Opinia, decembrie 1931 (Anul 27, nr. 7377-7401)

1931-12-01 / nr. 7377

Vinul Tonic-nutritiv al Farmaciei Curbei Regale Fraţii Dr. Konya Conţine principiile active din Kola, Coca, guarana şi cacao in vio de Malaga. — Se recomandă în: surmenaj fizic şi intelectual; aose de poftă de mâncare anemie; debilitate; convalescenţă; afecţiuni cardiace şi maladii nervoase ca tonic şi reconstituant. Depozit general: Farmacia Curţei Regale Fraţii Dr. Konya, Succesor Dr. E. Grozea, Iaşi Unde nu ea află se trimite cu ramburs prin poştă. GUARDINI & FACCINCANI Frigoriferete Abator“ Înştiinţează pe onor producători că pe lângă tot felul de păsări cumpără şi CURCANI plătind preţurile cele mai bune. S'au împărţit sute de mii Lei şi se vor mai împărţi peste două milioane Lei tot câştiguri importante ale Loteriei Spitalelor Evreeşti din Ardeal La tragerile cari mai au loc la 2 Decembrie Nu mai staţi pe gânduri. Riscaţi loo Lei şi comandaţi un Los care vă mai poate îmbogăţi cu looo.ooo Lei in sărbătorile Crăciunului. Comenzile se facla Biroul Central al Loteriei Cluj, Piaţa Unirei No. 20, sau la Sucursala din Iaşi . Samy Brück, Bud Ferdinand D. DOCTOR MARGARETA AORQESCU medic secundar a maternităţii Cons, zilnic intre orel 1-4 şi 7-8 pentru boli de femei. Naşteri In str. Mârzescu 18 DOCTORUL R DAMSKER str. Ghica-Vodă No. 4-4—40 consultă zilnic MEDICINĂ interna SIFILIS şi GENITO-URINARE ntre orele 8-11 a. m. şi 3-7 p. m Diathermie şi băi de lumină Tribunalul Judeţ. Iaşi Secţia 111-a Publicaţie de Vânzare No. 9822 din 26 Noembrie 931 Tribunalul Iaşi, secţia 3, prin jurnala No. 13.103 . 931 a autorizat corpul portăreilor trib. Iaşi, să efectueze formele de vânzare prin licitaţie publică a averei mobile proprietatea falitei Sec. Col. B. Moscoviţi & M. Offiier cu sediul în Iaşi str. Cura Vodă No. 73 compusă din mărfuri şi mobilier de prăvălie, evaluat de expert la suma de 131.238 lei, şi din portofoliu evaluat de d. jude Sindic la suma de 34.000 lei. Se înştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestei averi vor avea loc în luna de 4 Decembrie 1831, la ora 13 pentru portofoliu la Camera Sindicatului Falimentelor Trib. Iaşi iar la ora 14, pentru «slabă avere la faţa locului din Iaşi str. Cost Vodă No. 83 începând de» licitaţia publici dein suma evaluărilor sus menţionate, cu facultatea d-lui Jude Sindic de a Ia începeţi de la sumi mai mici sub nserva omologărei tribunalului. Dosar No. 57 1930 Preşedinte M. Eşianu Şef Portărel Gh. Sava RĂCELI-GRIPA TESI I VINDECA. PREMIERA DE1 Azi la SICOLI I Splendida operetă de cel mai fastuos Lux cântată şi vorbită în limba germană Alteţa Sa... Spălătoreasă Minunată realizare vienezit cu Wader Szlezak şi Gretl Theimer Muzica de ROBERT STOLZ Al doilea film cuprinde: Cel mai mare succes actual filmul de cea mai intensă senzaţie RENEGAŢII Răsbunarea Spioanei Muzică, lupte şi efecte extraordinare, mai impresionante decât in Escadrila Morţii. Eroii primi sunt Warner Baxter şi Myma Loy. De cauza crizei s'au redus preţurile astfel: 30-24-20-15 şi 10. Tribunalul Judeţului Iaşi Secţia IlI-a Publicaţie de vânzare No. 9974 din 28 Noembrie 1931 Tribunalul Iaşi, secţia 3, prin jurnalul din 28 Noembrie 1931, a autorizat corpul portăreilor tribunalului Iaşi să efectueze din nou toate formele de vânzare prin licitaţie publică a porţiunei indivize de 8 pătrimi din imobilul situat in comuna Scaleni târg, strada Unirei jud. Bălţi proprietatea falitei Sima Grünberg, domiciliat in imobilul urmărit care conform inventarului judecătoriei rurale Sculeni Jud. Bălți, aflat la dosar se constată că e compus dintr'o casă de locuit din cărămidă acoperită cu şindrilă cu 4 camere, un coridor și o bucătărie împreună cu locul de aproximativ 450 m. p. Porţiunea indiviză de trei pătrimi din imobil este evaluată prin inventarul sus menţionat la suma de 110.500 lei. Se încunoştiiţează că vânzarea şi adjudecarea acestei porţiuni indivize de 3 / 4 din imobilul sus menţionat vor avea loc în pretoriul tribunalului Iaşi, secţia 3, în ziua de 4 Februarie 1932, ora 13, începându-se licitaţia publică de la suma de 3o,ooo lei fixată de tribunal prin jurnalul din 26 Noembrie 1931. Dosar No. 86 1929 Preşedinte, M. Eşianu Şef Portărel V. Stănescu Tribunalul Judeţului Iaşi Secţia iii-a Publicaţie de vânzare No. 9947" din 27 Noembrie 1931 Tribunalul Iaş, secţia 3, în baza raportului d-lui jude Sindic al Trib. Iaşi sub No. 9281 / 1931 a autorizat corpul portăreilor trib. Iaşi sa efectueze din nou toate formele de vânzare prin licaţie publică a portofoliului proprietatea fatei soc. col. Gustav Segall & Samuel Lebel fostă cu sediul în Iaşi str. Ştefan cel Mare No. 18 evaluat de d.jude Sindic la suma de 166.000 lei. *Se înştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestui portofoliu, vor avea loc în camera Sindcatului Falimentelor trib. Iaşi în ziua de 11 Decembrie 931 ora 13 începându-se licitaţia publică de la suma evaluarei sus menţionată cu facultatea d-lui jude Sindic de a o începe şi de la o sumă mai mică sub rezerva omologărei tribunalului. Dosar No. 83 1930 Preşedinta, M. Eşianu Şef Portărel, V. Stănescu Frigul din ultimele zile a Îngheţat apa Prutului, în mod excepţional. Căci de obicei, Prutul, care în unele locuri este foarte mari furturi la Bălţi Două bănci păgubite Legi uzuale fiscale de Ilie Nedelcu, controlor financiar D. Uie Nedelcu, controlor financiar pe lângă administraţia financiară Iaşi, a colecţionat şi a pus sub tipar următoarele Legi: 1. Noua lege pentru scutirea de impozite a clădirilor noi. 2. încurajarea construcţiilor (textul legii) şi nouile avantagii. Diferite note şi observaţiuni colecţionate şi publicate de autor. Toate acestea, vor apare curând ntr’un singur volum, uşor de mânuit, şi cu preţul foarte convenabil de 120 lei. Tribunalul Jud. Iaşi Secţia II-a Publicaţie de Vânzare No. 9946 din 27 Noembrie 1931 Tribunalul Iaşi, secţia 3, prin jurnalul din 20 Noembrie 1931, a autorizat corpul portăreilor trib. Iaşi să efectueze din nou toate formele de vânzare prin licitaţie publică a averei mobile proprietatea falitului David Goldenberg din Iaşi str. Gh. Roseti No. 11 compusă din portofoiu evaluat de d. jude Sindic la suma de 9,ooo lei şi din mobilier de prăvălie evaluate de expert la suma de 16.804 lei. Se înştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestor averi vor avea loc în ziua de 11 Decembrie 931 la ora 13 pentru portofoliu în camera Sindicatului Falimentelor tribunalului Iaşi iar la ora 14, pentru cealaltă avere la faţa locului din Iaşi str. C. A. Roseti No. 11 începându-se licitaţiile publice de la sumele evaluărilor sus menţionate cu facultatea d-lui Jude Sindic de a le începe şi de la sumi mai mici, sub rezerva omologărei tribunalului Dosar No. 58 / 1931/ Preşedinte, M. Esianu Portărei, V. Stănescu DOCTOR M. MATASARU Specializat la Paris—fost asistent de spital la Paris Boli interne: iNIMA, PLĂMÂNI şi tratamentul tuberculozei pulmonare cu Pneumotorax artificială Str. Mârzescu 16parter. Cons. 6—11 şi 3—6 . Bătăturile te înlăturaţi sigur cu „Coricol". Depozit : Farmacia Polar, str. Ştefan cel Mare. 8. Regimul brevetelor de bău,turi spirtoase. 4. Înfiinţarea registrului de comerţ (textul legii). 5. Legea de urmărire a veniturilor staului, cu modificarea art. 24 din lege. 6. Legea taxei pe automobile. 7 Operațiunile de restituire a sumelor greșit încasate de stat . 8. Plata primelor la încasarea impozitelor. 9. Jurisprudent fiscale, în legătură cu taxe comunale, decizii de ale comisiei centrele fiscale etc. Instrucțiuni diverse ale ministerului de finanțe. LA HUŞI Ziarul „Opinia“ soseşte la ora 4 p. m., fiind expediat cu rapidul „Unirea“. Astfel, ziarul nostru aduce huşenilor cele mai noi ştiri cu cinci ore înaintea oricărui alt ziar. „Opinia “ se găseşte în vânzare — până la noua seara — la depozitul nostru. Librăria „La Leontin“ din centrul oraşului, precum şi la toţi vânzătorii de ziare. Orice fel de imprimate de la o cartă de vizită până la reviste şi ziare se execută în atelierele „Tipografiei „OPINIA" VERONA CUZINSCHII In noaptea de Sâmbătă Verona Cuzinschi s-a stins din viaţă, după câteva săptămâni de suferinţă. Marea artistă a cunoscut la primele debuturi pe Bălănescu, Luchian, Arcelanu, Athena George-scu şi ceilalţi făuritori ai teatrului moldovenesc, de care a fost de la început apreciată şi iubită, Verona Almfigeanu - Cuzinschi, originară din Ardeal, a fost unica artistă, venită de peste Carpaţi, şi care a ilustrat scena ieşană. Defuncta artistă număra la activul ei creaţiuni de reală valoare, mult apreciate de publicul ieş .n jucat fără întrerupere, până acum doi ani, când a părăsit definitiv scena, fără revoltă împotriva vremii, care a silit-o la acest pas. Verona Cuzinschi nu a ştiut ce-i geioza contra colegelor şi a fost o prietenă şi o indrmătoare pentru tinerele care se devotau teatrului. Vestea morţii a produs o adâncă impresie în oraş. Transmitem d-lui Vlad Cuzinschi, soţul greu lovit, sincerele noastre condoleanţe. DAN Ultimele zile ale lunei Noembre au adus un timp ca în mijlocul lui Ianuarie. Temperatura a scăzut la minus 8—10 gradie. In judeţul Iaşi frigul e însoţit de un vînt puternic. Ieri noaptea, in regiunile păduroase ale judeţului un viscol năpraznic a făcut ravagii. In com. Poeni au fost descoperite numeroase case. Temperatura s’a coborît la minus 10 grade în regiunile Bârnova, Voineşti, Poeni, Sineşti, etc. In alte regiuni, de pildă la Şipote, Vadeni, Boroşoaia, a nins abundent, stratul de zăpadă ajungând în unele locuri chiar la un sfert de metru. Pe unele şosele din aceste regiuni, circulaţia a devenit imposibilă. Astfel se relatează că săteanul Matei Crângu, pornind aseară din satul Borşa spre gara Vlădăni, s’a înzepezit un diurn şi a fost nevoit să rămâie în câmp, în bătaia crivăţului, toată noaptea. Azi, în zorii zilei, săteanul a fost găsit îngheţat Transportat la spital, nefericitul a încetat din viaţă. A îngheţat Prutul adânc, nu îngheaţă decât abea în luna ianuarie.* Băiatul Ioină Abovici din târgul Ungheni a încercat să treacă de pe un mal pe celălalt. Dar pojghiţa de ghiaţă fiind slabă, el a căzut in Prut. A fost însă zărit de un sătean, care i-a salvat dela moarte. In oraş frigul e deasemenea puternic. Termometrul indică minus 8 grade. Aseară, la Observatorul astronomic dela Copou, s'a înregistrat temperatura de 11 grade. Pela miezul nopţii, s'a abătut asupra oraşului un vânt puternic, care a durat câteva ore. » Teri s’a deschis şi patinajul Ştrandului. Steguleţele puse la magazinele din centrul oraşului, anunţau această noutate pentru sportivieni. După amează, grupuri de tineri şi domnişoare, porneau spre patinaj, pe faţa lor citindu-se bucuria că a... sosit iarna. Bucuria bogatului şi— spaima săracului ! V. Constant In plină iarnă... Frig şi zăpadă în regiunea laşilor Un sătean moare degerat. — A Îngheţat Prutul Bălţi 30.Patru bandiţi mascaţi şi înarmaţi s-au introdus ieri noaptea în locuinţa d-ui Sneersohn, directorul sucursalei băncii „Moldova“. Hoţii au furat suma de 193 000 lei reuşind apoi să dispară fără urme. Banii furaţi aparţineau băncii „Moldova“ din Faleşti şi băncii de Credit Român din Bălţi Poliţia face cercetări. ft Alt furt. — Ieri după amează, hoţi rămaşi necunoscuţi s'au introdus in locunţa d-lui Raji din str. Libertăţii. Nefiind nimeni în casă, tâlharii au operat în voie, furând suma de 175.000 lei, precum şi obiecte de aur şi argint * Polisciuc I — Ieri s’a zvonit în oraş că Polisciuc ar fi sosit la Bălţi şi s'ar ascunde intr'un cartier periferic. Acest zvon a provocat panică in sânul populaţiei. Autorităţile— cercetează ! Barbu INFORMAŢIUNI „ Învăţătoare acuzată de spionaj — Autorităţile şcolare au fost informate că în închisoarea militară din Iaşi se află arestată învăţătoarea Ecaterina Bârlădeanu din Alexieni—Bălţi. Ea este reţinută în arest de 4 luni, fiind învinuită de a fi condus o organizaţie de spionaj. Această afacere se cercetează la parchetul militar din Iaşi, din cel mai strict secret , Rapidul „Unirea" a suferit ieri un accident. In apropiere de staţia Buhăeşti, din cauza marei presiuni, a explodat o ţeavă a maşinii. Ţeava neputând fi reparată pe loc, trenul a fost oprit în drum. S’a cerut din Buhăeşti o altă maşină. Nu se afla decât una mică. Cu mare greutate, trenul a putut urca panta spre Bârnova. Rapidul a venit astfel cu o întârziere de peste 2 ore. D. Alex Falcoianu, fost director al „Monitorului Oficial*, ispăşindu-şi pedeapsa de 5 ani închisoare, a fost eliberat de la penitenciarul Văcăreşti. x D. profesor dr. Slătineanu, secretar general la ministerul sănătăţii, a sosit ieri in localitate, unde va rămine toată săptămina. In gara Paşcani s-a inaugurat ieri cu mare solemnitate noul depou. Lucrare care corespunde mișcării din această gară importantă, a costat 38 milioane lei. LUTERANISM SAU SECTARISM ? (Continuarea din pagina l-a) fundamentală, din care dl. Vasiliu face oarecum pivotul expunerilor d-sale. „După model protestant preot este oricine simte în el „chemarea" sau „lucrarea Spiritului Sfânt", şi ceva mai sus: „Pretutindeni umblă cu Biblia a dânşii, dar nu cunosc din ea decât ceea ce au învăţat la şcoala predicatorilor*. Această „interpretare“ practică a principiului protestant de „sacerdotium generate“, care nu I face ca pe cetitorul naiv să creadă că în biserica protestantă—ca şi la sectanţi — are oricine permisiunea să îndeplinească funcţiunea de preot, să facă serviciul divin, să acorde tainele? Iară cei ce îndeplinesc această funcţiune sunt nişte inculţi, ba chiar nişte înşelători ? Căci ce altceva vrea să spună d-sa prin „plaga misticismului comercializat“ ? Care este însă situaţia de fapt ? In ce priveşte cultura credincioşilor, îndrăsnesc să afirm că — cel puţin în ţara noastră — protestanţii ocupă primul loc în cadrul bisericilor creştine; nu văd prin urmare motivul pentru care sărmanii credincioşi protestanţi ar fi demni de compătimit, în „ adâncul întuneric“, în care sunt ţinuţi. Cu totul dimpotrivă, cred că dintr’o predică protestantă, orice creştin poate primi frumoase îndemnuri morale şi religioase. Căci in ce priveşte cultura preoţilor protestanţi, ştie toată lumea că, în mare majoritate, pastorii dispun de o cultură aleasă de cele mai mute ori academică, pe care şi-o însuşesc la cele mai de seamă universităţi. Şi nu numai în momentul de faţă, ci de patru sute de ani Încoace, îmi închipui că acest lucru a ajuns şi la urechile ortodocşilor. Căci de altfel cum se face că unii dintre cei mai distinşi preoţi ortodocşi — menţionez numai pe S. b. patriarhul Miron — după terminarea studiilor în ţară, mai trece prin şcoala pastorilor protestanţi, însuşindu-şi chiar titluri academice la universităţi protestante ? (Urmează sfârşitul) ^FORMAŢIUNI x Se anunţă că in şedinţa de mâne a Camerei, guvernul va propune limitarea interpelărilor şi scurtarea discuţiei la mesaj, pentru a se începe mai repede examinarea bugetului şi a legilor financiare. La nevoe, Camera va ţine si şedinţe de noapte. * x Parchetul^ cercetează reclama CoNfigentă de Soc. „Strungul“ contra faptlui că i s’ar fi tăiat cu foarfecele o rezoluție pusă pe o cerere introdusă la primărie. Prin această cerere Societatea pretindea să i se restitue o cauțiune. In spitalul Pașcanu a sucombat ceferistul P. Scutaru, care fusese internat în urma unui accident de cele ferată. Parchetul a dispus autopsia cadavrului. x Tribunalul a pus în libertate pe unul din autorii spargerii de la depozitele R. M. S., anume Maer Herşcovici. Mandatele de arestare ale celorlalţi acuzaţi au fost reconfirmate. x Comerciantul Vizenfeld din str. Socola, arestat pentru bancrută frauduloasă, a fost pus la libertate. — Falimente.— Tribunalul ieșan a rămas să se pronunțe azi în falimentul comerciantului de ferărie Oscar Boldur din str. L C. Brăteanu. — Curtea de apel a admis concordatul comerciantului Zilberstein Buium, proprietarul magazinului „Cavalerul Sic“ din str. Lăpuşneanu, ridicându-i starea de faliment. „ Un parastas pentru pomenirea lui Ion I. C. Bratianu s-a oficiat ieri dimineaţă la Mitropolie, de către arhimandritul Stupcanu înconjurat de un sobor de preoţi Au asistat numeroşi ieşeni, intre care foştii colaboratori politici ai ilustrului barbat de stat. Tot ieri a avut loc la clubul liberal o şedinţă comemorativă. Au rostit cuvântări d-nii Eduard Lăzărescu, I. Zippa, etc. întrunirea deponenţilor băncii Blank Ieri a avut loc a 8-a întrunire a deponenţilor ieşeni ai băncii Blank in sala de şedinţe a Camerei de Comerţ. Şedinţa s-a deschis sub prezidenţia d-lui Zaharia Strat, mart deponent Au luat cuvântul d. Inginer Cesar Cristea care a expus rezultatele acţiunei întreprinse pină asi de Comitet D-I architect Sakellary membru in comitet arată operaţiunile băncei ce au adus nenorocirea a 34.000 de familii, şi ceteşte o moţiune votată de de întreaga adunare, privind condiţiile eventualului concordat aL Irg. Barbai am expus rezultatele aduse de d-sa din București. S’a hotărât pentru Duminica viitoare darea adeziunilor precum s'a ales și comitetul definitiv în persoana domnilor: Ing. Cezar Cristea, inginer Barbaiani, Zaharia Strat, Architect.Em. Sakellary Ing. Smilovici, profesor L. Matasaru, Ing. Insp. g-1. Silvic Teodorescu, colonel Zamfirescu, M. Schönfeld. Spectacolele zilei Unile mergem Crtase ! 30 Noembrie Teatrul Naţional. — Belacha, Teatrul Cinema Trianon.— „Refrenul iubirii“ cu Mady Cristians şi Frantz Lederer. „Fecioara sburatoare* cu Szőke Szakai, Dina Graia şi Fritz Schulz. Jurnal sonor „Paramount*, Teatrul Cinema Phoenix. — „Mari-zelle Nittouche“ cu Anny Ondra, Oskar Karlweiss, Georg Avixander ; „ 150 km. pe oră* cu Anita Page. Jurnal sonor „Foxy. Teatrul Cinema Sidoli. — „ Alteţa sa... spălătoreasă* cu Walter Schezac şi Gretl Theimer; „Renegaţii* cu Warner Baxter şi Mirna Loy. Cinema Elysée. — Lolita (Cântecul lupilor) cu Garry Cooper și „Parada Paramount"* cu Lanconvescu, Paula Ikery, Cara Bow, Maurice Chevalier, Mitzi Green etc. Cinematograful Nostru (str. Socola). — Kelache. Fosta Grădina Piccadily. — Menagerie cu animale sălbatice vii. Berăria Luther (Piața Unirei) Renumitul Jaz Hubertiny. Bufet copios cu cele mai delicioase mâncăruri calde şi reci. Supeuri speciale: Bere şi vinuri din pivniţele Luther*. Seara dancing în ritmul jazului „Hubertiny“.