Scînteia, iunie 1980 (Anul 49, nr. 11750-11774)

1980-06-19 / nr. 11765

■ „ 11 —----------- i ......................■ ............nr. 1 . ’——■ ■ ■ --------------------- ^^________________________________________________________________________” „' PRAGA Lucrările celei de-a XXXIV-a şedinţe a Sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc PRAGA 18 (Agerpres). Lucrările celei de-a XXXIV-a şedinţe a sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc au continuat, miercuri, la Praga cu examinarea problemelor privind stadiul coordonării planurilor economice ale ţărilor membre ale C.A.E.R. pe perioada 1981—1985, realizarea programelor speciale de colaborare pe termen lung şi sarcinile viitoare referitoare la lărgirea şi adincirea specializării şi cooperării internaţionale in producţie, în cadrul lucrărilor a luat cuvintul conducătorul delegaţiei Republicii Socialiste România, tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., primministru al guvernului român. (Cuvintarea se publică in pagina a I-a a ziarului). Au luat, de asemenea, cuvintul conducătorii celorlalte delegații. Lucrările sesiunii continuă. Tovarăşul Gustav Husak a primit pe şefii delegaţiilor şi pe reprezentanţii permanenţi la C. A. I. R. PRAGA 18 (Agerpres). — Miercuri după-amiază, tovarăşul Gustav Husak, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia, preşedintele Republicii Socialiste Cehoslovace, a primit pe şefii delegaţiilor şi pe reprezentanţii permanenţi la C.A.E.R., care participă la cea de-a XXXIV-a şedinţă a sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc. Cu acest prilej, tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., primul ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, a transmis din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, un salut cordial şi cele mai bune Urări de sănătate tovarăşului Gustav Husak, iar poporului Republicii Socialiste Cehoslovace — urări de succese in construcţia socialismului. Mulţumind, tovarăşul Gustav Husak l-a rugat pe primul ministru român să transmită tovarăşului Nicolae Ceauşescu un salut călduros şi cele mai bune urări de sănătate, precum și de prosperitate poporului român prieten. întrevederi ale primului ministru al guvernului român PRAGA 18 (Agerpres). — Miercuri după-amiază, tovarăşul nie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., primul ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, a avut o întrevedere cu tovarășul Edward Babiuch, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.U.P., preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Polone. In cadrul Intilnirii, care s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, prietenească, ambele părţi au exprimat dorinţa de a dezvolta relaţiile economice bilaterale, de a admnei colaborarea şi cooperarea in producţie. ★ PRAGA 18 (Agerpres). — Tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim ministru al guvernului, a avut o întrevedere cu tovarăşul Marcelino Dos Santos, membru al Comitetului Politic Permanent, secretar al C.C. al partidului „FRELIMO“ din Mozambic. Cu acest prilej au fost discutate, într-o atmosferă prietenească, unele probleme ale dezvoltării relaţiilor economice dintre cele două ţări, ala adincirii colaborării şi cooperării româno-mozambicane, precum şi unele aspecte ale situaţiei internaţionale. S-a exprimat dorinţa reciprocă de amplificare a relaţiilor economice bilaterale, in spiritul înţelegerilor şi convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae pe baze reciproc avantajoase, în spiritul înţelegerilor dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Edward Gierek. La întrevedere au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., şi tovarăşul Nicolae Constantin, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, iar din partea poloneză — Ryszard Karski, ministrul comerţului exterior şi economiei maritime, alte persoane oficiale. * Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşul Samora Machel, preşedintele partidului „FRELIMO“, preşedintele Republicii Populare Mozambic. ★ Primul ministru al guvernului român s-a intilnit, de asemenea, cu S. A. Keshtmond, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Democratic al Poporului, viceprimministru al guvernului şi ministrul planificării din Afganistan. Cu acest prilej s-a făcut un schimb de păreri cu privire la dezvoltarea relaţiilor de cooperare economică, precum şi la unele aspecte ale situaţiei internaţionale. Convorbiri ale reprezentantului P.C.R. la Congresul Partidului Avangarda Populară din Costa Rica SAN JOSE 18 (Agerpres). — La Încheierea lucrărilor celui de-al XIII-lea Congres al Partidului Avangarda Populară din Costa Rica, tovarășul Petre Lupu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Colegiului Central de Partid, reprezentantul Partidului Comunist Român la congresul comuniştilor costaricani, a transmis din însărcinarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, calde felicitări şi cele mai bune urări de succes tovarăşului Manuel Mora Valverde in îndeplinirea sarcinilor de mare răspundere de secretar general al partidului, spre binele si fericirea poporului costarican. Tovarăşul Manuel Mora Valverde a rugat să se transmită tovarăşului Nicolae Ceauşescu cele mai cordiale mulţumiri pentru urările ce i-au fost transmise. Tovarăşul Petre Lupu a avut o întrevedere cu Alvaro Montero Mejia, secretar general al Partidului Socialist din Costa Rica, şi Mario Devandas Brenes, membru al Comisiei Politice a partidului, deputat. Cu acest prilej a avut loc un schimb de mesaje de salut între tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şi conducătorul Partidului Socialist din Costa Rica, în discuţiile ce au urmat, apreciindu-se ca deosebit de pozitive relaţiile statornicite între cele două partide, s-a exprimat dorinţa reciprocă de a le consolida, în interesul mişcării muncitoreşti, al popoarelor celor două ţări, al progresului social si păcii in lume. întîlnîri ale delegaţiei P.C.R. la Cairo CAIRO 18 (Agerpres). — In cadrul vizitei oficiale pe care o întreprinde in Egipt, la invitaţia Partidului National Democrat, partid de guvernămint, delegaţia Partidului Comunist Român, condusă de tovarăşul Ion Coman, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., a avut o întîlnire cu dr. Sofi Abu Taleb, membru al Biroului Politic al P.N.D., preşedintele Adunării Poporului din R.A. Egipt. Au participat Mohamed Rashwan, vicepreşedintele Adunării Poporului. Sayed Zaki, preşedintele Comisiei pentru administraţie locală a Adunării Poporului, preşedintele Asociaţiei de prietenie egipteano-română. A fost prezent, de asemenea, ambasadorul României in Egipt, Ion Iosefide. Preşedintele Adunării Poporului a R.A. Egipt a dat o înaltă apreciere activităţii desfăşurate de preşedintele Republicii Socialiste România, secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru dezvoltarea şi diversificarea raporturilor de trainică prietenie şi colaborare rodnică dintre cele două ţări, partide şi popoare, contribuţiei de prim ordin a conducătorului statului român la soluţionarea marilor probleme ale contemporaneităţii, inclusiv a situaţiei din Orientul Mijlociu. Dr. Sofi Abu Taleb a subliniat că preşedintele NicolaeCeauşescu trezeşte admiraţia şi recunoştinţa poporului egiptean, fiind un prieten sincer şi de nădejde al Egiptului şi al celorlalte popoare arabe, plasindu-se intre personalităţile de seamă ale vieţii, politice contemporane. Au fost trecute in revistă o serie de aspecte ale colaborării dintre cele două ţări, îndeosebi in domeniul economic, în cadrul discuţiilor s-a relevat contribuţia pe care trebuie s-o aducă parlamentarii din cele două ţări la dezvoltarea şi adincirea pe toate planurile a relaţiilor româno-egiptene, la statornicirea unui climat de pace, înţelegere şi colaborare internaţională, pe baza respectării de către toate statele a principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, a neamestecului în treburile interne, nefolosirii forţei şi ameninţării cu forţa, a dreptului fiecărui popor de a decide de sine stătător calea dezvoltării economice şi sociale. Delegaţia Partidului Comunist Român a avut, de asemenea, o convorbire cu Sayed Zaki, secretar al P.N.D., preşedintele grupului parlamentar al P.N.D. pentru oraşul Cairo, preşedintele Asociaţiei de prietenie egipteano-română, vizînd dezvoltarea raporturilor dintre cele două asociații de prietenie spre mai buna cunoaștere dintre cele două popoare. - Inaugurarea Băncii mixte româno-italiene ROMA 18 (Agerpres). — La Milano a avut loc ceremonia inaugurării oficiale a Băncii mixte românoitaliene, în alocuţiunile rostite cu acest prilej, prof. Giannino Parravicini, preşedintele băncii, Vasile Voloşeniuc, preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Române de Comerţ Exterior. Carlo Frananzani, subsecretar de stat la Ministerul Trezo- ■ reriei, şi Ion Mărgineanu, ambasadorul ţării noastre, au relevat semnificaţia înfiinţării băncii, contribuţia pe care aceasta este chemată să o dea la dezvoltarea raporturilor economice româno-italiene. Au participat membri ai parlamentului, reprezentanţi ai marilor bănci italiene, oameni de afaceri, reprezentanţi ai autorităţilor locale. MOSCOVA Consultări româno-sovietice MOSCOVA 18. — Trimisul Agerpres Gh. Ciobanu transmite : în perioada 16—18 iunie, la Moscova au avut loc consultări între conducerile ministerelor de externe ale Republicii Socialiste România și Uniunii Sovietice. Cu acest prilej, Constantin Oancea, adjunct al ministrului afacerilor externe al Republicii Socialiste România, a efectuat un schimb de păreri cu A. G. Kovaliov, adjunct al ministrului afacerilor externe al U.R.S.S., cu privire la unele aspecte ale dezvoltării relaţiilor româno-sovietice şi asupra unor probleme internaționale actuale de interes comun. Adunare festivă dedicată aniversării lui Tudor Vladimirescu MOSCOVA 18 (Agerpres). — Sub auspiciile Asociaţiei de prietenie sovieto-română, la Casa prieteniei popoarelor din Moscova a avut loc o adunare festivă dedicată împlinirii a 200 de ani de la naşterea lui Tudor Vladimirescu, conducătorul revoluţiei de la 1821. S. L. Egorova, candidat in stiinte istorice, si Nicolae Stinea, consilier al ambasadei noastre la Moscova, au evocat personalitatea revoluţionarului Tudor Vladimirescu. Au participat A. G. Tukanova, prim-vicepresedinte al conducerii centrale a A.P.S.R., membri ai conducerii A.P.S.R., oameni de stiintă si cultură, un numeros public. Manifestare cu prilejul „Centenarului relaţiilor diplomatice româno-americane" WASHINGTON 18 (Agerpres). Cu prilejul aniversării a 100 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice dintre România şi Statele Unite ale Americii, la Biblioteca română din New York a avut loc vernisajul expoziţiei documentare de fotografii „Centenarul relaţiilor diplomatice româno-americane“. Deschizînd expoziţia, Maria Groza, adjunct al ministrului afacerilor externe, a subliniat semnificaţia evenimentului, arătînd că relaţiile româno-americane au cunoscut an de an o dezvoltare rapidă si amplă, ca urmare a întilnirilor si convorbirilor dintre preşedinţii celor două ţări, a înţelegerilor si documentelor convenite la cel mai înalt nivel. In cuvintul său, ambasadorul Richard Petree, reprezentant adjunct al S.U.A. la O.N.U., împuternicit de Departamentul de Stat să reprezinte guvernul Statelor Unite la această manifestare, a apreciat că expoziţia reflectă în mod strălucit creşterea relaţiilor dintre cele două ţări in toate domeniile — economic, politic si cultural. „Vizita in Statele Unite din aprilie 1978 a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, in cursul căreia şeful statului român a avut întilniri importante si rodnice cu preşedintele Jimmy Carter, este de o deosebită importanţă“ — a subliniat vorbitorul. „Statele Unite — a declarat el — respectă poziţia clară a României în problemele internationale importante, fată de care adoptă o atitudine consecventă principiilor integrităţii teritoriale, suveranităţii nationale si neamestecului in treburile interne, împărtăşim si noi aceste principii, pe care le considerăm deosebit de importante în condiţiile actualei situaţii internaţionale“. în încheiere, vorbitorul a exprimat speranţa că relaţiile dintre S.U.A. şi România vor continua în acelaşi spirit alînţelegerii şi respectului reciproc ce a caracterizat şi primul secol al raporturilor diplomatice. Vizita delegaţiei P. C. R. in Franţa PARIS 18 (Agerpres). Miercuri a început vizita pe care o întreprinde în Franţa, la invitaţia Partidului Adunarea pentru Republică (R.P.R.), delegaţia P.C.R., condusă de tovarăşul Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat. In cursul dimineţii, delegaţia s-a intilnit, la primăria oraşului Paris, cu Jacques Chirac, preşedintele Partidului Adunarea pentru Republică. Au luat parte tovarăşii Ion Totu, membru al C.C. al P.C.R., director general al Institutului central de cercetări economice, şi Eugen Florescu, membru supleant al C.C. al P.C.R., adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R. Din partea franceză au fost prezenţi Jean de Lipkowski, secretar naţional al R.P.R. pentru problemele internaţionale, Roger Romani, senator, Noeile Devaurin, membru al Consiliului Politic al partidului. Pierre Bas, deputat, de Steawsky, consilier. A fost, de asemenea, prezent Corneliu Mănescu, ambasadorul României la Paris. Exprimind satisfacţia pentru bunele relaţii existente între Franţa şi România, între cele două partide. Jacques Chirac, preşedintele R.P.R., a dat expresie respectului pe care îl poartă preşedintelui României, bucuriei de a se întilni, în curind, în calitate de primar al Parisului, cu tovarăşul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. Arătînd că păstrează o vie impresie din timpul primei vizite a şefului statului român în Franţa, preşedintele Adunării pentru Republică şi-a exprimat convingerea că noua vizită la nivelul cel mai înalt va contribui la dezvoltarea in continuare a bunelor raporturi româno-franceze pe multiple, planuri Mulţumind pentru primirea călduroasă şi aprecierile făcute, şeful delegaţiei române a transmis preşedintelui R.P.R. un salut din partea conducerii Partidului Comunist Român, a secretarului său general. Delegaţiile celor două partide au apreciat că bunele relaţii dintre P.C.R. si R.P.R. constituie o contribuţie la realizarea unui climat de destindere, pace si înţelegere între popoarele din Europa, in spiritul prevederilor Aodului final de la Helsinki. Procedând la un schimb de opinii asupra unor aspecte ale situaţiei internaţionale actuale, delegaţiile s-au pronunţat pentru continuarea şi intensificarea eforturilor în favoarea destinderii, a securităţii în Europa şi a dezarmării, pentru soluţionarea pe cale paşnică a tuturor problemelor litigioase, pentru progresul şi prosperitatea tuturor popoarelor. ★ In aceeaşi zi au început convorbirile dintre delegaţiile Partidului Comunist Român şi Adunării pentru Republică (R.P.R.). Delegaţia franceză la convorbiri este condusă de Maurice Couve de Murville, preşedintele Comisiei de politică externă a Senatului. In cadrul convorbirilor s-a făcut un amplu schimb de vederi privindraporturile bilaterale, precum şi referitor la poziţiile celor două partide faţă de principalele probleme ale vieţii internaţionale. S-a subliniat cu satisfacţie dezvoltarea bunelor relaţii de colaborare dintre România şi Franţa. Ambele părţi au exprimat dorinţa adincirii şi extinderii cooperării dintre P.C.R. şi R.P.R., convinse fiind că aceasta serveşte pe deplin întăririi prieteniei tradiţionale şi conlucrării fructuoase dintre popoarele român şi francez. A fost menţionată, de asemenea, dorinţa celor două partide de a-şi aduce contribuţia la promovarea unui climat de pace şi destindere in Europa şi în întreaga lume. Convorbirile se desfăşoară intr-o atmosferă cordială. LUPTA ANTIAPARTHEID IN AFRICA DE SUD Incidente violente între demonstranţi şi forţele poliţieneşti • Cele mai puternice manifestaţii împotriva apartheidului din Africa de Sud după evenimentele de la Soweto • 36 de persoane ucise şi 200 rănite CAPETOWN 18 (Agerpres). — In ultimele două zile. in marile suburbii africane ale principalelor oraşe din Africă de Sud au fost organizate puternice demonstraţii ale populaţiei de culoare in semn de protest faţă de practicile represive şi discriminatorii ale regimului minoritar de la Pretoria. Potrivit agenţiilor United Press International şi France Presse, este vorba de cele mai intense manifestaţii de acest gen desfăşurate în Africa de Sud după evenimentele de la Soweto din 1976. Ele au fost iniţiate pentru a marca împlinirea a patru ani de la singeroasele represiuni din 1976 şi, totodată, pentru a demonstra voinţa populaţiei de culoare, majoritară în ţară, de a continua lupta pentru recunoaşterea drepturilor sale legitime, în timpul acestor acţiuni de protest au avut loc incidente violente între demonstranţi şi forţele poliţieneşti, care au intervenit cu brutalitate pentru imprăştierea manifestanţilor, făcînd uz de arme si grenade cu gaze lacrimogene. Potrivit agenţiilor U.P.I. şi A.P., cuvintul de ordine al politiei a fost „impuscă si ucide“, astfel incit, potrivit primelor informaţii, numai la Capetown au fost omorite 36 de persoane și peste 200 rănite. FREETOWN Deschiderea lucrărilor sesiunii Consiliului ministerial al O. U. A. FREETOWN 18 (Agerpres). — La Freetown, capitala Republicii Sierra Leone, s-au deschis, miercuri, lucrările celei de-a 35-a sesiuni a Consiliului Ministerial al Organizaţiei Unităţii Africane (O.U.A.), consacrată pregătirii conferinţei la nivel înalt ce urmează să înceapă in cursul lunii iulie. Principala problemă aflată pe ordinea de zi a reuniunii pregătitoare o constituie examinarea situaţiei din teritoriile africane aflate incă sub dominaţia unor regimuri rasiste minoritare, precum şi elaborarea unei strategii vizind impulsionarea procesului de decolonizare deplină a continentului african. In discursul inaugural, preşedintele ţării-gazdă, Siaka Stevens, a condamnat politica de apartheid a regimului rasist de la Pretoria, precum şi refuzul acestuia de a se supune hotăririlor O.N.U. privind accesul la independență al poporului namibian. Conferinţa internaţională a muncii „Interdependenţele din lumea contemporană impun sporirea asistenţei ţărilor bogate in favoarea celor sărace" GENEVA 18 (Agerpres). — Luînd cuvintul, marti, in fata participanţilor la lucrările celei de-a 66-a Conferinţe internaţionale a muncii, care se desfăşoară la Geneva, preşedintele Republicii Elene, Constantin Caramanlis, a subliniat necesitatea de a se intensifica eforturile pentru soluţionarea marilor probleme ce confruntă omenirea,intre care a menţionat cu prioritate criza energetică şi inflaţia. Referindu-se la căile prin care comunitatea internaţională poate rezolva aceste probleme, şeful statului elen a menţionat, pe un loc prioritar, stăvilirea cursei înarmărilor şi realizarea dezarmării. „Pentru realizarea obiectivelor menţionate şi, în general, pentru restabilirea echilibrului în economia mondială — a declarat președintele Greciei — este nevoie de fonduri. Iar aceste fonduri există. Dar ele sunt utilizate in scopuri nu numai neproductive, ci si periculoase, cum sint cheltuielile pentru arme, in scopuri militare“. Referindu-se la agravarea şomajului in statele industrializate si in ţările lumii a treia, presedintele elen a arătat că interdependentele din lumea contemporană impun colaborarea dintre cele două categorii de state si sporirea asistentei ţărilor bogate in favoarea celor sărace. • Prelungirea mandatului Forţei Interimare a O.N.U. în Liban NAŢIUNILE UNITE 18 (Agerpres). — Consiliul de Securitate a hotărit — cu 12 voturi pentru, două abţineri şi o neparticipare la vot — prelungirea de o nouă perioadă de şase luni, respectiv pînă la 19 decembrie a.c., a mandatului Forţei Interimare a O.N.U. în Liban (UNIFIL). Rezoluţia — transmite agenţia France Presse — cere UNIFIL să asigure îndeplinirea „integrală“ a mandatului său „în totalitatea zonei de operaţiuni din sudul Libanului pină la frontierele recunoscute internaţional“, în preambulul său, rezoluţia subliniază că „situaţia actuală are serioase consecinţe pentru pacea şi securitatea în Orientul Mijlociu“. Ea reafirmă cererea consiliului de a se respecta cu stricteţe „integritatea teritorială unitatea, suveranitatea şi independenţa politică a Libanului“. „Cursa înarmărilor este total incompatibilă cu îmbunătăţirea condiţiei umane“ — declară secretarul general al O.N.U. NEW YORK 18 (Agerpres). — Luînd cuvintul la conferinţa intitulată „Cursa înarmărilor şi specia umană“, convocată de organizaţii neguvernamentale asociate la Organizaţia Naţiunilor Unite, secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, a avertizat că securitatea nu poate fi asigurată prin superioritatea forţei armate — transmite agenţia U.P.I. Cursa înarmărilor este „total incompatibilă“ cu îmbunătăţirea condiţiei umane. El a relevat că intensificarea cursei înarmărilor nu mai este un efect al încordării, ci, dimpotrivă, a devenit ea însăşi una dintre cauzele acesteia. Argumentînd cu exemple vii incompatibilitatea dintre cursa înarmărilor si eforturile de îmbunătăţire a condiţiei umane, Waldheim a arătat intre altele : Puterea explozivă existentă astăzi in lume este mai mare decit cantitatea de alimente pe persoană evaluată in unităti de greutate ; cursa Înarmărilor continui intr-un ritm de un milion de dolari pe minut ; capacitatea armelor de distrugere in masă este de zece ori mai mare decit ar fi suficient pentru nimicirea întregii omeniri. Cheltuielile destinate timp de un deceniu luptei Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii pentru eradicarea variolei se cifrează în total la 300 milioane dolari, atit cit este „preţul cîtorva bombardiere supersonice moderne“. Cheltuielile legate de eliminarea malariei in lume, din cauza căreia un milion de copii mor anual numai in Africa, sunt evaluate la aproximativ 2 miliarde dolari anual — sumă cheltuită in mai puţin de două zile in scopuri militare. Secretarul general al O.N.U. a subliniat necesitatea stringentă ca opinia publică să exercite presiuni asupra guvernelor in scopul înfăptuirii dezarmării. În sprijinul convocării Conferinţei mondiale de dezarmare NAŢIUNILE UNITE 18 (Ager, pres). — La sediul din New York, al Naţiunilor Unite s-au deschis lucrările unei noi sesiuni a Comitetului special al O.N.U. pentru pregătirea Conferinţei mondiale de dezarmare, organism din care fac parte 40 de state. In cadrul primei şedinţe a comitetului, participanţii au luat cunoştinţă de răspunsurile guvernelor unor state membre ale O.N.U. privind posibilităţile de convocare a Conferinţei mondiale de dezarmare, din care rezultă că un mare număr de ţări se declară in favoarea acestei reuniuni. In funcția de președinte al comitetului special a fost ales reprezentantul statului Sri Lanka, N. Rapasubramaniam. ’AGENŢIILE DE PRESA - pe scurt satelitului constă in culegerea de I informaţii necesare prospectării resurselor naturale ale Pămintului. I Informaţiile ştiinţifice se transmit I de satelit spre Centrul de stat de cercetări ştiinţifice pentru studierea mediului ambiant si resurselor naturale, unde se prelucrează in ve- I derea utilizării. GREVA LA UZINELE „FIAT“. Marti a avut loc o grevă de trei ore la întreprinderile firmei „Fiat“ de pe intreg teritoriul Italiei. Gre- I tişitii si-au exprimat astfel sprijinul , fată de cererea organizaţiilor sin- dicale privind realizarea unui nou contract de muncă în cadrul „Fiat“. Sindicatele pe ramură au anunţat că o nouă grevă la scară naţiona- l lă, cu o durată de patru ore, se va desfăşura săptâmîna viitoare. După cum s-a mai anunţat, firma „Fiat“ a hotărit recent să pună in situaţia de şomaj tehnic partial I 75 000 de muncitori, o zi pe săptămină, in cursul lunii iunie. PROGRAM PETROLIER IN COLUMBIA. Guvernul Columbiei a apreciat că exploatarea zăcăminte- I lor de petrol ale ţării va permite ca la sfîrşitul actualului deceniu întregul necesar intern să fie acoperit din resurse proprii. Potrivit pro- gramului de explorări petroliere, dat publicităţii la Bogota, în următorii zece ani vor fi forate aproape 720 de noi puţuri, ceea ce va permite ca în 1989 să se producă 450 mill- I oane de barili suplimentar, extrac- I ţia totală ridicîndu-se astfel la 769 milioane de barili. APROXIMATIV 13,6 MILIOANE DE COPII SUB CINCI ANI, dintre care 96 la sută din ţările in curs de dezvoltare, mor anual ca urmare a maladiilor transmise prin intermediul apei. Aceste estimări sunt conţinute intr-un comunicat al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, in urma unei reuniuni care a avut loc la Geneva. CONVORBIRI IUGOSLAVO-TUNISIENE. La Tunis au avut loc convorbiri între primul ministru al Tunisiei, Mohamed Mzali, si Tipe Iakovlevski, secretar executiv al Prezidiului C.C. al U.C.I. — informează agenţia Tanjug. In cursul convorbirilor, dezvoltarea cooperării dintre Iugoslavia si Tunisia a fost apreciată ca pozitivă, fiind, totodată, exprimată dorinţa părţilor de a o promova în continuare in toate domeniile. De asemenea, cele două parti si-au exprimat dorinţa de a continua cooperarea pe plan international, in special in cadrul mișcării de nealiniere. ÎNTREVEDERE. La Bonn a avut loc o întrevedere între regele Khalid al Arabiei Saudite și cancelarul federal al S. F. Germania, Helmut Schmidt, consacrată extinderii colaborării dintre cele două țări şi examinării problemelor internaţionale actuale, inclusiv a situaţiei economice mondiale — relatează agenţia D.P.A. La întrevedere au participat o serie de miniştri saudiţi şi vestgermani. Agenţia adaugă că au avut loc, de asemenea, convorbiri intre ministrul de externe al R.F.G., Hans-Dietrich Genscher, şi ministrul de externe al Arabiei Saudite, Saud Al. Faisal, care au examinat situaţia din Orientul Mijlociu şi alte chestiuni de interes bilateral. SECRETARUL DE STAT AL S.U.A., Edmund Muskie, va face o vizită in Japonia la 29 iunie, după ce va participa la reuniunea ţărilor membre ale A.S.E.A.N., a anuntat purtătorul de cuvint oficial al Departamentului de Stat. Edmund Muskie urmează să se intilnească cu ministrul de externe nipon, Saburo Okita. DECORARE. Ambasadorului român la Abidjan, Ion Dumitru, i-a fost inmînată decoraţia „Mare ofiţer al Ordinului Naţional“, conferită de preşedintele Republicii Coasta de Fildeş, Felix Houphouet Boigny, pentru contribuţia adusă la dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi cooperare dintre cele două ţări şi popoare. VULCANUL BROMO, din estul Javei, a început din nou să erupă, după o perioadă de inactivitate de peste opt ani. După cum menţionează agenţia Antara, din craterul său ţîşnesc jeturi de noroi şi cenuşă pină la o înălţime de peste 200 de metri, concomitent cu producerea unor puternice explozii, la aproximativ fiecare cinci minute. In urma reactivării vulcanului, populaţia din satele situate în apropiere a început să fie evacuată. NEGOCIERI. La Geneva a avut loc miercuri o nouă reuniune a delegaţiilor U.R.S.S. şi S.U.A. în cadrul negocierilor bilaterale privind interzicerea armelor chimice. GRUPUL COMUNIST DIN PARLAMENTUL VEST-EUROPEAN, organ consultativ al C.E.E., l-a ales in unanimitate pe Guido Fanni presedinte al grupului, in locul lui Giorgio Amendola, decedat. Grupul este format din 44 de membri italieni si francezi. METEOR“. La 18 iunie, in Uniunea Sovietică a fost lansat un nou satelit artificial al Pămintului de tip „Meteor“. Sarcina principală a ■ Reuniunea grupului interguvernamental al „celor 77“ Posibilităţi largi pentru extinderea cooperării între ţările în curs de dezvoltare La Viena s-a încheiat zilele trecute reuniunea grupului interguvernamental ad-hoc al „celor 77“ privind cooperarea economică intre ţările in curs de dezvoltare. Convocat in temeiul hotărîrii reuniunii ministeriale a „Grupului celor 77“, grupul interguvernamental — la ale cărui lucrări au luat parte ţări in curs de dezvoltare din Africa, Asia, America Latină şi Europa, intre care şi România — a avut ca mandat să pregătească recomandări concrete de acţiune pentru extinderea cooperării economice între ţările în curs de dezvoltare într-o serie de domenii de interes vital, cum sunt : comerţul, energia, finanţele, materiile prime, tehnologia, industria, agricultura şi altele. Lucrările reuniunii au evidenţiat o dată mai mult disponibilităţile largi de cooperare intre ţările în curs de dezvoltare, interesul lor reciproc de a colabora pentru atingerea obiectivelor naţionale de dezvoltare economică şi propăşirea lor în ansamblu, pentru Întărirea solidarităţii lor. Favorizată de multiple premise obiective, cum sunt similitudinea problemelor cu care sunt confruntate in eforturile lor de dezvoltare, aspiraţiile lor comune pentru progres economic şi social, complementaritatea nevoilor, economiilor şi potenţialului lor, cooperarea economică între ţările in curs de dezvoltare, pe baza respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, a avantajului reciproc, se afirmă tot mai pregnant o componentă de seamă a făuririi noii ordini economice internaţionale. Pornind de la asemenea realităţi, grupul interguvernamental ad-hoc a adoptat, prin consens, un evantai larg de recomandări practice de acţiune, a căror realizare este de natură să deschidă cooperării economice intre ţările in curs de dezvoltare calea spre o etapă calitativ nouă. La loc de frunte In ansamblul lucrărilor reuniunii s-au aflat, fireşte, problemele acute privind energia, grupul interguvernamental subliniind necesitatea urgentă de a se intensifica măsurile de cooperare între ţările in curs de dezvoltare in acest domeniu şi formulînd recomandări de o deosebită însemnătate. Astfel, se are in vedere ca ţările în curs de dezvoltare exportatoare să ia măsuri concrete pentru a acorda celorlalte ţări in dezvoltare prioritate în asigurarea aprovizionării lor, pe bază de contracte directe între guverne. De o atenţie specială s-au bucurat, de asemenea, problemele promovării CORESPONDENTA DIN VIENA comerţului intre ţările in curs de dezvoltare. Exprimindu-şi satisfacţia faţă de faptul că ritmul comerţului intre ţările în curs de dezvoltare a depăşit, în ultimii ani, ritmul de creştere a comerţului mondial, grupul interguvernamental s-a pronunţat pentru accelerarea in continuare a acestuia şi a formulat o serie de recomandări, între care trecerea la negocierea sistemului global de preferinţe comerciale între ţările in curs de dezvoltare, crearea de întreprinderi comune si încheierea de acorduri comerciale pe termen lung, cooperarea în utilizarea capacităţilor existente şi crearea altora noi in domeniul transportului, comunicaţiilor etc. Avind în vedere înalta prioritate pe care componenta tehnologică poate si trebuie să o ocupe în ansamblul cooperării economice între ţările în curs de dezvoltare, grupul interguvernamental de la Viena a evidenţiat in acest sens necesitatea intensificării cooperării in formarea de cadre şi in cercetarea pentru dezvoltarea tehnologică, crearea de unităţi comune şi alte forme de reunire a eforturilor, potenţialului si resurselor in domeniul tehnologiilor. Aşa cum a rezultat şi din lucrările reuniunii, un vast potenţial de cooperare intre ţările în curs de dezvoltare oferă, de asemenea, punerea in valoare a resurselor de materii prime. Ţările in curs de dezvoltare au recomandat în acest scop crearea de mecanisme pentru prevenirea fluctuaţiei preţurilor la materii prime, întărirea asistenţei mutuale, inclusiv pe calea investiţiilor, in explorarea, exploatarea si prelucrarea materiilor prime. Posibilităţi vaste de cooperare reciproc avantajoase intre ţările in curs de dezvoltare oferă dezvoltarea industriei si agriculturii, domeniu in care grupul interguvernamental a preconizat o varietate largă de forme si modalităţi de conlucrare. Ansamblul recomandărilor grupului interguvernamental va fi supus spre aprobare reuniunii ministeriale a „Grupului celor 77“, ce urmează a avea loc in luna septembrie la New York, spre a deveni apoi, împreună cu programele de acţiune adoptate de acelaşi grup de state in ultimii ani, o platformă comună pentru promovarea largă a cooperării economice între ţările in curs de dezvoltare. România, care situează cooperarea cu celelalte ţări in curs de dezvoltare la rang de constantă a politicii sale externe, si-a adus, alături de ceilalţi membri ai „Grupului celor 77“, partea sa de contribuţie la lucrările reuniunii de la Viena şi la formularea recomandărilor adoptate, în rindul cărora se regăsesc reflectate o seamă de forme şi metode de cooperare economică reciproc avantajoasă practicate de tara noastră, pe care experienţa le impune tot mai mult in dialogul economic dintre ţările în curs de dezvoltare. M. BUHOARA REDACŢIA SI ADMINISTRAŢIA Cod 71 341 Bucureşti Piaţa Scînteii nr. 1 Tel. 17 60 10. 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi Instituţii, In străinătate, abonamentele se fac prin ILEXIM — departamentul export-import presă, P. O. BOX 136—137 telex : ll 226, București, str. 13 Decembrie nr. 3. Tiparul : Combinatul Poligrafic CASA SCÎNTEII 40 360