Renaşterea Bănăţeană, mai 2016 (Anul 28, nr. 7994-8018)

2016-05-04 / nr. 7995

2 Renașterea bănățeană Actualitate încep înscrierile la grădiniță Anul acesta, înscrierile la grădiniță vor începe în 23 mai, iar perioada reînscrierilor va fi între 4 și 20 mai. "Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice a solicitat inspectoratelor școlare să asigure toate măsurile necesare și să respecte toate etapele calendarului înscrierii în grădiniță, astfel încât întregul proces să se încheie până la data de 29 iulie 2016. înscrierile vor avea loc în două etape: în perioada 23 mai -17 iunie, respectiv 27 iunie - 29 iulie, se arată într-un comunicat al Ministerului Educației. Orarul reînscrierilor și al înscrierilor va fi stabilit de conducerea unității de învățământ și va fi afișat, la loc vizibil, în fiecare grădiniță, pentru informarea părinților și a publicului interesat, inclusiv pe site-ul acesteia (dacă există) și pe site-ul inspectoratelor școlare. "Ocuparea locurilor libere, după finalizarea etapei de reînscrieri, se va face, de regulă, în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă, respectiv: grupa mare (copii de 5 ani), grupa mijlocie (copii de 4 ani) și grupa mică (copii de 3 ani), în baza prevederilor legale și în limita locurilor disponibile, pot fi înscriși în grupa mică și copii cu vârsta cuprinsă între 2 și 3 ani", se mai arată în comunicat, în situația în care,într-o unitate de învățământ, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul de locuri libere, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice (elaborate de fiecare unitate de învățământ preșcolar, aprobate de Consiliul de administrație al acesteia și avizate de Oficiul juridic al Inspectoratului Școlar Județean până la data de 20 mai). Cererile respinse fie ca urmare a opțiunilor insuficiente din fișa de înscriere, fie din cauza absenței locurilor la unitatea de învățământ dorită vor putea fi redepuse și aprobate în etapele imediat următoare sau în etapa de ajustări, programată în perioada 1-31 august. Pentru asigurarea transparenței procesului de reînscriere/înscriere, conducerile unităților de învățământ preșcolar vor afișa, la vedere, informații legate de: capacitatea instituției (număr de copii pentru care a fost proiectată), numărul de locuri aprobat prin planul de școlarizare pentru anul școlar 2016-2017 (pe grupe de vârstă: mică, mijlocie, mare), criteriile generale și criteriile specifice pentru înscrierea copiilor, numărul de copii reînscriși/ înscriși zilnic (în perioada stabilită) din totalul disponibil. (S.V.) Satul timișean în care se naște un pictor la o sută de locuitori Deși grădinița de flori din curte aduce o explozie de culoare, în interior, Csato Ilonka înmoaie pensula în alb pentru a înzăpezi peisajul. "Cel mai mult îmi place să reprezint iarna. Folosesc ca modele imagini de pe internet. Majoritatea lucrărilor sunt în ulei, cu aceii am doar trei tablouri. Am început pe la zece ani și, de atunci, timpul liber mi-l petrec în fața șevaletului. Mă apuc după-masa și lucrez simultan la mai multe tablouri pentru a-i da timp culorii să se uscuce. într-o zi, cel puțin douătrei ore se dedic picturii. Uneori,însă, nu am timp să mă apuc de treabă", spune femeia care mărturisește că a început să picteze având ca mentor o altă fiică a satului de vârstă apropiată. "Dintre cei peste 800 de locuitori ai Dumbravei, opt sunt pictori. Mama mea, Ihász Estera, pictează de la vârstă preșcolară. A învățat singură, fără a urma vreun curs de specialitate. Și fratele meu, Iliász Ioan, a pictat din copilărie și până la terminarea facultății, dar în prezent, din lipsă de timp, a luat o pauză mai lungă. A mai fost o pictoriță, Szabó Ana, care însă a decedat. Pictează însă în prezent trei nepoate ale sale, Erdei Maria, Veres Ana și Szabó Agnes. De asemenea, Mészáros Francisc și Eva Adespei își dedică timpul liber acestei pasiuni. Primul pictor din localitate a fost Vizi Adalbert, care însă a trecut în neființă, a precizat Bors Eva, referentul cultural al comunei Dumbrava. Dintre toți mânuitorii pensulei și ai penelului din satul timișean, doar Ihász Estera a expus dincolo de granițele localității - la Făget și în Ungaria -, însă o parte dintre lucrări nu au mai găsit drumul spre casă... Un motiv în plus ca arta să rămână acasă, la Dumbrava, nefiind dăruită în schimbul unor sume de bani, ci doar din inimă. DANA ISTRAT miercuri, 4 mai 2016 Filmul "mama" va fi prezentat la "Ambasada" Marele Ecran și Independenta Film îi așteaptă astăzi pe timișoreni, la ora 20:15, la "Ambasada" (strada Anton Seiller nr. 2), unde va avea loc proiecția peliculei "mama", cel mai nou film realizat de Julio Medem, o dramă emoționantă cu Penelope Cruz și Luis Tosar în rolurile principale, dar și primul lungmetraj produs de celebra artistă. "Acesta poate fi viitorul meu în cinematografie, pe următorii zece ani de-acum încolo", declara actrița, anul trecut, la Cannes. Filmul istorisește povestea Magdei, o femeie din Spania perioadei de criză 2010-2012, pentru care veștile proaste se succed cu o viteză amețitoare: mai întâi rămâne șomeră, apoi soțul o părăsește pentru o altă femeie mai tânără, iar un diagnostic medical necruțător întregește peisajul sumbru. Cu toate acestea, Magda găsește puterea să lupte în continuare. "Magda este o metaforă, este însăși Spania", dezvăluia regizorul Julio Medem. "Prin intermediul ei, întreaga lume poate trage cu ochiul,ca prin gaura cheii, la situația paradoxală a Spaniei din vara lui 2012, în cel mai greu an de criză economică, cu un guvern aproape forțat să-și declare falimentul, cu efecte devastatoare în ceea ce privește șomajul și tăierile din sistemul de sănătate, țara găsește totuși resursele necesare pentru a atinge excelența în sport. Echipa națională de fotbal ajunge în finala Campionatului European și, ulterior, și câștigă pentru a doua oară consecutiv". CODRINA DIANA TOMOV Un loc pe gustul unui bănățean adevărat are o casă frumoasă, o afacere mică, însă își iubește tradițiile și își venerează rădăcinile. Pentru că trecutul face parte din prezent, una dintre odăile locuinței a fost transformată într-un mic muzeu în care se găsesc tot felul de obiecte adunate în decursul timpului. Ulcele vechi, fusuri de tors, traiste din in și cânepă, ceasuri, lămpi cu gaz, ba chiar și bancnote vechi și câte și mai câte se găsesc în micuța cameră, toate amintind de vremuri trecute. "E pasiunea soțului meu", ne spune Maria Micșa, din Igriș. Fiecare obiect reprezintă o parte din sufletul colecționarului, o pagină de istorie a locului. Odata cu atâtea amintiri e, fără doar și poate, un loc care îi bucură pe cei doi soți, în care aceștia își regăsesc echilibrul, iar pentru cel care a adunat obiectele, reprezintă un mic sanctuar în care își redescoperă originile. SIMONA VASI