Radio-fonia, aprilie-iunie 1933 (Anul 6, nr. 237-249)

1933-06-11 / nr. 247

Duminică 11 Iunie 1033 3 RADIOFONIA Intre studio-ul de radio, — între toţi acei care se produc în faţa microfonului, pe de o parte, — şi mulţimea auditorilor, pe de altă parte, există un spaţiu imens şi de nepătruns. Acest spaţiu, această uriaşă cortină, desparte lumea celor de la postul de emisiune, de publicul ascultător, din faţa difuzoarelor sau ale galenelor. Numai glasul personagiilor, din faţa microfonului, — sau execuţiile lor muzicale, — pot străbate acest spaţiu, pe care l-am putea numi „radiosferă”. Dar glasul sau bucata muzicală auzite prin microfon, nu sunt în stare să producă în mintea auditoriului o imagine — cât de vagă măcar — a aceluia care vorbeşte sau cântă tocmai la radio. Atâta timp, cât televiziunea nu este anexată radiofoniei, suntm nevoiţi să renunţăm la asemenea plăceri „vizuale”, mulţumindu-ne cu cele „auzite”. Dacă personajul din faţa microfonului simte, prin instinct, că în dosul cubului de marmoră stau zeci şi sute de mii de oameni, cu gura căscată, care îl urmăresc, în schimb fiecare dintre aceşti auditori au dorinţă, să şi vadă pe domnul sau duduia din studio. Dorinţa aceasta nu se poate însă împlini. Numai rareori, amatorul de radio are posibilitatea să cunoască personal pe doamna sau pe domnul, trecuţi in programul de radio. Urmarea firească a acestei stări ciudate este o întinsă corespondenţă, prin care auditori caută să ia contact cu cei din lumea executanţilor. Această manifestaţie este însă unilaterală — şi deci fără rezultate pozitive, — fiindcă primitorul corespondenţei nu răspunde deobicei la misivele primite. Pornind dela aceste consideraţii, revistele străine de radio s’au decis să publice regulat fotografiile tuturor personagiilor simpatizate de marea massă a amatorilor, lucru pe care îl facem dealtfel şi noi, convinşi, că publicarea fotografiei dă amatorului posibilitatea să cunoască întrucâtva înfăţişarea celui, pe care îl ascultă prin microfon. Fireşte, acest procedeu prezintă un oarecare interes; totuş este incomplect. Intr’adevăr, una: este să vezi fotografia unui om, şi alta să-l vezi în carne şi oase, şi să stai cu el de vorbă. Trebue găsită deci o altă modalitate, mai potrivită, pentru ca bietul auditor să-şi vadă visul împlinit, visul de a putea vorbi cu persoana dorită. De aceea ne-am gândit să mijlocim o întâlnire inofensivă, un mic „rendezvous”, între domnii şi duduile din ambele tabere. Iată descoperit deci oul lui Columb, care va satisface desigur pe toată lumea: orgoliul artistului, sau al conferenţiarului de radio, ca şi dorinţa şi curiozitatea amatorilor. Primul rendez-vous cu o „vedetă” din lumea radiofonică de la noi va avea loc Vineri 16 iunie, la societatea noastră de difuziune, iar personajul pe care dorim să vi-l prezentăm cu această ocaziune nu e altul, decât d-na Magda Creţoiu, simpatica speaker-iţă a postului Bucureşti. Câţi auditori nu-i admiră timbrul frumos al glasului, dicţiunea impecabilă, şi câţi inşi nu ne-au rugat de zeci şi sute de ori, să-i publicăm fotografia. D-na Magda Creţoiu se bucură şi dincolo de hotarele ţării de sincere simpatii, în lumea radiofonică internaţională, fiind considerată ca una din faimoasele speaker-iţe de radio, din întreaga Europa. Câtă lume nu vine la societatea de difuziune, numai pentru a putea da ochii cu frumoasa speaker-iţă. D-na Magda Creţoiu însă este o fiinţă foarte greu de văzut, deoarece in cabina ei nu poate pătrunde orice muritor. Intrarea este acolo „strict oprită” şi de portar cu galoane de amiral nu dă nimănui voie să intre... Vineri, 10 iunie, însă, la orele 4 p. m., amatorii de radio vor putea pătrunde fără nici o dificultate în cetatea societăţii noastre de difuziune. Numărul de faţă al revistei noastre devine în această zi un fel de paşaport, în faţa căruia se înclină şi cerberul radiodifuziunei, de portar, va permite intrarea, cu un salut respectos. 'АЯЛЛЛЛЛЛЛЛЛЯЛЛЛЛЛЯЛЛЛЛЯЛЛЛЛЛЛ WIWWWVWWWMWWWWVMWWWVVM Prezentându-vă deci cu acest număr al „Radiofoniei”, în ziua şi ora indicată, la societatea de difuziune din str. General Berthelot No. 60, veţi putea pătrunde în camera sacrosanctă a d-nei Magda Creţoiu, care va semna, cu graţia ei firească, dedesubtul fotografiei publicată pe această pagină, numele ei. Iată deci un fericit prilej pentru toţi auditorii de radio din Bucureşti — care admiră pe drăgălaşa doamnă speaker-iţă — să-i facă cunoştinţa pentru a păstra înfăţişarea ei în minte, pentru mai târziu, când îi va auzi glasul în faţa microfonului. Ne pare rău, că domnii amatori din provincie nu pot veni la acest original rendez-vous. Pentru a consola, însă, şi pe aceştia, suntem dispuşi, să le procurăm noi autografele, dacă ne trimete fotografia d-nei Creţoiu într’un plic, şi lipită pe o carte poştală francată şi prevăzută cu adresa corespondentului. Rugăm însă pe d-nii amatori din Bucureşti, să fie punctuali, căci doamna speakeriţă va da autografe numai de la ora 4 până la 6. In numărul viitor, un alt personaj va semna autografe, prin acelaş procedeu. Dacă aveţi să ne faceţi in această privinţă vreo recomandaţie, suntem dispuşi să primim cu plăcere orice sugestie. AUDITOR Guvernul francez a pregătit mijloacele materiale pentru a întări posturile din nordul Africei şi anume: Alger la 75 de Kw., Tunis la 60 de Kw. şi Rabat la 50 de Kw. Pentru transmisiunea unor programe comune, cele trei posturi nordafricane vor fi legate intre ele printr-o reţea de cablu. * * * Radiofonia japoneză are 8 ani de existenţă. Numărul auditorilor în Japonia este de 100.000, dintre care 600.000 la Tokio. Se proiectează în această ţară instalarea a mai multor superstaţiuni cu putinţa formidabilă de 500 Kw. * * * In Cehoslovacia există 3250 de şcoli echipate cu radio, ceea ce reprezintă un sfert din totalul şcoalelor primare ale acestei ţări. ** * Superstaţia Roma difuzează de câtva timp ştirile politice în limbile germană, engleză şi franceză. * *După cifrele ,,Uniunei Internaţionale de Radio”, există în Anglia acum 15.000 —.20.000 de amatori de televiziune. * * * Societatea de radiodifuziune britanică va instala un nou studio regional la Leeds. * * * In vara aceasta radiodifuziunea va duce o campanie de propagandă pentru stârpirea muştelor. *** Guvernul spaniol a cerut la Lucerna unda 1750 de metri pentru postul lui naţional. Staţia portugheză, care procedează la încercări pe 433 de metri, se anunţă în limba portugheză, spaniolă, engleză şi franceză. V" Iugosolavia construeşte două noui staţiuni la Uskub şi Spalato. Postul Moravska Ostrava din Cehoslovacia a hotărit să construiască noui studio-uri. Guvernul cehoslovac a interzis comunelor să perceapă un impozit municipal pe aparatele de radio.x-Ministerul francez pentru educaţia naţională şi arte frumoase, a aprobat „Operei Comice” din Paris o subvenţie de 750.000 de franci, cu condiţia să permită retransmisiuni regulate la radio. Personagii din lumea radiofonică dau autografe Cum puteţi face cunoştinţă cu cei, pe care îi simpatizaţi *** „ * .. VTVT