri lă sud de Somme,[date de germani spre a relua tranşeele cucerite de francezi, la nord-vest de Demincourt au fost respinse. Pe ţărmul sting al Meusei, bombardarea cu obuze de mare calibru la sud de Morte-Homme, şi pe ţărmul drept al Meuzei, francezii au dat mai multe atacuri eşalonate de la Mery până la sud de Fleury. In pădurea de la est de Vacherville la vest de întăritura Thiaumont până la Vagaune de la sud de Fleury ei au străbătut în mai multe tranşee germane. Am luat aci 600 prizonieri și am capturat 10 mitralieră. Un contra-atac german îrn regiunea Vacherville, a fost respins cu mari perderi pentru duşman. In sectorul Vaux-Chapitre şi Schoners, bombardarea continuă cu violenţă. * Berlin. —La sud de rîul Somme, duşmanul a încercat un atac cu forţe foarte mari, dar în zadar. In sectorul Maureval pînă la Somme, duşmanul a încercat un atac sîngeros, cu prilejul unei încercări îndreptate contra fermei Monaco,dar a fost respins printr'un contra-atac al nostru. Pe drumul dela Marincourt la Clerg, vrîjmașul a înaintat pînă în tranşeele noastre complect nivelate. Spre sud de Somme, lupte continuă "lingă Beng şi Estrees. Pe țărmul drept al Meusei, spre nord-vest de Thiaumont am cucerit o esitură de pe deal la nord est pe fortul Souville, şi arag impins pe duşman, in pădurea de la Souville, iiiad ca prizonieri 19 ofiţeri şi 293 soldaţi nerbniţi şi am capturat 14 mitraeze. Bucuraşi».—D. Constantin Stere a fost primit astăzi Joi, ora 3 d. Hr., în audienţă, de M. S. Regele. o Domnişoară dactilografă pentru bl-Se caută roal Circului Sidoll. %ftttxindn Broad Medic secundar la Clinica dermato - Sifilitică (Spitalul Sf. Spiridon) Boli venerice, Syphylis şi boli de piele (Injecțiuni intravinoase—nedureroase— cu mercur fi neotalvarian pentru vindecarea Sypnlisului) Strada Goli» (Cuza-Vodă) No. 14 Consultafiuni zilnice între orele 1 V»—3 fi 6—8 p. m. Ifi — IAŞI, Strada Carol 20 -Aduce cu plăcere la cunoştinţa publicului şi numeroasei sale clientele, că s’a mutat din strada Zmeu 3, in STRADA CAROL 20 regiunea cea mai ridicată şi mai sănătoasă a Iaşilor. Clinică chirurgicală modernă. Săli speciale pentru operaţiile aseptice şi septice , instrumentar complect şi ireproşabil. ORTOPEDIE. MECANOTERAPIE (Zander). MEDICINA INTERNA. FACERI. ELECTROTERAPIE. HIDROTERAPIE Tratamentul Sifilisului cu mercur şi Neosalvarsan. Medici consultanţi distinşi In toate specialităţile. Consultaţii 1—3 şi 8—9 p. m. —Telefon 79 — îngrijire perfecă. Preţuri moderate. Audienţa d-lui Stere Reîntoarcerea submarinului Deutschland Nauen.— O telegramă din Baltimore anunță că submarinul german „Deutschland“ a interprins călătoria pentru reîntoarcerea In patrie. LOTERIA Bucureşti. — Azi a avut loc tragerea cL 111-a a loteriei Regatului Romín. Au cîştigat: 15.000 lei, No. 48.817. 5.000 lei, No. 44.882. 3.000 lei, No. 504. 2 500 lei, No. 37.869, 1000 tel. No. 25947, 46.655, 57.323, 26.773. Bilanţul acicultatel submarinelor Roterdam.Criticul de marină al ziarului „Nieuwe Rotterdam’sche Courant“ scrie : De la 18 Februarie 1915 de cînd Germania a anunţat războiul de submarine, 1000 de vapoare aproximativ au fost scufundate de submarinele germane şi austro-ungare. Din aceste vase 620 engleze, dintre cari 559 aparţinlnd flotei de comerţ şi 61 flotei de război. Mulţumire publică Suferind de flebită la ambele picioare, deasemenea avtnd dureri mari in şold care nu mă lăsctti să merg fiind nevoită să stau tot timpul tn pat, acum mă simt mult mal bine, durere,le tncetindu-mi şi puţind umbla uşor, graţie băilor de lumină şi căldură făcute timp de o lună In curadiul Doctor DULBERGER din Iaşi pentru care nu am decit a-i aduce mulţumiri şi totodată a servi celor suferinzi ca dovadă de eficacitatea acestor băi. Aglaie Mînjescu Str. Mutu No. 10 Dacă vă iubiţi copii şi voiţi a le purifica sângele, cereţi la toate Farmaciile: Siropul IODOTANIC Matians Aprobat de Consiliul Sanitar Superior Singurul preparat care înlocueşte cu succes W mm ttmm d.«?» pe timpul primăverei şi verei purificând sângele copiilor şi adulţilor în cazurile de rachitizm, scrofuloză, lymfatizm, anemie, debilitate generală, reumatism şi în diverse afecţiuni ale pielei precum furunculoză, acnee (coşuri), ecsemă etc. FLACONUL LEI 3.50 Depozit principal la Farmacia şi Laboratorul chimic Dr. A.îp Ratianu Iaşi str. Golia 46 Girant, L Breakhin