România Liberă, iunie 1980 (Anul 38, nr. 11071-11094)

1980-06-24 / nr. 11090

Pagina a 6-a — 24 iunie 1980MmwwmmswMwmmzwwmmwmwmwMmm ,România libera" Biroul Politic al C.C. al P.C. Bulgar a dat o înaltă convorbirilor dintre tovarăşii Ceauşescu şi Todor apreciere Nicolae Jivkov SOFIA 23 (Agerpres). Agenţia bulgară de presă BTA relatează că luni Biroul Politic al C.C. al P.C. Bulgar a ascultat o informare in legătură cu recenta vizită oficială de prietenie efectuată în Republica Socialistă România de o delegaţie de partid şi de stat a R.P. Bulgaria, în frunte cu Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria. Biroul Politic al C.C. al P.C.R. şi-a exprimat satisfacţia in legătură cu convorbirile rodnice care au avut loc intre tovarăşii Todor Jivkov şi Nicolae Ceauşescu. Importantele documente semnate în timpul vizitei vor contribui la întărirea legăturilor bulgaro-române şi la accelerarea dezvoltării relaţiilor economice dintre Bulgaria şi România, se arată in comunicatul dat publicităţii la Sofia. In cursul schimbului de păreri In probleme internaţionale actuale a fost exprimată îngrijorarea in legătură cu agravarea din ultimul timp a situaţiei internationale — se spune în comunicat. In legătură cu aceasta, a fost relevat pericolul deosebit pe care il comportă hotărîrea N.A.T.O. privind producerea şi amplasarea in Europa occidentală a unor noi mijloace racheto-nucleare americane cu rază medie de acţiune. A fost subliniată importanţa documentelor adoptate la 15 mai a.c. la Varşovia de statele participante la Tratatul de la Varşovia, care conţin un program amplu de acţiune pentru reluarea şi continuarea politicii de destindere şi colaborare, pentru întărirea păcii şi securităţii popoarelor. In continuare, comunicatul menţionează că in cursul convorbirilor a fost exprimată hotărîrea R.P. Bulgaria şi Republicii Socialiste România ca, împreună cu celelalte ţări frăţeşti, cu toate statele iubitoare de pace şi forţele progresiste din lume să lupte pentru traducerea în viaţă a Actului final adoptat de Conferinţa pentru securitate şi cooperare în Europa, pentru o pregătire temeinică a reuniunii de la Madrid, pentru limitarea şi reducerea cursei înarmărilor şi pentru dezarmare. Tovarăşii Todor Jivkov şi Nicolae Ceauşescu — se arată în comunicat — au subliniat deosebita importanţă pe care ar avea-o adoptarea, de către reuniunea de la Madrid, a hotăririi privind convocarea conferinţei pentru dezangajare militară şi dezarmare în Europa, propusă de statele participante la Tratatul de la Varşovia. Biroul Politic al C.C. al P.C. Bulgar dă o înaltă apreciere rezultatelor obţinute în timpul vizitei, subliniind marele rol pe care îl au intilnirile dintre tovarăşii Todor Jivkov şi Nicolae Ceauşescu în extinderea constantă a prieteniei şi colaborării dintre cele două partide, ţări şi popoare. Biroul Politic al C.C. al P.C.R. — se spune in încheierea comunicatului — a stabilit măsuri concrete pentru înfăptuirea sarcinilor cuprinse în documentele semnate, subliniindu-se că aceasta va determina dezvoltarea în continuare a relaţiilor bulgaroromâne pe multiple planuri, în interesul ambelor ţări şi popoare, al cauzei generale a socialismului, progresului şi păcii in întreaga lume. Ambasadorul României in Indonezia si-a prezentat scrisorile de acreditare JAKARTA 23 (Agepres). Generalul Suharto, preşedintele Republicii Indonezia, l-a primit la DATORIILE Reuniune la sediul U.N.E.S.C.O. din Paris. Debutul dezbaterilor „Intilniri internationale“ asupra deceniului ’80. Participă sute de responsabili economici francezi şi străini. Deodată, auditoriul rămine stupefiat. Motivul ? In cuvintul său, comisarul francez al planului, Michel Albert, pronunţase o cifră — 500 miliarde de dolari. Nu era vorba de cheltuielile militare mondiale la care se va ajunge in acest an, potrivit ultimului raport S.I.P.R.I., ci de cu totul altceva. De cuantumul datoriilor externe ale statelor in curs de dezvoltare estimat pentru finele anului in curs. Cum de a fost posibil să se ajungă la o astfel de sumă, fantastică, de-a dreptul astronomică ? S-au elaborat ample programe — „Decenii ale dezvoltării“, două la număr, iar al treilea se află in pregătire — dar acumularea la un pol a bogăţiei şi la celălalt al... datoriilor s-a accentuat. Al doilea „deceniu al dezvoltării“ este pe cale de a se încheia. Dar ritmul de creştere al economiilor statelor „lumii a treia“ a fost inferior celui preconizat in 1970. In loc de 3,5 la sută, s-a realizat, in medie, doar 2,6 la sută. In unele ţari, creşterea a fost şi mai mică, sub 1 la sută. Îu un alt exemplu concludent : in ultimele două decenii, produsul intern brut pe locuitor al ţărilor celor mai sărace ale Terrei a crescut, in medie, cu mai puţin de... 1 dolar ! Se impun in continuare, organizarea unor programe internaţionale speciale de asistenţă pentru sprijinirea celor mai defavorizate ţări. Consiliul de administraţie al U.N.I.C.E.F. a aprobat, de curind, un angajament financiar in valoare de 165 milioane de dolari. El este destinat materializării a peste 100 proiecte ce vizează ameliorarea vieţii copiilor in ţările in curs de dezvoltare. Fondurile sunt infime, iar proiectele mult prea numeroase. Ajutorul oferit apare de-a dreptul derizoriu pentru sutele de milioane de copii năpăstuiţi. In fiecare an, circa 15 milioane de copii din ţările slab dezvoltate mor din cauza malnutriţiei şi denutriţiei. Sute de milioane de copii de virstă şcolară rămin in afara sistemului educaţional, ingroşind numărul analfabeţilor. Cei 165 de milioane de dolari reprezintă, de fapt, valoarea cheltuielilor militare ce se fac pe glob nu numai... 3 ore ! Oare nu este prea puţin ceea ce se face pentru copiii planetei noastre care suferă de foame, de diverse maladii ce le seceră viaţa, de lipsă de instrucţie şcolară ? Oare decalajele economice dintre state, care, in loc să scadă se adincesc, nu afectează însăşi evoluţia întregii omeniri ? Datoriile ţărilor „lumii a treia“, a ţărilor care de fapt reprezintă două treimi din populaţia globului, acuză. „Vinovaţii“, principalii vinovaţi sunt promotorii aberantei curse a înarmărilor, cei care sfidind interesele majore ale popoarelor determină deturnarea unor imense fonduri de la rosturile lor fireşti, indreptîndu-le spre arme şi armamente. Replica nu poate fi decit una singură . Stoparea înarmărilor, edificarea unei lumi fără arme şi fără războaie, a unei lumi in care eforturile generale ale omenirii, conjugate, să vizeze un singur scop: propăşirea omului. Dumitru Filip Jakarta pe noul ambasador al României în această ţară, Ion Cotoţ, cu ocazia prezentării scrisorilor de acreditare. Cu acest prilej, din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, au fost transmise preşedintelui Indoneziei urări de sănătate şi fericire personală, de progres, bunăstare şi pace poporului prieten indonezian, de noi succese în dezvoltarea sa economică. Preşedintele Suharto a mulţumit în mod deosebit pentru urări şi a rugat să se transmită preşedintelui României, din partea sa şi a poporului indonezian, cordiale salutări, impreună cu cele mai calde urări de continuă sănătate şi fericire personală, de noi succese în activitatea sa remarcabilă desfăşurată atit pe plan intern cit şi pe plan internaţional, iar poporului român prieten urări de prosperitate şi pace, de succese în dezvoltarea sa economică şi socială. Preşedintele Suharto a ţinut să releve personalitatea preşerdintelui Nicolae Ceauşescu care se bucură de stimă şi consideraţie în întreaga lume, ca urmare a neobositei sale activităţi puse în slujba progresului şi bunăstării poporului român, a păcii şi înţelegerii internaţionale. In încheiere, şeful statului indonezian a exprimat convingerea că relaţiile de prietenie, colaborare şi înţelegere intre cele două ţări şi popoare se vor dezvolta tot mai mult pe plan bilateral, precum şi în viaţa internaţională.  REDACŢIA : Piaţa Scinteii, Tel. 17 60 10 Administraţia, int. 14 00, interurban 289 Telex : 1 II 79 — Bucureşti, cod. 71 341. Abonamentele se primesc la toate oficiile poştale şi difuzorii din intreprinderi şi instituţii. Anunţurile de publicitate se primesc 40 340 la Agenţia de publicitate din strada 13 Decembrie nr. 24, București, cod 70 709 tel. 16 79 45. Tiparul: Combinatul Poligrafic „Casa Scinteii“. Cititorii din străinătate se pot abona prin ILEXIM — departamentul export-import presă, P.O. Box 136—137, telex 11226 București str. 13 Decembrie, nr. 3, • In comunicatul comun dat publicităţii la Belgrad, la încheierea convorbirilor dintre secretarul federal pentru afacerile externe al Iugoslaviei, Josip Vrhoveţ, şi Joseph Cassar, vicepremierul Maltei, se subliniază că cele două ţări sunt profund interesate în menţinerea păcii, securităţii şi cooperării pe baze de egalitate, in zona Mediteranei şi in lume şi hotărite, totodată, să depună eforturi pentru realizarea acestor obiective. • Vizită. Aflat în vizită în Indonezia, ministrul vietnamez de externe, Nguen Co Thach, a O călătorie de documentare prin Republica Democrată Germană iniţiată de Uniunea Ziariştilor din această ţară la începutul anului mi-a permis să cunosc unele localităţi dintre acelea în care, ca să folosim o cunoscută expresie de la noi, „nu se întîmpla nimic“ odinioară. Gazdele noastre alcătuiseră in mod deliberat astfel itinerarul, tocmai pentru a putea sesiza mai bine diferenţele de dezvoltare circumscrisă celor 30 de ani de existenţă a primului stat german al muncitorilor şi ţăranilor, cîţi s-au împlinit anul trecut. Din filmul acestei călătorii, iată un prim „stop-cadru“ într-una din cele trei cetăţi de foc din R.D. Germană, noul oraş al metalurgiştilor, Eisenhüttenstadt, a cărui piatră de temelie s-a pus în 1950. Dezvoltarea sa vertiginoasă e caracteristică pentru întreaga regiune in care e situat, respectiv Frankfurt pe Oder, pe cuprinsul căreia s-au ridicat in aceşti treizeci de ani şi alte noi oraşe şi întreprinderi industriale, precum centrul petrochimic şi fabrica de celuloză şi hirtie din Schwedt, uzina de semiconductor din oraşul de reşedinţă al regiunii, uzina de macarale turn din Eberswalde, cele cîteva întreprinderi de anvelope, de cisterne şi de utilaj chimic din Fürstenwalde sau combinatele de ciment din Rüdersdorf. Constructorii combinatului metalurgic „Herman Matern“ din Eisenhüttenstadt, pentru ca atit ei cit şi urmaşii lor să nu uite de unde s-a pornit, au păstrat, într-o expoziţie de trofee din clădirea administraţiei nu numai fotografia pădurii care se întindea prin aceste locuri, ci şi toporul cu care s-a tăiat ultimul copac. Aveau şi suficiente motive s-o facă, întrucît din priveliştea patriarhală de altădată n-a mai rămas decit un frumos parc al oraşului care numără în prerzent 48 000 de locuitori, faţă, de 25 000 în perioada de început. Combinatul însuşi a ajuns de la 500 000 la 2 milioane tone fontă şi laminate la rece (tablă şi profile). Intr-o perspectivă imediată, din deceniul următor işi va adăuga o oţelărie (in 1983) precum şi o uzină de laminare la cald. In cele 7 Întreprinderi, dintre care cea mai mare este Combinatul siderurgic, lucrează aproape 15 000 de oameni, nu putini dintre ei foşti ţărani, muncitori forestieri sau sticlari, îndeletniciri specifice locului. Insuşindu-şi noile profesii de metalurgişti, ei sunt astăzi angajaţi într-o puternică acţiune de obţinere a unor cit mai mari performanţe tehnico-economice care au ca rezultat şi eliberarea miinii de lucru necesară în alte întreprinderi (460 de lucrători în ultimul timp). Ca urmare a unei ample mişcări de inovaţii, în care sunt cuprinşi 50 la sută dintre muncitori, s-a mărit capacitatea de autoutilare, se reduce cu 2,5 la sută banda caldă in producţia de laminate iar consumul specific de cocs cu 8—10 la sută. O preocupare la ordinea zilei e folosirea zgurei în producerea unor materiale de construcţii. O expoziţie a realizărilor maeştrilor de miine, numeroasele plachete şi medalii care au răsplătit succese de prim rang şi îndeosebi Drapelul de onoare al C.C. al P.S.U.G., reprezintă tot atîtea argumente pentru ca de aici de la Combinatul metalurgic „Herman Matern“, din noul oraş Eisenhüttenstadt, să lanseze în acest an chemarea la întrecere cu toate unităţile industriale de acest profil. Gazdele noastre, vorbind despre colaborarea cu mari întreprinderi similare din ţări socialiste, au numit la loc de cinste Combinatul siderurgic din Galaţi iar printre colegii de la publicaţia locală am avut satisfacţia de a întilni foşti oaspeţi ai însemnări din R. D. Germană ziarului „Orizont“ din Rimnicu Vilcea, care au efectuat vizite in ţara noastră pe baza unor schimburi reciproce. Metalurgişti sau oameni ai condeiului ne-au făcut bucuria de a rosti alese cuvinte despre cetăţi ale siderurgiei sau chimiei româneşti, despre frumuseţile Dunării sau ale Carpaţilor şi îndeosebi despre frumuseţea prieteniilor pe care le-au legat pe aceste meleaguri în spiritul colaborării frăţeşti statornicite între cele două popoare, state şi partide ale noastre. • - -■ — La Neubrandenburg, oraşul de reşedinţă al unei alte regiuni vizitate, ni s-a spus că date fiind pitorescul locurilor şi intensiva dezvoltare agricolă de prin aceste părţi, ar fi fost mai bine dacă am fi venit in anotimpurile calde. Fără îndoială că priveliştile ar fi fost altele, sub asaltul vegetaţiei, cu toate căpentru noi au rămas neuitate vechile şi grandioasele porţi ale oraşului in horbotă de zăpadă sau dealurile domoale cu păduri înveşmintate şi ele în alb. Cert este însă, în acelaşi timp, că în Combinatul de creştere industrială a vacilor al cooperativei de producţie din Dedelew, dacă am poposi şi acum, lucrurile nu ar fi cu mult schimbate. Cele 24 de silozuri-turn, de cîteva zeci de metri în înălţime, văzute de departe, îţi dau aceeaşi impresie: că te apropii de un mare combinat chimic, impresie întărită şi de uriaşa hală-grajd sub al cărui acoperiş se află aceste veritabile „instalaţii vii producătoare de lapte“ numite în mod tradiţional vaci un număr de 3 900. Şeful acestei unităţi dr. Ganz Joszef şi dr. Preuss, directorul Centrului de calificare şi perfecţionare de pe lingă ea, nu prididesc cu explicaţiile, cu demonstraţiile tehnice făcute cu tot felul de aparate şi instalaţii, cu peliculele documentare. Tot acest angrenaj e mînuit de numai 120 de oameni, cam 27 pe schimb, ocupîndu-se nemijlocit de întreţinerea, hrănirea automată, dirijată ştiinţific şi raţional, a vacilor ca şi de exploatarea lor (citeşte „mulgerea“). „ Cu salopetele lor de piele sau de plastic, aceste feţe blonde care mînuiesc butoanele pentru a pune în mişcare instalaţiile circulare de muls şi de distribuire in acelaşi timp a concentratelor, în funcţie de producţia de lapte a fiecărui animal, par efectiv nişte oţelăriţe sau muncitoare dintr-o altă industrie foarte modernă. Şi cu toate acestea, Dedelewul — ne asigură tînărul său primar Günter Geise —, va rămine un sat, deşi populaţia sa a crescut de la 200 locuitori în 1945 la 1 200 în prezent şi va avea in 1990, 1 500 locuitori, că dispune de toate condiţiile moderne de viaţă şi confort. . Fiindcă Dedelow-ul se situează în avanpostul unităţilor agricole cooperatiste care şi-au organizat şi specializat producţia pe bază industrială. Munca omului este cea care face să reverse tot mai abundent şi metalul proaspăt topit, şi laptele. Niculae Stoian Repere ale dezvoltării industriale şi agricole . Aspect dintr-o hală a combinatului metalurgic „Herman Matern“ din localitatea Eisenhüttenstadt Manifestări consacrate României DELHI 23 (Agerpres). — In Sala Constituţiei, din Delhi, a avut loc — sub auspiciile Federaţiei Naţiunilor Unite din India (I.F.U.N.A.) — o adunare festivă dedicată aniversării a 2050 de ani de la crearea primului stat dac centralizat şi independent. Cu acest prilej, au luat cuvintul R. V. Swaminathan, ministru de stat la Ministerul Agriculturii, preşedintele Asociaţiei de prietenie India-România, doamna Savitri Nigam, preşedinta I.F.U.N.A., şi ambasadorul român la Delhi, Dumitru Niculescu, care s-au referit la semnificaţia acestui eveniment, la succesele înregistrate de poporul român în anii construcţiei socialiste şi la politica de colaborare şi prietenie cu toate statele promovată de România. Cu acelaşi prilej a fost organizată o expoziţie de carte şi fotodocumentară, care prezintă la loc de frunte volume dedicate personalităţii şi concepţiilor preşedintelui Nicolae Ceauşescu. LONDRA 23 (Agerpres) — Sub auspiciile Asociaţiei de prietenie Marea Britanie-România, a fost organizată la Londra o seară culturală românească, dedicată marcării a 2050 de ani de la constituirea primului stat dac centralizat şi independent şi sărbătoririi a 100 de ani de la naşterea poetului Tudor Arghezi. Cu acest prilej, a avut loc vernisajul expoziţiei „Vestigii dacice“, care ilustrează aspecte şi momente semnificative din istoria şi civilizaţia geto-dacilor. In alocuţiunea rostită la deschiderea manifestării, Harry Gold, secretarul Asociaţiei, a relevat principalele momente din istoria milenară a poporului român, lupta sa neîntreruptă pentru eliberarea naţională şi socială a ţării. PHENIAN 23 (Agerpres). — La cinematograful „Cionlima“ din Phenian s-a deschis o expoziţie de fotografii prezentind vestigii arheologice de pe teritoriul ţării noastre, organizată cu prilejul împlinirii a 2 050 de ani de la constituirea primului stat dac centralizat şi independent. avut convorbiri cu omologul său indonezian, Mochtar Kusumaatmadja, asupra relaţiilor bilaterale şi cu privire la probleme internaţionale şi regionale actuale. In timpul şederii la Jakarta, ministrul vietnamez a fost, de asemenea, primit de preşedintele Suharto. • Demonstraţie. La Londra au avut loc, duminică, sub egida Partidului Laburist de opoziţie, un marş şi un miting de protest, în Hide Park, împotriva cursei înarmărilor nucleare la care au participat peste 25 000 de persoane. Participanţii la această demonstraţie au cerut, printre altele, reducerea cheltuielilor militare. • Atentate teroriste. Valul de atentate teroriste comise in Italia s-a soldat luni cu noi victime. Mario Amato, substitut al procurorului republicii pentru oraşul Roma, a fost asasinat în cursul dimineţii, cu focuri de armă, în timp ce aştepta autobuzul ce urma să îl ducă la locul de muncă. Mario Amato era unul dintre magistraţii cei mai activi in lupta împotriva actelor teroriste comise de grupările extremiste de dreapta. • Accident. Sanjay Gandhi, fiul, în virstă de 33 de ani, al primului ministru indian, Indira Gandhi, şi-a pierdut viaţa, luni, intr-un accident aviatic. El pilota un planor care s-a prăbuşit in imediata apropiere a aeroportului Sardargarij, de la Delhi. Vicepreşedintele Egiptului l-a primit pe conducătorul delegaţiei P.C.R. Inaugurarea la Cairo a sediului Asociaţiei de prietenie egipteano-române CAIRO 23 (Agerpres). — Tovarăşul Ion Coman, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P C.R., şeful delegaţiei Partidului Comunist Român care, la invitaţia Partidului Naţional Democrat, efectuează o vizită oficială in Egipt, a fost primit de Mohamed Husni Mubarak, vicepreşedinte şi secretar general al P.N.D., vicar preşedintele Republicii Arabe Egipt. Cu acest prilej, din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu au fost transmise un călduros salut prietenesc şi cele mai bune urări preşedintelui Republicii Arabe Egipt, preşedintele Partidului Naţional Democrat, Anwar El Sadat, şi doamnei Jihan El Sadat. S-a transmis, de asemenea, din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, un cald mesaj de salut vicepreşedintelui Republicii Arabe Egipt. Totodată, au fost transmise urări de pace şi prosperitate poporului egiptean prieten. Mulţumind călduros pentru mesaj, Mohamed Husni Muharat CAIRO 23 (Agerpres), — la Cairo, a avut loc Inaugurarea sediului Asociaţiei de prietenie egipteano-române. La festivitate au luat parte delegaţia Parti- dului Comunist Român, condusă de Ion Coman, precum şi Ion Iosefide, ambasadorul României la Cairo, alţi membri ai ambasadei. Din partea egipteană, au luat parte Saved Zaki, secretar al P.N.D., preşedintele Consiliului de conducere al Asociaţiei de prietenie egipteano-române, Abdel Latif Bohteia, secretarul Comitetului Municipal Cairo, al P.N.D., Mohamed Rashwan, vicepreşedinte al Adunării Poporului, şi Abdul Hamid Sassan, ministru secretar de stat pentru tineret şi sporturi, vicepreşedinţi ai Consiliului de conducere al Asociaţiei, alţi membri ai Asociaţiei de prietenie egipteano-române, absolvenţi egipteni ai Şcolilor româneşti, ziarişti. Intr-o atmosferă deosebit de a rugat să se transmită tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu, din partea preşedintelui Anwar El Sadat, a doamnei Jihan El Sadat, precum şi a sa personal, un salut cordial de prietenie şi cele mai bune urări, noi succese poporului român în opera de edificare a societăţii" socialiste" multilateral dezvoltate in România. Subliniindu-se cu satisfacţia că este primă delegaţie a P.C . care efectuează o vizită oficială în Egipt, la invitaţia P.N.D., în cursul intilnirii s-a procedat la un schimb de păreri asupra preocupărilor actuale şi de perspectivă ale P.C.R. şi P.N.D., exprimindu-se, de ambele părţi, dorinţa de a se dezvolta continuu, în spiritul stimei şi respectului reciproc, bunele relaţii dintre cele două partide de guvernămînt, dintre cele două ţări şi popoare. Au fost abordate, totodată, unele aspecte ale vieţii internaţionale, inclusiv ale situaţiei din Orientul Mijlociu, subliniindu-se necesitatea reglementării ei pe cale politică, a dialogului constructiv. La primire a participat Ion Iosefide, ambasadorul României la Cairo, caldă, cei prezenţi au subliniat că, stimulate de îndemnul personal, de raporturile de stimă şi respect dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Anwar El Sadat, legăturile dintre cele două ţări şi popoare cunosc o permanentă creştere în toate domeniile. La inaugurarea sediului asociaţiei au avut loc şi vernisajul expoziţiei de fotografii „Vestigii dacice“, organizată cu ocazia împlinirii a 2050 de ani de la constituirea primului stat dac centralizat şi independent, precum şi a unei expoziţii de carte românească şi egipteană. La loc de frunte, figurează operele tovarăşului Nicolae Ceauşescu, precum şi lucrări în limba arabă despre personalitatea preşedintelui României şi contribuţia sa la dezvoltarea raporturilor româno-egiptene, la soluţionarea problemelor majore contemporane, inclusiv a situației din Orientul Mijlociu. Declaraţia finală a reuniunii la nivel înalt a principalelor state occidentale industrializate VENEŢIA 23 — Trimisul Agerpres, Gheorghe Sprinteroiu . Luni s-au încheiat la Veneţia lucrările celei de-a VI-a reuniuni la nivel înalt a principalelor şapte state occidentale industrializate (S.U.A., Japonia, R.F.G., Franţa, Marea Britanie, Italia, Canada), la care a luat parte şi preşedintele Comisiei C.E.E. După cum rezultă din comunicatul difuzat presei la încheierea reuniunii — principala problemă care a stat in atenţia participanţilor a fost energia, strins legată de perspectivele dezvoltării economice. Declaraţia finală a conferinţei cheamă statele participante să reducă substanţial plafoanele naţionale ale importurilor la petrol pină in 1985, precum şi dependenţa de consumul de petrol pină la 1990 la circa 40 la sută faţă de 53 la sută în prezent, precum şi să întreprindă acţiuni pentru utilizarea de noi surse alternative de energie, lansîndu-se un apel pentru sporirea producţiei şi consumului de cărbune, a energiei nucleare şi combustibililor sintetici. „Cei şapte“ au evidenţiat că lupta împotriva inflaţiei şi a deficitelor curentă , continuă să rămână obiectivul nr. 1 al ţărilor industrializate. Participanţii au manifestat o vie preocupare faţă de tendinţele inflaţioniste şi au reafirmat necesitatea de a se acorda prioritate adoptării unei politici active în ce priveşte forţa de muncă. Concomitent cu examinarea situaţiei economice şi financiare, între „cei şapte“ au avut loc schimburi de vederi în ceea ce priveşte situaţia politică mondială, îndeosebi, situaţia din Asia. Convorbiri economice româno-sovietice MOSCOVA 23 — Trimisul Agerpres, Gh. Ciobanu, transmite : La 23 iunie, tovarăşul Virgil Trofin, viceprim-ministru al guvernului Republicii Socialiste România, ministrul minelor, petrolului şi geologiei, a avut la Moscova o întîlnire cu V. E. Dimşi, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. în cadrul intilnirii, desfăşurate intr-o atmosferă de prietenie şi înţelegere reciprocă, au fost analizate aspecte importante ale dezvoltării continue şi adîncirii colaborării economice şi tehnicoştiinţifice dintre România şi Uniunea Sovietică. Delegaţia română condusă de tovarăşul Virgil Trofin, a vizitat centrul minier Doneţk din R.S.S. Ucraineană. La Doneţk, delegaţia a avut convorbiri cu N.K. Grinko, ministrul industriei cărbunelui dinR.S.S. Ucraineană, şi membri ai conducerii acestui minister, in cadrul cărora au fost abordate probleme ale colaborării economice şi tehnico-ştiinţifice bilaterale in domeniul cărbunelui, a purtat discuţii cu specialişti în legătură cu metodele noi de exploatare a cărbunelui în straturi subţiri, la diferite înclinări in mine adinei Au fost, de asemenea, vizitate institute de Cercetări şi proiectări pentru construcţii de maşini miniere, întreprinderi de utilaj pentru industria cărbunelui, în bazinul Doneţk şi la Moscova. Delegaţia a fost însoţită in timpul întîlnirilor şi vizitelor de tovarăşul Traian Dudaș, ambasadorul ţării noastre la Moscova. Plenara C.C. al P.C.U.S. MOSCOVA 23 (Agerpres). — La Moscova a avut loc luni plenara C.C. al P.C.U.S. — informează agenţia T.A.S.S. Plenara a ascultat raportul prezentat de Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., şi a soluţionat problema convocării Congresului al XXVI-lea al P.C.U.S. De asemenea, plenara a ascultat raportul lui Andrei Gromîko, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., ministrul de externe al U.R.S.S., „Cu privire la situaţia internaţională şi politica externă a Uniunii Sovietice“. Plenara a hotărît convocarea Congresului al XXVI-lea al P.C.U.S. la 23 februarie 1981, fiind aprobată următoarea ordine de zi : Raportul C.C. al P.C.U.S și sarcinile următoare ale partidului in domeniul politicii interne și externe, raportor la acest punct urmînd să fie secretarul general al C.C. al P.C.U.S., Leonid Brejnev ; Raportul Comisiei Centrale de Revizie a P.C.U.S. ; Principalele direcţii ale dezvoltării economice şi sociale a U.R.S.S. in anii 1981 —1985 — raportor preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., Aleksei Kosîghin ; Alegerea organelor centrale ale partidului. Japonia: Alegerile au consolidat poliţia liberal-democraţilor Timpul frumos şi interesul faţă de alegerile desfăşurate prima dată pentru ambele camere ale Dietei au atras la urne, duminică, un număr record de alegători niponi, circa 60 milioane din cele 82 de milioane înscrişi pe listele electorale, sau 82 la sută din electorat. Participarea masivă la vot a avantajat net Partidul liberal democrat care s-a găsit, de la înfiinţarea sa, cu 25 de ani in urmă, permanent la conducerea Japoniei. Astfel, in ciuda sondajelor de opinie care îi acordau un ciştig minim de voturi şi a observatorilor politici care considerau erodate poziţiile electorale ale partidului de guvernămînt, mai ales după moţiunea de neîncredere în guvern care a antrenat dizolvarea parlamentului la 16 mai a.c„ Partidul liberal democrat obţine în urma acestui scrutin dual 284 de locuri din cele 511 (faţă de 243 de locuri la alegerile precedente din octombrie 1979). Partidul socialist, principalul partid de opoziţie a obţinut 107 locuri, Partidul Kemeito — 33 locuri şi Partidul comunist 29. Rezultatele comunicate de computere indică victoria liberal-democraţilor şi nu alegerile pentru camera superioară a Dietei. Yoshio Sakurauchi, preşedintele P.L.D., care a condus campania electorală după decesul de acum zece zile al fostului premier Masayoshi Ohira declara : „Cred că alegătorii au sprijinit şi simpatizat cu dorinţa fostului premier Chira de stabilitate politică“ Pe de altă parte, canalul de radioteleviziune semipublic „N.H.R.“ considera, într-o primă transmisiune, că P.L.D. dispune de numărul de locuri care îi permite să domine uşor cele mai importante comisii ale parlamentului. Observatorul politic nipon, Kuichi Kishimoto, declara la rindul său că rezultatele voturilor vor asigura P.L.D., care va forma noul guvern, patru ani de linişte şi de cvasiindependenţă politică, fără să mai fie obligat să apeleze la sprijinul parlamentar al conservatorilor pentru a se menţine la putere, aşa cum a fost cazul in cele nouă luni care au trecut de la alegerile precedente. Reprezentanţi ai partidului au declarat imediat după anunţarea rezultatelor că se va trece ci de curind posibil la formarea noului guvern. „Manevrele“ în acest scop, cum le-au numit ei, vor continua totuși cîteva săptămini O reuniune a partidului este programată în jurul datei de 13 iulie, iar convocarea Dietei a fost fixată pentru 16 iulie. Deci nu vacantă parlamentară in această vară, ci intensă activitate politico-parlamentară. Observatorii politici menţionează ca posibili pretendenţi la funcţia de prim ministru pe Toshio Komoto, 69 ani, Yasuhiro Nakasone, 62 ani, amindoi foşti miniştri ai comerţului exterior şi industriei şi Kiichi Miyazawa, 61 ani, fost ministru de externe. Deşi luptele dintre facţiunile Partidului liberal democrat au fost estompate după moartea premierului Chira, din dorinţa de a prezenta electoratului o imagine unitară privind ţelurile şi programul partidului, se aşteaptă, susţin agenţiile internaţionale, ca lupta să se ducă cu înverşunare, în continuare, pentru susţinerea candidaturii unuia sau altuia dintre liderii menţionaţi ai diferitelor facţiuni liberal-democrate. în orice caz, scrutinul japonez conduce la concluzia că alegătorii au preferat să voteze pentru continuitate, în speranţa că un guvern cu o mai solidă bază parlamentară va putea ataca cu mai multă dezinvoltură şi libertate de acţiune problemele economice prioritare cu care este confruntată Japonia de astăzi. Doina Topor Phenian. O precizare a agenţiei A.C.T.C. PHENIAN 23 (Agerpres). După cum relatează agenţia ACTC, autorităţile din Coreea de Sud continuă campania de calomnii şi provocări la adresa R.P.D. Coreene. Astfel, la 21 iunie, autorităţile de la Seul au anunţat o pretinsă acţiune de „infiltrare“ şi scufundarea unei „nave înarmate din nord“ aflate, chipurile, în apele din faţa ţărmului sud-coreean. Citind un comentariu apărut duminică în ziarul „Rodong Sinmun“, agenţia arată că toate, acestea reprezintă o ficţiune, fabricată în scop diversionist, pentru a abate atenţia populaţiei sud-coreene şi a opiniei publice de la situaţia deosebit de gravă existentă în această parte a Coreei, evidenţiată de lupta unor largi categorii sociale din Coreea de sud împotriva actualului sistem dictatorial de guvernare şi pentru democraţie şi libertăţi sociale. Versailles Restaurarea celebrului palat a intrat intr-o nouă fază, odată cu reconstituirea camerei regelui şi galeriei oglinzilor. Mobilele şi brocartul, vindute acum două cote, au fost refăcute dupd descrierile găsite in vechi inventării şi fragmente conservate in mobilierul naţional francez sau donate. Zece ani s-a lucrat la broderiile cu fir de aur din brocartul de pe patul in care s-a stins Ludovic al XIV-lea. Galeria oglinzilor, 73 m lungime, cu 17 arcade îmbrăcate in oglinzi nu mai avea mobilier. La restaurare au fost instalate 24 de torţe, confecţionate după modele autentice, 20 de lustre cu montură de bronz argintat, ornate cu cristaluri de Boemia, patru mese care evocă mesele cu platouri de alabastru şi vaze de porfir ; au fost retapisate 32 de taburete in stilul epocii şi aşezate 12 busturi de împăraţi romani din marmură. In ultimii zece ani, statul francez a alocat peste 139 milioane de franci pentru restaurarea arhitectonică şi mobilieră a palatului şi pentru ansamblul de grădini. 3,5 miliarde ani Cea mai vehe fosilă a unui microorganism pluricelular existent pe Terra datează de... 3,5 miliarde de ani, au anunţat profesorul William Schopf, paleobiolog la Universitatea din Los Angeles, şi Fundaţia naţională de ştiinţă din Washington. Pină in prezent, cele mai vechi organisme descoperite datau de 2,3 miliarde de ani. Cea mai veche fosilă din era arheozoică a fost descoperită, de fapt, în 1977, de o misiune americano-australiană, in roci formate în timpul primei epoci a Pămintului. Ea este net divizată in celule distincte dar virstă nu i-a putut fi fixată decit recent, prin metode chimice, microscopice și radioactive. Experimental Noi tehnici clinice experimentale în tratarea cazurilor de cancer vor fi folosite in noua clinică a spitalului Henry Ford din Detroit, S.U.A. Este vorba de tratament hipertermic, prin care se aplică căldură, generată de microunde în regiunea din jurul tumorii, zonă sensibilă din cauza proastei circulaţii sanguine. A doua tehnică este cea a fotoradiaţiei, prin care pacienţilor li se fac injecţii cu substanţe colorate, care se concentrează in tumori ; o lumină roşie puternică este utilizată pentru a activa colorantul şi substanţa chimică pe care o conţine pentru exterminarea celulelor malifime. „Nu avem un tratament de vindecare, declara dr. Haim J. Bicher, directorul programului de tratamente. Avem numai posibilităţi prin care încercăm să ajutăm unii pacienţi". Clima Cu ajutorul arborilor se pot obţine indicii despre perioadele climatice trecute si clima în viitor — consideră botaniştii ucrainieni, care au studiat dispunerea cercurilor anuale pe trunchiul unor arbori. Ei au stabilit, de pildă, că în 1743 a fost o vară călduroasă iar in 1750 una rece. După conţinutul de izotopi radioactivi ce se depun in cercuri se poate reconstitui istoria activităţii solare, mai mult sau mai puţin intensă, ca şi a timpului magnetic al Pămintului, deoarece, după cum se ştie, procesele care au loc in natură se repetă ciclic. Tunel sau pod ? Problema legării Europei de Africa prin strimtoarea Gibraltar, printr-un tunel sau pod, constituie obiectul unor negocieri intense între Spania şi Maroc. Un comitet mixt de experţi a strins informaţii ştiinţifice şi tehnice privind viabilitatea proiectului. Mahomed Kabbaj, reprezentantul marocan, a precizat : „Pe plan tehnic, realizarea acestui proiect trebuie să apeleze la o tehnologie de virf în toate domeniile. Dacă se optează pentru tunel, va trebui să ne inspirăm din exemplul celui de la Seikan, din Japonia, care are 54 km. lungime şi prezintă aceleaşi caracteristici ca proiectul pe sub Gibraltar. Dar dacă se optează pentru un pod, fundaţiile sale, care ar putea atinge 200 m adincime, nu vor ridica nici o problemă". O problemă o reprezintă totuşi costul — circa 11 miliarde de franci. Motive 1 000 de delegaţi ai Federaţiei muzicienilor americani, întruniţi la Portland in cadrul unei reuniuni anuale, au dezbătut soarta discotecilor, ajungind la concluzia că disco-clubul este un „fenomen care moare“. Dintre motivele invocate de participanţi : „reţine prea mult lumea de la lucru“ (Norman A. Dahl) ; „ceea ce e prea mult ajunge să fie plicticos, multe baruri au revenit lamuzica vie, deoarece publicul duce dorul orchestrelor“ (Ron Yurkoski). La trei ani Henry Marshall, 3 ani, din San Antonio, Texas, a sărit în sus de 1000 de ori, in două ore. Nu e de mirare, întrucât, tatăl său se află în Anuarul Guinness de recorduri mondiale, pentru 9 000 de sărituri în cinci ore. Micul Henry si-a început „cariera“ imitindu-și tatăl, pe care-l urmărea ore întregi cum sare. Recordul său, deocamdată de virstă, l-a realisat cu pauze in timpul cărora bea cola si recita versuri preferate. D. T.