Sportul Popular, februarie 1966 (Anul 21, nr. 4884-4907)

1966-02-01 / nr. 4884

PREGĂTIRI... MECIURI AMICALE... ANTRENAMENTE... MAGURA CODLEA’—STEAUA 2—9 (0-5) CODLEA, (prin telefon). — Echipa bucureşteană Steaua a susţinut duminică primul joc de verificare de anul acesta întîlnind formaţia locală, participantă la campionatul regiunii Braşov. Bucureştenii au cîştigat prin golurile marcate de Creiniceanui (3), Voinea (2), Raksi, Manca, Negrea, Jenei. Pentru Măgura au înscris Costea şi Bucur. Steaua a aliniat formaţia : Suciu — Georgescu, 11 ăl mii gemui, D. Nicolăe, Tîmpănaru — D. Popescu, Raksi — Micu, Constantin, Voinea, Creiniceanu. Au mai fost folosiți : Gornea, Petescu, Jenei, Negrea, Manea. P. CĂPĂŢÎNĂ — coresp. U.T.A. SE ANTRENEAZĂ ARAD, (prin telefon). — Duminică, textiliştii au susţinut primul joc la două porţi (2 reprize a 40 de minute), în familie, mai întîi cu rezervele şi apoi cu juniorii. Rezultatele : 0—1 cu rezervele (a marcat l’etschovschi III), o—2 cu juniorii (au marcat : Donciu, Axente şi Jac pentru seniori, respectiv Binder 2). Iată formaţia aliniată de U.T.A. : Coman — Igna, Gheorghevici (Metros), Iiacoş, Czako II — Metros (Gheorghevici), Floruţ — Pintea, Jac, Donciu, Axente, Ţîrlea şi Birău fiind accidentaţi n-au participat la joc, în programul meciurilor amicale sunt prevăzute nu mai puţin de 11 partide. U.I.A. va juca, printre altele, cu Oţelul roşu, Crişul, Ştiinţa Timişoara, Mureşul Anina, Indagrara ele ŞT. IACOB — coresp. ŞTIINŢA CRAIOVA AUTORAPID 3-0 CRAIOVA, (prin telefon de la redacţia ziarului „înainte"). — Studenţii au susţinut duminică al treilea meci de antrenament de la începutul anului. — Jurata : 60 de minute. Cele trei goluri au fost înscrise de Sfîrlogea (2) şi Cîrciumărescu. Au jucat: Vasilescu I — Mihailescu, Gavrilă, Ivan, Deliu — Strîmbeanu, Bărbulescu (C. Vasile, junior) — Plugarii (Vasilescu II), Sfirlogea, Ionescu (Anton), Circiumă rescu. De remarcat participarea activă a tuturor jucătorilor și ritmul bun — pen- tru această perioadă de pregătire — imprimat de echipa studenţească. Joi Ştiinţa va întilni pe Electroputere di categoria G. DE LA I.E.B.S. • Săptămîna aceasta patinoarul „23 August" este deschis pentru patinaj public joi şi sîmbătă între orele 17 şi 19, duminică intre orele 10 şi 13 şi 16—18. • La bazinul acoperit Floreasca se primesc înscrieri pentru cursul de iniţiere la înot pentru copii. AZI ŞI MIINE, ULTIMELE ZILE LA TRAGEREA EXCEPŢIONALA LOTO La cererea participanţilor, vânzarea biletelor la tragerea excepţională LOTO pentru autoturisme s-a prelungit pînă miercuri 2 februarie a.c. La această tragere se atribuie nelimitat autoturisme „Fiat 1 300“, „Renault 10 major“ plus 12 900 lei, „Fiat 1 100 D*“, „Wartburg 312/1“ și „Trabant 601“. Se fac 12 extrageri în loc de 4 ca la tragerile anterioare. Se extrag, în total, 36 de numere în loc de 18 ca la tragerile anterioare. Taxele de participare s-au micşorat de la 40 lei la 10 lei, de la 20 lei la 8 lei şi de la 8 lei la 4 lei. Cu 24 lei se poate participa la toate extragerile pentru autoturisme şi premii în bani pentru 2 numere. Cu numai 10 lei se poate cîştiga un autoturism „Fiat 1300”, sau un autoturism ,,Renault 10 major“ plus 12.900 lei. Numărul premiilor cu 2 numere creşte cu peste 56 mei. Jucînd la toate cele 12 extrageri cu aceeaşi variantă de 3 numere, vă măriţi şansele de a obţine unul sau mai multe premii în autoturisme şi bani. Tragerea va avea loc joi 3 februarie a.c. PROGRAMUL CONCURSURILOR PRONOSPORT DE DUMINICA 6 FEBRUARIE Programul concursurilor Pronosport A 6 şi B 6 din 6 februarie a.c. cuprinde meciuri din campionatul italian (A şi B). Programul concursului este următorul : I. Napoli — Juventus II. Atalanta — Internazionale III. Bologna — Foggia IV. Florentina — Cagliari V. Milan — Brescia VI. Roma — Sampdoria VII. Torino — Spăl VIII. Varese — Lazio IX. Genoa — Lecco X. Padova — Catanzaro XI. Palermo — LivorneÉ^ XII. Pro Patria — Mantova XIII. Lanerossi — Catania ★ Tragerea din urnă pentru atribuirea premiilor oferite de Loto-Pronosport la ultimul concurs „Cu mască și fără mască“ organizat de Radioteleviziunea Română, va avea loc miercuri 2 februarie a.c. ora 19 în Bucureşti, sala Clubului Finanţe Bănci din str. Doamnei 2, după tragerea Pronoexpres. PRONOEXPRES Premiile concursului Pronoexpres nr. 4 din 26 ianuarie 1966. Categoria I — 1 variantă a 120.000 lei ; Categoria a II-a — 2 variante a 45.597 lei ; Categoria a IlI-a — 69 variante a 1.423 lei ; Categoria a IV-a — 374 variante a 337 lei ; Categoria a V-a — 1493 variante a 84 lei; Categoria a Vl-a — 6359 variante a 27 lei. Premiul de 120.000 lei de la categoria I a revenit participantei Chirvari Elisabeta din Oradea. Report categoria I : 25.580 lei. Rubrică redactată de Loto-Promosnart. Tehnica individuală, factor determinant in obţinerea victoriei .Tehnica individuală reiată secretul succeselor marilor, echipe de fotbal. Pentru că o bună tehnică individuală (stopul sigur pe piept sau pe ambele picioare, pasa promptă şi precisă la coechipierul demarcat, pasa peste adversar, in cazuri deaglomerare", şutul precis „în cadrul porţii" şi în sectorul cel mai dificil pentru portar, din orice poziţie, cu ambele picioare şi cu capul) înseamnă, in ultimă analiză, economie de efort permiţînd echipelor sa termine ,proaspete, cele 90 de minute. Referitor la tehnica individuală ca element esenţial în fotbalul modern vom preciza cite ceva în cele ce urmează. 1. O echipă cu individualităţi, adică cu jucători care posedă o tehnică desăvîrşită, este o echipă de temut pentru orice adversar (Internazionale, Santos, Benfica, Real Madrid etc.). 2. Sistemul de joc trece pe planul al doilea. El nu poate fi aplicat cu succes decît de o echipă ai cărei jucători posedă o tehnică individuală desăvîrșită, așa cum a făcut Brazilia la campionatul mondial din 1958, cînd a cîștigat campionatul aplicînd sis- I temul 4—2—4, dar cu o tehnică desăj vîrşită. La noi, discuţiile interminabile în jurul sistemului nu au rezol vat mare lucru, pentru că nu au dat I prioritate factorului determinant, care este tehnica individuală. De altfel, I sistemul W.M. al lui Chapmann a • dat repede roade numai datorită tehninicii înaintate a jucătorilor pe care i-a avut Arsenal la dispoziţie. 3. Puţini dintre jucătorii noştri (Constantin, Dumitriu, Pîrcălab, Badea) şi-au însuşit o tehnică individuală de clasă continentală, ca să nu mai vorbim de clasa ridicată a unor fotbalişti ca Pele, Eusebio, Suarez, Corso, Facchetti, Di Stefano etc... După propria lor mărturisire, toţii aceştia au muncit şi muncesc intens în afara antrenamentelor colective dirijate de antrenor pentru a-şi însuşi şi a-şi menţine o tehnică superioară, în cadrul pregătirilor colective, jucătorii nu au I timpul şi nici posibilitatea materială de a exersa infinitele şi subtilele mijloace individuale. Acest fel de antrenament nici nu este recomandabil în colectiv, fiindcă în loc să stimuleze pune într-un complex de inferioritate pe cei cu mai puţină tehnică. 4. Din cauza unei tehnici individuale rudimentare mulţi dintre jucătorii noştri, chiar talentaţi, sînt incompleţi sau asimetrici, adică joacă cu un singur picior (dreptul sau stîngul), iar dacă joacă cu amîndouă picioarele, nu joacă şi cu capul. Acest mod incomplet de joc permite adversarului destrămarea fazei, pentru că jucătorul „asimetric" — intoreîndu-se ca să poată prelua mingea cu piciorul drept sau sting pierde timp, anihilîndu-și astfel orice posibilitate de a pasa sau a șuta surprinzător din voie. Astfel de jucători sînt „specialişti“ ai jocului şi centrărilor la întîmplare, in locul celor executate cu Se va spune că una din cauze este şi starea nervoasă, dar aceasta este datorată în primul rînd nesiguranţei jucătorului, lipsei lui de tehnică. Un jucător tehnic este calm, sigur pe el. 6. Aşa cum am arătat şi la punctul 3, tehnica individuală nu trebuie confundată cu talentul ! Talentul este un element de bază care operează o primă triere a viitorilor fotbalişti. Dar de aici încolo numai munca perseverentă pentru însuşirea unei tehnici desăvîrşite va consacra pe jucătorii de clasă. Un jucător mai puţin talentat, dar serios şi harnic îşi poate însuşi o tehnică superioară altui jucător mai talentat, dar neglijent, care rămîne astfel la un nivel de mediocritate, fiind uneori util, şi lipsei de tehnicitate a acestora — va întrerupe chiar el cursivitatea jocului, permiţînd adversarilor întreruperea fazei. 8. Tehnica individuală perfecţionată se poate dobîndi — aşa cum au declarat şi numeroşi jucători de clasă mondială — numai printr-o pregătire specială, individuală, care trebuie să completeze antrenamentele de echipă. Totul se va executa sub îndrumarea unui specialist care să fi practicat cu succes o astfel de tehnică şi care să fie în măsură să o explice, exemplificind-o practic jucătorului, ca intr-un adevărat „atelier" de perfecţionare tehnică individuală. într-un astfel de „atelier" se pot învăţa nenumăratele procedee de natură să desăvîrşească tehnica individuală a jucătorului, intărindu-i in acelaşi timp şi moralul prin încrederea pe care acesta o dobîndeşte în propriile sale execuţii tehnice. încrederea justificată în propriile posibilităţi— spre deosebire de ingîmfarea datorată unor succese intîmplătoare — este de natură să ridice nivelul jocului. 9. Această perfecţionare tehnică în „atelier" trebuie pusă în practică imediat, concomitent cu antrenamentele obişnuite, cu jucătorii din prima categorie care, în decurs de cel mult un an, vor putea deveni jucători cu o tehnică superioară care să asigure succesele viitoare ale fotbalului nostru. Este de notat că această pregătire nu oboseşte pe jucător şi nu-i consumă energia necesară. Pe linia aceloraşi preocupări, cadrele de jucători tineri (între 15—17 ani), din diverse echipe vor putea urma această pregătire de „atelier“ timp de 1—1*/* an şi numai după aceea vor putea fi promovaţi în primele echipe. Desigur că o astfel de pregătire, dar de mai lungă durată, este binevenită şi la copii, bineînţeles după însuşirea unor noţiuni elementare. A. FIERARII antrenor adresă, către un bun tehnician care, cu capul sau cu piciorul, să trimită mingea în plasă. 5. Am ajuns astfel la cel mai nevralgic punct al fotbalului nostru, imprecizia şutului la poartă, ineficacitatea. Cu elan şi voinţă unii dintre jucătorii noştri reuşesc să ajungă în careul advers, dar acolo sunt uşor deposedati de minge, ori şuturile lor trec la mare distantă de poartă. Am numărat intr-un meci susţinut de echipa Steaua nu mai puţin de 14 şuturi tari, de la distante variind între 4—16 m, toate trimise mult peste bara transversală sau mult dincolo de barele laterale. Abia două şuturi au fost trase în cadrul porţii şi nici unul în gol. Am menţionat echipa Steaua, dar situaţia este aceeaşi la toate echipele noastre, cu foarte rari şi întimplătoare excepţii. Nu e păcat de efortul unei echipe de a aduce mingea în careul advers, dacă acolo acest efort colectiv este irosit cu atîta uşurinţă, datorită nedibăciei unor jucători, adică a lipsei lor de tehnică individuală ? Ce să mai spunem de faza de la Milano în care Frăţilă a... reuşit să tragă, de la cîţiva metri, în afara I porţii ? Dacă faza se termina cu gol, meciul de la Milano era „jucat“ şi Dinamo intra în sferturile de finală ale „Cupei campionilor europeni", de cele mai multe ori dovedindu-se o frînă pentru echipă. Prin însuşirea unei tehnici desăvîrşite, jucătorul talentat devine un fotbalist dotat cu personalitate. Aceştia, susţinuţi de tehnicitatea ridicată a tuturor coechipierilor, contribuie ca jocul întregii echipe să fie de un nivel ridicat şi asigură succesul echipei prin jocul colectiv al tuturor coechipierilor. 7. Tehnica individuală trebuie dusă la o asemenea perfecţiune, incit în orice situaţie, o dată cu primirea sau interceptarea mingii in atac, ca şi în apărare, „replica" să fie spontană şi corespunzătoare. Tot secretul constă în legătura automată care se stabileşte între perceperea situaţiei de ansamblu (traiectoria mingii şi poziţia coechipierilor) şi execuţia tehnică cea mai indicată pentru scopul imediat urmărit. în toată această mecanică automată şi coordonată, jucătorii trebuie să aibă un nivel tehnic ridicat. Pentru că jucătorul tehnic purtător de balon dacă va trebui să evite anumiţi coechipieri — din cauza Activitate rodnică la centrul de copii şi juniori — STEAUA 144 de copii şi, juniori, părinţi, precum şi citeva „nume sonore" ale echipei C.C.A. de altădată, Apolzan, Voinescu, V. Zavoda, V. Dumitrescu — azi antrenori la clubul Steaua — au fost prezenţi, duminică dimineaţa, la analiza activităţii centrului de copii şi juniori. Atmosfera sărbătorească, emoţie „la toate nivelele", firească dacă ne gândim că se prezintă bilanţul unui sezon. Analiza centrului a inceput cu referatul antrenorului Romeo Catană, şeful centrului de copii şi juniori Steaua, şi al profesorului Valeriu Sturza. Au urmat discuţii asupra referatelor. Părinţii şi antrenorii au subliniat bunele rezultate ale procesului instructiv-educativ de la centrul Steaua ; toţi copiii şi juniorii centrului au o situaţie bună (unii chiar foarte bună) la învăţătură, îndeplinind dezideratul „primit la învăţătură, primii in sport !" Cit priveşte performanţele lor sportive, tinerii fotbalişti de la Steaua au avut ce raporta : toate cele trei echipe de juniori ale centrului s-au clasat pe primul loc în seriile respective la sfîrşitul acestui tur de campionat, echipele de copii ocupă locuri fruntașe în seriile în care activează ; toate echipele centrului au desfășurat un joc bun — la nivelul vîrstei lor. V SCRIMA : Cei mai mici campioni ai Capitalei—floretiştii Aurel Ştefan (Gloria) şi Georgeta Orfanu (Ştiinţa) Cu puţine excepţii, participanţii la campionatul de scrimă al Capitalei, categoria juniori mici (pînă la 17 ani inclusiv), probelele floretă băieţi şi fete, au fost aceiaşi din săptămîna trecută, din „Cupa Unirii“. A fost un campionat în toată puterea cuvîntului — bine organizat — şi în care, parcă pentru a spori interesul, elementul surpriză n-a lipsit... La băieţi, de pildă, protagonistul probei de floretă, talentatul Alexandru Micloş, a ratat din nou locul I. El s-a revanşat asupra lui Gabriel Rusovici (pe care l-a întrecut, consecutiv, în două asalturi), dar n-a putut trece şi de Aurel Ştefan (3—3), de departe cel mai combativ trăgător al campionatului. Clasament: 1. Aurel Ştefan (Gloria) — antrenor 1. Istrate, 2. Alexandru Micloş (Ştiinţa), 3. Cristian Dinu (Progresul), 4. Miliţii Sebeştexului (Gloria), 5. Alexandru Ionescu (Viitorul), 6. Gabriel Ursovici (Progresul). Alexandru La fete, complicaţii mai dintre cei mari. Iniţial, după grupele eliminatorii, Lelia Irimia pleca mare favorită, fără nici o înfrîngere. Pierzînd însă la Mihaela Ştefan, în turul II din eliminări directe, Lelia a fost stopată din cursa pentru titlul de campioană. Va cîştiga oare Mihaela Ştefan întrecerea ? Tînăra reprezentantă a şcolii experimentale Viitorul şi-a continuat ascensiunea spre titlu, împreună cu colega ei de şcoală Magdalena Bartoş şi cu Georgeta Orfanu. Aflate la egalitate de victorii, cele trei floretiste de mai sus s-au întîlnit într-un turneu de baraj. De data aceasta, tehnica şi-a spus cuvîntul : Orfanu, trăgătoare mai experimentată, a ecarcita risticie ambele asalturi, cu 4—0 la Bartoş şi cu 4—1 la Ştefan... Clasament : 1. Georgeta Orfanu (Ştiinţa) — antrenor, prof. Ruxandr Ionescu, 2. Mihaela Ştefan (Viitorul), 3. Magdalena Bartoş (Viitorul), 4. Irodica Petre (Şcoala sportivă de elevi nr. I), 5. Lelia Irimia (Progresul), 6. Gabriela Ştefănescu (Gloria), 7. Elisabeta Folcureţ (Clubul sportiv şcolar), 8. Mariana Ostafi (Viitorul). O menţiune pentru alte citeva floretiste foarte talentate (dar încă prea puţin... curajoase) ca Mariana Munteanu (Steaua), Luminiţa Popescu (Gloria) şi Ruxandra Niculescu (Viitorul). T. S. Micloş (Ştiinţa), în dreapta plinul mai tehnici teoretişti ai ,,generaţiei de minnei. Foto: A. Neagu