Opinia, decembrie 1932 (Anul 28, nr. 7681-7706)

1932-12-01 / nr. 7681

C mei & o văleie pe line însufi Oglinda trădează fotografia spune totul Dar o fotografia bună benzată după progres de ariei moderne, dă se poate obţine decât la cel mai Apreciat fotograf ieşan ZAHARIA WEISS Furnizorul Curţii Regate Atelier fotografic în genul marilor case din străinătate. I Lucrările Parlamentului 29 Moembre CAMERA.— D. Weisman protestează contra publicaţiilor care atacă religia mosaică. Se produce un penibil incident intre d-nii G. Cuza şi M. Weisman, cu insulte şi loviri. D. Petre Andrei regretă acest incident şi protestează Împotriva gestului impulsiv al d-lui G. Cuza. Vorbeşte apoi despre consiliul instrucţiunii, apărând atitudinea profesorilor care-şi exprimă liber părerile. Mai mulţi deputaţi fac diferite comunicări, după care se continuă discuţia la mesaj. * SENATUL — D. Costăchescu anunţă moartea lui Petre Ciorăneanu, senator de Mehedinţi, iar d. Corodeanu face elogiul dispărutului. D. Gr. Filipescu vorbeşte apoi despre conversiune şi politica financiară a guvernului. OPINII» Vinul Tonic-nutritiv al Farmaciei Curţei Regale Fraţii Dr. Konya Conţine principiile active din Kola, şi Coca, guarana şi cacao ir vin de Malaga. — Se recomandă în: surmenaj fizic şi intelectual; lipsa de poftă de mâncare anemie; debilitate; convalescenţă; afecţiuni cardiace şi maladii nervoase ca fonic şi reconstituant. Depozit general, Farmada Curţei Regale Fraţii Dr. Konya, Succesor Dr. I. Grozea, Iaşi Unde nu se află se trimite cu ramburs prin poştă. Parchete de stejar şi frumuseţe CU preţuri foarte eftine cutie garantat uscate s-au pus în vânzare la Fabrica de cherestea S. Weissmann Şos. Moara de foc 22—26. Tel. 229 şi 272_ Comenzii« se pot face şi In Str. Căpitan Păun No. 16 unde se pot vedea şi modele d ferite. Astăzi incep cursurile ritmice la d-na Ing. Comănescu DOCTOR MIHAILDEREVICI primar MEDIC Boalele sistemului nervos şi ale glandelor cu secreţie internă Tratamentul sifilisulu nervos Cons. 4—8 p. m. Casele Farmaciei Dr. Căpăţină (str. Elisabeta 2) România Chestura poliţiei Municipiului Iaşi Comisariatul Palatului de justiţie Publicaţiune No. 2015 Anul 1932 luna Noemb. 24 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Judec. Ocol 11 Urb. Iaşi No. 63300/838 se va vinde prin adiţie publică in ziua 10 Decembrie 1932 ora 10 a. m. averea mobilă sechestrată cu procesul-Varbal din 5 noemb. 1932 de acest ofciu dela d. Coast. Ungureanu din laşi atr. Şipotului No. 15 le pretenţiunea creditorului d. Vasile Muntos nu din laşi, averea compusă din : 1) un garderob maro cu două uşi şi un saltar lemn brad, 2) una oglindă cu mesuţa ei, 3) una masă de brad cu şase scaune, 4) una mas nat de cusut marca „Singher* No. C 2391974 5) un covor de ână lung de 2,50 m. p. Vânzarea se va face în piaţa Păcurari din Iaşi pe bani gata unde concurenţa sa pot prezenta la data şi ora indicată cu garanţia prevăzută de leg. Comisar Al, Gh. Gaman DOCTOR Violetta Strat Boli interne—Mamoş S’A MUTAT în casele proprii atr. Marxescu 8 DOCTOR M. MATASARU Specializat la Paris—fost asistent de spital 1* Paris Boli interne: PLĂMÂNI glino-INIMA. și tratamentul tuberculozei oaie cu Pneumatorax Sir. Mârzescu 16 (parter) Cons. 9—10 a. il. și 3—6 p .m. Doctor M. HILO BOLI INTERNE Genito-Urinare, Sifilis, Diatermie, Raze Ultra • Violete Tratamentul variedor prin injecţiuni sclerozante(Sicard) Analize de singe şi microscopice Reducere pentru funcţionari şi muncitori Constitulţii şi tratamente 8 11a. m., 2-5 şi 7-8 p. m str. Anastasie Paru 22 et-j Radio ultimele crea iuni in aparate, materiale şi lămpi, cu preţuri reduse s'au pus la vânzare la Fraţii Hirschensohn str. Ştefan cel Mare 2 DOCTORUL Ovidiu Cordescu consultă zilnic pentru boli de Nas, gât şi urechi dela 4—7 p. m. în str. Mârzescu No. 16 RĂCELI-GRIPĂ TESTA VINDECA: Pentru excursiile la Paris şi Viena înscrierile treduesc făcute la d nul C. VLAD la zarul „ OPIAIM“, întrucât scoalarea paşapoartelor necesită timp. LA CERNĂUŢI se găseşte zilnic ziarul „Opinia“ la chioşcul din piaţa Unire! (halta tramvaiului) precum şi la debitele principale din oraş. Cereţi la toate depozitele şi staţurile Societăţii DISTRIBUŢIA 11 PETROL din toată ţara BENZINA DISTRIBUŢIA pentru automobile BENZINA DISTRIBUŢIA pentru curăţat pete şi parchete uleiu special pentru Automobile Motoare Tractoare Maşini x Bătăturile le înlăturaţi sigur cu „Coricol“. Depozit : Farmacia Polak, str. Ștefan cel Mare. Cum se răzbună Cernăuţi 80. — In legătură cu o situaţie dela teatrul Naţional din localitate s'au înregistrat noul incidente. In cursul nopţii au fost bombardate cu pietre oaselor d-lor Mişu Fotino şi Iconomp, fostul şi actualul locţiitor de director al teatrului. Sergenţii de stradă, după ce au făcut somaţiile legale, au tras câteva focuri în aer. Indivizii au reuşit să dispară, afară de unul singur care a putut fi prins. Acesta este d. Remus Ionaşcu, actor la teatrul Naţional. El refuză să facă declaraţii asupra atacurilor nocturne. Se crede însă că e vorba de răsbunarea mai mutor artişti, nemulţumiţi de felul cum este condus teatrul. Cercetările sânt în curs. actorii din Cernăuţi Casele conducătorilor teatrului bombardate cu pietre Spitalele ameninţate cu închiderea Ministrul sănătăţii cere măsuri urgente Oficiosul liberal „Viiitorul scrie următoarele: „Azi a avut loc la ministerul de finanţe o violentă dispută intre d-nii D. R. Ioaniţescu şi V. Madgearu. Ministrul muncii şi săinătăţii a acuzat pe ministrul finanţelor că datorită politicei financiare care se urmează, nu s’a mai plătit de multă vreme nimic din sumele prevăzute In buget pentru spitale. Din această cauză şi dacă nu se va aviza urgent, spitalele vor fi Închise, a declarat d. D. R. Ioaniţescu d-lui Madgearu înfăţişându-i tragica situație a spitalelor“. „OPINIA“ LITERARA SI ARTISTICA (Continuarea din pag. I-a) O epigramă în tren „încotro“ povesteşte că odată se aflau in acelaş compartiment de tren Take Ionescu, Cincinat Pavelescu şi o domnişoară. La un moment dat, Take Ionescu se adresează lui Cincinat: „Duduii i-ai făcut o poezie ?" — Nu, nu încă... Duduia începe să insiste: — Hai, maestre, fă-mi, zău, fă-mi şi mie... Cincinat se înduplecă. Şi după câteva minute şopteşte confidenţial la urechea fetei: Dacă ţi-aş face-o epigramă, Tu ai ceti-o orişicui... De ce nu pot să-ţi fac, dudue, Cevi, să nu spui nimănui? Clipe vesele — Şcoala dvs de dactilografe merge bine ? — Admirabil. Din 49 fete platane In posturi, 25 s’au şi măritat cu şefii lor.* Femeile se împart In două gruie: unele care vorbesc puţin, şi marea majoritate. » — Domnişoară, de ce n’a cumpărat nimic clientul ? Ce dorea să obţină ? — Pe mine, mâne seală,„ Biblografie ,încotro“ (Nr. 76) a apărut cu distractiv material de actualitate. Menţionăm: Cincinat Pavelescu în halat şi papuc, film parlamentar, omul artificial, apostolul, fecioara de la forum, etc. In rest, polemici, comentarii, anecdote spirituale din viaţa politică şi artistică, la 12 pagini mari, cu desene de Dragoş şi Val, exemplarul 7 lei. La Adamu (Nr. 55) cuprinde material bogat şi interesant. Colaborează d-nii Const. Stere, G. Spine, Eugen Relgis, O. Harmelin, Reno Solomon, dr. Scftaechter-Nancy, L Ludo. Ilustrațiuni de S. H. . Doamna Valeria Tighilea, care s-a aruncat în gara de Nord în faţa simplonului, a incetat din viaţă la Bucureşti. După cum am relatat, nefericita femeie era originara din Iaşi. Cronia cnematografică SALA TRIANON: de W.aUlavius MARLENE DIETRICH-„Blonda Venus“ (Continuarea din pagina I-a) Evident, oi, din punct de vedere technic, Iosef von Sternberg nu va prezenta nici o dată o acenă, la care sft te chem ieze, fie insuficienta decorurilor (încât sa trădeze studioul) de aceia a mişcării sau prezentării celui mai insignifiant figurant. Din acest punct de vedere, ultimul film stă pe acelaş nivel excepţional, ca şi Întreaga serie precedentă. Deosebirea e în nota de violenţă. Nu mai e vorba nici de îmbăceeala şi zăduful marocan, nici de război şi nici de revoluţie cu brutalităţile lor inerente. Ci pe de-o parte un crâmpei din viaţa de noapte americano-franceză, a celor bogaţi, doritori de desfătare şi pe de alta un mic colţ din Viaţa de mic burghez a unuia din nenumăraţii „inventatori" din Araerica. Se poate ca uneie scena să fie mai puţin impresionante (prin faptul amintit la început: „era mai văzut da acestea") dar genele în care soţia şi mama, mai Ires mama prepondereazăi, sunt adânc zguduitoare şi ne arată ce forţa artistică extraordinară este Marlene Dietrich şi cât de multă dreptate a avut când a protestat în contra calificativului dat: „femeia fatală“ (Wamp). Sbuciumul neîntrerupt al femeiei care mai păstrează încă în suflet amintirea mirajului scenei, şi găseşte în sfârşit repaosul după care tânjea, in clipa când copilul ei drag, o roagă să-i cânte din nou melodia adormitoare. Şi mama se devotează definitiv celor dragi, după ce a peregrinat în lungul şi’n latul continentului, fără răgaz şi fără ţintă. Marlene Dietrich rămâne pe acelaş nivel ca o extraordinară interpretată a zbuciumului sunetului feminin. „Vampir“ a devenit acum „femeie casnică*. In ce ipostasă o vom mai vedea oare pe această neîntrecută exponentă a „femeiei"? Depinde ce va pune la cale Josef von Sternberg. .. Sfârşitul tragic al unui elev imprudent ! Geta ea-Abă 30 — La Comrat s'a inregisrat o Întâmplare impresionantă. Tânărul Neculai Basov, elev la şcoala de meserii, mânuia o armă încărcata. Intriun moment de imprudenţă, elevul a apăsat de trăgaci. Gloanţele i-a intrat In cap şi nefericitul tânăr a murit pe loc. Cor. ŞCOLI, PROFESORI ŞI ELEVI O statistică nteresantă Ministrul instrucţiunii a comunicat biroului internaţional de educaţie de pe lângă Liga Naţiunilor, următoarele date statistice asupra învăţământului nostru: Avem 2080 grădini de copii cu 133 550 elevi , 2893 învăţătoare; 16.334 şcoli primare şi complimentare cu 2.127.409 elevi şi 40511 învăţători şi învăţătoare; 436 şcol profesionale cu 47684 elevi şi 5292 profesori şi maeştri- 99 şcoli normale cu 17.083 elevi şi 1662 profesori; 443 şcoli secundare cu 100.006 elevi şi 6305 profesori; I0 universităţi şi academii cu 83846 studenţi şi 931 profesorii 8 şcoli de belle-arte şi conservatoare cu 3310 studenţi şi 141 profesorii Iluzionism şi şmecherie Acuzaţii contra lui Ben-Ardy-Bey Ziarul basarabean „Naşa Reci” publică un lung reportaj, în care acuză de şmecherii pe cunoscutul iluzionist Ben-Aroly-Bey, la reprezentaţiile ce le dădea la Atachi (Hotin). Scamatorul a dat o serie de spectacole, la care a asistat un public numeros. Dar la una din reprezentaţii s-a constatat că d. Bea-Ardy îşi cumpăra medium-urile, pe care le alegea mai ales dintre copii, in plus, iluzionistul se folosea şi de alte diverse trucuri, pentru ca să-i reuşească exibiţiile. Muzeul istoric al oraşului Iaşi Delegaţia permanentă a Municipiului a discutat aseară chestia Muzeului Municipal care funcţionează precum se ştie în ograda bisericii Golia. Acest muzeu a fost înfiinţat printr-o hotărâre a Consiliului comunal din 1920 şi are un caracter istoric — archeologic de o foarte mare importanţă. Actualmente este condus de un comitet din care fac parte d-nii G. Ghibănescu, N. A. Bogdan, M. Costăchescu, Tafrali şi cavaler de Zotta, sub preşedinţia de onoare a Primarului. Delegaţia permanentă în dorinţa de a da toată importanţa acestei instituţiuni cu menirea principală de a desvolta cultul trecutului, a invitat comitetul pentru Vineri ora 5 p. m. când chestiunea va fi discutată pe larg. UN PROCES de denunţere faţă Chişinău 80. — învăţătoarea Berşaţcaia a reclamat parchetului Lăpuşna pe avocatul B. Grobdauck din localiate, pentru denunţ fals. Eri urma să se judece procesul, însă d-na Berşaţcaia a cerut şi Tribunalul a admis ca să fie audiaţi peste 100 martori, printre care mulţi profesori universitari din Iaşi în frunte CU prof. A. C. Cuza. Atât în cercurile cuziste cât şi în cele arhangheliste circulă versiunea unei apropieri între fieeşte două grupări. Liberalii tregmint ştirea întrevederii Dinu—Gh.Brătianu In legătură cu zvonul despre e. Întrevedere Dinu—Gh. Brătianu, oficiosul liberal „Viitorul*, subt titlul „Demascarea unei mistificări*, publică următoarele : , Unele ziare de dimineaţă au înregistrat ştirea că dl. Const.. C. Brătianu s'ar fi întâlnit Duminică şi ar fi avut şi o convorbire cu dl. George Brătianu la Constanţa. „ D. Const. L C. Brătianu ne autoriză să arătăm că nici nu s'a întâlnit şi nici nu l'a văzut pi d. George Brătianu la Constanţa. E foarte regretabil că unele ziare serioase poate să înregistreze asemenea invențiuni grosolane de natură a mistifica opinia publică. iaf şi profanare 60 morminte deschise şi prădate Un caz odios de profanare de morminte s'a înregistrat la Calafat. Un cismar a recunoscut ghetele unui mort, pe care le purta groparul cimitirului de acolo, anume N. Baciu. S'au întreprins imediat cercetări şi s'a descoperit în casa groparului un adevărat bazar de haine, încălţăminte şi podoabe. N. Baciu a recunoscut că a deschis peste 60 morminte, scoţând din sicrie tot ce era mai de preţ, chiar şi dinţi de aur din gura morţilor. Având remuşcări, hoţul profanator s-a sinucis prin strangulare în arestul porţiei din Calafat. INFORMAŢIUNI . Consiliul de Miniştri a aprobat proectul de lege pentru suspendarea execuţiilor silite la oraşe. Termenul de suspendare a fost fixat până la 1 April 1933. las beneficia li sânt cei care au contractat datorii până la 1 Iulie 1933. Proectul va fi depus curând in parlament. La Bucureşti, în trio magazie din str. împăratul Traian 15, a fost gîsit spânzurat lucrătorul Victor Godin, în etate de 34 ani. Motivul actului disperat e cu totul ciudat Omul şi-a pus capia vieţii, per tracă... pierduse un ceasornic nou, primit un dar de la un frate. x Poliţia locală a primit o circulară, prin care este înştiinţat să facă cunoscut tuturor brutarilor ieşeni că in Galaţi s-a săvârşit o îndrăzneaţă spargere, furindu-se de la depozitul C. A. M. timbre agricole de 500.000 lei Cei ce se vor prezintă cu timbra spre vânzare, urmează a fi arestat. „ Trbunalul Bacău a admis în principiu concordatele preventiva solicitate de d-nii Burah Marcoviei din Moinești, Haim Wolfsoha din Parincea și Sofia Lobei din Bacău. &pt;ai,CLAt:ic L ude mergeau a & î ă & i ?- 30 Noembries Teatrul Naţional.— Belache, Teatrul Cinema Trianon. — „ Viciul blond“ cu Marlene Dietrich şi Herbert Marshall, regia: Joseph von Sternberg; „ Fiica poli durarului" cu Rene Eisingen, Paul Richter, Omar Karweiss şi Tibor Halmany; Jurnal sonor Paramount. Cinema Sidoll.— „ Legea haremului“ cu Jose Moyca; wantaj* cu Joan Bennet şi Mima Ley. la pauze : Duo Wolski (acrobaţi) 1 Teatrul Phönix —„ Frumoasa necunoscută“ cu Maxelena Dietrich şi Willi Foret. La orele 4 Jum. şi 9 Juni. seara trupa Pizone-Kanner prezintă revista »Din toate ana și bună",— în pauzele de cinematograf. Qoema Ghelter. — Relache, La Luther local de petreceri de primul rang, renovat în st. occidental înzestrat cu un bar modern In sala de sus. De la ora 10 seara dans, In ambele Săli, în ritmul unei excelente orchestre jaz.