Opinia, iunie 1931 (Anul 27, nr. 7221-7245)

1931-06-02 / nr. 7221

ANUL XXVII NO. 7221 3 LE* EXEMPLARUL tt „Regele Ferdinand 1 Bucureşti Str. Ştirbei Vodă o (Adm. ’Com. Coroanei) k TEUER1'7' IAŞI.—SFii. La u^ineainu i17 ZIAR POLITIC COTIDIAN MARŢI 2 MAI A N U N C I se primesc la AGENŢIILE DE P şi la ADMINISTRAŢIA ZIARULUI Iaşi. — Strada Lăpuşneanu 37 ( Redacţia 391 Telefoane : Administraţia 394 Serviciul de noapte 367 PAPA PIUS A ÎMPLINIT 74 ANI Ieri 31 Mai a avut loc la Vatican o importantă ceremonie. Papa Pius XI a împlinit vârstă de 74 ani. Şi această aniversară a primit şi acum, ca în toţi anii, un fast deosebit. In sala mare a Vaticanului s-au adunat toţi prelaţii, în haine de serbătoare. Garda de onoare a Papei era deasemenea în ţinută de mare ceremonie, ea fiind recrutată din cercurile nobilimii catolice, înaltul pontif a început festivitatea printr-o leturghie, oficiată în capela sa. După tradiţia vaticanului, capela Papei este acea odaie unde a murit predecesorul. Şi Papa Pius XI a respectat această veche tradiţie. Apoi au urmat alte două leturghii, după care înaltul pontif a primit foarte multe persoane care au venit să-l felicite. Deasemenea ,au primit câteva mii de scrisori şi telegrame sosite din diferite colţuri ale lumii. In plus, anul acesta pentru prima oară, Vaticanul a recepţionat feliciări la radio şi a transmis tot prin radio mulţumiri din partea Papei. O comoară de aur în fundul mării In prezent o expediţie engleză caută în Marea Nordului o mare comoară de aur. Ia anul 1916 un submarin german a scufundat vaporul olandez „Tubannia" Acest vas transporta spre America de Sud o cantitate de aur în valoare de 39 milioane mărci, adecă un miliard 200 milioane Iei. Submarinul crezând că e vapor vrăjmaş, l-a torpilat atât de puternic, încât vasul s-a scufundat în mai puţin de un sfert de ceas. Actualmente o societate engleză a întreprins o expediţie pentru ridicarea aurului din fundul mării. De câtva timp vaporul britanic „Reclaimer“ lucrează în această direcţie». Echipe de scafandri au explorat apele şi au reuşit să descopere rămăşiţele vasului scufundat. Lucrările continuă şi se speră că marea comoară da aur va putea fi ridicată la suprafaţă,, îmbogăţind pe cei care au încercat aceasta tmpznmntă expediție. ACTUALITĂŢI POLITICE Cetăţenii se perindă în faţa urnelor pentru a desemna pe viitori deputaţi. Mâne se va şti rezultatul acestei consultări a corpului electoral. Teoretic vorbind, va fi o consultare aproximativă, din cauza defectelor grave ale regimului nostru electoral. Se î nţelege, nu-i criticabil sufragiul universal in sine, însă aplicarea lui la noi e detestabilă. In primul rând, legea în vigoare falsifică voinţa maselor, prin acordarea primei majoritare. Această clauză reacţionară are de scop să asigure numaidecât guvernarea câte a unui partid, in loc poporul să fie lăsat a indica guverne de colaborare. Al doilea defect al legii constă in delimitarea circumscripţiilor electorale. Circumscripţia judeţeană prea mare, lămurirea maselor nu se poate face uşor; e nevoe de bani şi de clientelă electorală,micşorându-se putinţa oamenilor saraci şi a personalităţilor izolate de a ţine contact cu masa şi a obţine încrederea alegătorilor. Alt defect al legii, este votarea obligatorie pe liste, cu stampila. Asta insamnă suprimarea aproape in întregime a personalităţilor, subordonarea lor la atotputernicia cluburilor. Mai este de obiectat situaţiunea, importantă la noi căsuţele îneacă oraşele. Ţărănimea nu are suficientă educaţie civică, se lasă lesne ameţită de vorba pompoasă şi de promisiunea demagogică, votând deseori în contra intereselor proprii. Aceste voturi nu tocmai luminate îneacă voinţa oroşănească. Şi în orce caz, au şi oraşele interese speciale, ale lor, care trebue să şi găsească expresiune în parlament. Ar trebui o lege nouă, fără primă majoritară, cu circumscripţii electorale mici, iar votarea pe persoane (nu pe listă) Guvernul d-lui Maniu ar fi avut rolul să facă asemenea lege. Dar n’a făcut macar atît...# La defectele legii se adaogă şi pacatele oamenilor. Nu se prea obişnuesc la noi alegeri sincere. Administraţia e deprinsă a zădărnici propaganda opoziţiei şi a exercita tot felul de presiuni asupra alegătorului. Iar dacă se intimplă (oare se întîmpla ?) ca organele administrative să rămie neutre, exercită acte de violenţă agenţii electorali, agentura electorală fiind o adevărată meserie, cu năravuri speciale. , In fine, uneori este măsluit şi rezultatul urnelor, prin diverse procedee „savante“. Din toate aceste motive, spunem că consultarea ţării este aproximativă. 0.* Care va fi rezultatul de mine ? Nu se pot face afirmţiuni categorice, dar ne închipuim că guvernul va reuşi să obţie majoritatea. Va avea insă însemnătate şi proporţia în care va izbîndi opoziţia. Abia după alegeri—presupunînd că guvernul obţine majoritatea — se va isca problema forţei şi stabilităţii cabinetului Iorga. Fiindcă din majoritate vor face parte 100 liberali (ducişti), iar restul se va împărţi pe bisericuţe mobile şi nesigure. Dacă şi partidele de opo ziţie vor intra in număr apreciabil, guvernul—în forma actuală— nu va putea fi viabil. X. La despuierea SCRUTINULUI Defectele legii electorale.—Care va fi rezultatul alegereî ? Cum e balonul profesorului Piccard In legătură cu extraordinarul raid in stratosferă, se mai dau următoarale amănunte interesante: Balonul care a zburat subt culori elveţiene, are o capacitate de 16.000 metri cubi, un diametru de 30 metri şi o greutate de 800 kilograme. In nacela de aluminium erau aşezate două locuri pentru două persoane (Piccard şi Kipfer), având,spaţiu suficient ponim a putea manevra aparatele şi a face însemnările ştiinţifice. La înălţare, gazul a umplut numai a şaptea parte de balon, adecă 2200 metri cubi. Abea la mari înălţimi balonul s’a umplut complet şi a luat o formă rotundă. In ce priveşte startul acestui raid mulţi s'au întrebat pentru ce a fost ales ca loc de plecare oraşul Augsburg. Profesorul Piccard a răspuns că a făcut această alegere, pentru că Augsburg se află situat la egale distanţe de toate mările Europei și astfel balonul era mai puțin primejduit de a fi atras deasupra valurilor. Felul cum a decurs raidul a dovedit că profesorul Piccard a avut dreptate îin prevederile sale. Acolo unde a aterisat balonul profesorului Piccard, Clişeul reprezintă vederea pitorească a gheţarului din Alpi, unde a aterisat balonul profesorului Piccard. In acest loc a fost găsită marea aeronavă, (aşa cum se observă în ilusttraţiune), priveliştea fiind fotografiată din avion, (in pag. 4, cele mai noui amănunte despre senzaționalul zbor în stratosferă). IN TOMTAIUMLE M Un ceasornic de ciocolată— O reclamă originală a fost realizată de un cofetar din Copenhaga (Danemarca). La o expoziţie de dulciuri cofetarul a montat într-un turn de carton un mare ceasornic lucrat din ciocolată. Orologiul era aranjat cu atâta grijă şi dibăcie încât timp de cinci zile a funcţionat perfect, ciocolata fiind menţinută în forma ei prin tuburi speciale cu gheaţă. Relevăm că ceasornicul avea un diametru de trei metri şi că pentru confecţionarea lui s’au intrebuinţat 450 kilograme de ciocolată. Dar n'a putut rezista prea mult. In cele din urmă razele soarelui au invins şi ceasornicul... s’a topit # Doi gemeni lipiţi de vîrful nasului — Un caz care a provocat legitimă senzaţie s’a întâmplat în oraşul Boston din America de Nord. Zilele trecute o femeie anume Pearl Doodman, în vrâstă de 37 ani, a dat naştere la doi băeţi gemeni, care erau lipiţi între ei într’un mod cu totul ciudat. Vârfurile nasurilor la cei doi copii erau legate printr'un cartilagiu puternic. Din această cauză, se observa că gemenii suportă dureri mari şi nu pot avea o respiraţie normală. Imediat copii au fost transportaţi la spital, unde un chirurg a tăiat legătura nasurilor. Operaţia a reuşit şi astăzi gemenii trăiesc separat şi sunt perfect sănătoşi. Amândurora însă le-a rămas câte un semn în vârful nasului, care le va aminti întotdeauna despre aspectul ciudat al naşterii ier. * In oraşul Sodoma — Arheologii americani dr. John Oliver Logorce şi Nailon, care au făcut ultimele cercetări în Transiordania s'au reîntors zilele trecute la New- York. Ei au declarat că intr’adevăr, aşa precum s’a anunţat, au fost descoperite urmele faimosului oraş Sodoma. Partea interesantă este că cercetările au stabil în tocmai ceia ce afirma povestea biblică, adecă Sodoma a fost distrusă de un incendiu uriaş. Rămăşiţele oraşului sânt acoperite de fum şi cenuşă. Numai în ce priveşte cauza focului legenda n’a spus adevărul. Episodul biblic arată că Sodoma a fost distrusă de flăcările trimise de cel Atotputernic, pentru a pedepsi astfel pe locuitorii care trăeau într’o oribilă desfrânare. Din cercetările arheologice însă ar rezulta că incendiul mistuitor ar fi fost consecinţa unui cutremur de pământ. Şi dacă acesta ar fi adevărul istoric, atunci cuvântul Sodoma şi-ar pierde înţelesul de până acum !... * Ieri împărat, astăzi cîntăreţ. — Un ziar din Londra anunţă că fostul împărat al Chinei, astăzi un simplu particular cu numele Puyi, trăeşte retras la Tientsin. Şi pentru că fostul suveran a început să resimtă greutăţi materiale, ia lecţii de canto şi vrea să ajungă cântăreţ. Ex-împăratul are o voce simpatică de tenor şi face progrese în noua sa carieră. Având în vedere trecutul său glorios, fostul suveran va obţine cu siguranţă un angajament excelent, mai ales în America. Şi astfel împăratul de altădată ar putea ajunge actor pentru filmele sonore. Cât de crudă este soarta uneori... ... .... . INSTRUCŢIUNEA AERO-CHIMICA lmrfi i. if Hiiiifîiiiiirmr^^ ..ir muu ii mini i in i n m umw i n a populaţiei civile a unei ţări Educaţia chimică a cetăţeanului de Maior Silvestrovici loan Pentru a obţine instruirea populaţiei civile în ce priveşte apărarea aero-chimică, sau altfel zis pentru a face educaţia chimică a masselor, este necesar a porni de la principiul că: „ Orice cetăţean trebuie să fie înşiruit asupra protecţiei contra gazelor de luptă“. Această instrucţiune o vedem sub două moduri de predare : 1. Impusă. 2. Voluntară. Prin instrucţiunea impusă înţelegem, instrucţiunea hotărâtă şi condusă de oficialitate. Aceastăinstrucţiune se va da prin: — Cursuri de apărare aero-chimică organizate în universităţi. — Cursuri organizate în şcoliie secundare şi în general în şcolile superioare cursului primar. — Cursuri de apărare aero-chimică organizate pe lângă fiecare instituţie importantă de stat şi pe lângă fiecare întreprindere particulară. Instrucţiunea voluntară credem că va trebui să fie condusă şi infiltrată în massele largi ale populaţiei prin „Societatea de apărare aero-chimică aRomâniei“. Instruirea aero-chimcă a populaţiei civile nu va putea fi făcută însă după nici un procedeu dacă nu vom organiza în prealabil un curs de instructori chimici pentru a avea faptele necesare, care să lumineze neştiinţa masselor în materie de război chimic. 1) Cursuri de apărare aero-chimică organizate în Universităţi. Studenţii de la facultatea de ştiinţe vor învăţa mijloacele de apărare aero-chimică şi vor contribui în laboratoarele de gaze la analiza substanţelor chimice şi la studiul metodelor noui de apărare aero-chimică. Studenţii de la facultatea de medicină vor învăţa terapeutica gazelor, iar medicii practicanţi vor trebui să fie chemaţi în serii la cursuri pentru desăvârşirea în specialitatea îngrijirii gazaţilor. Studenţii de la facultatea de farmacie vor studia mijloacele de tratare a gazaţilor, construcţia aparatelor filtrante şi izolante, substanţele şi aparatele necesare pentru neutralizarea gazelor şi întreţinerea şi repararea măştilor, căci în viitorul războiu chimic una din atribuţiunile farmaciilor va fi cea arătată mai sus. Ceilalci studenţi vor învăţă procedeele de apărare aero chimică şi vor participa ca membrii ai detaşamentelor de apărare chimică organizate de „Societatea de apărare contra atacurilor aero chimice“. 2) Cursurile de apărare aerochimică organizate în şcolile secundare şi in general în şcolile superioare cursului primar. Elevii acestor şcoli vor învăţa în aceste cursuri moi vii cum se realizează protecţia contra gazelor şi vor fi pregătiţi mai ales cei din cursul superior, pentru a deveni membri ai detaşamentelor de apărare aero-chimică. Elevele, vor studia importanţa şi efectele războiului chimic şi se vor pregăti pentru îngrijirea gazaţilor la posturile de prim-ajutor, spitale de gazaţi, etc. Cursurilor acestora va trebui să li se dea o deosebită atenţie, căci nimeni altul decât copilul poate fi cel mai bun agent de propagandă al ideii de apărare aero-chimică în familie şi în massele populaţiei. (Continuarea în pagina H-a) — CONFLICT Bulgaro^jugoslav ? Belgrad 1.—Aseară s’a anunțat că Iugoslavia ar fi închis granița spre Bulgaria. Știrea încă n’a fost confirmată. ■■ •.. —. ---- „OPINIA" LITERARA ȘI ARTISTICĂ Vorige.__ Dragostea și vârsta Revista berlineză „Mond* a întreprins o anchetă interesantă. Ea a pus cititorilor următoarea întrebare: „La ce vârstă credeţi că dragostea e mai frumoasă ?". Stau primit numeroase răspunsuri, dar pe cât erau de multe, pe atâta se dovedeau şi de variate. In felul acesta nu s‘a putut obţine un rezultat concludent. Dealtfel oricine putea să prevadă această situaţiune. Fiecare, vrând poate să-şi ofere iluzii pentru prezent, crede că vârsta lui este cea mai roza, cea mai poetică. Desigur, în genere, se spune că epoca adolescenţii este perioada clasică a dragostei Amorul e astfel condiţionat de tinereţe şi de toate avantagiile ei. Şi această logică pare cea mai valabilă, fiindcă iubirea in fond se rezumă în ultima ei expresie la o voluptate fizică. Aşadar, punând întrebarea „când e dragostea mai frumoasă ?*, se poate răspunde , atunci când interpreţii sânt în măsură să culeagă toate beneficiile ei copioase. Iată pentru ce concursul nu a putut obţine un rezultat precis. Fiecare îşi apără vârsta, fiindcă aceasta e singura consolare, singura amăgire. Când se spune că cea mai frumoasă epocă a amorului e tinereţa, cei lezaţi răspund că părul cărunt poate ascunde totuş o inimă verde. Aşa se zice de obiceiu; dragostea ţiu cunoaşte vârstă. Există însă din nefericire o vârstă care nu mai cunoaşte dragoste !„ Congresul scriitorilor La Paris, subt preşedinţia ministrului de instrucţie al Franţei, s-a deschis congresul internaţional al scriitorilor. Participă delegaţi din 22 ţări. Germania este reprezintata de Henrich Mann, Italia de Marinetti, Franţa de Rageot, Austria de Auernheimer, etc... Delegaţii au prezintat diferite rapoarte asupra situaţiunii din ţările respective, indicând totodată şi doleanţele lor. Scopul congresului este de a se pune bazele unei societăţi internaţionale a scriitorilor, subt asupiciile Ligii Naţiunilor. Această societate va trebui să stabilească un regulament (Continuarea în pagina il-a) i. b._si/gpie IDEI ŞI FAPTE „AMĂNUNTELE TECHNICE“ Propaganda electorală fiind terminată iar cetăţenii alegători p® deplin edificaţi (!) asupra dogmelor programatice ale fiecărui partid îta parte, — la ordinea zilei nu mi sunt decât „amănuntele technice* ale votării. Se spune că aceste amănunt® n’ar prezenta nici-o importanţă acolo unde diriguitori voesc intr’fide văr să afle năzuinţele populaţiei. Pe când la noi — e incontestabil faptul—tocmai amănuntele de asemenea natură joacă un rol prii® în comedia electorală. Vă amintiţi că foştii parlamentari naţional-ţărănişti şi-au găsit, săracii de ei, un apărător vájni® în persoana d-lui profesor universitar Bratu, care a demonstrat că până la 1 iunie parlamentul dizolvat ar fi putut să fie oricând convocat—în caz de nevoe—şi că deci avansurile încasate li se cuvin legalmente tribunilor poporului. Spiritul legii ar fi glăsuind aşa— nu zicem ba ; noi însă credem că încă în urmă cu două săptămâni se puteau convoca noii parlamentari. Aceştia ar putea fi indicaţi da pe acuma de oricine, doar cu riscul de a greşi câteva nume de opoziţionişti; deci avansurile în chestie se cuvin mai degrabă lor,—de o valoare atât de netăgăduită părându-ni-se tocmai acele „amănunte technice". Și cu drept cuvânt. Când în preajma alegerilor se poate prezice cu mult mai exact ceia ce se va scoate din urne, decât ceia ce se va băga în ele, cine se mai indoește oare de înalta valoare a „amănuntelor de mai sus? Cel puţin opoziţia ţine să precizeze eventualitatea unor întâmplări de ordin—ca să zicem aşa—ornologic. Pe când d. Mihalache se plânge M. S. Regelui ki mod general, candidatul stelist d. Leanca spune precis : „într'o «numită localitate s’a „confecţionat un număr de urne cu fundul dublu". (Continuarea în pag. î1-a) CONCERTE Audiţia Pianistului CIOLAC Vineri seara s-a prezentat pentru prima oară în faţa publicului ieşan tânărul pianist O. Ciolac. Atât alcătuirea programului Bach, Beethoven, Chopin, cât şi interpretarea dovedesc inteligenţa şi calităţile muzicale ale artistului, care, bazate pe o technică foarte îngrijită îi dau posibilitatea de a învinge cu succes dificultăţile, evidenţiînd în acelaş timp şi poezia ce respiră din cantilenele operelor. Sinceritatea de a veni cu un program clasic cunoscut, constitue încă o notă simpatică, de vreme ce oferind posibilitatea comparaţiei, arată că artistul,în plină şi rodnică activitate, tinde spre o cât mai amplă şi mai intensivă redare a gândurilor subtile de care e impregnată opera în special a lui Chopin. Spre acest mare poet pare să încline mai mult temperamentul delicat al d-lui Ciolac. Cu convingerea că ne aflăm în faţa unei forţe artistice, ce păşeşte pe un drum sigur şi rodnic am aplaudat cu multă simpatie ,pe interpretul Ecossaiselor, nădăjduind că numele d-lui Ciolac se va fixa printre pianiştii proeminenţi din ţara noastră. Aceasta a fost şi înţelesul călduroasei primiri făcută de numerosul public tânărului, dar mult talentatului artist dl. G. Ciolac. .. an Ion de participare la marile Premii gratuite oferite de Societatea „Asigurarea Românească şi înfinească“ 50.000 lei numerar Detaşaţi seria complectă