Sportul, ianuarie 1970 (Anul 26, nr. 773-800)

1970-01-13 / nr. 782

rAnul XXV-Nr. 782 (6216) ZIAR AL CONSILIULUI NAŢIONAL PENTRU EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT CONCURSUL ZIARULUI sportul „EL MONDIAL 70“ Care echipe vor obţine calificarea pentru sferturile de finală din fiecare grupă? Ce echipă va ciştiga campionatul mondial? Amănunte în pag. a 3-a PROLETARI DIN TOATE TARILE, VNITI-VAI UNIVERSITATEA BUCUREŞTI Din 11 000 de cursanţi ■ doar 30 la sută fac UNIVERSITATEA BUCUREŞTI deţine o performanţă practic inegalabilă pe plan naţional : este instituţia de învăţămînt cu cel mai impresionant potenţial uman. Ea concentrează mai bine de 11 000 de studenţi şi studente. Profesional, rezultatele înregistrate aici sunt în deplină concordanţă cu această cifră, spectaculoasă. Mii de specialişti se integrează anual în şcoli, în laboratoare, în munca de cercetare ştiinţifică acoperind într-o măsură apreciabilă nevoile ţării. Este o realitate care face cinste primei universităţi româneşti. Dar pe plan sportiv, pe firul activităţii de educaţie fizică, factor important în viaţa tineretului universitar, care contribuie la întărirea sănătăţii, la dezvoltarea calităţilor fizice şi morale ale studenţilor, la sporirea capacităţii lor de muncă şi învăţătură, la educarea şi la pregătirea lor multilaterală, cum se petrec lucrurile ? Clubul sportiv Universitatea Bucureşti, după trei ani de existenţă, deci cu o oarecare experienţă, a reuşit să-şi îndeplinească integral misiunea ? ★ Sub aspectul consolidării organizatorice, al creşterii valorice a secţiilor, rezultatele au fost într-adevăr, mulţumitoare. Un număr de 7 secţii de performanţă cu rezultate notorii (handbal, scrimă, baschet, şah, gimnastică modernă, volei şi judo) dintre care primele două sunt nominalizate. Numeric aici vom găsi 353 de sportivi legitimaţi, dintre care 4 maeştri emeriţi ai sportului, 10 maeştri ai sportului, 5 candidaţi maeştri, 62 sportivi de categoria I şi 98 de categoria a II-a. Alte 7 secţii (box, gimnastică sportivă, fotbal, nataţie, tenis de masă, tir) îşi desfăşoară activitatea pe plan municipal. Se înţelege că principalul efort al clubului s-a îndreptat către secţiile nominalizate, efort care este atestat şi de prezenţa a nu mai puţin de 25 de sportivi de la Universitatea Bucureşti în diferite loturi naţionale (faţă de 12 în anul 1968). In acelaşi timp rezultatele acestor secţii sunt pînă în prezent satisfăcătoare : scrima — locul II pe plan naţional (locurile 2 la floretă bărbaţi şi sabie şi locul 3 la floretă femei în campionatul pe echipe al primei divizii, locul I in „Cupa României“ prin Tănase Mureşanu, locurile 3 şi 5 la campionatul naţional individual prin Petru Habala şi Cristian Costescu, poziţii fruntaşe în „Cupa speranţelor“ şi la naţionalele de juniori). Handbalul, cel feminin , locul II în divizie, în tur, iar cel masculin, locul III după Steaua şi Dinamo. Dintre celelalte secţii de performanţă se remarcă gimnastica modernă, cu locuri fruntaşe pe ţară la exerciţii fără obiect şi individual compus (Victoriţa Vilcu), exerciţii cu coardă, categoria I şi individual compus (Cristina Hursiamta şi echipe (Hurezeanu, Petrescu, Stere). Valoarea unor asemenea rezultate ar avea însă semnificaţii multiple, dacă autorii lor ar fi integral studenţi ai Universităţii. Or realitatea arată că în unele cazuri, în cel al handbalului feminin cu deosebire, marea majoritate a titularelor sunt foste studente — acum absolvente, situaţie care provoacă multe dificultăţi clubului, mai ales de ordin majoritatea studentesport? Este firesc?... material. Rezultă de aici că acţiunea de selecţie, de reîmprospătare permanentă a echipelor demarează lent, că ea nu s-a aflat, cum ar fi fost firesc, în centrul atenţiei conducerii clubului. Cît priveşte procesul de instruire este de subliniat faptul că acesta a înregistrat un progres faţă de anii precedenţi. Orientarea antrenorilor a fost mai bună. A existat o mai mare preocupare pentru a fi la curent cu tot ce apare nou pe plan mondial. In acest sens trebuie apreciat faptul că volumul şi intensitatea antrenamentelor au crescut, şi în aceeaşi măsură şi exigenţa antrenorilor. Este un fapt pozitiv. Mai puţin îmbucurătoare este existenţa unei situaţii de-a dreptul paradoxale determinată de absenţa unui cabinet metodic destinat să constituie principalul mijloc de documentare şi de schimb de experienţă pentru antrenori şi sportivi. Şi asta se petrece la o instituţie care posedă toate condiţiile pentru realizarea unui asemenea deziderat. Dacă sub aspectul disciplinei studenţii clubului s-au prezentat S.TISERIU (Continuare In pag. a 7-a) Meciul Dinamo Bacău —Kilmarnock, pe micul ecran Astăzi se dispută la Bacău, in cadrul „Cupei europene a tîrgurilor“, meciul retur dintre formaţia locală Dinamo şi echipa scoţiană Kilmarnock. Partida va fi transmisă în întregime pe micul ecran, de la ora 13.25. CUBA A 13-a PARTICIPANTĂ LA C.M. DE BASCHET F.I.B.A. a hotărît ca echipa Cubei să fie cea de a 13-a participantă la C.M. masculin de baschet (Iugoslavia, 14—24 mai 1970). Ea va face parte din grupa I, întrecerile din cadrul campionatelor mondiale de bob de 4 persoane, care s-au desfășurat pe pista olimpică ..Ronco“ de la Cortina d’Ampezzo, nu au găsit în presa italiană reflectarea cuvenită din două motive bine definite. Primul este un motiv pe care l-am numi, impropriu, de orgoliu naţional, datorat faptului că echipajul italian condus de Gáspárt a ratat victoria ; cel de al ..doilea, se datorează disputării în nocturnă a probelor şi deci la o oră prea tîrzie pentru a fi fost comentate pe larg a doua zi de cotidiene. După două zile, ştirea a fost scurtată de majoritatea ziarelor, iar de unele chiar ignorată. Doar „Tuttosport“ din Torino şi „Corriere dello Sport“ din Roma alătură rezultatului comentarii de cîteva rînduri. „Vest-germanul Wolfgang Zimmerer — scrie acesta din urmă—, un brutar din Holstadt, in vîrstă de 27 de ani, și-a adjudecat, pe pista olimpică de la Cortina, titlul european la bob de patru persoane, invingind echipajele Spaniei I și României !“. Doar atît, „Tuttosport“ dirn Torino dedică însă un titlu pe patru coloane acestui eveniment, dar urmat numai de 35 de rînduri de comentariu pe care-l sintetizăm : „Vest-germanul Zimmerer şi-a adjudecat astă-seară (corespondenţa a fost transmisă după concurs — n.n.) titlul european la bob de4 persoane, făcind echipaj cu Seinbauer, Gaisreiter, şi Utzschneider. Zimmerer practică bobul de cinci ani timp in care și-a încununat cariera cu un titlu de campion al lumii, anul trecut la Lake Placid. Spaniolul Baturone a cucerit locul doi cu două coborîri de foarte bună regularitate, înaintea mai apreciatului Panţuru, care in 1967 cucerise victoria la bobul de 4“. Dată fiind penuria de ştiri, am considerat oportun să cerem părerea autorizată a unui ziarist de la Cortina, tehnician în alături de formaţiile S.U.A., Cehoslovaciei şi Australiei. A 14-a participantă va fi campioana Africii, care urmează a fi desemnată în martie 1970, materie : Libero Accorsi, corespondent pentru „Stadio“ din Bologna şi pentru „Gazzetta dello Sport“ din Milano. „In aceste întreceri — ne-a spus el — în care contează sutimile de secundă, este de ajuns o banală neatenţie pentru a compromite un rezultat. Panţuru a fost, după părerea mea, prea prudent in prima manşă şi, cînd şi-a dat seama de diferenţa care îi separa de Zimmerer, s-a hazardat în cea, de a doua. Ca urmare, în curbă a avut o uşoară derapare care l-a făcut să piardă sutimi de secundă foarte preţioase. Consider deci că Panţuru a scăpat un bun prilej de a realiza mai mult. El putea să cucerească cel puţin locul doi. Oricum, echipajul român s-a arătat destul de expert, Neagoe, Zangor şi Pascu fiind nişte colaboratori ideali ai lui Panţuru. Acesta rămine, în orice caz, unul dintre cei mai buni piloţi din Europa şi din lume". Despre TRENTINI „Panţuru se numără în ciuda unui derapaj nefericitprintre cei mai buni piloţi...“ CORESPONDENȚA SPECIALĂ DIN ITALIA Echipajul României, cîştigătorul medaliei de bronz (de la stingă la dreapta): Ion Panţuru, Ion Zangor, Dumitru Pascu, Nicolae Neagoe „Cupa oraşului Sinaia". In start: elevul Neagu Ion, anul I la Uzina mecanică fină din Sinaia, cel mai tinăr concurent Foto: T. MACARSCHI PRIMA ETAPĂ A „CUPEI SPERANŢELOR“ — O REUŞITĂ DEPLINĂ • Pirita din Poiana popicăriei — „confiscată“ de micii schiori • S-a confirmat că nu ducem lipsă de talente • Colaborare strinsă între şcolile sportive, asociaţiile sportive şi centrele de copii Localnicii — sinăienii, în speţă — s-au obişnuit cu situaţia că pirita din Poiana popicăriei a devenit un bun, totalmente, al copiilor, care se iniţiază aici in tainele schiului sau participă la diferite concursuri. Iar ei, departe de a fi supăraţi pe copiii care, uneori, îi mai deranjează dintr-o după-amiază de somn, dimpotrivă, îi încurajează şi îi ajută. Cea mai recentă confirmare am avut-o cu ocazia desfăşurării etapei I a „Cupei speranţelor“ : părinţi ai copiilor, dar şi alţi oameni inimoşi au ajutat la amenajarea pirttei, la instalarea fanioanelor, la îmbunătăţirea porţii de sosire, în această atmosferă — propice desfăşurării unui concurs pentru copii — am asistat duminică la o adevărată paradă a talentelor. Scriam, în comentariul nostru, despre impresia deosebit de bună pe care a lăsat-o schioara Nuţi Degeratu. Dînd prioritate fetelor, să amintim şi pe Cornelia Ungureanu, Cristina Neguţescu, Georgeta Drăguş, Cornelia Cotacu, Mariana Zimer şi Denisa Kempf. Ele au reţinut atenţia profesorilor şi antrenourilor şi, drept urmare, au hotărît să se ocupe şi mai mult de pregătirea lor. Afirmaţia este valabilă şi pentru băieţi. Cristinel Bucur, Vasile Neguţescu, Voicu Vulcăneanu, Aurel Albert, Ion Cavaşi, Cornel Neguţescu şi Constantin Boncu. Prima etapă a „Cupei speranţelor“ a scos în evidenţă şi faptul că în localităţile de pe Valea Prahovei există un adevărat comandament de specialişti care se ocupă de pregătirea copiilor, specialişti care îi antrenează cu meticulozitate şi răbdare. Dar cel mai mare merit Ion GAVRILESCU (continuare In pag. a lui Emilia Neghină, una dintre cele mai bune jucătoare de la Universitatea Timişoara, in acţiune. Patinoarul artificial din Galaţi in aşteptarea inaugurării SIMBATA 17 IANUARIE va avea loc la Galaţi Inaugurarea oficială a noului patinoar artificial. Construcţie impresionantă, care vine să Îmbogăţească patrimoniul bazei materiale a sportului românesc, ea a fost realizată cu spionul rect şi entuziast al organelor locale, aflindu-se acum în febra premierei. Fotoreporterul a surprins această imagine panoramică, făcută cu clteva zile în urmă. Dar, la sfîrşitul săptănnii, patinoaru' va arăta cu totul altfel, fiind gata să-şi primească oaspeţii de onoare : patinatorii și hocheiștii. Marţi 13 ianuarie 1970 PLOAIE DE MAEŞTRI Mai lent sau mai rapid, sportul — aidoma celorlalte domenii de activitate — progresează de la un sezon la altul. Fiecare an aduce cu sine modificări in sinul elitei sportului, alţi performeri luînd locul vechilor vedete. Şi cînd „noul val" este mai numeros, toată lumea se bucură. Condiţia esenţială este însă ca plutonul să fie şi evident mai puternic, mai valoros. În ciclismul românesc situaţia nu este deloc roză. Motivele se cunosc, nişte oameni luptînd pentru eliminarea carenţelor ce se dovedesc mai tari ca stînca. În aceste condiţii, mărirea numărului de maeștri ai sportului — ca urmare a îndeplinirii haremurilor oficiale — constituie o mare realizare. In sezonul trecut 17 (șaptesprezece) rutieri au realizat într-o singură zi norma de maestru al sportului ! Să ne bucurăm sau sâ ne Întristăm ? Întrebarea este justificată de faptul că această „ploaie de maeştri* n-are un suport care să ateste creşterea măiestriei cicliştilor noştri într-un tempo rapid. Despre ce este vorba ? Regulamentul de clasificări — întocmit o dată la 5 ani — are evidente lacune. Cel puţin în ceea ce priveşte ciclismul. El oferă posibilitatea rutierilor să obţină titlul de maestru al sportului în curse cu start în bloc. Realizînd 42 km/h îrntr-o întrecere pe 200 km, 44 km/h într-una pe 150 km, 45 km/h pe 120 km şi 47 km/h într-o etapă de 100 km ciclistul devine maestru al sportului. în etapa din „Turul României", ediţia pe anul 1969, desfăşurată pe ruta Arad—Deva— Hunedoara (165 km) media orară a fost de 45 km/h. Printre cei 40 de sosiţi în primul pluton au fost şi 17 alergători români care nu aveau norma de maestru îndeplinită şi care au obţinut-o cu acest prilej. C. Tănase, St. Ene, I. Cosma II (numai nume cunoscute) şi alţii s-au văzut peste noapte maeştri... Pentru că regulamentul de clasificare nu spune nimic cu privire la profilul traseului (ah ! de-am găsi unul numai cu coborîre...), de intensitatea vîntului (cu cîţiva ani în urmă, fără să facă mari eforturi, cicliştii au ajuns — graţie vîntului — cu 48 km/h la Focşani), despre contribuţia sportivului în cauză la realizarea mediei orare. Sunt lacune evidente, care reclamă o grabnică revedere a regulamentului. În plus, ar trebui discutată şi posibilitatea ca regulamentul de clasificări să fie revăzut anual. Cine poate să prevadă pentru o perioadă de 5 ani ritmul în care va progresa sportul? Alcătuit aşa, el poate fi foarte dificil în primii ani şi normal în ultimii, sau firesc în primii şi mult prea lejer în ultimii. În cadrul autonomiei acordate federaţiilor s-ar putea legifera posibilitatea ca la fiecare sfîrşit de an ele să ateste valabilitatea regulamentului de clasificări sau să procedeze la modificarea lui. Numai în acest mod titlurile acordate sportivilor vor deveni un stimulent real pentru noi şi valoroase performanțe. ^ Hristache NAUM DE DUMINICA, LA TIMIŞOARA UN NOU TURNEU DIN CADOUL CAMPIONATULUI [[MININ DE HANDBAL La sfîrşitul acestei săptămini, mai precis duminică 18 ianuarie, va începe în sala „Olimpia“ din Timişoara cel de al doilea turneu de trei etape din cadrul campionatului feminin de handbal. întrecerea suscită interes, deoarece după primul turneu, ce a avut loc recent la Bucureşti, lupta pentru evitarea retrogradării a devenit extrem de strinsă. Nu-i mai puţin adevărat că şi disputa pentru primele locuri oferă aspecte la fel de echilibrate, deoarece Universitatea Timişoara, care va juca pe teren propriu, are un avans doar de 3 puncte, faţă de principalul său outsider: Universitatea Bucureşti. Handbalistele de la Sc. sportivă nr. 2 Bucureşti au clştigat „Cupa Dunării" a terminat competiţia neînvinsă, înregistrînd următoarele rezultate: cu Olomouc, campioana Cehoslovaciei 15—13, Textila Győr, campioana Ungariei, 13—7 şi T.J. Bratislava, echipa a doua a Cehoslovaciei, 15—8. Clasament final 1. Sc. sp. 2 București 6 p, 2. T.J. Bratislava (R.S.C.) 4 p, 3—4. Olomouc (R.S.C.) 1 p. Textila Győr (R.P.U.) 1 p. AUREL PĂPĂDIE 1 ★ Echipa masculină de handbal UNIVERSITATEA CLUJ a luat parte la un turneu fulger organizat în orașul Frankfurt pe Oder C. U.G.). Iată rezultatele obţinute de clujenii 10—10 cu A.S.K. Vorwärts Frankfurt pe Oder, 8—14 cu Wismut Aue şi 15—2 cu Lokomotiv Frankfurt pe Oder. Clasament final l 1. A.S.K. Vorwärts 5 p, 2. Wismut Aue 4. p, 3. „U* Cuj 3 p, 4. Lokomotiv 0 p. PAUL RADVANI, coresp Devenită tradiţională, competiţia internaţională de handbal „Cupa Dunării“ rezervată echipelor campioane de juniori ce se desfăşoară anual la Bratislava (Cehoslovacia) şi aflată la cea de a IV-a ediţie, a însemnat un real succes pentru tinerele handbaliste roftiânce. La această ediţie România a fost reprezentată de echipa de fete a Şcolii sportive nr. 2 Bucureşti, care