Opinia, noiembrie 1947 (Anul 39, nr. 342-367)

1947-11-01 / nr. 342

- cum vor sărbători ieșenii săptămâna prieteniei româno-sovietice Membrii guvernului vor participa la solemnitatea dezvelirii .f Monumentul Eroului Sovietic COMITETUL JUDEŢEAN PENTRU ORGANIZAREA săptămânii PRIETENIEI roMÂNO-SOVIETICE, A STABILIT URMĂTORUL PROGRAM PENTRU SĂRBĂTORIREA LA IAŞI A ACESTEI SAPTaMANL ZIUA I-a (Sâmbătă 1 Noembrie) Ora 10.30. — Conferinţă Teatrul National: »Prietenia româno-sovietîcâ* vorbeste d-l maior Iliescu Napoleon din reg. IV-a Militară. Program artistic executat de ansamblul artistic al lasufei» compus din Filarmonica „Moldova“, Cor. 60 persoane şi Echipe de dansuri româneşti şi sovietice. (Organizator cu prof. Serafim Antropov dir. Filarmonicei Moldova. Vor fi invitaţi d-l consul sovietic, comandanţii sovietici din localitate, delegaţii sindicale, comitetele organizaţiori politice, delegaţii muncitoreşti, armata, clerul, universitatea şi şcolile. Ora 1t — Manifestat» în cdrul şcolilor. Programul: Imnul Rege!, Drinul Sovietic. Conferinţă: „Prietenie româno-sovieticâ”, va vorbi un profesor al şcolii. Scurt festival artistic. (Organizatori directori de şcoli). Ora 4 p. m. — Festivaluri erfistice date de echipele muncitoreşti la şcolile secundare cu programe ce vor cuprinde coruri, recitări, dansuri (româneşti şi sovietice) şi scenete, cu următoarea repartiţie: Atelierele C.F.R. Nicolina Sa Liceul „Oitea Doamna" unde participă şi Liceul Comercial de fete. Sindicatul Mixt de Artişti Scriitori şi Ziarişti, participă şi Liceul Alternat, Fabrica Textila „Victoria" la şcoala Normală de Bâefi, P.T.T. la Şcoala Normala de Fete unde participă şi Şcoala de Conducătoare. C.A.M.-ul la Liceul Naţional unde participă Liceele Industriale de fete „Sf. Sava“ şi Reuniunea. (Organizator d-l Davidsohn resp. cultural al Consiliului judeţean şi directorii şcolilor respective). La aceste festivaluri va fi invitaţi şi părinţii elevilor. Ora 8 seara. Se va reprezenta la Teatrul Naţional piesa „Chestiunea Rusă“ de C. Simonov. Va prezenta spectacolul printr-o conferinţa d-l I. Diacu. (Organizator d-l L Diacu). Invitaţii aceiaşi ca şi la ora 10.30. Ora 8 dim. Şcolile secundare şi sindicatele depun cunune de Hori la mormintele eroilor sovietici din Iaşi, după programa’ următor: Liceu Internat şi muncitorii din Textila Copou. Liceul „Oilea Doamna“ şi sindicatul C. F. R. Gara la cimitirul din str. Cotoi. Liceul Ortodox de fete şi sindicaliştii de la Primărie la mormintele din str. N. Geme. Şcoala Normală de băeţi la cimitirul din curtea şcolii. Şcoala primară din Calea Gălăţii şi Atelierele C. F.R. Nicolina la cimitirul Sf. Vasile. Şcolile primare din Tataraşi şi fabrica Victoria la cimitirul Eternitatea. Seminarul Veniamin Costache şi Prefectura la cimitirul din curtea seminarului. Parohii bisericilor din a-ZIUA ll-a (Duminică 2 Nov.Apropiere vor face scurte servicii religioase la cimitire. Atât şcolile cât şi sindicatele îşi vor socoti timpul pentru ca la ora 9 ceremonia fiind terminată să poată participa la desvelirea Monumentului Eroului Sovietic de la Copou. Ora 10 dim. — Solemnitatea desvetirii monumentului Eroului Sovietic din dealul Copoului, care se va desfăşura astfel: Primirea membrilor guvernului şi invitaţilor sovietici şi a prefecţilor din Moldova la tribună de către autorităţile locale şi comitetul judeţean de organizare a săptămânii prieteniei româno-sovietice şi comitetul de iniţiativă al ridicării acestui monument. Executarea Imnurilor Regal şi Sovietic de cele 3 fanfare ale oraşului (Regt. 24 ind. Regi. 8 grăniceri şi CFR) Un Scurt serviciu divin oficiat de IPSS Justinian locotenent de Mitropolit al Moldovei. Desvelirea monumentului şi depunerea coroanelor din partea : guvernului, armatei, Prefecturii, Primăriei, Sindicatelor muncitoreşti, Universităţii, Şcolilor secundare şi primare, Partidelor politice şi Organizaţiilor democratice. Vor vorbi de prefect al judeţului, d. primar al Municipiului, delegatul armatei, un luptător român din armata de eliberare a Iaşului, un delegat al Sindicatelor, reprezentantul Partidelor politice, reprezentantul consulatului sovietic şi un membru al guvernului. Urmează defilarea în următoarea ordine: şcolile, studenţi sindicatele, delegaţiile săteşti, armata. Invitaţiile la tribună se vor face de către Prefectura judeţului şi Reg. IV militară (Organizaţia Reg. TV-a Militară). Ora 2:30 p. m. — La Parcul Sportiv se va organiza întreceri sportive de către OSP cu următorul program : Imnurile Regal şi Sovietic (fanfara , grăniceri) întreceri sportive între echipele Armatei, studenţilor, şcoalelor şi organizaţiilor muncitoreşti, după care urmează un match de foot-ball divizionar (CFR Iaşi şi Textila Buhuşi) organizat de prof. Hagi din conducerea OSP. Ora 4 p. m. — In Piaţa Unirei va avea loc un concert popular executat de fanfara 24 îr.f.r (org. Bl Davidsohn) ZIUA M-a (Luni 3 Noembrie) ora 10 dim. — Deschiderii Salonului Oficial a! Moldovei de artă plastică în saloanele A.R.L.U.S. Va conferenţia Dl. prof. Cămăruţa (Organizator d. prof. Claveî) Intre orele 3—7 p. m. — la cinematograful Trianon se vor rula filmele „Viaţa lui Tehakovski“, „Prin nisipurile Asiei“, „Rapsodia rustică“ (film românesc) şi jurnalul: „Alegerea şi instalarea Patriarhului Alexei al Moscovei. Va vorbi despre filmul sovietic d. prof. C. Micuţă secretarul general al A.R.L U.S.U-kn. Organizator d. Otto Schächter din Minist. informaţiilor. Intrarea gratuită, va fi organizată după un program ce urmează a fî amintat. Tot ora 3 a. ni. Festivaluri artistice date de şcolile secundare la sediile Ateneelor Populare şi Sindicate, cu programeni com- puse din coruri de muzică românească şi sovietică, dansuri sovietice şi româneşti, recitări şi scenete, după repartiţia următoare: Şcolile Normale de băeţi şi fete la Al. Tătăraşi, Liceul Naţional şi Ortodox de Fete la Ateneul Nicolina Liceul «Oitea Doamna“ în sala C. F. R. Râpa Galbenă, Liceul internat şi Comercial de Fete în sala Consiliului local judeţean (Palatul Traian) Liceele industriale de fete la Aten. Sf. Ciaralambie (organizatori d. O. Tcaciuc insp. graşeolar, directorii şcoalelor respective, directorii ateneelor şi d. prof. State ,secretarul Regionalei Căminelor Culturale). Participă din împrejurimile ateneelor populare respective. Ora 8 seara la Teatrul Naţional se reprezintă piesa „Poporul“ interpretată de artiştii Teatrului Poporului, (organizator d. Davidsohn). Va fi invitaţi aceleaşi persoane ca şi in prima zi. ZIUA IV-a Marţi 4 Noiembrie ora 11 a. m. — In Aula Universităţii va avea loc un cadru solemn cu participarea autorităţilor studenţilor, publicului şi a delegaţiilor sindicale, conferinţa d-lui prof. univ. Jean Livescu despre : „învăţământul în URSS“ (organizată de d. C. Mihu prorector şi preşed. sindicatului Corpului Didactic superior). Ora 230 p. m. —întreceri sportive organizate de OSP. î. Imnul Regal şi Imnul Sovietic (fanfara regi 24 ani). 2. Diferite întreceri sportive între echipele locale. • 3. Match de foot-ball între echipele locale. (organizator d. prof. Hagi). Intrarea gratuită. Ora 4 — Festival artistic al sindicatelor în sala Phoenix cu urrmătorul program: Fanfară și cu Atelierele CFR Nicolina. Dansuri naţionale româneşti şi sovietice (Fabrica Victoria). Dansuri naţionale (DAM) Recitări şi taraful „Doina Moldovei" (Sindicatul Mixt). Organizator secretarul consiliului sindical judeţean. Vor fi invitate autorităţile, delegaţiile sindicale, publicul ZIUA V-a Miercuri 5 Noembrie orele 8-12 dim. Vor lucra in Piaţa Unirii la curăţire şi nivelarea pieţei echipele şcolilor secundare, ale armatei, ale muncitorilor şi studenţilor -organizatori d-ui generali Ignat şi Vasiliu. Echipele respective vor veni cu uneltele necesare prin îngrijirea instituţilor. Ora 4 p. m. — Continuarea festivalurilor date de şcoli la interprinderile muncitoreşti după următorul program: Liceul Naţional şi Liceul Ortodox de fete la C. A. IVL Şcolile Normale de boeţi şi fete şi Şcoala de Conducătoare la C. F. R. Nicolina. (Organizatori directorii liceelor respective). In sala Phoenix festivalul Uniunii Tineretului Muncitoresc (Organizator dî lavorschi secretarul U. T. M. Iaşi). Dela ora 3—7 p. m.— Reprezentaţii cinematografice gratuite ca în ziua de 3 Noembrie Cu acelaş program la care vor participa şcolile, publicai, muncitorii şi armata după programul ce se va anunţa în timp. (Organizator d-1 ehter ). ZIUA VLa Joi 6 Noembrie Orele 10. — In sala Cinematografului Trianon se va face premierea echipelor care s’au distins în munca de curăţire a terenului din Piaţa Unirei, şi se vor trimite mesagii şi bani din partea instituţiilor şi organizaţiilor locale către organizaţiilor similare din unele oraşe ale U.R.S.S. Va urma o reprezentaţie cinematografică gratuită. Participă echipele de muncă, reprezentanţii Universităţii, şcolilor, organizaţiilor muncitoreşti şi publice. Comisia de organizare este compusă din :D-l Prof. Mihail prorectorul universităţii şi preşed. Corpului Didactic superior, d-l Otto Schecter din Ministerul Informaţiilor, d-l Javorschi din partea U.T.M. d-l Solomon din partea studenţilor, d-l preş al consiliului sindical juc., d-na Pintea directoarea şcolii M. Sturza şi d-l Cozma Inspector şcolar primar. Ora 5 p. m. — Festival artistic tiparşcolar şi muncitoresc la Taatrul Naţional cu următorul program : Imnul Regal şi Imnul Sovietic, coruri şi dansuri româneşti, sovietice, recitări şi scenete executate de către ansambluri artistice şcoase şi muncitoreşti, stabilite de următoarea comisie de organizare: Dr. Prof. Univ. Bârsănescu, d. Director al Liceului Internat B. Constantinescu, d. L Diacu prim director de scenă la Teatrul Naţional, d. Prof. Siati, d. Sârbu de la Filarmonică, d. Prof. Clare şi prof. CS mărul. Această comisie, după festivel, va face premierea echipelor artistice, şcolare şi muncitoreşti, lucrărilor de artă de la Salonul Oficial, a lucrărilor scrise scrise de la concursurile inter-şco- lare şi a câştigătorilor concursurilor sportive care au avut loc în cursul săptămânii. Vor fi invitaţi autorităţile, corpul didactic, studenţii, elevii, artiştii, muncitorii, sportivii şi publicul. Ora 8 seara. — la Teatrul Naţional reprezentaţie gratuită cu piesa „Chestiunea Rusă“ cu invitaţii pentru public. (Organizator d. L Diacu). VINERI 7 NOEMBRIE ora 10 dimineaţă Conferinţă la Teatrul Naţional a d-lui C. Rusu din biroul comitjudeţean P. C. R* Iaşi despre Revoluţia Socialistă din Octombre. Urmată de program artistic executat de ansambulul artistic al laşului. (Filarmonica Moldovei, Corul laşului, echipele artistice ale elevilor şi muncitorilor). Vor fi invitate autorităţile, delegaţiile muncitoreşti şi publicul. (Organizator de Prof. Antropov dir. Filarmonicii Moldova. Ora 3. p. m. în Piaţa Unirii Meeting de afirmare a prieteniei Româno- Sovietice şi de sărbătorire a împlinii a 30 ani de la marea revoluţie din Octombrie. Vor urma apoi muzică şi damuri populare în Piaţa Unirii. Ora 8 seara — Retragerea cu torţe, organizată de garnizoana Iaşi *. In fiecare dimineaţă din cursul săptămânii prieteniei Româno-Soviedee, cinematografele locale vor da spectacole gratuite cu filmele sovietice: Viaţa lui Ceaicovschi, „ Prin nisipurile Asiei centrale“ Jurnalul cu alegerea şi instalarea Patriarhului Alexei al Moscovei. Filmul de muzică şi dansuri româneşti, Rapsodia Rustică. După un program care va cuprinde, rauneltorii, elevii, studenţii, armata şi publicul şi care va fi anunţat în timp. © PIWIA Os spoils o pi 111 publică repaiii despre procesul Han Iu (Urmare din pag. la) prietenă şi ne este. Trebuesc pedepsiţi Iară milă şi scoşi afară din cadrul colectivităţii româneşti. „Minister,! î Arte or nu ara nici o raţiune de a fi — spunea Mamid4. Declaraţiile d-lui Serafim fintropo v directorul „Filarmonicei Moldova“ Partidul Naţional Ţărănesc a fost acel organ politic care a găsit de cuviinţă că un minister al Artelor nu are nicio raţiune de a fi fiindcă instituţiile de artă sunt ceva secundar în viaţa unui stat, ele au un rol de a distra şi de a întreţine o atmosferă de frivolitate. Aşa a fost concepută arta de acest partid politic. Iar artistul continua să rămână un exploatat. Munca lui nu era răsplătită. In schimb i se cereau tot felul de umilinţe. Pus să apere regimul P. N. Ţ. prin opera sa, artistul nu avea libertatea creaţiei, nu avea condiţiile de muncă necesare. „Maniu a transformat jandarmeria într’un instrument de teroare odios poporului, ne declară cdantul Legiunii jandarmi, d. cpt. Mihăilescu Cred că procesul intentat îhi Mania şi colaboratorilor săi este dictat de instinctul de conservare însuşi al poporului nostru. Faptele odioase comise de naţional ţărănişti de la prima lor guvernare şi până la arestarea conducătorilor partidului probează afirmaţia noastră. Ca ofiţer de jandarmi nu le pot erta vina de a fi transformat instituţia noastră întrun instrument de asuprire a ţăranilor şi muncitorilor pentru apărarea intereselor meschine ale marilor proprietari şi capitalişti. Jandarmeria, menită să fie scut de apărare a poporului, a devenit astfel odioasă claselor celor mai numeroase şi productive. Cu greu, după 6 Martie instituţia noastră şi-a câştigat prestigiul necesar. Ca militar nu pot erta faptul că în timpul guvernărilor istorice, am fost privat de drepturile politice şi libertăţile cetăţeneşti cele mai elementare. Conducătorii manişti trebuesc pedepsiţi pe măsura fărădelegilor comise. De la P. N. P. Partidul Naţional Popular anunţă că balul care fusese proectat pentru Sâmbătă 11 Octombrie, în saloanele Cercului subofiţerilor din str. Lascar Catargiu Nr. 68, va avea loc în aceleaşi saloane In ziua de Sâmbătă 1 Noembrie ora 8 seara. Biletele plasate pentru balul din 11 Oct. sunt valabile pentru 1 Noembrie. m In cadrul săptămânii menite să strângă legăturile de prietenie intre Marele vecin de la Răsărit şi România, sportul ieşan îşi va da şi el contribuţia lui. Astfel organizaţia Sportului Popular Regionala Iaşi prin dl. prof. Hagi se ocupă direct de buna organizare şi reuşita manifestaţiunilor, sportive ce se vor disputa în oraşul nostru. Astfel Sâmbătă se reia campionatul de valley-ball a oraşului, care are programat pentru aceasă zi tentante întâlniri cu ocazia cărora îşi vor tranşa întăetatea echipele: Lie, Internat, Lie, Aplicaţie, Universitatea, Politehnica, Marathonul. Dacă timpul se va menţine favorabil jocurile vor avea loc pe terenul Politehnicei de la căminul studenţilor din str. Carol, în caz contrar ele vor fi găzduite de sala special amenajată de la Societatea Sport şi Muzică. If atletismul are un nou prilej de afirmare prin întrecerile ce se vor desfăşura Duminică cu începere de la orele 14 înainte şi în pauza jocului divizionar: Textila (Buhuşi)-C. F.R. (Iaşi). Cei mai meritoşi adepţi ai atletismului vor lua startul la întrecerile de: 100 m., 200 m., 1500 m., săritura în lungime, înălţime, ştafeta 4X100, disc, ciocan. Vor fi reprezentate grupările : C.F.R., Marathon, Universitatea, Politechnica, Lie. Internat, Lie. Aplicaţie, Lie. Naţional, Armata. Frumoase premii vor răsplăti pe primii clasaţi. Ştiaţi că... Nouăsprezece primăveri numără noul centru înaintaş al Politehnicei Petrescu Care în jocul in compania Cu., cordiei şi-a făcut un debut promiţător. — Biroul federal a trecut la măsuri contra acelor jucători care s’au abătut dela regulele disciplinei pe care trebue să o aibă un sportiv, mai ales atunci când reprezintă culorile naţionale pesta hotare. Au fost pedepsiţi cu suspendare începând de la 6 laut la 15 zile unor coechipe din echipa Bucureştiu.m, care după eşecul suferit la faţa Sofiei (8-1) au gădit cale să se îmbete şi ei piardă trenul rămânând încă o zi în capitala Bulgariei. Stănescu Valentin (Chit Buc.) 6 luni suspendare şi interzicere 1 an de zile de a părăsi ţara cu echipa rafională. Ion Vasile (Liberiat«* suspendat 45 zis. F.Piatt Marinescu (A. S. Armi «* 30 zile suspendare cu zicere de a părăsi ţara tu® echipă naţională. Jucătorii : Ambetu Novas* şi Bamiba toţi dela Ciocanii, suspendaţi câte 15 zile. — Textiliarul Petchowscfti (I. T. A.) a fost suspendat pe timp de 3 luni de zile io oarece s’a făcut vinovat din fapte grave printre care K a trădat plecarea lui la B** da Pesta după material e® Ungaria 2) a încercat să ** bege la fuga lui pe Batest şi Mercea. 3) a pariat li maidra! Ranânia Pelonia împotriva echipei din tare făcea parte. — Cunoscuţii eundu'-Mofi ari foot-baJiuhri -românisc: Kahane şi Niţuiescu care au fost şi ’ conducătorii echipei capitalei la Sofia au fost sancţionaţi de federaţie pentru lipsă de vigilenţă , primul nu va mai conduce un an de zile o echipă naţională şi al doilea 0 luni. ȘT. GEORGESCU SPORT tanifestaţiuni sportive de mare amploare în cidrel săptămânii rmo-soM* I Vineri 31 Octombrie 1947 Ort, Sf. Ap. Stahie Cat. Sf. Wolfgang Ehr. 17 Hesvan 5?68 Farmaciile de servviciu Farmacia Davilla Piaţa Cuza-Voda Farmacia Lazarovici, str. Cost. Negri Farmacia Mihail str. Bucşinescu Farmacia Mireiva str. Mal Malinovski PROCUROR DE SERVICIU I. Teodosie Motaş str. Păcurari nr. 7. Un elev de liceu exinschieazi pe im supesoit tsifilist Elevul Periai Nicolae de la liceul Internat din Iaşi reclamă Parchetului pe cunoscutul bijutier ieşan Ludaişel din str. Cuza Vodă 42 pentru abuz de încredere şi anume elevul susţine că i-a încredinţat bijutierului un ceas la reparat.. Ori întorcându-sa peste câteva zile — ausţine elevul să-şi ia înapoi ceasul bijutierul n’a mai vrut sa i-1 dea înapoi. Interogat ceasornicarul dă o declaraţia care aruncă însă cu totul altă lumină asupra cazului. Intr’adevăr elevul i-a dat un ceas la reparat dar apei l-a scos. După câteva zile s-a reîntors şi sub pretext că are nevoe de bani, l-a vândut bijutierului pentru o sumă frumoasă de bani. Imediat după ce şi-a încasat banii elevul a început să facă scandal în prăvălie şi să cheme lumea suţinând ca a fost înşelat. Dl. Ludaişel aduce în sprijinul declarației sale, marturii la a doi negustori vergini. Adevărul însă va la judecată. | Arestat pentru sabotarea însămânţărilor Legiunea de jandarm!, & arestat pe numiţii Midiu* Vasile, Beteagu Neculae,Piantilie Constantin, Ivar Savidi Gh. cu toţii din comuna Sărea precum şi pe Ion Curului, Enache Vasile, Nicolae Cili® per, Ion Onofrei şi Nişte* Constantin din comuna Leţcani, vinovați de a fi sabotat in mod conştient campania de insămânţări. Cei atestați vor fi predați organelor în drept.