Steaua Roşie, septembrie 1986 (Anul 37, nr. 207-231)

1986-09-02 / nr. 207

Septembrie, lună record la strîngerea produselor toamnei, la însămînţări (Urmare din pag- I) 46.940 de hectare revin cooperativelor agricole, am trecut cu toată hotărîrea la înfăptuirea sarcinii trasate de secretarul general al palidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ca pina la 15 septembrie, în cazul nostru, să efectuăm culesul pe 30 la sută din suprafaţa cultivată cu porumb, lucrare care de fapt a şi început cu hibrizii extratimpurii, cu solele destinate culturilor record. Pentru ca totul să fie efectuat operativ şi fără pierderi, sunt în curs de folosire atît mijloacele mecanice, pe mai bine de 22.600 de hectare, cit şi forţa manuală a cooperativelor agricole şi gospodăriilor populaţiei, a tuturor locuitorilor satelor. La fel, pentru a spori cointeresarea, începind chiar din această toamnă, din depăşirea producţiei în IAS se va face o retribuţie cu 10 la sută a mecanizatorilor. In cooperativele agricole, pentru fondul de retribuire se va acorda, celor ce muncesc, celor harnici, o retribuţie de 12 la sută din producţia obţinută. Deşi suntem la începutul activităţii, aceste măsuri de stimulare imprimă o cointeresare mare în participarea la muncă a cooperatorilor. Strîngerea operativă a recoltei de porumb, pe care o preliminăm a fi bună, cere folosirea chibzuită a mijloacelor mecanice, dar şi a atelajelor atît la transportul din cîmp a producţiei de bază cît şi a celei secundare. Muncindu-se organizat și cu maximă răspundere scontăm să încheiem culesul porumbului din cultura întîi, sarcină majoră subliniată de secretarul general al partidului, pînă la 1 octombrie a.c., etapă cînd se vor face și livrările la fondul de stat, asigurarea din cele mai bune soiuri a seminţei. Paralel cu strîngerea recoltei, acum în septembrie, se află la ordinea zilei şi însămînţarea culturilor cu pondere, grîu şi orz. Aici, ce s-a întreprins pentru a se asigura în 1987 obţinerea unor recolte mari, pentru ca experienţa judeţului Olt să fie generalizată de pe acum? — S-a făcut o amplasare corectă a culturilor pentru masă verde, unde însămînţările sînt în curs, a rapiţei, a orzului şi griului. Au fost asigurate peste 18.000 tone sămînţă de grîu şi alte 6.251 tone de orz. Conform programului Ministerului Agriculturii, judeţul nostru, ca un mare producător de seminţe, a asigurat peste 2.000 tone de grîu din soiurile Transilvania, Turda şi Arieşan pentru alte judeţe ale ţării, precum şi 1.000 de tone de sămînţă de orz. Se lucrează de pe acum cu răspundere profesională la punerea în lucru a semănătorilor pentru a face însămînţări în rinduri dese. Invăţînd la schimbul de experienţă din judeţul Ol cît de mare este eficienţa lucrărilor de scarificare şi la noi s-a reconsiderat planul iniţial şi ne propunem să facem în această toamnă asemenea lucrări pe mai bine de 9.000 de hectare. Ne străduim ca şi în condiţiile de secetă să pregătim cît mai bine terenul pentru ca începînd din 10 septembrie, devasînd lucrarea la propunerea Comandamentului agricol judeţean, să trecem la însămînţarea orzului, iar de la 15 ale acestei luni şi la însămînţarea griului, pe care aşa cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu, să facem totul ca să fie încheiată în zona noastră pînă la 1 octombrie. Desigur şi noi suntem preocupaţi de a ne înscrie cu o producţie medie pentru zona a IlI-a de cel puţin 4.500 kg grîu la hectar, iar în unele unităţi şi suprafeţe cu producţii record de 8.000 kg grîu şi orz la hectar. Vămulţumim şi vă dorim realizarea unor producţii mari, record în 1987 pe suprafeţe cît mai mari şi la toate culturile. Modernizarea proceselor tehnologice sporeşte cantitatea de masă lemnoasă pentru prelucrare (Urmare din pag. I) Se vor moderniza centrele de sortare şi preindustrializare din Lunca Bradului, Răstoliţa, Bistra Mureşului, Cîmpul Cetăţii şi Iuhod care vor fi dotate cu instalaţii de încărcat şi descărcat de mare productivitate (macarale, IFRA, instalaţii cu cablu tip Baia Mare), ferăstraie electrice, piste betonate, instalaţii de secţionare la punct fix, transportoare, sortatoare de buşteni, precum şi puncte de industrializare a lemnului de mici dimensiuni, toate aceste dotări ducînd la creşterea intr-un ritm înalt a productivităţii muncii, economisirea de combustibil lichid, mai buna valorificare a materialului lemnos şi la sporuri de producţie marfă. în activitatea de industrializare au fost impierrfentate măsuri care să ducă la reducerea consumului de materie primă la fabricarea de cherestele, binare şi lăzi şi a altor produse din nomenclatorul întreprinderii. O importanţă deosebită se va acorda lărgirii capacităţilor de producţie a semifabricatelor şi prefabricatelor pentru mobilă, instrumente muzicale şi articole sportive, la secţiile preluate de la IPL Reghin şi IPL Tîgu-Mureş, urmînd ca o mare cantitate din lemnul venit de la parchetele de exploatare să fie preindustrializat în cadrul întreprinderii noastre. Mobilizîndu-se exemplar, colectivul de oameni ai muncii din întreprinderea noastră, sub directa îndrumare a organelor şi organizaţiilor de partid, se angajează să ducă la îndeplinire măsurile preconizate, urmînd ca în 1990 să obţinem un grad de valorificare a materiei prime de 96,8 la sută, dublarea productivităţii muncii, să ridicăm nivelul calitativ al produselor, în concordanţă cu cerinţele beneficiarilor interni şi externi. * STEAUA ROȘIE PAGINA 3 Consfătuirea cadrelor didactice (Urmare din pae 1) de tovarăşul Ştefan Benţa, inspector şcolar general După audierea referatelor, lucrările consfătuirii s-au desfăşurat în plen şi pe secţiuni de specialitate. In cuvîntul tovarăşului Ioan Ungur, ca şi al participanţilor la dezbateri au fost analizate, cu exigenţă comunistă, în spiritul sarcinilor şi orientărilor stabilite în documentele Congresului al XIII-lea al partidului, rezultatele obţinute în anul şcolar 1985—1986, neajunsurile şi deficienţele semnalate, măsurile necesare pentru continua ridicare a nivelului instructiv-educativ, pentru formarea la elevi a unei concepţii revoluţionare, materialist-ştiinntifice pentru adîncirea relaţiei învăţămînt-practică-producţie. S-a dat glas hotărîrii unanime a cadrelor didactice din judeţul nostru de a nu precupeţi nici un efort ca în noul an şcolar să se obţină rezultate calitativ superioare în toate domeniile şi la toate disciplinele, de a munci fără preget pentru îndeplinirea tuturor sarcinilor ce le revin în procesul pregătirii şi educării noii generaţii, pentru traducerea in viaţă a istoricelor hotărîri ale Congresului al XlII-lea al partidului şi ale măsurilor subliniate in cadrul Congresului Ştiinţei şi învăţămîntuli!" Vedere generală a cartierului tîrgumureșean „Tudor" „Diagnosticul timpuriu - VIAŢA“ Se cunoaşte faptul că afecţiunile cardiovasculare sunt prioritare în ce priveşte numărul victimelor, iar cancerul — această boală multifactorială, cu peste 140 de forme cunoscute pînă azi de oncologi — prin imprevizibilitatea, dificultatea prevenirii, a prognosticării evoluţiei, este cea mai temută dintre maladii. — Care sunt ipotezele mai recente în domeniul cercetării oncologice şi ce perspective imediate de prevenire şi tratament eficace ale cancerului există la ora actuală? — este întrebarea cu care ne-am adresat conf. univ. dr. George Simu, şeful Laboratorului de anatomie patologică al Spitalului clinic judeţean Tîrgu- Mureş. „ Studiul atent al apariţiei diferitelor forme de cancer, în funcţie de condiţiile de mediu şi de viaţă ale bolnavilor respectivi, a dus la descoperirea a numeroşi factori producători de cancer. (Fumatul, anumite substanţe alimentare, medicamentoase sau industriale, radiaţii, tulburări hormonale, unele infecţii, igiena deficitară a vieţii sexuale etc.). Suprimarea lor permite prevenirea bolii. Cînd totuşi cancerul apare, premisa capitală a unui tratament eficient, a vindecării sale, este recunoaşterea sa într-o fază timpurie, cînd tumoarea afectează numai un singur organ. în laboratorul de citologie al secţiei noastre, de exemplu, cancerul colului uterin se recunoaşte cu multă certitudine, intr-un stadiu cu totul incipient. De asemenea, examenul microscopic al unor mici leziuni (noduli mamari, gastrici, bronşici, cutanaţi sau din alte organe) permite diagnosticarea Intr-un stadiu timpuriu, susceptibil de vindecare. In acest sens, un progres important se va realiza în centrul nostru medical prin intrarea în funcţiune, la Clinica oncologică, a aparatului de radioterapie cu cobalt, capabil să trateze eficient şi chiar să vindece numeroase forme de cancer rezistente la alte metode, inclusiv la radioterapia convenţională (tumori ale ganglionilor limfatici sau limfoame maligne, cancere rinofaringiene, forme avansate de cancere mamare şi uterine etc.); întrucît nu puţini din aceşti bolnavi sunt persoane tinere sau chiar copii, care pot fi recuperaţi pentru familie şi societate, folosirea acestei metode terapeutice, asociată de multe ori cu altele, în funcţie de împrejurări, are o importanţă deosebită. în clădirea din str. Gh. Marinescu, fostul sediu al Policlinicii nr. 1, funcţionează Clinica oncologică. Stau de vorbă cu dr. Corneliu Stoica, medicul şef al clinicii. — De cancer — să fim sinceri — la toţi ne este frică — încep cu o destăinuire şirul unei discuţii promiţătoare. Dintre mijloacele de combatere a bolii, cea mai discutată de publicul larg, datorită frecvenţei, este terapia chirurgicală. Se ştie însă mult mai puţin despre terapia prin iradiere, despre viitorul ei. V-aş solicita să explicaţi cititorilor, în ce constă acest gen de tratament? — Boală de etiologie multifactorială, caracterizată printr-o mare diversitate de stări clinice — ne spune dr. C. Stoica — cancerul, reprezintă incontestabil una din marile probleme ale tuturor timpurilor. Este paradoxal ca omul să se plimbe pe Lună înainte de a fi găsit căile promiţătoare ale cunoaşterii carcinogenezei şi carcinoterapiei; pe de altă parte, nu există capitol de pato- Activităţi concentrice în prevenirea şi tratamentul cancerului logic, în care să se fi făcut atita risipă de energie intelectuală şi de neobosite căutări, ca în domeniul bolii canceroase. Tratamentul bolii este complex. La Tîrgu- Mureş se practica pînă acum numai radioterapia convenţională. Pentru anumite forme (genitale, urinare etc.) se va adăuga celor amintite iradierea cu energie înaltă (cobaltoterapia), localizări pentru care pînă acum bolnavii erau îndrumaţi la Institutul oncologic din Cluj-Napoca. Celor trei mari acte terapeutice (chirurgia, radioterapia, chimioterapia) li se adaugă cu optimiste previziuni şi imunoterapia, în centrul nostru medical se practică toate aceste modalităţi. Sunt invitată să vizitez clinica, unde prin soluţii arhitecturale şi de siguranţă specifice este amenajată noua aripă de cobaltoterapie. E încă şantier aici, unele săli de tratament sunt în curs de execuţie-transformare, dar este deja instalată aparatura modernă de tip ROCCUS (import URSS) şi sunt terminate o parte din anexele absolut necesare (camera de comandă, camera de dozimetrie, fişier etc.). După intrarea în funcţiune a acestei subunităţi toate formele şi localizările de acest gen vor putea fi tratate la Tîrgu-Mureş. Desigur, funcţionarea oricărei aparaturi pe principiul iradierii comportă şi un mare factor de risc. Punerea în funcţiune a acesteia solicită şi un personal de specialitate bine pregătit, experimentat. Cum se realizează acest deziderat? Va beneficia Tîrgu- Mureşul de concursul unor cadre de specialitate venite de la alte clinici? — Aparatul de cobaltoterapie — după cum l-aţi văzut — este instalat într-un local special amenajat şi protejat. De asemenea, personalul care lucrează cu aparatul este complet ferit de iradiere, instalaţia comportînd un sistem de televiziune cu circuit închis, care permite supravegherea bolnavului dintr-o încăpere alăturată. Pentru noua aparatură, Direcţia sanitară a judeţului a pregătit două cadre: un medic şi un fizician dozimetrist. Această pegătire s-a făcut şi va mai continua la Institutul oncologic din Cluj-Napoca, forul nostru metodologic, care ne-a ajutat ori de cîte ori a fost cazul. Pentru investigarea bolnavului tumoral există în centrul nostru medical cadre competente şi aparatură corespunzătoare (laborator de anatomie patologică, Rtg. diagnostic, ecografie, scintigrafie), care în majoritatea cazurilor pot preciza diagnosticul. Tratamentului de radioterapie convenţională şi chimioterapie i se va adăuga, — probabil încă în acest an — cobaltoterapia, metodă modernă şi eficientă. Prezenţa noii aparaturi de tratament a tumorilor reprezintă un progres evident, ea situîndu-se la nivelul centrelor bine dotate. Lărgirea activităţii noastre va duce implicit la diversificarea acţiunii de cercetare clinică, mai ales, dar există şi posibilitatea cercetării fundamentale şi experimentale, care se va putea efectua în colaborare cu celelalte unităţi din centrul nostru medical (Centrul de Cercetări Medicale şi I.M.F.), întrucît Tratamentul bolii neoplazice este o activitate de echipă. Politica noastră sanitară acordă un rol important prevenirii bolilor, medicinei omului sănătos. Prin sistemul examinărilor periodice, diagnosticarea timpurie, aplicarea unor metode moderne în chirurgie, în chimioterapie, an de an se îmbunătăţesc şansele de vindecare a bolnavilor de cancer. Dezvoltarea şi modernizarea viitoare a acestei clinici, aplicarea din ce în ce mai largă a rezultatelor cercetărilor, aduc noi speranţe celor a căror sănătate necesită protejare, ne atenţionează într-un sens mai larg de vechiul adevăr, că prevenirea bolii este mai uşoară decit vindecarea sa. Tocmai de aceea, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a lansat ca deviză a luptei împotriva cancerului: „Diagnosticul timpuriu este egal cu viaţă“. FERICA VVULF-MIRCEA