Sportul Popular, august 1956 (Anul 11, nr. 2861-2876)

1956-08-02 / nr. 2861

Spartachiada de vara a tineretului Ultimul pas înaintea finalelor Spartachiada de vară a tineretului, cea mai mare competiţie internă cu caracter de masă, se apropie cu paşi mari de etapa finală. După ce a cunoscut un deosebit succes în etapele precedente, Spartachiada de vară păşeşte, sub cele mai frumoase auspicii, în etapa a IV-a, prefinală, pe regiune (3—5 august). Numeroase corespondenţe primite la redacţie ilustrează în mod grăitor deosebitul succes de care s-a bucurat pînă acum această competiţie în numeroase raioane. Astfel, de la Sibiu am primit vestea că la întrecerile Spartachiadei au participat peste 23.000 tineri. La Rădăuţi şi-au disputat întîietatea 9000 de tineri, dintre care peste 2500 fete. La probele de atletism au concurat 5258 tineri, la nataţie 467, la ciclism 96 etc. O vie dorinţă de afirmare au manifestat-o şi cei peste 22.500 tineri din oraşul şi raionul Mediaş. Unii au obţinut rezultate promiţătoare (de pildă M. Lazăr-Energia, 11,8 sec. pe 100 m juniori, la atletism, şi Şt. Bugar-Progresul, 1:15,0 pe 100 m., la nataţie). Rezultate de bună valoare au mai reuşit şi concurenţi din raioanele Urziceni, Suceava, Iaşi, Bistriţa etc. Dacă în general, competiţiile raionale s-au bucurat de o bună organizare, în schimb trebuie să arătăm că unele întreceri au relevat scăderi sub raport organizatoric. Ne referim în special la raioanele Tîrgovişte şi Agnita, unde organizarea a fost slabă şi formală. In pragul etapei următoare, etapă pentru desemnarea concurenţilor care se vor înfrunta în faza finală, comisiile regionale de organizare, cu sprijinul tuturor organelor interesate, au datoria să remedieze lipsurile şi să asigure cele mai bune condiţii pentru ca participanţii să poată înregistra rezultate cit mai valoroase, astfel ca scopurile Spartachiadei să devină o realitate. Reîncepe o importantă competiţie: campionatul republican feminin de handbal întrerupt în primele zile ale lunii aprilie, campionatul republican feminin de handibal categoria A va fi reluat la sfârşitul acestei săptămâni, prin disputarea etapei a IV-a a turului. Evenimentul acesta este cu atit mai important cu cît, recent, handbalul feminin din ţara noastră a cucerit o deplină consacrare mondială. Nu mai este vorba deci de o competiţie ca multe altele din bogatul calendar sportiv al ţării noastre, ci de o întrecere în care sunt angajate handbalistele noastre fruntaşe, dintre care unele au contribuit la aducerea în patrie a mult invidiatului titlu de campioane mondiale. Şi noi considerăm că o asemenea competiţie, cum este campionatul feminin categoria A, nu are numai menirea de a desemna formaţia campioană ci şi pe aceea de a aduce un important aport în ridicarea nivelului tehnic şi tactic al handbalului nostru feminin, pentru ca şi pe viitor el să-şi poată păstra titlul de cel mai bun din lume. Faţă de această situaţie, este clar că jocurile din cadrul campionatului republican feminin de handbal categoria A trebuie privite cu toată seriozitatea. Pentru aceste partide avem datoria să asigurăm cele mai bune condiţiuni de desfăşurare (terenuri, arbitri, ore de joc corespunzătoare) astfel ca întrecerea celor mai bune echipe feminine de handbal din ţara noastră să-şi poată atinge in întregime scopul. Nu este mai puţin adevărat că şi colectivelor participante le revin o serie de sarcini tot mai importante. Prima dintre acestea este de sigur aceea a pregătirii echipelor. Şi din veştile pe care le avem până acum reiese că temeinica pregătire făcută în vederea primelor meciuri a constituit preocuparea centrală pentru cea mai sare parte a echipelor participante. Astfel, formaţiile Progresul Tg. Mureş (antr. A. Kamenitzky) — campioană a R.P.R. —, Flamura roşie Steagul roşu (antr. C. Popescu), Progresul Oraşul Stalin (antr. Popescu- Colibaşi), Flamura roşie Sibiu (antr. St Zoller), Ştiinţa Ministerul Invăţămîntului (antr. V. Cojocaru) şi-au început din vreme antrenamentele, pentru ca reluarea campionatului să le găsească in cea mai bună formă. Un ritm mai puţin accelerat au avut antrenamentele echipei Ştiinţa I.C.F., echipă care şi anul acesta este serios angajată în lupta pentru titlu. Se pare că studentele, gîndindu-se la lunga perioadă com- petiţională care le aşteaptă, s-au hotărît să-şi eşailoneze ne un timp mai îndelungat pregătirea. Pentru că tot sîntem la capitolul pregătire, ne glndim că ar fi foarte folositor dacă antrenorii echipelor ar colabora temeinic — acolo unde este cazul — cu jucătoarele care au făcut parte din echipa reprezentativă a ţării noastre. Spunem aceasta, deoarece formaţia ţării noastre a jucat în compania celor mai bune echipe de pe continent (R. P. Ungară, P.F Germană, Austria, R. P. Polonă, etc.) şi ar fi bine ca experienţa acumulată de jucătoarele fruntaşe să fie împărtăşită şi celorlalte handbaliste. SE REIA ACTIVITATEA COMPETIŢIONALĂ LA TENIS cheiatul Campionat de tenis al Capitalei. Meciurile vor avea loc la Centrul de antrenament nr. 2, începînd de sîmbătă ora 16 şi vor continua duminică de la ora 9. Programul complet al etapei este următorul: Oraşul Stalin: Energia Metalul Steagul Roşu — C. C. A. Bucureşti; Tg. Mureş: Progresul—FI, roşie U.T.A. Arad; Timişoara: Energia Metalul—Dinamo Bucureşti; Bucureşti: Progresul I.T.B.— Energia Constructorul. La 8—9 august se va disputa laArad în tilfiirea Flamura roşie U.T.A.—Dinamo Bucureşti. Activitatea competiţională la tenis va fi reluaită la sfîrşitul acestei săptămîni prin disputarea întîlnirilor din cadrul etapei a IX-a a campionatului republican pe echipe, care urma să aibă loc la 12 septembrie. Data a fost schimbată pentru a se da mai mult timp liber pentru pregătirile jucătorilor noştri în vederea viitoarelor întîlniri internaţionale. Din program se distinge în special meciul de la Bucureşti dintre Progresul I.T.B. şi Energia Constructorul Bucureşti, care prilejuieşte reapariţia multor pârtiei, panii de frunte de la recent în Concursul Pronosport nr. 31 de duminică 5 august a trezit un viu interes în rîndurile tuturor participanţilor. Acest lucru este şi normal de vreme ce întreg programul de concurs este alcătuit numai din meciuri din Cupa R.P.R. De altfel, aproape toate centrele mai importante din ţara noastră sunt reprezentate în acest concurs, un motiv în plus pentru ca participarea să fie mai largă şi premiile mai mari. De remarcat de altfel, că în ultimul timp şi participanţii din mediul rural au început „asaltul“ marilor premii. Din ce în ce mai des, tinerii concursurilor scot la iveală „cărţi poştale Pronosport“ cu 10, 11 şi chiar 12 rezultate exacte. Nu lipsesc nici cele cu „0“ rezultate şi mulţi dintre cei care le-au completat, scriu acum prietenilor cărţi poştale ilustrate din excursiile în străinătate pe care le-au obţinut cu... 2 lei! Dar, revenind la cei care obţin premii pentru cît mai multe rezultate exacte, nu putem trece cu vederea pe cei doi participanţi , care la ultimele două concursuri au s.au numărat printre fericiţii ECHIPELE ÎNCEP SA „SIMTĂ" APROPIEREA RELUĂRII CAMPIONATELOR Zilele extrem de călduroase din ultima săptămînă nu constituie în nici un caz un motiv pentru fotbaliştii noştri de a slăbi ritmul pregătirilor în vederea reluării activităţii oficiale. După cum este informată întreaga opinie sportivă, la 12 august echipele de categoria A şi cele de categoria C vor reîncepe întrecerea la sfirşitul căreia vor fi cunoscute campioana ţării, echipele care vor retrograda în categoria B, precum şi formaţiile care vor avea satisfacţia promovării în categoria B. Dar şi pînă atunci, o parte dintre echipele fruntaşe vor mai avea de trecut examene. Duminica aceasta echipele de categoria B împreună cu cele de categoria C care s-au calificat pînă acum vor participa la o importantă etapă de Cupă. De asemenea — tot duminică — echipele de categoria A Locomotiva Timişoara şi C.C.A. vor disputa singura partidă restantă din turul campionatului. După cum se vede, o adevărată avanpremieră a returului campionatelor. LA TIMIŞOARA ŞI BACĂU PREGĂTIRI FEBRILE Telefoanele primite în ultimele zile, ca şi teancurile de scrisori care au poposit pe birourile noastre, ne înştiinţează că pregătirile echipelor au intrat în faza finală. La Timişoara, de pildă, „operaţiunile“ de pregătire au debutat prin remanieri însemnate în lotul Locomotivei. Doi dintre „veteranii“ echipei au anunţat oficial încetarea activităţii. Este vorba de cei doi Covaci — Iosif şi Adalbert — care însă nu vor rupe total contactul cu sportul în care au cunoscut frumoase succese. Adalbert Covaci este şi va rămîne antrenorul echipei Recolta Sînicolaul Mare, iar Iosif Covaci se va ocupa de o echipă din Timişoara. In schimb Roteamui a fost exclus din lot, până cînd va înţelege să abandoneze viaţa total nesportivă pe care o duce. La ora actuală, lotul echipei Locomotiva este următorul: Fixiuiscovici, Sziklay (portari), Corbus, Androvici, Gal (fundaşi), Ivanenco, Lenghel, Ferenczi (mijlocaşi), Scoran, Ţigăniuc, Szekely, Glămeanu, Avasilichioaie, Bădeanţu, Bodo (înaintaşi). Dinamo Bacău şi-a petrecut concediul la Băile Victoria de lingă Oradea şi actualmente îşi continuă pregătirile la Bacău. Echipa de categoria B Flamma roşie Bacău se pregăteşte sub conducerea antrenorului C. Anghelache. Subredacţia noastră din Bacău ne semnalează însă o situaţie care influenţează negativ activitatea de pregătire a echipei textiliste. Consiliul colectivului sportiv — preşedinte Max Axelrod — nu s-a îngrijit de procurarea materialului şi echipamentului necesar secţiei In magazie nu există nici o minge, nici un rînd de echipament, ca să nu mai vorbim de bocanci. De asemenea o lipsă gravă o constituie absenţele repetate de la antrenamente ale unor jucători. In sfîrşit, o problemă deosebit de importanţă este aceea a terenului unde vor avea loc jirurile de categoria A şi B. Deşi la un moment dat lucrările de la stadionul Libertatea erau destul de avansate şi se desfăşurau intr-un ritm viu, acum ele au stagnat aproape complet. Este absolut necesar să se încă toate eforturile în vederea reluării ,or, fiindcă stadionul Steaua Roşie — care a găzduit meciurile din tur — nu corespunde din nici un punct de vedere. JOCURI INTERNAŢIONALE • Iată rezultatele înregistrate de echipele noastre în diferite meciuri internaţionale: MAKO (R. P. Ungară), Vasas—Recolta Pecica 5—3 (3—3). •Azi are loc la Baia Mare întîlnirea dintre Energia Trustul Miner (cat. C) şi Vörös Meteor Mateszalka (R. P. Ungară). Meciul va avea loc în nocturnă, folosindu-se instalaţia cu care stadionul din Baia Mare a fost înzestrat de curînd. • Satu Mare (prin telefon). Astăzi s-a disputat în localitate întâlnirea internaţională dintre Progresul Satu Mare şi Vörös Meteor Mátészalka din R. P. Ungară, care s-a terminat cu un rezultat de egalitate: 1—1 (1—0). Scorul l-a deschis Grăban (min. 21), printr-un şut puternic de la 20 m. Oaspeţii au egalat prin Szikly în primele minute ale reprizei a doua. S-au remarcat: Bordei, Uşer şi Radu de la Progresul Satu Mare şi Katona, Varga şi Szikly de la Vörös Meteor. (M. Dumitraş cu corespondent). Cei mai buni antrenori s-au sfătuit... Nu goană după victorii cu orice preţ, ci antrenament metodic, temeinic şi perseverent ! Stînd de vorbă cu tov. Tudor Vasile, directorul Direcţiei Fotbal din C.C.F.S., poţi afla multe lucruri interesante din viaţa fotbalului nostru. Recent, a avut loc consfătuirea antrenorilor, care au analizat desfășurarea turului campionatului categoriei A., astfel că l-am întrebat mai întîi despre problemele care au fost dezbătute în această consfătuire. — „înainte de a răspunde la întrebare — a spus tov. Tudor Vasile — trebuie să subliniez că nu toţi antrenorii şi toate asociaţiile au acordat aceeaşi atenţie consfătuirii. De pildă, asociaţia Dinamo s-a arătat a fi complet dezinteresată. Din cele trei echipe dinamoviste care activează în categoria A, una singură a fost reprezentată la consfătuire: Dinamo Oraşul Stalin, prin antrenorul său Vintilă Mărdărescu. Florin Ambri, antrenorul echipei din Bacău, ne-a trimis o telegramă prin care ne anunţa că nu poate veni. El a mai procedat aşa şi cu ocazia altor consfătuiri ceea ce dovedeşte că ignorează total aceste forme de lucru. De asemenea, nu a participat nici antrenorul Locomotivei Timişoara, iar de la Locomotiva Bucureşti l-am văzut numai pe Marian. Ştiinţa Cluj n-a fost reprezentata, pentru că această echipă nu are nici pînă acum antrenor. Pentru curmarea absenţelor nemotivate, toţi cei ce au lipsit au primit avertisment public, iar la a doua abatere de acest gen vor fi retrogradaţi, întrucit neprezentarea lor demonstrează că pe aceşti antrenori nu-i interesează problemele fotbalului nostru, cîştigători ai premiului 1. Este vorba de Ladislau Kovats din corn. Vişeul de Sus reg. Baia Mare şi Beloiu Petre din corn. Săvîrşin reg. Timişoara care, indi cînd toate rezultatele exacte au obţinut, primul 9.780 lei, iar cel de al doilea 12.291 lei pe buletine carte poştală. Fără îndoială, un frumos succes care trebuie să constituie în acelaşi timp un îndemn pentru toţi participanţii la concursurile Pronosport. Aceasta, cu atit mai mult cu cît la concursul de duminică fac parte din program şi numeroase echipe bine cunoscute din mai toate regiunile ţării . „Revenind la consfătuirea propriu-zisă, trebuie să vă arăt că tov. Coloman Braun a prezentat un referat-analiză asupra turului, care a subliniat, ca şi discuţiile, că la baza nivelului mediocru de joc — cu toate succesele internaţionale repurtate — stau cam aceleaşi „tare“ din trecut". — Care sunt acestea ? — „Lipsa dozării efortului în pregătire a dus la o oboseală nepermis de mare la echipele fruntaşe şi la inconstanţa lor. Greşelile în executarea procedeelor tehnice au fost prezente atit în apărare cit şi în atac şi au determinat ineficacitatea liniilor ofensive. Intilnirile internaţionale au dovedit că echipele noastre sunt mai omogene decit cele străine, dar au o tehnică slabă. Un aspect pozitiv este preocuparea pentru un joc ofensiv (cu excepţia Locomotivei Timişoara), preocupare care a încetat însă din etapa a V-a“. — Şi care socotiţi că sunt cauzele lipsurilor ? — „La baza lor au stat şi condiţiile atmosferice din această primăvară, total neprielnice pregătirilor. Acestea i-au forţat pe antrenori să supună jucătorii la antrenamente foarte grele, ceea ce s-a resimţit mai tîrziu. Unii antrenori n-au curajul să ia măsurile corespunzătoare sau sunt împiedicaţi de conducerile colectivelor să o facă“.— Pentru remedierea acestor lipsuri, ce socotiţi că trebuie făcut ? — „Mai întîi, trebuie să dispară total „lozinca" victorie cu orice preţ, despre care s-a vorbit mult în referat. Pe de altă parte, procesul de instruire în colectivele sportive lasă încă de dorit. Diferitele exerciţii făcute la antrenamente nu se execută în condiţii cît mai apropiate celor de joc, ceea ce duce la formarea unor deprinderi greşite constatate la mulţi jucători. In altă ordine de idei, antrenorii trebuie să pună mai mult accentul nu pe „universalism", ci pe specializarea jucătorilor, ceea ce cere o şi mai mare individualizare a antrenamentelor. De fapt, antrenorii şi să mat angajamente în acest sens“. Mai este încă o problemă foarte importantă, care nu ţine nici de tehnică, nici de tactică şi nici de gregătire fizică: aceea de a reda fotbalului caracterul de JOC sportiv, adică oamenii să jOACE fotbal. Mulţi dintre ei, cînd intră pe teren, sunt într-o stare de nervozitate excesivă din cauza mentalităţii greşite a multor conducători care le pretind rezultate cu orice preţ. De aceea ei joacă crispat. De aci provin numeroase greşeli de ordin tehnic şi tactic. Aşa nu e bine. Fotbalul e un joc şi, ca atare, trebuie practicat cu plăcere, degajat, relaxat. Progresul este mai uşor de atins astfel. Deci, este necesar ca fiecare echipă să aibă o concepţie de joc, iar fiecare jucător — în cadrul acestei concepţii — să vină cu spiritul său creator, mergînd pînă la fantezie in joc. „O chestiune care a provocat multe discuţii a fost aceea a încadrării jucătorilor în producţie, în funcţii corespunzătoare pregătirii lor. In această privinţă se fac numeroase greşeli. Mult discutatul mod în care este făcută educaţia jucătorilor în colective, lasă încă serios de dorit şi genează, astfel, deseori fapte reprobabile pe terenurile de sport“. Tovarăşul Tudor Vasile ne-a mai vorbit apoi despre necesitatea promovării elementelor tinere, talentate şi capabile care dovedesc mult interes pentru progresul lor şi deci, şi al fotbalului. Mulţi dintre antrenori s-au convins de aceasta urmărind rezultatele şi jocul de calitate practicat de Dinamo Oraşul Stalin, Progresii! C.P.C.S., juniorii Energiei Flacăra Ploeşti, şi în ultimul timp Energia az.tract. Oraşul Stalin. In încheiere, notăm propunerea pe care au făcut-o antrenorii Direcţiei Fotbal cu privire la disputarea campionatului sistem toamnă-primăvară şi reintroducerea campionatului de tineret. REEXAMINAREA ANTRENORILOR DE FOTBAL Reexaminarea antrenorilor de fotbal va începe în ziua de 6 august pentru antrenorii din regiunile Stalin, Timişoara, Bacău, Ploeşti şi va continua în întreaga ţară pînă la 19 august. Reexaminarea antrenorilor din oraşul şi regiunea Bucureşti va avea loc între 27—31 august. ■■ ii ■■ ■ 11