Opinia, iunie 1934 (Anul 30, nr. 8132-8156)

1934-06-01 / nr. 8132

LUMBAGO Cea mai mare plăcere in viaţa omului este buna stare a corpului său. De aceia se recomandă sport, ingrijire corporală şi trai hintenie. Pentru ca această bucurie să nu fie stingherită de dureri musculare şi reumatismale de orice fel, Sportmanul experimentat, din lumea întreagă, întrebuinţează SLOAN’S LINIMENT In 133 de ţâri. Campionii sportului datoresc recordurile lor, nu cu o mică contribuţie din partea produsului SLOAN’S LINIMENT Sloan's Liniment este un balsam pentru muşchi. Lf* Farmacii şi Drojfurli. Preţ pentru public: Flaconul Lei 75.— STAŢIUNIA BLNEO-CLIIVSATER CA IACOBENI se inaugurează la 1 iunie, pregătindu-se în stabilimentul nou construit băi de apă sulfuroasă radioactivă şi băi dearnică cu adausuri de sare şi cetină, precum şi băi de nămol preparate cu apă sulfuroasă, având reacţiuni curative deosebit de bune. Indicate în reumatism, gută, boli de piele, scrofuloză, fenomenale la ischias (sciatică) , băile de amică cu adausuri sunt excelente pentru întremarea copiilor debili, lachinici, scrofuloşi, anemici şi pentru femei slăbite după naşteri grele şi avorturi. Restaurante şi locuinţe eftine (500—2000 lei). Muzică, variate distracţii şi excursii. Preţul băilor de pucioasă : Iunie, Septembrie 19 40, Iulie, August 60 lei; de nămol: Iunie, Septembrie 80 lei, Iulie, August 90 lei. Gară, poştă, hoteluri, pensiuni, etc. Masă : 60-80 lei zilnic. Comisiunea balneară DURERI DE CAP NEVRALGII MIGRENĂ COMBATE JAWOL Cinematograful Phoenix prezintă astăzi cu 15, 108 lei 2 mari succese Un program fenomenal TUNELUL Grandios film de mare montare după Bernhard Kellerman cu Paul Hartman şi Elga Brink Apoi minunea secolului de Edgar Wallace Con^lectarej^Sill^^m^iome 5 HEM PHOENIX Sâmbătă 2 Iunie 1934 orai 9 seana Asociaţia Culturali Sportivă C F. R. sub peşedinţia d-lui C. MEREUŢĂ Director G-ral c. f. r. SECŢIA ARTISTICĂ MUZICALĂ sub preşedinţia d-lui Director Superior AL. RUSS dX gtj ap |5 P&fP dat de orchestra simfonică cfr.v I sub conducerea maestrului C • Si O M M 0 V Bile ele la Braşov. Epitropia Generală a Casei Spitalelor Sf. Spiridon Iaşi PUBLICAŢIUNE Se aduce la cunoştinţă celor interesaţi că în ziua de 9 Iunie 1934 ora 31 se va ţine în localul Epitropii G-rale a Casei Sft. Spiridon din Iaşi str. I. C. Brătianu 144, licitaţie publică pentru închirierea şi concesionarea cofetăriei din localul Cazinoului de la Băile Slănic Moldova pe termen de unu la cinci ani, cu începere de la 16 Iunie 1934. Licitaţia se va ţine în conformitate cu legea Comptabilităţii Statului şi cu normele publicate în Monitorul Oficial Nr. 127 din Iunie 1931. Garanţia va fi de 5 la sută asupra ofertei în numerar sau efecte garantate de Stat. Cadtul de sarcini şi orice alte informaţiuni, se pot vedea în orice zi de lucru între orele 9— a. m. la Serv. Domenial al Casei, p. Conf. Botez Voiajum^ Plecarea zilnică de la 26 Mai, la Constanţa—Mamaia şi Movila—Carmen Sylva PREŢUL DE PARTICIPARE LEI 200, PE ZI, întreţinere: La Constanţa la Palace-Hotel cu Strand la Mamaia La Carmen Sylva Hotel Movilă, Popovici, Panait Băi de mare, băi reci şi calde de nomol. Cazinou, Chemin de Fer, Baccarat, Rulette, Dancing nformaţiuni, preţuri şi înscrieri la Biroul „Europa“ la ziarul „Opinia“. I PENSIONAR Pentru orele libere, găsiţi o ocupaţie la Colectura Gheorghe Stănoiu Iaşi Str. Lăpuşneanu No. 20 Telefon 134 Cinema SIDOLI ASTĂZI Delicioasa comedie muzicală Slăbiciunea mea = cu gingaşa şi adorabila subretă LILIAN HARWEY Al doilea film Judecătorul mascat cu GEORGE OBRIEN Un film de aventuriuri, în genul său. Complectare: Jurnal sonor Paramount PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că în ziua de 18 iunie 1934 ora 11 d.m. vor avea loc în localul acestei Primării din Iaşi str. Alexandri Nr. 14, licitaţii publice pentru vânzarea următoarelor parcele : 1) Parcea No. 124 situată în regiunea cartierului Bogdan în suprafaţă de 277,20 m. p. pentru care va incepe licitaţia de la 22 lei m. p. 2) Parcela No. 58 bis din regiunea Ţuţora-Sud în suprafaţă de 460 m. p. începând licitaţia dela 15 lei m. p. 3) Parcela No. 88 din regiunea Ţuţora-Nord, în suprafaţă de 500 m. p., începând licitaţia dela 12 lei m. p. Licitaţiile se vor ţine în condiţiunile prevăzute de Legea Contabilităţei Publice, a regulamentului O. C. L. şi a normelor publicate în M. O. No. 127 din 1931. Toate persoanele care vor lua parte la această licitaţie restrânsă vor depune pe lângă ofertă şi o garanţie de 5 la sută din valoarea sumei oferite. Planul terenului se poate vedea în fiecare zi de lucru dela 8—12 în localul acestei Primării. p. Președine N. Stanciu p. Secretar G-ral Gr. Carp OPINIA De la Societatea studenţilor , drept Dl. Gh. Chiper, vice-preşedinte al studenţilor în drep a fost delegat de societate la Bucureşti, pentru a stabli condiţiunile coloniei de vară, ce va avea loc la Budachi în tabăra O. N E. F. Colonia de munte va fi la Câmpulung- Bucovina. Societatea va trimite în mod gratuit pe studenţii săraci dar meritoşi. Repartiţia pentru mare sau munte se va face după indiciile date de serviciul de asistenţă medicală al facultăţii. In capitală dl. Chiper a fost primit în audienţă de dl. ministru Anghelescu, care a promis multe şi pentru a satisface aceste promisiuni va veni în curând la Iaşi. Deasemeni a obţinut de la ministerul sănătăţii cincizeci foi de subscripţie autorizate pentru oraşul şi jud. Iaşi. Rep. O bandă îndrăzneaţă atacă lângă Cernăuţi Cernăuţi 31. — Un grup de ţărani din comuna Prisaca Dome, s'a constituit în bandă, jefuind la drumul mare. Banda a jefuit nişte săteni care veniseră dela Cernăuţi, unde au vândut diverse producte. Jandarmii fiind înştiinţaţi au sorit şi s'a dat o luptă între ei şi tâlhari, cari în cele din urmă au reuşit să se retragă în munţi. — A fost arestat cunoscutul spărgător Vadimir Savcinschi care a comis opt spargeri la biserica catolică. Cotesp. INTORMMT1 / x Acreditive. La administraţia financiară au sosit numeroase acreditive pentru fondul materiale: Pentru instituţiile ce depind de ministerul justiţiei: 43.000 lei; industrie şi comerţ 34.250 lei; lucrări publice 103.600 lei; domenii 103.000 lei; interne 35.000 lei; munca şi sănătate 1.759.000 lei; şi instrucţiunei 911.000 lei. Acreditivele au şi fost încasate de la Banca Naţională. Examenele de diferenţă —Inspectoratul şcolar secundar anunţă că examene de diferenţă de la şcoala comercială superioară la liceu, se vor ţine la 4 iunie, înscrierile se fac la inspectorat până la 2 Iunie. x D, administrator financiar V. Tăutu a făcut o nouă intervenţie la ministerul de finanţe, pentru trimiterea acreditivelor, necesare plăţei salariilor pe luna Mai. Probabil că plata salariilor va începe de Sâmbătă 2 Iunie a. c. x Comisarul Nica Panait a fost ataşat la poliţia nou înfiinţată a băile Strunga. x Ispravă de copii.—Am relatat atacul cu pietre săvârşit în câteva rânduri asupra trenurior de călători in apropiere de Tg. FrumosFăcându-se cercetări, s’a stabit că atacul este comis de copiii N. N. Minea şi Gh. Bourean. Inculpării sunt sub vrâstă de 6 ani, deci iresponzabli. x Bonurile de premii se prschimbă în fiecare zi de la 8-12 dim. la administraţia ziarului „Opinia"1. x D. Herman Schwartz din sos. Păcurari a acţionat în judecată pentru calomnie pe comerciantul Solomon Moscovici din str. Ştefan cel Mare. Reclamantul se constituie parte civilă cu suma de 50 mii lei. x In urma reclamaţiei d-nei Elena Romanescu din Socola, a fost trimis în judecată pentru abuz de încredere comerciantul Lazăr Andrieş din str. Palat. x Cabinetul de instrucţie a emis rechizitor pentru sperjur In contra d-lui Sava Ciornei, Svitenco Vartolomeu, Isac Boloboceanu toţi din Bălţi, cari au jurat fals la un proces judecat în faţa juraţilor ieşeni. D. Ion Nastase din Ţuţora a reclamat parchetului pe vecinul său V. Enacu învinuindu-1 că iar fi semnat în faUp^o^poli^ x Vizitaţi Bazarul Profilaxiei care se deschide Duminică 8 Iunie în localul din casele Teitler, alături de .Moca“. x Comerciantul Const. Stefanovici din str. Păcurari, a reclamat parchetului pentru denunțare calomnioasă pe d. Const. Luţă din str. Spinţi. Reclamantul se constitue parte civilă cu suma de 100 mii lei. eine este victima —Imfbimul din str. Moargăe-Vînt Ce susţine locuitorul C. Băisan In legătură cu crima odioasă din str. Moara de Vânt, pensionarul c. f. r. Constantin Băisan din gara Vlădeni a făcut la parchet o nouă reclamaţie, susţinând că victima nu poate fi altul decât fiul său, Neculai Băişan. Tatăl arată că scrisorile prezentate de nora sa (pretinsa criminală) că fiind primite după descoperirea crimei, n'ar aparţine fiului său. In sprijinul afirmaţiei, reclamantul arată că la adresele indicate la Bucureşti, fiul său n'a putut fi descoperit. Ceiace-i întăreşte convegerea că fiul său ar fi căzut victima soţiei sale, este faptul că înainte cu câţiva ani, femeia ar mai fi încercat într’o noapte să-l asasineze prin zugrumare. D. C. Baisan cere autorităţilor, arestarea acesteia, pentru a o determina să mărturisească crima. Reclamația a fost deferită cabinetului de instrucție care anchetează cazul. Rep. Seminarul de Slavistică Fnnnma nmiiftrt kaiPlaß (Continuarea din pagina l-a) poporană. Deci vedem că kobzăritul era un meşteşug pentru dânşii. Din mulţimea acestor kobzarci se desprinde figura ultimului kobzar, Ostap Veresai, născut la 1803—1805, în satul Kaljunitsi. Acesta s’a născut cu vederea bună, dar fatalitatea ereditară se abătu asupra lui la vârsta de 4 ani, când îşi pierdu vederea. La vârsta de 15 ani intră în corporaţie kobzarilor, unde învaţă acest meşteşug. Acesta avea în minte un extraordinar de bogat repertor de balade. Unul din cântecele sale favorite e „Furtuna pe Marea Neagră". Iată cuprinsul : Pe sfărărcăturile unei corăbii distruse de furtună, plutesc în voia hazardului trei naufragiaţi. Unul e străin, nu are casă, tată, soră, sau o bătrână mamă care într’un colţ depărtat să se roage pentru dânsul. Cel care i-ar putea ajuta e numai el însuşi, care acum se scufundă. Ceilalţi sânt doi fraţi care-şi spun: acesta trebue să fie blestemul mamei noastre, de la care noi n’am cerut binecuvântare când am plecat în expediţie. Cu tata, sora, şi fratele nostru, de asemeni nu ne-am purtat mai bine şi nu am ascultat sfaturile lor ca să nu plecăm pe mare. Ei se căesc şi încep să creadă în sfaturile lor binefăcătoare. Ca o răsplată a pocăinţii lor, marea se linişteşte, ei ajung la mal, se bucură, dar bucuria lor scade dintr'un sentiment natural de umanitate, de milă, pentru nenorocitul străin care perit dinaintea ochilor lor în valuri, pentru că nu avea pe nimeni ca să se roage pentru dânsul. Kobzatul însoţit de kobza sa, exprima artistic vuetul furtunii, vocea muribundului şi rugăciunea naufragiaţilor, care se ridică la cer ca plânsetul ce conţin, unui copil în vuetul furtunii. Impresia acestei declamaţii muzicale e foarte mare, mai ales asupra poporului, care simte că trăeşte aceleaş clipe ca şi naufragiaţii. Persoanele la mesele şi petrecerile cărora cântau, păstrau inmpul declamaţiei o nişte respectabilă, ceea ce constituia pentru el o recompensă mai înaltă şi asigurarea unui succes mai complet. Astfel de balade erau cântate şi spuse pe la şezători, la sărbători, sau în alte ocazii. Prin aceste poezii, pe lingă că inconştient trezesc uneori sentimente de revoltă, dar prin ele se păstrează bogăţia literaturii naţionale ucrainene. Aceste poezii trăesc pre căldura, avântul şi sentimentele n ~ t& dv/fri.cUtCOAA.. Trăim timpuri de criză şi dacă JO/142U-CL mai suferim şi de o boală care rfâhjl CC __ pe fiece zi se înrăutăţesc, raţa - T ne este în primejdie. Sunt persoane suferinde cărora le este recomandat să facă o serie de băi şi care nu se pot deplasa într’o anumită staţiune din diverse motive, pentru a urma cura necesară sănătăţii lor. Din fericire există un mijloc graţie căruia orice persoană suferindă poate urma o cură de băi la domiciliu, fără mare cheltuială de timp şi bani . SAREA IODATĂ DE RAZNA cu care se prepară băi de putină şi care e la fel de folositoare ca şi an reumatism, gută, ischias, inflamaţia ganglion lor, boli de gât boli de piele etc. SAREA IODATA DE RAZNA în pachete vinde la toate farmaciile şi droguerile. nwMom qy a sa Ba inawcBmi pentru definitivare şi înaintare Precum se ştie, in cursul lunei iunie urmează a se ţine în localtate examenul de definitivat şi înaintare a învăţătorilor din oraşul şi judeţul Iaşi. Regulamentul ministeriului prevede ca toţi aceşti învăţători să fie inspectaţi de organele de control, care urmează să le întocmească fişe speciale, în care să fie specificate aptitudinea şi meritele învăţătorului. Dar din cauza situaţiei precare a şcolilor primare din judeţ, atenţia organelor de control din oraşul şi judeţ Iaşi, este îndrepată numai pentru soluţionarea nevoilor şcolior respectve. Toate inspecţile sunt făcute la diferite şcoli din judeţ, pentru a se constata situaţia la faţa locului. Astfel din lipsă de timp n-vestorii, care s'au înscris la examenele de definitivat şi acei cari au cerut avansarea, n'au putut fi inspectaţi de organele de control. întrucât acestucru le-ar putea întârzia definitivarea sau avansarea, o delegaţie numeroasă s'a prezentat la d. prof. Emil Diaconescu, senator de Iaşi, cerându-i să intervie la ministrl instrucţiunei pentru începerea inspecţiilor. D. senator Emil Diaconescu a adresat o comunicare telegrafică d-lui dr. C. Angelescu, ministrul şcoalelor, relatând următoarele : „La 15 iunie a. c. au fost anunţate examene de definivat şi inaintare. Pentru acea farsă, învăţătorii au nevoie de o inspecţie specială a organelor de control. Or inspectorii şi revizorii şcolari, ocupaţi cu anchete şi alte obligaţiuni de serviciu, neglijează să facă aceste inspecţii. Cum interesele imediate ale învăţătorilor sunt încălcate, astfel, aduc aceasta la cunoştinţa d-lui ministru al instrucţiunei publie, cu rugămintea de a da ordin ca acste inspecţii să se facă de urgenţă, pentru ca cei intresaţi să poată fi satisfăcuţi în dreapta lor cerere. Căci dacă nu se fac aceste inspecţii, zadarnic au mai fost fixate examenele de înaintare şi definitivat. „Nădăjduesc că dl. ministru al instrucţiunei publice atât de atent asupra tuturor problemelor şcolare, va lua imediate măsuri în consecinţă“. Se aşteaptă nisterului. răspunsul mi ____Long O ieşancă reclamă contra unui curtezan tomnatic O nostimă reclamaţie a fost introdusă parchetului local de către d*na Elena Popovici din str. 7 Oameni 13. Reclamanta se plânge împoriva d*lui Vasile Tăutu proprietar din str. Aurel Vlaicu, îndeajuns de înaintat în vrâstă, susţinând că acesta vrea s'o determne şi să-şi părăsească soţul, pentru a se căsători cu el. La refuzul acesteia d. Tăutu ar fi ameninţat o. D-na Popovici mai arată că acesta este căsătorit, având copii mari, cari deasemeni i*ar aduce ameninţări. In consecinţă reclamanta cere măsuri autorităţilor. Se cercetează. REP. : D.rabin I. Aschenazi va conferenţia Sâmbătă 2 Iunie era 5 juni, p. m. în sinagoga „Haim Hofman" de str. Sinagogilor. Tratând despre : Morala Talmudică. Instalarea consiliului comunal al oraşului Dorohoi Dorohoi 31.—Instalarea consilului comunal al oraşuui nostru, s-a făcut în prezenţa d-lui prefect dr. V. Petrovici. Au participat numeroşi cetăţeni. Preotul C. Ştefănescu a oficat serviciul divin şi a rostit o scurtă cuvântare, subliniind meritele primarului, d. H. Berijan, D. dr. C. Vereanu din partea ţărăniştilor a cerut ca noua administraţie să repare uzina şi să îmbunătăţească corpul de pompieri. D. prefect Petrovici a felicitat consiliul in numele guvernului, D. primar H. Berijan a mulţumit tuturor, încredinţând că-şi va face datoria. Ajutori de primar au fost aleşi d-nii av. Jean Chises, av Mihai Rotarescu şi prof. Soroceanu. S. Sandy Un incendiu suspect la Cernăuţi Un puternic incendiu a izbucnit ieri la Cernăuţi, la depozitele de mărfuri „Compas" de str. Sălciilor 14. Focul a distrus depozitele. Au fost arestaţi d-nii Kriegsman şi Moses Speculante, conducători intrepozitelor, precum şi magazionierul Uşer Kogan şi muncitorii Andrei Iobale și C. Buss. Pagubele sunt foarte mari. Se crede că focul a fot pus, întrucit depozitele erau bine asigurate și s’au găsit cîteva bidoane cu petrol. abonați-va la „Upim.." ! Rezultatul Chetei pentru Profilaxia tuberculozei Marţi 29 a. c, deschizânduse cutiile cu care s‘a chetat în zilele de Rusalii, s’a gast suma de 22.194 leu Comitetul filialei Profilaxiei mulţumeşte călduros publicul, presei şi vrednicelor doamne şi domnişoare , care, înfruntând vremea, au chemat cu atâta însufleţire încât au învins şi ploaia şi indispoziţia unei părţi din public care cu greu îşi dă obolul. O menţiune deosebită elevelor de la „Instifuctul surorilor de ocrotire“ care au renunţat la ceasurile de odihnă de Duminică, pentru a aduna cât mai mult în folosul bolnavilor pe cari tot ele o îngrijesc cu atâta devotament. . Tusa şi Răguşeala în brurchite gripale dispar repede cu Pastilele de Eucalipt Benzomentolate Dr.Ratiana aprobate de Consiliul Sanitar Superior. Indicate în toate afecţiunile pulmonare, laringite, astmă, desinfectează plămâni, ușurează respirația. Depozit Farmacia Dr. Ratianu, Cuza- Vodă 48. . In urma acestei expuneri a d-nului C. Armeanu s-au făcut ca de obicei, discuţii, sub conducerea d-lui profesor Bărbulescu, intre conferenţiar şi ascultătorii săi, cu privire la fondul şi forma conferinţei. La aceste dicuţii au luat parte mai cu seamă studenta domnişoara Maria Croitoru şi studenţii Valentin Chelaru, Vigil Pântea, Bojidar Hangiev. .... ..... . A fi frumoasă şi atrăgătoare este problema ce rezolvă Crema Miraculoasă. Această cremă distruge petele de pe obraz, albeşte şi catifelează pielea dându-i un parfum delicios. Depozit Farmacia Dr. Ratianu, str. Cuza Vodă 48.