Renaşterea Bănăţeană, februarie 2017 (Anul 29, nr. 8222-8243)

2017-02-23 / nr. 8239

2 Renașterea bănățeană Actualitate Maestrul Viorel Toma expune la Palatul Baroc Muzeul de Artă Timișoara organizează astăzi, la ora 18, în incinta Palatului Baroc din Piața Unirii nr.1, vernisajul unei expoziții de pictură semnate de Viorel Toma, în cadrul căreia publicul iubitor de frumos va putea admira, în premieră, lucrări create de cunoscutul artist plastic în perioada 1982-2016. Prezentarea va fi realizată de prof. dr. Victor Neumann, directorul instituțieigazdă, evenimentul fiind marcat și printr-un concert de muzică ambientală compusă de Ilie Stepan, în interpretarea acestuia din urmă și a lui Horea Crișovan. Născut la Lugoj cu 72 de ani în urmă, Viorel Toma a studiat arta plastică la Timișoara și Cluj-Napoca, sub îndrumarea maestrului Julius Podlipny. Coleg de generație și prieten cu fondatorii Grupului "Sigma" - Roman Cotoșman, Ștefan Birtalan și Constantin Flondor, a preferat să lucreze singur, abordând grafica și arta opticală (opArt); începând cu anii '80, Toma se dedică picturii, căreia îi rămâne fidel până astăzi. Numeroase expoziții în țară și în străinătate (Ungaria, Polonia, Austria, Italia, Olanda, Norvegia) i-au sporit notorietatea. A fost recompensat cu numeroase distincții, dintre care amintim: Marele premiu la expoziția de Artă Creștină, Budapesta (1995) și Premiul UAP, secțiunea pictură (2005). Doctor în Arte Vizuale, artistul a fost decorat în 2005 cu Meritul Cultural în grad de cavaler. "Pictorul Viorel Toma impresionează prin ampla reprezentare a lucrurilor din natură, prin însușirea temeinică a lecției renascentiste a culorilor și a construcțiilor estetice și prin mai rar întâlnită meticulozitate artizanală capabilă să transmită mesaje consistente asupra diversității valorilor culturale. El atrage atenția prin constanța căutărilor și bucuria descoperirii sensurilor ascunse ale lucrurilor și ale oamenilor între lucruri. Tablourile sale au un limbaj rafinat, sunt înzestrate cu sugestive culori și conțin o mărturie inconfundabilă privind trăsăturile ce particularizează dintotdeauna locuitorii Banatului. E vorba de un stil rezultat din interferarea diverselor coduri culturale europene și care este încă insuficient cunoscut în România", subliniază Victor Neumann. Expoziția de la Palatul Baroc va rămâne deschisă până în data de 15 aprilie, prilejuind privitorului care o va vizita, de marți până duminică, între orele 10-18, o întâlnire cu pictura în ulei pe pânză, acuarela, desenul și caligrafia, structurate într-un demers conceptual unic în peisajul artistic contemporan. CODRINA DIANA TOMOV Primăria promite noi spații verzi în cartiere La nivelul municipalității timișorene nu există un registru propriuzis al spațiilor verzi, așa cum se cere în legislația actuală. Această lipsă de date este recunoscută chiar și de primarul Nicolae Robu: "Noi avem un cadastru verde, nu un registru al spațiilor verzi. Există doar un surogat pentru acest lucru, permis și el de lege. Registrul are reguli mult mai stricte, dar în cadastru au fost înscrise de-a valma toate fâșiile și insulițele din preajma drumurilor care nu erau pavate. Multe sunt chiar principala sursă de poluare din oraș. Aș vrea să readuc în discuție o idee: noi vrem ca Timișoara să aibă indicatori foarte buni de facto în privința suprafeței verzi raportate la populația orașului, nu să ne păcălim singuri. Am solicitat aparatului de specialitate să identifice terenuri pe care dorim să le amenajăm ca spații verzi, de promenadă, locuri cu copaci, cu flori. Ne preocupă să îmbunătățim indicatorii Timișoarei, dar să o facem la modul sănătos și să nu operăm, ca în alte vremuri, cu șmecherii, iar în realitate fie cum o fi". Terenurile identificate pentru amenajarea cu parcuri, scuaruri sau zone verzi se află pe următoarele străzi: Calea Bogdăneștilor (două spații), Dunărea, Cosmonauților, N. Andreescu, Martir Alexandru Grama, Martir Gabriela Tako, Silistra, Arhitect Victor Vlad, Eternității (două spații), Intrarea Vega și Calea Șagului. Deocamdată, nu a fost avansat vreun termen exact pentru transformarea acestor terenuri în spații verzi. (D.D.) joi, 23 februarie 2017 Un actor timișorean a fost nominalizat la Gala UNITER Tânărul Radu Brănici (foto), actor al Teatrului German de Stat Timișoara, a fost nominalizat la Gala Premiilor Uniunii Teatrale din România (UNITER) 2017, la categoria "Debut", pentru rolul Moritz din spectacolul "Deșteptarea primăverii" de Frank Wedekind, în regia lui Charles Muller. Radu Brănici s-a născut la 3 iulie 1993, la Arad, în timpul liceului, urmat la Sibiu, a jucat teatru în cadrul orelor opționale, sub îndrumarea actorului Franz Kattesch, între timp a participat la festivaluri de profil pentru tineret atât în România, în orașul de pe Bega, cât și în Croația. A studiat apoi la secția de actorie în limba germană din cadrul Facultății de Muzică și Teatru a Universității de Vest: în 2014 și 2015, Radu Brănici a luat parte la atelierele din cadrul Școlii de vară de la Gărâna a Teatrului German, instituție din echipa căreia face parte din septembrie 2015. De asemenea, Brănici a lucrat și la câteva proiecte muzicale împreună cu Ada Milea. Juriul de nominalizări al Premiilor UNITER, format din criticii de teatru Monica Andronescu, Alice Georgescu și Mircea Morariu, s-a selecționat printre debutanții remarcabili, ceilalți concurenți fiind actorii Lavinia Pele și Iustinian Turcu, pentru creațiile lor realizate la Teatrul "Tony Bulandra" din Târgoviște, respectiv la secția germană a Teatrului Național "Radu Stanca" din Sibiu. Gala Premiilor UNITER, ajunsă la cea de-a XXV-a ediție, va avea loc luni, 8 mai, pe scena Teatrului Național "Mihai Eminescu" din Timișoara. CODRINA DIANA TOMOV Bani mai mulți pentru personalul nedidactic Peste 53.000 de angajați din educație vor avea salarii mai mari începând cu data de 1 martie. Este vorba de retribuțiile personalului nedidactic, care urmează să crească cu 20 la sută. "în județul nostru vor beneficia de această majorare peste 2.000 de angajați numai în învățământul preuniversitar, ca să nu îi luăm în calcul și pe cei din universitar", a declarat Virgil Popescu, liderul Sindicatului "Spiru Haret" din Timiș. Sindicaliștii vor să negocieze cu guvernul și problema sporurilor. La ora actuală, acestea se acordă profesorilor în funcție de salariul nemajorat, iar dascălii solicită acordă să fie calculat în funcție de noua retribuție. în momentul de față există disponibilitate pentru rezolvarea problemei sporurilor și identificarea resurselor financiare pentru intrarea în normalitate", a explicat, la rândul lui, Marius Nistor, președintele la nivel național al Federației Sindicatelor din Educație "Spiru Haret". (S.V.) Criterii eliminatorii pentru înscrierea la Liceul Pedagogic Și în anul școlar 2017 -2018, numărul de clase pregătitoare pe care le va avea la dispoziție Liceul Pedagogic "Carmen Sylva" va fi redus. E vorba de doar 75 de locuri și, ca urmare, conducerea școlii a decis, din nou, impunerea unor criterii de departajare a candidațiilor. De data aceasta, cele șase norme nu sunt discriminatorii, așa cum s-a întâmplat anul trecut. Primul criteriu este ca elevul să aibă un frate sau o soră care să studieze la această școală. "Dorim să venim în sprijinul familiilor respective, pentru a nu fi nevoite să facă mai multe drumuri", a spus Cornel Petroman, directorul liceului. Al doilea criteriu privește copilul care prezintă un anumit grad de handicap, iar al treilea se referă la copiii orfani de unul sau de ambii părinți. S-a luat în calcul și locul de muncă al părinților, care trebuie să fie la o distanță maximă de un kilometru, măsurată cu ajutorul Google Map. De asemenea, dacă elevul s-a aflat la una dintre unitățile preșcolare în care se realizează aplicații de la "Carmen Sylva", Grădinița 19, 22 și 53. Un ultim criteriu, care probabil va fi decisiv în cazul în care punctajele sunt egale, este legat de un document care trebuie să conțină apecierea preșcolarului realizată de directoarea și educatoarea de la grădiniță. (S.V.)