Sportul Popular, septembrie 1961 (Anul 16, nr. 3886-3902)

1961-09-26 / nr. 3900

A X a ediţie jubiliară—a „Turului ciclist al R. P. Romíné ’ a confirmat valoarea alergătorilor noştri Duminică după amiază pe stadionul Republicii din Capitală s-a încheiat cea de a X-a ediţie — jubiliară — a „Turului ciclist al’ R.P. Romíné“. Succesul înregistrat de sportivii români a avut un puternic ecou. Duminică seara cicliştii din R.D. Germană, Danemarca şi R.P.F. Iugoslavia au felicitat călduros reprezentativa ţării noastre pentru valoroasa performanţă realizată. În palmaresul sportului nostru cu pedale a fost înscrisă deci o nouă victorie de prestigiu. Este de fapt continuarea unor comportări din ce în ce mai butic. Incepînd cu anul 1960 alergătorii romini au repurtat o serie de succese in arena internaţională care au făcut să se vorbească tot mai intens şi mai elogios despre sportul nostru cu pedale. In R.P. Bulgaria, Italia, Franţa, la Jocurile Olimpice şi în „Cursa Păcii“ reprezentativa R.P. Romíné, pregătită şi condusă de antrenorul Nicolae Voicu, a obţinut performanţe de răsunet. „Turul ciclist al R.P. Romíné" din acest an a confirmat valoarea ridicată a cicliştilor noştri, spiritul lor de luptă. Pentru a înţelege şi mai bine succesul înregistrat în această importantă confruntare internaţională trebuie să vorbim (cu riscul de a repeta unele lucruri) despre două aspecte. In primul rînd despre participare. Deşi la start s-au prezentat numai trei formaţii de peste hotare, valoarea deosebită a unora dintre componenţii acestora a făcut să nu se resimtă participarea restrînsă. Echipa R. D. Germane, care a cuprins nume cunoscute în activitatea internaţională şi formaţia Danemarcei, în rîndul căreia s-au numărat ciclişti talentaţi, au dat o replică dîrză reprezentanţilor noştri. Reprezentativa R.P.F. Iugoslavia, cu toate ca a avut in frunte pe cel mai bun ciclist iugoslav, Levacic, nu a corespuns aşteptărilor. Se pare că Levacic a fost obosit de participarea la o serie de competiţii de lung kilometraj („Cursa Păcii“, „Turul Franţei", „Turul Iugoslaviei“) şi n-a putut să dovedească în competiţia noastră adevărata sa valoare. In afara rutierilor de peste hotare întrecerea s-a bucurat şi de participarea unor ciclişti buni din cluburile şi asociaţiile noastre sportive. Se poate spune deci că din punct de vedere al participării, „Turul ciclist al R.P. Române“ s-a ridicat la nivelul aşteptat. Doar numărul mic de ciclişti (50 din care au terminat 30) constituie o carenţa care pe viitor va trebui să fie înlăturată. Şi acum despre cel de al doilea factor: competiţia. Cei aproape 1.900 km (mai exact 1.867 km) parcurşi în 13 etape, intercalate cu două zile de odihnă, au supus pe participanţi la eforturi intense. Astfel în afara unor etape lungi (ultima a măsurat 235 km), atergătorii au avut de înfruntat urcuşurile din etapele de munte, vîntul care a bătut cu putere în unele zile, aerul rece din ultimele zile etc. Credem că n-ar fi rău dacă pe viitor s-ar discuta micşorarea numărului de etape (la 8—10) şi, fireşte, a numărului de metru, etapă cîştigată de un ciclist român. In aceste condiţii victoria repurtată de reprezentativa ţării noastre in clasamentul pe echipe şi succesul obţinut de alergătorii noştri, care au ocupat primele trei locuri în clasamentul general individual, apar şi mai valoroase. Aceste rezultate sunt urmarea unei bune comportări de-a lungul întregii competiţii. Edificatoare în acest sens sînt tabelele care cuprind locurile ocupate în fiecare etapă de echipa R.P. Romíné şi componenţii săi, precum şi evoluţia lor în clasamentele generale. Din ele se desprind o serie de importante concluzii. Astfel echipa R.P. Romíné a cîştigat 7 etape şi a condus în 12 din cele 13 etape dominînd cu autoritate întrecerea. Alergătorii din echipa R.P. Romîne au cucerit locul I în 5 etape (G. Atoiceanu — 2, Ion Cosma — 1, Gh. Rădulescu — 1 și Aurel Șelaru — 1), clasîndu-se de 33 de ori în primele 10 locuri. Conducerea în clasamentul general individual au avut-o numai componenţii reprezentativei noastre naţionale: G. Moiceanu a purtat „tricoul galben" 7 etape, iar Ion Cosma 6 etape! Dar fără îndoială, cea mai îmbucurătoare constatare este aceea că toţi cei cinci membri ai echipei R.P. Romîne s-au clasat în primele 10 locuri ale clasamentului general individual: 1. Ion Cosma, 2. G. Moiceanu, 3. Gh. Rădurilor și a punctelor acordate stimulîndu-se cu premii cea mai bună comportare. In „Cursa Păcii“ de pildă acest clasament era urmărit cu foarte mult interes și Saidhujin (U.R.S.S.) învingătorul lui, a fost privit ca una din marile figuri ale întrecerii. Am făcut acest comentariu pentru a aduce precizări într-o chestiune care a stîrnit discuţii. Primul clasat în clasamentul sprinterilor este Simion Ariton, un alergător tenace. El a cîştigat şi două etape, ceea ce dovedeşte aptitudinile sale de sprinter. Comportarea sa în general a fost la înălţimea renumelui de bun rutier pe care şi l-a creat. Şi în clasamentul căţărătorilor primul loc a revenit unui ciclist român: Constantin Dumitrescu. In luptă pasionantă cu Fl. Cristescu el a reuşit printr-un plus de experienţă să-şi adjudece victoria. Cu aceasta socotim că in general am făcut o succintă trecere în revistă a comportării alergătorilor români în cea de a X-a ediţie jubiliară a „Turului ciclist al R.P. Române“. Succesul total obţinut de cicliştii noştri ne bucură şi ne îndreptăţeşte să sperăm că şi in viitor vom putea consemna în coloanele ziarului victoriile repurtate de ei în marile întreceri. Pentru aceasta însă cicliştii noştri nu au dreptul să se culce pe laurii victoriilor obţinute, nu trebuie să se inlumureze. O viaţă sportivă dusă în continuare cu aceeaşi exigentă grijă, antrenamente desfăşurate sub semnul unui puternic simţ de răspundere, educarea continuă a voinţei şi dirzeniei, iată, numai cîteva dintre lucrurile pe care trebuie să şi le fixeze ca obiective cicliştii noştri. Nicolae Voicu — antrenorul echipei reprezentative — şi toţi ceilalţi antrenori de la cluburi şi asociaţii trebuie să promoveze cu curaj metodele ştiinţifice de antrenament, să se ocupe cu toată seriozitatea de pregătirea şi educarea sportivilor. Numai astfel vom putea obţine succese mereu mai mari în arena internaţională. HRISTACHE NAUM • Comentarii asupra comportării cicliştilor din echipa R. P. Româno • Succesul general a fost întregit de rezultatele realizate de rutierii din echipele cluburilor şi asociaţiilor sportive W. ZIEGLER, G. MICEANU, ION COSMA, GH. RADULESCU, A. SELARI} fi antrenorul NICOLAE VOICU LOCURILE OCUPATE IN CELE 13 ETAPE kilometri pe care îi programează „Turul ciclist al R.P. Romîne“. Majoritatea ţărilor au renunţat la organizarea curselor lungi, cu etape de peste 200 km, reorganizîndu-şi competiţiile pe principiul modern, etape scurte pentru favorizarea unor mari viteze. Sporirea dificultăţii competiţiei se poate face prin introducerea unei etape contra cronometru pe echipe. Se desprinde deci, din cele relatate, că întrecerea a avut un nivel ridicat ,deşi alergătorii au fost supuşi unor examene severe. O confirmare a valorii performanţelor realizate sunt mediile orare realizate într-o serie de etape: etapa I — 41,250 km, etapa a 111-a — 41,400 km, etapa a IV-a — 40,356 km, etapa a V-a — 40,104 km, etapa a VIII-a— 41,443 km, etapa a X-a — 42,200 km, etapa a XI-a — 41,800 km ek. Fără îndoială că una dintre cele mai valoroase performanţe este media orară înregistrată in etapa a VIII-a, desfăşurată individual contra-cronolescu, 7. Aurel Şelaru, 10. Walter Ziegler. La acestea trebuie adăugat faptul că alte 6 etape au fost cîştigate tot de cicliştii români (aflaţi în echipele de club): C. Dumitrescu (Flacăra roşie) — 2; Ludovic Zarioni (Dinamo)— 1; Gh. Calcişcă (Dinamo) — 1; Simion Ariton (Voinţa) — 2. Ultimul capitol aparţinind analizei comportării rutierilor noştri informează cele două clasamente auxiliare: sprinteri şi căţărare. Supus la unele critici (neîntemeiate) clasamentul sprinterilor şi-a dovedit utilitatea (prin animarea întrecerii) şi interesul de care se bucură în rîndul alergătorilor. Acest clasament nustabileşte cu certitudine pe alergătorul cu cel mai bun finiş (de altfel nici nu sunt luate in discuţie sprinturile finale), ci are menirea de a contribui la dinamizarea întrecerii, la animarea acesteia. In acest scop pe traseu sint fixate sprinturi intermediare, se alcătuiește un clasament pe baza locu Etapele î ii iii iv v vi vii viii ix x xi xn xm P.P. Romina 1 1 61531321 1 1 5 1 Cosma 47 23 7 25 22572 1 2 13 G Moiceanii 1 2 16 2 19 20 3 10 3 1 2 4 23 Răduleseu 12 1 13 5 9 10 5 8 13 3 12 3 4 A. Șelarii 8 14 34 20 18 33 1 15 14 17 27 22 30 W. Ziegler 27 39 18 6 26 36 7 16 12 12 8 13 21 EVOLUTIA IN CLASAMENTELE GENERALE FP. Romina 1 1 6 1 I 1 1 1 I 1 1 1 1 1. Cosma 47199843 1 1 1 1 1 1 < G. Moiceanu 1 1 1 1 1 1 12 2 22 22 G. Rădulescu 12 2 3 2 2 2 2 3 3 3 3 3 3 A. Șelarii 8 15 26 27 20 20 7 7 7 7 7 7 7 W. Ziegler 27 33 15 8 10 9 9 11 11 10 10 10 10 Eugen Costea de trei ori învingător in „Cupa Copiilor" Semifinalele şi finalele competiţiei de tenis desfăşurate la Braşov în cadrul celei de a V-a ediţii a „Cupei Carpaţilor” au constituit un punct de atracţie pentru amatorii acestui sport din localitate, întrecerile, la care au participat numeroşi tenismani fruntaşi din ţara, au fost de nivel tehnic satisfăcător, creind spectacole atractive, apreciate de spectatori, în special semifinalele la simplu şi dublu bărbaţi au prilejuit dispute aprigi, în care protagoniştii au reuşit să facă o bună propagandă tenisului în rîndul sportivilor din Braşov. Păcat că finalele au fost fixate la oră nepotrivită. Jucătorul Eugen Cristea (Progresul Buc.) a înregistrat în acest concurs o frumoasă performanţă cucerind de trei ori locul în simplu bărbaţi, dublu bărbaţi, alături de Năstase şi dublu mixt împreună cu Julieta Namian. El a arătat de-a lungul celor patru zile de concurs o formă constantă, bună, dominînd întrecerile. Comportare meritorie a avut şi Julieta Namian (Progresul Buc.), dublă cîştigătoare în aceeaşi competiţie (simplu fete şi dublu mixt). In general, majoritatea participanţilor au manifestat dispoziţie de joc, ceea ce a creat posibilitatea afirmării unor tinere speranţe care au evoluat în compania acestor jucători fruntaşi şi plintre care se numără tînărul C. Popovici (C.C.A.). De asemenea au evoluat promiţător tinerii Viorel Marcu, Codiu Dumitrescu şi Liviu Pora de la Steagul roşu Braşov. Iată acum rezultatele tehnice: simplu fete, semifinale: Hermina Brenner — Manana Ciogolea 6—1, 6—2 ; Julieta Namian — Eleonora Roşianu 2—6, 6—2, 6—3; finala: JULIETA NAMIAN — HERMINA BRENNER 6—2, 3—6, 6—2; simplu băieţi, semifinale: Eugen Cristea — Petre Mărmureanu 6—4, 6—4, 6—2; Ştefan Georgescu — K. Bosch 3—6, 6—3, 7—5, 6—4; finala: EUGEN CRISTEA — STEFAN GEORGESCU 6—3, 6—2, 6—2; dublu băieţi, semifinale: Bosch, Mărmureanu — Georgescu, D. Viziru 6—2, 8—10, 8—6; Cristea, Năstase — Slapiciu, Dancea 6—1, 6—3; finala: CRISTEA, NĂSTASE — MĂRMUREANU, ROSCU 2-6, 4—6, 7—5, 6—0, 6—4; dublu mixt. semi finale: Georgescu, Brenner Năstase, Roșianu 6—2, 6—1 ; Cristea, Namian — D. Vizirii Doboșiu 6—3, 6—4; finala: CRISTEA, NAMIAN — GEORGESCU, BRENNER 6—3, 7- 5. în încheierea competiţiei, organizatorii au oferit trofeele puse în joc învingătorilor la simplu băieţi şi fete şi plachete şi diplome următoarelor locuri la toate probele: C. GRUIA coresp. regional * 1 Campionatul republican pe echipe DINAMO BUCUREŞTI — C.S.M. GALAŢI 24-13 Spectatorii veniţi sîmbătă seara să asiste la întîlnirea de box dintre cluburile Dinamo Bucureşti şi C.S.M. Galaţi au părăsit nemulţumiţi incinta stadionului Dinamo. Din cele 10 meciuri programate, s-au disputat numai . Gălăţenii nu au prezentat sportivi la categoriile mijlocie şi semigrea, iar dinamovistul V. Mariuţan, fiind bolnav, a fost oprit de medic să boxeze. In meciurile care au avut loc, pugiliştii dinamovişti s-au dovedit a fi mult mai bine pregătiţi. La sfîrşitul galei scorul le-afost favorabil: 24—13. In limitele categoriei muscă, E. Ambrus (D) a întîlnit pe I. Lupu (C.S.M.), un boxer deosebit de tenace care s-a luptat de la egal şi care nu a cedat decit în ultima parte a meciului cînd dinamovistul a punctat mai mult obţinînd victoria la puncte. Constantin Gheorghiu (D), boxerul în stilul său caracteristic, a cîştigat extrem de uşor în faţa gălăţeanului Paul Pavel, care nu a putut să contracareze nici unul din atacurile dinamovistului. Simiuşorul Popa Nicu, invingintu-l pe Dumitru Dinu (D), a adus singura victorie sportivilor gălăţeni. Un meci spectaculos au oferit Constantin Stănescu (D) şi Vasile Bogoi (C.S.M.) In prima repriză, în timp ce Boiţoi era în plin atac, Stănescu reuşeşte să plaseze un puternic croşeu de dreapta la figură şi gălăţeanul este numărat. Din acest moment iniţiativa aparţine dinamovistului care punctează mult, îndeosebi cu directe de stingă, obţinînd o meritată victorie la puncte. Iată celelalte rezultate: Şt. Craciu (D) b.p. N. Munteanu (C.S.M.), M. Dumitrescu (D) b p. S. Bogoi (C.S.M), Gh. Ihr (D) in.n. Cit. Uremia (C.S.M.). H. P. C.S.M. REŞIŢA — MARINA CONSTANŢA 23-17 La Reşiţa pugiliştii din localitate i-au învins pe cei de la Marina Constanţa cu 23—17. Iată rezultatele tehnice: C. Buzuluc (R.) b.p. V. Turnea (M.); D. Răgălie (M.) b.ab. 11 A. Zamfiroiu (R.); V. Mândri? (R.) b.p. V. Barbu (M.); C. Buntrica (R.) m.n. Şt. Văcaru (M.); I. Olteanu (M) b.p. I. Petrescu (R.); C. Tudor (M.) b.ab. III. Bogdan (R.); N. Padina (R.) b.p. Gh., Lică (M.); St. Moscovescu (R.) b. dese. III N. Ghibu (M.); Gh. Simion (R.) b.p. I. Lcov (M.); D. Filip (R.) b.ab. I Gh. Olteanu (M.). MUREŞUL TG. MUREŞ — STEAGUL ROŞU BRAŞOV 18-20 Cu toate că au boxat acasă, pugiliştii de la Mureşul Tg. Mureş au pierdut intîlnirea cu Steagul roşu Braşov cu 18—20. Iată rezultatele tehnice: N. Moldovan (M.) b.p. V. Turcu (Br.); P. Ghiurcă (M.) b.p. H. Dumitru (Br.); P. Banga (M.) m.n. M. Radu (Br.); C. Popoacă (Br.) b.p. A. Demeter (M.); Gh. Cojocaru (Br.) b.p. E. Silvester (M.); D. Turzai (M.) m.n. P. Molnár (Br ); C. Konceag (M.) m.n. P. Marin (Br.); Tr. Nicolae (Br.) b.p. Fr. Nagy (M.); C. Peterman (Br.) cîștigă fără adversar, Gh. Moldoveanu (M.) ciștigă fără adversar. 1. Păuş-coresp. regional C.S.M. CLUJ — PROGRESUL BUCUREŞTI 16-24 Pugiliştii de la Progresul Bucureşti au reuşit să obţină sîmbătă la Cluj o preţioasă victorie asupra sportivilor de la C.S.M. Cluj. Bucureştenii au cîştigat cu 24—16. Rezultate tehnice: Al. Bariciu (B) meciul S. Costescu (C) ; Puiu Nicolae (B) b. ab. 1. N. Diosighi (C) ; D. Fierant (B) b.p. A. Verdeș (C) ; I. Toth (C) b.p. I. Mihi (B); I. Marin (B) b.p. F. Gall (C); C. Stoian (B) b.p. Al. Bora (C) ; A. Gănescu (B) mecinul Gh. Deac (C) ; M. Mariuțan (C) b.p. Gh. Constantin (B) ; E. Schnap (B) b.p. A. Ghirsic (C) ; V. Neea (B) k. ab. II S. Stefan (C). Cupa F. R. Box C.S.M.S. IAŞI — FLACARA ROŞIE BUCUREŞTI 23—17 Numeroşi spectatori ieşeni, prezenţi sîmbătă seara pe terenul Voinţa, au asistat la întilniri dinamice, de mare luptă şi de un nivel tehnic satisfăcător. Cei mai buni pugilişti ai galei au fost ieşenii V. Săseanu, Plavdosiu şi bucureşteanul I. Ailenei. La sfârşitul reuniunii scorul a fost favorabil sportivilor ieşeni: 2.3—17. Eugen Ursu-coresp.