Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2009 (Anul 21, nr. 5773-5796)

2009-01-10 / nr. 5778

4 Renașterea bănățeană Prefectul din spatele unei uși obscure... Mircea Băcală, propus ca prefect de liberal-democrați, este un personaj fără notorietate în rândul opiniei publice, poate și datorită faptului că nu a deținut nici o funcție importantă până acum. Băcală este probabil cel mai discret politician din consiliul județean, nu numai datorită felului său de a fi, ci și datorită locului în care este amplasat biroul său. La etajul I al instituției, în spatele unei uși, unde mai toată lumea știe că se află toaletele, se află și biroul lui Mircea Băcală, angajat în funcția de consilier al președintelui. Stingher, fără companion (întrucât fosta sa colegă de birou a părăsit administrația județeană), biroul actual al viitorului prefect se ascunde în spatele unei uși pe care aproape toți cei care nu sunt angajați ai instituției o confundă cu... toaleta. Nici un nume nu stă scris pe ușa biroului său, nici o funcție, nici o identitate... Băcală susține că nu îl deranjează faptul că are biroul amplasat tocmai acolo și că e mulțumit că nu îl deranjează nimeni. "Nu mă deranjează. Este un birou construit înainte de a veni eu aici și nu am nici o problemă. Nu mi s-a întâmplat să greșească oamenii așa. Oricum, eu nu mai vreau să fac nici o declarație de presă până nu voi fi validat, deoarece nu se știe încă dacă voi fi eu prefect". Dincolo de analogia cu "prefectul din toaletă", sintagmă care a umblat zilele acestea pe buzele multor reprezentanți mass-media și ale politicienilor care, în mare parte, nu prea știau nici ei despre cine este vorba, Mircea Băcală pare un tip modest, amabil și politicos. El a fost chiar și mai surprins decât restul lumii că a fost nominalizat pentru prefectură și nu vrea să mai declare nimic, probabil de teamă să nu facă vreo greșeală înainte de a primi numirea oficială. M. VLĂDUTI Foto G. ERNST 150 de ani de la "Unirea lui Cuza" Cea de-a 150-a aniversare a făuririi Statului Național Român modern, prin dubla alegere a principelui Alexandru Ioan Cuza, de la 24 ianuarie 1859, va fi omagiată, în preziua aniversării, și la Timișoara, prin tradiționala Sesiune de comunicări științifice "Unirea Principatelor Române". Sesiunea este organizată la Școala nr. 16 "Take Ionescu" din Timișoara. Vor susține prelegeri și comunicări aproape 180 de cercetători, cadre didactice universitare și preuniversitare și oameni de cultură din întregul județ, dar și din afara acestuia. Sesiunea va debuta la ora 16. (L.N.) Sârbii se pregătesc de Revelion Etnicii sârbi care au sărbătorit zilele trecute Sfânta Sărbătoare a Nașterii Domnului, după rit vechi, au avut numeroase motive de mare bucurie, în special cei mici au avut parte de magia Crăciunului, și datorită Uniunii Sârbilor din România, care a împărțit 1.500 de cadouri în școlile și grădinițele cu predare în limba sârbă. Luni, reprezentanții Uniunii vor preda la ministerul pentru diaspora sârbă din Belgrad și 50 de cadouri pentru elevii din enclava sârbă din Kosovo. Marți, sârbii de pretutindeni vor întâmpina Anul Nou sârbesc, ocazie cu care elevii sârbi din Timișoara vor mai primi o serie de cadouri, de data aceasta din partea Primăriei din Vârșeț. (M.V.) Vadim stârnește noi "pasiuni extreme" Ana Mureșan, membru al PRM, a leșinat, ieri, pentru a doua oară, la conferința de presă a PRM, lucru care l-a făcut pe liderul partidului, Corneliu Vadim Tudor, să spună că ar putea să-și țină conferințele de presă la Spitalul de Urgență, în timp ce vorbea despre criza gazului, Vadim Tudor a fost cel care a observat că Ana Mureșan leșinase în sala în care avea loc conferința de presă a PRM. "Văd că Ana Mureșan iarăși leșină la conferințele mele (...) Parcă e bătaie de joc! Cine o lasă pe bătrânica asta la conferințele mele? Țara arde și eu dau primul ajutor. Să nu mai vină la conferințe, altminteri mut conferința de presă la Spitalul de Urgență !", a spus C.V.Tudor. El a precizat că îi este milă de Ana Mureșan, care are 84 de ani, dar nu mai vrea astfel de incidente. "Am ajuns și babysitter la oameni de 84 de ani?", a adăugat liderul PRM, care a fost nevoit să-și întrerupă discursul pentru a ruga alți membri PRM să o scoată cu tot cu scaun pe Ana Mureșan din sală. Mureșan și-a revenit din leșin și a venit în sală la sfârșitul conferinței de presă, spre dezamăgirea liderului PRM, care dăduse ordine clare ca aceasta să nu mai fie primită la conferința de presă. "Doamna Mureșan, hai să leșinați la mine în birou!", i-a spus Vadim Tudor. Ana Mureșan a leșinat, prima oară, la o conferință de presă a PRM, la începutul lunii decembrie 2008, în timp ce liderul PRM vorbea despre fraudarea alegerilor și explica de ce PRM nu a reușit să obțină minim 5% pentru a intra în Parlament. Ana Mureșan a fost ministru în timpul regimului Ceaușescu. (M.F.) Actualitate sâmbătă, 7 ianuarie 2009 o întâlnire întru Eminescu Cea dintâi întâlnire a comunității literare timișorene din acest "An Eminescu" - așa cum a fost el proclamat de Filiala Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România - a fost consacrată lansării volumului "Interviuri eminesciene - Actualitatea lui Mihai Eminescu", apărut sub semnătura criticului literar prof. univ. dr. Alexandru Ruja, la Editura Universității de Vest. Asemeni întâlnirii propriuzise, volumul s-a dorit (și a reușit pe deplin) să fie un gest de solidaritate întru cultură a acelei elite intelectuale românești, grupate în jurul unei ramuri nepereche a științelor umaniste: eminescologia. Unul din cei mai de seamă eminescologi, grație cărora Poetul Național își continuă creația și la 120 de ani de la trecerea sa în eternitate, anume universitarul Iosif Cheie-Pantea, a ținut să fie de față la acest moment. Cartea profesorului Alexandru Ruja și, prin ea, personalitatea și poziția lui Mihai Eminescu în cultura română și universală, au fost comentate de prof. univ. dr. Cornel Ungureanu - președintele Asociației Scriitorilor din Timișoara, de poetul și militantul cultural Aurel Turcuș, de eseiștii Dumitru Vlăduț și Marius Margen, precum și de latinistul prof. univ. dr. Dan Negrescu - cu toții pledând pentru respectarea reperelor fundamentale ale culturii naționale (printre care, la loc de cinste, se află și Poetul Nepereche), dar și pentru adaptarea percepției sale la actualul context cultural, evitând fetișizarea acestui simbol,dar și "iconoclasmul mereu demolator". (L.N.) Polei pe drumurile județului Așa cum au arătat previziunile meteo, poleiul si de cablu pe următoarele trasee: DJ 691 Timișoaraa instalat seri în tot județul, începând de seri dimineață, Alioș, DJ 609D Timișoara-Aeroport, DJ 591 s-a acționat cu utilaje și materiale antiderapante pentru Timișoara-Cenei, DJ 693 Cărpiniș-Biled și Bărăteazcombaterea poleiului de pe drumurile județene. Astfel, Orțișoara, DJ 593 Parța-Foeni, DJ 595 Timișoarafirma AXELA SRL a acționat cu 58 de tone de material Giroc, DJ 693B Halta Cebza-Jebel și DJ 593 A Peciu antiderapant (nisip și sare) și patru tone de clorură Nou-Sânmartinu Sârbesc. (M.V.)