Steaua Roşie, decembrie 1959 (Anul 8, nr. 760-768)

1959-12-02 / nr. 760

Din activitatea cercului A. S. I. T. de la I. F. E. I. Reghin In ultimii 10 ani, I.F.E.T. Reghin a cunoscut o dezvoltare impetuoasă, în special în direcţia introducerii mecanizării, la cît mai multe faze şi operaţiuni din cadrul procesului tehnologic, în folosirea judicioasă a masei lemnoase, în reducerea consumurilor specifice şi extinderea metodelor avansate de muncă în exploatările forestiere. La obţinerea acestora, o contribuţie de seamă au alături de muncitori, inginerii şi tehnicienii din cadrul cercului A.S.I.T., al căror aport se materializează prin cîteva realizări esenţiale în procesul de producţie. Astfel, în urma unor studii temeinice s-a obţinut ca pînă în prezent toate transporturile (finale) să fie efectuate mecanizat, eliminînd din cadrul întreprinderii mijloacele rudimentare de transport. De asemenea, realizarea instalaţiilor cu cablu şi extinderea lor la cca 15 la sută din masa lemnoasă constituie una din rezultatele preocupărilor membrilor cercului A.S.I.T. In cadrul întreprinderii există şi un curs de perfecţionare a cadrelor tehnice unde se dezbat şi se rezolvă probleme arzătoare pentru producţie. Astfel, un colectiv de tehnicieni şi ingineri a studiat căile concrete de reducere la C.F.F. a consumului de combustibil cu 10 la sută şi în mod corespunzător a preţului de cost la tona/km cu 0,02 Iei. După o muncă a colectivului de peste 6 luni, toate aceste observaţii s-au sintetizat într-un studiu, dezbătut într-o adunare a cercului A.S.I.T. Aplicîndu-se în practică recomandările făcute prin studiu s-a reuşit ca în ultimele 4 luni să se realizeze o economie de 11,5 la sută combustibil convenţional, în valoare de 64.500 lei. Asemenea studii s-au mai făcut pentru extinderea muncii în acord global la nivelul întreprinderii, pentru ridicarea, printr-o mai bună sortare a procentului de lemn de lucru cu 5 la sută, pentru găsirea căilor concrete de o și mai mare rentabilizare a întreprinderii, precum şi în legătură cu alte lucruri. O iniţiativă frumoasă a cercului A.S.I.T., care ulterior s-a transformat într-o mişcare de masă a fost realizarea de economii personale de către fiecare membru A.S.I.T., în valoare de 5.000 lei anual pentru tehnicieni şi de 10.000 lei pentru ingineri. Mulţi au depăşit aceste angajamente individuale, printre care Lukács Emeric şi Tudoran Iacob, care prin schimbarea procesului tehnologic de la parchetul Gura Văii au construit un canal uscat pentru lemnul de foc, din material lemnos recuperabil 80 la sută, realizînd economii în valoare de 16.200 lei; Vajda Gáspár a realizat un funicular de tip uşor pentru apropiatul coajei de molid, cu o economie anuală de peste 4.800 lei; ing Csurka Ştefan a realizat raţionalizări în construcţia funicularelor de la Tireu şi Fîncel, în valoare depeste 11.500 lei şi altele. Fiecare membru A.S.I.T. are o fişă de economie personală şi trimestrială. Aceste economii sunt verificate şi confirmate de organele financiare ale întreprinderii Toate aceste economii, realizate de membrii cercului, se ridică la 96.000 lei, lucru ce se reflectă în mod pozitiv în activitatea financiară a întreprinderii. Colectivul de ingineri și tehnicieni de la I.F.E.T. Reghin intensifică tot mai mult munca pentru descoperirea și mobilizarea rezervelor interne, ca pînă la sfîrșitul anului suma de 115.000 lei, reprezentînd valoarea angajamentelor individuale, să fie realizată și chiar depășită. Ing. L. MAGYAR P«f«fS lua masa ieftin Z la 1ESTAU8ANTUL „BANATUL“ strada Ştefan cel Mare, care serveşte zilnic • • tam ■nB«E»nsua*a pura la preţurile: — 4,50 Iei (două feluri) — 5,50 Iei (trei feluri) Uniunea regională a coop, de consum anunţă — Gospodării colective, întovărăşiri şi gospodării individuale 1 501 reducere de preţuri la maşini şi unelte agricole, piese de schimb, ca: Preţ vechi Preţ nou — Pluguri U.V.4 550 lei 200 lei — grape flexibile cu 3 cimpuri 328 „ 70 „ — greble mecanice 300 „ 150 „ — maşini pt. împrăştiat îngrăşăminte chimice 300 „ 150 „ — semănători porumb 440 „ 150 „ — prăşitori 150 „ 60 „ şi multe altele, de bună calitate, pe care le puteţi procura de la întreprinderea comercială interraională Tg. Mureş, Str. Pavlov Nr. 3 (telefon 45-65) şi Odorhei, telefon 114, Piaţa Tîrgului Nr. 2, GmDiu, ALERGICE MittiHMarâfim normarea consumărilor, stocurilor şi normativelor de mijloace circulante la întreprinderile şi organizaţiile economice Din experienţa ultimilor ani rezultă că în economia întreprinderilor de industrie locală cît şi republicană din Regiunea Autonomă Maghiară sunt mari rezerve materiale şi financiare, iar mobilizarea lor de către muncitori, ingineri şi tehnicieni contribuie în mare măsură la dezvoltarea economiei naţionale pe linia trasată de Congresul al 11-lea al P.M.R. şi Plenarele C. C. al P.M R. care i-au urmat. îmbunătăţirea normalii consumurilor specifice, stocurilor şi normativelor de mijloace circulante în general, a fost o preocupare permanentă a colectivelor de conducere din întreprinderile şi organizaţiile economice din regiunea noastră astfel că printr-o mai bună organizare a aprovizionării tehnico-materiale, unele colective de conducere au reuşit să contribuie în mare măsură la reducerea consumului specific de materii şi materiale la o serie de produse, să reducă stocurile de materii şi materiale normate, să mărească viteza de rotaţie a mijloacelor circulante, fapt ce a condus şi va conduce şi în viitor la reducerea preţului de cost, mărirea acumulărilor, eliberarea unor sume importante din mijloacele circulante iniţial stabilite. Ca exemplu pozitiv de preocupare privind îmbunătăţirea normării consumurilor specifice, stocurilor şi normativelor de mijloace circulante poate fi dat colectivul de conducere al fabricii de conserve „Mureşeni“ din Tg. Mureş, care analizînd în mod temeinic posibilităţile de îmbunătăţire a normării consumurilor, stocurilor şi normativelor de mijloace circulante, în cursul anului 1959 a reuşit să elibereze mijloace circulante în sumă de 2.383.000 lei. Acelaşi colectiv a obţinut reducerea stocurilor normate, contribuind la accelerarea vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante cu 11 zile. O preocupare în legătură cu îmbunătăţirea normării consumurilor specifice, stocurilor şi normativelor de mijloace circulante s-a constatat şi din partea colectivului de conducere al fabricii de ţigarete din Sf. Gheorghe, care a eliberat mijloace circulante în sumă de 1.052.000 lei. Aceeaşi preocupare s-a constatat şi la colectivele de conducere ale întreprinderilor : fabrica de lapte-praf din Remetea care a reuşit să elibereze mijloace circulante în valoare de 434.000 lei, fabrica de zahăr „Bernăth Andrei“ din Tg. Mureş, „Steaua roşie“ din Fîntînele, Uzinele textile din Sf. Gheorghe, Iprofil „Simo Geza“ din Tg. Mureş şi altele care au reuşit să elibereze importante sume din mijloacele circulante astfel că pe regiune s-a reuşit ca peste 25.000.000 lei să fie propuse pentru restituire bugetului. Sunt însă colective de conducere care nu s-au ocupat în măsură suficientă de îmbunătăţirea normelor de consum şi a normativelor de stocuri, care nu ţin pas cu progresele tehnice realizate, ceea ce constituie o frînă in obţinerea unor economii însemnate şi în acţiunea de reducere a preţului de cost, ca de exemplu , colectivul de conducere al Întreprinderii „Encsel Mauriciu“ din Tg. Mureş care în loc să ia poziţie justă faţă de sarcinile trasate prin hotărîrile partidului şi guvernului privind îmbunătăţirea normării consumurilor, stocurilor şi a normativelor de mijloace circulante a căutat să susţină în mod nejustificat stabilirea unui normativ de mijloace circulante mai mare cu 980.000 lei faţă de mijloacele circulante necesare îndeplinirii planului de producţie. Cazuri asemănătoare s-au constatat şi la întreprinderile T.I.L. Miercurea Ciuc, întreprinderea „Ludovic Minszki“ Tg. Mureş, unde colectivele de conducere ale acestor întreprinderi nu s-au preocupat destul de temeinic de problema normării consumurilor, stocurilor şi normativelor de mijloace circulante, sarcină ce le revenea potrivit directivelor trasate de Congresul al II-lea al P.M.R. Normarea ştiinţifică a consumurilor şi a stocurilor trebuie să ducă la înlăturarea imobilizărilor de fonduri materiale şi băneşti şi să asigure o mai justă repartizare a resurselor existente în economie, contribuind astfel la aprovizionarea ritmică a întreprinderilor. GH. STANCIULESCU, Controlor revizor din Serviciul de control și revizie, R.A.M Fotocronică din Nava __________________ _ Industria producătoare de utilaj petrolifer din ţara noastră a luat o mare dezvoltare în ultimii ani Uzinele „1 Mai“ din Ploeşti, profilate pentru producerea utilajului petrolifer, alături de alte întreprinderi cu acelaşi profil nu numai că satisfac în întregime nevoile industriei noastre extractive şi prelucrătoare dar asigură şi cantităţi însemnate de utilaj petrolifer pentru export. Astfel ţara noastră exportă instalaţii de foraj şi prelucrare a ţiţeiului în ţări ca : India, R. P. Chineză etc. In foto: La sectorul cazangerie al uzinelor „1 Mai“ se lucrează intens la montarea instalaţiilor unei rafinării pentru export în India. Sudorii Constantin Giugea şi Tudor Zamfir lucrează la sudarea corpului coloanei de fracţionare a unei rafinării. Brigada condusă de Dima Gheorghe de la secţia automotoare a uzinelor „23 August“ din Capitală, executînd ultimele lucrări de finisare la automotoare. La uzina de produse sodice din Govora, regiunea Piteşti, vor începe în curând probele tehnologice. Utilată în întregime cu maşini moderne sovietice noua unitate socialistă va contribui la creşterea producției de sodă necesară diferitelor ramuri ale industriei noastre. In foto : Vedere generală a uzinei de produse sodice Govora, regiunea Buești.