Opinia, decembrie 1937 (Anul 33, nr. 9199-9224)

1937-12-01 / nr. 9199

OPINIA ! Sunt bolnavii de plămâni vindecabili? Toţi cei ce suferă de astmă, tuberculoză pulmonară, catar al plămânilor, tuse şi răguşeli învechite precum şi cei gripaţi care nu s'au putut încă vindeca, pot căpăta dela noi spre lămurire, absolut gratuit o carte CU mai multe clişee scrisă de d. Dr. Guttmann care tratează următoarea temă: „Sunt bolnavii de plămâni vindecabili?1 se scrie o cartă poştală timbrată cu 6 lei la următoarea adresă: Puhlmann & Die Berlin 820 Mitckelstrasse 25-25 a B© Crăciun Vacanţe plăcute şi căutarea sănătăţii la PIESTANY 18 Decembrie 1937 — 11 Ianuarie 1938 călătoria în WAGONS LITS şi cura complectă de 21 zile pentru suferinzii de Reumatism, Gută, Sciatica = UEl 15.000 ===== înscrieri la Agenţia - \.^©E*s4JtS 1 COttfc IAŞI, — PIAŢA UNIREI 1 © almiraf Soma! Ordinea spectacolelor ! Astăzi Marţi 30 Noembrie 1937 Ea, el şi celălalt Figrelia Okirat în diferite expresii o puteţi obţine numai la Foto-Aurel Str. Cuza Vodă 6 18 fotografii în Inî Ef variate politii Ariacole «Se parfumerie vinde effin şi cinstit Magazinul CĂMILĂ Institutul de Electro-Radiologie medicală Dr. GH. COSTIN Medic radiolog la Dispensarul pentru Profilaxia Tuberculozei şi Asigurări Sociale Iaşi Examene radiologice pentru Plămâni, inimă, stomac, intestine, ficat, rinichi, oase. Consult 3,5 p. m. şi după rendez-vous IAŞI, PETRU RAREŞ 9 M7I M Stelei!2 grandioase premiere într’un program cu adevărat formidabil Un film de mare intensitate dramatică Troica cu somităţile scenei parisiene JANY HOLT CHARLES VANEL PIERRE MAGNER Operă de succes răsunător care rulează de 4 luni la Paris doilea film cu Erna Sack, Friedl paul Kemp Comp ec.c.- Jurnalul Print? România Corpul Portăreilor Trib. Iaşi PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 121 Anul 1937 luna Noemb ziua 23 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Judecătoriei Mixte Iaşi No. 25162 1929, se va vinde prin licitaţie publică, în ziua de 11 Decembrie 1937, ora 9 dim., averea mobilă sechestrată cu procesul verbal No. 2933/929 de la d. Avocat H. Gherner din Iaşi str..Ştefan cel Mare No. 49, la pretenţia Primei Societăţi de Economie din Iaşi, avere compusă din: 1. Una casetă de fier, cu postamentul ei. 2. Una maşină de scris sistem A. E. G. 3. O pendulă de perete in stare bună. 4. 2 draperii de stofă diferite culori cu galeriile lor de metal. 5. Un linoleum mare de pus pe jos. Vânzarea sa va face în Iaşi str. Ştefan cel Mare Na 49, domiciliul debitorului, pe bani gata şi în asistenţa comisarului respectiv. Şef Portărel, BAZALI Secretar, D. Stancov Mi încărunţit Pigmentă vâ;-redă^culoarea nafljfir/r ^ farmvele Poliak Str.Ștefan cel Mara ' Telefon 233 Insert! Spre ştiinţa FROST NECULAE maestru instalator *) Ziarul nu răspunde de cele cuprinse în aceasta rubrică. Subsemnatul Frost Neculae instalator de apă al Casei Epitropia Sf. Spiridon din Iaşi desmint categoric notiţa din ziarul „Ziua“ cum că aşi fi sustras pompa de presiune şi accesoriile ei, de la sus numita casă. In acea zi, am plecat la Casa Parohială din Chişinău pentru diferite lucrări şi din certificatul emis de Comisariatul 3 Circ. se constată că nici n'am fost învinuit de un asemenea lucru. România Baroul Avocaţilor din Iaşi No. 1418 1937, Noembrie 26 CONVOCARE Noi Decanul Baroului de Avocaţi din Iaşi In baza art. 166 şi urm. din Legea pentru Organizarea Corp. d® Avocaţi şi a Deciziei Consiliului No. 29 I 1937, Covocăm Adunarea Generală Deliberativă a Corpului de Avocaţi de acest Barou, pentru ziua de Duminică 12 Decembrie 1937, ora 14, în sala Baroului din Palatul de Justiţie din Iaşi, la ordinea zilei fiind : 1. Votarea bugetelor Baroului şi ai Casei de Ajutor pe exerciţiul 1938. Dacă la această dată nu se vor întruni numărul legal de membri, adunarea se amână de drept, pentru Duminica următoare,, 19 Decembrie 1937 la aceiaşi oră, in acelaş loc şi cu aceiaşi ordine de zi, fără o altă convocare, când se vor putea lua hotărâri valabile cu orice număr de membri vor fi prezenţi, conf. Iegei. Decanul Baroului, PETRU POGONAT Secretar, M. I. Berejan Comitetul Liceului Comercial de Fete Iaşi ANUNŢ Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că în ziua de 10 Decembrie 1937 ora 1E se va ţine licitaţie publică cu oferte închise, in localul liceului din str. Tăutu No. 16 laşi, pentru vinderea materialului rezultat din dărâmarea unor atenanşe ale şcoalei. Materialul se găseşte în curtea şcolii unde se poate vedea zilnic intre orele 9—12 a. m. Licitaţia se va ţine în conformitate cu art. 88—110 leg. contabilităţii. Garanţia va fi de 5 la sută asupra preţului oferit Materialul se poate vinde parţial sau în total. Comitetul SUMELE arl 1 (Traficanţi de carne vie) Spitalul de boli Mintale şi Nervoase Socola—Iaşi PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa generală că se vor ţine în localul spitalului Socola din comuna Bucium jud. laşi, următoarele licitaţii pentru aprovizionarea spitalului Socola pe timp de un an: In ziua de 21 Decembrie 1937: 1. La ora 9 dim., cu făină de porumb în cantitate de circa 10.000 kgr. lunar. 2. La ora 10 dim., cu 100 kgr. unt, 200 kgr. brânză de vacă şi 200 kgr. smântână — lunar. 3. La ora 11 dina., cu săpun de rufe în cantitate de circa 500 kgr. lunar 4. La ora 12 dim., cu pâine în cantitate de circa 12000 kg.unar. In ziua de 23 Decembrie 1937 1. La ora 9 dim., cu lapte de vacă, în cantitate de 6000 kgr. lunar. 2. La ora 10 dim., cu ouă de găină, în cantitate lunară de 8000 buc. 3. La ora 11 dim. cu articole de birou în valoare de circa 30.000 lei. 4. La ora 12 dim., cu carne de vită, în cantitatea lunară de circa 5000 kgr. Licitaţiile se vor ţine în conformitate cu art. 88-110 inclusiv, din Legea Comptabilităţii publice, Regulamentul Oficiului Central de Licitaţie şi normele publicate in Monitorul Oficial No. 127, din 4 Iunie 1931. Ofertanţii vor depune pe lângă ofertă şi o garanţie de 5 la sută din valoarea furniturei oferite, iar oferta se va face numai in conformitate cu cadtul de sarcini care poate fi văzut în fiecare zi de lucru la cancelaria spitalului Socola, între orele 8—13. Medic Primar Director Dr. L. BALLIF No. 08187 27 Noembrie 1937 O sărbătorire binemeritată (Continuarea din pagina l-a obrazului,—toţi vin să asculte sfaturile unui medic sau lectura unui literat. Astfel, departe de patima politică, s'a ajuns să se dea o hrană atât de necesară unei lumi care nu ştie decât de trepidaţia motoarelor şi de pâinea cotidiană. Asta fără surse de reclamă şi fără fonduri grase trecute în capitole ministeriale. Recunoscători, muncitorii au hotărât să-l sărbătorească pe dl. deputat Emil Ceicovschi, pentru grija ce le-a arătat. Sărbătorirea desigur se răsfrânge şi asupra celorlalţi conducători ai Camerei, d-nii Dorojan şi Olaru, tot atât de buni prieteni ai muncitorime!. Sărbătorirea aceasta va fi desigur de proporţii podeste, dar bine meritată de către cei în cauză , şi un prilej de semnalat cazul şi altor conducători ce ar putea face la fel întru sprijinirea celor mulţi şi lăsaţi în părăsire. AUREL LEON APEI Societatea pentru „Distribuirea lemnelor la săraci Ghizela şi Arnold Weinrauch“ roagă publicul ieşan să binevoiască a da obolul său societăţii noastre, primind cu bunăvoinţă comisiunile care colectează ce vă vor vizita Rugăm că având în vedere scumpetea lemnelor din anul acesta şi numărul mare de săraci care aşteaptă acest ajutor să binevoiască a contribui cu cât mai mult la această binefacere. Comitetul Date fiind sacrificiile extraordinare ce s’au făcut pentru aducerea filmulu excepţional „Iluzia cea Mare" ce rulează azi la Cinema „Scala" şi pentru acoperirea unei infime părţi din aceste sacrificii enorme, preţurile vor fi uşor majorate în cursul acestei săptămâni (Parter 21 lei şi Balcon 14lei plus timbrele Toate gratuităţile, biletele de favoare şi biletele cu preţ redus, sunt strict suspendate pentru această săptămână. DE ÎNCHIRIAT 2 apartamente compuse din câte 2 camere, bucătărie, pivniță, cămară pe lemne in str. Alb net 14 bis. Vizibile zilnic între orele 9—12 a. m. și 3—5 p. m. A se adresa d-nei Aglaia lonescu. „Chino vinul Dr. Ratianu“ vin tonic cuChina, Cola, Guarana, Gentană și Glicerofosfat de Calciu, întăreşte organismul, dându-i vigoare. Se recomandă cu mare succes convalescenţilor şi anemicilor, mărindu-le pofta de mâncare. Depozit: Farmacia Dr. Ratianu str. Cuza Vodă No. 83. Se reia, la Teatrul Iraţional „Bărbierul din Sevilla“ nouă montate.—Vechea tradiţie.—Dr. Vernescu-Vâlcea într-o stare creaţie. De lui Nemuritoarea operă a Beaumarchais, piesa care a avut cel mai răsunător succes la premieră, „Bărbierul din Sevilla“, se va relua săptămâna viitoare, cu aceiaşi distribuţie strălucită, de acum 10 ani, când a atins un număr record de spectacole, datorită interpreţilor şi frumoasei montări ce i s'a făcut. De 10 ani „Bărbierul din Sevilla“ nu s'a mai jucat ,pe scena ieşană. De 10 ani, Dl. C. Vernescu- Vâlcea, n'a mai apărut în„Dr. Bartholo“ neuitata creaţie a acestui preţuit artist. Direcţia Teatrului, propunându-şi reluarea acestei comedii muzicale în care geniul satiricului Beaumarchais a ridiculizat o anumită epocă a Franţei, s-a hotărât să o monteze cu tot fastul cuvenit, apelând totodată la concursul D-lui C. Vernescu-Vâlcea, care va fi, dublat de d. Cezar Rovinţescu. In „Figaro“, Dl. Mit. Gheorghiu, îşi reia cel mai autentic şi de preţ succes din cariera-i artistică. Pe „Contele D'Almaviva“ îl va juca Dl. Aurel Munteanu, cu aceiaşi vervă şi tinerească interpretare. D-na Army Braeschi, artista mult aplaudată în rolul „Rozinei" şi Dl. C Sava în „Don Bazilio“ sunt deţinătorii rolurilor principale. Cu o nouă montare şi orchestra sunt conducerea D-lui Pio. Carol Nesek, desigur că „Bărbierul“ îşi va regăsi succesul din trecut. su se oprească rularea filmului „Doamna de la etajul II In anul 1934 s-a votat o lege specială pentru creiarea „Fondului naţional cinematografic“, în baza cărei legi se percepe anticipat—la perforarea biletelor de cinematograf —câte un leu de fiecare bilet şi 30 lei pentru fiecare metru de peliculă. După un calcul elementar, până azi, s-au încasat circa 5 miliarde lei,o sumă destul de importantă pentru creiarea celui mai vast laborator de regisat şi turnat filme. Cehoslovacia, Ungaria, Austria şi Italia, fără legiuri speciale în această direcţie şi fără nici un bir pus pe spinarea spectatorului, au dat—in materie de filme— opere neperitoare. Nu mai vorbesc de America, Anglia, Frannţa şi Germania unde această industrie ocupă un loc de prim ordin, de însemnătate mondială. In naivitatea mea, bănuiam că — la un moment dat — cuanii strânşi timp de aproape 4 ani, vom reuşi să producem câteva filme care să ne ducă faima până dincolo de mări şi munţi. In vara trecută, revistele şi gazetele de specialitate, au început să trâmbiţeze că la noi se turnează filmul,,Doamna de la etajul II". S-a făcut atâta vâlvă în jurul acestui film, încât aşteptam cu multă nerăbdare terminarea lui. In sfârşit săptămâna trecută am vizionat filmul adevărată insultă adusă publicului cinetit de porcăria , Doamna de la etajul II". Nu insist asupra totalei scăderi artistice şi morale a filmului. îmi permit numai să întreb: Cum a putut cenzura—de la preşidenţia Consiliului de miniştri—autoriza rularea acestei ruşini naţionale? Cine a avut interes să ne avem—şi în această chestiune —de râs şi de batjocură ? Cine a protejat, pălmuind obrazul ţării, pe reprezentantul lui Pathé Natan în România, să comercializeze această asultă ? Trebuia—macar aici—păstrat obrazul curat, când sunt strânse miliarde, când avem opere de samă şi talente care puteau fi cultate şi întrebuinţate cu focs. Cu măscărici şi opere idioate, nu era permis să apărem pe ecran. E în joc prestigiul ţării. Trebue sanctoraţi marii vinovaţi şi marii păcătoşi. Şi până la stabilirea răspunderilor, să se interzică rularea filmului. Viorel Poiană 1 Decembrie 1918 — 1 Decembrie 1936 (Continuare din pagina Da gie, se întreţine o întreagă propagandă in ţara lor, ca şi în străinătate. Se adorm şi se scoală copiii cu acelaş cântec „revizuirea tratatului de la Trianon". Nu scapă niciun prilej pentru a arăta profunda nedreptate ce le-a făcut-o Trianonul. Personalităţi marcante ţin conferinţe în toate centrele lumii, sute de cărţi in diferite limbi şi mii de exemplare sunt pompate pe pieţele întregii lumi, cu acelaş subiect „Nedreptatea ce i-a făcut-o Tratatul de la Trianon, Ungariei"' Se falsifică istoria, se interpretează greşit testele, se mistifică statisticele, se ignorează etnografia, ca din toate să se scoată minciuna revizuitei. La strigătul lor, la speranţa lor, noi nu le putem răspunde decât cu vorba poetului: ,,E în zădar copile , nu'nvie morţii". Nu se va mai putea să învie o veche Ungarie, căci s'ar călca principiul autodeterminării, prin care 6® dă dreptul fiecărei naţiuni să dispue liberă de soarta ei; s'ar călca principiul naționalităților, principiu ce conduce dreptul internaţional, pe baza căruia au apărut noi state naţionale pe harta Europei actuale, s'ar aprinde scânteia războiului ce ar cuprinde toate statele. Va trebui ca noi să răspundem cu o contra-propagandă pentru lămurirea opiniei mondiale, cam în necunoştinţă de cauză ia drept bun ce i se oferă , va trebui să arătăm tuturor drepturile noastre milenare asupra ţinuturilor pretinse că sunt ale Ungurilor. Aceasta va trebui să o facem in afară de graniţele ţării, iar înăuntrul ei să fim cu toţii uniţi într'un gând şi într'o credinţă In jurul Steagului Nostru Naţional, In jurul Regelui Nostru Carol al ll-lea al tuturor românilor, făcând cu toţii o stâncă de granit intangibilă şi indestructibilă. Iată dar cum a fost la 1 Decembrie 1918 şi ce avem de făcut la 1 Decembrie 1937. La lucru dar, fiecare la postul lui, pentru triumful şi Întărirea României Mari. Preot Pralea Păuşeşti jud. Iaşi întruniri politice ...ţărănistă la Hali. Duminecă după amiază a avut loc în cartierul Halei, o populată adunare naţional-ţărănistă la care au luat cuvântul d-nii N. Gheorghiadi, fost senator, prof. Traian Gheorghiu, inst. Zosin, av. Milton Lehrer, av. Chiper, şi J. Iacob. Dl. N. Gheorghiadi a arătat cauzele pentru care partidul naţional-ţărănesc a refuzat o colaborare cu vaidiştii, preferând să rămână în opoziţie. Apoi fruntaşul ţărănist a explicat pactul dintre cele trei partide de opoziţie, pact care are de scop numai asigurarea libertăţii alegerilor, ceea ce este o deosebre între pactul liberalo-vaidisto-iorghist, care este un cartel de guvernare. Dacă partidul naţional-ţărănesc ar fi acceptat un cartel cu dreapta, adică cu vaidiştii, ar fi fost astăzi la guvern şi nu in opoziţie. D. Gheorghiadi a incheiat arătând însemnătatea luptei pe care o dă partidul naţionalţărănesc în actualele împrejurări politice, această luptă având ca scop apărarea libertăţilor publice şi a regimului constituţional. ...liberală în Sf. Andrei Duminecă a avut loc o populată întrunire a sectorului Sf. Andrei-Galata, de sub conducerea d lui Justin Adace. Au luat cuvântul d-nii Grişa Gh., Stan Andrei, Emil Zan, Ion Savescu, Liteanu şi Justin Adace. Cetăţenii au mulţumit d-lui primar Racoviţă, pentru realizările efectuate în acel cartier. Comitetul sinagogei Ştefăneşter-Claus din Tg. Cucului, a solicitat Tribunalului acordarea personalității juridice. Din activitatea Cercului Miceli* 9 r De cedin Tat« «oi ne mor Copiii şi ce treime să facem Membrele „Cercului Româncelor Tătărăşene" şi-au reînceput activitatea. Dumine că 28 Noembrie în cadrul unei conferinţe de îndrumare sanitară. D-na dr. Tereza Penaltescu- Castano, preşedinta Cercului, a vorbit cu multă mulieţire despre: De ce ne moare copiii şi ce trebue să tăcem". Au luat parte un număr des® tul de mare de mame de familii, în aplauzele cărora d-na conferenţiară, îşi începe conferinţa. In termeni foarte familiari, d-sa caută să convingă pe mame, că de buna ingrijire pe care o vor da fiilor lor, depinde viitorul acestui neam. A arătat cum cu mijloace reduse şi sărăcăcioase, se poate întreţine o locuinţă higienică şi îngriji după toate prescripţiile medicale pe copii, viitori apărători ai patriei. Faţă de cele mai multe ţări din Europa, România dă procentul cel mai mare de morţi printre copiii. Aceasta, din cauza că mamele nu-s educate în această direcţie, fiind străine de principiile cele mai elementare de higienă, fapt care a hotărât Cercul de Românce Tatarasence—să organizeze mari demonstraţii pentru încurajarea şi susţinerea mamelor, îngrijirea şi educarea copiilor, ridicarea morală şi sanitară a cartierului Tataraşi. A arătat că pe lângă îndrumările sanitare ce li se vor, da, au hotărât ca cele mai vrednice mame din cartier să fie premiate, dânduli-se premii, nu bani sau alimente. Chiar cu şedinţa aceasta începând, D-sa anunţă că in urma propunerilor surorilor de caritate, care au colindat cartierul în acest scop, se premiază 5 (cinci) de cele mai buna mame, stimulând prin aceasta progresarea spiritului de higienă in familie. Iată numele celor care cu adevărat merită ajutoare: 1) Prisacaru Elena cu 9 copii. 2) Berehoi Eleonora cu 8 copii. 3) Coca Maria cu 8 copii. 4) Burcă Zoiţa cu 7 copii şi 5) Ungureanu Maria cu 6 copii. Tuturor acestor mame sărace, dar vrednice şi curate, li s’au împărţit câte 200 lei. Cu aceasta, şedinţa a luat sfârşit, amintindu-se celor de faţă, că asemenea adunări vor avea loc din două in două Duminici. Prof. Elena Gh. Sârbu Secretara cercului Jubileul sindicatului voiajorilor Duminecă seara a avut loc la Sfatul Negustoresc jubileul de 10 ani de la înfiinţarea sindicatului voiajorilor din Iaşi. Banchetul a fost prezidat de d. prof. Ion Botez preşedinte de onoare al sindicatului, care a rostit un frumos cuvânt pentru animatorii acestei societăţi. Au vorbit apoi d-nii av. Alfons Herovanu, Ilies Mendelsohn, Fred Şaraga, M. I. Moscovici, şi membrii din comitetul sindicatului" d-nii: Smil Smilovici, Adolf Horovitz, Userovici, etc.