Scînteia, ianuarie 1976 (Anul 45, nr. 10378-10402)

1976-01-03 / nr. 10378

PAGINA 4 n DE PRETUTINDENI • REALIZĂRI MEMORABILE ALE SECOLULUI NOSTRU. Secolul XX a intrat la 1 ianuarie in ultimul său pătrar. Trecînd cu acest prilej în revistă principalele realizări memorabile din istoria primelor trei pătrimi ale acestui secol, agenţia France Presse reţine la capitolul ştiinţific descoperirea vitaminelor (1901), formularea teoriei relativităţii (1905), descoperirea structurii atomului (1911) şi a primului antibiotic — penicilina (1928). In 1932 a avut loc prima emisiune publică de televiziune, în 1944 a fost construit primul ordinator , iar în acelaşi an s-a anunţat descoperirea codului genetic. Primul tranzistor datează din 1948. In 1957, odată cu lansarea de către U.R.S.S. a primului satelit artificial al Pămîntului, se inaugurează epoca cuceririi Cosmosului, pentru ca 12 ani mai tîrziu, în 1969, primul om, americanul Neil Armstrong, să păşească pe solul lunar. In sfîrşit, dacă la începutul secolului populaţia globului era de 1 500 000 000 locuitori, după trei sferturi de veac ea se ridică. In prezent, la 4 150 000 000 de oameni. • CASA ANTISEISMICA. Prototipul unei case „suspendate“, adaptată regiunilor cu Înaltă seismicitate, a fost realizat la Aşhabad, în R.S.S. Turkmenă. Casa este menţinută deasupra solului cu ajutorul unor suspensoare din oţel dotate cu arcuri la ambele extremităţi. Ea a rezistat unor seisme cu amplitudinea de şase grade pe scara Richter. • CARTOFI SUPRAREZISTENŢI. Oameni de ştiinţă de specialitate desfăşoară cercetări in vederea creării unor soiuri de cartofi de mare productivitate şi, in acelaşi timp, pentru extinderea acestei valoroase culturi (a patra cultură alimentară a lumii, după grîu, porumb şi orez) în zonele improprii de la tropice. Pînă în prezent, din cele 10 000 de soiuri cultivate şi aproape 800 sălbatice, specialiştii au descoperit două varietăţi care rezistă la temperaturile ridicate, la ploi şi la insecte caracteristice zonelor tropicale. Totodată, sunt studiate soiuri care, datorită perioadei de vegetaţie cu o lună mai scurtă decît cea obişnuită, ar putea fi cultivate între două recolte de orez sau de alte cereale. Cercetările, desfăşurate în sud-estul Asiei, în Africa centrală, Amazonia, au drept scop să contribuie la reducerea penurie alimentare a ţărilor în curs de dezvoltare. • FÎNTÎNILE PISEI... o nouă primejdie pentru celebrul turn înclinat, care face faima oraşului. Potrivit studiilor efectuate în ultimii ani, fîntinile oraşului ar fi cauza şubrezirii solului în care sunt implîntate fundaţiile turnului. De aici şi sugestia ca fîntînile să nu mai fie folosite. In sertarele municipalităţii se află de pe acum proiectele pentru o alimentare modernă cu apă. Ceea ce lipseşte sunt fondurile necesare lucrării... De-abia după ce oraşul va dispune de o reţea modernă de canalizare, spun specialiştii, se va putea ridica problema redresării turnului bătrin de opt veacuri. Fără o intervenţie salutară, îl aşteaptă scadenţa prăbuşirii, peste 179 de ani... • „CUM IŞI ÎNCHIPUIAU EUROPENII AMERICA" este denumirea unei expoziţii deschise la Galeriile Naţionale din Washington. Sunt reunite 350 de diferite creaţii — picturi, desene, sculpturi, tapiserii, porţelanuri ş.a. — ale artiştilor din Europa secolelor XV—XIX. America fiind luată iniţial drept mult căutatele Indii, operele timpurii au un caracter fantezist, cu multe elemente orientale, înfăţişînd „noua lume“ ca pe un ţărim exotic, cu vegetaţie şi animale bizare. Printre creatorii de seamă expuşi se numără Giambattista Tiepolo, cu o pictură alegorică a Americii, Jean- Antoine Houdon, primul, mare artist european statornicit în „lumea nouă“, autorul unei sculpturi infăţişindu-i pe Washington, Edgar Degas cu tabloul „Negustorii de bumbac“, Eugene Delacroix cu o pînză intitulată „întoarcerea lui Cristofor Columb“, Camille Pissarro cu o scenă din viaţa pescarilor. Operele din expoziţie provin din colecţii publice şi particulare din S.U.A., Franţa, Anglia, Suedia, R. F. Germania. • MOLUŞTE MULTICENTENARE. Scoici mi- . nuscule, măsurînd doar 8 milimetri lungime, au ajutat pe oamenii de ştiinţă să conchidă, după numeroase observaţii, că pe fundul mărilor şi oceanelor procesele vitale se produc mult mai lent decît în straturile de apă superioare. Asemenea scoici, recoltate in Atlanticul de nord de la o adîncime de 3 800 de metri, prezintă nişte inele care amintesc de inelele ce marchează vîrsta pe trunchiul copacilor. Un colectiv de oameni de ştiinţă englezi de la Universitatea din Walles, care studiază această problemă, apreciază că inelele sunt un indiciu al vîrstei moluştelor. Dacă ipoteza se va confirma, înseamnă că scoicile din adîncul oceanului trăiesc sute de ani. MESAJE DE ANUL NOU MOSCOVA. — Mesajul de felicitare adresat poporului sovietic cu prilejul Anului nou de C.C. al P.C.U.S., Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. și Consiliul de Miniștri al Uniunii Sovietice relevă ampla desfășurare de energie creatoare cu care oamenii muncii sovietici întîmpină Congresul al XXV-lea al P.C.U.S. întregul partid — arată mesajul — face bilanţul succeselor obţinute. Înlătură lipsurile şi descoperă noi rezerve pentru a asigura un nou avînt al forţelor creatoare. In context, se subliniază că sărbătoarea de Anul nou s-a situat acum la graniţa dintre două cincinale şi că a fost repurtată o nouă victorie de importanţă istorică pe calea spre comunism. Totodată, mesajul evidenţiază rezultatele remarcabile obţinute în anul 1975 în promovarea cauzei păcii, în Înfăptuirea politicii externe a ţărilor socialiste, în aceeaşi ordine de idei, este relevată importanţa semnării Actului final al Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa şi se apreciază că acest fapt a constituit un pas istoric pe calea întăririi păcii şi securităţii popoarelor. C.C. al P.C.U.S., Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. au adresat, de asemenea, de Anul nou, felicitări şi cele mai bune urări oamenilor muncii din ţările socialiste frăţeşti. SOFIA. — In mesajul de felicitare adresat poporului bulgar cu prilejul Anului nou de Todor Jivkov, primsecretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria, se arată că în 1975 cauza păcii şi socialismului a repurtat noi şi însemnate succese. Mesajul reliefează progresele însemnate făcute pe calea edificării societăţii socialiste dezvoltate în Bulgaria, subliniind importanţa Congresului al XI-lea al P.C.R., care urmează să aprobe directivele celui de-al 7-lea plan cincinal şi să traseze principalele direcţii ale dezvoltării socialeconomice a Bulgariei în perioada pînă in anul 1990. în încheiere, Todor Jivkov și-a exprimat încrederea că anul 1976 va deschide noi perspective luminoase Bulgariei, ţărilor socialiste, întregii omeniri progresiste. FRAGA. — Anul 1975 a fost un an de succes pentru poporul cehoslovac — a subliniat în mesajul de Anul nou, Gustav Husak, secretar general al C.C. al P.C.C., preşedintele R. S. Cehoslovace. El a menţionat că noul an are pentru Cehoslovacia o importanţă deosebită, deoarece va fi anul celui de-al XV-lea Congres al Partidului Comunist din Cehoslovacia, care va elabora programul de dezvoltare multilaterală, în continuare, a Cehoslovaciei , va fi anul în care întreaga ţară va păşi la realizarea prevederilor celui de-al şaselea plan cincinal. Republica Socialistă Cehoslovacă — se arată în mesaj — va acţiona împreună cu celelalte ţări socialiste, cu forţele progresiste, democratice şi iubitoare de pace pentru transpunerea în viaţă a prevederilor Actului final al Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa, pentru obţinerea de noi victorii in lupta pentru pace şi progres social. VARŞOVIA. — In mesajul adresat naţiunii cu prilejul Anului nou, Edward Gerek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., a arătat că anul 1975 a adus poporului polonez şi popoarelor celorlalte ţări socialiste noi şi măreţe realizări în toate domeniile vieţii politice, economice şi culturale. Ţările socialiste întîmpină noul an cu încredere în viitor şi cu hotărîrea de a îndeplini cu succes noile planuri cincinale. In anul 1975, se arată în mesaj, s-a făcut un pas important înainte pe calea instaurării unei păci şi securităţi trainice, a unor relaţii de bună vecinătate între state şi popoare. LISABONA. In mesajul rostit cu prilejul Anului nou, preşedintele Portugaliei, Francisco da Costa Gomes, şi-a exprimat speranţa că poporul portughez va depune toate eforturile pentru înaintarea Portugaliei pe drumul construirii unei societăţi juste, unde demnitatea omului să recapete adevărata sa dimensiune — relatează agenţia A.N.O.P. „Politica externă a Portugaliei, a spus preşedintele, se bazează pe respectarea libertăţii şi demnităţii omului, a principiilor esenţiale ale coexistenţei internaţionale, opunîndu-se tuturor formelor de discriminare, exploatare şi injustiţie“. Preşedintele Gomes s-a referit la activitatea pe plan extern a Portugaliei, la vizitele făcute în diverse ţări, printre care şi România, de dţi reprezentanţi ai poporului eghez. Am normalizat relaţiile de socialiste şi am stabilit, de ■a, strînse raporturi de coonumeroase state nealinias preşedintele. Mind că țara a par» *• *ză economică sey*- Franţei, Valéry Glsc\ declarat — in mesaju. * Anului nou — ca gu. -q limiteze pe cit pos. -ia. Preşedintele a e. -a poporul francez , tr-o societate mai act, si mai unită. ROMA. — In mesaju. Anul nou, preşedintele Italiene, Giovanni Leone, şi mai preocuparea în legătură c vitatea situaţiei economice a . Făcînd apel la capacitatea poporul italian de a depăşi momentele dificile, Giovanni Leone a exprimat speranţa că anul 1976 va aduce un climat mai senin, în care italienii să-şi redobîndească încrederea în viitorul ţării. HANOI. — „Sîntem hotărîţi, prin întărirea unităţii, să depăşim dificultăţile, să mergem cu bărbăţie înainte“, a subliniat in mesajul adresat poporului, cu prilejul Anului nou, preşedintele Republicii Democrate Vietnam, Ton Duc Thang. Marea victorie din primăvara anului 1975 a deschis o nouă perioadă, aceea de înfăptuire a reunificării naţionale, a edificării socialismului în întreaga ţară, se subliniază în mesaj. Deviza anului 1976, a relevat Ton Duc Thang, va fi : „Totul pentru producţie şi pentru construirea socialismului, pentru prosperitatea patriei şi bunăstarea poporului“, in vederea edificării unui Vietnam paşnic, independent, unit şi socialist. In mesaj sunt adresate mulţumiri tuturor popoarelor care au susţinut şi au acordat sprijin poporului vietnamez în lupta sa împotriva agresiunii şi în eforturile sale de reconstrucţie naţională. PHENIAN. — In mesajul de Anul nou, preşedintele Republicii Populare Democrate Coreene, Kim Ir Sen, a arătat că în anul care a trecut oamenii muncii au obţinut importante succese în toate domeniile construcţiei socialiste, îndeplinind înainte de termen prevederile planului sesonal de dezvoltare a economiei naţionale. In mesaj se adresează un apel pentru sprijinirea mişcării democratice a poporului sudcoreean, in vederea grăbirii reunificării independente şi paşnice a patriei. Preşedintele R.P.D. Coreene a adresat mulţumiri popoarelor tuturor ţărilor prietene, forţelor revoluţionare mondiale care susţin şi sprijină cauza dreaptă a poporului coreean. BELGRAD. — In mesajul său de Anul nou, preşedintele R.S.F. Iugoslavia, Iosip Broz Tito, a trecut în revistă realizările anului 1975, relevînd că pretutindeni se observă rezultatele activităţii pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al X-lea al U.C.I. şi a prevederilor noii constituţii a ţării. In acţiunile concrete ale Uniunii Comuniştilor s-a confirmat rolul său de avangardă în transformarea societăţii şi s-au consolidat rindurile sale. Intrăm în noul an cu posibilităţi sporite pentru o dezvoltare economică mai eficientă şi mai stabilă, a subliniat preşedintele R.S.F.I. In cursul anului 1975 s-a consolidat poziţia internaţională a Iugoslaviei. In ultimul timp, în lume au survenit importante schimbări, a arătat preşedintele R.S.F.I., menţionînd apoi că politica nealinierii este un factor important în procesele pozitive, ea afirmîndu-se ca o orientare activă şi ca o expresie a dorinţei ca lumea să se unească pe baza intereselor comune. Activitatea internaţională a Iugoslaviei, în cadrul O.N.U. şi în afara ei, va fi orientată în perioada ce urmează spre consolidarea tuturor proceselor pozitive din lume, a reliefat preşedintele R.S.F.I. BUDAPESTA. — Mesajul de Anul nou adresat poporului ungar de către Păi Losonczi, preşedintele Consiliului Prezidenţial al R. P. Ungare, evidenţiază succesele obţinute de întregul popor pentru încheierea cu succes a sarcinilor celui de-al patrulea cincinal. In continuare, după ce evidenţiază însemnătatea Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa, mesajul subliniază că Republica Populară Ungară va extinde şi în viitor colaborarea cu ţările socialiste, cu toate statele, pe baza principiilor coexistenţei paşnice — se spune un mesaj. BRASILIA. — In discursul rostit cu prilejul Anului nou, preşedintele Braziliei, Ernesto Geisel, a arătat că anul 1975 a fost pentru Brazilia un an dificil, ca urmare a recesiunii din lume, dar a precizat că ţara sa a reuşit, în pofida greutăţilor, să asigure o dezvoltare economică favorabilă. OTTAWA. — In mesajul rostit cu prilejul Anului nou, primul ministru canadian, Pierre Elliott Trudeau, a pus în gardă populaţia asupra necesităţii „adoptării unui nou mod de viaţă, determinat de dificultăţile economice cu care este confruntată ţara". Trudeau a apreciat însă că, graţie abundenţei resurselor naţionale, Canada poate privi anul 1976 cu mai mult optimism decît alte ţări occidentale. HELSINKI. — Securitatea noastră poate fi garantată numai în condiţiile unei păci generale şi a progresului in politica de destindere internaţională — a declarat preşedintele Finlandei, Urho Kekkonen, în mesajul său de Anul nou. In acest context, a arătat şeful statului finlandez, ne-am însuşit hotărîrile Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa. Conferinţa a demonstrat că securitatea şi cooperarea sunt inseparabile — a subliniat preşedintele BONN. Cancelarul Republicii Federale Germania, Helmut Schmidt, şi-a exprimat speranţa, cu prilejul mesajului de Anul nou rostit la posturile de radio şi televiziune, că In 076 economia vest-germană va dei perioada de recesiune. Peste un milion de bărbaţi şi femei din R.F.G. încep acest an fără să fi putut să-şi găsească încă loc de muncă. Deşi se va produce o anumită ameliorare, şomajul va rămîne însă şi pentru anul viitor o problemă preocupantă, care işi aşteaptă soluţionarea, a spus cancelarul vest-german. PEKIN. — După cum transmite agenţia China Nouă, în publicaţiile „Jenminjibao“, „Ciefanciunbao“ şi „Hunţi“ au apărut editoriale în care a fost transmis poporului chinez un mesaj cu prilejul Anului nou. Evocîndu-se realizările de seamă obţinute în diverse domenii, în mesaj se arată că obiectivele privind producţia industrială şi agricolă fixate în cel de-al patrulea plan cincinal au fost îndeplinite cu succes. In continuare, se subliniază necesitatea de a se depune noi eforturi pentru adîncirea revoluţiei socialiste In toate sferele suprastructurii, promovarea stabilităţii şi unităţii, accelerarea dezvoltării agriculturii şi industriei, socialiste, a întregii economii, pentru consolidarea dictaturii proletariatului. „1976 — relevă mesajul — este primul an al celui de-al cincilea plan cincinal de dezvoltare a economiei noastre naţionale. Trebuie depuse toate eforturile pentru îndeplinirea şi depăşirea planului de stat“. In editoriale se lansează chemarea de a se acţiona cu fermitate în direcţia obţinerii unor rezultate superioare în construirea socialismului. BERLIN. — In mesajul său de Anul nou, preşedintele Consiliului de Stat al R.D. Germane, Willi Stoph, a spus printre altele : Bilanţul pe care-l putem face pentru anul 1975 şi pentru planul cincinal care s-a încheiat este foarte îmbucurător ; obiectivele stabilite au fost realizate şi în unele domenii chiar depăşite. Hotărîrile Congresului al VIII-lea al P.S.U.G. au devenit realitate. Referindu-se la anul Internaţional 1975, Willi Stoph a evidenţiat însemnătatea Conferinţei pentru securitate şi cooperare in Europa, adăugind că R.D.G. se pronunţă cu consecvenţă pentru consolidarea a ceea ce s-a realizat și pentru completarea destinderii politice printr-o dezarmare eficientă. In încheiere, Willi Stoph a arătat că R.D.G. se află înaintea unui important eveniment — cel de-al IX-lea Congres al P.S.U.G. ULAN BATOR. — Succesele și realizările R. P. Mongole în construcţia socialistă în anul 1975 sunt rezultatele luptei pline de abnegaţie a poporului mongol, se spune în mesajul de Anul nou adresat de C.C. al P.P.R.M., Prezidiul Marelui Hural şi Consiliul de Miniştri al R. P. Mongole. Mesajul exprimă dorinţa întregului popor de a participa activ la lupta pentru pace şi securitate internaţională, LOURENX MARQUES. In mesajul de Anul nou adresat naţiunii, preşedintele Republicii Populare Mozambic, Samora Machel, a subliniat că sarcinile primordiale ale oamenilor muncii mozambicani sunt lichidarea stării de Înapoiere, moştenite de la trecutul colonialist, şi edificarea în Mozambic a unei economii care să asigure independenţa ţării. ATENA. — In mesajul rostit cu prilejul Anului nou, primul ministru al Greciei, Constantin Karamanlis, şi-a exprimat speranţa că 1976 va deveni „perioada progresului economic şi social“ al ţării. In încheiere, premierul grec a lansat poporului un apel la concentrarea eforturilor in direcţia dezvoltării economice, sociale şi culturale a ţării DJAKARTA. Preşedintele Indoneziei, Suharto, a subliniat, în mesajul rostit cu prilejul Anului nou, că în 1976 obiectivul prioritar rămâne lupta pentru dezvoltarea economică şi socială a ţării. Toate eforturile noastre, a spus el, trebuie să fie îndreptate spre îndeplinirea obiectivelor propuse în cadrul celui de-al doilea plan cincinal de dezvoltare a Indoneziei, LONDRA. In mesajul de Anul nou al primului ministru al Marii Britanii, Harold Wilson, se arată că in Marea Britanie, ca şi în alte ţări industrializate, inflaţia a ajuns la cote periculoase, producţia a scăzut, iar şomajul s-a agravat. In continuare, şeful guvernului britanic subliniază că trebuie să se depună eforturi pentru a se asigura „că niciodată nu va mai fi negat dreptul la muncă al unui număr aşa de mare de bărbaţi, femei şi tineri dornici şi capabili să muncească, că niciodată ţările subdezvoltate din lume nu vor fi„ condamnate la sărăcie, iar naţiunile sărace — la înfometare“. TOKIO. In mesajul de Anul nou, primul ministru al Japoniei, Takeo Miki, a apreciat că în 1976 economia niponă va depăşi actualele dificultăţi. El a arătat că guvernul japonez a pregătit un proiect de buget pentru anul fiscal viitor, care începe la 1 aprilie, menit să stimuleze activitatea economică, evitîndu-se o recrudescenţă a inflaţiei. Referindu-se la situaţia internaţională, premierul nipon şi-a exprimat speranţa că va fi instituită o nouă ordine economică mondială. ★ Intr-un mesaj de Anul nou, preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist din Japonia, Sanzo Nosaka, a arătat că P.C.J. îşi va intensifica eforturile în vederea obţinerii de noi succese in alegerile generale din acest an. El a menţionat că P.C.J. va răspunde cerinţelor poporului şi va depune toate eforturile pentru formarea unui guvern de coaliţie democratică. Preşedintele Partidului Socialist din Japonia, Tomomi Narita, a relevat, la rândul său, că P.S.D. va depune eforturi pentru formarea unui guvern de coaliţie naţională. MANIFESTĂRI CONSACRATE ANIVERSĂRII REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA LISABONA. La ambasada ţării noastre în Portugalia a avut loc o conferinţă de presă cu ocazia celei de-a XXVIII-a aniversări a proclamării Republicii în România. Ambasadorul român, Marin Iliescu, a prezentat victoriile obţinute pe calea înaintării României spre o societate socialistă multilateral dezvoltată, participarea ţării noastre la eforturile internaţionale de instaurare a unui climat de pace şi cooperare în lume. Au fost relevate, de asemenea, raporturile de prietenie şi cooperare dintre România şi Portugalia. ROMA. La „Accademia di Romania“ din Roma a fost organizată, marţi seara, in prezenţa unui numeros public, o manifestare consacrată zilei Republicii. Despre succesele obţinute de poporul român în cei 28 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii a vorbit Lucian Mureșanu, prim-secretar al Ambasadei române la Roma. In continuare, a fost vizionat un ciclu de filme documentare. Venezuela a preluat controlul asupra industriei petroliere naţionale CARACAS 2 (Agerpres). — Venezuela şi-a instaurat la 1 ianuarie controlul deplin asupra întregii sale industrii petroliere. Conform legii de naţionalizare a acestui sector, semnată în august 1975 de preşedintele ţării, Carlos Andres Perez, statul Venezuelan a preluat obiectivele industriale şi utilajele aparţinînd în trecut unui număr de peste 20 de companii petroliere, în marea lor majoritate străine. Acest eveniment memorabil a fost marcat în mod festiv prin înălţarea de către preşedintele Carlos Andres Perez a steagului ţării în locul unde a fost forată in anul 1914, în zona lacului Maracaibo, sonda „Zumaque nr. 1“, care a inaugurat expansiunea rapidă a industriei petrolului în Venezuela. In cadrul unei adunări ce s-a desfăşurat la Cabimas, principalul centru al industriei petrolului, preşedintele Perez a declarat că veniturile obţinute din sectorul petrolier vor sluji lupta împotriva inechităţilor din societatea venezueleană. Totodată, el a relevat necesitatea ca statele membre ale Organizaţiei ţărilor exportatoare de petrol (O.P.E.C.), din care face parte şi Venezuela, să folosească petrolul ca un instrument de combatere a inechităţilor din domeniul relaţiilor economice internaţionale şi de accelerare a progresului dialogului dintre ţările în curs de dezvoltare, şi cele industrializate. Plenara C.C. al P.C. din Grecia (Interior) ATENA 31 (Agerpres). — Ziarul „Arghi“ informează că recent s-a întrunit plenara C.C. al P.C.G. (interior) pentru a dezbate „problemele organizatorice ale partidului în faza actuală“. Plenara a hotărît ca, la mijlocul lunii ianuarie 1976, să fie convocată conferinţa organizatorică pe întreaga Grecie, pentru a discuta concluziile C.C., precum şi problemele legate de convocarea congresului P.C.G. (interior). SANTEIA—simbäta 3 Ianuarie 1976 SĂRBĂTOAREA NAŢIONALĂ A REPUBLICII CUBA Tovarăşului comandant-şef FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, Prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului Osvaldo DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba Cu prilejul celei de-a XVII-a aniversări a Zilei eliberării vă adresăm dumneavoastră şi prin dumneavoastră Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, Guvernului Revoluţionar şi poporului frate cubanez cele mai sincere felicitări şi un cald salut tovărăşesc, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Guvernului Republicii Socialiste România, al poporului român şi al nostru personal. Poporul român se bucură mult de realizările obţinute în toate sectoarele de poporul cubanez în anii de după victoria revoluţiei şi livrează noi şi mari succese în îndeplinirea hotărîrilor adoptate de primul Congres al Partidului Comunist din Cuba, eveniment de deosebită Însemnătate in viaţa partidului şi poporului frate cubanez. Reafirmăm convingerea noastră că, in spiritul înţelegerilor la care am ajuns cu ocazia întîlnirilor noastre de la Bucureşti şi Havana, relaţiile de conlucrare, solidaritate şi prietenie dintre partidele şi ţările noastre se vor dezvolta continuu, în interesul celor două popoare, al tuturor forţelor antiimperialiste, al cauzei păcii şi socialismului In lume. Vă reînnoim sentimentele noastre de înaltă stimă şi consideraţie. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român, Preşedintele Republicii Socialiste România In prima zi a fiecărui an, poporul cubanez aniversează un eveniment de deosebită însemnătate în istoria patriei sale — Ziua eliberării. Cu 17 ani în urmă, la 1 ianuarie 1959, detaşamentele armatei revoluţionare de eliberare au intrat biruitoare în Havana, punînd capăt regimului antipopular al dictatorului Batista. Victoria revoluţiei, încununare a luptei eroice duse de poporul cubanez pentru idealurile eliberării naţionale şi sociale, a deschis calea unor profunde transformări revoluţionare în viaţa ţării. Intr-o perioadă istorică scurtă, oamenii muncii din Cuba, sub conducerea partidului comunist, a guvernului revoluţionar, au reuşit să obţină importante succese atît în edificarea orînduirii socialiste, cit şi în lupta pentru apărarea şi consolidarea cuceririlor lor revoluţionare. Primul Congres al Partidului Comunist din Cuba, care a avut loc recent, a făcut un amplu bilanţ al drumului parcurs în perioada de după eliberarea ţării, stabilind, totodată, orientările de perspectivă ale dezvoltării economico-sociale a ţării pe calea socialismului. Puternic ataşaţi idealurilor de libertate, pace şi progres ale popoarelor, cauzei socialismului, oamenii muncii din ţara noastră urmăresc cu simpatie eforturile constructive ale poporului cubanez. MANEA MANESCU Prim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România Intre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Cuba, intre ţările şi popoarele noastre s-au statornicit relaţii de prietenie şi colaborare multilaterală, care se dezvoltă pe baza principiilor marxism-leninismului, a internaţionalismului socialist, un rol primordial in această direcţie avind schimburile de vizite şi convorbirile din ultimei ani dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Fidel Castro, purtate la Bucureşti şi Havana. Cu prilejul sărbătorii naţionale a Republicii Cuba, poporul român adresează poporului cubanez un cordial salut prietenesc şi livrează noi izbînzi în activitatea pusă în slujba prosperităţii patriei sale. ...Părăsim Quinta Aventuda şi virăm la dreapta, pe o şosea care ne conduce in Cubanacan, unul din cele mai frumoase cartiere ale Havanei. Ne apropiem de un impunător edificiu alb, care contrastează plăcut cu verdele arborilor ce-l înconjoară şi care adăposteşte o Instituţie tot mai bine cunoscută atît în Cuba, cît şi dincolo de hotarele ei — „El centro nacional de investigaciones cientificas“. — CiE.N.I.C. Este un complex care grupează laboratorul de microscopie electronică, unde se efectuează cercetări asidue asupra cancerului, secţii de biochimie, secţia radioizotopi, direcţia agrozootehnică, centrul de Informare şi documentare şi altele. C.E.N.I.C. nu are decit 10 ani. Atunci cînd a luat fiinţă instituţia, s-a prevăzut ca activitatea sa să se desfăşoare In ramurile biomedicinei şi chimiei. Erau şi acestea, la data respectivă, planuri ambiţioase pentru o ţară care devenise stâpina pe destinele sale cu numai şase ani In urmă şi care, in ce priveşte cercetarea ştiinţifică, nu moştenise aproape nimic de la vechiul regim. In limbajul curent al cubanezilor, culoarea albă revine adesea cînd se vorbeşte de progres. Să amintim, de pildă, expresiile „oamenii demni cu căşti albe“, cum sunt denumiţi aici lucrătorii din domeniul construcţiilor, sau „campanie aurului alb“, cum este definită munca pentru stringerea şi prelucrarea recoltei de trestie de zahăr. La fel, „oamenii in halate albe“ — cercetătorii, oamenii de ştiinţă — au adus contribuţii la diferitele realizări, atît de puternic subliniate la recentul congres al partidului — creşterea producţiei industriei constructoare de maşini, a producţiei de nichel, a petrolului, Îngrăşămintelor etaj Cpul din exemplele semnificative ale anului 1973 i-au constituit in acest sens performanta specialiştilor energeticieni care au încheiat lucrările de instalare a liniei de 220 kilovolţi de-a lungul întregii ţări, creind astfel sistemul energetic naţional. Prima secţiune a acestei linii, dată în exploatare in aprilie 1973, uneşte termocentrala „Antonio Maceo“, din Santiago de Cuba, cu termocentrala „10 Octombrie“, din Nuevitas. Linia de 220 kilovolţi constituie o parte importantă a programului de electrificare a ţării. Realizarea lui oferă o bază stabilă pentru dezvoltarea social-economică a unor zone întinse, cum sunt cea industrială și agricolă din Havana, cea de citrice din Matanzas, cea Industrială de la Nuevitas și cea minieră din nordul provinciei Oriente. Acum, impunătorii stîlpi de otel galvanizat ai noii magistrale electrice au devenit, aidoma palmierului, omniprezenţi. O prezenţă-simbol in peisajul cubanez — izvoare de energie pentru dezvoltarea economiei rationale. M. FABIAN Noi izvoare de energie CORESPONDENTA din havana MeSAJ AL PARTIDULUI COMUNIST ŞI GUVERNULUI REVOLUŢIONAR CUBANI 4» HAVANA — Corespondentul Agerpres transmite : Cu prilejul celei de-a 17-a aniversări a triumfului revoluţiei, Partidul Comunist din Cuba şi Guvernul revoluţionar au adresat naţiunii un mesaj transmis de posturile de radio şi televiziune. Anii care au trecut de la 1 ianuarie 1959 — se arată un mesaj — au fost ani de mari victorii, care au transformat Cuba în prijnul stat socialist din America fraţină. Sunt subliniate succesele obţinute in diverse domenii de activitate, succese care au consolidat definitiv revoluţia cubaneză şi i-au conferit prestigiu internaţional. Toate acestea sunt rodul eforturilor întregului popor şi al sprijinului pe care Cuba l-a primit din partea ţărilor socialiste. In mesaj este evidenţiată importanţa anului 1975, în care a avut loc primul Congres al comuniștilor cubanezi. Anul 1976, se arată un mesaj, va fi un an de muncă intensă, de aplicare a hotărîrilor adoptate de primul Congres al P.C. din Cuba. agenţiile de presa transmit: Acord româno-algerian. La Ministerul algerian al Afacerilor Externe a avut loc, la 31 decembrie, semnarea acordului dintre România şi Algeria privind sistemul de plăţi în relaţiile economice dintre cele două ţări. Acordul a fost semnat de ambasadorul României la Alger, Ioan Lăzărescu, şi de Ahmed Ouldrouis, director în Ministerul Afacerilor Externe al Algeriei. Organizaţia Unităţii Africane a publicităţii, la Addis Abeba, o declaraţie in care condamnă intervenţia militară a Republicii Sud- Africane in Angola, calificînd-o drept agresiune tipică. Misiunea Laosului la O.N.U. l-a informat pe secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, în legătură cu hotărîrea Congresului Naţional al Poporului din Laos de a aboli vechiul regim politic si de a Institui republica. In prezent, Laosul a căpătat denumirea de „Republica Populară Democratică Laos“ (R.P.D.L.) Nota misiunii Laosului, adresată secretarului general al O.N.U., relevă că deviza R.P.D.L. este : „Pace, independenţă, neutralitate, democraţie, unitate, prosperitate". Autorităţile etiopiene au emis un decret prin care limitează activitatea capitalului particular în viaţa economică a ţării. Potrivit noilor prevederi, numai unele mici întreprinderi din industrie, comerţ şi servicii pentru populaţie pot avea caracter particular, mărimea acestor întreprinderi urmînd să fie stabilită de guvern. Catastrofă aeriană. Avi°nul „Boeing 720“ al companiei aeriene libaneze „Middle East Airlines“ (M.E.A.), care s-a prăbuşit joi într-o regiune deşertică din Arabia Saudită, în apropiere de frontiera cu Kuweitul, avea la bord 82 de persoane, dintre care 67 de pasageri şi un echipaj libanez de 15 persoane , a comunicat compania proprietară a avionului. Reprezentanţi ai aviaţiei civile saudite au anunţat că nu există supravieţuitori ai accidentului, fapt confirmat ulterior la Beirut de reprezentanţii companiei „Middle East Airlines“. Aparatul circula pe ruta Beirut — Dubai — Mascat. Experţi saudiţi şi libanezi întreprind cercetări pentru stabilirea cauzelor accidentului. La Delhi l-a anunţat că oficialităţile guvernamentale Indiene nu mai consideră posibil să fie salvaţi cei 372 de mineri surprinşi la 27 decembrie 1975 în exploatarea carboniferă Chasnala, din statul Bihar, de o cantitate imensă de apă care a inundat galeriile, pătrunzînd brusc dintr-o mină învecinată abandonată. Şeful statului cambodgian Nor°dom Sianuk, preşedintele Frontului Unit Naţional al Cambodgiei, s-a înapoiat la Pnom Penh, venind de la Peking a anuntat postul de radio „Vocea Frontului Unit Naţional al Cambodgiei“. Conferinţa naţională a Partidului Congresul Naţional Indian şi-a incheiat lucrările. In cuvîntarea rostită după adoptarea principalelor rezoluţii in problemele politice, economice şi de politică externă, care au făcut obiectul dezbaterilor actualei sesiuni, primul ministru, Indira Gandhi, a reafirmat hotărirea guvernului de a acţiona cu toată fermitatea pentru a asigura stabilitatea economică şi unitatea politică a ţării. Represiuni antidemocratice în Uruguay. Armata politia din Uruguay au arestat 100 de persoane acuzate de a face parte din partidul comunist, interzis în această tară din anul 1973. Lucrările plenarei C. C. al Frontului Patriei din Vietnam HANOI 2 (Agerpres). — La Hanoi au avut loc lucrările plenarei Comitetului Central al Frontului Patriei din Vietnam, sub preşedinţia lui Ton Duc Thang, anunţă agenţia V.N.A. Cu acest prilej, a fost adoptată o rezoluţie in care se exprimă adeziunea totală faţă de hotărîrile Comitetului Central al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam privind sarcinile strategice ale revoluţiei vietnameze în noua etapă : înfăptuirea reutiificării naţionale şi înaintarea ţării pe calea socialismului. Plenara a salutat, de asemenea, succesul Conferinţei politice consultative pentru reunificarea naţională pe linie de stat a Vietnamului, a aprobat rezoluţiile sesiunii Adunării Naţionale a R. D. Vietnam şi a Congresului Reprezentanţilor populaţiei din Vietnamul de Sud, care au ratificat rezultatele conferinței politice consultative. Cresc rindurile P.C. Francez PARIS 2 (Agerpres). — Intr-o declaraţie publicată de ziarul „l’Humanité“, Biroul Politic al Partidului Comunist Francez îşi exprimă satisfacţia pentru faptul că anul 1975 a înregistrat o creştere masivă a efectivelor partidului. In cursul ultimelor 12 luni, rindurile partidului au sporit cu 93 873 de membri. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Bucureşti, Piaţa Bonitell. Tel. 17 60 10, 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Din străinătate, abonamentele se fac prin ILEXIM — Departamentul export-import presă, Bucureşti, Calea Griviţei nr. 64—66 F.O.B. — 2001, telex: 11 683 sau 11 226. Tiparul : Combinatul Poligrafic CASA SCINTEH 10 360