România Liberă, noiembrie 1986 (Anul 44, nr. 13061-13085)

1986-11-01 / nr. 13061

Pagina a 2-a — 1 noiembrie 1986 INIŢIATIVELE DE PACE ALE PREŞEDINTELUI NICOLAE CEAUŞESCU FERM SUSŢINUTE DE ÎNTREGUL POPOR ROMÂN Reducerea de către ţara noastră cu 5 la sută a armamentelor, efectivelor şi cheltuielilor militare aprobată un an „Ştiinţa, nu apărarea vieţii“ o deviză ce trebuie onorată pe tot în secolul XX, se ştie, ştiinţa şi tehnica au devenit, prin descoperirile fără precedent, un factor primordial al dezvoltării societăţii umane. Revoluţia tehnico-ştiinţifică a dus cunoaşterea in zone nebănuite, dezlegînd taine fundamentale in biologie, chimie, fizică, in celelalte domenii. S-au făcut paşi uriaşi in cercetarea cosmică. Omul, prin inteligenţa lui, a devenit, mai mult ca oricînd, stăpînul unor procese şi fenomene determinante pentru progresul şi civilizaţia umană. Din păcate, insă, în unele ţări descoperirile omului sint folosite în scopuri distructive, sunt puse în slujba înarmării şi războaielor, armele tot mai sofisticate şi distrugătoare, în special cele ce au la bază energia nucleară, alcătuind pe glob, la ora actuală, arsenale ce pun în pericol însăşi existenţa vieţii pe planeta noastră. Este iraţional să acumulezi pe Pămint arme cu asemenea putere incit pot face să dispară, în cîteva secunde, tot ceea ce omul a clădit, frumuseţi şi bunuri ce au cerut eforturi materiale şi sacrificii. Iată de ce cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la recenta sesiune a Marii Adunări Naţionale, a fost primită, de fiecare om de bine, de fiecare om cu mintea limpede şi cugetul curat, ca un vibrant mesaj de pace adresat întregii lumi, ca pe un luminos îndemn la unitate şi acţiune, pentru Instaurarea pe planeta noastră a unui climat de pace şi destindere. Ideea profund umană a unei lumi fără arme şi fără războaie, care străbate ca un fir roşu Întreaga cuvintare, tezele pătrunse de o mare răspundere faţă de soarta omenirii, faţă de viitorul ei, au găsit şi in inimile noastre, ale celor ca muncim in invăţămînt şi cercetare, un vibrant ecou, mobilizîndu-ne şi mai mult la o activitate rodnică, susţinând astfel cu toate forţele, cu toată tăria şi capacitatea creatoare de care a dat dovadă poporul nostru in aceşti ani de construcţie şi transformări economice, sociale, ştiinţifico-tehnice şi cultural-educative fără precedent in România socialistă, politica externă dinamică, plină de strălucire, iniţiativele ţării noastre în favoarea păcii şi a cooperării internaţionale. Politică externă ce a găsit, în toate împrejurările, aprecieri pe plan internaţional, politică al cărui promotor neobosit este secretarul general al partidului, preşedintele Republici Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Ca om ce mi-am dedicat şi îmi dedic, împreună cu toate cadrele didactice, cercetătorii şi studenţii facultăţii noastre. Întreaga muncă, întreaga activitate realizării unor construcţii sociale şi industriale destinate omului, satisfacerii intereselor lui materiale, ajutând constructorii să Înalţe locuinţe confortabile şi luminoase, hale industriale spaţioase şi igienice, spitale şi şcoli, alte obiective, implementind an de an tot ceea ce studiile noastre şi ale altor specialişti aduc nou şi eficient pentru practica şi teoria din acest domeniu important al dezvoltării şi progresului ţării, îmi dau bine seama că numai intr-un climat de pace putem să ne manifestăm spiritul creator, pot toţi beneficiarii operelor noastre — oamenii muncii desigur — folosi in tihnă ceea ce s-a înălţat pentru ei şi pentru familiile lor. Ca educatori nu avem alt ţel mai nobil decit acela de a inocula tinerei generaţii cunoştinţe trainice, pentru a deveni buni specialişti şi cercetători dar şi sentimente profund umane faţă de semeni, faţă de alte popoare, să formăm oameni care să ducă mai departe vocaţia şi tradiţia paşnică a poporului nostru, ce nu a avut alt scop, de-a lungul istoriei sale, decât să-şi apere glia străbună şi fiinţa naţională. Aceasta, în spiritul noii şi istoricei hotăriri adoptate de Plenara C.C. al P.C.R. şi a Legii privind reducerea unilaterală, cu 5 la sută, a efectivelor, armamentelor şi cheltuielilor militare, strălucită iniţiativă a ţării noastre, in favoarea destinderii şi păcii pe care o vom susţine spunind un DA hotărît la apropiatul referendum. Aceasta şi în spiritul Apelului adresat de plenara Consiliului naţional al ştiinţei şi învăţămîntului, savanţilor, cercetătorilor, intelectualilor de pretutindeni precum şi conducătorilor de stat şi guvernelor, tuturor oamenilor politici de a-şi uni eforturile şi de a conlucra strîns pentru înfăptuirea dezarmării nucleare, pentru apărarea bunului cel mai de preţ al omenirii, pacea pe pâmint. „Ştiinţa în slujba păcii" trebuie să devină în epoca contemporană deviza sfîntă a fiecărui savant, a fiecărui cercetător, deviză pe care noi, cei ce muncim pe acest tărîm am Îmbrăţişat-o ca pe un obiectiv principal a tot ceea ce facem şi întreprindem. Mai ales de cînd fiinţează Comitetul Naţional Român, „Oamenii de ştiinţă şi pacea“, comitet ce desfăşoară o activitate prodigioasă, sub conducerea tovarăşei Elena Ceauşescu, savant de largă reputaţie internaţională. In lumina hotărîrilor Plenarei Consiliului Naţional al Ştiinţei şi Invăţămîntului, a sarcinilor ce revin acestor domenii, din cuvîntarea tovarăşei Elena Ceauşescu, vom face totul ca prin munca şi studiile noastre să ne sporim aportul la accelerarea progresului economic şi social al patriei, să aducem un plus cunoaşterii umane, contribuind, astfel, substanţial la acţiunile partidului şi statului nostru, pentru instaurarea unei păci trainice in lume. Prof. univ. dr. ing. Traian Oneţ decanul Facultăţii de Construcţii Cluj-Napoca de acea atmosferă calmă, propice creaţiei. Este condiţia sine qua non pentru a zămisli bunuri materiale şi spirituale. O condiţie, de altfel, foarte firească şi omenească. Şi, totuşi, această condiţie, atît de normală încit nu mai are nevoie de nici un comentariu, explicaţii şi argumente este mereu pusă sub semnul incertitudinii, mereu ameninţată. Mai cu seamă în aceşti ultimi ani foarte frămîntaţi şi dramatici. Cercetarea ştiinţifică din anumite ţări şi-a masat forţe masive în domeniul înarmărilor nucleare, al creării de arme chimice şi biologice. Iată, acum se lucrează şi pentru înarmarea în spaţiul cosmic. Chiar şi in aceste state există un puternic curent de opinie, opus acelor inteligenţa aservita scopurilor belicoase, din acest an, a armamentelor, efectivelor şi cheltuielilor militare. Un pas de mare valoare practică şi principială, care ar trebui făcut de către toate statele şi, în primul rlnd, de cele europene. Este nevoie acum ca savanţii, cercetătorii, intelectualii, oamenii politici de pretutindeni — cum se relevă şi in apelul adoptat la Plenara Consiliului Naţional al Ştiinţei şi Invăţămîntului, plenară ala cărei lucrări au fost marcate de importanta cuvintare a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, aflată in fruntea Comitetului Naţional Român „Oamenii de ştiinţă şi pacea" —■ este imperios necesar, zic, să-şi unească eforturile pentru a conlucra strîns pentru înfăptuirea dezarmării nucleare şi generale, pentru triumful păcii, exprimată, în cîteva cuvinte, biografia mea, atît de asemănătoare cu aceea a atitor milioane de tineri din patria noastră care s-au maturizat, şi-au însuşit o profesiune şi şi-au întemeiat familii frumoase în climatul de muncă rodnică al societăţii noastre — o societate ai cărei membri îşi construiesc, liberi şi demni, o viaţă fericită pentru ei şi pentru urmaşii lor. Ca tuturor celor din generaţia mea, îmi face plăcere munca pe care o fac, năzuiesc să-mi perfecţionez priceperea profesională, îmi îngrijesc şi-mi educ cu dragoste copiii, visind la ziua cînd ei, la rîndu-le, vor fi mari şi vor duce mai departe năzuinţele noastre de progres şi prosperitate continuă. Sunt conştientă că astfel de idealuri, proprii generaţiei mele, matului internaţional, escaladarea ameninţătoare a înarmărilor şi, mai cu seamă, sporirea crescindă a arsenalului atomic. Chiar dacă noi n-am cunoscut personal ororile războiului, ştim de la părinţii noştri cite distrugeri şi suferinţe imense a provocat cel de-al doilea război mondial şi ne putem imagina prea bine uriaşul pericol pe care îl reprezintă pentru viaţa omenirii în general, şi a continentului nostru în special puternicele arme de distrugere in masă care se acumulează tot mai mult in lume. De aceea, îmi alătur glasul de cel al întregii noastre naţiuni, pentru a susţine din toată inima marile secţiuni şi iniţiative de pace ale României socialiste, ale tovarăşului Nicolae, Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele republicii, consacrate lichidării arsena Răspunzînd generosului apel de pace şi dezarmare al României socialiste, ţară ce militează activ şi neobosit pentru binele omului şi omenirii, slujitori ai ştiinţei de pe întregul cuprins al patriei s-au reunit la Bucureşti in cadrul plenarei Consiliului Naţional al Ştiinţei şi Invăţămintului pentru a dezbate sarcinile ce revin cercetării ştiinţifice şi şcolii româneşti în prezent şi în perspectivă. Prin problemele dezbătute, de mare actualitate şi deosebită importanţă, prin documentele adoptate, reuniunea reprezentanţilor oamenilor de ştiinţă, invăţămînt şi cultură din ţara noastră, desfăşurată sub preşedinţia tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, preşedintele Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămintului, se înscrie în rîndul contribuţiilor de prim rang la afirmarea ştiinţei ca factor hotăritor al păcii, progresului şi prosperităţii generale, ca forţă activă a luptei popoarelor pentru reducerea pericolului de război şi trecerea la dezarmare, pentru lichidarea subdezvoltării şi făurirea unei noi ordini economice internaţionale, pentru înfăptuirea năzuinţelor vitale ale popoarelor de a-şi făuri de sine stătător propriul destin. Răspunzînd nobilelor comandamente formulate de preşedintele Nicolae Ceauşescu, reprezentanţii oamenilor de ştiinţă, învăţământ şi cultură din ţara noastră, aplecaţi cu gravitate asupra marilor probleme ale lumii la soluţionarea cărora sunt chemaţi să-şi aducă întreaga contribuţie, s-au pronunţat printr-un consens unanim pentru unirea eforturilor lor cu cele ale tuturor forţelor progresiste din lume in lupta împotriva pericolelor de război, pentru dezarmare, angajindu-se totodată să-şi consacre toate cunoştinţele şi puterea lor de muncă pentru punerea ştiinţei exclusiv in slujba omului, a progresului şi civilizaţiei. „Oamenii de ştiinţă — sublinia preşedintele Nicolae Ceauşescu — au înalta îndatorire de a-şi ridica glasul hotărit şi de a face totul pentru ca minunatele cuceriri ale geniului uman să nu mai slujească fabricării armelor de nimicire in masă, pregătirilor de război, politicii de agresiune, de forţa şi dominaţie. Menirea cea mai nobilă a savanţilor, a cercetătorilor din toate domeniile şi de pretutindeni, este de a face ca întregul potenţial al ştiinţei şi tehnicii contemporane să fie consacrat progresului, bunăstării, libertăţii şi independenţei popoarelor, asigurării dreptului suprem al oamenilor la viaţă, la pace“, în cadrul plenarei, de o exceptională apreciere s-a bucurat cuvintarea rostită de tovarăşa Elena Ceauşescu, axată pe prezentarea şi aprofundarea concepţiei României cu privire la rolul ştiinţei in viaţa socială, in cooperare şi progresul popoarelor, in asigurarea păcii şi securităţii în lume. Rod al unei reflecţii creatoare, profunde şi originale asupra destinului şi responsabilităţii omului de ştiinţă in lumea contemporană, in condiţiile prodigioasei revoluţii ştiinţifice şi tehnice pe care o trăim, această concepţie trasează direcţii clare de acţiune în sensul folosirii minunatelor Cuceriri ale ştiinţei exclusiv în scopuri paşnice, pentru afirmarea cauzei libertăţii şi progresului uman, pentru lărgirea orizontului de cunoaştere şi Înţelegere al oamenilor, pentru întărirea păcii şi prieteniei intre popoare. „Oamenii de ştiinţă — sublinia tovarăşa Elena Ceauşescu în cuvintarea sa — înţelegindu-şi marile răspunderi ce le revin in lumea de azi, trebuie să-şi unească forţele, să-şi întărească conlucrarea şi, împreună cu popoarele lor, să spună un NU hotărît înarmărilor nucleare, să se ridice împotriva oricăror experimentări şi testări cu aceste arme, să determine să se treacă la reducerea şi lichidarea treptată a stocurilor de arme nucleare, a oricăror arme de distrugere in mesaj“ în actualul context internaţional, caracterizat printr-o situaţie deosebit de gravă datorită escaladării Cursei înarmărilor, o semnificaţie şi dimensiuni deosebite capătă Apelul participanţilor la Plenara Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului pentru dezarmare şi pace In Europa şi In întreaga lume, în care oamenii de ştiinţă din România au dat glas hotărârii lor de a face totul ca ştiinţa, minunatele cuceriri ale geniului uman să folosească exclusiv binelui, activităţilor paşnice, progresului şi prosperităţii tuturor naţiunilor. Semnificaţia acestui vibrant apel la responsabilitate adresat de oamenii de ştiinţă din România socialistă este cu atît mai actuală, cu atit mai imperioasă in prezent, cu cit multe din marile descoperiri ale creaţiei ştiinţifice şi tehnice mondiale sint utilizate in scopuri contrare omului şi societăţii, pentru producerea de arme tot mai ucigătoare, în primul rînd de arme nucleare, împărtăşind pe deplin aprecierea preşedintelui ţării că nu există in lume o altă forţă care să poată contribui mai mult decit Europa la soluţionarea problemelor mondiale, oamenii de ştiinţă români au cerut oamenilor de ştiinţă de pe continent să sprijine cu toată vigoarea ideea continuării negocierilor pentru încheierea în cel mai scurt timp a unui acord vizînd eliminarea rachetelor cu rază medie de acţiune din Europa şi continuarea tratativelor pentru realizarea unor înţelegeri privind eliminarea tuturor armelor de pe continentul european. Forul legislativ suprem al ţării a aprobat recent, într-o vibrantă unanimitate, proiectul de lege privind reducerea unilaterală cu 5 la sută de către ţara noastră, încă în acest an, a armamentelor, efectivelor şi cheltuielilor militare. Ecoul de mare amplitudine generat de această iniţiativă românească, expresie a dorinţei întregului popor român de a contribui activ la cauza dezarmării şi păcii în lume, s-a reflectat in rîndul celor prezenţi la plenară in exprimarea convingerii lor că orice pas făcut cu sinceritate şi bună credinţă în direcţia micşorării arsenalelor şi forţelor militare aduce o contribuţie efectivă la diminuarea încordării, la întărirea încrederii intre state, a securităţii fiecărei naţiuni. Şi la chemarea adresată oamenilor de ştiinţă din toate ţările lumii, de a determina ţările lor să treacă, fiecare, în mod unilateral, la o reducere cu 5 la sută a armamentelor şi cheltuielilor militare. Oamenii de ştiinţă se bucură astăzi de un mare prestigiu, iar cuvîntul lor este ascultat întotdeauna cu Încredere, ca un mesaj al adevărului. In aceste condiţii, oamenii de ştiinţă, care au o imagine mult mai realistă decit alţii de ce ar Însemna un nou război mondial, care nu ar putea fi decit nuclear, pot influenţa masele largi, popoarele, guvernele, pot contribui la oprirea cursei înarmărilor, pot împiedica izbucnirea unei conflagraţii pustiitoare. In fond, responsabilitatea faţă de apărarea păcii constituie prima îndatorire morală a oamenilor de ştiinţă, căci de îndeplinirea ei este legată nemijlocit soarta întregii umanităţi. Prin obiectivele sal* clar* şi cuprinzătoare, prin caracterul său mobilizator, prin puterea sa d* * trezi conştiinţele. Apelul participanţilor la Plenara Consiliului Naţional al ştiinţei şi Invaţămintului pentru dezarmare şi pace in Europa şi in întreaga lume, fertilizat de ideile de mare valoare principială şi practică conţinute în cuvintarea tovarăşei Elena Ceauşescu, se insertă ca un document de referinţă în viaţa ştiinţifică contemporană, în condiţiile accentuării caracterului ambivalent a! ştiinţei contemporane definit da antinomia creaţie-distrugere. Apelul oamenilor de ştiinţă români reprezintă o chemare la acţiune pentru reprezentanţii ştiinţei de pe toate meridianele globului, pentru forţele înaintate fie pretutindeni în lupta pentru o lume fără arme şi fără războaie, o lume în care ştiinţa să fie pusă numai şi numai In slujba omului. Este marea datorie a tuturor oamenilor de ştiinţă de a sprijini cu cuvîntul şi cu fapta lor conservarea vieţii pe planeta Pămînt, de a nu permite transformarea In fum şi cenuşă a marilor valori ale culturii şi civilizaţiei mondiale, de a asigura triumful marilor şi generoaselor idei de pace, înţelegere şi colaborare între toate statele lumii. George Nicolescu Apelul participanţilor la Plenara Consiliului Naţional al Ştiinţei şi Invăţămîntului pentru dezarmare şi pace in Europa şi in întreaga lume O înflăcărată chemare la raţiune, la folosirea cuceririlor geniului uman numai in slujba omului Rodnicia gindirii creatoare creste numai in condiţii de pace Fie că un om zideşte o casă sau sădeşte un pom, altul face o pîine sau, altul, o descoperire ştiinţifică de mare importanţă pentru eradicarea unor maladii, altul scrie o carte — toţi creează bunuri, spre bucuria şi folosinţa Întregii colectivităţi umane. Dar toţi — agricultori şi păstori, mineri şi oţelari, cercetători şi dascăli, scriitori şi medici — pe unde vor fi fiind au nevoie de pace. Iniţiativele de pace ale României, care poartă girul înalt de gândire şi faptă al puternicei personalităţi a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, sunt, in fapt, dovezile voinţei naţiunii noastre. La propunerea sa înţeleaptă, Plenara Comitetului Central al Partidului, Marea Adunare Naţională au aprobat în unanimitate, spre minciria celor care aparţinem acestui neam, hotărîrea de reducere unilaterală, cu 5 la sută, încă Revin asupra unei idei , şi pentru omul de ştiinţă cerinţa păcii este vitală. Pe lingă capacitatea sa intelectuală el are nevoie — ca şi ţăranul şi muncitorul, tînărul studios — de linişte. Randamentul gindirii, se cunoaşte bine, creşte numai in vremuri de pace. Ca să nu mai vorbim de uriaşele fonduri ce s-ar pune la dispoziţia ştiinţei şi cercetării prin dezarmare. Prin aceste cuvinte dau expresie simţămintelor mele şi ale colectivului institutului de adeziune deplină la noile iniţiative de pace ale României iar la referendumul naţional vom spune un clar DA păcii. Dr. Maria Brumă cercetător ştiinţific principal la Institutul de chimie macromoleculară „Petru Foni" — Iaşi Copiii noştri nu trebuie să cunoască urgia războiului Am 29 de ani, trei copii şi sunt muncitoare electronistă la una dintre cele mai moderne întreprinderi bucureştene — întreprinderea „Electronica". Iată nu se pot înfăptui decit în condiţii de linişte şi pace, de înlăturare a oricărui pericol de război. .Noi tinerii, privim cu îngrijorare crescindă deteriorarea din Pacea în glasul ţării Să dăm mare crezare izvorului Venit prin iarbă Cu dorul de-a fi sorbit cînd ni-i sete , Să intrăm liber în secolul care vine Cu siguranţa că războaiele n-au să se mai repete ! Să fim ai griului şi ai gîndului frumos Demni urmaşi ai mulţimilor care ne-au adus Pînă în piscul de aur al liniştii Care luminează in pace tot ce-i rodit şi spus. Sa venim cu toată planeta pe umeri Bucuroşi de-a trăi intr-o pace universală Să ne recunoaştem o planetă populată de tineri intr-o, de frumuseţe, împlinire plurală Să fie atîta pace incit totul să înflorească Iar fîntînile să ridice nuferi în lună Cum iată, în România, pînă și izvoarele Rostesc Pacea cu tot poporul în limba română ! Ion Crînguleanu ATOMUL SLUM PĂCII! d "Va«? 1 ţi ptsW £»*jj și: V v#g M n Alis de I. Cova „România liber㔕 lelor militare, creării unei lumi fără arme şi fără războaie pe planeta noastră. Am urmărit cu simţăminte de înaltă mîndrie patriotică lucrările recentei sesiuni a Marii Adunări Naţionale, magistrala cuvintare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu care, prin problematica abordată, prin iniţiativele prezentate, a însemnat un moment de cea mai mare rezonanţă naţională şi internaţională. Analizind cu clarviziune ştiinţifică realităţile lumii contemporane, secretarul general al partidului a exprimat cu limpezime că în actualele împrejurări internaţionale problema fundamentală a epocii noastre o reprezintă apărarea păcii, trecerea la dezarmare, în primul rînd la dezarmare nucleară, la înlăturarea pericolului unui război nuclear nimicitor. Sunt mîndră că România socialistă, prin glasul celui mai iubit fiu al naţiunii noastre, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, exponent autentic al aspiraţiilor fundamentale ale poporului român, promovează cu strălucire o politică externă de apărare consecventă a păcii, bunul cel mai de preţ al umanităţii. Susţin pe deplin poziţia exprimată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în marele forum legislativ al ţării că nu este necesar să se aştepte neapărat soluţionarea globală a tuturor problemelor care confruntă omenirea, că a sosit momentul să se Înţeleagă că actualul mers periculos al evenimentelor trebuie oprit, că singura cale de urmat este trecerea la adoptarea unor măsuri concrete de dezarmare, măsuri care să reprezinte un început pe calea eliberării omenirii de coşmarul nuclear. în acest sens, alături de toţi tinerii ţării, de întregul nostru popor, aprob cu însufleţire legea votată recent de către Marele Sfat al ţării cu privire la reducerea de către Republica Socialistă România cu 5 la sută a armarmentelor, efectivelor şi cheltuielilor militare şi voi spune un DA ferm la referendumul cu privire la această reducere. Ca cetăţean al României socialiste, ca mamă care îşi iubeşte ca lumina ochilor pe cei cărora le-am dat viaţă, doresc să exprim deplina hotărîre de a sprijini toate demersurile menite să deschidă calea spre dezarmare, spre o lume fără arme şi fără războaie, a pâcii şi colaborării, pentru care România, preşedintele Nicolae Ceauşescu militează cu atâta consecvenţă, strălucire şi înţelepciune. Ştefania Nicola muncitoare, Întreprinderea „Electronica“ — Bucureşti Pentru ca visele să nu devină coşmaruri... Nu se născuse secolul acesta frămîntat de cele două conflagraţii la dimensiuni mondiale atunci cînd am venit eu pe lume. Am învăţat şi am creat, insă, in secolul XX, cu convingerea nestrămutată a durabilităţii creaţiei artistice, a creativităţii oricărui domeniu din bogata activitate umană. Ambele conflagraţii mondiale din acest secol au demonstrat însă, contrariul. Se ştie şi s-a dovedit că oamenii creează mai prodigios un timp de pace, că războiul produce distrugeri irecuperabile, de mari dimensiuni, in Intervale scurte da timp. Sint din multimilenara istorie a omenirii atîtea şi atitea mărturii de dată străveche dar şi foarte recentă ale rănilor produse de jafuri şi de războaie. în lungile perioade de meditaţie ale nopţilor mele am Însemnat o reflecţie, între multe altele, pe care o reproduc aici : „Fiinţa este începutul visului, arta este realizarea lui". Am avut sau nu am avut dreptate, nu stau acum să despic firul în patru. Făcusem însemnarea pentru mine şi nu pentru public. Deduc, însă, din ceea ce se petrece acum în lume că, folosită fără răspundere şi raţiune, ştiinţa poate deveni nu numai Începutul Visului, ci şi sfirşitul tuturor viselor. Sfirşitul viselor copilului, de a se vedea mare şi de a face noi paşi în cosmosul infinit. Sfirşitul viselor tînărului de a se desăvirşi ca om şi de a-şi pune toată puterea de muncă în serviciul progresului şi civilizaţiei. Sfirşitul viselor adultului, de a-şi creşte copiii în tihna păcii şi sfirşitul viselor bătrînului de a se bucura de roadele muncii şi ale vieţii sale, de a-şi vedea crescind nepoţii. Pentru ca visele frumoase ale oamenilor patriei mele, ala tuturor oamenilor da pe pămînt să nu mai fie tulburate, să nu devină coşmare, subscriu la Iniţiativele de pace ale României zilelor noastre, al* preşedintelui său, Nicolae Ceauşescu, potrivit cărora dezbaterea problemelor Internaţionale, angajarea de a acţiona cu toată hotărîrea în direcţia soluţionării lor, in direcţia dezarmării şi păcii impun înfăptuirea sarcinilor economice. Succesele in construcţia socialistă, în dezvoltarea economico-socială, în întărirea forţelor generale ale patriei noastre constituie cea mai mare contribuţie la lupta pentru soluţionarea trainică a problemelor lumii contemporane. Mă alătur milioanelor de glasuri, care se ridică Împotriva forţei şi dictatului, împotriva înarmărilor nucleare, pentru pace şi prosperitate generală, pentru Îndreptarea tuturor resurselor spre lichidarea subdezvoltării. Iar aceaata atitudine a mea o voi exprima prin DA, la apropiatul referendum. Iosif Keber pictor, Tirou Jiu