Satul Socialist, noiembrie 1969 (Anul 1, nr. 156-181)

1969-11-19 / nr. 171

PAGINA 2 CUVINTUL DEPUTATULUI IOSIF UGLAR Proiectul de lege pe care-l discutăm corespunde exigenţelor etapei actuale privind dezvoltarea şi apărarea avutului obştesc, întărirea continuă a orinduirii noastre socialiste. Reglementările legale în vigoare cu privire la răspunderea angajaţilor organizaţiilor socialiste care au atribuţii în legătură cu gestionarea bunurilor prezintă o serie de neajunsuri şi imperfecţiuni. Vă rog să-mi permiteţi, a spus vorbitorul, să amintesc cîteva exemple din judeţul Satu Mare. La unităţile cooperaţiei de consum mai există in prezent însemnate pagube nerecuperate, care se datoresc faptului că peste 25 la sută din gestionarii cooperativelor săteşti au fost angajaţi în funcţie fără verificarea îndeplinirii condiţiilor legale de studii şi stagiu, obligatorii la angajare. Semnificativ este şi cazul celor două şantiere de la Satu Mare şi Negreşti- Oaş, ale Trustului de construcţii 903 din Cluj, unde avutul obştesc a fost păgubit de către salariaţi cu antecedente penale. în toate aceste cazuri, conducătorii organizaţiilor socialiste nu au fost însă traşi la răspundere şi obligaţi la plata pagubelor cauzate, solidar cu gestionarii necorespunzători, sau pentru cazurile în care nu s-au îngrijit să creeze condiţii corespunzătoare de depozitare, păstrare şi conservare a bunurilor materiale. Mai trebuie să arătăm, că, tot din cauza lipsei unei reglementări legale corespunzătoare, întîmpinăm serioase dificultăţi în recuperarea pagubelor cauzate avutului obştesc datorită constituirii unor garanţii în numerar la un nivel care este mai mult simbolic. Astfel, în prezent în comerţul de stat limita maximă a garanţiei în numerar pe care trebuie s-o constituie gestionarii este de 2 000 lei, chiar cînd unitatea gestionată are un rulaj lunar de sute de mii sau milioane de lei. Subliniind însemnătatea deosebită pe care o va avea aplicarea prevederilor cuprinse în proiectul de lege, vorbitorul a spus : Ne revine tuturor sarcina de a crea o opinie de masă împotriva celor care nu înţeleg să instaureze cea mai fermă disciplină şi ordine în toate sectoarele de activitate şi să se ia măsuri împotriva acelora care intenţionat, din neglijenţă sau superficialitate aduc pagube avutului obştesc. CUVINTUL DEPUTATEI ELEONORA NILCA Din viaţa practică reiese că o bună parte din pagubele aduse unităţilor socialiste se datorează unor fapte săvîrşite de gestionari, cu intenţie sau din neglijenţă. Bunăoară, in judeţul Sibiu, pagubele aduse de gestionari prin infracţiuni, se ridică în acest an la sume importante, care puteau fi folosite la lărgirea activităţii economice şi social-culturale a judeţului In continuare vorbitorul a spus : Socotesc că este binevenită propunerea expresă, potrivit căreia se interzice angajarea în funcţia de gestionar a persoanelor condamnate pentru diferite infracţiuni prin care s-a adus atingerea avutului obştesc. Intr-adevăr, după aplicarea timp de 32 ani a reglementărilor actuale prn CUVINTUL DEPUTATULUI PARASCHIV BENESCU Conceput în spiritul eticii socialiste, prin conţinutul său, proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi răspunderea in legătură cu gestionarea unurilor organizaţiilor socialiste constituie un important factor de stimulare a apărării proprietăţii socialiste, un puternic stimulent al creşterii simţului de răspundere al tuturor celor care gestionează bunuri aparţinând organizaţiilor socialiste. Este locul să arătăm aici că aplicarea noii legi se va realiza cu atît mai eficient cu cit va avea sprijinul organizaţiilor de masă şi obşteşti, fiind binecunoscut rolul colectivităţii în asigurarea respectării legilor şi combaterea manifestărilor antisociale. In continuare vorbitorul s-a referit la cîteva aspecte concrete ale activităţii desfăşurate de sindicatele din judeţul Galaţi în organizarea controlului obştesc, domeniu în care a acumulat o experienţă pozitivă. Cele 235 echipe de control obştesc ce cuprind peste 1000 de oameni ai muncii, aduc un important sprijin la apărarea avutului obştesc, la descoperirea unor infracţiuni, la prevenirea neglijenţei din [iirea unor gestionari sau conducători de unităţi, precum şi la promovarea unei deserviri civilizate a consumatorilor. Numai în anul acesta, echipele de control obştesc au efectuat peste 5 000 controale, făcînd circa 3 500 propuneri şi sesizări. în urma acestor controale s-au constatat abateri serioase din partea unor gestionari, împotriva cărora au fost luate măsuri corespunzătoare. Sindicatele, avînd sarcina de mare răspundere de a organiza şi exercita controlul obştesc, trebuie să intervină eficient şi pe viitor in aplicarea şi respectarea legii, prin crearea unei largi opinii de masă, combătând atitudinile retrograde de nepăsare şi indolenţă sau tendinţele de căpătuială manifestate de unii gestionari de bunuri materiale. * f 1 SATUL SOCIALIST Nr. 171 — Miercuri 19 noiembrie LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Expunerea la proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi răspunderea in legătură cu gestionarea bunurilor organizaţiilor socialiste prezentata de deputatul Florea Dumitrescu ministrul finanțelor Vă rog să-mi permiteți să vă prezint, din însărcinarea Consiliului de Miniștri, spre dezbatere și adoptare, proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestiunea bunurilor organizațiilor socialiste. Cu deosebită fermitate a subliniat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, în raportul prezentat la Congresul al X-lea, necesitatea stringentă de a introduce o ordine riguroasă în administrarea avutului obştesc, în gospodărirea unităţilor şi în utilizarea mijloacelor materiale şi băneşti, de a veghea cu toată hotărîrea la folosirea judicioasă a bunului public. în general, se poate afirma că unităţile economice şi bugetare s-au preocupat îndeaproape, într-o măsură tot mai mare, de administrarea şi gestionarea corespunzătoare a valorilor materiale şi băneşti ce le-au fost încredinţate. Totuşi, trebuie arătat că activitatea gestionară nu a ţinut pasul cu necesităţile şi cerinţele actualei etape de dezvoltare a societăţii noastre. Sunt cazuri cînd normele privind gestionarea bunurilor nu se respectă, nu se fac la timp inventarierile, ori se fac superficial, nu se ţine la zi şi corect evidenţa bunurilor, nu se asigură depozitarea şi paza lor în condiţii corespunzătoare, iar uneori sunt angajaţi gestionari nepregătiţi sau chiar cu antecedente penale, toate acestea favorizînd producerea de pagube. La cele arătate se adaugă şi faptul că reglementările în vigoare, corespunzătoare condiţiilor de acum un deceniu cînd au fost introduse, nu mai răspund exigenţelor de astăzi. Sistemul garanţiilor materiale ţi devenit ineficient datorită faptului că în timp ce valoarea medie a gestiunilor s-a mărit considerabil, cuantumul garanţiilor s-a menţinut la acelaşi nivel ; totodată, sistemul actual nu permite folosirea garanţiilor pentru acoperirea pagubelor decât în cazul desfacerii contractului de muncă sau trecerii gestionarului în altă funcţie. De asemenea, actualele dispoziţii legale nu reglementează în măsura cerută răspunderea conducătorilor de întreprinderi şi a altor angajaţi, astfel încit practic, foarte rar a fost antrenată responsabilitatea celor care trebuiau să se îngrijească, în primul rînd, de păstrarea avutului obştesc şi de folosirea lui cit mai judicioasă. Obiectivele esenţiale ale reglementărilor propuse sunt asigurarea unui aparat gestionar corespunzător, perfecţionarea sistemului garanţiilor, întărirea răspunderii materiale. O dispoziţie nouă din proiectul de lege priveşte tragerea la răspundere a conducătorilor de organizaţii socialiste şi a altor salariaţi, solidar cu gestionarul care a produs paguba, dacă acesta a fost angajat fără respectarea condiţiilor de vîrstă, studii şi stagiu a prevederilor referitoare la antecedentele penale. Aceeaşi răspundere o vor avea şi cei vinovaţi de nerespectarea dispoziţiilor privind constituirea de garanţii, în limita garanţiei neconstituite. Ţinînd seama că unii gestionari creează intenţionat plusuri în gestiune, îndeosebi prin înşelarea cumpărătorilor, cu scopul de a-şi însuşi aceste plusuri, s-a considerat necesară sancţionarea penală a formării de plusuri în gestiune prin mijloace frauduloase. Oricît de bine ar fi construită o lege, ea nu produce efectele scontate decit în măsura în care este aplicată cu rigurozitate, în toate verigile economiei şi pe toate treptele erarhice. Este deci de datoria ministerelor şi organelor centrale, comitetelor executive ale consiliilor populare, conducerilor de unităţi economice şi bugetare să vegheze la respectarea legii, să instruiască temeinic întregul aparat gestionar, să urmărească ridicarea continuă a nivelului său de pregătire profesională şi a conştiinţei sale socialiste. Totodată, sunt necesare în fiecare unitate măsuri care să asigure ţinerea corectă a evidenţelor, efectuarea la timp şi cu exigenţă a inventarierilor, depozitarea corespunzătoare a bunurilor materiale, păstrarea în siguranţă a mijloacelor băneşti, asigurarea pazei, întărirea controlului în toate compartimentele de activitate.vitoare la gestionari, se constată că majoritatea daunelor grave aduse avutului obştesc au fost săvîrşite de gestionari cu antecedente penale. Asemenea practici se întîlnesc şi în industrie, în calitate de director general al Combinatului textil din Cisnădie, vreau să arăt că nouă, tuturor conducătorilor de unităţi economice, ne revin răspunderi mari in aplicarea dispoziţiilor legii pe care o dezbatem astăzi. Aceasta ne obligă la exigenţă şi spirit de răspundere in selecţionarea celor cărora le încredinţăm gestionarea bunurilor materiale. Proiectul de lege stabileşte că atît conducătorii, cit, şi ceilalţi salariaţi vinovaţi de angajare, trecerea sau menţinerea unei persoane cu antecedente penale în funcţia de gestionar să răspundă in mod solidar cu gestionarii pentru pagubele aduse de aceştia. Consider că această prevedere este cit se poate de judicioasă, întrucît, în felul acesta, cei chemați să angajeze, pe de o parte, se vor strădui să găsească elementele cele mai corespunzătoare, iar pe de altă parte pagubele cauzate vor putea fi recuperate. Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România adoptă prezenta lege . CAPITOLUL I Dispoziţii generale Art. 1. — Gestionar, în înţelesul prezentei legi, este acel angajat al unei organizaţii socialiste care are ca atribuţii principale de serviciu primirea, păstrarea şi eliberarea de bunuri aflate în administrarea, folosinţa sau deţinerea, chiar temporară, a unei organizaţii socialiste, indiferent de modul de dobîndire şi de locul unde se află bunurile. Ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc funcţiile prin a căror ocupare angajatul dobîndeşte, potrivit alineatului 1, calitatea de gestionar. Aceste funcţii sunt denumite, în cuprinsul prezentei legi, funcţii de gestionari. Art. 2. — Sunt considerate bunuri, în sensul prezentei legi, bunurile materiale, mijloacele băneşti sau orice alte valori. CAPITOLUL II Condiţii privind angajarea gestionarilor Art. 3 — Poate fi gestionat cel care a împlinit vîrsta de 21 ani, a absolvit şcoala generală sau o şcoală echivalentă şi are cunoştinţele necesare pentru a îndeplini această funcţie, în funcţie de complexitatea gestiunilor, de natura şi valoarea bunurilor şi de cunoştinţele ce le implică gestionarea lor, ministerele și celelalte organe centrale stabilesc : a) Categoriile de gestiuni pentru care gestionarul trebuie să fi absolvit liceul ori o școală profesională în specialitatea corespunzătoare gestiunii sau o școală echivalentă și sa aibă un anumit stagiu în munca de gestionar ; b) categoriile de gestiuni pentru care funcția de gestionar poate fi indeplinită și de cel care a împlinit vîrsta de 18 ani. Art. 4 — Nu poate fi gestionar cel condamnat pentru săvîrşirea vreuneia dintre infracţiunile prevăzute în lista anexă la prezenta lege, chiar dacă a fost graţiat. Nu poate fi angajat sau trecut în funcţia de gestionar cel aflat în curs de urmărire penală sau de judecată pentru săvîrşirea vreuneia dintre infracţiunile prevăzute în lista anexă. Dacă în cursul urmăririi penale, al judecăţii sau după condamnare a intervenit amnistia, cel care a săvîrşit vreuna dintre infracţiunile prevăzute în lista anexă nu poate fi gestionat timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel căruia i s-a suspendat condiţionat executarea pedepsei nu poate fi gestionat în cursul termenului de încercare şi 2 ani de la expirarea acestui termen. Prin „săvîrşirea infracţiunii" se înţelege comiterea oricăreia dintre faptele prevăzute în lista anexă, pe care legea le pedepseşte ca infracţiune consumată sau ca tentativă, precum şi participarea la comiterea acestora ca autor, instigator sau complice. Art. 5 — Organizaţiile socialiste sunt obligate să ceară organelor miliţiei relaţii cu privire la antecedentele penale ale celor ce urmează să fie angajaţi sau trecuţi în funcţii de gestionari. Organele miliţiei sunt obligate să comunice aceste relaţii în termen de cel mult 30 de zile de la primirea cererii. Art. 6 — Cel ce urmează a fi angajat sau trecut în funcţia de gestionar va prezenta o dovadă eliberată de organizaţia socialistă în care a fost anterior încadrat, din care să rezulte dacă a produs pagube avutului obştesc, natura acestora şi dacă ele au fost acoperite. Această dovadă poate fi cerută de la ultimul loc de muncă şi de organizaţia socialistă care ar urma să facă angajarea sau trecerea în funcţia de gestionar. Organizaţiile socialiste sunt obligate să elibereze sau, după caz, să comunice dovada prevăzută în alineatul 1, în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii. în raport cu cele arătate în dovadă, conducătorul organizației socialiste va hotărî asupra angajării sau trecerii în funcţia de gestionar. Art. 7 — In cazul în care gestiunea este încredinţată mai multor persoane, angajarea sau trecerea în funcţia de gestionar se face cu avizul scris al celorlalţi gestionari. Angajarea sau trecerea unei persoane într-o funcţie din subordinea gestionarului se face cu avizul scris al acestuia. Art. 8 — Angajaţii sezonieri sau temporari pot fi gestionari, cu respectarea condițiilor prevăzute în prezenta lege. Art. 9 — Conducătorii organizațiilor socialiste, angajaţii cu atribuţii de control financiar, precum şi contabilii, cu excepția acelora care sunt încadraţi în unităţi mici determinate de ministere şi celelalte organe centrale, nu pot face operaţii de primire, păstrare şi eliberare de bunuri. CAPITOLUL III Garanţii Art. 10 — Gestionarul are obligaţia de a constitui o garanţie în numerar. Ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc, în funcţie de natura şi valoarea bunurilor gestionate, plafoanele valorice şi condiţiile în care este obligatorie şi constituirea unor garanţii suplimentare, constînd din: a) afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosinţă îndelungată, proprietate a gestionarului sau a unor terţi, pentru garantarea faţă de organizaţia socialistă a acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar ; b) obligaţii asumata de terţi faţă de organizaţia socialistă de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o sumă determinată. Garanţia suplimentară prevăzută la alineatul precedent poate fi constituită şi în numerar. Ministerele şi celelalte organe centrale pot extinde, în funcţie de natura şi valoarea bunurilor, obligaţia de a constitui garanţii în condiţiile prezentului capitol şi asupra altor categorii de angajaţi care mînuiesc bunuri, cu excepţia celor ce primesc bunuri spre a le folosi în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu. Nu este obligat să constituie garanţie cel care înlocuieşte temporar un gestionar sau cel căruia i se încredinţează o gestiune pe o perioadă de cel mult 60 zile pînă la numirea unui gestionar. Art. 11. — Constituirea garanţiei se face prin contract încheiat în scris. Garanţiile reciproce între gestionari nu sunt admise. Aceeaşi persoană nu poate constitui garanţii pentru mai mulţi gestionari. Cel care constituie garanţia va declara, în scris, dacă a mai constituit alte garanţii. Garanţiile suplimentare se constituie înainte de încredinţarea gestiuniiArt. 12. — Garanţia în numerar va fi de minimum un salariu şi de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului ; ea nu va putea depăşi valoarea bunurilor încredinţate. Pentru gestionarii retribuiţi pe bază de cotă procentuală, cuantumul minim al garanţiei în numerar va fi echivalent cu ciştigul mediu pe o lună, iar cel maxim cu ciştigul mediu pe trei luni. Art. 13. — Garanţia în numerar se reţine în rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din cîştigul mediu pe o lună, după caz. Dacă, din cauza altor reţineri, ratele în contul garanţiei în numerar nu pot fi reţinute, gestionarul este obligat să le depună. Pentru angajaţii temporari, alţii decit cei prevăzuţi la articolul 10 alineatul ultim, precum şi pentru angajaţii sezonieri, se vor putea stabili rate mai mari sau chiar obligativitatea depunerii, la încredinţarea gestiunii, a garanţiei integrale în numerar. Art. 14 — Ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc, în funcţie de complexitatea gestiunilor şi de natura şi valoarea bunurilor, cuantumul garanţiilor în numerar între limitele prevăzute în articolul 12, precum şi ratele la care se referă articolul 13 alineatul 2. Ministerele şi celelalte organe centrale pot stabili, în cazuri justificate, garanţii în numerar sub minimul prevăzut în articolul 12 sau scutirea de garanţie. Art. 15 — Garanţia în numerar va fi depusă de către organizaţia socialistă la Casa de Economii şi Consemnaţiuni, înscriindu-se intr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi păstrat de organizaţia socialistă în favoarea căreia s-a constituit garanţia. Pentru garanţia depusă, Casa de Economii şi Consemnaţiuni acordă o dobîndă de 1,5 la sută pe an. Art. 16 — Garanţia in numerar şi dobînda aferentă pot fi ridicate de către gestionarul titular al carnetului de consemnare la încetarea contractului său de muncă sau la trecerea într-o funcţie pentru care nu se cere garanţie, în situaţia în care nu a cauzat o pagubă sau cînd paguba a fost acoperită în întregime. Organizaţia socialistă este obligată, în aceste cazuri, să elibereze gestionarului, în termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare împreună cu o comunicare către Casa de Economii şi Consemnaţiuni în care să se arate că titularul are dreptul să ridice garanţia. în cazul transferării gestionarului într-o altă funcţie pentru care de asemenea se cere garanţie, carnetul de consemnare în care au fost înscrise sumele depuse drept garanţie va fi trecut la noul loc de muncă, procedîndu-se atunci cînd este cazul, potrivit articolului 20. Cînd gestionarul a cauzat o pagubă în gestiune la locul său de muncă şi aceasta nu se acoperă integral în termen de o lună de la obţinerea titlului executoriu definitiv, organizaţia socialistă se va despăgubi din garanţia în numerar constituită în favoarea sa. In situaţia în care sumele depuse drept garanţie au fost ridicate, în întregime sau în parte, de organizaţia socialistă pentru a se despăgubi, gestionarul este obligat să reîntregească garanţia in numerar în rate lunare de 1/3 din salariul tarifar sau din ciştigul mediu lunar, dispoziţiile articolului 13 aplicîndu-se în mod corespunzător. Art. 17. — Casa de Economii şi Consemnaţiuni are obligaţia să elibereze sumele depuse drept garanţie, după caz : a) titularului carnetului de consemnare, pe baza comunicării făcute de organizaţia socialistă şi a prezentării carnetului ; b) organizaţiei socialiste, pe baza cererii acesteia şi a unei copii certificate de pe titlul executoriu definitiv obţinut împotriva gestionarului. Art. 18. — în vederea constituirii garanţiei suplimentare, imobilele se evaluează în conformitate cu dispoziţiile legale privind modul de stabilire a despăgubirilor pentru terenurile şi construcţiile care trec în proprietatea statului prin expropriere. Bunurile mobile se evaluează la 50 la sută din preţul de vînzare cu amănuntul. în cazul în care bunurile mobile nu au preţ de vînzare cu amănuntul, evaluarea se face de organizaţia socialistă în favoarea căreia este constituită garanţia, care va consulta, în caz de necesitate, organe de specialitate. Art. 19. — Pentru bunurile imobile constituite garanţie, organizația socialistă va cere inscripţia ipotecii, care se va dispune pe baza cererii și a contractului d® garanţie. ■ Bunurile mobile constituite garanţie rămîn în folosinţa gestionarului sau a terţului garant, după caz, şi nu vor putea fi înstrăinate fără înştiinţarea prealabilă a organizaţiei socialiste. In cazul în care bunurile constituie garanţie sunt urmărite silit de alţi creditori, gestionarul sau terţul garant, după caz, este obligat să înştiinţeze de îndată organizaţia socialistă. în situaţia în care terţul garant n-a făcut această înştiinţare, el rămîne obligat să acopere pagubele ce s-ar cauza de gestionar în limita valorii bunurilor constituite garanţie. Orice micşorare a garanției atrage obligația reîntregirii de îndată a acesteia. Art. 20. — Garanțiile vor fi recalculate periodic în funcţie de schimbările intervenite în salariul tarifar al gestionarului, precum şi în specificul şi valoarea bunurilor gestionate, procedîndu-se la modificarea corespunzătoare a contractului de garanţie, în cazul în care, în urma recalculării, este necesară completarea garanţiei în numerar, se va proceda conform articolului 13. Dacă garanţia în numerar depusă este mai mare decât garanţia recalculată, diferenţa se va elibera, în termen de cel mult 10 zile gestionarului. In cazul în care, în urma recalculării, este necesară constituirea sau completarea garanțiilor suplimentare, aceasta se face în termen de 60 zile de la data recalculării. Art. 21. — Dacă gestionarul nu constituie, nu completează sau nu aduce, după caz, garanţiile corespunzătoare potrivit articolului 19 alineatul ultim şi articolului 20 alineatul ultim sau dacă, din cauza altor reţineri, ratele în contul garanţiei în numerar nu pot fi reţinute şi nici nu sunt depuse în condiţiile articolului 13, se procedează la trecerea sa în altă funcţie ori, dacă aceasta nu este posibilă, la desfacerea contractului său de muncă. în acest din urmă caz, privitor la drepturile angajatului se vor aplica dispoziţiile din legislaţia muncii referitoare la desfacerea contractului de muncă pentru motive ce nu sunt imputabile angajatului. Art. 22. — Garanţiile suplimentare se urmăresc silit pe baza contractului de garanţie şi a titlului executoriu definitiv obţinut împotriva gestionarului. în cazul în care urmărirea silită a fost pornită de mai mulţi creditori, organizaţia socialistă în favoarea căreia s-a constituit garanţia suplimentară are drept de preferinţă asupra sumelor realizate prin valorificarea bunurilor constituite garanţie, în condiţiile privind creanţele garantate prin ipotecă sau gaj prevăzute de dispoziţiile legale referitoare la executarea silită a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste împotriva persoanelor fizice. CAPITOLUL IV Răspunderi Art. 23. — încălcarea dispoziţiilor legale cu privire la gestionarea bunurilor atrage răspunderea materială, disciplinară, administrativă, penală sau civilă, după caz. Art. 24. — Angajaţii răspund material, potrivit codului muncii şi prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate în gestiuni prin fapte ce nu constituie infracţiuni. Art. 25. — Gestionarul răspunde integral faţă de organizaţia socialistă pentru pagubele pe care le-a cauzat în gestiunea sa. Primirea bunurilor în cantităţi inferioare celor înscrise în actele însoţitoare sau cu vicii aparente, fără a se fi întocmit acte legale de constatare, precum şi nesolicitarea asistenţei tehnice de specialitate la primirea bunurilor, deşi aceasta era necesară, atrag răspunderea gestionarului în condiţiile alineatului 1. Art. 26 — Gestionarul răspunde integral şi în cazul în care atribuţiile sale fiind exercitate, potrivit dispoziţiilor legale, de un delegat sau de o comisie, se constată o pagubă fără a se putea stabili că aceasta s-a produs în absenţa gestionarului. Art. 27 — Cînd paguba în gestiune a fost cauzată de gestionar împreună cu alt angajat al organizaţiei socialiste, ei răspund integral, fiecare în măsura în care a contribuit la producerea pagubei. Dacă nu se poate determina măsura în care fiecare a contribuit la producerea pagubei, despăgubirea se repartizează între cei în cauză proporţional cu ciştigul mediu al fiecăruia pe ultimele 3 luni ; în cazul pagubei constatate într-o gestiune în care manipularea bunurilor se face în colectiv de mai mulţi angajaţi sau în schimburi succesive, fără predare de gestiune între schimburi, despăgubirea se repartizează şi proporţional cu timpul lucrat de fiecare, de la ultima inventariere, în gestiunea în care s-a produs paguba. Art. 28 — Angajatul cu funcţie de conducere precum şi orice alt angajat vinovat de angajarea, trecerea sau menţinerea unei persoane în funcţia de gestionar fără respectarea condiţiilor de vîrstă, studii şi stagiu prevăzute în articolele 3 şi 38, precum şi a dispoziţiilor articolului 4 referitoare la antecedentele penale, răspund integral pentru pagubele cauzate de gestionar, în solidar cu acesta. Aceeaşi răspundere o are şi cel vinovat de nerespectarea dispoziţiilor prevăzute în capitolul III, în limita garanţiei neconstituite. Art. 29 — Răspunde integral angajatul care, nesocotind îndatoririle sale de serviciu, a adus pagube organizaţiei socialiste prin aceea că : a) nu a asigurat gestionarului, în cazurile prevăzute de lege, asistenţa tehnică de specialitate pentru verificarea calitativă a bunurilor ori a prestat o asistenţă tehnică necorespunzătoare ; b) nu a luat măsurile necesare pentru păstrarea bunurilor în condiții corespunzătoare ; c) a dat gestionarului dispoziţii greşite sau contrare legii. Art. 30 — Răspunde, în limita valorii pagubei rămase neacoperite de autorul direct al ei, din momentul constatării insolvabilității acestuia, cel vinovat de : a) angajarea sau trecerea unei persoane într-o funcție de gestionar sau din subordinea gestionarului fără avizul prevăzut în articolul 7 ; b) neluarea sau luarea cu întîrziere a măsurilor necesare pentru înlocuirea gestionarului sau a angajaţilor aflaţi în subordinea sa, deşi a fost avertizat în scris şi motivat că nu-şi îndeplinesc atribuţiile în mod corespunzător ; c) neluarea măsurilor necesare pentru stabilirea şi acoperirea pagubelor în gestiune ; d) neefectuarea inventarierilor la termenele si in condiţiile legii, în situaţia în care prin aceasta a contribuit la cauzarea pagubei ; e) nerespectarea oricărei alte îndatoriri de serviciu, dacă fără încălcarea acesteia paguba s-ar fi putut evita. Art. 31 — Angajatul care primeşte, păstrează şi eliberează bunuri fără a avea calitatea de gestionar în înțelesul articolului 1 răspunde integral, aplicîndu-i-se in mod corespunzător prevederile prezentului capitol. Art. 32 — La constatarea unei pagube în gestiune, persoana răspunzătoare poate să-și ia un angajament scris pentru acoperirea acesteia , angajamentul scris constituie titlu executoriu. Dacă, ulterior, această persoană constată că nu datorează sau că datorează numai în parte suma pentru care și-a luat angajamentul, ea va putea face cerere de desfiinţare a angajamentului la organul de jurisdicție competent, în termen de 30 de zile de la data cînd a cunoscut această împrejurare. De asemenea, validitatea angajamentului va înceta în întregime sau în parte atunci cînd organizația socialistă sau organul de jurisdicție competent constată, cu prilejul verificării sau, după caz, al soluţionării unei cauze care are legătură cu angajamentul, că acesta a fost luat pentru o sumă nedatorată. Organul de jurisdicție competent poate suspenda executarea angajamentului. Art. 33 — în vederea despăgubirii organizației socialiste pentru pagubele cauzate în gestiune, care nu se pot acoperi din garanţia în numerar, se vor lua măsuri de asigurare şi urmărire asupra oricăror bunuri aparţinînd gestionarului şi persoanelor care răspund în condiţiile prezentului capitol, potrivit dispoziţiilor legale cu privire la executarea silită a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste împotriva persoanelor fizice. Măsurile de asigurare se încuviinţează de organul de jurisdicţie competent să soluţioneze litigiul. Art. 34 .• Orice persoană privitor la care, prin hotărîre judecătorească, s-a constatat că a dobîndit de la un gestionar bunuri sustrase de acesta din avutul obştesc şi că le-a obţinut în afara obligaţiilor de serviciu ale gestionarului, cunoscînd că acesta gestionează astfel de bunuri, răspunde solidar cu gestionarul de acoperirea pagubei, în limita valorii bunurilor dobîndite. Art. 35 — Crearea de plusuri în gestiune prin mijloace frauduloase se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Dacă mijlocul fraudulos constituie prin el însuşi o infracţiune, se aplică regulile privind concursul de infracţiuni. Art. 36 — Nedeclararea în scris, în termenul prevăzut de dispoziţiile legale, de către gestionar, a plusurilor din gestiunea sa despre a căror cantitate sau valoare are cunoştinţă, provenite în orice alt mod decit acela arătat în articolul 35, se pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an. Dacă fapta prevăzută in alineatul precedent a avut consecinţe grave, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani. Nu se pedepseşte acela care, mai înainte de începerea oricărui control, declară plusurile despre a căror cantitate sau valoare are cunoştinţă. Art. 37 — înstrăinarea bunurilor mobile constituite garanţie potrivit articolului 10, fără înştiinţarea prealabilă a organizaţiei socialiste, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an. CAPITOLUL V Dispoziţii tranzitorii şi finale Art. 38 — Ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc categoriile de gestiuni mai puţin complexe sau de valori mai mici din mediul rural, pentru care funcţia de gestionar poate fi îndeplinită şi în alte condiţii de studii decit cele prevăzute la articolul 3 alineatul 1. Art. 39 — Gestionarii care la data intrării în vigoare a prezentei legi nu îndeplinesc condiţiile de studii prevăzute la articolul 3 pot fi menţinuţi dacă au îndeplinit, la angajarea lor, condiţiile de pregătire profesională prevăzute în indicatoarele de stagiu şi studii ale funcţiilor respective şi sunt corespunzători. Gestionarii în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt obligați, după caz : a) să completeze în termen de 3 ani garanția în numerar, în condițiile stabilite de acord cu conducătorii organizațiilor socialiste ; b) să constituie sau sa aducă în termen de un an garanții suplimentare potrivit prevederilor capitolului III, în cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute în alineatul precedent se aplică în mod corespunzător dispoziţiile articolului 21. Gestionarii în funcţie la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi scutiţi de către conducătorii organizaţiilor socialiste de obligaţia constituirii de garanţii suplimentare. Art. 40 — Angajaţii — mandentari au obligaţia de a constitui garanţii, în cuantumul şi condiţiile stabilite prin hotărîre a Consiliului de Miniştri Art. 41 — Modul de gestionare a bunurilor materiale ale organizațiilor socialiste se stabilește prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Miniștrii și conducătorii celorlalte organe centrale vor emite, în termen de 60 zile de la data publicării prezentei legi, instrucțiuni prin care vor stabili : funcțiile de gestionari ; categoriile de gestiuni la care se referă articolul 3 alineatul 2 şi articolul 38 ; plafoanele valorice şi condiţiile în care este obligatorie constituirea de garanţii suplimentare ; extinderea obligaţiei de a constitui garanţii şi asupra altor categorii de angajaţi, potrivit articolului 10 alineatul 4 , cuantumul garanţiilor şi al ratelor, precum şi alte măsuri de executare a prezentei legi. In acelaşi termen, ministerele şi celelalte organe centrale vor adapta indicatoarele de pregătire şi stagiu pentru funcţiile de gestionari, în conformitate cu prevederile prezentei legi. (Continuare în pag. a 3-a) Lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții şi răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste