Steaua Roşie, octombrie 1956 (Anul 5, nr. 430-438)

1956-10-03 / nr. 430

Proletari (in toate ţările, uniţi-văi ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID ŞI AL SFATULUI POPULAR _______________AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE I SUPLIMENT ______________________ STATUTUL-MODEL al cooperativei agricole de producţie I. Scopuri şi sarcini Art. 1. — Pentru mărirea continuă a producţiei agricole, care ne asigură îmbunătăţirea nivelului de trai material şi cultural, noi, ţăranii muncitori, din satul..., comuna . . ., raionul..regiunea ... din R P.R., ne unim de bună voie în cooperativa agricolă de producţie — curentă — cu denumirea de „ . . **. Ne organizăm in cooperativa agricolă de producţie cu scopul de a înlătura orice exploatare şi toate neajunsurile gospodăriei individuale fărîmiţate, făcîndu-ne nouă şi familiilor noastre o viaţă îndestulată, prin lucrarea în comun a pămîntului comasat, folosind tractoarele şi maşinile agricole ale S.M.T. şi inventarul agricol şi animalele aduse de noi în cooperativă, pe baza creării şi dezvoltării avutului obştesc, asigurînd astfel pentru noi şi familiile noastre o viaţă îmbelşugată. Art. 2. — Membrii cooperativei agricole de producţie se obligă : — să aplice pe terenurile cooperativei regulile agrotehnice înaintate, să facă lucrări de îmbunătăţire a solului (îndiguiri, desecări, irigaţii etc.), să asigure o bună îngrijire şi hrănire a animalelor; — să îngrijească tractoarele şi maşinile puse la dispoziţie de către stat prin S.M.T., să folosească cit mai bine animalele de muncă, maşinile şi uneltele cooperativei; — să dezvolte proprietatea obştească prin sporirea efectivelor de animale şi răsări, a inventarului agricol, ridicarea de construcţii, plantarea de vii şi livezi, organizarea de ateliere pentru repararea inventarului agricol etc.; — să muncească organizat, pe bază de plan de producţie şi să împartă între ei veniturile atît după munca depusă, cit şi după pămîntul adus în cooperativă; — să îndeplinească toate obligaţiile faţă de statul democrat-popular; — să respecte toate prevederile statutului — lege de bază — după care se conduce în toată activitatea ei cooperativa agricolă de producţie. II. Despre pămînt şi celelalte mijloace de producţie Art. 3. — Cooperativa agricolă de producţie se organizează pe baza pămîntului, proprietatea particulară a membrilor ei, adus în cooperativă pentru folosinţa în comun. Membrii cooperativei agricole de producţie aduc la intrarea în cooperativă întreaga suprafaţă de teren pe care o posedă ei şi membrii familiilor lor, precum şi tot pămîntul pe care aceştia il vor obţine după intrarea lor in cooperativă prin moştenire, donaţie sau pe altă cale, în afară de terenul ocupat de casă, construcţii gospodăreşti şi curte, precum şi o suprafaţă de 20—30 ari teren ce îi rămine ca lot personal. Suprafeţele de pămînt aduse în cooperativa agricolă de producţie se măsoară şi se evaluează după calitate şi categorii de folosinţă, înscriindu-se in conturile personale ale membrilor cooperatori. Pămîntul adus în cooperativă se comasează în unul sau mai multe trupuri pe care se organizează o rotaţie a culturilor în aşa fel ca să se obţină o producţie cît mai mare. Art. 4. — Pămîntul adus de membri în cooperativa agricolă de producţie rămine mai departe proprietate individuală a membrilor cooperatori. Membrii cooperatori au dreptul să doneze sau să lase moştenire prin testament pămîntul lor altor membri, precum şi cooperativei. De asemenea, ei au dreptul să lase pămîntul moştenire şi unor persoane din afara cooperativei . in cazul cînd moştenitorul este membru al cooperativei, pămîntul se va trece pe numele lui, acordîndu-i-se toate drepturile prevăzute in prezentul statut pentru membrii proprietari de terenuri. In cazul cind moştenitorul nu este membru al cooperativei, el are dreptul ca la sfîrşitul anului agricol să primească o suprafaţă egală cu a pămîntului moştenit din terenuri necomasate ale cooperativei, iar dacă nu există asemenea terenuri, să-l primească la marginea perimetrului cooperativei. In cazul cînd moştenitorul nu este membru al cooperativei poate cere adunării generale să-l primească ca membru şi de asemenea el poate să renunţe la terenul moştenit, în favoarea cooperativei agricole de producţie. Art. 5 — La intrarea in cooperativa agricolă de producţie, membrii vor aduce in patrimoniul cooperativei inventarul viu şi mort pe care-1 posedă (animale de muncă şi de producţie, maşini şi unelte agricole, care şi căruţe, inventarul atelierelor de fierărie, rotărie, timplarie etc.) ; săminţa necesară insăminţării terenului în raport cu suprafaţa adusă în cooperativă şi furajele necesare hrănirii, pină la noua recoltă a animalelor cu care au intrat în cooperativă. Cooperatorii care în momentul intrării în cooperativă nu dispun de aceste seminţe şi furaje sunt obligaţi a le restitui cooperativei în cel mult un an. Art. 6. — Adunarea generală stabileşte o contribuţie obligatorie in mărime de 300—1.000 lei pentru fiecare ha de pămint adus în cooperativă avînd în vedere valoarea mijlocie a inventarului viu și mort ce revine la un ha de pămînt din satul respectiv. Inventarul viu și mort adus în cooperativă de cooperatori și membrii familiilor lor se evaluează de către o comisie de 5—7 membri cooperatori, aleasă de adunarea generală şi 2 delegaţi din partea sfatului popular raional. Evaluarea se va face în prezenţa cooperatorului căruia i se evaluează bunurile aduse în cooperativă. Această comisie va stabili de asemenea calitatea pămîntului şi echivalenţa în ha teren arabil a suprafeţelor plantate cu vii şi pomi fructiferi, precum şi a terenurilor amenajate pentru culturi irigate. Procesele-verbale de inventariere şi evaluare se supun spre aprobare adunării generale a cooperativei agricole de producţie. Din valoarea inventarului viu şi mort adus de cooperatori se scade contribuţia obligatorie pentru fiecare ha de pămînt adus în cooperativă, iar diferenţa în plus se achită de către cooperativă cooperatorului in termen de cel mult 6 ani. In cazul cînd valoarea inventarului viu şi mort nu acoperă contribuţia obligatorie stabilită pentru suprafața cu care a intrat în cooperativă, cooperatorul va achita diferența în bani sau în natură în termen de la 3—5 ani. Valoarea contribuției obligatorii la ha, se consideră parte socială. Art. 7. — Fiecărui membru cooperator cu familia sa ii rămîne 20—30 ari de teren pentru grădină sau livadă în afară de terenul ocupat de casă, construcţiile gospodăreşti şi curte. De asemenea are dreptul să-şi reţină şi să aibă în proprietate personală: a) casa de locuit; b) construcţiile gospodăreşti necesare pentru adăpostirea animalelor şi a produselor aflate în proprietate personală; c) inventarul agricol mărunt, necesar pentru lucrarea lotului personal; d) o vacă sau bivoliţă, 2 capete tineret bovin pînă la doi ani, o scroafă cu purcei, 3 porci, 10 oi şi capre împreună. 20 (Continuare la pag. 2 a)