Renaşterea Bănăţeană, mai 1998 (Anul 10, nr. 2499-2522)

1998-05-11 / nr. 2505

PAGINA 8 + 11 MAI 1998 în 1978 lotul iranian a traversat oceanul pentru a ajunge în Argentina în calitate de calificată la turneul final al Campionatului Mondial de fotbal spre a reuși doar un singur rezultat de egalitate. Cronicarii acelui campionat au găsit și explicații mai ciudate despre această evoluție. Una ar fi aceea a timidității exagerate a neexperimentatei echipe iraniene, zicându-se: "Iranul a jucat doar în jumătatea sa de teren,trecând de centru doar după pauză când... sau schimbat porțile". Ideea justifică de el 0-3 cu Olanda, când Rensenbrik, autorul celor 3 goluri, părea că va deveni golgeterul turneului final. Surpriza egalului dintre Scoția și Iran, 1-1 ,poate fi privită prin prisma raportului la bursa de pariuri. Cota Iranului era de 1-500 cu toate că scoțienii își pierduseră din soclul de "echipă care va face surpriza campionatului", cum se afirmase înainte de dispută. Parvin, autorul golului iranian, era la fel de necunoscut iubitorilor fotbalului precum colegii săi Jahani, Faraki sau Naibagha, spre exemplu. Și mai mediatizat dintre ei a fost Eskandarian specialist în... autogoluri. Calificatele la turneul final al C.M. Ci doar declarația antrenorului Mohadzor la început de întrecere: "Ne vom califica alături de Olanda în dauna Scoției!" a stârnit curiozitatea, la început de competiție la nivelul grupelor, iranienii neluând în seamă valoarea echipei Peru cu acel celebru Cubillas, fotbaliștii peruani câștigând cu 4-1 în disputa cu iranienii. Ca o curiozitate, iranienii au venit de la Teheran la turneul final prin Europa, cu un avion special care a făcut diferite escale în capitalele bătrânului continent, pentru ca jucătorii să vadă stadioanele celebre pe care s-a scris istoria fotalului. Deși împotriva evoluției relațiilor politice dintre SUA și Iran, fotbaliștii iranieni au pornit bine campania de calificare la turneul mondial de fotbal din 1994 găzduit de Statele Unite ale Americii. In grupa prepreliminară B, atât pe teren propriu, cât și în turneul din Siria, fotbaliștii iranieni au avut să fi cunoscut înfrângerea: 0-0 și 1-0 cu Oman, 2-0 și 6-0 cu Taiwan, 1- 1 și din nou 1-1 cu Siria, de asemenea neînvinsă, dar întrecută la golaveraj 15-2 fațade 2 Iran, 14-4 cât a realizat echipa Siriei, în turul preliminar decisiv desfășurat în Quatar a ocupat locul 5 din 6 echipe, în urma rezultatelor: 0-3 cu Coreea de Sud, 2-1 cu Japonia, 1-2 cu Irak, 2-1 cu Coreea de Nord și 3-4 cu Arabia Saudită. Campania pentru Paris 1998 s-a încheiat favorabil, câteva puncte de reper fiind necesare mai întâi faptul că învingând cu 17-0 echipa Insulelor Maldive, echipa Iranului a stabilit un nou record de eficacitate în disputele dintre două reprezentative naționale de seniori. Prolifici au fost fotbaliștii iranieni și-n meciurile cu Kârgâstanul: 7-0 și 3-1, în faza imediat următoare suferă o înfrângere: 2-4 cu China, apoi o alta 0-2 cu Quatar, pe când se afla însă pe primul loc în clasament. Și locul al doilea era valoros, fiindcă dădea dreptul la susținerea barajului cu ocupanta locului secund în cealaltă serie asiatică. Iran avusese în această a doua fază următoarea linie de clasament: 8; 3; 3; 2; 13-8; 12. Devansată de echipa Arabiei Saudite, echipa Iranului trebuia să joace în Malaezia cu selecționata Japoniei. Victorioasa obținea direct calificarea la turneul final de la Paris, învinsa mai juca un dublu meci de baraj pentru obținerea calificării, în această fază a luptei pentru uni loc la Paris, brazilianul Valadir. Vieira l-a înlocuit la conducerea naționalei Iranului pe Muhammad; Mayerli-Kahan. Meciul din Malaezia a fost dramatic, după 90 de minute de joc scorul era egal, 2- 2, trecându-se la prelungiri pe principiul golului de aur. L-a înscris japonezul Okawa. Și cu scorul de 3-2 Japonia ajunge la Paris. Iranul mai are o șansă. La Teheran a fost 1 -1. FIFA a anulat suspendarea prei două etape a golgeterului iranian Karim Bagheri. în retur a fost 2-2, după ce până în minutul 75 australienii au condus cu 2-0. Dar, amintitul Bagueri și Azizi au înscris pentru Iran și astfel Iranul a devenit cea de-a 32-a echipă prezentă în Franța. Unde a ajuns cu anticipație, pentru a "încerca gazonul": 0-3 cu Montpellier, 1-2 cu Nantes, antrenor fiind acum sârbul Tomislavi Ilici RADU CIPRIAN POP Ivan Karim Bagheri, jucător în Bundesliga, la Arminia Bielefeld rezultate bune ocupând locul I fără O finala fără italieni Singura finală unde nu va fi prezentă nici o echipă italiană este aceea a Cupei Cupelor, programată a se disputa în data de 13 mai, la Stockholm, și în care protagoniste vor fi Stuttgart din Germania și Chelsea Londra. Și dacă parcursul echipei din Stuttgart n-a fost unul spectaculos, ci sobru, așa cum ne-au obișnuit echipele germane. Chelsea este de fapt un cal troian pentru palmaresul fotbalului italian, deoarece acolo evoluează mai mulți jucători de origine italiană, Zola, Vialli, Di Matteo, inclusiv compatriotul nostru Dan Petrescu intrând în rândul italienilor, de vreme ce provine de la Foggia; mai mult, Chelsea eliminând pe Vicenza, care până la meciul retur cu Chelsea avusese un parcurs fără înfrângeri în actuala ediție a Cupei Cupelor. Deci, Stuttgart a ajuns la finala de la Stockholm după ce a câștigat Cupa Germaniei cu o victorie cu scorul de 2-0 în dauna echipei Energie Cottbus, apoi în competiția propriu-zisă a intrat în turul I, fiind scutită de turul preliminar și a eliminat pe SB Vestmannaeyar din Islanda cu 3-1 (d) și 2-1 (a), apoi turul II: 4-0 (d) și 2-4 (a) cu Ekeren (Belgia); turul III: 1-1 (d) și 2-0 (a) cu Slavia Praga; semifinale: 2-1 (a), cu Lokomotiv Moscova, cu golul victoriei înscris în ultimul minut de joc la o combinație Listes Robic, 1 -0 (d),în lotul lui Stuttgart mai fiind și Florin Răducioiu, dar nu prea este jucat. Chelsea a cucerit Cupa Angliei învingând cu 2-0 pe Middlesbourgh, în turul I câștigând cu 2-0 (a) și tot cu 2-0 în deplasare, în turul II, norvegienii de la Tromso câștigă pe teren propriu cu 3-2, dar Chelsea învinge cu 7-1, scor de referință pentru actuala ediție a competiției. în interviul de după meci, englezii zicând: "Noi știm fotbal pe iarbă și pe ploaie, norvegienii doar pe cel de pe zăpadă". Sferturi de finală: 2-1 (d) și 3-1 (a) cu Betis Sevilla, și episodul contestării arbitrului suedez Sunders care venise la Sevilla cu o săptămână înaintea meciului tur să "testeze terenul", în semifinale: 0-1 (d) și 3-1 (a) cu Vicenza. Să mai spunem că antrenor-jucător la Chelsea e Vialli, care ca jucător a cucerit pe la diferitele formații pe unde a evoluat toate trofeele europene. Și, în plus, este și conte! R. C. POP Akpoborie (Stuttgart) \ Havelange, omagiat Revista Federației Internaționale de Fotbal, care apare lunar, omagiază în numărul său I din luna aprilie activitatea depusă timp de 24 de ani de președintele Joao Havelange. într-un II bilanț matematic, se constată că Joao Havelange a lucrat efectiv, din 1974 și până în prezent,] .7.200 de zile, consacrate, în întregime, problemelor legate de fotbal, și că nu a lipsit decât,la 5, din cele 720 de sesiuni ale Comisiei Permanente FIFA. "Am vizitat 192 de țări, cel puțin de 3 ori,în timpul mandatelor mele, am petrecut 20.000 de ore în avion, mi-am neglijați problemele de familie, dar nu regret nimic, în afara faptului că nu am putut să organizez o trupă Mondială în Africa", a declarat Havelange. j Supliment coordonat de OCTAVIAN ROȘU si OCTAVIAN STÂNCIOIU RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ - UNIVERS SPORTIV --------------------------------------— La meciul de rugby România - Olanda din 25 aprilie 1998, câștigat de rugbyștii români cu 49-3, formația noastră ar fi putut opține victoria fără joc, cu 5-0, deoarece olandezii s-au prezentat la meci cu tricourile pe care era trecută sigla sponsorului echipei naționale a Olandei. Cum în întâlnirile echipelor naționale este interzisă o astfel de practică, oficialii români le-au propus olandezilor să îmbrace un rând de echipament din stocul românesc, pentru ca partida să aibă, totuși, loc. Și, ca atare, să nu se decidă învingătorul la masa verde , și in istoria fotbalului românesc există un moment similar, consumat în 22 decembrie 1990, când la Rijeka, Croația a învins cu 2-0 într-o partidă amicală echipa României. Atunci fotbaliștii români au evoluat într-un echipament care avea înscrisă pe piept sigla sponsorului. Atunci FIFA a amendat Federația Română de Fotbal cu o sumă destul de consistentă și dacă ar fi fost cu adevărat... draconici ar fi putut dicta suspendarea formației noastre de la întâlniri oficiale pe o perioadă de timp. Un sponsor poate decide dacă vrea și culoarea cu care să evolueze o formație de-a lungul contractului, precum și numărul de meciuri în care competitorii sunt obligați să joace într-un anume tur de echipament. Dar cea mai fermă hotărâre în privința culorii echipamentului a aparținut nevestei ispravnicului Clubului Rapid, în urmă cu mai bine de 7 decenii, când la înființarea echipei s-a ales vișiniul ca fiind o culoare care nu lasă să se vadă murdăria, tricourile netrebuind spălate atât de des. Logică practică de... consoartă. (R.C.P.) Haina îl fata pa ami Probleme cu biletele pentru Mondiale