Scînteia, aprilie 1972 (Anul 41, nr. 9105-9134)

1972-04-14 / nr. 9118

viaţa internaţională IERI S-A DESCHIS LA SANTIAGO DE CHILE A treia Conferinţă a Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare Transmit, prin telex, această corespondenţă din Santiago de Chile, după terminarea cuvinturii cu care preşedintele Republicii Chile, dr. Salvador Allende, a inaugurat în mod solemn cea de-a treia Conferinţă a Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare. Ştafeta U.N.C.T.A.D., care a parcurs Itinerarul Geneva-New Delhi ajunge la Santiago cu un potenţial preţios — identificarea mai clară a obiectivelor conlucrării statelor pentru stimularea emancipării, unul din factorii importanţi ai acesteia fiind necesitatea instaurării unei echitabile diviziuni internaţionale a muncii care să vină în sprijinul eforturilor depuse de ţările în curs de dezvoltare pentru diversificarea economiei lor naţionale şi pentru un acces mai larg al produselor lor pe pieţele externe, încă de acum cîteva zile au sosit la Santiago delegaţiile celor 142 de ţări care participă la acest forum mondial. Printre acestea se află şi delegaţia ţarii noastre, condusă de tovarăşul Nicolae M. Nicolae, ministru secretar de stat la Ministerul Comerţului Exterior. Lozinca „Bienvenido a la tercera U.N.C.T.A.D.“ îi întîmpină peste tot pe oaspeţii capitalei chiliene, delegaţii la conferinţă fiind „asaltaţi“ să-şi spună opiniile în legătură cu rezultatele cu care se va putea solda reuniunea, denumită de un delegat — destul de propriu — „Consult general pentru vindecarea subdezvoltării“. Cuvintarea preşedintelui Allende a enunţat problemele grave cu care sunt confruntate ţările în curs de dezvoltare, marile obstacole pe care continuă să le întîmpine — pe planul relaţiilor economice şi comerciale internaţionale — în efortul lor de a elimina tarele subdezvoltării. „U.N.C.T.A.D. — a spus preşedintele Allende — are misiunea de a influenţa şi a contribui la schimbarea cadrului în „care evoluează relaţiile economice şi comerciale internaţionale“. Preşedintele Allende s-a referit la decalajul crescînd intre ţările bogate şi sărace, la consecinţele de extremă gravitate a fenomenelor de dominaţie străină asupra economiilor ţărilor în curs de dezvoltare, la faptul că , prin apărarea privilegiilor care însoţesc această situaţie —, cei care vor s-o menţină încalcă pe diferite căi, inclusiv prin intervenţii în treburile interne, angajamentele asumate prin Carta Naţiunilor Unite. „Principala sursă a subdezvoltării — a spus preşedintele Agende — este exploatarea colonialistă şi neocolonialistă. Una din temele principale abordate de preşedintele Allende a fost aceea a mobilizării resurselor interne de care dispun ţările în curs de dezvoltare ; el s-a referit, la transformările structurale întreprinse in Chile. Exercitarea deplină a suveranităţii naţionale asupra resurselor naturale constituie un factor esenţial al progresului economic şi social , a subliniat şeful statului chilian. Impulsionarea transferului de tehnologie în conformitate cu interesele dezvoltării naţionale apare ca unul dintre obiectivele principale asupra cărora trebuie să se concentreze U.N.C.T.A.D. De asemenea, U.N.C.T.A.D. are obligaţia să vegheze ca un nou sistem monetar studiat, pregătit şi dirijat de către întreaga comunitate internaţională să servească dezvoltarea ţărilor lumii a treia şi expansiunea comerţului mondial. In continuare a luat cuvîntul secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, care a vorbit despre rolul U.N.C.T.A.D. in definirea şi promovarea ideilor menite să mobilizeze resursele progresului „Prezenţa printre noi, pentru prima oară, a reprezentanţilor Republicii Populare Chineze are o mare semnificaţie istorică. Acest fapt face din U.N.C.T.A.D. cea mai largă şi mai reprezentativă dintre organizaţiile interguvernamentale mondiale care se ocupă de comerţ şi de dezvoltare“ , a spus vorbitorul. Abordînd probleme ale situaţiei Internaţionale, Kurt Waldheim a spus : „Există profunde motive de îngrijorare ; un război crud continuă în Asia de sud-est. Pacea nu a fost instaurată în Orientul Apropiat şi alte conflicte rămân fără soluţie în lume. Sunt profund preocupat de aceste conflicte şi nu voi precupeţi nici un efort pentru a contribui la rezolvarea lor“. In continuare, secretarul general al O.N.U. a declarat : „Dacă aceste conflicte ar fi fost soluţionate, dacă relaţiile politice ar fi mai bune, dacă naţiunile şi în special marite puteri ar consimţi sa se apropie, mai ales în cadrul O.N.U., anumite resurse consacrate armamentelor ar putea fi recuperate și afectate dezvoltării“. Eugen POP LONDRA Intîlnîre la ambasada română cu un grup de deputaţi englezi LONDRA 13 — Corespondentul Agerpres, N. Plopeanu, transmite : La sediul ambasadei Republicii Socialiste România din Londra a avut loc o întilnire cu un grup de deputaţi conservatori şi laburişti, membri ai Camerei Comunelor. Cu acest prilej, i-a făcut un schimb de păreri cu privire la unele aspecte ale relaţiilor româno-britanice şi la posibilităţile dezvoltării lor de multiple planuri. In încheiere, deputatul Richard Crawshaw, secretarul grupului parlamentar anglo-român din Camera Comunelor, a exprimat satisfacţia pentru organizarea unei asemenea intilniri şi a făcut apel la colegii tăi să acţioneze în direcţia lărgirii relaţiilor dintre Anglia şi România. La rîndul său, ambasadorul Vasile Pungan a subliniat că bunele relaţii in diverse domenii dintre România şi Anglia servesc cauzei înţelegerii între popoare şi a arătat că, in ceea ce o priveşte, ţara noastră îşi va aduce şi în viitor contribuţia la adincirea colaborării şi cooperării româno-britanice. „UN EVENIMENT IMPORTANT IN RELAŢIILE TURCO-SOVIETICE“ VIZITA PREŞEDINTELUI PREZIDIULUI SOVIETULUI SUPREM AL U.R.S.S. IN TURCIA ANKARA 13 (Agerpres). — După cum anunţă agenţia T.A.S.S., în toastul rostit la un dineu oferit in onoarea preşedintelui Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., preşedintele Turciei, Cevdet Sunay, a subliniat că vizita lui Nikolai Podgornîi la Ankara constituie un eveniment important în relaţiile turco-sovietice. Este neîndoielnic, a spus el, că în prezent principiile independenţei, suveranităţii, respectării integrităţii teritoriale, egalităţii în drepturi şi neacceptării amestecului direct sau indirect în afacerile interne au o importanţă din ce în ce mai profundă şi mai mare în relaţiile dintre ţări vecine. Considerăm că în relaţiile reciproce dintre toate ţările, fie ele mari sau mici, mijlocul cel mai de nădejde care poate scoate din situaţii dificile lumea în care trăim îl constituie bunele intenţii reciproce şi încrederea, respectarea drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din Carta O.N.U. si din acordurile internaţionale. Fiind şi ţară europeană, Turcia încearcă o mare satisfacţie în legătură cu schimbările ce s-au produs în ultimii ani in această parte a lumii. Aceste schimbări, a arătat în încheiere preşedintele Sunay, fac să crească speranţa că vor fi luate măsuri şi mai ample, pe o bază realistă, pentru asigurarea păcii şi securităţii în Europa şi vor fi pregătite condiţiile pentru convocarea conferinţei europene în problemele securităţii şi colaborării. Răspunzind, Nikolai Podgornîi a subliniat că un rol important în statornicirea unor legături de bună vecinătate îl joacă contactele personale dintre conducătorii de state. Presupunem, a declarat el, că întilnirile noastre de aici cu conducătorii Turciei vor sluji cauzei dezvoltării şi întăririi în continuare a relaţiilor de bună vecinătate, lărgirii colaborării egale în drepturi şi reciproc avantajoase dintre Uniunea Sovietică şi Turcia. Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. a menţionat cu satisfacţie că propunerile ţărilor socialiste privind asigurarea securităţii şi dezvoltarea unei largi colaborări în Europa şi, concret, convocarea conferinţei general-europene găsesc recunoaştere şi sprijin din partea unui număr tot mai mare de state, inclusiv al Turciei. In prezent, cînd ara trecut deja la rezolvarea sarcinilor practice ale stabilirii principalelor direcţii ale conferinţei, o însemnătate tot mai mare capătă intensificarea contactelor, unirea eforturilor si ajungerea la un acord pe bază reciproc acceptabilă. In continuare, N. Podgornîi a subliniat că opinia publică mondială urmărește cu mare nelinişte evenimentele din Orientul Apropiat. O mare însemnătate o are activarea eforturilor tuturor țărilor iubitoare de pace pentru a asigura o reglementare politică cât mai grabnică a crizei din această regiune. Vizita lui Norodom Sianuk în R. P. D. Coreeană in PHENIAN 13 (Agerpres). — Cu prilejul vizitei oficiale în R. P. D. Coreeană a lui Norodom Sianuk, şeful statului cambodgian, preşedintele Frontului Unit Naţional al Cambodgiei (F.U.N.K.), comitetul provincial Djagang al Partidului Muncii din Coreea a oferit o recepţie, la care au luat parte Kim Ir Sen, şeful statului, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, şi alţi conducători coreeni — informează A.C.T.C. Luind cuvîntul, Kim Ir Sen s-a referit pe larg la succesele înregistrate de oamenii muncii din R. P. D. Coreeană in opera de construcţie socialistă. Ea a adresat felicitări colectivului Uzinei de maşini-unelte din Hytchem, care a realizat, in termen de un, an, cifra record de 10 000 maşiniunelte de diferite tipuri, şi a adresat muncitorilor şi tehnicienilor din ţară chemarea de a depune în continuare eforturi pentru lărgirea gamei de maşini-unelte şi pentru îmbunătăţirea calităţii produselor. Kim Ir Sen a arătat că va spori numărul unităţilor industriale din ramura construcţiilor de maşini, ca o necesitate decurgând din dezvoltarea industriei şi a agriculturii, pusă în slujba satisfacerii tot mai bune a necesităţilor de trai ale populaţiei. Dezvoltarea în ritm susţinut a construcţiei economice trebuie să ţină pasul cu asigurarea capacităţii de apărare naţională , a subliniat secretarul general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, arătînd că imperialismul S.U.A. şi regimul marionetă de la Seul continuă să caute pretexte pentru a ataca cuceririle revoluţionare ale populaţiei din Nordul Peninsulei coreene. In cuvîntul său, Norodom Sianuk a adresat mulţumiri R. P. D. Coreene şi conducătorilor săi pentru sprijinul şi ajutorul neslăbit acordat luptei poporului cambodgian împotriva agresiunii imperialismului S.U.A. şi acoliţilor săi, pentru salvarea naţională şi eliberarea deplină a Cambodgiei. VIETNAMUL DE SUD Forţele patriotice dau puternice lovituri poziţiilor ocupate de inamic VIETNAMUL DE SUD 13 (Agerpres). — In cadrul acţiunilor ofensive împotriva trupelor americano-saigoneze, forţele patriotice din Vietnamul de sud dau puternice lovituri poziţiilor ocupate de inamic. După cum informează agenţiile de presă, in cursul zilei de joi, unităţi de blindate ale forţelor patriotice au străpuns rezistenţa inamicului, pătrunzînd in oraşul An Loc, situat la circa 100 km nord de Saigon. In pofida puternicelor bombardamente declanşate de aviaţia americană asupra împrejurimilor localităţii, forţele patriotice au preluat controlul asupra unei jumătăţi, a oraşului, păstrind iniţiativa operaţiunilor. O coloană de circa 15 000 de militari saigonezi, trimişi in ajutorul trupelor regimuluimarionetă care deţineau oraşul An Loc, a rămas izolată la 11 km sud de oraş, fiind supusă tirului intens al patrioţilor. In cursul nopţii de miercuri spre joi, lupte violente au avut loc în zona Platourilor înalte din partea centrală a Vietnamului de sud, unde luptătorii Frontului Naţional de Eliberare au supus unui puternic tir de artilerie mai multe baze militare inamice. Cel mai puternic atac a fost înregistrat împotriva bazei „Charlie“, situată la sud-est de Ben Het, in imediata apropiere a confluenţei frontierelor dintre Vietnamul de sud, Laos şi Gambodgia. Pe de altă parte, patrioţii au atacat bazele americanosaigoneze din regiunea de coastă a provinciei Binh Dinh, precum şi poziţii inamice din cele două provincii vecine, Phu Yen şi Khanh Hoa. In prezent, se duc lupte în vecinătatea oraşului Hue, unde trupele saigoneze se află intr-o poziţie critică. Joi dimineaţa, unităţile saigoneze au fost obligate să înceapă evacuarea bazei „Bastogne“. In acest timp, aviaţia americană continuă bombardamentele masive asupra zonelor eliberate din Vietnamul de sud. WASHINGTON'S (Agerpres). — Portavionul ,,Saratoga“, aparţinând forţelor armate ale Statelor Unite, a părăsit la începutul acestei săptămini baza din statul Florida, îndreptindu-se — după cum informează agenţiile United Press International şi Associated Press — spre Indochina, unde urmează să ia parte la operaţiunile militare americane din Vietnam. Ca urmare a noilor concentrări de forțe aeriene și navale, în prezent numărul avioanelor americane care participă la războiul dus de S.U.A. în Indochina este de 700. NOI BOMBARDAMENTE ALE AVIAŢIEI S.U.A. ÎMPOTRIVA R. D. VIETNAM HANOI 13 (Agerpres). — Forţele aeriene ale S.U.A. intensifică bombardamentele împotriva R. D. Vietnam. Joi dimineaţă, bombardiere gigant „B-52“ au efectuat un raid masiv asupra unor zone dens populate din provincia Thanh Hoa, aflată la 180 km sud de Hanoi. Aceastareprezintă cea mai adincă pătrundere în teritoriul R.D. Vietnam de la reluarea agresiunii aeriene americane împotriva acestei ţări, relevă agenţia V.N.A. Agenţia informează că unităţile de apărare antiaeriană ale Armatei populare vietnameze au doborât patru avioane americane, printre care și un bombardier „B-52“. Astfel, numărul aparatelor de zbor ale S.U.A. doborâte ln R. D. Vietnam se ridică la 3 472. VARŞOVIA REUNIUNEA COMISIEI PENTRU MODERNIZAREA SISTEMULUI DE FUNCŢIONARE A ECONOMIEI NAPONALE ŞI A STATULUI VARŞOVIA 13 (Agerpres). — Agenţia P.A.P. informează că"la Varşovia a avut loc, în prezenţa lui Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., şi a lui Piotr Jaroszewicz, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Polone, şedinţa plenară a Comisiei pentru modernizarea sistemului de funcţionare a economiei naţionale şi a statului. La şedinţă, Jan Szydlak, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.M.U.P., preşedintele comisiei, a prezentat un raport despre principiile perfecţionării sistemului de dirijare, planificare şi conducere a economiei naţionale poloneze. Subliniind importanţa conducerii centrale planificate a economiei, J. Szydlak a arătat că este necesar să se creeze cele mai bune condiţii pentru înfăptuirea principiului socialist al echităţii sociale. Trebuie să creăm, in mod consecvent, un asemenea sistem de relaţii în care motivarea materială şi ideologico-morală să fie îndreptată spre atingerea ambelor obiective, a spus el. In continuare, J. Szydlak a relevat însemnătatea asigurării unor condiţii mai favorabile pentru participarea plenară a Poloniei la revoluţia tehnico-ştiinţifica. Sistemul economic polonez, a declarat el, trebuie să fie deschis tuturor perfecţionărilor ştiinţifice şi tehnice. In practică, aceasta reclamă o permanentă lărgire a contactelor ştiinţifice, tehnice şi economice cu lumea întreagă. Prezentând apoi participanţilor la şedinţă principalele propuneri făcute în grupele de lucru, J. Szydlak a arătat că in domeniul organizării economiei se prevede o modificare a rolului ministerelor, care trebuie să devină reprezentanţi ai statului în relaţiile cu organizaţiile economice. Va fi întărit, de asemenea, rolul Comisiei de planificare ca organ central de planificare al guvernului. Veriga de bază a dezvoltării socialeconomice a ţării o vor reprezenta marile organizaţii economice , combinatele, marile întreprinderi şi uniuni. In sistemul de planificare, s-a arătat în raport, trebuie să crească eficienţa conducerii centrale bazate pe planificarea social-economică la scară naţională, asigurîndu-se în acelaşi timp întreprinderilor o mai mare libertate de acţiune. In continuare, Mieczyslaw Jagielski, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.U.P., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, a prezentat un raport referitor la principalele aspecte ale transpunerii în viaţă a schimbărilor preconizate. El a relevat că rezultatele lucrărilor comisiei permit să se treacă in cel mai scurt timp la lucrările fundamentale de concretizare a propunerilor făcute. Schimbările care au şi fost operate oferă posibilitatea de a modela proporţii mai juste între creşterea fondului de salarii, productivitatea muncii şi realizarea sarcinilor de producţie. Vorbitorul s-a referit apoi, concret, la o serie de măsuri prevăzute în planul pe anul 1972 in ce priveşte intensificarea rolului planificării centrale, perfecţionarea procesului de construcţii capitale, îmbunătăţiri în domeniul comerţului exterior. în încheierea discuţiilor a luat cuvîntul Edward Gierek, care a subliniat că perfecţionarea conducerii nu este doar o problemă tehnico-organizatorică. O mare importanţă în acest domeniu are o concepţie justă în politica social-economică, pentru a se asigura un avint puternic al economiei şi îmbunătăţirea sistematică a condiţiilor de viaţă ale oamenilor muncii. E. Gierek a definit principalele obiective ale perfecţionării sistemului de planificare şi conducere şi a atras atenţia asupra importanţei covîrşitoare a unei îndepliniri juste, la toate nivelurile, a măsurilor preconizate. LEONID BREJNEV L-A PRIMIT PE AMBASADORUL R. D. VIETNAM MOSCOVA 13 (Agerpres). — Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., l-a primit pe ambasadorul R.D. Vietnam la Moscova, Vo Thuk Dong, cu care a făcut un schimb de păreri în probleme privind colaborarea sovieto-vietnameză, anunţă agenţia T.A.S.S. Leonid Brejnev a urat Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, guvernului R. D. Vietnam şi poporului vietnamez noi succese în apărarea libertăţii şi independenţei patriei, în construirea socialismului. P.C.U.S.: Întregul popor sovietic, a spus el, urmează neabătut politica de solidaritate internaţionalistă cu Vietnamul luptător, cu toţi patrioţii din Indochina, le vor acorda şi pe viitor ajutor şi sprijin. Oamenii sovietici condamnă cu hotărâre agresiunea S.U.A. în Indochina şi cer să se pună capăt neîntirziat bombardamentelor asupra teritoriului R.D. Vietnam, a subliniat Leonid Brejnev. ŞEDINŢA CONSILIULUI DE STAT AL R. P. BULGARIA SOFIA 13. — Corespondentul Agerpres, C. Amariţei, transmite : La Sofia a avut loc şedinţa Consiliului de Stat al R. P. Bulgaria, condusă de preşedintele Consiliului de Stat, Todor Jivkov. Au fost examinate şi adoptate concepţia şi directivele de bază privind activitatea organelor controlului de stat şi obştesc în construirea societăţii socialiste dezvoltate. In conformitate cu documentele adoptate, primul vicepreşedinte al Consiliului de Stat şi preşedinte al Comitetului controlului de stat, Kristin Tricikov, a primit sarcina să pregătească şi să prezinte Consiliului de stat un proiect pentru noua lege privind controlul de stat şi obştesc şi un proiectpentru noua structură şi schema de funcţiuni a Comitetului controlului de stat. In aceeaşi şedinţă, Consiliul de Stat a aprobat directivele de bază pentru organizarea activității de elaborare a planului de perspectivă pe termen lung pentru perioada 1976— 1990 și a celui de-al șaptelea plan cincinal — 1976—1980. CIU EN-lAI L-A PRIMIT PE ÎNSĂRCINATUL CU AFACERI A. I. Al R. D. VIETNAM PEKIN 13 (Agerpres).’ — Agenţia China Nouă anunţă că Ciu En-lai, premierul Consiliului de Stat al R.P. Chineze, a primit pe Nguyen Tien, însărcinatul cu afaceri a.i. al R. D. Vietnam la Pekin, care a înmînat premierului chinez textul Declaraţiei guvernului R.D. Vietnam din 11 aprilie a.c., în legătură cu escaladarea agresiunii S.U.A. împotriva zonelor populate din R.D. Vietnam. Cu acest prilej, premierul Ciu En-lai a declarat că guvernul şi poporul chinez sprijină cu fermitate poziţia justă a guvernului R.D. Vietnam şi vor continua să acorde tot sprijinul şi ajutorul luptei poporului vietnamez împotriva agresiunii S.U.A. şi pentru salvarea naţională. Premierul Ciu En-lai şi-a manifestat convingerea că, luptînd umăr la umăr, în strinsa unitate, popoarele din Vietnam, Laos şi Gambodgia vor provoca eşecul deplin al noilor acte de agresiune ale S.U.A., cucerind victoria finală in lupta lor pentru salvarea naţională. In sprijinul ratificării tratatelor incheiate de R. F. G. cu U. R. S. S. si Polonia BONN 13 (Agerpres). .— In ultimele zile, in regiunea Ruhr-Westfalia au avut loc conferinţe ale P.C. German, în cadrul cărora cei care au luat cuvîntul s-au pronunţat ferm pentru transpunerea în viaţă a tratatelor încheiate de R. F. a Germaniei cu Uniunea Sovietică şi R. P. Polonă. Delegaţii la conferinţe au chemat organizaţiile locale ale Partidului Social-Democrat la desfăşurarea unei campanii comune în favoarea ratificării tratatelor. BONN 13 (Agerpres). — In cadrul unei conferinţe de presă, purtătorul de cuvînt al guvernului vest-german, Conrad Ahlers, a declarat că, în concepţia guvernului federal, noi tratative ale R. F. a Germaniei cu privire la tratatele semnate cu Uniunea Sovietică şi Polonia nu silit nici utile, nici oportune, transmite agenţia D.P.A. Guvernul, a precizat eă, se menţine la punctul de vedere că neratificarea tratatelor ar avea urmări negative pentru poziţia Republicii Federale pe planul politicii externe şi pentru dezvoltarea relaţiilor Est-Vest. ★ BONN 13 (Agerpres). — Agenţia D.P.A. transmite că la încheierea convorbirilor cancelarului Willy Brandt cu conducătorii opoziţiei U.C.D. — U.C.S., nu s-a înregistrat o apropiere a punctelor de vedere in ceea ce priveşte ratificarea tratatelor semnate de R.F. a Germaniei cu Uniunea Sovietică şi Polonia. După cum a declarat purtătorul de cuvînt guvernamental, cancelarul Willy Brandt şi ministrul de externe, Walter Scheel, au propus continuarea convorbirilor şi au atras atenţia interlocutorilor asupra responsabilităţii partidelor participante în organismele parlamentare la procesul de ratificare a tratatelor Evoluţia situaţiei internaţionale în dezbaterea Prezidiului R. S. F. I. şi Prezidiului U. C. I. BRIONI 13 (Agerpres). — Agenţia Tanjug informează că Prezidiul R. S. F. Iugoslavia şi Prezidiul Uniunii Comuniştilor din Iugoslavia s-au întrunit, la 12 aprilie, la Brioni, într-o şedinţă comună prezidată de preşedintele Tito. La şedinţă au fost examinate tendinţele actuale in relaţiile internaţionale şi situaţia internaţională a R.S.F.I. Au fost stabilite directivele şi sarcini în vederea activităţii internaţionale a R.S.F.I., a U.C.I. şi a celorlalte organizaţii social-politice. Expunerea introductivă a fost prezentată de Mitra Ribicii, membru al Prezidiului R.S.F.I. şi al Prezidiului U.C.I. Prezidiu R.S.F.I. şi Prezidiul U.C.I. — se arată în comunicatul dat publicităţii — constată că în lume se produc profunde schimbări social-economice şi politice, care influenţează dezvoltarea relaţiilor internaţionale. In asemenea condiţii, poziţia independentă şi nealiniată a Iugoslaviei constituie un factor însemnat al stabilităţii şi păcii. Iugoslavia pledează pentru acţiunea organizată şi independentă a ţărilor nealiniate şi contribuţia lor la rezolvarea problemelor internaţionale majore şi pentru democratizarea relaţiilor internaţionale. O atenţie deosebită s-a acordat actualelor tendinţe politice şi economice şi activităţii Iugoslaviei in Europa şi în dezvoltarea relaţiilor în Balcani. S-a afirmat hotărirea Iugoslaviei de a dezvolta relaţii bune şi colaborarea multilaterală cu toate ţările vecine în scopul consolidării păcii şi stabilităţii in această regiune.. In dezvoltarea relaţiilor cu vecinii săi, Iugoslavia porneşte de la principiile respectării reciproce a independenţei, suveranităţii, integrităţii teritoriale şi inviolabilităţii frontierelor. Au fost examinate situaţia economică internaţională şi relaţiile externe ale Iugoslaviei. Au fost apreciate favorabil posibilităţile de extindere a colaborării economice atât cu ţările industriale dezvoltate, cit şi cu ţării din curs de dezvoltare. Uniunea Comuniştilor din Iugoslavia, Împreună cu celelalte organizaţii social-politice, va dezvolta colaborarea multilaterală egală in drepturi, schimbul de păreri şi de experienţă cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti şi cu toate mişcările democratice şi de eliberare — se subliniază in Încheierea comunicatului. Plenara C. C al P. C. din Cehoslovacia PRAGA 13 (Agerpres). La Praga s-a deschis, la 13 aprilie, plenara C.C. al P.C. din Cehoslovacia, anunţă agenţia C.T.R. Informarea Prezidiului C.C. al P.C.C. privind dezvoltarea în continuare a agriculturii şi industriei alimentare după Congresul al XVI-lea al partidului a fost prezentată de Lubomir Strougal, membru al Prezidiului C.C. al P.C.C., președintele guvernului cehoslovac. CONVORBIRI BRUNO KREISKYGEMAL BIEDICI VIENA 13 (Agerpres). — La Viena au început convorbirile dintre cancelarul federal al Austriei, Bruno Kreisky, şi preşedintele Consiliului Executiv Federal al Iugoslaviei, Genal Biedici, aflat in vizită oficială la Viena. Relaţiile bilaterale, situaţia internaţională, îndeosebi problemele securităţii europene, au constituit obiectul convorbirilor, care s-au desfăşurat într-o atmosferă constructivă, prietenească — informează agenţia Tanjug. TRATATIVELE SALT. HELSINKI 13 (Agerpres). — La sediul ambasadei S.U.A. din Helsinki a avut loc joi cea de-a 119-a şedinţă de lucru din cadrul convorbirilor sovieto-americane privind limitarea cursei înarmărilor strategice (SALT). Discuţiile oficiale au durat 80 de minute. Oficiul de presă al convorbirilor SALT a comunicat că grupurile speciale de lucru se întilnesc aproape zilnic în intervalul dintre cele două şedinţe plenare săptămînale. Următoarea şedinţă plenară de lucru a convorbirilor SALT va avea loc marţi, la ambasada sovietică. PEKIN Recepţie in onoarea primului ministru al insulei Mauritius PEKIN 13 (Agerpres). — Agenţia China Nouă relatează că Ciu En-lai, premierul Consiliului de Stat, a oferit o recepţie în cinstea primului ministru al Insulei Mauritius, Seewoosagur Ramgoolam, care efectuează o vizită oficială de prietenie in R. P. Chineză. La recepţie au luat parte Li Sien-nien, vicepremier al Consiliului de Stat, Go Mo-jo, vicepreşedintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanţilor Populari din întreaga Chină, şi alte persoane oficiale chineze. In toastul rostit cu acest prilej, premierul Ciu En-lai a arătat că atît China, cit şi Mauritius sînt ţări în curs de dezvoltare şi a subliniat că guvernul şi poporul chinez se pronunţă în mod consecvent pentru egalitatea tuturor statelor, fie ele mari sau mici, opunîndu-se cu fermitate politicii de agresiune, subversiune, control sau amestec în treburile interne, de colonialism sau neocolonialism. Premierul Ciu Enlai a apreciat că actuala vizită in R. P. Chineză a primului ministru al Insulei Mauritius se va înscrie ca o nouă contribuţie la întărirea relaţiilor de prietenie şi cooperare dintre cele două ţări. In cuvîntul său, primul ministru, Ramgoolam, a exprimat convingerea că legăturile istorice şi culturale dintre Mauritius şi R. P. Chineză vor continua să se întărească dată fiind şi apartenenţa celor două state la grupul ţărilor în curs de dezvoltare, angajate intr-um vast efort de reconstrucţie economică, pus în slujba bunăstării şi propăşirii popoarelor lor. El a arătat ca ţara ea, alături de majoritatea statelor comunităţii internaţionale, a salutat restaurarea drepturilor legitime ale R. P. Chineze la O.N.U. — recunoaştere a prestigiului şi rolului însemnat pe care R. P. Chineză îl poate desfăşura în promovarea păcii şi securităţii internaţionale. AGENŢIILE DE PRESĂ TRANSMIT: A cincea Conferinţă regională a comisiilor naţionale balcanice pentru U.N.E.S.C.O. sa d€schis Atena. Reuniunea de la Atena întruneşte delegaţii ale comisiilor naţionale U.N.E.S.C.O. din ţara gazdă, din Iugoslavia, Bulgaria, România şi Turcia. Ţara noastră este reprezentată de o delegaţie condusă de prof. dr. docent Jean Livescu, preşedintele Comisiei naţionale române pentru U.N.E.S.C.O. Spania a adoptat o poziţie în sprijinul convocării conferinţei general europene pentru securitate şi colaborare — a d declarat Fernando Rodrigues Perrero, director general la secţia de politică externă a M.A.E. al Spaniei, la reîntoarcerea sa de la Helsinki, unde a avut întrevederi consacrate pregătirii acestei reuniuni. Cel de-al cincilea Congres al uniunilor tehnico-ştiinţifice din R. P. Bulgaria s-a deschis joi la Sofia, în prezenţa primului secretar al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Stat, Todor Jivkov, şi a altor conducători de partid şi de stat bulgari. La congres participă şi o delegaţie a Consiliului naţional al inginerilor şi tehnicienilor din România, condusă de Constantin Dinculescu, preşedintele C.N.I.T. In prima zi a lucrărilor, şeful delegaţiei române a adresat Congresului un cuvînt de salut. La sediul Naţiunilor Unite din New York se desfăşoară lucrările celei de-a 16-a sesiuni a Comitetului consultativ O.N.U. pentru aplicarea ştiinţei şi tehnicii la dezvoltare, alcătuit din 24 de oameni de ştiinţă din toate regiunile lumii. Din comitet face parte şi prof. dr. docent Irimie Staicu, din România Ciu En-lai, premierul consiliului de Stat al R. P. Chineze, a primit delegaţia Partidului Socialist Democratic din Japonia, condusă de Ikko Kasuga, preşedintele Comitetului Executiv Central al partidului. Cu acest prilej a avut loc o convorbire prietenească, menţionează agenţia. Le Duc Tho, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, a primit o delegaţie a Asociaţiei da prietenie Franţa—Vietnam, anunţă agenţia V.N.A. Cu acest prilej, La Duc Tho a adresat mulţumiri poporului francez şi Asociaţiei de prietenie Franţa—Vietnam pentru sprijinul lor acordat luptei patriotice a poporului vietnamez. Grevă generală în Uruguay. într€a®a activitate economică a Uruguayului a fost paralizată joi de greva generală de 24 de ore declanşată la chemarea sindicatelor, in semn de protest faţă de creşterea costului vieţii, informează agenţia France Presse. MOSCOVA 13 (Agerpres). La sediul Prezidiului Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. a avut loc joi un schimb de mostre de rocă lunară intre oamenii de ştiinţă sovietici şi americani. Specialiştii sovietici au oferit savanţilor americani două grame de sol aduse pe Pămint de staţia automată „Lund-20", precum şi extern fotografii ale zonei în care a aţelenizat staţia şi ale diferitelor fragmente de mostre. Specialiştii americani au reunit părţii sovietice un gram de rocă transportată pe Pămint la nava „Apollo-15“. Pentru transformarea Mediteranei intr-o mare a păcii ALGER 13. — Corespondentul Agerpres, C. Benga, transmite : Sub titlul „Pentru o conferinţă mediteraneană“, agenţia Algerie Prasse Service publică un comentariu în care subliniază că „grija deosebită pe care Algeria o poartă instaurării efective a păcii, securităţii şi cooperării in bazinul mediteranean si care s-a reflectat in mod constant în politica algeriană faţă de situaţia din regiune se traduce în prezent prin ideea exprimată de şeful diplomaţiei algeriene, Abdelaziz Bouteflika. privind convocarea unei conferinţe a ţărilor mediteraneene". O asemenea idee, care precizează şi mai bine politica mediteraneană a Algeriei, relevă agenţia, este dictată de convingerea că această regiune trebuie pusă la adăpost de factorii de tensiune, de orice încercare de hegemonie, în vederea creării unui climat de securitate şi largă cooperare. Atit timp cit în zonă vor exista factori de încordare, atita vreme cit aici vor fi încurajate rivalităţile şi vor fi facilitate intervenţiile străine, ţările riverane Mediteranei vor fi frustrate de aspiraţia lor de a transforma această mare intr-o mare a păcii, prieteniei și cooperării. REDACŢIA $1 administraţia i Bucureşti, Piaţa Scrnteii, Tel 11 60 10. ti 60 so Abonamentele de fee la oficiile poştale f! difuzorii di!n întreprinderi şi Instituţii. Pentru atrâmStata, abonamente prin „ROMPRESFILATELIA*, Bucure»« — Calea Griviţei nr. 64—60. P.O.B. — Box 2001. Tiparul: Combinatul Poligrafic CASA SCÎNTEIIa96*