Satul Socialist, noiembrie 1973 (Anul 5, nr. 1393-1418)

1973-11-01 / nr. 1393

Joi 1 noiembrie Nr. 1393 SATUL SOCIALIST CU VlNTAREA CITOVARAŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU LA ÎNTÎLNIREA CU ACTIVUL DE PARTID AL ORGANIZAŢIEI JUDEŢENE CLUJ (Urmare din pag. I) aproape la nivelul ritmului industrial. Doresc să adresez ţăranilor cooperatori, tuturor lucrătorilor din agricultura judeţului felicitări pentru rezultatele obţinute in acest an. (Aplauze puternice). Oralul Cluj este un puternic centru de învăţămînt şi cercetare. El ocupă un loc important în activitatea generală de formare a cadrelor, în politica partidului şi statului de impulsionare a cercetării ştiinţifice, de creştere a aportului cercetării la dezvoltarea economiei şi a întregii societăţi. M-am referit în cele spuse mai înainte la rezultatele bune obţinute în activitatea de cercetare Ştiinţifică în industria Clujului. Perfecţionarea continuă a învăţămîntului şi legarea sa de practică, creşterea rolului cercetării în economie şi în viaţa socială constituie factori esenţiali pentru mersul nostru înainte. Pentru rezultatele obţinute în aceşti ani, adresez calde felicitări tuturor lucrătorilor din domeniul cercetării, învăţămintului, tuturor cadrelor didactice şi studenţilor din Cluj. (Aplauze puternice, prelungite). Fără îndoială că oamenii muncii din judeţul Cluj — ca de altfel din întreaga ţară — au suficiente motive de satisfacţie, de mîndrie, pentru rezultatele obţinute în înfăptuirea programului trasat de Congresul al X-lea. Noi, comuniştii, trebuie să vedem nu numai ceea ce este bun în munca noastră, ci şi lipsurile şi greşelile, spre a trage învăţăminte corespunzătoare şi a asigura progresul neîntrerupt al societăţii. Totodată, datoria noastră este de a generaliza rezultatele pozitive, pentru a obţine o dezvoltare rapidă a întregii activităţi, ridicarea generală a României la un nivel tot mai înalt de civilizaţie şi bunăstare. Ţinînd seama de potenţialul, de capacităţile tehnice şi de producţie, precum şi de cadrele de care dispune Clujul, trebuie să spun că rezultatele pe care le-aţi obţinut nu sunt pe măsura posibilităţilor din industrie există încă multe capacităţi folosite necorespunzător, utilaje şi maşini care nu lucrează din plin. Dacă tot acest potenţial ar fi utilizat în mod raţional, aportul Clujului la dezvoltarea economică ar fi mult mai mare. De aceea, consider necesar să se ia măsurile cele mai energice pentru folosirea raţională a tuturor capacităţilor, o cut mai bună utilizare a maşinilor şi utilajelor, în vederea creşterii rapide a producţiei industriale. Ne gîndim să dezvoltăm în continuare unele sectoare economice din judeţul Cluj. Am ajuns la concluzia ca, la Cîmpia Turzii, să creăm o oţelărie cu o capacitate iniţială de 300 000 de tone şi care, pînă în 1980, să ajungă la circa 500 000 de tone. Uzina de la Cîmpia Turzii este o întreprindere veche, cu tradiţii, şi de aceea pretenţiile noastre faţă de ea sunt mai mari ; în această uzină nu trebuie să se producă orice fel de oţeluri, ci numai oţeluri de calitate înaltă, cu o valoare de cîteva ori mai mare decit cea obţinută astăzi. Oţelarii şi-au luat angajamente în această privinţă şi sper că comitetul judeţean, activul de partid, cercetătorii din Cluj îi vor sprijini. (Aplauze puternice). Am dat acest exemplu spre a se înţelege că pentru noi se pune astăzi problema luării unor măsuri hotărîte pentru creşterea eficienţei, a nivelului tehnic şi a calităţii producţiei. Or, mie mi se pare că în judeţul Cluj aceste probleme nu au fost soluţionate peste tot în mod corespunzător, sau, ca să fiu cit mai clar, nu au stat în suficientă măsură în atenţia organelor de partid, a cadrelor de conducere. Sunt multe deficienţe în întreprinderile din Cluj — nu doresc să mă refer la ele. Ceea ce este esenţial este că nu mai putem admite continuarea unor asemenea stări de lucruri. Dacă nu putem admite aceasta în judeţe care nu dispun de forţa Clujului, cu atît mai deosebit se pune această problemă în judeţul dumneavoastră. Faţă de capacitatea sa tehnică şi ştiinţifică, faţă de posibilităţile formării de cadre, Clujului nu i se mai pot admite lipsuri şi deficienţe in problemele esenţiale ale activităţii economice. Este necesar ca şi în industria Clujului să se pună un mai mare accent pe ridicarea nivelului tehnic şi a calităţii producţiei , ca probleme de bază ale activităţii în următorii ani. Aceste probleme au făcut, de altfel, şi obiectul scrisorii pe care am trimis-o organizaţiilor judeţene de partid. Ele sunt în esenţă sarcinile trasate de Congresul al X-lea, de Conferinţa Naţională. Comitetul judeţean, activul de partid, organizaţiile de partid, toţi oamenii muncii trebuie să le acorde o atenţie mai mare decit pînă acum. In înfăptuirea investiţiilor, sunt o serie de neajunsuri datorate faptului că se realizează spaţii fără a se asigura dotarea şi folosirea lor corespunzătoare. Sunt, de asemenea, neajunsuri în ce priveşte cheltuielile materiale şi productivitatea, care trebuie să preocupe mai mult organizaţiile de partid din Cluj. In următorii doi ani, industria Clujului trebuie să sufere o transformare puternică în direcţia ridicării nivelului tehnic şi a calităţii, a creşterii productivităţii , astfel ca, pe această cale, să sporească aportul Clujului la dezvoltarea generală a ţării, la realizarea cincinalului în mai puţin de cinci ani. (Aplauze puternice). Nici in agricultură lucrurile nu ne pot mulţumi. Aveţi, desigur, unele rezultate, dar nu pe măsura posibilităţilor Clujului, care dispune de un vechi institut de invăţămînt, de forţe de cercetare, şi care pot da o contribuţie sporită la dezvoltarea generală a agriculturii. Problemele agriculturii trebuie să preocupe mai serios organizaţia de partid, comitetul judeţean. Am mai atras atenţia şi în anii trecuţi, de cîteva ori, asupra acestui lucru. Trebuie să spun că comitetul judeţean Cluj nu a condus în mod corespunzător agricultura. Aceasta este aprecierea dată de Secretariatul Comitetului nostru Central. Sper că lucrurile vor fi înţelese cum trebuie, că vor fi luate măsurile corespunzătoare pentru lichidarea rapidă a neajunsurilor şi asigurarea creşterii producţiei agricole, atît vegetale, cit şi animale. In acest scop, comitetul judeţean de partid trebuie să elaboreze, împreună cu institutele de învăţămînt şi de cercetare, un program concret de activitate şi, unind ţărănimea, pe toţi lucrătorii din agricultură, să asigure ca în următorii doi-trei ani să aibă loc o schimbare radicală în situaţia agriculturii judeţului. Mai sunt încă lucruri de făcut şi în domeniul învăţămintului. Desigur, pe ansamblu, ne putem declara mulţumiţi de modul cum se desfăşoară activitatea în invăţămînt şi în cercetare. Dar, deşi avem în Cluj o politehnică, un institut de învăţămînt agricol şi cîteva institute de cercetări ştiinţifice, continuă să persiste neajunsuri atît în industrie, cit şi în agricultură. Aceasta înseamnă că există deficienţe în legarea învăţămîntului şi a cercetării ştiinţifice de practică, de producţie, precum şi în modul în care sunt crescute cadrele chemate să conducă activitatea economică şi socială. Pregătirea cadrelor cere măsuri pentru însuşirea de către studenţi, în timpul anilor de studii, a problemelor concrete ale muncii din industrie, din agricultură, din celelalte sectoare de activitate. Avem nevoie de oameni cu un larg orizont de cunoştinţe ştiinţifice generale, dar, totodată, capabili să aplice aceste cunoştinţe în practică în unităţile de producţie, în toate domeniile de activitate. (Vii aplauze). Aceasta cere pregătirea corespunzătoare a cadrelor in învăţămîntul superior, in învăţămîntul nostru de toate gradele. Ritmul rapid de dezvoltare a societăţii noastre cere o mai mare preocupare pentru pregătirea muncitorilor calificaţi. In întreaga ţară, anual, peste 200 de mii de oameni ai muncii intră în producţie. Trebuie asigurat ca toţi aceştia să dobîndească cunoştinţele necesare pentru a putea mînui tehnica modernă cu care sunt dotate industria şi agricultura. Consider că se impune înfăptuirea cu mai multă consecvenţă a hotărârilor Comitetului Central, a legilor ţării, cu privire la pregătirea cadrelor, la reprofilarea sau reciclarea lor, la împrospătarea continuă a cunoştinţelor oamenilor muncii din toate domeniile de activitate. Progresul societăţii noastre, înfăptuirea programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate sunt condiţionate de cadre, de oameni ! Omul este forţa principală a tot ceea ce înfăptuim — şi, de aceea, în primul rînd trebuie să ne îngrijim de pregătirea sa, de formarea cadrelor pentru toate domeniile de activitate. Dacă vom rezolva în mod corespunzător această problemă, vom avea siguranţa că tot ceea ce ne propunem vom înfăptui în bune condiţii ! (Aplauze puternice). Cunosc Clujul, ştiu că dispune de forţele necesare pentru a rezolva cu succes sarcinile ce îi stau în faţă. Sunt convins că veţi lua toate măsurile corespunzătoare pentru a vă îndeplini înaltele îndatoriri ce vă revin în această direcţie. Cunoaşteţi preocupările partidului şi guvernului pentru ridicarea continuă a nivelului de trai, material şi spiritual, al maselor populare. Se poate spune că şi în această privinţă sarcinile trasate de Congresul al X-lea se înfăptuiesc şi se depăşesc. Avem toate condiţiile ca, înfăptuind cincinalul mai devreme, să asigurăm şi o creştere mai mare a salariului real, o ridicare mai accentuată a nivelului de trai al maselor largi populare. Facem eforturi serioase în direcţia construcţiei de locuinţe, de spitale, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de asistenţă socială, pentru dezvoltarea spaţiilor de învăţămînt şi cultură, a spaţiilor comerciale. Suntem hotărîţi să facem totul ca programul stabilit de Congresul al X-lea, sarcinile trasate de Conferinţa Naţională în această direcţie să fie înfăptuite în bune condiţii ! Sunt anumite rămîneri în urmă, mai cu seamă în domeniul construcţiei unor aşezăminte socialculturale ; este necesar să fie luate măsurile ce se impun pentru realizarea în întregime a programului stabilit de partid. Nu trebuie uitat nici un moment că comitetul judeţean, activul de partid, organizaţiile de partid, consiliile populare au sarcina să se preocupe permanent de condiţiile de muncă şi de viaţă ale tuturor oamenilor muncii. Aceasta este una din sarcinile centrale ale activităţii de partid, una din preocupările esenţiale ale partidului şi statului. însăşi esenţa socialismului constă în a asigura poporului condiţii tot mai civilizate de viaţă materială şi spirituală, în a face ca omul societăţii socialiste să poată duce o viaţă superioară din toate punctele de vedere. (Aplauze, se scandează: „Ceauşescu — P.C.R."). Dragi tovarăşi, Una din preocupările noastre permanente este perfecţionarea conducerii activităţii economicosociale, creşterea rolului conducător al partidului în toate domeniile de activitate. Am luat multe măsuri în această direcţie. Am creat multe organisme colective, începînd din întreprinderi şi instituţii pînă sus la guvern, la Marea Adunare Naţională, la Comitetul Central al partidului. Avem, aş putea spune, un sistem destul de larg de organisme prin care oamenii muncii pot participa la dezbaterea celor mai importante probleme ale societăţii noastre, la adoptarea măsurilor şi la înfăptuirea politicii generale a partidului şi statului. Este necesar să facem ca toate aceste organisme să fie cit mai viabile, cit mai active, astfel ca, într-adevăr, masele largi populare să poată participa nemijlocit la conducerea întregii activităţi economico-sociale. înfăptuirea programului elaborat de Congresul al X-lea, de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, este condiţionată şi impune, totodată, participarea largă a întregului popor la conducerea ţării. Socialismul nu poate fi construit decât cu participarea unanimă a poporului! Nu se poate realiza în bune condiţii tot ceea ce ne propunem fără a asigura ca organismele de conducere colectivă să fie cu adevărat viabile, ca masele populare să-şi poată spune cuvîntul în toate domeniile de activitate ! Aceasta este pînă la urmă esenţa democraţiei socialiste — o condiţie de bază a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a înaintării ferme spre comunism. (Aplauze puternice). Deoarece in oraşul şi judeţul dumneavoastră locuiesc oameni ai muncii români, maghiari şi de alte naţionalităţi, aş dori să mă refer în cîteva cuvinte la problema naţională, despre care, de altfel, am mai vorbit de cîteva ori aici, la Cluj. Ceea ce am spus pînă acum se referă la toţi oamenii muncii, la întregul nostru popor, îndeplinirea sarcinilor în industrie, în agricultură, în ştiinţă şi învăţămînt trebuie să preocupe deopotrivă pe oamenii muncii români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi. Tot ceea ce se înfăptuieşte în ţara noastră, întreaga dezvoltare economico-socială a României asigură condiţii de muncă, de trai, de învăţămînt egale pentru toţi cetăţenii, indiferent de naţionalitate. (Aplauze puternice). Dacă succesele obţinute sunt rezultatul activităţii tuturor oamenilor muncii, neajunsurile din industrie, din agricultură, din învăţămînt şi ştiinţă se datoresc, la rîndul lor, tuturor celor ce muncesc, fără deosebire de naţionalitate. Iată de ce problema naţională se pune în primul rînd în sensul unirii eforturilor oamenilor muncii, indiferent de naţionalitate, pentru îndeplinirea cu succes a programului stabilit de Congresul al X-lea, de Conferinţa Naţională, pentru ca, în cazul dumneavoastră, judeţul Cluj să aducă o contribuţie tot mai mare la dezvoltarea întregii societăţi. (Aplauze puternice). Va trebui să asigurăm în continuare condiţii de învăţămînt în limba maternă, activităţi culturale corespunzătoare. Dar trebuie să avem în vedere că toate cadrele pe care le pregătim trebuie să lucreze cut mai bine în fabrică, în agricultură, acolo unde o cer interesele generale ale societăţii. Pînă la urmă, hotărîtor în producţie este de a stăpini tehnica cea mai avansată, de a şti să minuieşti cu cel mai înalt randament utilajele moderne de care dispunem. Tehnica nu întreabă pe nimeni ce limbă vorbeşte, ci cit eşti de bine pregătit, citeşti de competent ca muncitor, ca inginer, sau ca cercetător ştiinţific. Indiferent de limba în care învaţă, fiecare tînăr, fiecare cetăţean al patriei noastre trebuie să se străduiască să-şi însuşească o pregătire cit mai înaltă, să contribuie cît mai eficient la creşterea avuţiei socialiste, la progresul şi bunăstarea patriei. Asigurînd in continuare condiţii de învăţămînt în limba maternă, trebuie să acordăm atenţia principală conţinutului învăţămîntului, ridicării nivelului ştiinţific al acestuia, pregătirii temeinice a constructorilor noii orînduiri din patria noastră, indiferent de naţionalitate. Numai pe această bază, şi în strînsă unitate sub conducerea partidului, vom reuşi să înfăptuim programul de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, să asigurăm victoria comunismului în România ! (Aplauze puternice, prelungite). Creînd cele mai bune condiţii pentru ca oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, să poată aduce o contribuţie tot mai mare la opera măreaţă pe care o înfăptuim, ne vom îndeplini cu adevărat îndatorirea faţă de partid, faţă de cauza socialismului. (Aplauze puternice, îndelungate). In felul acesta, vom asigura mersul tot mai ferm înainte al României pe calea dezvoltării economico-sociale, a lichidării rapide a decalajului care ne desparte de ţările dezvoltate din punct de vedere economic, vom face ca poporul nostru să se bucure de condiţii de viaţă tot mai civilizate. Aceasta este problema centrală care trebuie să preocupe permanent organizaţia judeţeană, activul de partid, pe toţi oamenii muncii. (Aplauze puternice). Dragi tovarăşi, Este necesar să se acorde mai multă atenţie întăririi disciplinei în toate sectoarele de activitate, creşterii răspunderii in muncă , de la ultima întreprindere sau unitate economico-socială, pînă la comitetul judeţean şi, mergînd mai departe, pînă la guvern, pînă la Comitetul Central al partidului. Trebuie să asigurăm o funcţionare tot mai bună a întregului nostru angrenaj social, a întregului complex de organisme. Fiecare, la locul său de muncă, trebuie să-şi îndeplinească la un nivel superior sarcinile şi răspunderile încredinţate. Aceasta este o condiţie hotărîtoare pentru realizarea programului de înflorire multilaterală a patriei noastre ! Este necesar să crească rolul organizaţiilor de partid din întreprinderi. Ele trebuie să acorde mai multă atenţie problemelor economice şi tehnice, problemelor de muncă şi de viaţă ale oamenilor, activităţii cultural-educative. Numai astfel organizaţiile de partid îşi pot îndeplini în mod corespunzător rolul şi atribuţiile ce le revin. Am mai spus, nu o dată, că ridicarea rolului conducător al partidului nu este o chestiune abstractă, ci o sarcină concretă care presupune ca fiecare comunist, fiecare organizaţie de partid să-şi realizeze în practică rolul de a uni eforturile tuturor oamenilor muncii într-o direcţie unică. Numai în aceste condiţii partidul nostru, organizaţiile sale îşi pot îndeplini cu succes rolul de forţă politică conducătoare în societate. Sunt bune rezultatele pe care le-am obţinut, dar mai avem încă multe de făcut in această direcţie. Doresc să subliniez că organizaţiile de partid trebuie să se ocupe mai mult de problemele care privesc viaţa oamenilor muncii. E bine că punem în centrul atenţiei producţia — dar producţia este realizată de oameni, şi de aceea trebuie să ne ocupăm întii de oameni, de satisfacerea nevoilor lor, de formarea şi educarea lor. Numai astfel vom soluţiona în mod corespunzător problemele construcţiei socialiste! Sper că tovarăşii vor înţelege că ridic această problemă din dorinţa de a se lua măsurile corespunzătoare în vederea creşterii rolului activităţii tuturor organizaţiilor de partid. Aşa cum am menţionat, avem multe motive să fim mulţumiţi, să fim mîndri de ceea ce am realizat. Comuniştii nu trebuie să alunece însă pe panta automulţumirii, să uite de ceea ce mai au de făcut. De aceea, atrag atenţia activului de partid să analizeze într-un spirit mai critic, şi totodată mai autocritic, problemele activităţii economico-sociale ce se desfăşoară în judeţul Cluj. Satisfacţia şi mîndria pentru ceea ce am înfăptuit ne obligă la autoexigenţă, nu la automulţumire ! Trebuie sporite exigenţa, spiritul critic şi autocritic, combativitatea în toate domeniile de activitate ! Dacă se vor trage concluziile corespunzătoare, dacă vor fi luate măsuri pentru perfecţionarea muncii în toate domeniile — şi eu sper că vor fi luate asemenea măsuri — putem fi siguri că organizaţia de partid din Cluj, activul comitetului judeţean vor înregistra în perioada următoare succese mult mai mari decit pînă acum. Este necesar să asigurăm o mai bună organizare a muncii, începind cu preocuparea pentru înfăptuirea întocmai a hotărîrilor de partid si de stat si a legilor tării. Este foarte important, dar nu este suficient, să avem hotărîri şi legi bune ; hotărîtoare este activitatea pentru înfăptuirea lor ! Numai traduse în viaţă aceste hotărîri și legi își spun cuvintul. Trebuie să acordăm mai multă atenţie repartizării corespunzătoare a cadrelor, a oamenilor din sectoarele hotărîtoare de activitate. Este necesar să nu fie lăsat în urmă nici un domeniu de activitate, pentru a asigura un mers uniform înainte al întregii societăţi. Se impune, de asemenea, intensificarea controlului îndeplinirii hotărîrilor. Printre altele, in munca organizaţiei de partid din Cluj au existat, după părerea mea, o serie de lipsuri în ce priveşte organizarea controlului. Au existat neajunsuri şi în ceea ce priveşte ajutorul practic acordat în soluţionarea diferitelor probleme, măsurile concrete pentru învingerea diferitelor greutăţi. Dezvoltarea continuă a societăţii noastre impune perfecţionarea continuă a activităţii organelor şi organizaţiilor de partid, organelor de stat, consiliilor populare, conducerilor întreprinderilor, consiliilor şi comitetelor oamenilor muncii, consiliilor de conducere ale cooperativelor agricole de producţie, a tuturor organismelor de conducere colectivă. Buna funcţionare, ridicarea nivelului activităţii acestor organisme constituie o problemă esenţială de care depinde înfăptuirea cu succes a sarcinilor trasate de Comitetul Central al partidului. Se impune, de asemenea, să acordăm mai multă atenţie activităţii educative, începînd cu ridicarea nivelului politico-ideologic al membrilor de partid. Problemele tot mai complexe ale dezvoltării societăţii noastre cer cunoştinţe vaste atît în domeniul ideologic-politic, în vederea orientării juste în toate împrejurările a activităţii sociale, cît şi în domeniul cunoştinţelor profesionale şi de cultură generală. Clujul dispune de forţe deosebite în această privinţă ; ele trebuie folosite mai bine, pentru intensificarea activităţii de ridicare a nivelului politic şi ideologic şi de lărgire generală a orizontului de cunoştinţe al oamenilor muncii. De asemenea, este necesar ca activitatea de formare a conştiinţei socialiste a maselor populare, a tineretului în special, să fie ridicată la nivelul cerinţelor etapei pe care o străbatem. In mai mare măsură trebuie să punem accentul pe combaterea diferitelor manifestări care exprimă vechiul în conştiinţa oamenilor, inclusiv a unor manifestări de naţionalism — şi de un fel şi de altul, şi dintr-o parte şi din alta. Oamenii muncii trebuie educaţi în spiritul patriotismului socialist, al hotărîrii de a înfăptui politica Partidului Comunist Român de dezvoltare a României socialiste, de a pune totul în slujba ridicării patriei socialiste la un grad cît mai înalt de civilizaţie materială şi spirituală. Totodată, trebuie să educăm masele largi populare, tineretul în spiritul internaţionalismului proletar, al solidarităţii cu popoarele care construiesc socialismul, cu popoarele care acţionează pentru dezvoltarea economico-socială independentă, cu toate forţele progresiste antiimperialiste, care se ridică pentru dreptate socială şi naţională, pentru libertate şi independenţă, pentru pace şi colaborare internaţională. (Aplauze puternice). M-am referit la cîteva probleme care consider că trebuie să stea în centrul preocupărilor viitoare ale organizaţiei de partid din judeţul Cluj. Cunosc bine organizaţia judeţeană de partid Cluj, care numără peste 80 000 de membri şi care reprezintă o forţă de nădejde a partidului nostru. Cunosc bine activul de partid din acest judeţ. Uitîndu-mă în sală îmi dau seama de ce uriaşă capacitate organizatorică şi politică dispune comitetul judeţean Cluj , iar aici nu este decît o parte a activului de partid, ce cuprinde şi activul comitetelor orăşeneşti, din întreprinderi, comunale, numărind mii şi mii de teadru minunate, care înfăptuiesc neabătut politica partidului, sarcinile trasate de Comitetul Central. Ştiu că în jurul acestui activ se află, de asemenea, alţi comunişti şi nemembri de partid care acţionează în mod hotărît pentru înfăptuirea politicii partidului. De aceea, apreciez că organizaţia de partid a judeţului Cluj, activul ei de partid constituie o forţă uriaşă, în stare să îndeplinească cu succes marile sarcini ce îi stau în faţă. (Aplauze puternice). Consider că comitetul judeţean de partid — care a primit încrederea comuniştilor prin votul ce i s-a acordat şi încrederea Comitetului Central, care a confirmat rezultatul alegerilor — dispune de forţele necesare pentru a asigura înfăptuirea în bune condiţii a îndatoririlor ce îi revin. De la alegeri, în componenţa comitetului judeţean s-au produs unele modificări, pe care Comitetul Central le-a considerat necesare. Apreciez că, în actuala formaţie, Comitetul judeţean de partid Cluj poate îndeplini, împreună cu întregul activ de partid, obiectivele de mare răspundere ce îi revin în conducerea vieţii economico-sociale a judeţului Cluj. (Aplauze puternice). Iată problemele la care am dorit să mă refer cu privire la activitatea organizaţiei de partid, a activului, a comitetului judeţean şi care privesc în egală măsură pe toţi oamenii muncii din judeţul Cluj Doresc să exprim convingerea mea, a Comitetului Central al partidului că veţi trage toate concluziile necesare, atît din succese cît şi din neajunsuri, că veţi acţiona cu fermitate pentru ridicarea nivelului activităţii generale a organizaţiei de partid, a tuturor oamenilor muncii, sporind astfel contribuţia Clujului la mersul înainte al societăţii noastre, la înfăptuirea cincinalului înainte de termen. La ridicarea pe culmi tot mai înalte a României socialiste! (Aplauze puternice, prelungite, se scandează „Ceauşescu — P.C.R.“). Dragi tovarăşi, Deoarece vă sînt bine cunoscute preocupările internaţionale ale partidului şi statului nostru, nu mă voi referi decît pe scurt la unele probleme externe actuale. Pornim, în mod constant, de la faptul că între sarcinile construcţiei socialiste în ţara noastră şi sarcinile internaţionale există o strînsă unitate dialectică. Preocupîndu-ne de asigurarea mersului înainte în construcţia socialistă, noi aducem, totodată, prin rezultatele pe care le obţinem, o contribuţie importantă la cauza socialismului, a progresului, păcii şi colaborării în întreaga lume. In acest spirit, partidul, guvernul ţării noastre au desfăşurat şi desfăşoară o intensă activitate internaţională, pornind de la hotărîrea de a ne aduce contribuţia activă la întărirea solidarităţii şi unităţii ţărilor socialiste, a ţărilor care luptă pentru dezvoltarea economico-socială independentă, de a promova larg colaborarea cu toate ţările lumii, inclusiv cu ţările capitaliste dezvoltate, pe baza principiilor coexistenţei paşnice, de a participa activ la diviziunea internaţională a muncii. Toate acestea constituie obiective centrale în activitatea partidului şi statului nostru pe plan internaţional. Milităm permanent pentru promovarea în viaţa internaţională a deplinei egalităţi în drepturi între state, a respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc. Ne pronunţăm cu toată fermitatea împotriva politicii de forţă, de ameninţare cu forţa, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a se dezvolta liber şi de a-şi făuri propria viaţă, corespunzător năzuinţelor sale, fără nici un amestec din afară. După cum cunoaşteţi, în ultimii ani s-au obţinut o serie de succese în promovarea unui curs nou de destindere în viaţa internaţională. Au început lucrările Conferinţei pentru securitate în Europa, la care România a adus şi aduce o contribuţie activă. Suntem hotărâţi să facem totul şi în viitor pentru desfăşurarea şi încheierea cu succes a acestei conferinţe, pentru a se pune bazele unei colaborări noi, multilaterale, între naţiunile europene, pentru asigurarea unei păci trainice pe continent — ceea ce va constitui un moment istoric în viaţa Europei, a întregii omeniri. Sprijinim activ mişcările de eliberare naţională, ne aducem contribuţia la lupta pentru lichidarea colonialismului şi neocolonialismului, a oricăror forme de dominaţie şi asuprire a altor popoare, pentru respectarea dreptului fiecărei naţiuni la dezvoltarea liberă, independentă. (Aplauze puternice). Ne-a produs o mare îngrijorare reluarea ostilităţilor militare din Orientul Mijlociu. In declaraţiile date cu acest prilej am exprimat punctul de vedere al guvernului, al poporului român. Considerăm că hotărîrile pentru încetarea focului reprezintă un pas deosebit de important, dar că trebuie făcut totul pentru respectarea acestor hotărîri, pentru ca încetarea focului să nu fie doar vremelnică. De aceea, ne-am referit în declaraţia guvernului român la necesitatea luării unor măsuri concrete pentru evitarea unor ciocniri. Considerăm că toate popoarele — îndeosebi popoarele din Europa — au datoria să acţioneze pentru a contribui la soluţionarea cit mai rapidă a conflictului din Orientul Mijlociu, pe calea înfăptuirii rezoluţiei Consiliului de Securitate din 1967, la asigurarea unei păci trainice în această regiune. Avem în vedere că trebuie să fie retrase trupele Israelului din teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, că trebuie să se ajungă la înţelegeri care să asigure şi să garanteze integritatea şi suveranitatea tuturor statelor din Orientul Mijlociu, inclusiv a Israelului. De asemenea, considerăm că pentru a se obţine o pace trainică în Orientul Mijlociu trebuie să se găsească soluţii corespunzătoare pentru ca populaţia palestineană să-şi poată făuri o viaţă liberă, independentă, corespunzător năzuinţelor sale legitime. în ce ne priveşte, vom acţiona cu toată hotărîrea pentru a contribui la realizarea unei păci trainice în Orientul Mijlociu, considerînd că aceasta corespunde atît intereselor popoarelor din această zonă, cît şi intereselor popoarelor vecine — deci şi popoarelor din Europa — cauzei păcii şi colaborării în întreaga lume. (Aplauze puternice). Desigur, sînt şi alte probleme importante care preocupă astăzi omenirea — cum este problema dezarmării generale şi în primul rînd a dezarmării nucleare. Este ştiut că în lume se cheltuiesc in scopul înarmărilor sume imense care apasă greu pe umerii tuturor popoarelor. Considerăm că trebuie făcute eforturi pentru a se ajunge la măsuri concrete în direcţia dezarmării, în primul rînd a celei nucleare, că este necesar ca popoarele să participe mai activ la realizarea acestui obiectiv de importanţă hotărîtoare pentru destinele omenirii. Apreciem, de asemenea, că trebuie făcut mai mult pentru creşterea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite în soluţionarea diferitelor probleme internaţionale. Considerăm că toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială sau de mărime, trebuie să-şi aducă în mod egal contribuţia la soluţionarea problemelor internaţionale, că ţările mici şi mijlocii trebuie să participe mai activ la rezolvarea marilor probleme care frămîntă omenirea. Numai aşa va exista garanţia că se vor găsi căile de rezolvare a problemelor litigioase în conformitate cu interesele tuturor statelor, ale respectării libertăţii şi independenţei tuturor naţiunilor, cu interesele păcii generale. (Aplauze puternice). Mai mult ca oricînd este necesar să crească rolul maselor populare în viaţa internaţională. Vorbind de aceasta, pornim de la necesitatea ca partidele comuniste, partidele socialiste, mişcările de eliberare naţională, alte forţe antiimperialiste şi democratice să acţioneze cu mai multă fermitate, să-şi unească eforturile, contribuind la unirea într-un singur şuvoi a maselor largi populare, a popoarelor dornice să asigure triumful unei noi politici în lume. In felul acesta se vor putea, realmente, asigura lichidarea cu desăvîrşire a politicii imperialiste de forţă şi dictat, triumful politicii de egalitate între state şi respect faţă de fiecare naţiune, instaurarea unui climat în care fiecare popor să-şi poată concentra eforturile în vederea dezvoltării economico-sociale, făuririi bunăstării şi fericirii sale. In acest fel se va putea asigura dezvoltarea colaborării rodnice între toate popoarele în lupta pentru o lume mai bună, mai dreaptă, pentru progres şi pace internaţională. (Aplauze puternice). In încheiere, doresc încă o dată să-mi exprim convingerea că organizaţia de partid Cluj, toţi comuniştii, oamenii muncii din judeţ vor face totul pentru îndeplinirea în cele mai bune condiţii a programului trasat de Congresul al X-lea, a hotărîrilor Conferinţei Naţionale, sporindu-şi aportul la mersul tot mai hotărît înainte al României pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, spre comunism. (Aplauze puternice). Urez tuturor comuniştilor, tuturor oamenilor muncii din Cluj succese tot mai mari în întreaga activitate, multă sănătate şi multă fericire! (Aplauze puternice, prelungite. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R."). PAGINA 3