Scînteia Tineretului, ianuarie 1985 (Anul 41, nr. 11070-11094)

1985-01-03 / nr. 11070

„SCÂNTEIA TINERETULUI" pag. 2 UN SPECTACOL AL TINEREŢII Portrete din generaţia noastră revoluţionară - prilej de bilanţ, prilej de proteste Iată-ne deci, sărbătorind şi aceasta punte dintre anii 1984 şi 1985, prilej de gind şi de emoţie, prilej de bucurie şi de cintec, prilej de bilanţ şi de proiecte. Acoladă peste timpul care a trecut, anul 1984 care s-a scurs, cu toate momentele sale, şi peste timpul viitor, realizată intr-o retrospectivă selecţie a unor portrete reprezentative ale tinerei generaţii. I-am văzut aşadar pe cei ciţiva tineri consideraţi de alcătuitorii programului Redacţiei de tineret, ca pe nişte purtători ai flăcării entuziasmului tinerilor în scurte flash-backuri din interviurile anului şi-n cadrul sărbătoresc, de beteală şi cetină al revelionului, cu spuneri încrezătoare despre Viitor. Ionel Rusei de la Combinatul de celuloză şi hirtie Letea — Bacău, Lidia Pop — şefă de ferma la Complexul de creştere a animalelor Glodeanu — Siliştea, studentul Marian Vasile, exprimîndu-şi emoţia sărbătorii, responsabilitatea deplină, patriotică faţă de îndeplinirea sarcinilor care ne revin în lumina măreţului eveniment care a fost Congresul al XIII-lea al P.C.R. Poetul Radu Felix evocind ziua In care a intrat in rindurile P.C.R., in calitate de tinăr muncitor al unei Întreprinderi şi exprimindu-şi emoţia apartenenţei la acest timp, făcind parte din tînăra generaţie sau cum spunea tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretarul general al P.C.R., preşedintele Republicii Socialiste România, „viitorul insuşl al naţiunii noastre. Radu Felix şi-a exprimat la sfirşit de an bucuria apariţiei unei noi cărţi de poezie, „Riu cucerii în frunte“, gindul cel bun pentru „frunţile din fruntea ţării“ şi semnul apartenenţei depline la „efortul nostru de frumuseţe şi vis". Eleva Covaci Melania ara investită de realizatori ca reprezentantă a celor care muncesc pe băncile şcolii . Muţ Valeriu, brigadier la Şantierul naţional al tineretului Canalul Dunăre — Marea Neagră, magistrala albastră, „impresionantă lucrare a creativităţii poporului român“, exprima cuvintul brigadierilor, cei care au dus „flacăra romantismului revoluţionar“. Familia Costel şi Maria Tudor a fost, în retrospectiva tinereţii, reprezentanta familiilor tinere, accentuind grija partidului faţă de copii şi faptul că „reprezintă o datorie de onoare, patriotică aceea de a avea copii“, de a-i creşte în spiritul dragostei faţă de partid şi patrie, faţă de conducătorii ţării, faţă de marile valori, materiale şi spirituale ale neamului românesc. Retrospectiva emisiunilor de tineret a fost fidelă tonului şi ideilor care au structurat aceste emisiuni de-a lungul anului , adică deplină implicare în marile probleme ale zilei, patriotism dens, de substanţă, activism militant, angajare deplină, reflectare de maximă acuitate a evenimentelor politice majore, a felului în care tineretul revoluţionar al României socialiste participă la ele, a felului în care este întîmpinat Anul Internaţional al Tineretului, Congresul al Xll-lea al uniunii Tineretului Comunist, manieră incit să ne inspire un aer cosmic-informatic-cibernetic. Un robot şi un calculator completau atmosfera dorită. Marea majoritate a punctelor din program au fost aşezate sub genericul „La cererea dumneavoastră“. Au fost şi câteva momente vesele, la fel ca şi anul trecut, mai puţin tradiţionale, fără binecunoscutele glume cu sărmăluţe, sorcove şi obiceiuri de Revelion, cum ne obişnuisem din copilăria, ci încercări umoristice mizînd mai mult pe expresiile fizionomiei unor actori foarte expresivi ca de pildă Jorj Voicu şi Răzvan Vasilescu, pe un anume tip de ironie specific studenţească, umorul pentru care optează redactorii Revelionului tineretului la realizarea cărora şi-au dat concursul actorii Ovidiu Schumacher, Victor Ştrengaru, Marian Lepădatu, Mihai Mereuţă, Dinu Manolache, Adriana Şchiopu, Magda Catone, Fetrică Lupu, Bogdan Stanoevici, Eugen Cristea şi alţii. A fost şi dans in „Revelionul tineretului“, bineînţeles modern, filmat din fel de fel de unghiuri şi sugestii operatorice (aceasta fiind una din caracteristicile programului, tendinţa de-a încărca atmosfera, de-a sugera bucuria şi distracţia prin mijloacele operatorice, unghiulaţii, mişcări de aparat, transfocări etc.) Modulul „Dans“ grupat in a doua jumătate a programului, a cuprins momente de dans susţinute de balerini ai Operetei bucureştene şi ai Operei timişorene. Poate că o mai mare diversitate a momentelor de balet, (de la. Să zicem Adina Cezar și Sergiu Anghel, Raluca Ianegie, deci dansul modern în marile lui concretizări artistice la foarte tineri balerini de la Operă — Tiberiu Almosnino, Roxana Bodnarciuc) răspindite pe tot parcursul Revelionului i-ar fi dat un ritm mai alert. Clipe de emoţie ne-au dăruit cele mai bune gimnaste ale ţării într-un moment remarcabil, inspirat de-a dreptul, cuprinzînd gimnastică, ritmică intr-o demonstraţie fermecătoare a graţiei şi perfecţiunii. Clipe de emoţie a creionat pentru noi compozitorul Adrian Enescu într-un moment de sonuri moderne, eterate, un moment de muzică de mare fineţe armonică şi expresivă. Clipe de emoţie suavă cu Paula Nicolau, de bucuria stenică prilejuită de Trio Expres, de bucuroasă descoperire a unor tineri talentaţi pe care până acum nu-i ştiam — formaţia Prefix 990 într-un reuşit „Ecou de lumină". Realizatorii au încercat în orice caz să sugereze emoţia prin cele mai diferite mijloace. De la operatorie la scenografie, de la ilustraţie muzicală la regie. Au predominat sugestiile geometrice în acest an, mai m-aş spune câ a fost un Revelion geometrizat, în care triunghiurile mai ales, dar şi dreptunghiurile, cerculeţele şi romburile, pătratele au fost prezente într-o revărsare abundentă, cu generozitate, de la mare la munte, în diferite poziţii, incercind să „lege“ formal emisiunea.. Triunghiuri şi oglinzi şi-n scenografia studioului, preferinţă, după cit se vedea celor doi scenografi care şi-au impus probabil punctul de vedere — Lia Manţoc şi Alexandru Oaîlă, fericire ii cunoaştem dinainte, participanţii de pe programul II n-au beneficiat de aceste prezentări scrise, binevenite, mai ales că unii dintre ei sunt amatori sau la început de drum. Sau şi una şi alta). In rama de lumină a Revelionului tinereţii au mai evoluat Sfinxul şi soţii Elkes, actorii Ruxandra Bucescu şi Şerban Ionescu, grupul satiric al IRUC-ului, aplaudat pe merit, formaţiile Magneton şi Postscriptum (de altfel formaţiile au ocupat un loc central in preferinţa alcătuitorilor) Adrian Romcescu, un interpret de forţă şi siguranţă artistică (A ! ne-am amintit printre marii absenţi ai Revelionului tineretului Formaţia „Academica“ ori „Roşu şi Negru“, actorii Radu Gheorghe, Catrinel Dumitrescu, Mircea Diaconu, Horaţiu Mălăele, Mihai Mălaimare, folkista Mihaela Bustuchină. Dar, să înţelegem, orice selecţie exprimă până la urmă o subiectivitate, frecvenţa revenirii unor interpreţi şi interprete ca de pildă Stereo, Socaciu şi alţii fiind tocmai un exemplu de firească opţiune). Spuneam in cronica de anul trecut că Tinereţea de Anul Nou e-n haină de sărbătoare. Zimbetul, dansul, dunga pantalonului, papionul, rochia într-o croială modernă, staniolul, dar şi amintirea din timpul anului, valul de mare ori plaja însorită, frunza arămie şi cununiţa de margarete şi mai ales bucuria din suflet, rama luminoasă a gîndului pentru timpul care vine, şi pe care-l aşteptăm cu dorinţă de bine şi de sănătate, cu dorinţă de muncă şi de împlinire. Intimpinind cu deplină responsabilitate 1085 — anul Congresului al Xll-lea al U.T.C., Anul Internaţional al Tineretului Pluguşorul tineretului — acoladă luminoasă peste anul care a trecut, prilej de speranţă pentru anul 1985 „Pluguşorul tineretului“ ...a marcat în acelaşi chip profund angajat, militant, într-un spirit de o specială densitate emoţională, felul in care tineretul intimpină noul an. Recitatorii au exprimat gindurile cele mai sincere ale tinerei generaţii, traduse în versuri simple, care dau glas sentimentelor dindineurile inimilor noastre : „Să se-mplineascâ liber şi deplin Al României minunat destin“ Tineri muncitori, reprezentanţi ai diferitelor profesii, ţărani, elevi, studenţi, soldaţi, intr-o atmosferă festivă, specifică momentului îmbrăcaţi de sărbătoare, reprezentanţii tinerei generaţii au exprimat in versuri simple, directe, gindurile cele mai fireşti care caracterizează conştiinţa tuturor uteciştilor : „Din adincul inimii Ceauşescu — Tinerii" sau : „Ţării sâ-i dorim în foaie Strălucite rezultate : Pe măreţul drum ales De al XIX-lea Congres". Şi „Pluguşorul tineretului" a fost de fapt încununarea spiritului in care s-au desfăşurat toate emisiunile Redacţiei de tineret ale Televiziunii Române — acelaşi patriotism adine, acelaşi binevenit aer festiv, aceeaşi sinceritate necenzurată, firească, evidentă care exprimă coordonatele majore, substanţiale, ale vieţii şi muncii uteciste, ale întregii activităţi caracterizate prin militantism, muncă responsabilitate, romantism revoluţionar aşa cum a cerut-o şi a afirmat-o in repetate rinduri secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Atmosfera de bucurie tinerească In studioul care a găzduit o parte din filmările destinate „Revelionul tineretului“, la fel ca şi în programul de anul trecut, se găseau tineri şi tinere, aşezaţi la mese, aplaudind veseli, dansînd pe ringuri, intr-o atmosferă specific tinerească. Scenariul din acest an înlocuieşte glumele de anul trecut, cu cei ciţiva Păcală, cu un aşa-zis dispecerat al scrisorilor primite din partea tinerilor telespectatori, cuprinzînd preferinţele lor muzicale. Scrisori triate de un grup de tineri actori costumaţi de-aşa Muzică de toate felurile de la muzica uşoară la cea populară, de la folk la rock. Revelionul tineretului şi-a propus o necesară şi binevenită satisfacere a gusturilor unei părţi reprezentative a publicului tinăr. Sub pretextul „Anotimpurile muzicii şi ale dansului" realizatorii ne-au oferit o sumedenie de secvenţe filmate in natură, in plină explozie de clorofilă, în medii ultraflorivore, cu Cornel Fugaru, Ileana Popovici, Dida Dragan ori Cornelia Vorvoreanu. Au predominat în economia revelionului nu ca de obicei, brazi înzăpeziţi, beteală, hurmuz şi cărări de munte troienite ci filmările pe malul mării, in plin sezon estival, evocindu-ne melancolia verii trecute. Operatorii au dovedit o slăbiciune aproape sentimentală pentru bărci, bârcuţe, iole, ambarcaţiuni de toate felurile, năvoade pescăreşti, stinci înspumate, plaje întinse sau slincoase ş.a.m.d. Au cintat : Paula Nicolau, Laurenţiu Cazan, Luiza Petcu, Stereo, 3 T, Iris, Prefix 990, Mircea Baniciu, Ştefan Hruşcă, Vasile Şeicaru, Victor Socaciu, Medusa, Cristal, Angela Stoenescu, Gong. Şi mulţi alţii. Am remarcat citeva plăcute îmbinări ale imaginii cu muzica şi textul — o frumoasă filmare a Paulei Nicolau la fereastră, o Dida Drăgan suavă, intr-un abur evanescent, încadrată de-o ramă ovală şi purtîrtd o umbreluţă manieristă cu puhoi de dateluţe, Riki Dandel, filmat la mare, dansînd şi bucurîndu-ne cu timbrul vocii sale atit de speciale, formaţia Semnal M, pe ţărmul înspumat, formaţia Cristal cu valurile la picioare ori Nicu Alifantis cintind la chitară pe o stincă izolată in mijlocul valurilor, „Pe-această bancă unde stăm / Timplă fierbinte lingă timplă", refuzindu-se intr-un chip nou, inedit, orice urmă de regie pleonastică — atunci cînd e vorba despre polen şi bănci, cîntâreţul ne zimbeşte din mijlocul valurilor. Clipe de emoţie Clipe de emoţie ne-au oferit formaţiile folclorice cum ar fi de pildă cele ale Ansamblului artistic al C.C. al U.T.C., Ansamblului Harginia, Ansamblului din Sibiu, Ineu, Scorniceşti şi cîntăreţii Cornelia Căprariu, Maria Popa, Rodica Ardelean, Ioan Pechete, Alia Ţepei şi alţii. Nu se doarme In noaptea dintre ani, gindul cel bun ne ţine treji, să ne bucurăm, sâ ridem şi sâ evităm, să dansăm şi sâ fim numai zimbet şi lumină, fiindcă aşa-i obiceiul din bătrîni. O noapte însemnată cu globuri şi beteală, cu confeti şi zimbet, cu voie bună şi valuri de zăpadă. Către finalul „Revelionului tineretului" a apărut şi zăpada — adică Iarna. Iarna de-adevăratelea intr-o poveste muzicală de Cornel Fugaru la care şi-au dat concursul Mirela Voiculescu, Mircea Dumitrescu, Vasile Filipescu, Eugen Cristea, Marina Scupra, Claudia Nacu, Gabriela Popescu, Silvia Dumitrescu şi „Luchian".Dacă pe parcursul cronicii noastre TV am încurcat vreun nume sau l-am omis, ne cerem repetate scuze. Dar, spre deosebire de realizatorii programului , care ni i-au titrat şi pe Radu Beligan şi pe Tamara Buciuceanu şi pe Corina Chiriac, pe care din In rama de lumină Pagină realizată de CLEOPATRA LORINŢIU Victor Socaciu — un invitat obişnuit al „Revelionului tineretului“ Dans, dans, dans. N-au lipsit ritmul şi veselia Bucuria călătoriei Generos în muzică de pe diverse meridiane, acest Revelion al tineretului ! Muzică de cea mai bună calitate, filmări de-a dreptul spectaculoase, o paletă coloristică, armonică, ritmică diversă. Şlagăre sau melodii mai puţin cunoscute, in interpretări glisînd de la excelent la remarcabil. Prezentate de Octavian Tursulescu şi reunite sub genericul „Călătorie printre stele“, eşantioanele de muzică internaţională au dat ritm şi nerv emisiunii. Fascinanta Schanon cintind „Să evite muzica“, iubitul interpret iugoslav Miki Evremovici intr-un frumos cintec de dragoste, „Iovana“, apoi Toto Cotugni cu „Serenada“, ori excelentele apariţii ale unor grupuri aflate la ordinea zilei, fragmente excelente de show cu BZN, Digital Emotion, Arabesque, ori mostra de ritm şi de fascinaţie a dansului care erau Y Cicle Works. Un moment de muzică şi expresivitate semnat de cintăreţul bulgar Vâslii Naidenov, în „Iubirea mea“ sau plăcutul grup scoţian Big Country cu „Ţara minunilor“, Robin Gibb un cintăreţ atit de iubit de public, membru al cunoscutului grup Bec Gees, Gloria Piedimonte, sau senzaţionala Olivia Newton John, în sfirşit un moment Michael Jackson — o expresivitate rară, o filmare care desigur ne-a impresionat prin regia sa aleasă. Un cintăreţ — adevărată sărbătoare. Casetele muzicale, alese cu gust şi grijă, şi-au găsit locul firesc în ansamblul unui Revelion al tinereţii care trebuie să însemne dinamism, bucurie, ritm, şi mai ales multă, multă fantezie artistică. JOI 3 IANUARIE 1985 Un cuvînt pentru realizator* Sigur că nouă, gazetarilor, ne place să ne amestecăm in toate, să aflăm o mie de amănunte de dincolo de cortina lucrurilor pentru ca în final să-l folosim pe al o mie Unu-lea, să ne virîm nasul in toate şi să descoasem, cu migală şi tradiţională curiozitate toate cela. Anul acesta insă din păcate n-am prea avut prilejulde-a afla prea multe despre alcătuirea Revelionului tineretului. Deci nu vă pot spune nici cite ore s-a muncit, nici cite benzi s-au imprimat, nici cite bobine și-n ce puncte geografice și-n ce momente calendaristice. Totul este simplă deducţie. Dar nu asta contează. Contează rezultatul, rezultatul pe care l-aţi văzut dumneavoastră, iubiţi cititori ai ziarului nostru, şi pe care această cronică de-nceput de an îi intimpină cu gindul cel mai bun şi cu urarea cea mai curată. Aşa că, aflăm din Programul Radio-TV că realizatorii Revelionului tineretului 1985 : Arcadie Michitiuc, Ştefan Crăciun (lumini), Mihai Băcăoanu, Emil Marinescu, Cezar Udrescu (sunet), Lia Manţoc, Alexandru Oană (scenografie), Aurel Aldea, Cristian Müller, Cristian Nicolau (imagine), Ileana Popovici (ilustraţie muzicală), Mihai Mirţu (regia tehnică), Iudith Petruca (regia de montaj), Petre Magdin, Mariana Şoitu, Aurelia Tescaru (redactori), Luminiţa Dumitrescu-Suciu (regia artistică), Mihai Tatulici (realizare), ne urează „La mulţi ani !“. Subliniindu-i acestui program calităţile de substanţă, implicarea politică şi revoluţionară şi deopotrivă verva tinerească, atmosfera de cintec şi bucurie degajată, notăm în carneţelul emisiunilor TV o reuşită a Redacţiei de tineret, felicitindu-i deopotrivă pe realizatori şi pe cei care şi-au dat concursul — de la machiori la operatori, de la sunetişti la regizori, de la cîntăreţi şi actori la dansatori, insoţindu-i cu gindul nostru cel mai bun. Este „Revelionul tineretului" un prilej de afirmare a unor calităţi artistice, un program aflat intr-o frumoasă şi firească evoluţie, de perfecţionare şi diversificare a experienţei. A fost o noapte de Anul Nou in care ne-am gîndit la anul ce vine cu speranţă şi gind bun. La mulţi ani !