Pentru Socialism, mai 1971 (Anul 21, nr. 5367-5392)

1971-05-05 / nr. 5370

k *• T A A * a ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXI nr. 5370 Miercuri 5 mai 1071 4 pagini— 30 de bani Adunarea festivă consacrată celei de-a 50-a aniversări a P. C. R. Ieri după-amiază, in impozanta sală a Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare, a avut loc o entuziastă adunare festivă închinată aniversării a 50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român. La adunare au participat membri și membri supleanți ai Comitetului județean de partid, membri ai comisiei de revizie, activiști de partid și de stat, membri de partid din ilegalitate, veterani ai mișcării muncitorești, cadre de conducere din întreprinderi și instituții, fruntași în producție, reprezentanți ai tuturor categoriilor de oameni ai muncii din județul Maramureș. Adunarea a fost deschisă de tovarășul Mihai Marina, secretar al Comitetului județean de partid. A luat apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Blaj, membru al C.C. al P.C.R, prim-secretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, care a prezentat o amplă expunere consacrată gloriosului semicentenar. . Moment de vie emoție in sală. Un grup de pionieri, purtători ai cravatelor purpurii, au adus un călduros salut din partea tineretului școlar. Apoi tovarășul Mitrofan Boca, secretar al Comitetului județean de partid, a dat citire textului telegramei Comitetului Central al adresate partidului, tovarășului Nicolae Ceaușescu. Textul telegramei a fost aprobat prin îndelungi și entuziaste aplauze de către participanții la adunare. A urmat apoi spectacolul festiv intitulat „Imn partidului“, în interpretarea actorilor Teatrului dramatic, artiștilor ansamblului ,,Maramureșul“ și a corului Sindicatului salariaților din învățămînt din Baia Mare. TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARIULui LUI COMUNIST ROMÂN, toul asului Nicolae Ceaușescu BUCUREȘTI Cu prilejul sărbătoririi gloriosului semicentenar al Partidului Comunist Român — conducătorul încercat al poporului nostru — reprezentanții oamenilor muncii din Maramureș: muncitori, țărani, intelectuali, activiști de partid, de stat, ai organizațiilor de masă și obștești, membri de partid din ilegalitate, veterani ai mișcării muncitorești, participanți la adunarea festivă consacrată acestui măreț eveniment, exprimă gîndurile și sentimentele de nemărginită dragoste și încredere, de caldă admirație și recunoștință pe care comuniștii, toti oamenii muncii fără deosebire de naționalitate din județul nostru le nutresc fată de Partidul Comunist Român, fată de conducerea sa înțeleaptă.. In aceste momente sărbătorești, transmitem un salut fierbinte Comitetului Central al partidului, dumneavoastră mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, reafirmând încă odată adeziunea totală a comuniștilor, a tuturor locuitorilor maramureșeni la politica internă și externă a Partidului Comunist Român. Măreața aniversare a partidului este întîmpinată de oamenii muncii din Maramureș cu realizări de prestigiu în toate domeniile de activitate. Raportăm conducerii partidului că muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderile industriale ale județului, mobilizați de organele și organizațiile de partid, și-au îndeplinit înainte de termen sarcinile de plan și angajamentele luate în cinstea sărbătoririi gloriosului semicentenar. Astfel, planul producției industriale pe patru luni a fost realizat în proporție de 105,3 la sută, producția marfă vîndută și încasată — 104,9 la sută. Datorită hărniciei și inițiativei comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii, folosind mai judicios rezervele interne s-a reușit ca angajamentul inițial de 50 milioane lei, luat în cinstea zilei de 8 Mai, să fie depășit cu 25 milioane lei. Țăranii cooperatori, toți lucrătorii de pe ogoarele județului nostru, însuflețiți de măsurile privind organizarea, planificarea și conducerea agriculturii, îmbunătățirea nivelului de trai, adoptate de partid și de stat, depun eforturi susținute pentru a înfăptui politica partidului de dezvoltare și modernizare a agriculturii, pentru ridicarea în satele maramureșene a nivelului de cultură și civilizație. Sărbătorirea semicentenarului partidului prilejuit pe întregul cuprins al Maramureșului — a ținut de legendă și de adinci prefaceri înnoitoare — o amplă mobilizare a energiilor creatoare ale maselor, care au îmbogățit tabloul succeselor în dezvoltarea economiei, științei și culturii, în ridicarea nivelului de trai material și spiritual al celor ce muncesc. Cei aproape 44.000 de comuniști și-au intensificat activitatea politică, organizatorică și ideologică pentru întărirea continuă a rîndurilor partidului, a rolului său conducătorului. La cea de-a 50-a aniver. >re a creării partiorganizația județeană Maramureș a Partidului Comunist Român, strîns unită în jurul Comitetului Central, se prezintă mai puternică ca oricînd. Mîndri de rezultatele obținute, deplin încrezători în viitorul luminos, comuniștii și oamenii muncii din Maramureș asigură Comitetul Central al partidului, pe dumneavoastră personal scumpe tovarășe Nicolae Ceaușescu, că, alături de întregul popor, sunt ferm hotărîți să muncească și în viitor cu dăruire și înaltă responsabilitate pentru a da viață planurilor elaborate de partid și guvern, pentru înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea al partidului, pentru ridicarea pe noi trepte de civilizație și progres a scumpei noastre patrii — Republica Socialistă România. ADUNAREA FESTIVA ÎNCHINATĂ SĂRBĂTORIRII SEMICENTENARULUI PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Baia Mare, 4 mai 1971 CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI GHEORGHE BLAJ Sub semnul unui nestăvilit, avînt creator, — a spus vorbitorul — întregul nostru popor sărbătorește împlinirea unei jumătăți de veac de la crearea Partidului Comunist Român, eveniment istoric de o excepțională însemnătate care vestea schimbarea radicală a destinelor patriei, lichidarea exploatării și asupririi, triumful socialismului pe pămîntul României. De-a lungul celor cinci decenii de existență glorioasă, Partidul Comunist Român, detașamentul de avangardă marxist-leninist al clasei muncitoare, și-a îndeplinit cu cinste misiunea istorică revoluționară, rolul de conducător încercat al poporului pe drumul făuririi noii orînduiri. Dînd expresie gîndurilor și sentimentelor de nemărginită dragoste și încredere, de caldă admirație și recunoștință pe care comuniștii, toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, din județul nostru se nutresc față de Partidul Comunist Român, față de conducerea sa înțeleaptă, în aceste momente sărbătorești transmitem un salut fierbinte Comitetului Central al partidului, tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, președintele Consiliului de Stat, conducătorul mult iubit și stimat al poporului nostru, reafirmînd încă odată adeziunea totală a organizației noastre județene, a tuturor locuitorilor Maramureșului la politica marxist-leninistă Partidului Comunist Român, precum și hotărîrea lor nestrămutată de a o traduce zi de zi în viată. , Sărbătorim semicentenarul creării Partidului Comunist Român într-o perioadă cînd întregul nostru popor, strîns unit în jurul călăuzei sale încercate, este angajat cu toate forțele în vasta operă de înfăptuire a obiectivelor mărețului program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate elaborat de Congresul al X-lea al partidului. Răspunzînd chemării Comitetului Central al partidului, colectivele de oameni ai muncii din județ au desfășurat larg întrecerea socialistă, dedicând gloriosului semicentenar al partidului succese de prestigiu în îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate. Despre hotărîrea și elanul colectivelor de muncitori, ingineri și tehnicieni din unitățile industriale ale județului vorbește grăitor faptul că principalii indicatori ai planului pe (Continuare în pag. a 3-a) — TEXT PRESCURTAT - PREZIDIUL ADUNĂRII. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit delegația Adunării Populare a R. P. Bulgaria Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit la 4 mai delegația Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria, condusă de acad. prof. Sava Ganovski, membru al C.C. al P.C.R., președintele Biroului Adunării Populare, care ne vizitează țara, la invitația Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România. La primire au participat tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Ștefan Voitec, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Marii Adunări Naționale, Gheorghe Necula, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, și Constantin Scarlat, deputat în Marea Adunare Națională. Parlamentarii bulgari au fost însoțiți de Spas Gospodov, ambasadorul R.P. Bulgaria la București. In timpul întrevederii, de ambele părți a fost exprimată satisfacția pentru evoluția mereu ascendentă a legăturilor de prietenie și colaborare multilaterală dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Bulgaria, dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Bulgar. A fost subliniată dorința comună de a dezvolta aceste relații spre binele popoarelor român și bulgar, al cauzei unității țărilor socialiste și păcii în lume. întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, prietenească. •*! în curînd va apărea supliment politic, social-cultural al ziarului .Pentru socialism'  Manifestări consacrate aniversării semicentenarului P.C.R. • Lucrările sesiunii C.E.P.A.I. — Intervenția ambasadorului român Vasile Dumitrescu • „Operáción verdad“ • „Expreso“ despre stabilirea relațiilor comerciale intre Peru și R.P. Chineză • Declarațiile lui U Thant privind gravitatea situației din R.S.R. • Incidente la Washington intre forțele de ordine și demonstrant • Informații diverse Fapte de muncă, recunoștință partidului De pe întreg cuprinsul județului, de la Seini la Gura Băii sau de la Sighet la Ulmeni, pretutindeni oamenii muncii raportează realizări deosebite în munca lor, consacrate jubileului partidului care ne îndrumă și călăuzește eforturile și năzuințele spre mai bine. Spicuim cîteva asemenea exemple: Calculată după defalcarea sarcinilor de plan ale primului semestru al acestui an, producția realizată de minerii de la E.M. liba pînă azi acoperă cerințele planului pentru două decade din luna mai a.c., neinformator. Alexandru Ciobanu, secretarul comitetului de partid pe exploatare. Succesele deosebite ale minerilor de la Jibia — în patru luni ei au realizat peste 34 la sută din planul anual de extracție și tot atît din cei de investiții — au obtrșia în puternica mobilizare a întregului colectiv care urmează exemplul comuniștilor. Printre obiectivele cu care colectivul de Îs U.U.M.R. Baia Mare întîmpină sărbătorirea celor 5 decenii de glorioasă existența a partidului nostru, ne-a spus iov. Dumitru Negreanu, președintele comitetului sindicatului din uzină, figurează importante lucrări de autodotare. Pînă acum s-a înfăptuit, fără investiții, o linie de fabricare a bilelor de moară la care produc deja echipele din care fac parte tovarășii Gavril Pop, Andrei Acs, Gheorghe Ciceu. De asemenea se află în producție și linia de fabricare a tuburilor de aeraj, realizată tot prin autodotare. Producția obținută la această linie de echipele din care fac parte tovarășii Eugen Covaci, Gavril Tămaș, Vasile Cherecheș și alții este de calitate ireproșabilă. Din Vișeu de Sus, tov Alexa Frasin, secretarul comitetului de partid de la U.E.S.S., ne-a informat telefonic că, urmînd exemplul de muncă al comuniștilor, colectivul unității și-a depășit toate obiectivele întrecerii sale scadente la 8 Mai și anume, la producția globală față de angajamentul anual de depășire a planului cu 3.000.000 lei s-a realizat suplimentar 2.800.000 lei, iar la producția marfă față de angajamentul de 1.200.000 lei pînă la 8 Mai, s-a acumulat un excedent față de plan de 1.600.000 lei. Cu privește sarcina de a livra peste plan la export 100 m.c. cherestea pină la 8 Mai, acest obiectiv a fost îndeplinit și depășit cu 100 m.c. cherestea clasă superioară. De la Întreprinderea de rețele electrice Baia Mare, directorul acesteia, ing. Andrei Pop, ne-a comunicat că un colectiv de specialiști din care face parte și inovatorul Toma Szentmiklosi, este pe cale de a pune la punct amplificarea „bătăii“ radiotelefoanelor existente în dotarea întreprinderii. In acest fel, LR E. Baia Mare va putea comunica prin radio cu toate subcentrele din județ, precum și cu unitățile similare din județele învecinate, în scopul îmbunătățirii transportului și distribuției energiei electrice. X1Ei II GENEZA MARILOR SUCCESE Auzim deseori de la specialiști fraze lapidare. ..Ne-am preocupat de perfecționarea tehnologiei, am obținut rezultate bune". ... Mi-aduc aminte că acum doi ani, la Uzina centrală de preparare a minereurilor avea loc un experiment: dintr-un colos de măcinare au fost scoase cele 25 tone de bile, muncitorii și maiștrii au incitdat nedumeriți din umeri, știind că moara respectivă nu trebuia să intre in reparații. — Încercarăm să marinăm minereu fără... bile, le zise directorul uzinei, inginerul Grigore Iordăchescu. Era prima încercare a unei tehnologii necunoscute, dar extrem de eficiente prin care se elimina consumul de metal și în bună parte de energie electrică. Evident, nu-i greu de imaginat efectul și nici interesul cu care a fost urmărită experiența. * Din acel moment n-a existat preparator să nu știe ce e „măcinarea autogenă", cum se numește uzual noua tehnologie, mai ales că la prima încercare ea a dovedit că e posibil de aplicat. E drept insă cu scoderea la jumătate a capacității utilajului. De aici a început în principala uzină de preparare a țării o mare bătălie. O bătălie declanșată împotriva concepțiilor vechi despre preparare, o bătălie pentru triumful noului. In acest context organizația de partid a inițiat o dezbatere cu comuniștii, dezbatere care s-a soldat cu o hotărire care urma să jaloneze activitatea de studii și de cercetări in uzină. Specialiști cu prestanță, printre care ing. Aurelian Brîncuși, Grigore Iordăchescu, Arghir Pop, mai mulți maiștri și muncitori — în colaborare cu cadre de la un institut de cercetări din Capitală — au început studiul. Primul obiectiv era să găsească soluția de a spori volumul de măcinare morilor, de a suplini astfel scăderea de capacitate prin eliminarea bilelor. Soluția a fost găsită, la ea aducîndu-și contribuția și specialiștii mecanici în frunte cu Alexandru Konerth, șef adjunct al uzinei. Inginerul Moara care avea o greutate de zeci de tone, trebuia în schimbată cu una cu mod normal diametrul și mai mare. Dar, specialiștii uzinei, printr-un multiplu efort al căutărilor, au ajuns la concluzia că aceasta, care costă milioane de lei, poate fi adaptată la secțiuni mai mari fără să fie înlocuită. A fost suficientă ideea pentru ca, în atelierul mecanic, comuniștii de aici să intre în alertă, întrucă era vorba de atribuții de ordin mecanic. In acest timp a sosit și un proiect. Șeful atelierului, Ioan Oancea, și-a mobilizat oamenii în scurt, timp echipa lui Gheorșighe Chioreanu și Traian Chiuzbăian au intrat în acțiune. Din miinile lor, ale lăcătușilor și sudorilor a ieșit după cîteva săptămîni o moară nouă, cu diametrul mult mărit. A venit acum rîndul preparatorilor. Inginerul Arghir Pop, maiștrii Gheorghe Crișan, Gheorghe Izvoran, Cornel Sabău Gavril Ienciu, cu cîțiva muncișitori au trecut eșalonat pe schimburi la experimentări. Minereul de Șuior, parțial pregătit cu bulgări duri din aceeași sursă, care trebuiau să îndeplinească rolul bilelor de metal, a devenit T. TOHATAN (Continuare în pag. a 2Va)