Steaua Roşie, ianuarie 1973 (Anul 24, nr. 1-24)

1973-01-04 / nr. 1

Revelion (Urmare din pag. 1) nie şi vin. Spre satisfacţia lor, comerţul şi-a făcut datoria mai bine şi mai repede decit altădată. In ajunul Anului nou, prin magazinele alimentare din Tg.Mureş s-au pus la dispoziţia populaţiei 140 tone de pîine albă, 48 tone carne de porc, 8.000 kg de cîrnat afumat, jamboane şi specialităţi, 6.500 kg de crenvurşti, 45.000 sticle de vin îmbuteliat, 22.000 litri de vin vărsat, 65.000 sticle cu apă minerală etc., la care se adaugă marile cantităţi de carne şi preparate din carne, vin şi alte produse desfăcute de magazinele „Gostat“ şi „Avicola“. Intr-o singură zi, magazinul „Mercur“, de pildă, aprovizionat cu un bogat sortiment de produse, la nivelul solicitărilor, a realizat un volum de vînzări în valoare de 130.000 lei. La magazinul alimentar nr. 25 din cartierul Mihai Viteazul, de asemenea, în două zile înainte de Anul nou s-au vîndut produse în valoare de 123.000 lei, dublu cît se realizează normal. Iată şi pivniţa magazinului „Gostat“. Aici, în prag de sărbătoare am întîlnit cea mai mare afluență de cumpărători. Și aflăm că s-au vîndut 3,5 vagoane de vin din cele mai vestite podgorii ale întreprinderilor agricole de stat din judeţ şi din alte judeţe ale ţării. S-a înserat de-a binelea. Prin magazinele alimentare, prin centrele de pîine şi de carne întîlnim doar ici, colo cîte un cumpărător întîrziat, în Cornişa pe străzile Mihai Viteazul, Argeşului, în Aleea Carpaţi, în Tudor Vladimirescu, în întreg oraşul toate blocurile sunt puternic luminate. După cum se vede, în această noapte nimeni nu mai face economie de curent electric. Peste tot, mesele sunt încărcate. E un semn că anul 1972 a fost bogat şi darnic. Chiar şi de unde gazda casei întîmpină Anul nou la „Avicola“, la „Mureşul“ sau „La Calul bălan“, becurile nu se sting. Copiii au rămas acasă, aşteptînd şi ei cu emoţie cumpăna dintre ani. Peste 80 de tîrgumureşeni au petrecut revelionul în elegantul şi intimul restaurant „Avicola“. Odată cu felicitările din prima filă a agendei pe anul 1973, adresate de conducerea întreprinderii „Avicola“, bucătarii Girancs Ştefan şi Doina Dan au pregătit oaspeţilor cele mai bune bucate, din care n-au lipsit păstrăvul pane, pieptul de cocoş şi friptura de fazan, stropite cu vin de viaţă lungă. Dar parcă în această noapte, orele sunt mai scurte ca de obicei. Acele ceasornicelor aleargă parcă mai repede, vestind apropierea hotarului dintre ani. Au mai rămas doar cîteva minute din anul 1972. Peste tot, în localurile publice, în fiecare casă se face linişte, se umplu paharele, întreaga ţară, peste 20 de milioane de cetăţeni ascultă cu emoţie Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Acele ceasornicelor se suprapun pe cifra 12. Ridicînd paharele şi golindu-Ie, oamenii îşi iau rămas bun de la 1972 şi fac cunoştinţă cu tînărul 1973. De la mic la mare, cu toţii îşi urează ceea ce are omul mai scump, sănătate — Cînd există sănătate — ne declară Nicolae Toanchină, maistru la Combinatul de îngrăşăminte azotoase din Tg.-Mureş , există de toate, putere de muncă, fericire şi noroc. Pe mulţi din cei care au petrecut revelionul la localuri i-a căutat norocul în primele clipe ale noului an. Plutonierului maj. Kiss Ludovic, aflat la cumpăna dintre ani la Crama „La Calul bălan“, noul an i-a adus un... purcel de 8 săptămîni. După purcel, tot lui i-a venit şi sticla cu şampanie. Odată cu urările de sănătate, îi dorim şi noi mult noroc în noul an. Lui şi tuturor cetăţenilor din judeţ. Din primele zile, pianul se realizează ritmic (Urmare din pag. 1) mon, constituit în schimbul de onoare al acestui an, a sortat peste plan cinci tone de carbid. Contribuţii mai importante şi-au adus echipele conduse de Octavian Niler, Dumitru Păcurar, Gheorghe Cerghizan şi Ioan Bidi. La cele două instalaţii de bicromat de sodiu schimbul condus de Árpád Szász a realizat, numai în ziua de 2 ianuarie, o producţie suplimentară de 2.800 kg. Echipa de la instalaţia de atomizare a secţiei p.v.c. — din care fac parte şi Ioan Moga, Ioan Ştef şi Török Ştefan — a obţinut peste plan 500 kg granule p.v.c. Colectivul compartimentului de la oxid de zinc a depăşit prevederile cu 5,5 tone produse, iar cel de la sulfat de aluminiu cu patru tone. Toate aceste realizări sunt o urmare firească a organizării judicioase a muncii, utilizării mai bune a capacităţilor de producţie, a timpului de lucru şi a forţei de muncă. Din Tg.-Mureş, chimiştii de la „Azomureş“, din rîndul cărora mulţi au fost distinşi recent cu înalte ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România cu prilejul împlinirii unui deceniu de activitate, şi-au onorat primele două zile de muncă prin depăşirea planului cu 153 tone de azotat de amoniu. Toate turele de serviciu şi-au adus contribuţia la această realizare, dintre care amintim echipele conduse de Gheorghe Oltean, Alexandru Belényesi, Ioan Luerean şi Liviu Fişcă — de la amoniac II, Petru Radu, Romulus Mirza, loan Singer şi Gheorghe Tufan — de la amoniac I, Titus Şipoş, loan Horşa, Grigore Oltean şi Alexandru Bak — de la azotat de amoniu, Gheorghe Moldovan, Gheorghe Strete, Tiberiu Kiss, Alexandru László şi loan Popa— de la acid azotic. In cetatea Sighişoarei munca n-a contenit la fabrica de sticlărie a Complexului industrial de faianţă şi sticlă. Deşi noul an a coincis cu schimbarea multor sortimente de sticlărie produsă, experienţa colectivului a contribuit la realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan pe primele două zile. Peste prevederi s-au produs 8.500 bucăţi sticlărie de ambalaj, realizare la care şi-au adus contribuţia deopotrivă toateschimburile din cadrul cărora s-au evidenţiat în mod deosebit muncitorii Nicolae Laţcu, Ivan Stîngaciu, Nicolae Kis, Mihai Boitoş, Ioan Cioc, Teofil Burlea şi Ludovic Goz. ★ Sunt primele realizări ale unui an ce se anunţă deosebit de bogat, pe măsura sarcinilor mari care stau în faţa economiei judeţului nostru. In localităţile din judeţ Ce poate fi mai plăcut decît să-ţi petreci ultimele ore ale unui an de izbînzi şi să saluţi sosirea altuia, ce ţi-l doreşti şi mai bogat în succese, împreună cu membrii familiei sau în tovărăşia prietenilor, în mijlocul minunatului peisaj al staţiunii Sovata? Chiar lipsit de mantia de zăpadă, „perla judeţului“ s-a dovedit la fel de primitoare ca şi altădată Alimentaţia publică şi conducerea staţiunii s-au îngrijit să asigure oaspeţilor condiţii din cele mai bune pentru a petrece revelionul după plac, cu mese îmbelşugate, muzică şi nelipsitele surprize, în sălile spaţioase ale cantinei nr. 5, restaurantelor „Intim“, „Ciuperca“, „Cazino“ şi „Ursul Negru“ s-a organizat revelionul pentru aproximativ 1.000 de persoane sosite în mod special din diferite localităţi, unii din Capitală sau chiar de peste hotare. In aceeaşi seară, cofetăria hanului „Ursul Negru“ a găzduit tradiţionalul carnaval al tineretului din localitate. ★ 40 de tineri din municipiul Tg.Mureş au ţinut să-şi petreacă revelionul (în organizarea B.T.T.), într-un alt loc pitoresc al judeţului: cabana „Şoimilor“ de la Stînceni în timp ce un grup de studenţi s-a deplasat la Tuşnad. Grupuri de cite 35 de tineri, din Sighişoara şi Tîrnăveni, de cele mai felurite ocupaţii, au plecat să întimpine noul an tocmai în Munţii Bucegi, la Sinaia şi Predeal. ★ Tombolă, alte surprize, melodii din cele mai îndrăgite, bucate şi băuturi alese au ţinut tovărăşie şi sighişorenilor care şi-au petrecut revelionul în frumoasele localuri „Steaua“ (peste 200 persoane) şi „Hula Daneşului“ (50). In noaptea revelionului, salariaţii întreprinderii de gospodărie comunală din Luduş şi-au dat întîlnire pe dealul Salcîmilor, la cabana cu acelaşi nume. Şi lor, ca şi cetăţenilor care au petrecut împreună cu acest prilej la restaurantul „Carpaţi“, sau tinerilor întruniţi la carnavalul lor in sala cantinei-restaurant, cooperativa de consum din localitate le-a oferit meniu, muzică şi programe distractive mult apreciate. Peste 360 de persoane din Luduş au sărbătorit evenimentul în unităţile de alimentaţie publică. • Şi O.C.L. „Mixt“ Tîrnăveni a făcut pregătiri speciale, organizînd revelionul pentru doritori în cele mai primitoare localuri. Restaurantul „Tîrnava“ a găzduit petrecerea tineretului (160 persoane), alţi 85 cetăţeni s-au distrat la restaurantul „Carpaţi“, iar salariaţii Combinatului chimic împreună cu alţi invitaţi (280 persoane) s-au adunat în incinta cantinei-restaurant din apropierea întreprinderii. O frumoasă petrecere de revelion a avut loc şi la cabana „Stejarul“. ★ Sălile împodobite sărbătoreşte ale renumitului restaurant „Regin“ din Reghin şi-au deschis larg uşile în noaptea revelionului, în faţa oaspeţilor care şi-au manifestat dorinţa de a sărbători împreună sosirea noului an. 120 de persoane s-au aşezat la mesele încărcate cu bucate alese, stropind cu vinuri din renumitele podgorii sarmalele, curcanii „la tavă“ şi fripturile de porc preparate cu adevărată ... artă. Pretutindeni. îr. localurile de alimentaţie publică, în casele unde s-au adunat familii şi prieteni apropiaţi, buna dispoziţie a domnit pînă dimineaţa. După un străbun obicei, oamenii şi-au urat încă un An nou fericit, cu sănătate, belşug şi noi izbînzi în muncă şi viaţă. Mulţi tîrgumureşeni au preferat pentru noaptea revelionului stațiunea Sovata. ANUL NOU la sate (Urmare din pag. 1) tehniştii, printre care Muntean Alexa, Bucur Alexandru, Şerban Ana, Cozoş Ioan, Naşca Ştefan şi alţii, de la efectivele îngrijite de ei, au muls peste 1.700 litri lapte, înregistrînd şi importante sporuri de creştere în greutate la tineretul bovin. La Gorneşti, majoritatea cooperatorilor şi-au petrecut revelionul acasă, în mijlocul familiei. Doar tinerii şi-au dat întîlnire, ca de obicei, la căminul cultural. Pentru Mihai Balint, Gavrilă Luca, Gheorghe Kiss şi ceilalţi lucrători ai fermei zootehnice, ultima zi a anului trecut şi prima zi a anului nou au fost, dacă putem spune aşa, zile obişnuite de muncă. Uitînd de oboseală, ei au părăsit grajdurile în seara zilei de 31 decembrie cu satisfacţia reuşitei într-o acţiune care angajase eforturile întregului colectiv: realizarea unei producţii medii de peste 3.000 litri lapte pe vacă furajată. Zootehniştii de la C.A.P. Gorneşti şi-au respectat, aşadar, angajamentul ! Ei au livrat anul trecut peste prevederile planului mai bine de 2.000 hl de lapte, faţă de 1.000 hl cît a fost angajamentul. Anul 1972 ne-a adus multe satisfacţii, ne spune tovarăşul Ştefan Szabó, inginerul-şef al cooperativei. Am obţinut realizări frumoase in toate domeniile de activitate. Personal, m-am străduit să-mi aduc contribuţia la obţinerea acestor succese. Vreau să-mi exprim încă o dată bucuria pentru înalta distincţie care mi s-a acordat recent — Ordinul Muncii clasa a IlI-a — care constituie pentru mine un imbold în muncă, un îndemn pentru ridicarea pe o treaptă superioară a întregii noastre activităţi. — Cum aţi petrecut revelionul? — Acasă, în familie. Dar am avut mulţi oaspeţi: peste 30 de familii de cooperatori ne-au vizitat în noaptea anului nou. La rîndul meu, am fost în vizită la zeci de cooperatori. Aşa e obiceiul la noi, la Gorneşti ! Am ciocnit cîte o cupă de vin cu tovarăşii mei de muncă, cu consătenii, cu prietenii mei, cu cei cu care am lucrat împreună un an întreg. Am ciocnit cîte o cupă de vin în cinstea Anului nou, pentru belşugul ogoarelor noastre, pentru fericirea şi bunăstarea noastră, a tuturor... O noapte feerică la restaurantul Mureşul Clipe de neuitat petrecute la crama „La Calul bălan“ Un crimpei din veselia de la restaurantul Harghita In noul cartier de pe Dîmbul Pietros familia László István de la U.R.A. şi-a petrecut primul revelion în casă nouă. Aspectele de revelion au fost fotografiate de SZÁSZ CAROL, KONCZ IOAN Bucătarul şef de la crama „La Calul bălan" prezentîndu-şi una din specialităţi: fazan împănat.