Pentru Socialism, ianuarie 1972 (Anul 22, nr. 5577-5600)

1972-01-14 / nr. 5586

2 Măsuri pentru îmbunătățirea activității de aplicare și de popularizare a legislației Consiliul de Stat a emis un decret privind unele masuri de îmbunătățire a activității de aplicare și de popularizare a legislației. Noul act normativ se înscrie în ansamblul măsurilor luate pentru o mai corectă aplicare a legilor, însușirea temeinică a acestora de către personalul organelor și organizațiilor socialiste, pentru largă cunoaștere a normelor legate de toți cetățenii țării Decretul prevede sarcini concrete pentru ministere și celelalte organe centrale, consiliile populare, unitățile socialiste, de a asigura, fiecare în domeniul, ramura sau raza lor de activitate și potrivit competenței ce le revine, luarea măsurilor corespunzătoare pentru pregătirea temeinică a personalului în atribuțiile căruia intră aplicarea legilor și celorlalte acte normative. Se subliniază, totodată, obligația consiliilor populare, județene, municipale, orășenești și comunale de a organiza și coordona acțiunile pentru popularizarea legislației de Interes general, în rândul maselor largi de cetățeni din fiecare unitate administrativ-teritorială. In acest context este relevată importanta sprijinului organelor și organizațiilor de partid, precum și organizațiilor sindicale, de tineret și celorlalte organizații de masă și obștești. Sunt prevăzute o serie de metode menite să contribuie la cunoașterea legilor, printre care înscrierea în planurile de perfecționare a cadrelor a unor teme corespunzătoare, introducerea în programele școlare a unor cunoștiințe privind conținutul principalelor legi, folosirea adunărilor cetățenești, adunărilor comitetelor de cetățeni, asociațiilor de locatari, comitetelor de părinți, extinderea judecării unor procese la fața locului, în organizațiile socialiste, comune sau cartiere, folosirea mijloacelor de informare în masă etc. Se precizează că în județele în care, alături de populația română, există populație aparținînd naționalităților conlocuitoare să se acorde o atenție deosebită popularizării legislației în limbile naționalităților respective. Aplicarea prevederilor decretului va contribui la creșterea simțului de răspundere a conducerilor organelor și organizațiilor socialiste pentru modul în care sunt respectate prevederile legale, la îmbunătățirea activității de educare a cetățenilor în spiritul întăririi ordinii de drept socialiste, la dezvoltarea unei opinii de masă în direcția respectării legislației, a apărării avutului obștesc, a combaterii oricăror manifestări de indisciplină și de încălcare a normelor de conviețuire socială. (Agerpres) In atelierul bine înzestrat al fermei agricole de stat, din Satulung, mecanizatorii lucrează la repararea mașinilor și utilajului pentru campania de primăvară. CUM FOLOSIM POTENȚIALUL TEHNIC ȘI UMAN? » (Urmare din pag. 1) Din analizele comisiei economice în anul trecut rezultă că deși a fost în creștere de la un trimestru la altul, gradul de utilizare a mijloacelor fixe nu s-a ridicat la nivelul prevăzut prin plan. O producție materială estimată la peste 60—70 milioane lei nu s-a putut realiza din acest inconvenient. Avînd în vedere sarcinile deosebit de mobilizatoare ca producție, productivitate, beneficii ale anului 1972, este imperios necesară, aplicarea în toate unitățile industriale a unor asemenea măsuri care să asigure o utilizare cit mai completă fondului de timp al mașinilor și a utilajelor, aprovizionare și asistență tehnică corespunzătoare pe toate schimburile, în scopul creării unor condiții mai bune în folosirea eficientă a mijloacelor de producție, a forței de muncă. In realizarea acestor cerințe obiective și prioritare, un rol important îl are preocuparea pentru creșterea coeficientului de schimb. In urma studiilor efectuate, a aplicării măsurilor stabilite de Biroul Comitetului județean de partid, în noiembrie 1971, acest coeficient a avut pe județ valoarea de 2,2 față de 1,7 cri era în luna iunie 1971. Pentru creșterea sa s-a acționat cu mai multă preocupare la U.M.M.N., unitățile C.M.N. Baia Mare, C.E.S.B.platforma Sighet, „Izan Vișeu de Sus etc. Și în acest sens, lucrurile puteau fi mai bune. La U.M.M.U.M., „Băimăreana“, „Maramureșeană“, I.P.I.U.T. și în unitățile miniere schimburile III (pentru mineri și schimbul IV) sunt încă slab acoperite cu efective, cu producție. Cauzele care generează și acum o atare situație sunt bine cunoscute colectivelor de conducere, comitetelor oamenilor muncii. Sunt cunoscute, se știe ce efecte pozitive ar avea asupra îndeplinirii planului pe 1972, dar nu s-a „demarat“ încă la nivelul cerut pentru lichidarea lor, pentru generalizarea eficientă a schimbului II și extinderea celui de-al III-lea. Iată motive pentru care considerăm necesar ca în cursul acestei luni, o dată cu dezbaterea îndeplinirii sarcinilor pe 1971, a măsurilor de înfăptuire exemplară a planului pe 1972, adunările oamenilor muncii să dezbată temeinic, să stabilească măsuri eficiente, obligatorii de realizat, pentru deplina utilizare productivă a bazei materiale, a forței umane din unitățile noastre industriale. i PFNTíJU SOTT AT TSIVf „Fetele despre băieți și băieții Un dialog cu adolescența va fi întotdeauna interesant și plin de învățăminte. Indiferent dacă e privit cu ochiul părintelui ori al profesorului sau cade sub un unghi de incidență panoramic, așa cum se întîmplă în cartea lui Mihai Stoian „Fetele despre băieți și băieții despre fete", Editura politică, București, 1971, bansind prin intermediul ziarului „Scînteia tineretului“ un chestionar cuprinzînd 16 întrebări paralele (separat pentru băieți și fete), autorul a primit 12.000 de răspunsuri care se aglomerează în jurul a două chestiuni fundamentale: ce își comunică generațiile una alteia și ce este datoare fiecare să preia de la cealaltă; cum, prin ce mijloace se realizează schimbul de experiență dintre generații, cum se comunică adevărurile fundamentale la vîrste dificile pentru cel care recepționează, astfel incit — pe parcurs — să se piardă cit mai puțin din ceea ce s-a dobîndit o dată. Cele 16 întrebări adresate tinerilor intre 14 și 18 ani (limitele coboară uneori pînă la 13 ani și urcă la 30) prind in focarul lor liniile de forță ale tulburătoarei vîrste care își caută idealul pentru a putea traversa o existență, rîvnind mereu la echilibrul pe care il atinge maturitatea. Cartea comentează, pe vîrste și sexe, îndoielile și certitudinile din răspunsuri cu privi despre re la problemele grave ale adolescenței: prietenia, modelul familial, cum se văd unii pe alții băieții și fetele, „rivalitatea" sexelor, despre dragoste și stabilitatea sentimentelor, debutul in lumea muncii, calitatea de OM. Evident, nu este atit de important de știut dacă răspunsurile date de tineri au reușit să se apropie sută la sută de adevăr, ci felul cum văd ei la a Un dialog cu adolescent a ceastă virstă lumea interioară și pe cea din jurul lor. Această carte a confidențelor adolescentine îi invita pe tată și pe mamă să mediteze la ceea ce crede copilul lor (băiat sau tată) despre calitățile lor umane și de pedagogi, pe profesor să adîncească raza lui de cunoaștere in acest univers al personalității umane, pe tînăr să-și compare gindurile și sentimentele cu cele ale semenilor. Spicuim la intîmplare cîteva răspunsuri. Despre calitățile celui căruia i-ar acorda prietenia, una dintre tinere spunea: „niciodată in prezența lui să nu te simți inferioară“, „să trăiască pentru un ideal, pentru un țel înalt“, „a nu juca teatru în viață“, și undeva o subliniere a autorului cărții. . .preferința prelungită pentru compania persoanelor de același sex nu reprezintă, nici pe departe, o dovadă de... cumințenie sau, dimpotrivă, de... maturitate, ci, pur și simplu, o rămînere in urmă“. Poate cele mai interesante opinii au fost rostite in această investigație cu privire la atașamentul preferențial al copilului față de unul dintre părinți, iată cîteva: „Mama e prietenoasă, tatăl e sever, poate să ia în serios o greșeală cu de mică"; „Cea mai bună prietenă a mea e mama, fire înțelegătoare care îmi dă sfaturi. Tata e o fișire nervoasă și, dacă-i spun ceva, îmi reproșează tot timpul" (fată, 16 ani). „Sunt mai apropiată de mama, fiindcă bărbații, în general, pretind înțelegere, (insă) le vine mai greu s-o acorde"; „Un fete ” secret mare l-aș încredința mamei pentru că are puterea de a ierta mai ușor și a participa, alături de mine, la necaz și la bucurie“; „Tata mi-ar pune întrebări în plus, care m-ar stînjeni. Mama e confesorul meu" (băiat, 16 ani); „Tata ne crede pe amindouă subalterne“ (mamă și fiică); „Nu-i vina nimănui că există „suflete de aur“ care rămîn insă necunoscute pentru simplul motiv că oamenii care au aceste suflete nu știu să și le deschidă". Iată o invitație sublimă la a te vaccina împotriva răutății, a meschinăriei, a uscăciunii sufletești, folosind un antidot sigur — tandrețea și generozitatea. Oare de clte ori își pun părinții cste o asemenea întrebare incomodă despre felul în care le sunt judecate și interpretate gesturile și acțiunile de către propriii copii, să recunoască deschis și să acționeze in consecință? Interesul cititorului este stîrnit de M. Stoian și prin inserarea in corpul lucrării a unor concluzii la obiect rezultate din cercetările unor oameni de știință reputați. La capitolul „Frontiera invizibilă“ dăm peste un dialog plin de substanță și luciditate pe care autorul îl poartă cu dr. Andre Berge, directorul Institutului de psihopedagogie al Academiei din Paris, autorul lucrării „La sexualité aujourd'hui", Ed. Casterman, Paris 1970. Cu privire la calitățile proprii femeii sau bărbatului, acesta răspunde: ambele sexe tind către o umanitate comună, caracterizată printr-o sensibilitate pronunțată, pătrundere intuitivă, o mai pătrunzătoare deschidere a minții. Inteligența sufletului dă impresia de maturitate mai mare la femei, iar inteligența logică abstractă și rațională pare să fie un avans al bărbatului. Analizînd împrejurările în care se formează calitățile umane ale personalității, precum și condițiile in care răbufnesc anumite porniri agresive, cartea conchide că mediul, educația au o asemenea pondere în evoluția individului vicit pînă și eventualele moșteniri ereditare pot fi înfrînte, ținute în loc, cvasianulate. ,,Fetele despre băieți și băieții despre fete" este o carte a tuturor, un îndemn la meditație pentru că ea nu privește doar tinerețea ca virstă biologică indiferent la ce distanță ne-am afla de ea —, ci mai ales tinerețea spirituală, longevitatea ei. GHEORGHE SUSA Laboratorul de chimie de la Fabrica de alcaloizi Vișeu de Sus. T„horandii Vasile Andreica și Florica Chindriș execută analize volumetrice. (Urmare din pag. 1) motive în comitetul oamenilor muncii s-a hotărît să-l schimbăm din funcție". Părerea noastră este că cererea consumatorilor din Nistru (și a celor din Bălța) ca aprovizionarea magazinelor de carne să se facă de două ori pe săptămînă , iar desfacerea tot de două ori, este justificată și cei în drept (O.C.L. Alimentara și I.C.R.A. Baia Mare) au datoria să o soluționeze urgent. O serie de cetățeni din Nistru cu care ne-am consultat ne-au semnalat și alte carențe care se cer operativ rezolvate. Maria Manole, pensionară. Pîinea la Nistru sosește deseori cu întîrziere. Au fost cazuri și nu rare cînd pîine a sosit abia la orele 14—16. Dacă nu ne-o aduce pînă la ora 12 minerii care ies din schimbul I nu se pot aproviziona cu pîine proaspătă. Și încă o sesizare: ambalajele de la pîine nu sînt ridicate de șoferii de la O.C.L. Alimentara. De aceea stau afară în zăpadă și noroi și nu e bine. Teodor Coman, mineri In luna decembrie, (Luna cadourilor— N.A.), mai precis în ziua de 7, magazinul de textile, singurul magazin în localitatea Nistru al O.C.L. Produse industriale Baia Mare a fost închis pentru inventar. S-au deschis apoi după vreo două săptămâni, ca în ziua de 4 ianuarie să-l închidă din nou tot pentru inventar. Firește inventarele își au rostul lor și trebuie făcute. Nu suntem împotrivă. Ar fi fost însă bine ea, într-o asemenea situație, tovarășii din conducerea O.C.L. Produse industriale să găsească o soluție (un chioșc — bunăoară) care să rezolve problema aprovizionării populației cu obiecte de strictă necesitate. Acum, pentru un ac, o farfurie sau un creion, trebuie să batem drumul pînă la Baia Mare. Și ne-am duce dacă din Nistru , am avea în afară de autobuzul care pornește de aici la ora 6,30 și altele, care să revină înapoi. Vasile Pop, mecanic de mină, și Mihai Săsăran, pensionar miner .Noi propunem conducerii I.L.F. Maramureș ca în primăvara acestui an să ne ajute să reparăm și să extindem spațiul de depozitare al magazinului de legume și fructe. Teren este și o mînă de ajutor o vom da și noi cetățenii. N. A. Intr-o discuție avută ulterior cu tovarășul Ștefan Pop, directorul I.L.F. Maramureș, acesta a promis că lucrarea solicitată este perfect justificată și ea va fi executată așa cum au propus cetățenii din Nistru. Cumpărător unitățile comerciale din Vineri 14 ianuarie 1972 16.00—17.00 Teleșcoala. — Inducția electromagnetică. — Interesul pentru istoria patriei oglindit în operele scriitorilor pașoptiști. 18.00 Căminul. 18.50 Aplauze pentru români — cu Ansamblul artistic al U.T.G. în Olanda. 19.10 Tragerea Loto. 19.20 1001 de seria „Aventurile lui Bobo". 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Cronica politică internă de Eugen Mândric. 20.10 Film artistic. Vremuri minunate la Spessart. 21.50 Telejurnalul de noapte. 22.00 Campionatele europene de patinaj artistic. Proba de dans. Transmisiune directă de la Goteborg. 1 F" cinema Vineri 14 ianuarie 1972 ^ss;^ Uzina de prelucrare frPMpVt mase plastice Iași (p IDO PIASI) Șos. Tutor* nr. 95 oferă spre vinzare întreprinderilor, instituțiilor și cooperativelor meșteșugărești următoarele produse din materiale plastice: — covor PVC 1500x1,5 mm, marmorat și imprimat in diverse culori și modele; — tub bergman 0 13, 16, 18, 25, 32, 39 mm; — tub pantzer 0 16, 20, 25, 32, 40 și 50 mm; — plăci ondulate 2000x1550 1,2—1,7 mm, culorile vernil, galben, bleu, roșu, alb și albastru; — plăci ondulate translucide 2000x1550x1,2 mm, diferite culori. La cerere uzina trimite paletanul culorilor șî desenelor covorului PVG in vederea întocmirii specificațiilor. Comenzile se depun la serviciul desfacere. Informații la telefon 15720, interior 189. I.I.L. „SĂLĂJEANA“ JIBOU județul Sălaj, strada Morii nr. 1, telefon 219 oferă spre vinzare pe bază de comandă: — barăci metalice 18x8x3, 22x8x3, 28x8x332x8x3, 40x8x3 m; — camere combinate tip „Sălaj“; — dulap tip „Someș“ cu două uși; — piatră spartă sortată din roci eruptive (granit, andezit, dacit); — prefabricate din beton simplu (borduri cu goluri, plăci trotuare, bolțari de mină și pentru canalizări) etc. Comenzile se depun la serviciul desfacere. I. RE. BAIA MARE str. Victoriei nr. 64 angajează un consilier juridic și magazinesi în conformitate cu normativele in vigoare. Informații suplimentare la telefon 11950 interior 117. U.M.T.F. BAIA MARE str. Baia Sprie nr. 159 organizează pe data de 22 ianuarie 1972 un concurs pentru ocuparea postului de șef serviciu exploatare Condițiile de angajare sunt cele reglementate de Legea nr. 12/1971, înscrierile se fac la serviciul personal. Informații la telefon 12521, interior 907, Vineri 14 ianuarie 1972 BAIA MARE : Dacia: Oliver (seriile I și II la orele 9, 12,30, 16, 19,30); Minerul: Dincolo de brazi; Săsar: Floarea soarelui 1 Mai: Dă laba, prietene; BAIA SPRIE: Săptămînă nebunilor; SIGHETU MARMAȚIEI: Golii: VIȘEU DE SUS: Hello, Dolly; BORȘA: Două vieți; BAIA BORȘA: O floare și doi grădinari; CAVNIG: Baladă pentru cei căzuți; TG. LAPUȘ: Pomul de crăciun; ȘOMCUTA MARE: Tony, ți-ai ieșit din munți; SEMI: Iubiri tăcute; BÂIUȚ: Țara duhurilor din mările sudului; CÎMPULUNG LA TISA: Păsări Șî ogari. IW Tinăr inginer, necăsătorit, caut cameră mobilată confort I. Adresați-vă telefon 13002 Baia Mare. (614) Anunț de familie Adresăm mulțumim și pe această cale tuturor celor care au participat la durerea noastră cauzată de pierderea neuitatului nostru soț, tată și socru ROGOJAN VASILE, învățător pensionar din Recea. Familia îndoliată. (615)