Revista Fundaţiilor Regale, aprilie-iunie 1934 (Anul 1, nr. 4-6)

1934-06-01 / nr. 6

OPERA ROMÂNĂ 201 Ar trebui de asemenea să căutăm întreaga descriere a minunilor geologice din Arizona (pag. 209), sau acea superbă evocare a lacului Winnebago (pag. 191), cu tonuri însângerate şi majestuoase. Despre acest Middle-West, d. Comarnescu scrie lucruri pe care nu le întâlnim în alte cărţi de reportaje americane. De pildă, caracterizarea fermierilor, care deşi se află în continuă legătură cu pământul au o cultură orăşenească şi idealuri de oameni civilizaţi (pag. 184), realizând nu o viaţă patriarhală ca aceea a ţăranului oriental, ci bătrânească (pag. 185). « California » este poate capitolul cel mai viu, mai sentimental şi mai personal al cărţii. Ar trebui să cităm pagini întregi de descripţii, sau comentarii asupra felului cum înţeleg Americanii să se odihnească, etc. Ne mulţumim numai să-l recomandăm în deosebi cetitorului. In jurul lui Los Angeles — « construit pe baza confuziei între lenevire şi recreaţie » (pag. 223) — d. Comarnescu notează reflecţii şi amintiri pe care cu greu le-aţi întâlni în altă carte de reportaje. Nu ştiu dacă « America văzută de un tânăr de azi » a izbutit să ne facă dragi Statele Unite. Dar, în orice caz, cartea aceasta ne-a ajutat să le înţelegem, să le vedem, să le purtăm chiar nostalgia. Dar emoţia aceasta, autorul n’a obţinut-o numai prin evocare şi descripţie, ci mai ales prin sinteză: întreaga carte este sintetică , adică prelucrează necontenit datele experienţei, şi prezintă cetitorului cât mai multe imagini semnificative şi idei generale. Este în acelaşi timp un reportaj viu, epic, dar şi o carte de filosofie a culturii, cum era şi « Homo Americanus ». D. Comarnescu s-a specializat în această tipologie şi antropologie elaborată dintr’o experienţă personală. In orice geografie s’ar afla, d-sa face necontenit apel la sinteza tipologică (partea sa de clasicism). Deosebită de alte cărţi de călătorie, «America» d-lui Comarnescu este foarte bine organizată, foarte unitară şi scrisă cu graţie şi tensiune. MIRCEA ELIADE OPERA ROMÂNĂ « Haensel şi Gretel», basm în trei tablouri de E. Humperdinck. —« Tristan şi Isolda », dramă muzicală în 3 acte de Richard Wagner. — « Femeile vesele din Windsor », operă comică în trei acte de Otto Nicolai. — Cinci spectacole cu ansamblul Operii de Stat din Viena. — Despre cântăreţii Operii Române şi despre angajamente noi. Partitura lui Engelbert Humperdinck, Haensel şi Gretel, exercită şi astăzi încă un interes destul de viu. De aceea reluarea ei merită un popas.