Steaua Roşie, ianuarie 1975 (Anul 27, nr. 1-25)

1975-01-26 / nr. 21

im roşie OPM AL COkHTimW JUDEŢEAN MUREŞ AL PC fi. Şl AL CONSILIULUI POPUL AP JUD£T£AN Anul XXVII. Nr. 21 (5.234) | Duminică, 26 ianuarie 1975 1 4 pagini, 30 de bani Cronică electorală • La casele alegătorului din municipiul Tg.Mureş şi din comunele subordonate se desfăşoară o permanentă şi intensă activitate politică şi cultural-educativă consacrată alegerilor de la 9 martie. Avînd în vedere faptul că, la actualele alegeri, peste 8.000 de tineri îşi vor exercita pentru prima dată importantul drept constituţional, azi, 26 ianuarie, începînd de la ora 10, Consiliul municipal al Frontului Unităţii Socialiste, cu sprijinul Asociaţiei juriştilor, organizează la casele alegătorilor de la cluburile „Prodcomplex“ şi „Electromureş“, la Casa de cultură a sindicatelor, la Casa de cultură a studenţilor, precum şi la I.R.A. expuneri cu privire la importanţa şi conţinutul Legii electorale, la largul democratism al sistemului nostru electoral, la tehnica votării în condiţiile mai multor candidaţi pe un loc de deputat etc. Asemenea expuneri vor avea loc în următoarele zile şi la alte case ale alegătorului. • In oraşul Luduş, pregătirile pentru alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare se desfăşoară conform planului calendaristic, respectîndu-se cu stricteţe termenele prevăzute de lege. După delimitarea şi numerotarea circumscripţiilor electorale, s-a trecut la stabilirea sediilor celor 25 comisii electorale de circumscripţii, din care una M.A.N., trei judeţene şi 21 orăşeneşti. La sediul , consiliului popular orăşenesc a avut loc instruirea celor 145 membri ai comisiilor electorale, prelucrîndu-se amănunţit atribuţiile şi răspunderile ce revin comisiilor electorale în baza prevederilor legii. Este în plină desfăşurare întocmirea listelor de alegători. • în întîmpinarea alegerilor de la 9 martie, colectivele de oameni ai muncii din întreprinderile oraşului Luduș desfăşoară larg întrecerea socialistă, adăugind succeselor din anul trecut (Continuare în pag. a 2-a) tuoMTARt o in toaî( rinn t, wm - vi f CINCINALUIL ÎNAINTE DE TERMEN -deviza întrecerii socialiste in cinstea alegerilor de deputaţi . Măsuri eficiente pentru creşterea productivităţii muncii Colectivul întreprinderii de utilaje şi piese de schimb din Reghin este preocupat în permanenţă de perfecţionarea şi organizarea muncii şi a producţiei, de folosirea cît mai raţională a capacităţilor din dotare şi a timpului de lucru. Rezultatele înregistrate în anul 1974 pe linia creşterii productivităţii muncii sunt concludente în acest sens. E suficient să arătăm că 47 la sută din producţia obţinută peste prevederi în anul trecut se datoreşte creşterii productivităţii muncii, care a fost cu 4.988 lei mai mare pe un lucrător decit cea planificată. Rezultatele înregistrate sunt un stimulent colectiv, un factor dinamizator în ridicarea tot mai sus a ştachetei pe graficul productivităţii muncii. Aceasta rezultă şi din faptul că în 1975 productivitatea muncii este prevăzut să crească cu 6,7 la sută faţă de realizările anului trecut, iar pe un lucrător aceasta va fi cu 11.569 lei mai mare decit cea obţinută în perioada comparată. De remarcat faptul că această creştere urmează să se înfăptuiască în condiţiile cînd producţia globală planificată pe acest an este cu 9,7 la sută mai mare decit realizările anului 1974. Cu toate acestea, 75 la sută din sporul de producţie prevăzut pentru 1975 se va realiza pe seama creşterii productivităţii muncii şi numai 25 la sută pe seama creşterii numărului de muncitori. Prin ce căi se va acţiona asupra creşterii productivităţii muncii? Prin îmbunătăţirea indicelui de utilizare a maşinilor unelte de bază, care urmează să crească de la 85,9 la sută cit a fost la finele anului trecut, la 86,5 la sută, şi a timpului disponibil de muncă, care urmează să sporească la 96,5 la sută; în suprafeţele de producţie existente se vor mai introduce încă o serie de maşini şi utilaje precum şi înlocuirea unor maşini vechi, uzate, cu altele noi, de înaltă productivitate; dotarea liniilor de montaj cu unelte mecanice de mină; redistribuirea personalului T.S.A. orientîndu-l spre secţiile direct productive pentru a asigura o bună şi calificată asistenţă tehnică; perfecţionarea sistemului informaţional şi executarea unor lucrări pe calculatorul electronic; reorganizarea liniilor de montaj a tractoarelor articulate forestiere; redistribuirea în sensul deservirii mai multor maşiniunelte — freze, maşini de rectificat; corelarea normelor de execuţie corespunzător cu dotarea tehnică etc. Toate acestea vor contribui la obţinerea unei producţii suplimentare în valoare de 3 milioane lei şi a unui beneficiu de peste 500.000 lei în plus. IOAN HUSAR 32.000 tone mărfuri peste plan In staţiile şi triajele aparţinînd regulatorului de circulaţie Tg.-Mureş, în primele două decade ale lunii ianuarie au fost încărcate şi transportate cu aproape 32.000 tone de mărfuri peste prevederi. Volumul încărcărilor şi descărcărilor a fost cu 18 la suta mai mare decit în perioada corespunzătoare a anului trecut, iar viteza comercială a trenurilor de marfă a crescut cu 3,1 la sută. Cuvîntul de ordine: executarea lucrărilor de construcţii în timp record Lotul II de la şantierul C.I.C. ÎTg .-Mureş, condus de tînărul inginer Ştefan Munteanu, este unul din colectivele fruntaşe de constructori din cadrul T.C.I. Cluj. Darea de seaintă prezentată cu prilejul recentei adunări generale consemna faptul că anul trecut ei şi-au îndeplinit şi depăşit sarcinile de plan. 1975 constituie însă , pentru ei anul de vîrf al întregii activităţi. Aceasta nu numai prin volumul sporit al sarcinilor de plan, ci, în primul rînd, datorită efortului pe care va trebui să-l depună pentru recuperarea în timp record a rămînerilor în urmă de la iazul batal mic, a cărui terminare este hotărîtoare în punerea în funcţiune a noii capacităţi de îngrăşăminte chimice, cît şi a restanţelor înregistrate la fabrica de amoniac IV, aflată în construcţie. Conştienţi de marea responsabilitate ce le revine în crearea de largi fronturi de lucru pentru ceilalţi constructori şi în punerea în funcţiune a capacităţilor in- Adunări generale ale oamenilor muncii dustriale în execuţie, constructorii lotului II au imprimat adunării generale o atmosferă de dezbatere şi analiză, de căutare a noi modalităţi şi soluţii pentru a-şi spori contribuţia la îndeplinirea obiectivelor propuse. Darea de seamă şi discuţiile participanţilor au concluzionat că pentru a-şi îndeplini întocmai sarcinile ce le revin, ei vor trebui să realizeze pînă la sfîrşitul acestui semestru lucrările de la iazul batal mic, de la fabrica de amoniac IV şi de la staţia de demineralizare, iar pînă la 30 septembrie a.c. să le termine pe cele de la gospodăria de apă. Sarcinile sînt deosebite iar constructorii lotului au spus un DA hotărît înfăptuirilor, angajîndu-se ca fiecare echipă sau lucrător să muncească mai bine, să folosească integral timpul de lucru, priceperea şi hărnicia pentru a scurta simţitor durata de execuţie a tuturor lucrărilor. Cu acest prilej s-au făcut propuneri deosebit de valoroase şi s-au conturat importante angajamente individuale şi pe echipe, a căror realizare va da întrecerii socialiste desfăşurate în cinstea zilei de 9 martie o puternică amploare. Pentru a asigura ritmul de execuţie corespunzător termenelor finale stabilite consider deosebit de importantă organizarea lucrului în schimb prelungit sau în două schimburi, este de părere maistrul Nicolae Maga, secretarul organizaţiei de bază. Va trebui, de asemenea, să terminăm pînă la 20 februarie a.c. lucrările de pe aria nr. 10 a platformei amoniac IV, iar la celelalte arii să reducem durata execuţiei cu 15—20 de zile. — Ilotărîtor în realizarea a ceea ce ne-am propus şi trebuie să înfăptuim sintem noi, toţi membrii lotului, remarca maistrul Teodor Codrea, şi de aceea va trebui să trecem hotărît la perfecţionarea organizării muncii pe şantier, astfel ca fiecare lucrător să producă mai mult şi mai bine. Este necesar să asigurăm un înalt spirit de responsabilitate şi disciplină în muncă pe întreaga durată de execuţie a lucrărilor. Pe această cale colectivul pe care îl conduc îşi pro- I. CISMAŞ (Continuare în pag. a 2-a) Şedinţa Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean Ieri a avut loc şedinţa Comitetului executiv al Consiliului popular al judeţului Mureş. Comitetul executiv a examinat activitatea desfăşurată de Comisia de preţuri şi de Oficiul de preţuri şi tarife pentru traducerea în viaţă a sarcinilor reieşite din documentele Conferinţei activului de partid şi de stat din domeniile finanţelor, preţurilor şi retribuirii muncii. A fost apreciat faptul că, sub îndrumarea şi controlul permanent al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean şi în conformitate cu actele normative. Comisia de preţuri, Oficiul de preţuri şi tarife au desfăşurat în anul 1974 o activitate susţinută pentru menţinerea stabilităţii preţurilor, acţionînd pe această cale cu fermitate şi răspundere, în vederea creşterii continue a productivităţii muncii, reducerii cheltuielilor de producţie, îmbunătăţirii calităţii produselor, reînnoirii permanente a nomenclatorului de produse şi sporirea competitivităţii mărfurilor produse de industria locală, atît pe piaţa internă cît şi la export. Reliefînd activitatea rodnică desfăşurată în acest domeniu, precum şi neajunsurile ce s-au manifestat, Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean a subliniat necesitatea de a se acţiona, în continuare, cu fermitate şi răspundere pentru aplicarea riguroasă a prevederilor legilor, hotărîrilor şi normativelor cu privire la regimul preţurilor şi tarifelor, în vederea creşterii rolului sistemului de preţuri în realizarea obiectivelor planului de dezvoltare economico-socială, în stimularea valorificării raţionale a resurselor materiale şi înfăptuirii politicii partidului de creştere a nivelului de trai al oamenilor muncii. O preocupare permanentă, de cea mai mare importanţă, pentru Comisia de preţuri, pentru Oficiul de preţuri şi tarife, pentru toate cadrele din unităţile şi organizaţiile socialiste trebuie s-o constituie perfecţionarea preţurilor şi menţinerea stabilităţii acestora, în strictă concordanţă cu sarcinile de plan, ţinînd cont atît de interesele cumpărătorilor, cît şi de ale producătorilor. Comitetul executiv a accentuat faptul că perfecţionarea preţurilor impune intensificarea acţiunii de reducere a costurilor de producţie — în primul rînd a cheltuie- _ Iilor materiale, mobilizarea re- ▼ zervelor interne existente în fiecare unitate, folosirea deplină a capacităţilor de producţie, creşterea productivităţii muncii, toate acestea avînd menirea de a duce la reducerea costurilor pe ansamblul unităţilor şi pe fiecare produs. O atenţie deosebită trebuie acordată analizei critice a costurilor de producţie şi dimensionării corecte a venitului net, urmărindu-se ca noile preţuri de producţie şi de livrare să fie fundamentate pe costurile strict necesare conform reglementărilor* în vigoare. Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean a analizat’ apoi activitatea desfăşurată în anul 1974 de comisiile de jude-* cată de pe lingă comitetele executive şi birourile executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale din judeţul nostru. în această privinţă a fost apreciat faptul că cele 103 comisii de judecată pentru soluţionarea pricinilor privind pe cetăţeni şi 37 comisii pentru rezolvarea pricinilor privind pe încadraţi au desfăşurat o activitate susţinută, reprezentînd, alături de alte instituţii şi activităţi, o expresie a democraţiei noastre socialiste, a creşterii rolului non educativ, al opiniei publice în viaţa societăţii, un exemplu de antrenare directă a oamenilor muncii la îndeplinirea unor funcţii şi sarcini sociale. Prin cele 7.810 cauze înregistrate în 1974, din care peste 7.700 au fost soluţionate, comisiile de judecată, în calitate de organe obşteşti de influenţare şi jurisdicţie, au avut o importantă contribuţie la înfăptuirea legalităţii şi educarea socialistă a cetăţenilor, la prevenirea şi combaterea manifestărilor antisociale. Prin munca de îndrumare desfăşurată de comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare, prin sprijinul acordat de membrii Asociaţiei juriştilor, comisiile de judecată şi-au îmbunătăţit continuu activitatea, şi-au îmbogăţit experienţa, sporindu-şi astfel prestigiul în rîndul cetăţenilor de la oraşe şi sate. Aşa cum s-a apreciat în Comitetul executiv, comisiile de judecată au rezolvat un mare număr de cazuri, mergînd pe soluţia împăcării în mod principial a părţilor. Intrucît, atît la oraşe cît şi la sate au fost aleşi membrii comisiilor de judecată pentru o nouă perioadă de doi ani, respectiv pe anii 1975 şi 1976, Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean a subliniat sarcinile ce revin comitetelor şi birourilor executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale pentru sporirea rolului educativ şi a aportului comisiilor de judecată la întărirea disciplinei, a ordinii de drept, la educarea cetăţenilor în spiritul respec (Continuare în pag. a 4 al „Electromureş“,, secţia conducători — atelierul fir Iconic