Steagul Roşu, mai 1972 (Anul 27, nr. 5979-6003)

1972-05-16 / nr. 5990

ANUL XXVII Nr. 5990 (7.769) MARȚI 16 MAI 1972 4 pagini — 30 bani ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN 1 ism Vizita conducătorilor de partid și de stat la Turnu Severin Adunarea jubiliară de la Casa de cultură ora 13,30. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat se îndreaptă spre Casa de cultură a municipiului Turnu Severin, pentru a lua parte la adunarea jubiliară prilejuită de aniversarea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta și de sărbătorirea a nouă decenii de existență a Uzinei de vagoane din Turnu Severin. In sală sunt prezenți membrii comitetelor județean Mehedinți al P.C.R. și municipal Turnu Severin al P.C.R., deputații consiliilor populare județean și municipal, muncitori, ingineri și tehnicieni din cadrul întreprinderii sărbătorite, din celelalte unități economice din localitate, intelectuali, activiști de partid și de stat, alți cetățeni ai municipiului. Se află, de asemenea, primii secretari ai comitetelor municipale de partid și primari ai municipiilor din întreaga țară, precum și delegații de partid și de stat din orașele riverane Kladovo și Negotin din R.S.F. Iugoslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. Sosirea tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat la adunarea jubiliară este întîmpinată cu aplauze prelungite, cu urale. Minute în șir, cei prezenți scandează „Ceaușescu— P.C.R., „Ceaușescu și poporul". în prezidiul adunării iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer și Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ștefan Andrei, precum și Traian Dudaș, prim-secretar al Comitetului județean Mehedinți al P.C.R., președintele Consiliului Popular județean, Ion Radu, primsecretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului, în(Continuare în pagina a IV-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin și județului Mehedinți un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urale). Sărbătorim astăzi două evenimente deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri, pentru muncitorii din Turnu Severin : împlinirea a 1850 de ani de la prima atestare documentară a municipiului Turnu Severin — antica Drobeta — și a 90 de ani de existență a Uzinei de vagoane din orașul dumneavoastră. Cu acest prilej, doresc să felicit, în mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii uzinei de vagoane și să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese în activitatea lor, într-adevăr, sunt două evenimente de o deosebită importanță — și dumneavoastră, oamenii muncii din municipiu, din întregul județ, întimpinaț sărbătorirea lor cu succese remarcabile in înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, în toate domeniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Vă înfățișați la această sărbătoare măreață cu succese deosebite, atit în industrie, cit și în agricultură, în activitatea politico-educativă; aveți o organizație de partid puternică, care constituie garanția înfăptuirii neabătute a politicii partidului de către toți oamenii muncii. (Aplauze prelungite). Istoria vorbește că încă cu 5.500 de ani în urmă pe aceste meleaguri escistau așezări omenești. în epoca statului geto-dac s-a dezvoltat așezarea Drobeta care, după cum știți, a dăinuit multă vreme, descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înființarea sa și pînă astăzi această așezare a fost — dacă se poate spune așa — un sîmbure al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2.000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut față greutăților, păstrîndu-și existența, contribuind, prin aceasta, la menținerea și afirmarea ființei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vămindriți cu primul pod construit acum aproape 2000 de ani, așa cum, pe bună dreptate, astăzi vă mindriți cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresie, a geniului creator al poporului român, a forței societății socialiste pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, orale). Desigur, cunoașterea istoriei, prețuirea ei, constituie un important factor de educație, un izvor de învățăminte și, totodată, un îndemn de a face totul pentru a duce mai departe făclia civilizației materiale și spirituale, de a înălța tot mai mult edificiul socialismului și comunismului în România. (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existența a 1850 de ani a orașului, ne-am consfătuit aici, cîțiva membri ai conducerii de partid și de stat, și am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. (Aplauze puternice, orale , se scandează „Ceaușescu— P.C.R."), înmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem și mai mult unitatea dintre trecut, prezent și viitor, faptul că poporul român există de veacuri și va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul (Aplauze puternice, urate, se scandează: „Ceaușescu și poporul"). Alături de glorioasele tradiții de luptă împotriva jugului străin pentru eliberarea națională și socială, orașul și județul dumneavoastră sunt și purtătorii unor vechi tradiții revoluționare ale clasei muncitoare, încă in secolul trecut s-au dezvoltat aici organizații muncitorești, au avut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate și o viață mai bună. Aici, la Turnu Severin, în anii 1918—1920 au avut loc puternice lupte revoluționare. Reprezentanți ai organizației revoluționare de aici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, într-adevăr, municipiul Turnu Severin și județul Mehedinți, întruchipează și înmănunchează în mod minunat tradițiile poporului nostru de luptă împotriva asupririi străine, pentru eliberare națională și socială, de luptă împotriva claselor asupritoare burghezo-moșierești, pentru cucerirea puterii, pentru făurirea socialismului. (Aplauze puternice, prelungite), întotdeauna, în anii ilegalității, am avut la Turnu Severin o puternică organizație revoluționară ; aș menționa numai faptul că în alegerile din 1936, mehedințenii au provocat înfrîngerea forțelor reacționare, înscriind prima victorie a forțelor unite democratice din România. (Vii aplauze). In timpul războiului, la 23 August 1944, mehedințenii au răspuns cu însuflețire apelului Partidului Comunist Român, aducind o contribuție de seamă la realizarea cu succes a insurecției naționale antifasciste, la transformarea democratică, revoluționară a României și apoi la toate acțiunile care au urmat în opera de construcție socialista. După cum am mai spus și altă dată, cunosc organizația de partid din Turnu Severin din 1935 , am cunoscut-o, de asemenea, și in primii ani de după eliberare și pot afirma că, într-adevăr, aceasta a fost întotdeauna o organizație de nădejde, care și-a făcut in permanentă datoria de a organiza și însufleți masele muncitoare atât în lupta împotriva asupririi cit și în activitatea pentru construcția socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). Astăzi, organizația de partid din municipiul Drobeta Turnu Severin, ca și întreaga organizație din județul Mehedinți sunt puternice, își îndeplinesc cu cinste sarcinile încredințate de partid. Cunoașteți singuri succesele obținute prin munca pe care o desfășurați; se dezvoltă uzinele, se transformă orașul, viața locuitorilor, și, fără îndoială, în toate acestea un rol de frunte îl au comuniștii, organizația de partid, comitetul județean de partid. (Aplauze puternice). Acordarea unor înalte distincții atit municipiului Drobeta Turnu Severin, cât și Uzinei de vagoane, precum și unor muncitori, activiști de partid și de stat și altor oameni ai muncii constituie o expresie a înaltei aprecieri pe care Comitetul Central, Consiliul de Stat și guvernul o dau activității organizațiilor de partid și consiliilor populare ale municipiului și județului, oamenilor muncii, tuturor cetățenilor pentru realizările obținute în (Continuare în pagina a IV-a) Plecarea din Capitală Secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, a plecat, luni dimineața, la Turnu Severin, pentru a participa la inaugurarea oficială Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier. Tovarășul Nicolae Ceaușescu este însoțit de tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al CC. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, cu soția, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Central al U.G.S.R., Emil Drăgănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele părții române în Comisia mixtă româno-iugoslavă de colaborare economică, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. La plecare, pe aeroportul Băneasa, se aflau tovarășii Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Florian Dănălache, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec cu soțiile: Iosif Banc, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan. Erau prezenți Bojidar Bakumirici, consilier al Ambasadei R.S.F. Iugoslavia la București, cu soția, și membri ai ambasadei. Pe aeroportul municipiului Craiova, în întîmpinare au venit primul secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., Constantin Băbălău, membrii Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid și de stat. Conducătorii de partid și de stat se îmbarcă apoi în elicoptere, continuîndu-și drumul spre Turnu Severin. Șantierul de irigații Dămienești-Olărești, șantier al tineretului ».. .Tovarășe prim-secretar, brigăzile Șantierului interjudețean al tineretului Dămienești—Olărești, cu un efectiv de 1200 brigadieri, sunt aliniate pentru festivitatea de deschidere a șantierului. Raportează inginer Dan Ținții". Cuvintele, exprimate cu o emoție vădită, sunt adresate primului secretar al Comitetului județean Bacău al U.T.G., Constantin Secăreanu. Sunt de față — alături de 1200 de tineri elevi și muncitori — tovarășul Vasile Ardeleanu, șeful secției organizatorice a Comitetului județean de partid, activiști de la C.C. al U.T.C. și Comitetul județean Neamț al U.T.C., reprezentanți ai organelor comunale de partid și de stat. Este duminică 14 mai, ora 10,30, iar ulițele principale ale satului de centru al comunei Dămienești trăiesc momentele unei autentice sărbători. încă de dimineață, tineri — mai ales elevi — purtând steaguri tricolore și roșii se îndreptau spre un loc dinainte stabilit, unde, cu o zi înainte, fusesese plantat un catarg destinat drapelului patriei, în centrul viitorului careu. Au venit astăzi numeroase autovehicule aducînd tineri din municipiul Bacău și din comunele învecinate. Iată, acum, momentul festiv. .. Pe catarg se înalță drapelul țării, în timp ce 1200 de glasuri tinerești intonează „Tricolorul”. Ia cuvîntul primul secretar al Comitetului județean al U.T.C. : — în cinstea Conferinței Naționale a P.C.R. și a Aniversării a 25 de ani de la Proclamarea Republicii, declar deschis Șantierul interjudețean al tineretului, șantier de irigații, și vă urez cu această ocazie succese mari în activitatea ce o veți desfășura ! Comandantul Șantierului tineretului, inginerul Dan Țințu, face apoi cunoscut primul „plan de bătaie“. In șantier vor activa 8 brigăzi. Sunt înrolate în aceste formații de muncă , care poartă denumiri simbolice ca: „Al X-lea Congres al P.C.R.", „Al IX-lea Congres al U.T.C.", „A 50-a aniversare a U.T.C., „Vasile Roaită", „Tudor Vladimirescu", etc. — tineri din localitățile limitrofe care vor folosi sistemul de irigație a cărei construcție se va încheia în peste un an de zile. Dar, în afară de aceștia — ne referim la cei din Icușești (județul Neamț), Dămienești, Traian, Negri, etc. — au venit astăzi și vor veni și în continuare numeroși elevi din școlile municipiului Bacău. în fruntea lor se află astăzi Nazăr Moraru, prim-secretar al Comitetului municipal Bacău al U.T.C. . Ni se par semnificative cele spuse după festivitate de Natalia Naumcel, Mariana Cîrmu și Sonia Avram, cadre didactice din satul Prăjești, și de Lucia Ferenț, secretar al comitetului comunal U.T.C. — Traian i „Normal, hotărîsem să mobilizăm 70—80 de tineri din co Eugen VERMAN (Continuare în pagina a II-a) 1.200 semnături pe o nouă filă a muncii patriotice Astăzi, 16 mai 1972, în jurul orei 11,45, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite direct de la Porțile de Fier întîlnirea dintre tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, și tovarășul Iosip Broz Tito, președintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, președintele Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, cu prilejul inaugurării oficiale a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar a municipiului Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Incepind cu data prezentului decret, municipiul Turnu Severin va purta denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. Președintele Consililui de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin find o înaltă apreciere istoriei străvechi a municipiului Drobeta Turnu Severin, contribuției aduse de locuitorii săi în decursul veacurilor la lupta întregului popor pentru libertate și progres social, participării la acțiunile conduse de Partidul Comunist Român în anii ilegalității, la insurecția armată și la cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, precum și pentru participarea activă la înfăptuirea politicii partidului și statului de construire și dezvoltare a societății socialiste în patria noastră, cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. Se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin. Președintele Consililui de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea „Ordinului Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin Pentru contribuția deosebită adusă la industrializarea socialistă și participarea activă a colectivului de oameni ai muncii de la Uzina de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Se conferă „Ordinul Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin. Președintele Consililui de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Pentru rezultatele remarcabile obținute în muncă și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin și la realizarea an de an a sarcinilor de plan, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și medalia de aur „Secera și Ciocanul“ tovarășilor, Dumitru M. Dumitrescu — lăcătuș mecanic, maistru la Uzina de vagoane Gheorghe A. Zaharia — lăcătuș construcții metalice Președintele Consililui de Stat, , NICOLAE CEAUȘESCU In agricultură Orice oră bună de lucru, folosită din plin, înseamnă sporuri de recolte Se pare că aceasta este deviza sub care lucrătorii Fermei Itești a I.A.S. — Bacău acționează, pe cîmp, în aceste zile. Duminică dimineața — timp frumos. Ploile căzute pînă acum au creat unele greutăți. Astăzi însă, inginerul Mircea Nicolau, șeful fermei, a fost prezent în zorii zilei la fermă, împreună cu secretarul organizației de partid, Constantin Ardeleanu, cu Vasile Stelea, mecanic de întreținere și cu tractoriștii, a hotărît să iasă la lucru. Unul din obiective , prima prașilă cu cultivatorul, executată pe tartana cu cartofi. După cum sîntem informați, cultura cartofului se bucură în această formă de toată atenția. Intre altele, pentru rezultatele obținute în anul trecut — 26.000 kg la ha — Lucrătorii de aici au primit Diploma de unitate fruntașă la cultura cartofului pe I.A.S. Bacău. In acest an, Ferma din Itești, va avea de recoltat cartofi de pe o suprafață de 150 hectare. In condiții de timp inimos, in circa 5 zile efectuăm prima prașilă la cartofi — precizează inginerul Mircea Nicolau. Rezultatele obținute anul trecut ne-au demonstrat că putem obține succese mari, și de aceea sîntem hotărîți să folosim timpul și utilajele pentru producții tot mai sporite. Tractoriștii Dan Nichita și Vasile Covachi sunt de părerea inginerului. Cu atenție, cu îndemînare, ei execută o lucrare deosebit de importantă pentru dezvoltarea producției cartofului. Expoziție a cenaclului „Nicu Enea“ Tot mai activ, cenaclul „Nicu Enea" al Uniunii Artiștilor Plastici organizează, la numai cîteva luni de la ultima confruntare cu publicul băcăuan, o nouă expoziție la Galeriile de artă. Dedicată aniversării Semicentenarului Uniunii Tineretului Comunist, aceasta exprimă prinosul artiștilor plastici localnici dedicat evenimentului amintit. Și, așa cum sublinia, cu ocazia vernisajului, criticul de artă Grigore Coban, secretarul cenaclului, artiștii expozanți, ei înșiși tineri, și-au concentrat atenția asupra propriei conștiințe, demn de relevat fiind nu numai registrul tematic al lucrărilor, ci mai ales adîncimea trăirilor, puterea de expresie. Din cele circa 80 de piese, ci numără actuala expoziție, în mod deosebit se remarcă afișul realizat de Marius Sorian, lucrările semnate de Ilie Boca, Ion Burdujoc, Gheorghe Velea, Salomeea Velea, Constantin Doroftei, Didina Solomon Ciobanu și alții, nume cunoscute celor ce frecventează Galeriile de artă, dar și cîteva din creațiile noilor membri ai cenaclului, dintre care se detașează Iancu Sander. Expoziția deschisă duminică la amiază, face încă o dată dovada hărniciei, e seriozității artiștilor plastici băcăuani, prezenți alături de creatori din întreaga țară în ansamblul manifestărilor culturale ce cinstesc un eveniment de rezonanță națională. Primul spectacol Comitetul orășenesc de cultură și educație socialistă, Consiliul orășenesc al pionierilor și Casa de cultură din Slănic-Moldova au organizat și găzduit primul spectacol al ansamblului artistic al școlilor din localitate. Circa 300 de spectatori au urmărit cu plăcere reprezentația de duminică seara, în cadrul căreia au evoluat formațiile corale ale școlilor generale din Slănic, Cerdac și Cireșoaia, grupul vocal și formația de dansuri ale Școlii generale din Slănic, soliștii vocali din Cireșoaia. Diversitate au dat programului dramatizarea „Pedagog de școală nouă", apariția pe scenă a recitatorilor Iulia Ionescu, Lucica Butucaru și Lucia Scurtu, programul de gimnastică susținut de elevii din localitatea Cerdac. După cum ne informează profesorul Viorel Savin, președintele Comitetului orășenesc Slănic-Moldova de cultură și educație socialistă, tînărul ansamblu școlăresc va mai prezenta spectacole la Casa de cultură din Slănic. Aplauzele călduroase ale publicului au însemnat pentru micii artiști amatori o importantă încurajare a activității lor.