Opinia, august 1930 (Anul 26, nr. 6969-6991)

1930-08-01 / nr. 6969

Ezctmhniki tarnak % DROGHERIA STANDARD. EuatrisU. Strada Zorile? W. 2 Dușmanul care1’vede . iote! ? Musca, cu ochii aâi cari au mii ,îe iets a fi ochit pe masa voastră ce! mai bun fol de mâncare. Se repede deodată, îfi depuse murdăriile și germen» bolilor» apoi dispare zbâmâind fără ti o por ajure. Flit distruge muştere, ţânţarii, purecii, moliile, furnicile, gândacii, ploniţele.„ Iţi distruge şi ouăle lor. Nu prezintă pericol. Nu patează. Nu confundaţi Flit cu alte insecticide. Bidonul galben - banderola neagră.. PIESE ORIGINALE CHEVROLET LA PREŢUL FABRICE! LE GĂSIŢI NUMAI LA „Moldova Comercială*' agent autorizat pentru auto-C£evrolet Tabletele de/ Aspirină sunt unice în lume.] sui ,nrw Fî. In voiaj puteţi răci foarte uşor. Pierdeţi buna dispoziţie de a voiaja, dacă aveţi dureri de cap sau de dinţi. Nu voiajaţi niciodată fără tabletele de A spf Fin 'Öt? DE ÎNCHIRIAT una camerăe intrare separată, strada 2 lângă Piața Unirei, la Mărioara Ca ton. V . J . . . l, .j.....................LJi................... ................... DE VÂNZARE un imobil compus din 8 corpuri, liber de orice sarcină cts parter și etaj, două trag*E la stradă, 6 apartamente, urte cu asfalt, pivniţe, etc., în «nind oraşului Preţul un milion. fac Înlesniri de plata. Intermeniari excluşi A se adresa D-lui./. AL Carp, str. I. C. Brătianu , p. 183. VÂND un docar semi-american :«13 locuri în faţă şi 1 loc la stat cu roţi de cauciuc mari, pentru 1 cai sau 2 cai, având şi capii de sanie, un ham englezesc, de noi pentru 18.000. Doritorii se adresa str. Păcurari 72, DE VÂNZARE din cauza plecarei, mobilă, piano, covoare, obiecte casnice şi un Ford 15.000 Administraţia Judeţului Iaşi No. 12520, 1830 Iulie 28 PUBLICAȚIE Se scoate în licitaţia întăia cu termen scurt aprovizionarea de materiale necesare liniilor telefonice din judeţ in valoare de lei 67.706. Licitaţia va avea loc la Prefectura judeţului Iaşi în ziua de 18 August a. c. ora 11 dimineaţă. Art 88, 96, 100 şi 110 din legea contabilităţii publice sunt aplicabile acestei licitaţii. Domnii concurenţi vor lua Informaţii pentru condiţiuni de la biroul de licitaţii în orele de serviciu. Supra oferte nu se primesc. Preşedintele Deleg. Judeţene M. Jakotă Şef-Serviciului Financiar, Nicolau OPINIA Măsurile de ordine PENTRU 1 AUGUST Eri după amează a avut loc consfătuirea şefilor autorităţilor locale, în legătură cu măsurile ce trebuesc luate pentru menţinerea ordinei în ziua de mâine Vineri 1 August. Au luat parte d. Petrovanu prefectul judeţului, col. Ione cu comandantul Brigadei de Infanterie, procuror Costinescu, locot Vartic de la jandarmi rurali, şi d. av. Emilian Marcu secretarul chestuiei S-a decis sa nu se permite nici o întrunire în judeţ sau oraş, fără o prealabila autorizare a autorităţile în drept, iar contravenienţii să fie daţi în judecată. Autoritățile au luat toate măsurile ca ordinea publică să nu fie stingherita. Puternic incendiu în jud. Iaşi . Un puternic incendiu a izbucnit ieri pe aria proprietarului P D. Costescu din corn. Movileni-Iaşi Focul fiind alimentat de vânt, s-a întins cu repeziciune distrugând o şură în care se aflau peste trei vagoane grâu, o claie de 100 kg. fân, şi o batoză de treer, proprietatea d-lui Plăcintă. Focul a mai distrus şi alte magazii în care se aflau depozitate obiecte. Din primele cercetări făcute de jandarmi, s-a stabilit ca focul a luat naştere de la nişte scântei venite dela o maşină de treer. Pagubele se urcă la suma de aproape 300 mii lei. Propietarul nu a fost asigurat în trei lecţii învăţaţi la perfecţie înnoiul. Adresaţi-vă profesorului de înnoi GOSGULESCU la ŞTRAND.II veţi recunoaşte după culoarea pielei, fiind cel mai negru dintre toţi vizitatorii Ştrandului. Dispositiv special pentru şcoala de înnoi. Comunitatea Evreilor din Iaşi Comunicat Reprezentanţa Comunităţii aduce la cunoştinţa onoratului public că nu va mai răspunde niciodată neadevărurilor şi insinuărilor ce se debitează de către oameni fără nici o răspundere, şi roagă populaţiunea evreiască sa citească cu atenţiune buletinul Nr. 2 pentru a-şi da seamă de valoarea morala şi intelectuală a acestor oameni. Aceştia ştiu prea bine că în capitolul: salarii, care nu e de 1.700 000, ci de circa 1.400.000 lei, se cuprinde retribuţia întregului cult (rabinii, hahamii de la abaterii, supraveghetorii etc), peste 1.000.000 lei. Ei mai ştiu că chiria nu este de 136.000 lei, ci numai de 84.000, că lumina este de crea 20.000 lei pe an, iar nu de 40.000. Şi totuşi caută sâ inducă în eroare publicul pentru că sunt de rea credinţă. Cu aceasta ne silesc în adevăr la cheltueli de publicitate informativă, costisitoare şi fără nici un folos pentru obştea. Reprezentanţa Comunităţii Important! Important! Doriţi a face economie? Comandaţi-vă costume, pardesie şi paltoane la MAGAZINUL HIGH-LIFE str. Lăpuşneanu care acordă mari reduceri de preţuri pe tot timpul vacanţei. Doctor M. HELD BOLI INTERNE Genito-urinare — Sifilis Consultă zilnic de la 8-11 şi 3-8 VINDECĂRI RADICALE după cele mai NOI METODE ŞTIINŢIFICE Tratamentul Varicelor prin Infecţii (metoda Prof. Sicard) Reducere pentru funcţionari şi muncitorianu No. 24 etaj „boltă Cursa Prutului va fi rectificat Podul de la Sculeni ameninţat să ramâie pe uscat Cu ocazia unei inspecţii pe care d. prefect V. Petrovanu a făcut-o în judeţ, aflându-se la Sculeni d-sa a observat faptul interesant că râul Prut care în această regiune este foarte neregulat, ameninţă să-şi părăsească actuala albie pentru a-şi deschide o nouă matcă. Intriadevăr, în dreptul Sculenilor cursul Prutului face două curbe alternative, iar apele au mâncat malul începând să-şi croiască un alt drum drept. Deoarece zilele acestea urmează să se înceapă lucrurile de construire a unui nou pod de beton la Sculeni, fi cum proectul prevede ca podul acesta să se ridice in jocul celui vechi. — & prefect Petrovanu a trimis o adresă ministerului prin care atrage atenţia asupra faptului că noua construcţiune care va costa 20 milioane lei, dacă va fi făcută pe locul hotărât de ingineri, întriun interval destul de scurt... va rămâne pe uscat ! Astfel stând lucrurile, o comisiune de specialişti va fi trimisă pentru a studia cursul Prutului la Sculeni şi a proceda la rectificarea cursului acestei ape. îndreptarea cursului Prutului va fi făcută prin tăerea unui canal drept care va face ca apele să abandoneze vechea albie neregulată, urmând ca după aceasta să se construiască podul de beton care să restabilească definitiv comunicaţia pe şoseaua Iaşi Bălţi „OPINIA“ LITERARA ŞI ARTISTICĂ (Continuare din pag. 1-a) în lume o ideie prea înaltă a religiei, poate fiindcă astăzi trăim subt supremaţia ştiinţeor pozitive. Şi ştiinţa nu este un obiect de morală, căci filosofia moralei nu ar putea forma niciodată baza vreunei ştiinţe. Dar interesul pe care publicul , pretutindeni îl arată astazi pentru ştiinţă, are şi scopul de a satisface nevoile metafizice ale publicului. Ştiinţa are marele merit de a oferi tuturora putinţa de pricepere, de aprofundare, de judecare. Şi, pe cât se pare, acest fapt nu constituie un avatar pentru religie. Epigrama zilei Acei care au evaluat moşia Zorleni la 90 milioane, s’au dovedit a au şti bine înmulţirea. Ziarele Nu ştiu dac’a mea mărturie. Avea-va sau nu vreun efect. Eu totuş susţin cu tărie : „Înmulţirea “-i făcută perfect. Acelaş Literatura noastră D. Bratescu-Voineşti a terminat o piesă intitulată „Cenuşăreasa “, iar d. N. Iorga o piesă intitulată „Gasandra". Deasemenea , Octavian Goga a scris o piesă cu subiect modern, care a primit titlul de „Profetul" (Tot e bună la ceva opoziţia Marcelul ieşan Mihai Codreanu lucrează la noua sa operă „Poemul spectrului solar", scris in terţine danteşti. D-ra Ticu Arhip a isprăvit o piesă modernă intitulată „Mozaic sentimental“, iar d- Em. Antonescu are gata două piese noui: una istorică în versuri „Filip al V-lea“ şi alta modernă „Dragoste nordică". Şi să ne mai plîngem de criză de producţie literară!.. Hoţul şi nevasa— Astă noapte la ora 3, un hoţ a încercat să pătrundă în locuinţa mea, spre a jefui — Şi a reuşit? — Nu; în prezent e la spital. Nevasta mea a crezut că sunt eu.. . O carte utilă Nu se află nici un cărturar autentic, care să nu dorească a citi cartea: Arta Poetică de Horatius in traducerea d-lui Prof. G. Nica. S’a tipărit ceva nou, opera aceasta ne mai fiind tipărită nici odată în ţara românească sub această formă. Abea au trecut câteva zile dela apariţia ei, şi ea se şi află în mâna a mii de cărturari din Iaşi şi din ţară. Preţul: 40 lei. De vânzare pela librării şi pela diferite persoane special însărcinate cu vânzarea cărţii. _________________ ÎNSEMNĂRI Fără durere... (Continuarea din pag. I-a) de vr’o boală internă.. Pentru stirpirea ei (a soacrei, nu a bolii..) dentistul sfătuia pe pacient să cumpere o roză a vînturilor, şi să compue astfel mersul curenților de pe geamuri ca soacra să fie gata în cel mai scurt timp. ..Cu un cuvânt, dentistul distra pe pacient.. Cînd 11 vedea că a uitat complet scopul cu care s’a aşezat pe scaupul de operaţii, potrivea acul cel gros, subt scaun şi împungea odată, din toate puterile.. Pacientul sărea ars, urlând.. Subt violenţa gestului, măseaua, extrasă, rămlnea spinzurată de capătul sforii atîrnate în plafon... Lumea s'a civilizat, dinţii se scot acuma fără durere ; pe pacienţi nu-i mai înţeapă nimeni cu ace, însă... „Insă pe atunci, dădeai 5 bani să-ţi scoată măseaua.. Azi, cu masajiul, te storci. Poate că era mai bine „pe cînd era mai rău"... Alexandru Pogonat MIŞCAREA NEGUSTORILOR Şedinţa Camerei de Comerţ Membrii Camerei de Comerţ s-au întrunit aseară, sub preşidenţia d-l prof. Iancu Botez. După cetirea telegramei de răspuns a M. S. Regelui la omagiile exprimate de Cameră, d. Botez se ridică înnoiriea agitaţiilor antisemite, care discreditează ţara. Se intră în ordinea de zi. Toţi membrii protestează împotriva noului impozit pe drumuri şi se hotărăşte a se cere suspendarea legii. Se aprobă bilanţul Camerei de Comerţ din Vaslui, care e afiliată celei din Iaşi. „ Botez face o expunere în ceea ce priveşte activitatea Camerei de Comerţ şi spune că această activitate va continua, dar spre a nu se lupta în vânt, trebue aşteptat deschiderea parlamentului. — „Până atunci, zice d. Chitică, negustorimea moare". Se aprobă bilanţul trimestrial al Camerei Membrii din Vaslui urmând sa plece, şedinţa oficială se ridică. Rămân însă mai mulţi membri care discută diferitele chestiuni ce preocupă negustorimea şi în special despre inchiziţia fiscală, REP. Apa din bazinul de înnot de la Strand se primeneşte continuu în timpul zilei şi se desinfectează de trei ori pe săptămână. LUNEA, reînprospătarea şi desinfecţia se face radical când Basinul de înnot şi plaja sunt închise. •''T .nmormântarea lui Şt. I. Dembinschi Tg. Frumos 31. — Orăşoiul nostru e adânc îndurerat de pierderea mult preţuitului şî valorosului să farmacist, în vârstă de 54 ani. Foarte mulţi oameni s’au adunat să aducă ultimul pios omagiu de veneraţie şi respect cu ocazia înmormăntărei lui Ştefan I. Dembinschi care a avut loc ieri dimineaţă. Au luat parte pe lângă familia îndurerată, prieteni, cunoscuţi şi cetăţeni din Bucureşti, Dorohoi, Fălticeni, Iaşi, Roman şi din alte localităţi. Serviciul divin a fost oficiat de sfinţia sa Iconom N. Dărângă secondat de mai mulţi dăscăli. Impozantul cortegiu a pornit spre cimitir la orele 11 dimineaţa, iar carul funebru a fost complect acoperit cu numeroase coroana şi jerbe de fiori dintre care s-au remarcat ale: familiei defunctului, doamnei Eugenia Bădărău, general adjutant Emes Ballif, familia Tessaro, doctor Manolescu, Strunga, familia Octav Ballif, familia Georges Ballif, familia P. Ballif, familia dr. L. Ballif, din partea arcului famacistiilor, fam. Ghelberg, familia Gaube, fans, colonel Scolman, fam. Verdeauu, familia Place, fam. Cherneux, familia Petrovich etc. etc. Calmer . De la direcţia silvica Vânzarea unei păduri la licitaţie Acum două zile, s-a ţinut o licitaţie la direcţia silvică Iaşi, pentru vânzarea unei păduri parchetele N. 3, 4 şi 5 denumiţi „Uliu" din pădurea Hoceni jud. Fălciu. Până acum, sub fosta ad fi*sivică aceste păduri se dedeau prin bună învoială, cu evitarea liberei concurenţe, unor favoriţi, sub masca cooperativelor. Actuala conducere a Regiuni Silvice» în frunte cu d. directer Teodorescu, pentru ca să curme odată cu frustrarea statului a hotărât vinderea pădurilor prin licitaţie. Această măsură salutară a dat imediat roadele bune. . Parchetele menţionate mai sus 3—4—5 Uliu, care au fost estfoonate la 1.152.000 lei şi care erau gata să cadă în mâinele unor favoriţi, au fost adjudecate fraţilor Ioseph şi Berc Feuerstein din Huşi cu suma de 1.300.000 iei, astfel că la o singură licitație statul a obținut un surplus cu 250.000 lei. .X INFORMAŢIUNI x Orzul a suferit de ieri şi până azi o nouă scădere. Telegramele de eri arătau că orzul cotează la Brăila 21.500 lei vagonul. Azi, din cauza lipsei de cumpărători și a silozurilor pline, nu mai cotează decât 20.500 lei vagonul. x Corpul nefericitului aviator plutonier Vladimir Keller—victima groaznicului accident de la aviaţie —a fost transportat ieri la Bistriţa unde locueşte familia soţiei aviatorului. La spitalul militar a vorbit în numele foştilor colegi d. Maior Argeşanu. Sicriul nefericitului aviator a fost apoi condus, urmat fiind de toţi colegii şi trupa aviaţiei ieşene, până la gară,unde cu un vagon special a fost transportat la Bistriţa. Pentru transport s-a plătit cefereului 24.000 lei. Astăzi dimineaţăă a avut loc instalarea consiliului comunal de la Bivolari — Iaşi, în prezenţa d-lui Prefect V. Petrovanu. Suntem informaţi că la şoseaua Iaşi-Poeni-Vaslui, care va intra zilele acestea în reparare, s-a început aprovizionarea cu pietriş de calitate inferioară. Autorităţile au dispus facerea de cercetări şi efectuarea unei noui recepţii a materialului depozitat pe şosea. Distribuirea premiilor cetitorilor ziarului „Opinia“ va avea loc Duminică 3 August, ora 10 dimi, în sala Sidoli. Toţi acei care posedă bonuri sa se grăbească a le preschimba la administraţia ziarului, in fiecare dimineaţă intre orele 8—12. Bonurile galbene eliberate de administraţia ziarului dau dreptul posesorilor la o intrare complect gratuită la cinematografele Sidoli sau Elisée in intervalul 4—11 August. x Parchetul de Roman a deferă ieri instrucţiei pe flăcul V. Ţurcanu din Stăniţa Roman, care şi-a bătut joc de fata Elena Dragoş in etate de 13 ani. In urma unui conflict pentru un islaz, ivit între locuitorii com. Mironeasa-Iaşi, d-nii Botez, şeful serviciului agricol de la Director şi inspector Scobai, s-au transportat la faţa locului pentru a face o anchetă. Sătenii au fost împăcaţi prin împărţirea dreaptă a islazului. x Directoratul a fost înştiinţat despre o serie de nereguli comise cu ocazia parcelării moşiei Răuţeni Botoşani. S'a dispus facerea unei anchete. x Legiunea de jandarmi a înanv. , tat coloniei de muncă pe vagabondul Alfred Rinder, care a evadat dela acea colonie de cîteva săptămâni. Legiunea de jandarmi a învintat parchetului pe individul Gh. Apreotesei din corn. Petreşti-Iaşi, fiind bănuit ca autor al unui furt . Pentru Vineri, 1 Iulie 1930 ora 6 luni, seara sunt convocaţi membrii consiliului de administraţie ai cooperativei de construcţiuni „Căminul Ideal* la redacţia ziarului „Opinia". La ordinea zilei vor fi chestiuni foarte importante. x Individul Gh. Han din cont. Fântănele, a furat aseară opt clăi de fân de pe ogorul săteanului Gh. Portocală. Hoţul a fost prins şi arestat. x Femeia Maria A Gheorghiţa din corn. Covasna a cerut jandarmilor ca fiul ei Mihai să fie internat la o şcoală de corecţie, întrucât el este un vagabond. * încasarea dărilor . Printr-o adresă primită de la minister, prefectura locală este invitată a da ordine tuturor reprezentaţilor autorităţilor comunale şi poliţieneşti din judeţul nostru pentru ca aceştia să dea concurs perceptorilor 1* încasarea dărilor. I Executarea acestor încasări, pr®* 1 cizează adresa ministerială, trebuie să fie foarte regulată, însă... p* cale paşnică făcută. x Doctorul BRENER specialist mamos, boli de femei, consultații de la 2 până la 4 p. m.