Scînteia, mai 1978 (Anul 47, nr. 11103-11127)

1978-05-09 / nr. 11108

SCINTEIA — marti 9 mai 1978 Excelenţei Sale Domnului RODRIGO CARAZO ODIO Preşedintele Republicii Costa Rica Cu prilejul preluării Înaltei funcţii de preşedinte al Republicii Costa Rica, am deosebita plăcere să vă adresez calde felicitări. Împreună cu cele mai bune urări, iar poporului costarican prieten, multă prosperitate şi progres. Doresc să folosesc această ocazie pentru a-mi exprima convingerea că relaţiile de prietenie şi conlucrare dintre România şi Costa Rica vor continua să se dezvolte, pe multiple planuri, spre binele celor două popoare, în interesul cauzei păcii, înţelegerii şi colaborării internaţionale. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN In numele Partidului Comunist din Cuba și al întregului nostru popor, dorim să vă transmitem un călduros salut cu prilejul celei de-a 57-a aniversări a creării partidului dumneavoastră, eveniment ce constituie un moment relevant în istoria poporului român. Cu această ocazie, vă dorim succese în îndeplinirea sarcinilor trasate pentru edificarea noii societăţi şi transmitem, totodată, urări pentru continua dezvoltare a colaborării frăţeşti intre partidele şi popoarele noastre. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST DIN CUBA Excelenţei Sale Domnului NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România Foarte impresionată de amabilul mesaj de felicitări şi bune urări pe care Excelenţa Voastră mi l-a adresat, vă exprim viile mele mulţumiri, cărora le adaug urările mele cele mai bune pentru dumneavoastră personal şi pentru poporul României. IULIANA Regina Ţărilor de Jos „Ziua mondiala a Crucii Roşii“ „Ziua mondială a Crucii Roşii“ — 8 mai — a fost marcată duminică în Capitală printr-o adunare festivă, organizată de Consiliul Naţional al Societăţii de Cruce Roşie. Au participat reprezentanţi ai Consiliului Naţional al Femeilor, Uniunii Tineretului Comunist, Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor şi Ministerului Sănătăţii, numeroşi activişti obşteşti ai Crucii Roşii. In acest an, „Ziua mondială a Crucii Roşii“ se desfăşoară sub genericul „Alăturaţi-vă nouă“, avînd ca obiectiv atragerea de noi membri. Totodată, ea are o semnificaţie deosebită intrucît coincide cu cea de-a 150-a aniversare a zilei de naştere a lui Henri Dunant, fondatorul Crucii Roşii internaţionale. Despre semnificaţia evenimentului a vorbit general-maior Constantin Burada, preşedintele Consiliului Naţional al Societăţii de Cruce Roşie, care a relevat contribuţia pe care Societatea de Cruce Roşie din ţara noastră o aduce la întărirea colaborării şi bunei înţelegeri între popoare, la cauza progresului şi păcii. Vorbitorul a subliniat, de asemenea, aportul Crucii Roşii române la înfăptuirea politicii partidului şi statului nostru in domeniul ocrotirii sănătăţii, precum şi relaţiile de strînsă colaborare cu alte societăţi naţionale de Cruce Roşie, Semilună Roşie, Leul şi Soarele Roşu. In cadrul adunării au mai luat cuvintul Maria Ciocan, secretar al Consiliului Naţional al Femeilor, Ioana Bratu, secretar al C.C. al U.T.C., Elena Istrate, vicepreşedinte al Organizaţiei „Şoimii patriei“, şi Mihai Aldea, adjunct al ministrului sănătăţii. In încheiere, au fost prezentate filme documentare româneşti pe teme educativ-sanitare. (Agerpres) Colocviul naţional studenţesc „Mihai Eminescu" La Cluj-Napoca s-au desfăşurat timp de 3 zile lucrările Colocviului naţional studenţesc „Mihai Eminescu“, prestigioasă manifestare, aflată la a 4-a ediţie, încadrată în Festivalul naţional „Cîntarea României“. Desfăşurate pe 4 secţiuni, lucrările colocviului au evidenţiat preocupările pentru analiza comparată a textului eminescian, metodă modernă de receptare a sensurilor şi frumuseţilor cuprinse în opera eminesciană Cu acest prilej, la Casa universitarilora avut loc un recital de poezie şi lieduri, susţinut de studenţii Facultăţii de filologie a Universităţii „Babeş-Bolyai“ şi cei ai Conservatorului „Gheorghe Dima“. Cele aproape 80 comunicări, caracterizate printr-o înaltă ţinută ştiinţifică, vor fi adunate intr-un volum. Actuala ediţie a Colocviului naţional studenţesc „Mihai Eminescu“ a marcat un moment important în aprofundarea cunoaşterii operei de importanţă universală a luceafărului poeziei româneşti. (Agerpres) Vizita delegaţiei Partidului Baas Arab Socialist din Siria In continuarea vizitei de prietenie pe care o efectuează în ţara noastră, membrii delegaţiei Partidului Baas Arab Socialist din Siria, condusă de Abdallah Al-Ahmar, secretar general adjunct, au fost oaspeţii judeţului Constanţa. Cu acest prilej a avut loc o întilnire la Comitetul judeţean Constanţa al P.C.R. şi au fost vizitate Şantierele navale, I.A.S. Murfatlar, întreprinderea de morărit şi panificaţie Dobrogea, Staţiunea de cercetări zootehnice Palas, precum şi noile construcţii de interes social-edilitar și turistice de pe litoralul Mării Negre. Cronica zilei Duminică a părăsit Capitala dr. Toh Chin Chye, preşedintele Partidului Acţiunea Populară din Singapore, care a făcut o vizită de prietenie în ţara noastră, la invitaţia Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. La plecare, pe aeroportul Otopeni, oaspetele a fost salutat de tovarăşul Eugen Jebeleanu, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al F.U.S., de activişti ai Frontului Unităţii Socialiste. ★ Duminică a sosit în Capitală Soth Phet-Lasy, noul ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Democrate Populare Laos în Republica Socialistă România. ★ Delegaţia Procuraturii Republicii Populare Ungare, condusă de Szijarto Karoly, procurorul general al R.P.U., care a făcut o vizită în ţara noastră, a părăsit duminică dimineaţa Capitala La plecare, pe aeroportul Otopeni, delegaţia a fost condusă de Gheorghe Bobocea, procurorul general al Republicii Socialiste România, de alte persoane oficiale. Au fost de faţă György Kalmár, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R.P. Ungare la Bucureşti, şi membri ai ambasadei. Delegaţia Comisiei pentru muncă, sănătate şi asigurări sociale a parlamentului landului Renania de Nord- Westfalia — R.F.G., condusă de Konrad Grundmann, fost ministru de stat, preşedintele comisiei, a întreprins o vizită în diferite localităţi din ţară. Au fost vizitate întreprinderea de piese auto din Sibiu, localităţile Braşov, Sighişoara, Mediaş, Prejmer, Tulcea. Membrii delegaţiei s-au intîlnit cu Vasile Bărbuleţ, preşedintele Comitetului Executiv al Consiliului popular judeţean Sibiu, şi Ioan Drăghici, primarul municipiului Braşov, precum şi cu prof. dr. docent Carol Gölner, decanul Facultăţii de istorie şi filozofie din Sibiu, şi cu episcopul evanghelic din Sibiu, Albert Klein. In Capitală, oaspeţii s-au întîlnit cu reprezentanţi ai conducerii Ministerului Muncii, au avut întrevederi la ziarul „Neuer Weg“, publicaţia „Neue Literatur“ şi editura „Kriterion“. ★ In cadrul turneului pe care îl întreprinde în tara noastră, Teatrul de marionete din Cairo a prezentat, luni seara în Capitală, un spectacol de gală cu piesa „Năstruşnicul Simsim şi prietenii săi“ de Mohamed Shaker, înscris in planul de colaborare culturală dintre România şi Egipt, actualul turneu — al cărui program include spectacole in Capitală, precum şi în oraşele Craiova si Drobeta-Turnu Severin — face cunoscută micilor spectatori din tara noastră măiestria acestui colectiv artistic egiptean care întreţine vechi şi strinse relaţii de colaborare cu Teatrul „Ţăndărică". La spectacolul de gală au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, alţi oameni de artă şi cultură, un numeros public. Au fost de faţă Yehya Toema, însărcinat cu afaceri al Egiptului la Bucureşti, şi membri ai ambasadei, precum şi şefi de misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti, alţi membri ai corpului diplomatic. ★ Un nou film românesc cu tematică istorică majoră, inspirat din epopeea cuceririi Independenţei de stat a României — „Pentru patrie“ — a fost prezentat în premieră, luni seara, la cinematograful „Patria“ din Capitală. (Agerpres) *• tv PROGRAMUL 11.00 Teleşcoală. 10.00 Antologia filmului pentru copii şi tineret : Charles Chaplin. 11.00 In alb şi negru. 11.50 Cintece de vitejie. 12.00 Telex. 16.00 Telex. 16,05 Teleşcoală. 16,35 Suntem apărători ai ţării. Marşuri şi cintece ostăşeşti. 16,55 Campionatul mondial de hochei — grupa A : Cehoslovacia — Suedia 17.50 Sub steagul neatimării. Film documentar realizat de Studioul cinematografic al Armatei. 18.20 Lecţii TV pentru lucrătorii din agricultură. 18.50 Tribuna TV. 19.20 1001 de seri. 19.30 Telejurnal. 26.00 Indirect : Tirgul internaţional de primăvară — TIBCO ’70 şi Salonul internaţional al chimiei. 20.15 Ziua Independenţei şi a Victoriei. ..Flacăra nestinsă“. Documentar închinat luptei poporului nostru pentru libertate socială şi naţională, pentru independenţă. 30.45 „Eroi au fost, eroi sunt încă“ — emisiune dedicată aniversării Independenţei de stat a României şi Zilei Victoriei. *1.45 Călători şi călătorii. Thor Heyerdahl. Documentar realizat cu prilejul expediţiei Kon-Tiki. 23.20 Telejurnal. PROGRAMUL * 30.15 Ziua Independenţei şi a Victoriei. Flacăra nestinsă. 20.45 Film serial pentru copii : „Comoara din insulă" — episodul 10. 21.15 Telex. 21.30 Viața economică. 21.50 „Cantata pămintului meu* de J. Bohafi. vremea Timpul probabil pentru zilele de 10, 11 şi 12 mai. In ţară . Vreme răcoroasă la Început, apoi In încălzire uşoară. Cerul vag temporar noros, vor cădea ploi locale, care vor avea şi caracter de aversă, mai ales in primele zile. Izolat, condiţii de grindină. Vaii moderat cu intensificări de scurtă durată. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 4 și 14 grade, iar maximele vor oscila între 14 şi 24 de grade, local mai ridicate. In Bucureşti : Vreme răcoroasă la început, apoi în curs de încălzire. PAGINA 5 ŞTEFAN PETERFI ___________________________________________________________________________________________________ La 6 mai a încetat din viaţă academicianul Ştefan Peterfi, membru al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Frontului, Unităţii Socialiste, preşedintele Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate maghiară, vicepreşedinte al Academiei Republicii Socialiste România. Născut la 8 martie 1906, la Deva, dintr-o familie de învăţători de naţionalitate maghiară. Ştefan Peterfi a urmat cursurile facultăţii de ştiinţe naturale de la Universitatea din Cluj, pe care a absolvit-o în 1932. In 1937 a obţinut titlul de doctor în ştiinţe biologice, specialitatea morfologia şi fiziologia plantelor. Desfăşoară o intensă activitate didactică şi ştiinţifică la Universitatea din Cluj, publicind numeroase şi valoroase lucrări de specialitate. După instaurarea puterii populare, Ştefan Peterfi, continuindu-şi activitatea didactică, a participat activ la pregătirea şi educarea multor generaţii de tineri studenţi in cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai“, la formarea de cadre de specialitate în domeniul biologiei. Rodnica şi îndelungata activitate in învăţămînt i-a adus stima şi preţuirea studenţilor, cadrelor didactice, ale tuturor acelora care au beneficiat de cunoştinţele şi calităţile sale de pedagog. Opera ştiinţifică şi didactică a savantului Ştefan Peterfi, tradusă in mai multe limbi, s-a bucurat de o înaltă apreciere din partea forurilor ştiinţifice, fiind ales în 1955 membru corespondent, iar în 1963 membru titular al Academiei Republicii Socialiste România. El a fost onorat, de asemenea, cu titluri academice ale unor prestigioase instituţii ştiinţifice de peste hotare. Paralel cu activitatea ştiinţifică de cercetare şi pedagogică, Ştefan Peterfi a îndeplinit diferite funcţii in conducerea acestor domenii — prorector al Universităţii „Babeş-Bolyai“, vicepreşedinte al Filialei Cluj-Napoca a Societăţii de ştiinţe naturale şi geografie, vicepreşedinte al Academiei Republicii Socialiste România. In anul 1959, Ştefan Peterfi a devenit membru al Partidului Comunist Român, militînd cu toată energia pentru înfăptuirea neabătută a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, pentru cauza progresului şi prosperităţii patriei noastre, pentru triumful socialismului şi comunismului in Republica Socialistă România. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN ★ Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România şi Consiliul Naţional al Frontului Unităţii Socialiste au hotărît, în lege-Ştefan Peterfi şi-a consacrat forţele, cu pasiune şi hotărire, pentru traducerea consecventă în viaţă a politicii naţionale marxist-leniniste juste a partidului nostru de deplină egalitate în drepturi şi manifestarea nestingherită a oamenilor muncii de naţionalitate maghiară în toate domeniile de activitate, pentru întărirea continuă a frăţiei, solidarităţii şi muncii comune a tuturor celor ce muncesc din patria noastră, fără deosebire de naţionalitate, în efortul şi in lupta uluită pentru progresul şi înflorirea României socialiste. Ştefan Peterfi a fost ales preşedintele Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. In aceste calităţi, tovarăşul Ştefan Peterfi a acţionat neobosit pentru îndeplinirea importantelor atribuţii ce revin, în sistemul democraţiei noastre socialiste, Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate maghiară, aducîndu-şi, de asemenea, contribuţia la vasta activitate a Frontului Unităţii Socialiste — cea mai largă şi reprezentativă organizaţie din societatea noastră, care exprimă unitatea strinsă a întregului popor, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, in jurul Partidului Comunist Român. Pentru calităţile sale unanim recunoscute de savant, patriot şi militant de seamă pe tărim obştesc, tovarăşul Ştefan Peterfi a fost ales membru CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA ★ tură cu încetarea din viaţă a tovarăşului Ştefan Peterfi, constituirea unei comisii de partid şi de stat pentru organizarea funeraliilor. Comisia este alcătuită din tovarăşii al C.C. al P.C.R., deputat în Marea Adunare Naţională, membru al Consiliului de Stat şi apoi vicepreşedinte al acestui înalt for de conducere a statului nostru. In calitate de vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Ştefan Peterfi a îndeplinit numeroase misiuni şi însărcinări de înaltă răspundere peste hotare, în spiritul politicii partidului şi statului nostru de dezvoltare şi întărire a legăturilor de prietenie şi colaborare ale României cu toate statele lumii, fără deosebire de omoduire socială, de promovare fermă în viaţa internaţională a principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, deplinei egalităţi in drepturi, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Ştefan Peterfi a acţionat cu energie pentru întărirea şi dezvoltarea legăturilor Frontului Unităţii Socialiste cu organizaţii similare din alte ţări, cu mişcările de eliberare naţională şi socială, cu partide progresiste, cu personalităţi ale vieţii politice din diferite ţări ale lumii, pentru afirmarea pe plan internaţional a ideilor şi concepţiilor României privind instaurarea unei noi ordini economice şi politice internaţionale, pentru securitate şi pace, pentru colaborare şi cooperare nestingherită între toate ţările lumii, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă. Pentru meritele sale, tovarăşul Ştefan Peterfi a fost distins cu titlul de Erou al Muncii Socialiste şi medalia de aur „Secera şi ciocanul, cu alte ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România. Ca recunoaştere a contribuţiei aduse la întărirea legăturilor de prietenie şi colaborare ale României cu alte state ale lumii. Ştefan Peterfi a fost distins, de asemenea, cu înalte ordine ale unor ţări prietene. Prin încetarea din viaţă a tovarăşului Ştefan Peterfi, ştiinţa românească, Partidul Comunist Român şi statul socialist, întregul nostru popor suferă o grea pierdere. Amintirea tovarăşului Ştefan Peterfi, fiu credincios al partidului şi poporului nostru, luptător devotat pentru unitatea şi frăţia întregului popor, pentru victoria socialismului, pentru înflorirea patriei noastre scumpe, Republica Socialistă România, va rămîne veşnică in inima şi conştiinţa comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii. CONSILIUL NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE ★ Ştefan Voitec, preşedintele comisiei, Vasile Vilcu, Ştefan Mocuţa, Eugen Jebeleanu, Ion Vinte, Şerban Ţiţeica, Constantin Petre. Din partea Comisiei de organizare a funeraliilor Comisia de partid şi de stat pentru organizarea funeraliilor tovarăşului Ştefan Peterfi comunică : Sicriu! cu corpul neînsufleţit al tovarăşului Ştefan Peterfi va fi depus in holul Casei universitarilor din Cluj-Napoca. Oamenii muncii vor avea acces, pentru a-şi lua rămas bun, în ziua de miercuri, 10 mai, începînd cu ora 10,00. Mitingul de doliu va avea loc în aceeaşi zi la ora 13,00 la Casa universitarilor. Corpul neînsufleţit al lui Ştefan Peterfi va fi inhumat la Cimitirul central din municipiul Cluj-Napoca. • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT „DACIADA“ — O COMPETIŢIE PENTRU TOŢI , prima duminică de mai. ŢARA ÎNTREAGĂ—CA UN IMENS STADION De aproape un an de zile, „Daciada“ este un fapt. Generoasa idee a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a iniţia şi organiza o competiţie sportivă cu dimensiuni naţionale , menită, în principal, să asigure dezvoltarea intensă şi multilaterală a educaţiei fizice şi sportului de masă, în vederea creşterii unor cetăţeni sănătoşi, bine dezvoltaţi fizic şi intelectual — a devenit fapt cotidian, constatabil in toate oraşele şi in toate satele ţării, in fiecare şcoală sau facultate, in fiecare unitate economică sau instituţie. Odată cu sosirea lunii mai, au început să se desfăşoare larg întrecerile pentru ediţia de vară. Prima finală pe ţară ne-a oferit momente de reală tensiune şi satisfacţie sportivă in ziua de 2 mai, pe stadionul „Republicii" din Capitală, cind cele şase curse (pe categorii) ale „Crosului tineretului“ au trebuit să decidă care sunt cei mai buni şase alergători din circa trei milioane ciţi au participat in fazele anterioare. Alaltăieri, in prima duminică a lunii mai, n-au fost programate finale pe ţară. „Daciada“ insă a fost parcă mai prezentă decit oricind in peisajul satelor şi oraşelor ţării. Este o perioadă cind in cadrul „Daciadei“ sint in plină desfășurare, ajungind in momentele lor de virf, fazele de masă ale întrecerilor de atletism, gimnastică, orientare turistică, tir, baschet, handbal, fotbal, volei, trintă, automobilism, karting, moto. In duminica trecută au avut loc concursuri de masă pentru desemnarea campionilor pe unităţi sau pe localităţi in fiecare din aceste discipline sportive. Iar la Piteşti, Braşov, Timişoara si alte centre s-au disputat etapele de tonă la judo. Ca să nu mai vorbim de animaţia şi efervescenta de pe toate terenurile sportive ale Capitalei in această fi de autentică primăvară ! Anunţînd că luna mai va continua să programeze asemenea faze zonale (in vederea marilor finale pe tară rezervate pentru august) şi că in săptăminile următoare se vor disputa totuşi două finale (pe categorii) ale sportului de masă şi şase finale ale sportului de performanţă — evident, toate in cadrul „Daciadei" — incheiem informaţiile şi consideraţiile generale, spre a face loc unor secvenţe şi relatări concrete din această duminică sportivă „plină“... reprezentativele municipiilor „Gheorghe Gheorghiu-Dej" şi Iaşi, la box, de selecţionata municipiului Bacău ş.a.m.d. Dintre sportivii clasaţi pe primele locuri la cele 11 discipline, am reţinut câteva nume, între care cel al muncitorului petrolist Constantin Darie din Momeşti, al muncitorului forestier Cătălin Vătafu din Comăneşti, ale operatoarelor chimiste Angela Pană şi Gabriela Ciorac din cadrul clubului muncitoresc Borzeşti. Au avut de cîştigat de pe urma acestui festival şi miile de muncitori de la combinatul petrochimic, termocentrala Borzeşti, întreprinderea de utilaj chimic, trustul de construcţii industriale, fabrica de confecţii şi alte unităţi, care au stat multe ore în aer liber, trăind atmosfera tinerească a Întrecerilor. Festivalul sportului muncitoresc din municipiul de pe Trotuş ne-a arătat că organizaţiile de sindicat şi U.T.C. din întreprinderile noastre industriale, sub directa conducere a organelor şi organizaţiilor de partid, pot desfăşura o bună activitate de antrenare a maselor de oameni al muncii la sport. Gheorghe BALTA corespondentul „Scinteil” „Cupa Sucevei“ şi „Raliul Bucovinei“ Sîmbătă şi duminică, pe stadionul Arini din municipiul Suceava au avut loc întrecerile din cadrul celei de-a 14-a ediţii a „Cupei Sucevei“ la atletism. La importantul concurs au luat parte aproape 200 de sportivi şi sportive din Botoşani, Bistriţa-Năsăud, Buzău, Iaşi, Maramureş, Roman şi Suceava. Dintre ei, cei mai buni s-au dovedit sucevenii şi ieşenii. In aceleaşi zile, in judeţul Suceava s-a desfăşurat o altă importantă întrecere sportivă : este vorba de competiţia automobilistică „Raliul Bucovinei“ (prima ediţie), contînd şi ca prim concurs din cadrul campionatului republican, categoria B. Au luat parte 52 de echipaje din 10 judeţe ale ţării. La capătul celor 550 km, cit a măsurat traseul, primele trei locuri in clasamentul general pe echipe au revenit echipajelor „Voinţa" Suceava, A.R.C. Iaşi, Nicolina Iaşi. Gh. PARASCAN corespondentul „Scînteii" Dintre mii de tineri pugilişti, s-au evidenţiat nu numai campionii La Galaţi, tradiţional şi important centru al boxului din ţara noastră, s-au desfăşurat în zilele săptămînii trecute campionatele naţionale ale juniorilor „mici“ şi „mari“ cu participarea sutelor de tineri pugilişti din numeroase asociaţii şi cluburi. Nu mai puţin de 18 localităţi şi-au împărţit cinstea de a avea reprezentanţi în cele 22 de meciuri decisive pe marele ring instalat în Palatul sporturilor din Galaţi. Multe dintre titlurile de campioni au fost cucerite de juniorii bucureşteni, brăileni, gălăţeni sau argeşeni, beneficiari ai unei instruiri mai bune şi mai îndelungate. Se cuvine totuşi să evidenţiem şi pe acei boxeri care n-au ciştigat medalii, dar a căror calificare la turneul final este un succes, dacă ţinem seama că în fazele preliminare ale acestei competiţii integrate „Daciadei“ s-au întrecut mii de tineri şi că au fost necesare mari eforturi de antrenament şi meciuri, specifice acestui dificil sport, pentru a urca etapă după etapă pînă la aceea in care se dobîndesc laurii. Să nu-i lăsăm deci nici pe aceştia să rămină anonimi, pentru că au dovedit bune cunoştinţe şi reale calităţi, cum este cazul cu Dichită Gigel din Iaşi, Burlacu Costel din Rîmnicu Sărat, Crişan Dorel şi Ciulean Mircea din Zalău — cărora numai experienţa mai mică sau un minus de pregătire le-au barat drumul spre titlurile la care rîvneau cu toată pasiunea lor de tineri boxeri. A bucurat mult şi evoluţia „greului“ Enache Ion din Bistriţia. Dotat cu o statură de adevărat viitor „colos al ringului“ (108 kg şi peste 1,88 înălţime), el s-a mişcat cu supleţe şi viteză, a dat dovadă de multă ambiţie şi tenacitate, dîrzenie şi curaj, făcîndu-l pe focşăneanul Grigoraş Mihai, component al lotului reprezentativ de juniori, să se întrebuinţeze la maximum pentru a-l întrece cu puţin la puncte. Să menţionăm că Enache invată box de vreo cinci luni şi că pină la finale avea la activ numai şase meciuri ! Tuturor tinerilor curajoşi care s-au urcat pe ringul finalelor de la Galati le dorim o viitoare prezenţă in boxul nostru de performanţă, realizînd astfel trecerea de la activitatea sportivă de masă la aceea mult mai riguroasă, care poate duce la marea satisfacţie a gloriei sportive. Eustaţiu MĂRGĂRIT preşedintele comisiei de tineret a Federaţiei române de box Rezultatele bune ale unei săptămîni bogate in competiţii internaţionale ne îndreaptă atenţia spre performerii români din cîteva ramuri de vîrf ale sportului nostru, performeri de larg renume, care atacă cu aceeaşi seriozitate locurile fruntaşe ale concursurilor, indiferenţi parcă la categoria valorică a acestora. Este o dovadă dintre cele mai grăitoare a clasei tehnice, întemeiată pe o pregătire fără oprire, tenace, adesea neştiută de publicul larg. Anul trecut, pe lacul Pancearevo, caiaciştii şi canoiştii români se acopereau de glorie cu ocazia campionatelor mondiale , în urmă cu puţine zile, pe pistele aceluiaşi lac. Vasile Dîba, Ivan Patzaichin, Lipat Varabiev, alţi laureaţi ai regatelor mondiale şi olimpice concurau cu un zel identic pentru titluri balcanice. Le-au cucerit pe toate cele 13, ca o demonstraţie a faptului că marii noştri performeri nu-şi îngăduie nici cea mai mică scădere de rezultat, că sint mereu plini de mîndrie şi severi cu ei înşişi cind e un joc prestigiul culorilor noastre sportive. Să le mulţumim şi pe această cale, dorindu-le noi împliniri, ale muncii lor îndîrjite de pregătire, cu ocazia regatei mondiale care se va desfăşura in luna august, în Iugoslavia. Atitudini de înaltă conştiinţă sportivă şi patriotică se desprind, de asemenea, din comportarea gimnaştilor noştri fruntaşi, aflaţi într-un turneu în Italia. Primii gimnaşti din formaţiile româneşti — Nadia Comăneci şi, respectiv, Dan Grecu — evoluează la nivelul întrecerii mondiale, colegele şi colegii ridică notarea la diferitele aparate cu mult dincolo de exigenţele unor întreceri bilaterale între echipe reprezentative. Nu-i un secret că lumea gimnasticii urmăreşte cu cea mai mare atentie din vara anului 1976 incoace fiecare pas al Nadiei Comăneci, multipla campioană olimpică si sportiva nr. 1 în această deosebit de interesantă ramură. In noul sezon international, care va culmina cu turneul mondial din luna octombrie, renumita performeră româncă si-a făcut ceva mai tîrziu reintrarea in concursuri oficiale internationale. Dar a reintrat la nivelul care a ui- REVISTA COMPETIŢIILOR uit şi continuă să uimească publicul amator de gimnastică şi pe specialişti. Nota „10“, notă a perfecţiunii, s-a înscris de multe ori după exerciţiile Nadiei şi in Italia, iar radioteleviziunea şi marile agenţii de presă au răspîndit repede veştile în toate ţările. Să nu greşim, totuşi, nn a crede că numai prin talent excepţional Nadia merită şi dobindeşte nota zece in şir. In evoluţia acestei sportive, pe care milioanele de români o îndrăgesc atît de mult, au intervenit destule schimbări importante. Iar aceste schimbări au făcut necesare un proces de reconsiderare ştiinţifică a datelor sportive şi o muncă intensă de reantrenare pe măsura acelor aptitudini care se dovedesc pe mai departe de totală excepţie în plan mondial. Astăzi, extraordinara gimnastă a României lucrează mai mult şi cu mai multă seriozitate decit atunci cind era o fetiţă cu panglici incodite. Pină a pune la punct noile exerciţii şi elemente, Nadia şi grupul de tehnicieni care o antrenează a trebuit să lucreze mult mai mult, fie şi pentru motivul că elementele tehnice prezentate în 1976 şi 1977 au fost intre timp depreciate în codul de punctaj al federaţiei internaţionale (deşi, în treacăt fie zis, şi astăzi numai foarte puţine sportive se arată în stare să le execute corect). Să mai adăugăm aici că, prin decizia aceluiaşi for, se instituie anual campionate mondiale, ceea ce înseamnă că an de an gimnastele din vîrful ierarhiei vor fi obligate să prezinte mereu alte elemente, originale în drum spre olimpiadă. Iată că astfel notele „de zece“ la exerciţiile obligatorii pentru campionatele mondiale şi la cele „liber alese“ (dar, „alese“ în lumina codului de punctaj modificat), ne prezintă în noi dimensiuni activitatea de pregătire pe care o săvîrşesc Nadia, colegele ei, tehnicienii echipei. Să le mulţumim şi acestora, cum le-am mulţumit reprezentanţilor noştri de la caiac şi canoe, dorindu-ie asemenea să culeagă roadele muncii lor pricepute şi dîrze la turneul din toamnă al celor mai bune gimnaste din lume. Valeriu MIRONESCU Mereu la cota cea mai înaltă a întrecerii internaţionale Festivalul sportului muncitoresc în oraşul petrochimiştilor de pe Trotuş Timp de două zile, municipiul „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ a găzduit, în cadrul „Daciadei“, un amplu festival al sportului muncitoresc. Anul acesta, la cea de-a treia ediţie a festivalului sportului muncitoresc, organizat sub egida U.G.S.R., au răspuns prezent aproape 800 de tineri şi tinere din judeţele Iaşi, Vaslui, Vrancea, Neamţ, Suceava, ,şi, bineînţeles, Bacău. Au venit aici în acest oraş care este şi un centru naţional al gimnasticii româneşti, cunoscut pe întreg globul pămîntesc prin Nadia Comăneci, Teodora Ungureanu şi mai tinerele lor colege — reprezentanţi ai unor mari asociaţii sportive sindicale din întreprinderi cu nume răsunătoare chiar peste hotarele ţării, cum sunt Uzina de fire şi fibre sintetice Săvineşti, „Penicilina“ şi „Ţesătura“ din Iaşi, „Rulmentul“ din Birlad, „Confecţia“ Focşani, C.S.M. Borzeşti, „Textila“ Buhuşi şi multe altele. S-au desfăşurat întreceri la cros, ciclism, handbal, judo, popice, şah, tenis de cîmp şi tenis de masă, volei, box şi fotbal. Ele au fost plăcute, viu disputate şi de un bun nivel tehnic. Trofeele puse în joc au fost ciştigate, de exemplu, la handbal, de fotbal. E rindul timişorenilor... să ocupe primul loc Au mai rămas şase etape din cele 34 cite are campionatul primei noastre divizii. După meciul Politehnica — Steaua 4—1, timişorenii au trecut pe primul loc în clasament (33 p.) , telespectatorii, martori la desfăşurarea celei de-a doua reprize a acestei partide, vor cădea de acord că „Poli“ s-a dovedit o bună echipă, care a ciştigat pe merit şi că tot prin merite se află astăzi in situaţia de fruntaşă a clasamentului. Pe poziţia secundă, de asemenea, cu 33 puncte, a urcat din nou F.C. Argeş (4-1 cu S.C. Bacău), in timp ce Steaua şi Sportul studenţesc (3—0 cu F.C. Olimpia), ambele cu cite 32 puncte, se menţin în disputa pentru titlul de campioană. Celelalte rezultate : U.T.A. — F.C. Constanta 2—1, A.S.A. — Jiul 1—1, Dinamo — F.C. Bihor 2—0, F.C. Corvinul — Universitatea Craiova 1—1, C.S. Tîrgovişte — F.C. Petrolul 0—0, Politehnica Iaşi — F.C.M. Reşiţa 3—0. In divizia B, seria I. Gloria Buzău — Steagul roşu 1—0 şi Oltul Sf. Gheorghe — F.C.M. Galaţi 1—0 sunt rezultate deosebit de importante pentru primele locuri . Gloria are acum 41 p., iar F.C.M. Galaţi 38 p. In seria, secundă, aglomeraţie la primele locuri : F.C. Chimia Rm. Vîlcea — 34 p.. Metalul Plopeni — 33 p.. Progresul Vulcan — 32 p.. Dinamo Slatina şi Rapid — cîte 30 p. In seria a IlI-a, o nouă victorie a liderilor : C.F.R. Timişoara — F.C. Baia Mare 0—2 , dar şi succese ale contracandidatelor din Cluj-Napoca : Minerul Lupeni — „0“ 0—1 şi C.F.R. — Victoria Cărei 8—0 (1). Campionatul diviziei A se întrerupe pînă la 18 mai pentru a se face faţă pregătirii unui meci amical foarte interesant pe care reprezentativa noastră îl va susţine la Bucureşti (duminică, 14 mai) cu una dintre cele mai puternice echipe europene, reprezentativa U.R.S.S. La pregătirile lotului prim, al cărui program l-am anunţat pe larg intr-unul din numerele trecute, au fost convocaţi alti doi jucători — Doru Nicolae (F.C. Argeş) şi Giurgiu (U.T.A.), jucători tineri care s-au evidențiat in meciurile de campionat. BOX : Surprize în campionatele mondiale Cea de-a patra reuniune a campionatelor mondiale de box de la Belgrad a fost marcată de cîteva rezultate surpriză. La categoria grea, tinărul pugilist francez Dominique Nato, în virstă de 21 de ani, a reușit să-l învingă la puncte, cu o decizie de 3—2, pe cunoscutul campion sovietic Igor Vîsoţki, unul dintre favoriţii la titlul categoriei. în limitele categoriei până, bulgarul T. Andrejkowski a obţinut victoria la puncte în faţa campionului european R. Nowakowski (R.D. Germană). Tot ca o surpriză poate fi apreciată şi victoria vest-germanului Ernst Müller (semimijlocie) In faţa bulgarului Piemen Yankov. Alte rezultate înregistrate : pană : Ribakov (U.R.S.S.) b. ab. Stengram (Thailanda) ; Ristici (Iugoslavia) b.p. Radman (Suedia) ; Jumawan (S.U.A.) b.p. Zoumansi (Coasta de Fildeş) ; semimijlocie : Iliadis (Grecia) b.p. Perez (Spania) ; Coreea (Cuba) b. ko Adebeye (Nigeria) ; grea : Tubbs (S.U.A.) b.p. Lévai (Ungaria) ; Vujkovici (Iugoslavia) b.p. G. Skrzecz (Polonia) ; Suvandjiev (Bulgaria) b.p. Kaya (Turcia) ; Fanghanel (R.D. Germană) b. ko 2 pe Hussing (R.F. Germania). IN CÎTEVA RÎNDURI Rugbi La Barcelona, intr-un meci pentru campionatul european de rugbi — „Cupa F.I.R.A.“, echipa Spaniei a întrecut cu scorul de 20—13 (7—13) echipa Cehoslovaciei. In clasamentul campionatului conduce echipa Franţei — 15 puncte, urmată de formaţiile României — 12 puncte, Spaniei — 8 puncte, Italiei — 8 puncte, Poloniei — 5 puncte şi Cehoslovaciei — 4 puncte. Au mai rămas de disputat două partide : Polonia — Spania şi Cehoslovacia — Polonia. Baschet Echipa masculină de baschet a României a terminat învingătoare în primul meci susţinut în cadrul Campionatului balcanic ce se desfășoară la Ankara, cistigind cu scorul de 89—81 (44—42) în fața formației Greciei. Intr-un alt joc din ziua a doua, selecționata Bulgariei a învins reprezentativa Turciei cu scorul de 81—67 (41—37).