Rampa, martie 1933 (Anul 16, nr. 4537-4563)

1933-03-01 / nr. 4537

CleşţiBDi de actualitate mammmmmmmmjmmmmmmmmmmmmmmmmr împrumutul C. N. E. F.-ului sau „basmul cu cocoşul roşu” Precum şi diferitele domenii de ordinpublic, tot astfel şi sportul ere la noi, proectele sale de mare senzaţie, proecte pe cari, insă, lumea, nu le mai crede realizabile vreodată. Fiindcă prea de multe ori, sunt aduse în discuţie, prea de multe ori se anunţă cu certitudine data când realizarea va fi complect terminată iar când e vorba să se treacă la fapte, afacerea cade în baltă. Există astfel, trei mari „bombe" ale sportului românesc. „Basinul acoperit de iarnă" pentru înnoi, construirea unui mare focal pentru gale de box şi în fine, amenajarea unui grandios stadion propice manifestărilor în aer liber, de mare amploare. Din acest trio, desigur, ultimul proect e cel mai important. Şi în ce priveşte însemnătatea lui pentru sportul românesc în caz de realizare şi în ce priveşte actualizarea lui în fiecare an, uneori chiar de două-trei ori pe an, care se face cu o regu■laritate aproape matematică. La început de primăvară, ca şi la început de toamnă. Coloane întregi de gazetă sunt consacrate amănuntelor cifrice şi technice ale lucrării, zilelor când prima casma va intra în funcţiune şi când tribunele vor deveni „accesibile“ publicului, iar laurmă, pentru complectară, anunţându-se că ,,România îşi va putea lua asupră şi, anul acesta, sarcina organizării Balcaniadei de foot-ball Bineînţeles, proporţiile lucrării necesită fonduri grase, şi deaceia posibilitatea mare reaUză"i se atribue întotdeauna contractării unui impresionant împrumut. Locare variază, de fiecare dată doar contractantul şi — desigur — suma. Odată U. F. ■ S. R.-ul e realizatorul împrumutului şi odată, O. "N. E. F.-ul. Odată suma împrumutului se ridică la 30 milioane de lei şi odată la 60. Şi, desigur, când, ,,Uniunea Federaţiilor“ e acela care a reuşit să pună mâna, pe parale. ,,marele stadion’’ în tribuna de beton cu o capacitate de 30.000 locuri’* ,se va ridica pe terenul deja Arcul de Triumf■ Pe câtă vreme, dacă C. NE. F.-ul „dispune“ de suma în chestie, stadionul din Dealul Spirei e acela care va suferi transformările de rigoare... Şi aşa suntem amăgiţi de nu ştim câţi ani. De două ori în douăsprezece luni, se lansează proeelul ca definitiv şi ca — în sfârşit — realizabil şi tot de atâtea ori, afacerea se muşamalizează, desigur, din lipsă de acoperire. J Uneori — cazurie acestea sunt mai rare, credulitatea ne e pe deplin câştigată când vedem, ,,de visu", că lucrearea a fost pusă în fapt. O echipă de muncitori, sapă, dărâmă şi perspectivele încep să devină roze. Dar bucuria nu ţine mult. După câteva zile numai, lucrătorii dispar, şi priveliştea tribunelor capătă un aspect şi mai jalnic ca înnainte. Dar Stadionul Oficiului continuă însă să găzduiască, mari întâlniri internaţionale şi spectatorii asistă la match ca la „iarbă verde1" , stând turceşte... Povestea asta sa repetat de atâtea ori că a intrat în tradiţie. Deaceia anul în care ne găsim nu putea face excepţie dela regulă, şi chestiunea a devenit din nou, de cea mai autentică actualitate. S’a anunţat presei, realizarea de către C. N. E. F. a, unui formidabil împrumut în sumă, totală de 50 milioane lei. Cifra e într’adevăr impresionantă. Şi s’a mai anunţat că 15, din câte 50 de milioane, au şi fost depuse în safe-ul „Oficiului". S’a dat ca certă, data de 20 Mai, când lucrarea vă fi desăvârşită şi accesibilă. Tribuniţele, se spune, vor conţine 36 şiruri, vor avea o capacitate de 13 mii locuri. Dată fiind siguranţa şi previziunea datelor şi cifrelor cari insoţesc proeetul, mărturisim că, de data aceasta, (dealtfel ca şi anul trecut), maimai că ne vine să credem că afacerea, merită a fi taxată ca verosimilă. Mai, cu seamă când oamenii, afirmă că au și pus mâna pe 15 milioane... " Prea am fost însă, amăgiţi, în atâtea rânduri, ca să putem crede, din primul moment, îu veracitatea celor ce se prezintă, din nou, ca sigure, pentru a nu știm câta nară. Până vom vedea cu ochii., M. SILVIAN • a* Marin Stânescu la Iaşi Marin Stănescu care reuşind o frumoasă performanţă, a terminat la egalitate cu Aurel Clinan, va boxa la Iași, într-un match vedetă cu Benone Ciudîn. Cărţi, Reviste, Evenimente IgnSrl .,Cartea Românească" tipăreşte „Pagini, alese“ intro serie nouă, îngrijirea d-lui I. Pillat, dă nădejdea unui drum care va merge cât de departe. Au apărut în primele două numere Ton Neculce „Letopiseţul ţarii Moldovei" şi V. Alecsanări Poezii populare“. — In.Biblioteca pentru toţi“ au apărut numere noui. Astfe] Vau tipărit două volume antologice. Teatru] lui Oragiale e reprezentat, într’unu] din numere de.O noapte furtunoasă“ şi ..Conu] Leonida fata cu Reacţiunea**. Deasemenea din cărţile de călătorie ale d-lui ’Jean Bart (Eugeniu P. Botez) s’au ales cele mai frumoase bucăți, sub titlul „Pe drumuri de apa*". — „Hotarul", al patrulea volum din romanul d-lui C. Stere va forma obiectul unei proniei viitoare. -- ......... INFORMATiiUNI MARŢIŞOARE port-bonheurî, fa lîstoane etc. în aur, argint și Doubleuri fine pentru orice fel de punga găsifi numai 1« PAX Calea Griviței 107.m Hockey na phiată Statele Unite au Învins Canada In finala campionatelor mondiale de hockey pe ghiaţă, care s’a disputat la Praga, Statele Unite au învins — după două prelungiri — Canada, cu 2—1. Matchul a fost extrem de strâns, yankeii desvăluirad o clasă excepţională. Este pentru prima oară când Canada pierde campionatul mondial, învingând cu 2-0 pe Austria, echipa cehoslovacă în frunte cu faimoșii Malecek, a câștigat campionatul Europei. Ecouri sportive In ziua de 5 Martie a. c., la ora 9 dimineaţa se va ţine în sala Barascheum, adunarea generală ordinară a clubului ,,Ma’caby‘s. PAULINO—CARNERA Este probabil, ca gigantul italian Primo Camera, reîntors din Statine Unite, să boxeze cu fostul star al ringului spaniol, Tizcudin Paulino, INCA... Cunoscutul arbitru și judecător de box — hm ! — d. Dan Vişeanu, va activa pe viitor şi ca arbitru de foot-ball, deocamdată urmând cursurile şcoalei de arbitri. D. Vişeanu crede că nu ne sunt suficiente arbitrajele d-sale în materie de box... ••MtSsjS: M. S. Regele Carol a reţinut din expoziţia din sala Dalles a grupului „Criterion", 2 lucrări ale d-lui Heiric Daniel şi 1 lucrare a d-nei Micaela Eleutheriade. Com a Învins Petersen pe Guehring La gala ide la 23 cm, care a avut loc la Albert Hall din Londra, fiind organizată de Jeff Dickson, campionul Angliei la toate categoriile Jack Petersen — care urma să întâlnească pe Moti Sparow — a boxat cu germanul Ernst Guehring. Englezul a atacat de la început într'un tempo susţinut asigurându-şi un bun avantaj. Germanul a fost aruncat de mai multe ori, în corzi, însă niciodată na fost pus în mare dificultate. De la repriza 7-a şi până într’a zecea, lupta a fost sensibil egală. In repriza 1l-a Petersen a atacat prin swinguri puternice, dar a primit o dreaptă formidabilă la figură care l-a şifonat puţin. Ultima repriză — a 12-a — a fost de departe în favoarea campionului britanic care a reuşit tot ce a vrut, adjudecându-şi de departe decizia la puncte. In cursul aceleaş gale, fostul campion al Franţei la toate categoriile Moise Bouquillon, a învins net la puncte pe englezul Carwill. Din lumea ringului GORILA JOHNES CHALENGERUL LUI THIL Atât National Boxing Association, cât și International Boxing Union, au proclamat pe Gorilla Jones ,— fostul campion mondial al categoriei mijloci© — drept chalengerul oficial al lui Marcel Thil, în urma faptului că a câștigat campionatul Statelor Unite. ORLANDI MAI BUN CA REBEL Italianul Carlo Orlandi a învins la Paris, pe Paul Rebel —■ fostul adversar al lui Mielu Coculescu — la puncte, după o lupta foarte interesanta. CANZONIERI— BARNEF ROSS Jack Dempsey, va organiza în cursul lunei Aprilie, campionatul mondial la categoria uşoară, între Tonny Canzonieri deţinător şi Barney Ross, chalenger. DECKMTN—STRILLE Campionul Franţei la categoria I uşoară. Victor Deckmyn — învingator al lui Gh. Covaci — a fost proclamat chalenger oficial la titlul Europei, la categoria uşoară, deţinut de belgianul Francois Sybille. TARANTE-MARSHALL - . uf"“ . Metisul american Jimmy Tarante, va boxa la Blackburn, contrasemi-greului englez, Jack Marshall. PEREZ ÎNVINGĂTOR Fostul campion mondial al categoriei muscă, Young Perez, a învins la puncte pe englezul Kid Socks. MENDIOLA—FUHOL Negrul filipin Joe Mendola — egalul lui Aurel Toma — va boxa cu fostul campion amator al Franței la cocoş, Maurice Tuhol. Un non campion mondial învingând la puncte peJade Fields, marea speranță americană, Young Corbett, a delevenit — în faa a. 15.000 spectatori — campionul mondial la categoria semi-mijlocie. Matohul a avut loc la San Francisco. De la 1 Martie a. c.Rosită Barrios celebra diseusă argentiniană pentru scurt timp la ROATA LUMII Spakow a fost suspendat! De aceea n’a boxat cu Petersen Federaţia austriacă de fox « suspendat — comunicând ho" 1 ’ T " ” pe camtărârea lui I. B. U. forul suprem, a renunţat la serviciile lui Spakow, pentru gala de la Albert Hall, în care pionul nostru la toate categorii« reprezentantul nostru urma să sevoţi Spakow şi pe semigreul francez Emile Lebrize. In cazul când forul internaţional va omologa suspendarea federaţiei austriace, reprezentantul nostru nu va mai putea boxa pe ringul nici unei ţări, afiliate la I. R. U. Durata suspendării n’a fost încă definită. Este foarte probabil, că’n urma acestui gest, Jeff Dickson boxeze cu Jack Petersen, campionul Angliei la toate categoriile. In acest caz, Moţi n’a boxat la Londra numai din iniţiativa marelui promotor şi nu din cauza suspendării lui I. B. U., căci — după cum se ştie —British Boxing Board of Control nefăcând parte din federaţia internaţională, nu recunoaşte spre a nu cauza un conflict cu nici una din deciziile sale. Hippism însemnări pe marginea alergărilor de Sâmbătă şi Duminică Sportivitatea conducătorilor Snicului nu cunoaşte limite. Pentru a veni în ajutorul proprietarilor, a căror situaţie este destul de precară, Societatea Snic, a organizat in iarna aceasta o serie de reuniuni, al căror succes material şi mai ales sportiv, era mai dinainte condamnat. Reuniunile de Sâmbătă şi Duminii, că, deşi s’au bucurat de concursul publicului care a asistat un număr destul de însemnat pentru un program care nu oferea nimic interesant, l'au soldat cu un mare faliment sportiv. Sâmbătă, exceptând cursa câştigată de Lumea, în care s’au prezentat la start. 8 portanţi, celelalte probe s’au redus la întreceri lipsite de interes, intre 4 performeri. Acelaş aspect tragic au avut loturile şi Duminică. S'au prezentat în total în 8 curse. 37 performeri. Fatal că în cursele cu 4 partanţi jocul să fie foarte redus. Gesturile sportive au fost totdeauna, relevate în coloanele noastre, cu laude. Dezaprobăm insă hotărârea luată de Snic, căci nici pista nu permitea să se alerge. Pista era complect desfundată. Pe coardă mai ales era imposibil să mergi, rotile intrând adânc in pământ, şi caii fiind obligaţi să tragă mai rău ca la plug. * Sâmbătă, după cursa, câştigată de Lumea s'a depus o reclamţie din oficiu, contra câştigătoarei. Cam era şi firesc r.s.aviaţia a fost respinsă insă nu se cunosc nici până astăzi motivele pentru care a fost făcută. Se creiază astfel o situaţie care nu poate rămâne fără urmări. Treptat, cu o regularitate matematică se subminează erediti curselor de trap. Nu se sponea oare pe hippodrom, că reclamaţia fusese făcută, fiindcă un omnipotent, jucase pe Fără Frică, a doua plasată? O repetăm: se creiază o situaţie intolerabilă. Hippodromul Floreasca are patru comisari întitulaţi cu pomposul nume de comisari de parcurs, cărora le revine sarcinia de a observa dacă un performer merge sau nu corect. Aceşti comisari numai cu numele sunt de parcurs, căci ei urmăresc fazele probelor aşezaţi în tribune. Deciziile lor, sunt bazate pe ce pot vedea nu pe ce ar trebui să vadă. Duminică, puţin a lipsit ca să se nască un formidabil scandal după cursa zi a câştigată de Fag. In ajun chiar, pensionarul lui Barna, a fost descalificat pentru tracnaj. Duminică armăsarul a câştigat fără ca să fie distanţat. Publicul după cursă se Împărţise in două tabere: una susţinea că armăsarul tracnase pe partea opusă tribunelor unde a mers tot timpul lângă Brama, de care era mascat iar ceal alta pretindea că nici nu putea fi vorbă de descalificare odată ce nimeni nu poate dovedi că Fag tracnase. I. Costandache a manevrat abil cu Fag. Faptul că a știut să.Și ascundă pensionarul din ochii publicului pe partea opusă tribunelor, mergând tot timpul alături de Brama, care se stinsese după primele sute de metri, dovedeşte că ceva necurat era la mijloc. .Şi. ^ O distanţare bazată pe supoziţii nu putea fi acordată. Toate acestea se întâmpla din lipsa de grije a „comisarilor de parcurs“ care se lăfăiesc in tribune in loc de a se afla pe pistă. *  In ring, jocul a fost foarte scăzut. Un rezultat firesc al cotelor derizorii oferit© de cei trei matadori ai jocului la fix. Lumea se abţine căci pentru Fag, care fiind cuplat cu Vgeto, a raportat la mutual 20 lei pentru 10, cele trei tabele nu ofereau mai mult de 6/10. Silvia, calul cu şansa doua era la 8/10, iar Brama, un cal, care pe pista de Duminică, nu avea absolut nici o şansă era oferită la 1%. Aceleaşi cote ruşinoase în toate cursele. Dar asupra felului cum se comportă bookmakerii noştri, vom reveni mâine. ST. GHERASE Matchul Vexu-Stoian UE DECLARA VEXU complect închis, punându-mă în imposibilitate de a mai continua lupta. Nu cer revanșa învingătorului meu de ori, căci nu face  . • Duminică dimineaţa, împreună cu alţi 80—90 spectatori, — cifră care, pentru acest sport cu orizonturi modeste, construe o asistenţă de „zile mari”, — am asistat la matchul dintre Apărătorii Patriei şi Sp. Studenţesc, episod final al unui campionat în tot momentul captivant, ale cărui etape, cititorii le-au găsit, în aceste coloane, relatate de redactorul nostru de specialitate, dl. C. Ticano. Finala jucată Duminică dimineaţa, a corespuns, prin desfăşurarea ei dramatică, pasionantei sale Semnificaţii, de a desemnă echipa campioană, printr’o victorie a Sportului Studenţesc, sau de întruni, într’o situaţie egală, trei concurenţi, în cazul unui succes al Apărătorilor, — prilejuindu-ne o lupta de toată frumuseţea, desfăşurată într'un tempo frenetic şi mărturisind, în atracţioasele ei faze, întreaga gama de spectacular a volley-balluhii. Victoria a revenit în mod meritat, celor de la Apărătorii Patriei, care, după un prim set rezolvat prin prim dezastruos scor de 3— 15, departe de a se descuraja, au reluat partida cu multă încredere şi cu un inepuizabil nerv voiun Celelalte întâlniri, ale unui program care și-a prelungit desfășurarea până aproape de orele 2 p. m., — excesiv! — s’au soldat cu următoarele rezultate: Avântul Sportiv—R. C. R. 15— 2, 15—10. Juventus—Macaby 16—14, 16— 14. I. M. C. A—V. Dacia 15-11. 15—8. ■*fk........... ■ -V Volley-hall Derby-uL. După on match captivant, Apărătorii Patriei au invins Sportul Studenţesc Vom adăuga totuşi că, deşi nu aveau nevoie, Apărătorii Patriei şi-au văzut facilitată victoria, prin arbitrajul de o enervantă parţialtate, al d-lui Robaky, care a fost al şaptelea jucător al Apăratorilor Patriei, — şi cel mai preţios. Cât priveşte aportul galeriei avantajul acesta nu frizează regulamentul, dar am remarcat cu stupefacţie, pozând în vedetă vocală pe dl. Duţescu, care, — o mică scăpare din vedere! — a uitat că nu este numai preşedinte al Aparatărilor Patriei, ci este şi, — sau mai înainte de toate, — preşedinte al Federaţiei Române de Volleyball, funcţiune care nu e compatibiă cu aceea de suporter sonor, — şi are o voce metalică! — al unui club. , Şi fiindcă dl. Duţescu a avut atitudinea civilizată, de a ne mulţumi, în repetate rânduri, pentru atenţiunea pe care o acordam, prin coloanele pe care le punem la dispoziţie, volley-ball-ului, îi solicităm şi noi, — mulţumind anticipativ, — să ancheteze cazul unui imbecil elev de liceu. — No, 236. L. M. E. — jucător, ni se pare, la Viforul Dacia, şi pe nume. . . . . . Băluţă, care, in timpul materialii iar, reuşind sa-şi adjudece repriza Macaby—Juventus, a întreţinut Il-a cu 15-7, iar in setul decisiv, 0 atmosferă care nici la o manifestaţiune sportivă, pe maidanele haimanalelor. 1 Jack Berariu să cunoască, — odată cu toţi spectatorii, — neprevăzutul unui formidabil 15—4. In urma acestei performanţe, trei echipe, — Sportul Studenţesc, Apărătorii Patriei şi Irica, — se găsesc la perfectă egalitate de puncte, şi vor avea a rezolva, într’un match triunghiular, care este anunţat pe curând, problema supremaţiei. După cum am spus mai sus, învingătorii şi-au meritat izbânda, relevând un admirabil lucru de echipă, pe întreg teritoriul, de la liniile din fund până în compartimentul frontal al filetului, unde acţiunea lor ofensivă este, cu adevărat, minunata. Mi-au plăcut, în deosebi, Singer, şi Mănciulescu, un ball-getter de mare anvergură. Ceilalţi, Grunştein, Alexandrescu, Bălteanu şi Sturza, de asemenea, foarte bine. Echipa Sportului Studenţesc, utilizând un joc fin, spectaculos, dar cu totul ineficace, nu a izbutit rezultatul primului set, decât unei individualităţi: nu are ce căuta "Oscar Vexy ne-a vizitat el la redacţie, făcându-ne următoarele declaraţii : .— Deşi am fost handicapat de marea diferenţă de greutate, fiind obligat să boxez la. 6 kgr. diferenţă de adversarul meu, eram hotărît ca din repriza opta să dau maximum-ul spre a obţine un rezul- __ tat cât mai onorabil. In repriza mulţumită 7 a însă, ochiul stâng mi-a fost Jn Cohen, după părerea noastră, cel mai bun jucător de volleyball al Capitalei. I-am aplaudat, cu exuberanta satisfacţie sporti- I vă, jocul său studiat, cizelat şi parte din categoria mea. Sunt, marcat printr’o intuiție surda sau însă dornic să mă întâlnesc cu tă, care nu e decât apanagiul ma, oricare boxeur din categoria rilor talente. Cu o singură rându „pană“,nică nu se face însă primăvară! Succesul galei dela Barascheum A asistat un public numeros. Pavelescu şi Stoian învingători Gala de box, organizată Durai Deşi nu a făcut o partidă prea mică după amiază, în sala deloc bună, poate ca urmare a cerii încăpătoare dela Barascheum, s'a desfăşurat în prezenţa unei asistenţe încă neînregistrată la vre o gală de cartier. Au asistat, — mai mulţi nu putea cuprinde sala de la Barascheum, — aproape 600 de spectatori, care au înţesat până la refuz, starurile, balconul şi scena, nu. Programul se anunţa, e adevărat, de calitate excepţionala, faţă de dieta obicinuită a reuniunilor de cartier, şi ca atare, succesul de public nu ne-a surprins, deşi, mărturisim, a întrecut aşteptările. Din păcate, desfăşurarea materiarilor, n’a corespuns previziunilor, oferindu-ne un spectacol mai puţin bun, decât am sperat, dar, prcum, suficient de bun pentru a nu nemulţumi. Şi e, şi aceasta, o performanţă. In prim match profesionist, Aurel Coman a învins detaşat, la puncte, pe Marin Stănescu, care, prezentându-se pe ring bolnav, s’a străduit să evite out-ul. Spre surpriza unanimă, straşnicii „judecători” care au oficiat Dumininică, au pronunţat un verdict de egalitate, care s’a potrivit situaţiei ca nuca în perete.__________ tudinei cu care a acceptat lupta, — Vasile Stoian a bătut cu mare uşurinţă pe Oscar Vexu, care, în roundul IX, a abadonat matchul, din cauza unei răni la arcadă. învinsul, — ţinând seama de handicapul de greutate pe care l’a înfruntat, — s’a comportat onorabil şi, fără îndoială, ar fi parcurs întreaga distanţă a întâlnirei, fără accidentul care i-a sinis trat arcada. Stoian, masiv, a impresionat prin siguranţa boxului său puternic. Clou-ul galei, matchul dintre Dumitru Pavelescu şi Jean Marinescu, a avut un desnodământ pe care, — zău! — l-am sperat mai întârziat. Marinescu e decis să nu lupte mai mult decât cine trei minute iniţiale, atacă furios şi plasează o dreaptă formidabilă, sub puterea căreia, totuşi, Pavelescu mârâie, dar rămâne în picioare. Prin urmare, — eşec ! Marinescu a descoperit apoi că şi-a luxat braţul, a făcut o pledoarie coreografică în acest sens şi a abandonat. E, hotărât lucru, un actor excelent. Şi-a ratat cariera!... — GECKF Germenii infecţioşi, cari pătrund un organism prin gură şi gât, sunt distrusi prin i*ASrH£ anflarm A pleacat un turn a Tnamfalul succes al TEATRULUI VENTURA Florăreasa cu Lerin Caler si O. TIMICA ITINERARIU Marţi 28 Feb. 1933 ARAD Miercuri 1 Martie Oradia Mare Joi 2 Martie 1933 CLUJ Vineri 3 Martie 1933 SIBIU Sâmbătă 4 Martie 1933 BRAŞOV Duminică 5 Martie MORENI Luni 6 Martie BUZĂU Marţi 7 Martie CONSTANŢA