Primăvara, 1926 (Anul 6, nr. 1-52)

1926-01-03 / nr. 1

MUZfcUt rittjtt Sandicolaul-mare 3 Ianuarie 1926 11M80UA Nr. ...£ b.7.*nQ2& AN NOU ne deschide larg porțile nouă credincioșilor, pentru a intra cu vrednicie în cuprinsul lui necunoscut, de aur și de sărăcie, de ispită și de credință, neîntinată de mărire și de umilință, de bucurie și de întristare, de clădire și de uzurpare, de strâmbătate, de adevăr, de bine obstesc și de lumină adevărată, și ’nsfârșit Ca și totdeauna dintru început: de jertfă lui Dumnezeu, Făcătorul nostru drept și sfânt, pentru a ne face cunoscuți cu datoria de creștini și de oameni cu adevărat, mărturisind întru Hristos și lămurind mințile noastre însă și pentru o cale de îndreptare. 1926 ani de la Nașterea devotamentului și Dumnezeescului Isus, răscumpărătorul sufletelor noastre căzute în păcat și 10 ani dela punerea în a gândului luminat și jertfitor, a fraților pentru frați pentru a nescăpa și de sub asuprirea păgână a jugului strein ființa noastră națională. Trainică creatoare. Aceste două evenișimente profund hotăritoare în viața noastră de creștini și de Români, să ne cucerească prin semnificația lor divină și singură mântuitoare, pentru toate timpurile și’n orice împrejurări, sufletele noastre, făcând parte din marea comunitate a formidabilului suflet românesc, crescut în slujba credinței lui strămoșești. Aceasta să ne fie rugăciunea fierbinte și fără de prihană, stând sfioși și cu credință în Dumnezeu pe pragul de intrare în împărăția tainică a noului an, care ne cere făptuirea noastră întreagă, pentru a trăi, a suferi și a se ruga. Mântuitorul nostru Isus Hristos, întruparea iubirii de oameni, în măsura ei cea mai desăvârșită, ne-a invățat și ne învață statornic prin atotputernicia invâțăturilor Sale neschimbate în adevărul lor veșnic să ne iubim unii pre alții, așa cum se iubesc frații, cari au un singur tată , pe Dumnezeu. Să ne iubim cu adevărat. O iubire creștinească, milostivă până la lacrimi, să ne împodobească simțirile noastre curate și precum sângele lacrimiilor lui Hristos de pe Cruce înfiorat ziua răsvrătită de fapta ucigașilor, când din iubirea inimii lui ne-a trecut și în inimile noastre iubire, așa să ne miște să ne copleșească durerea fratelui mai mic, suferința celui lipsit dintre noi; să mângăiem, să ajutăm să îmbărbătăm să ne zicem unii altora frați, cari se iubesc și nici decât să nu ne încriminăm în fața aceluiaș Dumnezeu, care ne-a făcut și pe unii și pe alții. Iubirea noastră ,că fie iubirea lui Hristos pentru oameni, nu pentru idolul din sufletul nostru, care este egoist, este negru și nu de puține ori, negător al sufletului și al trupului, Iubirea noastră să fie adevărata iubire și sfântă, pe care necontenit s’o spunem în sbuciumul liniștit al rugii noastre către Dumnezeu. Doamne, dacă mă rog ție, nu-ți cer bogăție, mărire, strălucire nici viață lungă iubire iată ce-ți cer. Pentru că, dacă în sufletul meu arde focul dragostii sfinte, sărăcia mea, bogăție-mi este mie, suferința strălucire dulce, găsind eu viață și în moarte; iar dacă în sufletul meu focul dragostii s’a stins, lumea ’ntreagă să fie a mea, cunună de mirt să-mi pun pe capul meu mii de supuși ai mei, să plutesc pe a strălucirii mare, toate aceste la moarte mă duc, sunt sărac. Iubire, Doamne, iubire iată ce-ți cer. Aceasta este iubirea adevărată, de reinoire a firii noastre greu încercate de păcat, dragostea de a trăi și pentru alții și pentru care păgânii și-au părăsit credința lor și s’au apropiat cu încredere de cuvântul lui Hristos. Această iubire să ne însuflețească și faptele noastre mari de dragoste înălțătoare, pentru Neam și pentru țară. O iubire clâditoare a binelui, a avutului obștesc și național. Pentru triumful ei au apus în mormânturi, veacuri de arândul cei mai aleși, cei mai jertfitori din fii Neamului nostru, asuprit de multe nevoi. Mai pe urmă în răsboiul pentru slobozirea din robia milenară sângele lor vărsat din belșug, a pecetluit sfințenia iubirii desrobitoare, care și pentru viitor vrea să ne arate o bună cale de urmat. Glasul ei va vorbi tuturora și celor buni și celor răi, celor darnici și celor sgârciți, prin inima fruntașilor acestui Neam care trebue să ajungă odată și cât mai apropiat, la adevăratul liman visat de toți fiii lui. Să se găsească urechi și inimi din belșug cari, să-l asculte in fiecare dias. Bârfitorii, sufletele rele, să rămână incuieturile anului apus și să nu treacă în povața răsăritului de viață edificătoare a anului 1926 decât lumina faptelor bune în întreagă măreția virtuțiilor ei hotăritoare și drepte. Credința in Dumnezeu și încrederea in puterile noastre propri, ne-au învrednicit să alungem zilele mari de azi, zile grele dar zile mari, a căror însemnătate, mintea noastră obișnuită până ori să-și verse în plâns durerea și năcazul, nu este capabilă a le înțelege în întregime. Aceste zile mari, să le trecem în iubirea noastră cu toată puterea cugetului și a voinții noastre, ca în acest fel și cu atăta hotărire de bună voie, să se putem avea și pentru nepoții și strănepoții, din veac în veac, cu întreg folosul Numai iubirea noastră a tuturora se va putea păstra și transmite genunchiilor de urmași în strălucirea lor de aur,nefalsificat, așa cum au rezultat ele din focul nespus de scump al jertfii sângelui nostru scumpi Să facem jurământ, cu inima întreagă, că pentru sfințenia și trimful anului ce ne stă înainte, ne vom revizui, ne vom controla viața noastră din trecut și nu vom îngădui sufletului nostru mai ales să ducă cu sine nimic din tot ce a fost spre stricăciuni și ura și prigoană, din păcat, din hulă și minciună, din întreagă hlamida puterii lui, numai firele de aur și stropite cu agheasmă făcătoare de minuni. Atunci, cu nădejde în ajutorul mere de Sus, ne putem zice unii altora : . • An nou fericit! L. Cioban revizor școlar: fotoslavia Centru streinătai Anul VL NI A liar independent.! I a * ' b-rețnl 2 lei TELEFON Ni. 39 Redacția și Aerainisîjația: Librăria /S Primăvara Str. Principele Carol Nr.136 Veste bună de anul nou. Pentru cititori noștri cari sunt țărani va fi bună vestea ce ne-o spunem, că GRÂUL SE SCUMPEȘTE. Din Chicago, unde este un târg mare de cereale (bucate) vine vestea, că grâul s’a scumpit cu câteva puncte. Deși e mai scump și se caută, totuși nu se prea arată cei ce voesc să-l vândă semn că are și mai mult să se scumpească. IN UNGARIA, s’a ridicat cu 10, 12 mii de coroane în Maja metrică. Acolo, a ajuns maja metrica sa se vindă cu 407— 410,000 coroane, (cai ® 1100—1200 Lei). Sfințirea bisericei din Comloș. A trei zi de Crăciun, după cum am anunțat In numarul trecut ,cu mare parocie s’a făcut sfințirea bisericei ortodoxa română din Comloș. Pentru acest act important, a venit P. S. Sa Dl Episcop Dr. GRI-