Scînteia, decembrie 1988 (Anul 57, nr. 14396-14422)

1988-12-01 / nr. 14396

SdNTEIÁ — joi 1 decembrie 1988 PAGINA 3 CUVlNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CAUŞESCU (Urmare din pag. I) partidului reprezintă garanţia supremă a mersului neabătut înainte al patriei noastre. (Urale şi aplauze puternice ; se scandează îndelung „Ceauşescu, România — stima noastră şi mîndria„Ceauşescu şi poporul!“). Pe drept cuvînt s-a subliniat, în acelaşi timp, că toate marile realizări obţinute sunt rezultatul muncii pline de abnegaţie a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, a întregului nostru popor, care, într-o deplină unitate, a înfăptuit şi înfăptuieşte neabătut politica internă şi externă a partidului şi statului nostru. Iată de ce acum, la încheierea acestor largi dezbateri şi a lucrărilor forumului nostru democratic, doresc să adresez, pentru toate aceste măreţe înfăptuiri, cele mai calde felicitări clasei noastre muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, întregului popor, împreună cu urarea de noi şi noi succese în realizarea programelor de dezvoltare economico-socială, de ridicare a patriei spre noi culmi de progres şi civilizaţie, de bunăstare şi fericire, de întărire a independenţei şi suveranităţii României ! (Urale şi aplauze puternice, prelungite, se scandează indelung „Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu, România — stima noastră şi mîndria!“). Stimaţi tovarăşi, In cadrul lucrărilor sale, înaltul forum democratic a dezbătut şi aprobat planurile de dezvoltare economico-sociale pe anul 1989, care au un rol de importanţă deosebită în realizarea celui de-al 8-lea plan cincinal. Intr-o deplină unanimitate au fost aprobate prevederile planurilor, măsurile în vederea înfăptuirii neabătute a programelor de organizare şi modernizare, de normare economico-financiară, de ridicare a calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, de creştere a productivităţii muncii, a eficienţei economice în toate sectoarele. Pe drept cuvînt s-a acordat o atenţie deosebită activităţii privind dezvoltarea relaţiilor economice internaţionale şi realizarea în cele mai bune condiţii a planului de export pe acest an, pe anul viitor şi pe întregul cincinal. Este necesar să punem în centrul activităţii ridicarea continuă a calităţii şi a nivelului tehnic al produselor, să facem astfel incit, în cincinalul următor, produsele româneşti să ocupe un loc de frunte, şi, în multe domenii, să fie pe primul plan din punct de vedere al calităţii şi nivelului tehnic. Dispunem de o minunată clasă muncitoare, cu o înaltă pregătire, de buni tehnicieni, de ingineri, de oameni de ştiinţă , avem o puternică bază materială, o industrie modernă. Avem deci tot ceea ce e necesar pentru a realiza o producţie de înaltă calitate, competitivă cu cele mai bune pe plan mondial — şi trebuie să realizăm aceasta ! (Aplauze puternice, prelungite). Se poate spune că întregul forum democratic a subliniat necesitatea creşterii mai puternice a rolului cercetării, a ştiinţei, în toate sectoarele, a perfecţionării activităţii de învăţămînt, de ridicare continuă a nivelului profesional, tehnic, ştiinţific, cultural al tuturor cadrelor, al tuturor oamenilor muncii. Cu deplin temei s-a subliniat că, numai pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii universale, se poate asigura înfăptuirea neabătută a planurilor şi programelor de dezvoltare economico-socială, de ridicare continuă a patriei noastre pe noi culmi de progres, de creştere continuă a nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului. Intr-o deplină unanimitate a fost adoptat programul privind autoconducerea şi autoaprovizionarea, care asigură baza materială pentru îmbunătăţirea aprovizionării în toate domeniile de activitate. Acum este necesar să fie luate toate măsurile pentru a realiza, în cele mai bune condiţii, prevederile acestui program. Aş atrage în mod deosebit atenţia tuturor organelor centrale, ministerelor, consiliilor populare şi comitetelor judeţene de partid de a acorda o grijă deosebită, permanentă, realizării prevederilor programului de autoaprovizionare centrală şi locală, bunei aprovizionări a populaţiei în spiritul politicii partidului nostru, în care omul constituie obiectivul central, bunăstarea şi fericirea poporului reprezintă esenţa politicii partidului, a societăţii socialiste pe care o edificăm în România. (Urale şi aplauze puternice, prelungite , se scandează indelung „Ceauşescu şi poporul!“). Prin adoptarea, în deplină unanimitate, a orientărilor pentru cel de-al 9-lea plan cincinal şi pentru deceniul anilor 1991—2000 şi, în unele domenii, şi pentru primul deceniu al secolului al XXI-lea, dispunem de minunate perspective privind dezvoltarea continuă a patriei noastre, de înfăptuire neabătută a Programului partidului, de ridicare a României la un nivel tot mai înalt de civilizaţie. Tot ceea ce am realizat pînă acum, hotărîrea fermă de a întări proprietatea socialistă — de stat şi cooperatistă —, de a perfecţiona activitatea ideologică, politico-educativă, de formare a omului nou, de creştere a rolului partidului ca forţă politică conducătoare — centrul vital al întregii naţiuni — dau garanţia că tot ceea ce ne propunem se va realiza prin munca unită a întregului nostru popor. Acum este necesar să trecem cu toată hotărîrea la activitatea organizatorică, politică, în vederea înfăptuirii în viaţă a planurilor şi programelor, a orientărilor de largă perspectivă pînă în anul 2000 ! Perfecţionarea conducerii tuturor sectoarelor de activitate impune, ca o necesitate vitală, buna funcţionare a organismelor democraţiei muncitoreşti revoluţionare. Totodată, aceasta impune ca fiecare activist al partidului şi al statului, cadrele din toate domeniile să acţioneze, în orice împrejurări, în spiritul înaltei răspunderi revoluţionare, să pună pe primul plan respectarea şi înfăptuirea neabătută a hotărîrilor partidului, a legilor ţării, întărirea continuă a legalităţii, a ordinii şi disciplinei, în toate sectoarele de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Se impune să acţionăm cu toată fermitatea în vederea aplicării neabătute a principiilor eticii şi echităţii socialiste, să creăm un larg curent de masă pentru a munci şi a trăi în spirit revoluţionar, în spirit comunist! (Vii şi puternice aplauze). De asemenea, este necesar să acţionăm cu toată hotărîrea în direcţia perfecţionării conducerii societăţii, pe baza planului naţional unic de dezvoltare a tuturor sectoarelor de activitate. Reglementarea producţiei, a preţurilor şi a altor domenii nu poate fi lăsată la voia întîmplării, nu poate fi lăsată să fie reglementată de cerinţele sau jocul pieţei ! Apariţia unor greutăţi în dezvoltarea socialistă nu trebuie să ducă în nici un fel la panică, la pierderea încrederii în forţele clasei muncitoare, ale poporului, în socialism. A acţiona pentru perfecţionarea continuă a socialismului presupune să mergem înainte, nu înapoi la forme capitaliste. Este necesar să pornim întotdeauna de la întărirea rolului clasei muncitoare, a alianţei muncitorilor cu ţărănimea, cu intelectualitatea, cu toţi oamenii muncii, cu întregul popor, deoarece numai în asemenea împrejurări clasa muncitoare, socialismul se vor putea afirma cu întreaga lor forţă ! (Vii şi puternice aplauze). Numai în asemenea împrejurări partidul îşi poate îndeplini în cele mai bune condiţii misiunea sa de conducere a măreţei opere de făurire a socialismului şi comunismului ! A fi revoluţionar, a fi comunist înseamnă a fi întotdeauna în primele rînduri ale luptei împotriva vechiului, a tot ce s-a perimat şi nu mai corespunde noii etape de devoltare, înseamnă a acţiona cu toată fermitatea pentru promovarea noului, a spiritului şi concepţiei revoluţionare în toate domeniile de activitate ! Doresc să subliniez încă o dată necesitatea perfecţionării şi întăririi continue a rolului partidului ca forţă politică conducătoare — centrul vital al întregii naţiuni. Trebuie să avem permanent în vedere că partidul poartă — şi trebuie să poarte — deplina răspundere pentru realizarea programului său. Şi în ilegalitate, în condiţiile luptei grele, partidul a fost în primele rînduri. Comuniştii au fost în primele rînduri în organizarea luptelor maselor populare, nu s-au temut nici de temniţi, nici de lagăre, nu au dat înapoi nici în faţa plutonului de execuţie, au acţionat ca revoluţionari ce trebuie să înfăptuiască idealurile măreţe pentru care s-au înrolat în rîndurile partidului comunist, în rîndurile celor ce şi-au propus — prin lupta lor — să realizeze o nouă orînduire socială. Cu atît mai mult, în condiţiile cînd partidul reprezintă forţa conducătoare şi şi-a asumat conducerea în societate împreună cu întregul popor, partidul, comuniştii trebuie să fie în primele rînduri, să nu se dea în lături de la nici o greutate, pentru că numai aşa îşi vor îndeplini misiunea, numai aşa vor putea asigura înfăptuirea programului pentru care au luptat şi luptă, într-o deplină unitate. (Aplauze şi urale puternice; se scandează îndelung „Ceauşescu şi poporul!"). Stimaţi tovarăşi, întregul nostru popor aniversează anul acesta, la 1 Decembrie, împlinirea a 70 de ani de la Unirea Transilvaniei cu ţara şi formarea statului naţional unitar român. Această măreaţă victorie a luptei îndelungate a reprezentat împlinirea năzuinţelor de veacuri ale întregului nostru popor. (Aplauze puternice, prelungite). însăşi natura — care de mii de ani asigură existenţa pe aceste meleaguri a poporului român —, soarele însuşi a ieşit astăzi zîmbitor, să participe, împreună cu poporul nostru, la această mare sărbătoare, dorind, parcă, să sublinieze că nu a fost cetăţean român care să nu dorească unitatea statului nostru naţional ! (Aplauze şi urale puternice, se scandează „Ceauşescu şi poporul!“). De la tribuna înaltului forum democratic, aducem un cald omagiu tuturor celor care au contribuit, prin activitatea şi jertfa lor, la realizarea statului naţional unitar. încă o dată, doresc să aduc, în primul rînd, cel mai înalt omagiu întregului nostru popor, adevăratul făuritor al istoriei, al prezentului şi viitorului naţiunii noastre, garanţia construirii cu succes a socialismului şi comunismului în România ! (Aplauze şi urale puternice; se scandează „Ceauşescu şi poporul!", „Ceauşescu — P.C.R. !"). Este adevărat că orînduirea burghezo-moşierească nu a soluţionat problemele fundamentale ale dezvoltării societăţii româneşti conform cerinţelor participanţilor de la Alba Iulia, ale întregului popor. Realizarea deplinei egalităţi în drepturi, dezvoltarea forţelor de producţie şi ridicarea nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului s-au înfăptuit numai o dată cu făurirea societăţii socialiste în patria noastră, ceea ce demonstrează, încă o dată, că numai şi numai în condiţiile lichidării exploatării şi asupririi, în condiţiile în care poporul devine cu adevărat stăpîn pe destinele sale se pot înfăptui, în cele mai bune condiţii, năzuinţele de bunăstare, de libertate, independenţă şi fericire ale întregii naţiuni! (Vii şi puternice aplauze). La cea de-a 70-a aniversare a formării statului naţional unitar român, să facem legămînt că vom acţiona cu întreaga răspundere faţă de interesele poporului, pentru întărirea continuă a independenţei şi suveranităţii României, pentru dezvoltarea tot mai puternică a forţelor de producţie, a ştiinţei, culturii, învăţămîntului, pentru formarea omului nou — constructor conştient al socialismului şi comunismului — că vom acţiona întotdeauna pentru bunăstarea şi fericirea întregului popor, pentru măreţia României, în societatea comunistă ! (Aplauze şi urale puternice; se scandează „Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu — P.C.R.!“). Stimaţi tovarăşi, Pornind de la aprobarea unanimă a politicii internaţionale a partidului, şi statului nostru, doresc încă o dată să asigur pe prietenii noştri de peste hotare, toate popoarele şi statele europene şi din întreaga lume că România socialistă va acţiona şi în viitor, cu toată fermitatea, pentru dezvoltarea colaborării cu toate statele, fără nici o deosebire, pe baza principiilor deplinei egalităţi în drepturi, a respectului independenţei şi suveranităţii, neamestecului în treburile interne şi respectarea dreptului fiecărui popor la dezvoltarea liberă, independentă, aşa cum o doreşte. (Aplauze puternice, prelungite). Suntem hotărîţi să participăm activ, cu toate forţele, la înfăptuirea dezarmării şi, în primul rînd, a dezarmării nucleare, pentru o lume fără arme, fără războaie, să acţionăm pentru o Europă unită în diversitatea orînduirilor sociale, pentru o nouă ordine economică internaţională, împărţită în mai multe grupări, Europa nu-şi poate îndeplini misiunea sa. Este necesară o Europă unită în diversitatea orînduirilor sociale, a concepţiilor filozofice şi politice, o Europă a naţiunilor libere, independente, care să acţioneze într-o deplină unitate pentru progresul economico-social, pentru dezarmare, pentru pace, pentru o lume mai dreaptă şi mai bună. (Vii aplauze). Numai o Europă unită poate avea un rol important şi poate să aducă o contribuţie mai însemnată la soluţionarea marilor probleme ale vieţii mondiale, la realizarea unei lumi în care fiecare naţiune să se dezvolte corespunzător voinţei sale, a unei lumi a progresului, păcii şi colaborării ! (Urale şi aplauze îndelungate, se scandează „Ceauşescu şi poporul!"). Doresc, de asemenea, să reafirm hotărîrea ţării noastre de a acţiona şi în viitor, cu toate forţele, pentru întărirea unităţii şi solidarităţii tuturor ţărilor socialiste. Trebuie să avem permanent în vedere că numai împreună, într-o deplină solidaritate, putem să făurim socialismul, iar noi, în România, putem să înfăptuim Programul partidului nostru. Singur, nici un popor — deci nici poporul nostru — nu poate să aibă siguranța mersului înainte, a victoriei socialismului. Socialismul nu poate fi decît rodul luptei unite a tuturor forţelor, a tuturor popoarelor ce au păşit pe calea socialismului, a oamenilor de pretutindeni care doresc o lume mai bună, o lume a dreptăţii sociale. (Aplauze şi urale puternice, prelungite). Iată de ce solidaritatea şi colaborarea constituie o cerinţă obiectivă a dezvoltării pe calea socialismului şi comunismului! Să realizăm aceasta pornind de la principiile unei unităţi noi, ale egalităţii, ale respectării dreptului fiecărui partid şi popor de a aplica legităţile generale, socialismul ştiinţific, corespunzător condiţiilor din fiecare ţară ! Să realizăm o puternică unitate bazată pe naţiuni libere, socialiste şi independente, în care fiecare construieşte socialismul cu poporul şi pentru popor ! (Aplauze şi urale puternice, prelungite , se scandează indelung „Ceauşescu şi poporul !“). De asemenea, este necesar să acţionăm şi în continuare pentru întărirea colaborării şi solidarităţii cu partidele comuniste şi muncitoreşti, cu partidele socialiste şi social-democrate, cu alte forţe democratice şi progresiste, deoarece — şi pe plan internaţional mai larg — nici un partid nu poate merge singur în marea luptă pentru progres, pentru pace, pentru victoria noii orînduiri sociale. Unitatea mişcării comuniste şi muncitoreşti, pe principii noi, de egalitate, constituie şi acum, ca şi în trecut, o necesitate vitală, o lege a dezvoltării economico-sociale, a mersului înainte spre socialism. Lozincă lansată de făuritorii socialismului ştiinţific „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“ continuă să fie actuală. Este adevărat, ea trebuie să capete acum un caracter mult mai larg, să se adreseze atît proletariatului, dar şi ţăranilor, intelectualilor, popoarelor asuprite de pretutindeni, tuturor celor care doresc o viaţă mai dreaptă şi mai bună, care doresc pacea, de a se uni într-un mare front al libertăţii şi progresului, al luptei pentru o lume fără arme, fără războaie, o lume a dreptăţii sociale şi naţionale. (Aplauze şi urale puternice; se scandează îndelung „Ceauşescu — pace !"). încă o dată, doresc să reafirm încrederea şi convingerea poporului nostru că, deşi situaţia mondială continuă să fie complexă şi gravă, în lume sunt suficiente forţe care, acţionînd unite, pot schimba cursul evenimentelor, pot impune o politică nouă, o nouă gîndire, în toate domeniile, pot impune dezarmarea, pacea, respectarea dreptului fiecărei naţiuni la o viaţă mai bună, liberă, independentă, pot asigura convieţuirea in pace a întregii omeniri ! (Aplauze şi urale puternice, prelungite), încheind lucrările marelui nostru forum democratic, să ne luăm angajamentul de a nu precupeţi nici un efort şi de a face totul pentru înfăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare fermă spre visul de aur, spre comunism! (Aplauze şi urale puternice; se scandează îndelung „Ceauşescu — eroism, România — comunism !“). Să întimpinăm cea de-a 45-a aniversare a revoluţiei de eliberare naţională şi socială, antifascistă şi antiimperialistă. Congresul al XIV-lea al partidului cu noi şi noi realizări în toate domeniile de activitate! (Aplauze şi urale puternice ; se scandează indelung „Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu — P.C.R.!“). încă o dată doresc să subliniez că se impune să acţionăm cu toată hotărîrea pentru perfecţionarea şi ridicarea nivelului activităţii ideologice, politice, ştiinţifice, educative, de formare a omului nou, constructor conştient al socialismului şi comunismului. Să educăm tineretul, întregul nostru popor în spiritul luptei şi abnegaţiei revoluţionare, de a nu se teme şi de a nu da înapoi în faţa nici unor greutăţi! Aş dori, şi în acest cadru, să repet unele versuri pe care le-am mai spus în alte împrejurări: „Cei ce se luptă murmurînd. De s-ar lupta şi-n primul rînd. Ei tot atît de buni ne par Ca orişicare las fugar ! Murmurul, azi, şi orişicind. E prinset in zadar !“ Avem nevoie de luptători revoluţionari, nu de oameni care se tînguie, cărora le este teamă de luptă şi de greutăţi. Comuniştii nu au dat înapoi în faţa nici unei greutăţi şi sînt hotărîţi să facă totul pentru a asigura victoria socialismului şi comunismului în România ! (Aplauze şi urale puternice, prelungite, se scandează „Ceauşescu — P.C.R.!“, „Ceauşescu şi poporul!“). Trăim în alte împrejurări istorice, în care poporul este stăpîn pe destinele sale, dar spiritul de luptă, de sacrificiu nu trebuie şi nu poate să dispară. Dimpotrivă, el trebuie să devină tot mai puternic, pentru a asigura înfrîngerea oricăror greutăţi şi înaintarea fermă spre visul de aur. Comuniştii, revoluţionarii trebuie să acţioneze în orice împrejurări cu îndrăzneală şi fermitate, să asigure înfrîngerea oricăror greutăţi. Pornim — după cum am menţionat în expunerea mea — la un drum nou, lung, de muncă şi luptă, la un drum glorios. Să facem astfel încît, prin munca unită a întregului popor, sub conducerea partidului, să-l străbatem într-un timp cît mai scurt şi cu rezultate cît mai bune şi să ajungem la cele mai înalte piscuri, la realizarea visului de aur — societatea comunistă! (Aplauze şi urale puternice; se scandează indelung „Ceauşescu — P.C.R.!“, „Ceauşescu, eroism — România, comunism !“). Pe baza hotărîrilor pe care le-am adoptat, în deplină unanimitate, nu pornim la un marş triumfal, ci la un drum de luptă şi muncă revoluţionară. Să întărim continuu unitatea partidului, spiritul revoluţionar, unitatea întregului popor — acestea reprezentînd garanţia victoriei în lupta pentru socialism, pentru comunism! (Aplauze şi urale puternice; se scandează indelung „Ceauşescu şi poporul !“, „Ceauşescu ■— P.C.R.!“). Subliniez, încă o dată, necesitatea de a acţiona în toate împrejurările ca adevăraţi revoluţionari, în spiritul înaltei răspunderi faţă da partid, faţă de popor, faţă de cauza socialismului şi comunismului, faţă de independenţa şi suveranitatea României! (Aplauze şi urale puternice, prelungite, se scandează indelung „Ceauşescu — P.C..1“, „Ceauşescu şi poporul!“), îmi exprim deplina convingere că toţi participanţii la lucrările înaltului nostru îonim democratic, întregul activ de partid şi de stat, , toţi oamenii muncii, întregul nos- • tru popor vor acţiona într-o de plină unitate şi vor asigura reali- zarea în cele mai bune condiţii a tuturor planurilor şi programe- • lor de dezvoltare a patriei noas- tre. La sfîrşitul acestui cincinal, la sfîrşitul celui de-al 9-lea cincinal şi, mai cu seamă, în anul 2000 vom putea să privim cu îndreptăţită mîndrie şi să afirmăm că ceea ce ne-am propus în 1983, în ajunul celei de-a 70-a aniversări a creării statului naţional unitar, s-a realizat, că la cea de-a 80-a aniversare a statului naţional unitar şi la 400 de ani de la unirea de către Mihai , Viteazu a ţărilor româneşti, România va fi o ţară puternic dezvoltată, socialistă, ridicată pe înaltele piscuri, înaintînd spre ■ visul de aur — spre comunism ! (Urale şi aplauze puternice; se scandează îndelung „Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu — eroism, România — comunism !“). Deşi mai avem o lună până la încheierea acestui an şi începerea noului an, doresc să vă adresez tuturor, întregului activ de partid şi de stat, întregului nostru popor cele mai bune urări, precum şi urarea ca anul 1989 să aducă noi şi noi satisfacţii, noi şi noi impli- niri în toate domeniile, să ducă la ridicarea continuă a bunăstării şi fericirii întregii noastre naţiuni ! (Urale şi aplauze puternice, prelungite , se scandează îndelung „Ceauşescu — La mulţi ani !“). Adresez tuturor participanţilor la înaltul forum democratic, întregului nostru popor urarea de noi şi noi succese în toate domeniile, multă sănătate şi fericire ! (Urare şi aplauze puternice ; se scandează îndelung „Ceauşescu — P.C.. „Ceauşescu şi poporul!“). Declar închise lucrările marelui nostru forum democratic. Trăiască Partidul Comunist Român — forţa politică conducătoare, centrul vital al naţiunii noastre socialiste ! (Urale şi aplauze puternice, prelungite , se scandează îndelung „Ceauşescu — P.C.R.!“, „Ceauşescu şi poporul!“). Glorie marelui nostru popor, liber şi independent! Viaţă veşnică — în fericire, în comunism! (Urale şi aplauze puternice, prelungite ; se scandează îndelung „Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu — eroism, România — comunism!“). Să triumfe pacea şi colaborarea între toate popoarele lumii ! (Urale şi aplauze puternice, prelungite. Se scandează îndelung „Ceauşescu — P.C.R.!“, „Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu — pace !“, „Stima noastră şi mîndria — Ceauşescu, România !“). Toţi cei prezenţi în sală se ridică in picioare şi ovaţionează îndelung, într-o atmosferă de puternică însufleţire şi strînsă unitate, pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu.