Steaua Roşie, octombrie 1975 (Anul 27, nr. 230-256)

1975-10-01 / nr. 230

VIAŢA DE PARTID Cultivarea gindirii economice - atribut al muncii politice de masă Pornind de la premisa că toate acţiunile întreprinse trebuie subordonate îndeplinirii ritmice şi calitative a sarcinilor de producţie, vizînd în acelaşi timp creşterea necontenită a eficienţei economice, organizaţiile de partid de la secţia de maşini de calculat („Electromureş“), prin munca politică pe care o desfăşoară acordă o mare atenţie formării şi dezvoltării gindirii economice a tuturor oamenilor, îndeosebi în rîndul tiinerilor muncitori care predomină numeric în secţie. Se remarcă în primul rînd o atenţie concentrată a birourilor organizaţiilor de bază de a supune dezbaterilor comuniştilor în adunările generale, probleme majore — organizarea producţiei şi a muncii, cum sunt folosite maşinile şi timpul de lucru, calitatea produselor etc. — care suscită interesul comuniştilor, ledezvoltă spiritul de iniţiativă, experienţă în muncă. Cu un cuvînt sunt puşi să rezolve o serie de probleme cu caracter economic, ceea ce, desigur, contribuie la perfecţionarea gindirii lor economice. Un mijloc eficient de creştere a gradului de pregătire economică, pe care organizaţiile de partid şi sindicale, conducerea secţiei îl folosesc permanent, îl reprezintă cursurile de perfecţionare ce vizează ridicarea calificării. Aproape 100 de tineri frecventează cursul de lăcătuşi de gradul doi, o altă parte dintre ei se policalifică, muncitorii şi tehnicienii C.T.C.-işti au făcut un curs de 6 luni, iar alţi 60 de muncitori s-au specializat pentru fabricarea maşinii de calcul cu trei operaţii. In toate formele de pregătire şi perfecţionare profesională, lecţiile teoretice sunt îmbinate cu demonstraţiile practice, cu diverse aspecte economice din secţie şi din întreprindere. O pîrghie tot mai eficientă în cultivarea gîndirii economice este propaganda tehnică. De remarcat este faptul că, prin eforturile organizaţiilor de partid, sindicate şi U.T.C., această activitate este ancorată în realităţile concrete ale secţiei, legată mereu de preocupările oamenilor, de acţiunile pe care le întreprind pentru creşterea productivităţii muncii, pentru bunul mers al producţiei. In anul acesta, de pildă, propaganda tehnică desfăşurată prin conferinţe, consfătuiri în formaţiile de lucru, expuneri ale specialiştilor, dublate de demonstraţii practice, la un loc de muncă sau altul, a fost integrată organic în cadrul iniţiativelor „Micronul, gramul, secunda“ şi „Eu produc, eu controlez, eu răspund“ — iniţiative ,care îşi dovedesc efectul atît pe planul bunei gospodăriri a materiilor prime, a folosirii integrale a timpului de lucru, în creşterea nivelului calitativ al produselor, cît şi în dezvoltarea gîndirii economice a întregului colectiv. Propaganda tehnică este cuprinzătoare şi prin activitatea comuniştilor Iosif Sarosi şi Fülöp Zoltán, care difuzează cărţi tehnice la mai mult de jumătate din muncitorii şi tehnicienii secţiei. O deosebită atenţie acordă organizaţiile de partid informaţiilor şi dezbaterilor economice lunare în grupele sindicale , asupra îndeplinirii indicatorilor de plan, stadiul realizării angajamentelor, privind respectarea sau încălcarea disciplinei tehnologice şi de producţie etc. Cei ce răspund de organizarea informărilor şi dezbaterilor sunt secretarii organizaţiilor de partid, responsabilii grupelor sindicale, şefii de echipe, maiştrii şi tehnicienii din fiecare schimb. Practica dovedeşte că asemenea informări şi dezbateri economice bine organizate contribuie la o mai bună racordare a preocupărilor oamenilor muncii la viaţa economică a secţiei, sporind în acelaşi timp gradul lor de participare în a rezolva o serie de probleme ce apar în procesul de producţie. Evident, acţiunile amintite mai sus, menite să contribuie la dezvoltarea gîndirii economice a muncitorilor, sunt sprijinite permanent de munca politică de masă: activitatea agitatorilor, gazetele de perete şi satirice, agitaţia vizuală, staţia de radioficare etc. Ceea ce s-a desprins din dialogul purtat cu cîţiva dintre comuniştii cu funcţii de răspundere din cadrul secţiei e demn de remarcat: orice activitate educativă presupune în primul rînd, „pregătirea şi educarea educatorilor“. Este meritorie activitatea comitetului de partid privind pregătirea neîntreruptă , politică, economică şi profesională a cadrelor cu funcţii de răspundere din secţie, adică a acelora care au datoria să cultive gîndirea economică în rîndul tuturor muncitorilor. C. CROITORU PE OtlOAPELE JEPET11EEI Activitate intensă la Cheţani (Urmare din pag. 1) tot pe bază de grafice Anica Ilea, preşedinta C.A.P. şi Gheorghe Mocanu, inginerul şef, reiese că întreaga suprafaţă de peste 400 ha destinată însămînţării griului este liberă, din care 330 hectare sunt şi arate. Ultima cifră depăşeşte prevederile din grafic. In ritm susţinut se munceşte şi la recoltarea produselor de toamnă. La cînepă, de exemplu, cu toate condiţiile mai puţin favorabile culturilor agricole, totuşi faţă de 5.000 kg planificate la hectar, s-au realizat 8.000 kg, iar pe terenurile neinundate chiar 10.000 kg la ha. In funcţiede puterea de transport a produselor de pe cîmp ce o are linitatea se acţionează pe echipe şi la culesul porumbului. Pînă duminică această lucrare a fost efectuată pe o suprafaţă de 170 ha. Şi în acest caz recoltareas-a făcut cu prioritate de pe suprafeţele unde urmează a se însămînţa griul. Menţionăm că recoltarea porumbului se face conform planului de măsuri al Biroului Comitetului judeţean de partid, adică în 25 de zile de la începerea acestei lucrări. Muncindu-se bine, după grafice şi orare, aici la Cheţani sunt condiţii ca însămînţarea griului să fie încheiată în epoca optimă, iar recoltarea şi depozitarea produselor — la timp şi fără pierderi. Moment de referința (Urmare din pag 1) alte produse necesare economiei naţionale şi la export. Consemnînd importantele realizări dobîndite, oamenii muncii din judeţ, indiferent de naţionalitate, sub îndrumarea permanentă a Comitetului judeţean de partid, a organelor şi organizaţiilor de partid, au dat glas hotărîrii depline de a munci în continuare cu toată puterea şi capacitatea lor pentru a înfăptui sarcinile de plan şi angajamentele asumate pe acest an, pentru a pregăti în cele mai bune condiţii producţia viitorului cincinal. Exprimînd gîndurile şi simţămintele nobile, devotamentul neţărmurit şi dragostea comuniştilor, ale oamenilor muncii, ale tuturor locuitorilor meleagurilor noastre, tovarăşul Ioan Floren, primsecretar al Comitetului judeţean de partid, a remarcat că „nu va exista pentru noi nimic mai de preţ decit a ne consacra întreaga putere şi capacitate de muncă, tot elanul nostru revoluţionar traducerii în viaţă a politicii interne şi externe a partidului şi statului“, că toţi cei care locuiesc pe meleagurile mureşene vor munci cu dăruire şi pasiune pentru a-şi aduce întreaga contribuţie la înfăptuirea istoricelor hotărîri ale Congresului al XI-lea al partidului. Nu peste mult încheiem un an şi un cincinal. Succesele acestei perioade sînt temelii solide pentru noile victorii ce le vor obţine oamenii muncii din judeţ în cincinalul revoluţiei tehnico-ştiinţifice. Referindu-se la sarcinile actuale, secretarul general al partidului remarca: „Principalul este acum buna organizare, unirea tuturor forţelor pentru a asigura un început bun noului cincinal. Să începeţi, cum se spune, cu „dreptul“ pentru ca şi în 1980 să vă prezentaţi cu realizarea în bune condiţiuni — şi dacă e posibil chiar înainte de termen — a planului cincinal, în toate domeniile de activitate“. Pentru toţi oamenii muncii mureşeni, ca şi pentru întregul popor, prezenţa, cuvintele şi îndemnurile celui mai iubit fiu al ţării, constituie o puternică forţă motrice care mobilizează energia şi capacitatea lor creatoare puse în slujba înfloririi patriei, a bunăstării celor ce muncesc. * STEAUA ROSTE PAGINA 3 La „Procomplex“ Tîrgu-Mureş Trimestrul IV începe sub semnul realizării planului la toate sortimentele Colectivul de la „Prodcomplex“ Tg.-Mureş a încheiat trimestrul trei cu un bilanţ pozitiv. Planul producţiei globale s-a depăşit cu 1,5 milioane lei, cel al producţiei marfă cu 2,2 milioane lei, cel de export cu 400.000 lei valută, iar la fondul pieţii s-au livrat suplimentar mărfuri în valoare de 8 milioane lei, satisfăcîndu-se în general toate solicitările comerţului. Desigur aceste realizări nu sunt întîmplătoare. Ele se datoresc mai ales organizării mai bune a producţiei şi a muncii, eforturilor colective depuse pentru asigurarea bazei materiale din surse directe şi folosirii mai raţionale a capacităţii de producţie şi timpului de lucru. In acest sens în semestrul I s-au manifestat unele neajunsuri ce au influenţat negativ realizările de ansamblu ale întreprinderii. Depăşirile de plan înregistrate la export sunt o urmare firească a acceptării şi onorării prompte chiar şi a comenzilor primite în timpul anului, a colaborării mai fructuoase cu întreprinderile de export. Situaţia mai bună din trimestrul trei are un corespondent şi în faptul că s-a insistat şi s-a reuşit să se introducă în fabricaţie o serie de produse noi, cum ar fi diferite tipuri de pompe, rezervoare sub presiune, reductorul pentru autogunoier, mai multe tipuri de garnituri din cauciuc, articole din mase plastice injectate (în cooperare cu industria republicană), punerea la punct a producţiei de lacăte, un bogat sortiment de articole din sticlărie etc. La introducerea în fabricaţie a produselor noi un aport important şi-a adus colectivul de la sculărie care s-a străduit să realizeze sculele, dispozitivele şi matriţele necesare realizării acestor articole. Desigur succesele obţinute de colectivul de la „Prodcomplex" exprimă cel mai bine felul cum au muncit oamenii, efortul depus de ei pentru sporirea productivităţii şi eficienţeimuncii, pentru ridicarea măiestriei profesionale, conştiinţei muncitoreşti care împreună au condus la realizarea sarcinilor cincinalului încă în luna august. Aceste trăsături colective le-am reţinut din discuţiile purtate cu comuniştii Nicolae Puşcaş, gravor în sticlă, Mihai Pop, conducătorul unei formaţii de întreţinere, Dumitru Covrig, preşedintele comitetului oamenilor muncii pe întreprindere, cu Ludovic Orbán, frezor şi alţii. Din discuţia avută cu interlocutorii am mai reţinut şi un fapt mai puţin plăcut pentru întreprindere şi colectivul ei şi anume că la finele trimestrului trei s-au înregistrat şi o serie de restanţe în realizarea unor sortimente şi mai ales în sectorul metal. In vederea recuperării acestor restanţe s-au mobilizat toate forţele. Situaţia s-a analizat atît de către comitetul de partid cît și de comitetul oamenilor muncii, care au luat măsuri concrete în acest sens, care începînd cu luna viitoare, vor asigura onorarea contractelor restante, astfel ca trimestrul IV cît și anul 1975 să se încheie cu succes la nivelul angajamentului asumat de întregul colectiv. Concomitent cu activitatea depusă pentru realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan De acest an se acţionează cu hotărîre şi pentru pregătirea producţiei anului 1976. La ora actuală 52 la sută din producţia anului viitor CSIP acoperită cu contracte ferme. Se duc, în continuare, tratative pentru perfectarea altor contracte în vederea acoperirii complete a capacităţilor de producţie şi a planului de cooperare cu mari uzine din Bucureşti, Braşov, Mediaş şi alte localităţi. In acelaşi timp se acţionează şi pentru pregătirea procesului de fabricaţie, a sculelor şi dispozitivelor, astfel că, întreprinderea „Prodcomplex“ va lucra la capacitate încă din prima zi a anului 1976. IOAN HUSAR A sporit zestrea tehnică a întreprinderii In acest an fondul tehnic al întreprinderii de utilaje şi piese de schimb din Reghin s-a îmbogăţit cu utilaje în valoare de 3,5 milioane lei. întreprinderea a fost dotată printre altele cu 9 maşini universale de cării cu curent de înaltă frecvenţă precum și cu 12 strunguri de diferite tipuri. In perioada trecută din anul 1975 indicele de utiliizare a întregului parc de mașini a crescut peste nivelul planificat de 85 la sută. La sfîrșitul lunii august indicele de utilizare a fondului de timp disponibil a ajuns la 96,2 la sută. Drept urmare, valoarea productivităţii muncii pe un lucrător a fost depăşită cu 3.000 lei, faţă de sarcina planificată. Astfel, a fost posibilă obţinerea unei producţii globale suplimentare în valoare de 4.710.000 lei, la care, acum la sfîrşitul lui septembrie se mai adaugă încă 1.000.000 de lei. Toate forţele la recoltat şi semănat din sîrguinţa caracteristică fruntaşilor, au lucrat în această duminică şi cooperatorii şi mecanizatorii C.A.P. Balda. La iniţiativa comandamentului comunal au fost îndrumate către C.A.P. la transportul sfeclei de zahăr peste 10 camioane şi remorci. De pe suprafaţa totală de 220 ha, sfecla de zahăr a fost scoasă de pe 60 ha, iar pînă în seara aceleiaşi zile, cantitatea predată la baza de recepţie a fost întregită la 200 tone. In această zi, majoritatea cooperatorilor (aproximativ 350) au lucrat la culesul porumbului. Pînă seara, din totalul de 325 ha, porumbul a fost recoltat de pe 120 ha, iar cantitatea transportată de atelaje şi camioane depăşeşte 50 tone. Paralel cu efectuarea arăturilor şi pregătirea patului germinativ, mecanizatorii au semănat grîul pe aproximativ 22 ha, realizând astfel peste 50 la sută din plan. Ei sunt hotărîți să muncească în continuare cu dăruire pentru a putea raporta încheierea semănatului griului încă înaintea perioadei optime. In I.A.S. se intensifică recoltarea porumbului • Paralel cu lucrările de pregătire a terenului si de însămînţare a griului, I.A.S. de pe cuprinsul judeţului nostru intensifică şi recoltarea produselor de toamnă, îndeosebi a porumbului. Această importantă lucrare la nivelul trustului este efectuată în proporţie de aproape 50 la sută din suprafaţa cultivată. La culesul porumbului sunt antrenate 20 combine C 12, iar altele 40 la recoltarea şi insilozarea ţuicilor. Mai avansate cu recoltarea porumbului sunt I.A.S. din Iernut şi Zau. Pe lîngă muncitorii I.A.S., forţa mecanizată, la culesul porumbului ca şi la alte produse iau parte activă şi peste 8.600 elevi de la diverse şcoli de pe cuprinsul judeţului nostru. • Preocupări intense pentru punerea grabnică la adăpost a recoltei acestei toamne cît şi pentru însămînţări au fost şi sînt şi la I.A.S. Sîncrai. Duminică, de exemplu, 50 de mecanizatori au efectuat arături şi au executat lucrări de pregătire a terenului pe o suprafaţă de peste 90 ha. In felul acesta s-a ajuns ca din cele 720 ha destinate culturii griului, pe 250 ha să fie efectuate lucrări de pregătire a solului. Din agenda de lucru a tovarăşului inginer Mihai Cuza, directorul I.A.S., pusă de acord cu graficele, mai notăm că duminică, la fermele din Ceuaş, Rîciu, precum şi din alte părţi au fost transportate şi depozitate peste 100 tone de porumb. PESTE 200 NOI MODELE DE CONFECŢII ŞI TRICOTAJE Manifestînd o permanentă preocupare faţă de nou, acţionînd pentru creşterea continuă a producţiei şi diversificarea ei, lucrătorii cooperaţiei meşteşugăreşti din judeţul nostru auoferit spre contractare comerţului, pentru anul 1976, peste 200 noi modele de confecţii şi tricotaje. Aceste noi modele sunt realizate, în mare parte, din cupoane rezultate din producţia marilor întreprinderi. Apreciind linia şi calitatea confecţiilor şi tricotajelor, comerţul a comandat deja importante cantităţi, în valoare de peste 4,6 milioane lei.