Sportul Popular, decembrie 1952 (Anul 7, nr. 2155-2167)

1952-12-02 / nr. 2155

întreg poporul și-a spus cuvântul II puternică manifestare a dragostei faţă de partid  Suntem in circumscripţia electorală „6 Martie” in faţa secţieide votare nr. 3. Această secţie seaflă instalată într’una din sălile.Facultăţii de Ştiinţe Juridice. Am trecut de amiază. Numeroşi cetăţenidin cartier îşi aşteaptă rândul lavot. Printre ei sunt mulţi muncitori, stahanovişti, fruntaşi în producţie, oameni de artă şi ştiinţă.De asemenea, se găsesc mulţi studenţi. In această circumscripţie candidează academicianul C. I. Parhon. In şirul celor care aşteaptă să intre în cabinele de votare s’au format grupuri, grupuri. Un om de ■ştiinţă discută cu câţiva stahanovişti o problemă tehnică. Mai d incolo, într'un grup de studenţi, a’a înfiripat melodia unui cotec. Deodată, dinspre poartă pornesc aplauze şi urale puternice, care cuprind repede pe toţi cei aflaţi la secţia de vot. Sosise tovarăşul Gheoghu-Dej împreună cu tovarăşul doctor Petru Groza. Ei au venit să-şi îndeplinească laolaltă cu ceilalţi cetăţeni înalta datorie de alegători. Uratele şi aplauzele nu mai contenesc Ele exprimă dragostea faţă de Partidul Muncitoresc Român, faţă de statul nostru democrat popular. Tovarăşi Gh. Gheorghiu-Dej şi doctor Petru Groza intră în localul secţiei de votare şi primesc din partea preşedintelui comisiei buletinele de vot In acelaş timp îşi primesc buletinele lor stahanovista Bolovan Florica, mecanicul cincisutist Ţone Ştefan, inginerul Ghelaşel Vasile şi stahanovistul Ştefan Vlad. Pe feţele lor se citeşte emoţia şi bucuria de a vota împreună cu conducătorul poporului nostru muncitor, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Tovarăşul Gheorghiu-Dej a ieşit din cabina de vot şi se apropie de urnă. Spre el se îndreaptă cu dragoste privirile tuturor celor prezenţi în sală. In faţa secţiei de vot, cetăţenii din această circumscripţie electorală aşteaptă cu nerăbdare să-l vadă. Din rândurile compacte privirile parcă încearcă să răzbească până înăuntru. Tovarăşul Gneorghiu-Dej şi tovarăşul doctor Petru Groza stau de vorbă cu alegătorii. In jur s’a făcut linişte. Pe chipurile tuturor citeşti cât de dragă le este vorba înţeleaptă, vorba tovarăşului Gheorghiu-Dej, din care zi de zi, sorb învăţătura ce-i duce spre biruinţă, în’ care găsesc izvorul puterii şi al îndrăznelii de a învinge toate piedicile. Cu zâmbetul cald, prietenesc, atât de drag şi cunoscut tuturor oamenilor muncii din patria noastră, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej stă de vorbă cu cetăţenii adunaţi în jurul său. Pentru cei care au asistat la această întâlnire, ziua sărbătorească de astăzi, ziua alegerilor de deputaţi în Marea Adunare Naţională a căpătat un conţinut şi mai adânc, ea a constituit prilejul de a exprima personal tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, dragostea nemărginită pe care toţi oamenii muncii din patria noastră o poartă Partidului Muncitoresc Român şi Comitetului său Central în frunte cu tovarăşul Gheorghiu-Dej. (Agerpres) ’Studenţii Institutului de Cultură Fizică la vot ! Frigul dimineţii îmbujora obrajii celor care porniseră încă din zori spre secţiile de votare. Pe feţele lor se citea bucuria evenimentului pe care toţi oamenii muncii din întreaga ţară l-au aşteptat cu nerăbdare şi in cinstea căruia şi-au Înzecit eforturile în muncă, Îndeplinind şi depăşind cu multe procente sarcinile de plan ce le reveneau. Megafoanele au prins să transmită programe special alcătuite pentru ziua In care Întreg poporul nostru muncitor, păşind cu Încredere în faţa urnelor de vot, avea să-şi aleagă reprezentanţii în Marea Adunare Naţională. Printre cei dintâi care au venit la secţia de votare Nr. 3 din circumscripţia electorală „Ilie Pintilie“, au fost şi studenţii Institutului de Cultură Fizică, viitoarele cadre de nădejde ale sportului nostru. Cu multă plăcere şi bucurie priveau cetăţenii care se aflau în număr de sfid de mare la acea oră in faţa secţiei de vot, pe aceşti tineri puternici, cu figuri dârze, hotărîte. Întrebările au prins să curgă. Fiecare dintre cei prezenţi voia să afle cât mai multe lucruri despre munca studenţilor de la Institutul de Cultură Fizică, despre felul in care muncesc ei -îturtenţii le-au vorbit despre succesele obţinute în învăţătură, despre întrecerile pornite in cinstea alegerilor, despre dragostea cu care au aşteptat evenimentul de la 30 Noembrie. Utemistul Teohari Bozdarm, din anil IV, Mihai Târnoveanu, Dumitru Sârbu, Gh. Hadadea, toţi au participat cu ’nsufieţire la discuţiile pornite, străduinduu-se să răspundă numeroaselor întrebări ale celor care se aflau In faţa secţiei de votare. Discuţia ar mai fi continuat multă vreme dacă studenţilor Institutului de Cultură Fizică nu le-ar fi venit rândul să meargă în sala in care se aflau instalate cabinele de vot. Acolo, în faţa urnelor, studenţii şi-au amintit desigur de condiţiile minunate pe care le au la dispoziţie pentru a se pregăti, de grija permanentă pe care o poartă partidul şi guvernul dezvoltării activităţii sportive in patria noastră, de cuvintele pe care le-a spus unul dintre cei mai bătrâni cetăţeni cu care stătuseră de vorbă. Acesta le povestise o întâmplare veche, de acum aproape 30 de ani. Trebuiau pavate străzde. „Candidaţii’’ se bateau cu pumnul în piept. „Noi o vom face”, spuneau ei. Au adus intr’adevăr câteva grămăjoare de nisip, pietriş şi alte materiale. Ba au pus şi câţiva oameni care, chipurile, si înceapă, în pripă munca. Dar n’a durat mult... A doua zi după alegeri, totul a fost lăsat aşa cum fusese şi mai Înainte, pe străzile tot nepavate, muncitorii trebuiau să înnoate la fel ca şi înainte în băltoace sau să-şi facă drum prin noroiul în care piciorul intra până dincolo de gleznă. Ce-l interesau pe „deputat” toate acestea ? Şi studenţii şi-au amintit cu acest prilej de minunatele construcţii sportive realizate în regimul de democraţie populară. Şi-au amintit de construirea parcului sportiv Dinamo, de sala sporturilor de la Floreasca, de toate celelalte construcţii şi amenajări unde mii de sportivi se pregătesc astăzi pentru numeroasele întreceri la care participă. Iată de ce, după ce introduceau în urnă buletinul de vot, prin care votau pe candidatul Frontului Democraţiei Populare, compozitorul Matei Socor, pe feţele sportivilor se putea citi mulţumirea. A. CRIŞAN De ce am votat candidaţii F. D. P. Pe tânărul electrician Niculae Probleanu l-am Întâlnit în localul secţiei de votare Nr. 8 din circumscripţia electorală Ferentari. Venise din zori de zi, dornic să fie printre cei dintâi la vot. „Votând candidatul F.D.P, ne-a spus Niculae Probleanu, muncitor la trustul 3 Sovromconstrucţii şi membru al asociatei sportive Constructorul, m'am gândit la viaţa noastră tot mai însorită, la viitorul luminos care ne stă în faţă. M'am gândit la cartierul nostru, căruia regimul burghezo-moşieresc i-a lăsat o atât de grea moştenire : întuneric, străzi desfundate, case dărăpănate. Atei, au apărut în anii puterii populare numeroase semne ale vieţii noi: străzi pavate şi luminate, noi localuri de şcoli şi îndeosebi, blocurile muncitoreşti Acum, ori de căte ori trec pe străzile cartierului şi privirile îmi întălnesc casele vechi bine cunoscute, mă cuprinde o puternică bucurie la gândul că aici, în locurile acestea, se vor înălţa peste câţiva ani alte numeroase blocuri semeţe. Nu vor mai fi străzi înguste, ci bulevarde largi şi, poate pe aici va trece şi metroul Pentru ca visurile mele, care sunt desigur visurile tuturor tinerilor din patria noastră, să devină realitate —■ iată de ce am votat cu bucurie candidatul Frontului Democraţiei Populare”. SPORTUL POPUL Aii 2 a Nr. 2155 POIANA CÂMPINA IN SĂRBĂTOARE „Dumneavoastră, iubiţi stahanovişti, sunteţi pildă permanentă pentru noi. In această măreaţă zi, noi ne angajăm în faţa partidului şi a dumneavoastră, să învăţăm şi mai bine ca până azi, să dăm astfel patriei noi cadre, bine pregătite, cadre de nădejde în construirea socialismului. Trăiască victoria în alegeri a Frontului Democraţiei Populare!”. Emoţionaţi, stahanoviştii veniţi să voteze printre primii la secţia de votare nr. 1 din circumscripţia electorală Poiana Câmpina, au ascultat cuvintele rostite de pioniera Maria Diaconescu. Erau emoţionaţi şi de frumoasa primire pe care le-a făcut-o detaşamentul de pionieri, dar mai ales de măreţia clipei pe care o trăiau. Şi acolo, în faţa urnelor, stahanoviştii Carol Vulzer, Ion Benea, Dumitru Tudor şi alţii şi-au luat angajamentul să întărească votul pe care il dau candidaţilor FJD.P., depăşind norma în medie cu 120- 180 krută. In localul şcolii din Proviţa de Jos, la secţia de votare Nr. 5, s-a prezentat primul la vot comunistul Moise Stoica, fost maistru sondor, acum pensionar, luptător educat de partid din vremea ilegalităţii. „Sunt mândru că pot să-mi dau azi votul candidatului nostru, tovarăşului Gh. Vidraşcu. II cunoaştem căci este muncitor dintre noi, şi-i dăm cu încredere acest vot”. Din curtea şcolii răzbatea poftă în sala de vot melodia vioaie a horei şi chiotele tinerilor din sat, care, în faţa secţiei de votare se prinseseră în joc. In acest timp treceau, rând pe rând, prin faţa urnei stahanovişti ca utemistul Ion Popa, Petre Pascu, fruntaşi în producţie ca utemistul Petre Stroe şi alţii, dându-şi cu încredere şi dragoste votul lor pentru o viaţă mai bună, mai fericită. Un grup mare de pionieri şi pioniere, cu drapele, lozinci, flori şi acordeoane, condus de instructoarea lor, Florentina Mitiţoiu, au însoţit de acasă şi până la secţia de votare Nr. 11-Cocoreştii Capii, pa stahanoviştii Ion Cismaru, pantemiştii Mihail Aurel şi Emilian Rotaru, şeful secţiei stahanovista de la Energopetrol şi pe Gh. Baciu. Lângă secţia de votare Nr. 3 de la Breaza de Jos, a fost amenajata pentru ziua alegerilor o casă a copilului, unde cei mici, îngrijiţi cu dragoste de pionieri, şi-au aşteptat mamele care se aflau la vert. Prin geamul deschis se aude vocea unui copil care strigă mamei sale: „Să votezi şi pentru’ mine, m amico”. Micuţul Vlargi Gheorghitu este încă prea mic,pentru ca să-şi dea seama de adânc- -l cui adevăr care se ascunde la cu- i vuitele sale. Dar acest lucru îl ştie mult mai bine mama sa, care a plecat spre secţia de votare cu ochii lăcrimând de fericire, gâijdindu-se că se duce să voteze penntru viitorul fericit al copilului. Cu neţărmurită dragoste, alegătorii din circumscripţia electorală Poiana Câmpina au întâmpinat pe candidatul lor, tov. Gh. Vidraşcu, preşedintele Comitetului pentru , Cultură Fizică şi Sport. La Poiana Câmpina, tov. Gh. Vidraşcu a fost primit de un grup de sportivi care i-au oferit flori. Cu acelaş entuziasm a fost întâmpinat tov. Gh. Vidraşcu şi la secţiile d® votare pe care le-a vizitat, unde a fost Întâmpinat de grupuri de pionieri După vot, până seara târziu, în faţa celor 14 secţii de votare ale circumscripţiei electorale, tinerii vârstnici s’au prins în hore, au cântat. Pe străzi, oamenii se îndreptau spre casele lor, cu feţe luminate, mulţumiţică şi-au făcut datoria, contribuind prin votul lor la crearea imul viitor luminos. : C DEMETRESCU 1 Cu locuitorii Aradului in faţa urnelor Soţii Palii urmăresc cu dragoste somnul lin al copilaşului lor, micuţul Ştefan în vârstă de opt luni şi jumătate. Privirile lor se întâlnesc. Ei gândesc la acelaş lucru: la viitorul copilului lor... ...Pe străzile Aradului, în zorii zilei de 30 Noembrie, sute de părinţi se grăbesc spre secţiile de vot. La fel ca şi soţii Paifi, ei şi-au lăsat acasă, dormind liniştiţi, copiii. Peste câteva clipe vor depune în urne votul lor pentru candidaţii Frontului Democraţiei Populare, şi vor spune la fel cum ne-a spus Ştefan Paifi, muncitorul sportiv de la C.F.R.-Arad. ,,Am votat pentru viitorul fericit al micuţului nostru”. ...Pe uşa secţiei de votare de la clubul fabricii ,,Teba“ a intrat o fată tânără. In intâmpinarea ei aleargă sprintene două fetiţe pe gâtul cărora flutură, ca două steguleţe, cravatele roşii. Ii oferă flori şi o sărută cu dragoste. E un omagiu adus Aureliei Sárközi, muncitoare stahanovista, candidată a Frontului Democraţiei Populare. Toţi locuitorii Aradului văd în această tânără muncitoare o demnă reprezentantă a lor în Marea Adunare Naţională. Şi în timp ce stahanovista Aurelia Sárközi depune şi ea votul pentru candidaţii F.D.P. în circumscripţia Arad-Sud, in alte secţii de votare, mii de cetăţeni depun în urne buletinul de vot prin care o aleg pe candidata F.D.P., Aurelia Sárközi. „Sunt sigur că nu greşesc votând-o pe Aurelia Sárközi, spune ceferistul Gavril Costea, membru al colectivului sportiv Locomotiva. Minunatele succese obţinute în muncă şi în sport de această tânără muncitoare, sunt o garanţie a devotamentului şi priceperii cu care ea va reuşi să ne reprezinte interesele in Marea Adunare Naţională”. Da, tovarăşe Costea, poţi fi sigur că n’ai greşit votându-o pe Aurelia Sárközi, la fel cum n’au greşit nici textilista Maria Preda, din echipa campioană de popice pe anul 1952, atletul Ferdinand Haglauer, fotbaltul Mircea Popa, de la uzinele „Flamura Roşie”, muncitorul Ştefan Dogmanov, fotbalist în echipa Locomotivei, ca şi ceilalţi zeci de mii de locuitori ai Aradului care şi-au dat cu încredere votul candidatei Frontului Democraţiei Populare, Aurelia Sárközi. ...In faţa secţiei de votare Nr. 3 din circumscripţia Arad-Est, aşteaptă cu nerăbdare 600 de tineri. Sunt studenţii de la Institutul de Zootehnie şi Medicină Veterinară, veniţi să voteze. Insigna G.M.A. prinsă pe hainele celor mai mulţi dintre ei, arată că studenţii din faţa noastră sunt şi sportivi când pe rând ei trec prin faţa urnei. Am stat de vorbă cu unii dintre ei. Am aflat astfel că Vasile Moldovan e fiu de lăcătuş, că Traian Belea e candidat maestru la şah, că pe una dintre studentele anului III o cheamă Eleonora Moldovan şi că îi place mult jocul de volei. Toţi trei sunt bursieri, toţi trei au posibilitatea să studieze datorită grijii partidului şi guvernului ţării. „Am votat pe candidaţii Frontului Democraţiei Populare, au declarat ei, am votat pentru regimul democrat-popular care ne-a asigurat dreptul la învăţătură“. ...Bine dispus ca de obicei, Pişta baci a venit să voteze. E cam vorbăreţ Pişta baci şi până una alta e! îşi caută tovarăşi cărora să le povestească câte ceva despre subiectul său preferat, sportul luptelor. Atunci când vorbeşte despre lupte, Pişta baci nu poate să nu amintească şi despre acei care au învăţat de la el acest sport şi care sunt cu toţii „copiii” săi. Şi să vezi cum se înflăcărează bătrânul muncitor ceferist Ştefan Medve, azi pensionar, atunci când scoate din buzunarul hainei scrisorile „copiilor“ săi vene de departe, tocmai de la Helsinki sau din Republica Democrată Germană, acolo unde tinerii luptători au reprezentat cu cinste culorile patriei dragi. — Ehei, altă viaţă trăesc ei azi. Acum 30 de ani... — E rândul d-tale, Pista baci. Treci la vot! Şi bătrânul muncitor ceferist se îndreaptă cu paşi repezi către cabină. O să voteze pe candidaţii F.D.P. pentru ca noile generaţii să nu cunoască nimic din mizeria pe care a îndurat-o el în tinereţe, pentru ca sportul, bun al întregului popor muncitor, să înflorească tot mai mult pe întinsul patriei, îşi dă votul lui Petru Matais, prietenul său Peter, pe care îl ştie azi la fel de activ ca şi acum 30 ani... S’a întâmplat ca şi noi să-l Întâlnim pe candidatul F.D.P., Petru Adrais, atunci când acesta a venit printre alegătorii săi. Un zâmbet blând a apărut pe faţa lui brăzdată de cute adânci când i-am spus că suntem reprezentanţii ziarului „Sportul Popular” şi l-am rugat să transmită prin ziarul nostru un salut sportivilor, alegătorilor săi. „Iubesc mult sportul, a spus tov. Petru Matais, şi locuitorii Aradului mă ştiu că sunt un nelipsit spectator al întrecerilor sportive. Spuneţi-le sportivilor din Arad, a adăugat el, că vor găsi în mine oricând un prieten devotat”. ...In cursul zilei de 30 .Noembrie am colindat ir.,''te secţii de votare din oraşul Arad. Printre alegători am întâlnit încă mulţi alţi sportivi. Am văzut pe fotbaliştii da la Uzinele textile „30 Decembrie“, pe membrele secţiei de canotaj de la acelaş colectiv, la fel cum i-am întâlnit şi pe sportivii dela Metalul şi Locomotiva. Răspunsul la întrebarea noastră, fie că venea dela un tânăr care vota pentru prima oară, fie dela un muncitor sau o bătrânică cu părul nins era mereu acelaş: „Am votat pe candidaţii F.D.P.“! ...Şi in dimineaţa următoare când s’au adunat la sfat purtătorii cravatei roşii, un glas subţire de copil a povestit fericit: „Şi bunicuţa a fost la vot. Am întrebat-o pentru cine a votat, iar ea mi-a răspuns zâmbind: „Pentru tine, copilul mamii“! ALICE KLEIN ■Ar Sportivii din Oraşu! Stalin au votat cu încredere candidaţii F. D. P. ORAŞUL STALIN (prin telefon). 30 Noembrie. Zi de naşte sârbă- ttoare pentru locuitorii oraşului care poartă numele marelui Stalin, încă de dimineaţă sute de cetăţeni se îndreptau spre secţiile de votare, dornici şi fie printre primii care îşi dau votul pentru viaţa noastră nouă, pentru viitorul fericit al patriei dragi. Tineri şi bătrâni, femei purtând copii în braţe, s’au prezentat la centrele da vot pentru a alege ca deputaţi în Marea Adunare Naţională pe cei mai buni şi mai devotaţi fii ai poporului muncitor. In circumscripţia eletorală Oraşul Stalin-Vest, la secţia de votare Nr. 6 au votat numeroşi sportivi. Astfel, Szabó Pavel, membru în colectivul sportiv al fabricii „Partizanul Păcii“ a dat cu încredere, candidaţilor F.D.P. primul său vot. •O însufleţire deosebită a domnit şi la secţia de votare Nr. 3. Aci au votat şi membrii atelierului stahanovist de la fabrica „Temelia“. Maistrul Cherehly Grigore, din atelierul stahanovist, a fost printre primii care au votat. El a arătat că este mândru de faptul că atelierul în care lucrează a primit înaltul titlu de atelier stahanovist şi că votul pe care l-a dat astăzi cu încredere candidatului F.D.P. este o nouă contribuie la întărirea statului nostru democrat,’ popular. Cu multă bucurie s’a prezentat în faţa urnei de vot şi strungarul stahanovist Gh. Brudiu, care a obţinut în cinstea alegerilor depăşiri de normă de peste 250 la sută. El este unul dintre cei mai buni sportivi ai colectivului dela fabrica „Temelia”, practicând cu multă dragoste atletismul. Intr’o atmosferă sărbătorească s’au desfăşurat alegerile şi la secţia de votare Nr. 4 de la „Sovromtractor“. Printre ceilalţi alegători, a votat aici şi responsabilul brigăzii „8 Mai“ Ion Fulea, care şi-a luat cu acest prilej angajamentul ca sarcinile de plan pe anul 1953, să fie îndeplinite In 9 luni şi ÎS zile. In cinstea alegerilor, brigada şi-a terminat planul pe întreg anul 1952 şi a început să lucreze in contul anului 1953. La secţia de votare dela palatul cultural al uzinelor „Steagul Roşu“, s’au prezentat la vot sute de cetăţeni. Printre ei s’a aflat şi cunoscutul stahanovist Ion Furtună, care a reuşit să realizeze opt norme în ziua record organizată in cinstea alegerilor. ANDREI ORBAN, corespondent