România Viitoare, 1945. iulie-septembrie (Anul 2, nr. 158-234)

1945-07-01 / nr. 158

ANUL II — Nr. 158 „ROMÂNIA VIITORR “ Starea gesterată a fabricei de maşini Urei Rieger S’a discutat munca în acord — 350.000 lei pentu fondul Palatului Cultural — Două batoze de treerat pe timpul sionului la ţară Astăzi, 28 Iunie 1945, ora 3 p. m., s’a ţinut adunarea generală a muncitorilor dela fabrica And. Riemer în sala de mese la care a participat şi tov. Grigoraş Valeriu, Secretarul Comisiei Locale şi tov. Popa Arghir, Preşedintele Sindicatului Fier Metal, Sibiu. Şedinţa a fost deschisă de tov. Muntean Augustin, preşedintele comitetului de fabrică după care tov. secretar Sovrea Ioan a dat citire proceselor verbale din şedinţele anterioare precum şi ordinei de zi. După aceasta a luat cuvântul tov. Mara Saviton, vice-preşedintele comitetului de fabrică, insistând asupra introducerii muncii în acord, care nu va fi acordul ca sub dictatura antonesciană, ci acordul prin care se dă posibilitate muncitorului cârguincios şi destoinic să câştige după justa sa îndemânare de muncă. Trebue să ţinem seamă de cele două importante rezultate la care va duce munca în acord aşa cum se înţelege azi: pe de o parte se ridică producţia ceea ce duce la refacerea economiei noastre şi la înfrângerea speculei prin aruncarea pe piaţă a unei cantităţi mai mari de mărfuri, iar pe de altă parte şi muncitorul are posibilitatea să câştige mai mult, asigurându-şi astfel condiţii de viaţă mai bune. După aceasta a urmat la cuvânt delegaţii de comitet Swartz Emanoi, Pârău Petru și Bischin Dumitru, care au făcut un raport asupra celor constatate la verificarea listelor de distribuire a tălpii, pielei, stofei, săpuneul etc. pentru muncitorii din întreprindere. Casierul comitetului a raportat sumele rezultate din amenzi, carne, săpun etc., precum şi cheltuielile provenite prin serbări, tipărituri, avansuri etc. A urmat la cuvânt tov. Grigoraş care scurt şi cuprinzător a evidenţiat sprijinul pe care îl dă clasa muncitoare guvernului precum şi sprijinul ce îl putem da contra speculanţilor ridicând producţia. Dă lămuriri pentru clarificarea şi sancţionarea, prin comisia de disciplină, a acelora ce au greşit cu prilejul distribuirii stofelor între angajaţi. A urmat la cuvânt tov. Popa Arghir, preşedintele sindicatului Fier Metal care prin cuvinte bine judecate şi la locul lor a lăsat o amintire frumoasă în memoria asistenţilor. Popa Arghir scoate în relief reacţiunea care lucrează din umbră şi sapă la temelia organizaţiilor noastre pin mârşavele lor fapte speculative ca în felul acesta actualul guvern să fie împiedecat intru îndeplinirea programului democratic care şi l-a propus. In încheiere urează şi doreşte ca până în săptămâna viitoare cel puţin un speculant să fie târât la poliţie de muncitorii de la Rieger, care au stat şi stau şi astăzi în fruntea tuturor cu felul lor de organizare. Cuvântarea lui Popa Arghir este încheiată cu un puternic ropot de aplaude. Adunarea generală a votat suma de Lei 350.000 in folosul Palatului Cultural, iar săptămâna viitoare toată fabrica să lucreze o oră pentru a se forma un fond din care să se plătească muncitorii care eventual urmează școala de cadre sau fac servicii la poliţie etc. şi deci să nu mai fim mereu nevoiţi a cerşi patronului care întotdeauna, tremură ca cuprins de febră spunând mereu că nu mai are şi nu mai poate da nimic. S’a mai hotărât procurarea de lemne precum şi infiinţarea urgentă a economatului, dar două batoze pentru treerat să fie trimise la ţară cu personalul fabricei în timpul sezonului. Şedii i se ridică după aproape 4 ore de către preşedintele comitetului aducân totodată mulţumiri muncitorilor de fabrică şi tovarăşilor Grigoraş şi Ipa Arghir. CIUCUREL IOAN In numele muncitorilor şi funcţionarilor Cornetul de fabrică a trimis d-lui Dr. Pet Groza următoarea telegramă cu ocaz zilei onomastice: Domnul Preşedinte al Consiliului de Miniştri BUCUREŞTI Cornitul fabricei de Maşini And. Rieger A. Sibiu, Vă urează în numele muncitor de ziua onomastică, multă sănătate şi spor la muncă spre binele ţării. In curând se va trtessinds o linie aeriană cu escală la Sibiu Se aduce la cunoştinţa publică şi îndeosebi cercurilor economice din regiunea Sibiului, că în curând urmează a se deschide o linie aeriană internaţională, care va avea escală la Sibiu, având legături cu: Bucureşti — Sibiu — Arad — Oradea, Bucureşti — Timişoara cu legături spre Budapesta — Viena — Praga. Această linie deserveşte atât traficul de călători cât şi traficul de poştă şi coletărie rapidă. Este important de a se şti că, corespondenţa comercială cu indicaţia „Par Avion" beneficiază de prioritate şi de toată urgenţa cenzurei la plecare — încât, ajungerea la destinaţie nu va necesita mai mult de 24 ore. Aeroportul este cel amenajat la N. V. de comuna Turnişor (la 3 km de oraş, lângă şoseaua asfaltată Sibiu — Albalulia). Pentru ca un astfel de aeroport să poată funcţiona în condițiuni optime, s'a proectat din partea Comitetului de iniţiativă, mai jos semnat, construirea unei aerogări cu anexele respective (una sală de aşteptare pentru pasageri — birourile de trafic — meteorologie — etc.). Cum o astfel de aerogara, este mai mult în interesul publicului interesat şi pentru a putea realiza cât mai urgent acest proect, unele instituţii, au şi început să verse sume importante în acest scop. Astfel, facem un călduros apel către toată lumea comercială şi industrială faţă de o astfel de problemă, să binevoiască a contribui în măsura posibilităţii lor, vărsând sumele destinate pentru acest scop la Banca ALBINA Sibiu — în termen de 30 zile de la data prezentei publicațiuni — în contul 2252. Sumele depuse se vor confirma prin ziarele locale. Avem credința că publicul sibian va răspunde acestui apel, în măsura la care trebue să ne aşteptăm. Comitetul de iniţiativă: V. Hada, primarul Municipiului Sibiu, preşedinte, Membri: Cdor Mândăchescu, Şef de Stat Major al Reg. I Aer. Dr. M. Veliciu, director general al Băncii Albina.V.Bozdoc, secretar general al Camerei de comerţ- Ing. Fabritius, reprezentantul industriei, Ing. Mitea, directorul Uzinei Electrice Sibiu. Col. Basilescu, dir. Arsenalului. Lt. Av. Mihăilescu P., secretar, Colt. Aeroport Sibiu. De la Sindicatul Sanitar Rugăm Secţia Spitalelor şi Dispensarelor asigurări sociale, Spitalele şi Sanatoriile particulare, tehnicienii dentari şi medicii paticulari, să-şi trimită delegaţi în vederea formării secţiunilor respective şi încadrării în Sindicatul Sanitar. Pot veni reprezentanţi iniţiatori şi de acolo unde s’au format Secţiuni Sindicale şi s’au afiliat altor sindicate reprezentanţii comitetelor. Se vor prezenta de urgenţă pentru a putea înainta actele de persoană juridică. Informaţii la secretariatul Sindicatului Sanitar în orice zi de la orele 16—19 la sediul Comisiei locale a Sindicatelor Unite. Secretariatul Comisia Locală Culturală aduce la cunoştința tuturor că și-a instalat birourile în localul Palatului Cultural al Sindicatelor Unite din str. Regele Mihai I, Nr. 14, etajul I, telefon 754. Ctotârîri ati comisiei de disp Ină a muncitorilor data întreprinderii. Rieger Cornis de disciplina de pe lângă Comite I de fabrică secţia Rieger a stabilit o serie de sancţiuni pentru muncito care săvârşesc diferite abateri, ca întârzieri dela serviciu şi altele, hărîrile fiind cuprinse în următorul PROCES VERBAL Dresa astăzi 26 Iunie 1945, de către Coisia de Disciplină de pe lângă Coitetul de Fabrică, Secţia Rieger, Corni I fiind compusă din următorii membri prezenţi: Ing. Baumgarten Alexamu, Ciucurel Ioan, Drăgan Petru, Jermias Ioan şi Muntean Augustin, în lipsa lui Turcu Vasile, a hotărît următoarele: Primul punct de desbatere este chestiunea întârzierii la venirea în lucru, precum şi lipsurile nemotivate care lasă mult de dorit şi pentru care Comisia hotăreşte următoarele: Intr'o săptămână prima întârziere până la 5 minute se scuză pentru motive serioase; pentru a doua întârziere până la 5 minute se va reţine o jumătate de oră din salar; pentru a treia întârziere până la 5 minute se va reţine o oră din salar. Pentru prima întârziere de la 6—15 minute se va reţine o jumătate oră din salar; pentru a doua întârziere se va reţine o oră din salar; pentru a treia o oră şi jumătate. Pentru prima întârziere dela 16—30 minute se va reţine o oră din salar; pentru a doua întârziere o oră şi jumătate; pentru a treia întârziere 2 ore. Peste 30 minute lipsă se va cerceta dela caz la caz şi se va aplica pedeapsa cuvenită. După o întârziere peste 30 minute, după o absenţă nemotivată, muncitorul în chestiune este obligat să se prezinte la maestrul respectiv sau la inginer să-şi justifice întârzierea, respectiv absenţa, fiind încunoştinţat de aceasta şi comitetul de fabrică. Pentru prima lipsă nemotivată de o zi într-o săptămână se va reţine 4 ore din salar. Pentru a doua zi 8 ore. Pentru a treia 12. Dacă lipsurile sunt mai mari de 3 zile se va cerceta şi sancţiona de la caz la caz. Al doilea punct este chestiunea tovarăşilor plecaţi la sindicat cu plângeri fără a încunoştiinţa comitetul de fabrică şi fără a supune plângerile mai întâi comitetului de fabrică pentru soluţionarea lor. Mai având în vedere că timpul necesar acestui demers a fost rupt parte din el chiar din orarul de lucru, comisia de disciplină hotăreşte pedepsirea fiecărui angajat care a făcut acest demers nelegal, cu reţinerea a 2 ore de lucru pentru fiecare. Sumele rezultate din aceste amenzi vor fi vărsate în folosul sindicatului. Membrii Comisiei de Disciplină Serbarea dată de sindicatul P. T. T. In după amiaza zilei de 23 iunie crt. 1 a avut loc serbarea Sindicatului P. T. T. Sibiu, dată în folosul fondului Cultural al Sindicatelor Unite Muncitoreşti şi pentru Comisia Culturală şi Artistică a Sindicatului P. T. T. Sibiu. La această frumoasă serbare a luat parte un numeros public, precum şi funcţionarii Inspectoratului P. T. T. Sibiu. Programul a fost executat de personalul P. T. T. După cuvântul introductiv al d-lui Ion Jipa, preşedintele sindicatului, a urmat prezentarea programului făcută de d. Haralambie Belu responsabilul cultural. S-au executat coruri, după care au urmat declamări şi prezentarea a patru tablouri sugestive de d. Haralambie Belu responsabilul cultural al Sindicatului P. T. T. Sibiu. Serbarea a fost urmată de dans, poşta P. T. T. şi tombolă. Pentru ziua de 1 Iulie crt. echipa artistică a Sindicatului P. T. T. va merge în comuna Avrig cu acelaş program pentru ca prin aceasta legăturile de prietenie dintre cetăţenii întregului judeţ să se cimenteze şi să devină din ce în ce mai strânse. Uşor modificat, programul nu va suferi de nicio lipsă dat fiind faptul că toţi executanţii vor munci cu râvnă şi cu dragoste la o cât mai frumoasă reuşită a programului. ii in im iiMii'iiiiiiiiiiiwu'iiiiiMiiMamaMiaL.ăjMtaaBiMBmi PAGINA 3 Sindicatul Industriaşilor din Sibiu CONVOCARE Toţi membrii sindicatului sunt convocaţi la adunarea generală care se va ţine în ziua de Joi 5 Iulie a. c., orele 16 la Sediul Uniunii Patrioţilor Sibiu, din Piaţa Mică Nr. 12. COMITETUL ESCTACOJE CINEMATOGRAFE APOLLO. — „Romanul unei spioane” cu Leon Mathot, Gabriel Gabrio. CAPITOL. — „Ora 6 după război”. CORSO. — „Trăim numai odată” cu Silvia Sidney. RIO. — „Tarzan stăpânul junglei” cu Herman Brix şi Ula Holt. Reprezentaţiile încep: In zilele de lucru la 4, 5.30 şi 7 seara. Duminecă și sărbători: 3, 4.30, 6 şi 7.30. Plata ajutoarelor de concentrare Un comunicat al Primăriei Municipiului Sibiu Plata ajutoarelor de concentrare pe luna Iunie 1945, şi restanţele din lunile trecute se face la Primăria Municipiului Sibiu camera Nr 20 după cum urmează: Pe ziua de 2 Iulie dela Nr. 1—1000 orele 15.30. Pe ziua de 3 Iulie dela Nr. 1001 — 2000, orele 15.30. Pe ziua de 4 Iulie dela Nr. 2001 — 3000, orele 15.30. In zilele de 5 și 6 Iulie 1945, orele 15.30 se vor plăti ajutoarele de concentrare acelora care din diferite motive nu au putut ridica ajutorul în zilele de mai sus. Primăria Municipiului