Realitatea Ilustrata, 1940 (Anul 14, nr. 702-726)

1940-07-02 / nr. 702

D ESLĂNŢUIREA războiului în Mediterana a ridicat din nou o chestiune însemnată, și anume aceea a strâmtorilor. Curioasa configuraţie a acestei mări situată aproape ca un lac și înconjurată de trei continente, face ca accesul în ea să fie posibil numai prin Suez, aceasta de când s’a săpat canalul care leagă Marea Mediterană de Marea Roţie, şi prin Gibraltar. In antichitate, marinarii socotiau că pământul se sfârţeşte la Gibraltar, aşa că n'a existat un interes pentru stăpânirea stâncii. Abia la începutul evului modern, când corăbiile s'au avântat peste oceane, statele a căror înflorire se baza mai ales pe navigaţie, ţi-au dat seama de cât de însemnată poate fi stăpânirea acestui punct strategic. In urma tratatului de la Utrecht din 1713, Spania a recunoscut Angliei stăpânirea asupra punctului stâncos de la Gibraltar, o ieţitură ca un deget, între Oceanul Atlantic și Marea Mediterană. In decursul secolelor, amiralitatea britanică a fortificat neîncetat muntele stâncos, astfel încât bateriile de coastă, ca și puternica flotă, adăpostită în portul natural admirabil amenajat, al Gibralarului, poate închide comunicaţia intre Mediterana ţi Oceanul Atlantic. Pe cât de apăratAtte ins pe atât de stabin spălat este braltarul dinspre uscat. Datorită însă înţelegerii permanente dintre Spania ţi Marea Britanie, problema nu s'a pus din punct de vedere militar. Probabil că într'un viitor apropiat, apele din jurul Gibraltarului vor fi răscolite de navele de războiu ale naţiunilor aflate în luptă. Este incontestabil că un asemenea punct strategic de vitală însemnătate pentru toate statele, având interese în Mediterana, nu va rămâne neatacat. Pentru informarea cititorilor noştri, publicăm câteva imagini ale stâncii fortificate de la Gibraltar, precum şi o interesantă hartă în relief, care a apărut într-un număr recent al revistei „La Domenica del Corriere“. Războiul modern a schimbat multe elemente ale tacticei şi strategiei. Probabil că şi în domeniul naval se vor produce inovaţiuni, astfel încât problema care va trebui să fie rezolvată, în jurul Gibraltarului, poate lua aspecte neprevăzute. Stânca Gibraltarului dominând trecătoarea. Vedere generală a Gibraltarului. In fund se vede fortăreața '/ CHEIA Harta MăriiMediterane, reprodusă după revista „La Domenico del Cernere“. Pag. 4* — R. L — No. 702