Steaua Roşie, mai 1980 (Anul 32, nr. 103-128)

1980-05-01 / nr. 103

Pe şantierele de construcţii de locuinţe ale judeţului nostru continuă, în aceste zile, activitatea pentru înălţarea blocurilor programate pentru anul 1980, pentru finisarea şi darea în folosinţă a noi apartamente destinate oamenilor muncii din municipiul Tîrgu Mureş, din municipiul Sighişoara, oraşele Reghin, Tîrnăveni, Luduş, Sovata, precum şi din alte localităţi. Zilele de 14 mai sunt şi pentru constructori zile pline in care sunt chemaţi să dovedească angajamentul total pentru asigurarea îndeplinirii în bune condiţii a programului de construcţii stabilit pentru acest an, pentru finalizarea cit mai grabnică a blocurilor aflate în lucru. Pe şantiere - o cut mai bună organizare, care să asigure sporirea ritmului de execuţie! In acest an Şantierul IV din Reghin are de realizat, în afara planului de locuinţe, lucrări edilitar-gospodăreşti, construcţii social-culturale şi economice, modernizarea şi extinderea unor capacităţi de producţie, lucrări a căror valoare depăşeşte 15 milioane lei. In trimestrul I s-au executat lucrări în valoare de 3,5 milioane lei, volum care este satisfăcător dacă avem în vedere condiţiile atmosferice deosebite existente în perioada amintită, condiţii puţin prielnice săpăturilor şi ridicării de structuri în aer liber. In luna aprilie activitatea s-a intensificat, constructorii şiau sporit forţele şi ritmul pe toate şantierele, fiind hotărîţi să întîmpine ziua de 1 Mai cu realizări mult superioare celor de pînă acum. Să prezentăm însă la concret principalele obiective prevăzute pentru acest an şi stadiul lor de realizare. In zona industrială reţeaua de apă şi canal se dezvoltă cu 5,2 km şi respectiv cu 800 m, la care se adaugă staţia de pompare. Lucrările de extindere a reţelei de apă sunt aproape gata. In ceea ce priveşte sistematizarea reţelei de apă a oraşului se munceşte la cei 2 km cit de fapt este prevăzut pentru acest an, iar în curînd vor începe şi lucrările de sporire a capacităţii uzinei de apă cu încă 200 mc pe secundă. Pe străzile Pandurilor şi Vînătorilor se introduce canalizarea pe o distanţă de 1,5 km. Pe strada Pandurilor lucrările sunt finalizate, urmînd ca în cîteva zile să se redea circulaţiei. Pe strada Vînătorilor se află în construcţie o platformă şcolară compusă din 16 săli de clasă, cu laboratoare, sală de gimnastică, internat, cantină şi atelier. La acest obiectiv o formaţie complexă lucrează şi astăzi şi în celelalte zile de sărbătoare. Şcoala este realizată în proporţie de 90 la sută, sala de gimnastică e ridicată în roşu, iar internatul se află la nivelul al doilea. Din discuţia avută cu constructorii am reţinut faptul că pînă la începerea noului an şcolar toate obiectivele arătate vor fi gata pentru a primi elevii. Un alt edificiu prevăzut a se da în folosinţă in trimestrul III a.c. este cantina întreprinderii metalurgice „Republica“, care la ora actuală se află în roşu. Pentru acest edificiu social de mare importanţă al metalurgiştilor reghineni, atît constructorul, dar mai ales beneficiarul sunt chemaţi să rezolve urgent problemele ivite în legătură cu instalaţiile. Dintre obiectivele economice prevăzute a se realiza în acest an se numără şi depozitul de cereale care este destul de avansat, cu termen de punere în funcţiune luna iulie a c. şi modernizarea şi extinderea capacităţii unor secţii la I.P.L. Cu toate că la acest obiectiv (I.P.L.) se lucrează, ritmul de execuţie este încă lent, fapt care va face să întîrzie destul de mult finalizarea investiţiei. Constructorul acuză o serie de probleme aparţinătoare beneficiarului despre care nu ne pronunţăm deoarece cu acesta din urmă nu am discutat. Insă oricare ar fi acele probleme şi indiferent cui ar aparţine, ele se impun grabnic soluţionate pentru a se putea trece la un ritm de lucru corespunzător. Aceasta cu atît mai mult cu cit I.P.L. Reghin nu stă tocmai bine în privinţa îndeplinirii sarcinilor de plan pe acest an. Cu cit constructorii vor sta mai mult în secţiile întreprinderii, cu atît vor spori greutăţile şi problemele legate de ritmicitatea şi calitatea producţiei, să nu mai vorbim de recuperarea restanţelor. Constructorii şantierului IV lucrează şi la înălţarea grupului şcolar al IM. „Republica“, la care muncesc şi în zilele de 14 mai. In acest an se vor realiza lucrări de structură şi de zidărie în valoare de 1,5 milioane lei, însă, nu putem să nu sesizăm faptul că la toate punctele de lucru se impune o gospodărire mai judicioasă și atentă a materialelor. IOAN HUSAR ZILE DE PUTERNICĂ ANGAJARE PENTRU ÎNCHEIEREA ÎNSĂMÎNŢĂRII PORUMBULUI Situaţia însâmînţârilor pe consilii unice agroindustriale In cooperativa agricolă din Păingeni, toate tractoarele şi maşinile sînt prezente în cimp din zori şi pînă la căderea nopţii la pregătirea şi erbicidarea terenului, la însămînţarea porumbului. In fotografie, una din formaţiile de mecanizatori care deschid timp de lucru semănătorilor, pregătind un bun pat germinativ seminţelor. CONSILIUL AGROINDUSTRIAL BAND A ÎNCHEIAT ERBICIDARILE Ca urmare a elanului cu care s-a muncit în aceste zile premergătoare măreţei sărbători de la 1 Mai, unităţile componente consiliului agroindustrial Band, au raportat încheierea erbicidării cerealelor păioase pe cele peste 4.300 ha. La această importantă acţiune s-a muncit operativ cu 26 mijloace, constituite în formaţii specializate. Numai la C.A.P. Band erbicidările au fost efectuate pe mai bine de 1.200 ha. Acum după încheierea erbicidărilor, în acţiunea de întrajutorare, formaţiile de erbicidare din Band au fost dirijate să lucreze în alte consilii agroindustriale de pe valea Nirajului şi Tîrnavei Mici. De asemenea se acţionează din plin şi la însămînţarea porumbului pe cele peste 2.500 ha, lucrare pe care vor să o încheie în următoarele cîteva zile 1. Sărmaşu 77% 13. Bahnea 47 11. 2. Bălăuşeri 69 14. Tg.-Mureş 46 13. Vînători 66 15. Acăţari 41 77 4. Band 64 ,7 16. Fărăgău 40 ,7 5. Zau de Cîmpie 61 77 17. Ernei 39 6. Tîrnăveni 59 ,7 18. Sîng. de Păd. 35 7. Rîciu 58, 19. Sînpaul 31 77 8. Ungheni 55 ,7 20. Miercurea N. 26 ,7 9. Iernut 53 77 21. Sovata 18 10. Luduş 52 ,7 22. Reghin 16 ,7 11. Sighişoara 48 ,7 23. Breaza 13 ,7 12. Gorneşti 47 ,7 24. Ruşii Munţi 9 ,7 Primăvara mecanizatorilor (Urmare din pag. 1) operativei agricole, Ioan Silvăşan. Ne-am interesat demersul lucrărilor. Astăzi, (marţi) — ne spune interlocutorul, terminăm erbicidarea griului şi orzului pe întreaga suprafaţă de 720 ha. Iar în două zile, pînă joi seara, vom încheia şi semănatul porumbului pe cele 271 ha. Acum, la sfîrşitul campaniei, putem spune că a fost o campanie grea. Dar, am fost foarte bine pregătiţi, am avut toate arăturile efectuate din toamnă, am avut maşini şi utilaje bine puse la punct, am avut toate seminţele, erbicidele şi îngrăşămintele asigurate din vreme şi, mai ales, avem mecanizatori de treabă care-şi ştiu rostul şi au înţeles ce au de făcut, cum să acţioneze in condiţiile grele create de vremea instabilă şi terenul moale. Mecanizatorii au dat dovadă de multă înţelegere, de simţ de răspundere şi au muncit din plin, reuşind să ne înscriem astfel cu fiecare lucrare în timpul optim. Primăvara lui 1980, a fost primăvara mecanizatorilor, ei au dus greul întregii campanii, la semănatul sfeclei de zahăr, a porumbului şi la erbicidarea păioaselor. Numesc cîţiva dintre ei: Szombat Mihai, Sipos Arpad, Nagy Ioan, Kovács Gergely, Toth Francisc, Bakalo Iosif şi alţii care s-au străduit şi au reuşit, printr-o muncă asiduă, să fie în fruntea celorlalte unităţi agricole din consiliu. De aici au şi plecat cîţiva mecanizatori să ajute la pregătirea terenului în celelalte cooperative din consiliu. Directorul S.M.A., ing. Mircea Radu, şi inginerul şef al consiliului, Valentin Catarig, ne spuneau că activitatea mecanizatorilor din această unitate s-a remarcat datorită bunei organizări şi deosebitei calităţi a lucrărilor efectuate. Dealtfel, şi în celelalte cooperative s-a muncit bine, erbicidarea păioaselor s-a terminat peste tot, iar pînă duminică seara sînt hotărîţi să încheie semănatul porumbului în toate unităţile consiliului. In întîmpinarea Congresului al XI-lea al U.T.C. sînt iniţiate numeroase acţiuni productive şi politico-educative care reflectă angajarea responsabilă a tineretului mureşean la înfăptuirea indicatorilor de plan, la formarea generaţiei noi în spiritul umanismului revoluţionar. Despre ele ne-au informat tovarăşii Traian Pintea, prim-secretar al Comitetului municipal Sighişoara al U.T.C., Gheorghe Rus, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Tîrnăveni al U.T.C., Sighişoara. Tinerii au hotărît ca în prima jumătate a lunii mai să realizeze în proporţie de 50 la sută angajamentul asumat la muncile patriotice finanţate şi nefinanţate. In acest scop, organizaţiile U.T.C. de la întreprinderea de vase emailate, întreprinderea de sticlărie şi faianţă, „Nicovala“, Fabrica de produse metalice şi piese de schimb, vor organiza acţiuni de sprijinire a producţiei în valoare de 120.000 lei. Sunt prevăzute şi alte lucrări de împădurire, în agricultură, pe şantierul local al tineretului, lucrări estimate la peste 100.000 lei. în perioada 1 4 mai tinerii vor participa la acţiuni cultural-sportive şi recreativ-distractive, ca de pildă: spectacole folclorice şi de muzică uşoară, pe Dealul Gării, (în caz de timp nefavorabil ele se vor desfăşura la clubul tineretului şi casa de cultură), foc de tabără pe Dealul Gării. Acţiunile noastre forumului tinereţii noastre cu program artistic susţinut de membrii cenaclului „Agora“, seri de dans, excursii de o zi la Sovata, Alba Iulia şi Lacul Bîlea, „Crosul cetăţii“, ediţia a VIII-a, întreceri de fotbal, handbal, atletism, jocuri distractive. Tîrnăveni. Uteciştii din organizaţiile săruri şi U.C.P.S. de la combinatul chimic, au preluat pentru execuţie lucrări de confecţii metalice şi recondiţionare ventile în valoare de 23.000 lei, iar tinerii de la cazangerie, tratarea apei şi polisulfură vor declara perioada 5—11 mai, săptămînă record în producţie. La întreprinderea de geamuri se constituie două echipe de tăietori geam tras destinat exportului, au fost colectate şi predate 5.000 kg fier vechi, 1.000 kg de hîrtie. In 2 Mai, Ziua tineretului din R. S. România, vor avea loc manifestări cultural-artistice şi sportive, seri distractive la casa de cultură şi la clubul combinatului. ★ • Tinerii de la Combinatul chimic din Tîrgu Mureş, din comunele Iernut şi Batoş raportează că, în cinstea forumului tineretului, şi-au îndeplinit planul la muncă patriotică finanţată. • In zilele de 1, 2, 3, şi 4 mai în unităţile cu foc continuu se vor organiza schimburi de onoare, iar în perioada 5—9 mai la Monumentul eroilor români de la Oarba de Mureş vor avea loc acţiuni omagiale cu participarea tinerilor din municipii, oraşe şi comuna Iernut. • Formaţiile reunite ale tineretului şi pionierilor vor prezenta la 7 mai, la Palatul culturii din Târgu Mureş, spectacolul „Sintema ţării primăvară“. DORIN BORDA