Steaua Roşie, iunie 1987 (Anul 38, nr. 128-152)

1987-06-02 / nr. 128

Din activitatea organizaţiilor de partid Conţinut şi calitate tuturor adunărilor generale Asigurarea unei eficienţe sporite întregii munci politico-organizatorice desfăşurate în cele şapte organizaţii de bază de la întreprinderea de vase emailate Sighişoara, constituie o preocupare permanentă a comitetului de partid, a birourilor organizaţiilor de bază Temeinicia dezbaterilor din adunările generale ţine, în primul rînd, de atenţia şi seriozitatea cu care birourile selectează problemele care prezintă un larg interes, precum şi de metodologia de lucru în pregătirea adunărilor, începînd cu stabilirea din timp şi judicioasă a colectivului care va analiza, întocmi şi prezenţa biroului, la termen, studiul realizat şi proiectul planului de măsuri. Astfel, organizaţia de bază nr. 1 din atelierul mecano-energetic a analizat, recent, modul în care se execută reparaţiile şi intervenţiile la utilajele şi instalaţiile din secţiile de producţie, antrenînd pentru întocmirea materialelor un larg colectiv de specialişti şi muncitori din atelier, dar şi comunişti din secţie, oameni care lucrează direct cu aceste utilaje. S-a asigurat, în acest fel, ca pe lingă opiniile celor care execută reparaţiile să fie cunoscute şi părerile, nu în toate punctele aceleaşi, ale celor care le deservesc, dintre care o parte au participat, ca invitaţi, la adunarea generală. Cu toţii cunoscînd bine problemele, au ridicat mult nivelul dezbaterilor prin modul de abordare a problematicii, dar şi prin măsurile concrete adoptate, vizînd, de pildă, includerea în echipele de reparaţii şi a celor care deservesc utilajele pentru scurtarea timpului afectat reparaţiei, realizarea de îmbunătăţiri în funcţionarea utilajelor, executarea unor reparaţii de calitate, dar şi asigurarea exploatării atente în producţie a utilajelor. Analizînd problema calităţii produselor destinate exportului, birourile organizaţiilor de bază de la secţia emailare au solicitat, tot pentru Întocmirea materialelor, aportul celor implicaţi direct de la compartimentele uluni Kc, CTC, desfacere, asîgurînd astfel cunoaşterea detaliată a factorilor care concură la realizarea, în condiţii de înaltă eficienţă, a producţiei contractate pentru export Dezbaterile fructuoase, interesante care au avut loc în cadrul adunărilor generale ale organizaţiilor de partid, au relevat noi aspecte, care, concretizate în planurile de măsuri, plinirea sarcinilor complexe, de scoatere mai bun, menit să permită încadrarea în normativele actuale de stocuri la produsele finite. Din cele câteva exemple relatate mai înainte reiese clar că participarea largă şi activă a comuniştilor la dezbaterea şi rezolvarea mai operativă a problemelor economice cu care se confruntă organizaţiile de bază, colectivele din secţii şi ateliere, expresie elocventă a rolului lor militant în viaţa întreprinderii, asigură ridicarea nivelului calitativ al întregii activităţi, îndeplinirea sarcinilor complexe, de mare răspundere ce ne revin în anul acesta şi pe întregul cincinal. Este de la sine înţeles că, atît comitetul de partid, cît şi birourile organizaţiilor de bază, prin activitatea politico-educativă pe care o desfăşoară, pun accent pe aplicarea în practică a hotă- • rîrilor stabilite cu prilejul adunărilor de dări de seamă şi alegeri ce au avut loc la începutul acestui an. In această direcţie, ridicarea nivelului calitativ al produselor, folosirea cu randament sporit a maşinilor şi utilajelor, a timpului de lucru, gospodărirea raţională a materiilor prime, a combustibilului şi energiei electrice, ridicarea gradului de pregătire şi perfecţionare profesională a întregului personal muncitor, întărirea ordinii şi disciplinei la fiecare loc de muncă, în fiecare formaţie de lucru, au constituit şi vor constitui, în continuare, obiective şi teme prioritare în adunările generale ale organizaţiilor de partid, fără a neglija, desigur, problemele vieţii interne de partid, alte aspecte ale activităţii organizatorice şi politico-educative. In toate acţiunile ce se întreprind pentru bunul mers al producţiei, pentru valorificarea tuturor resurselor de care dispune colectivul nostru, comitetul de partid, birourile organizaţiilor de bază insistă şi urmăresc ca, zi de zi, toţi comuniştii, în primul rînd cadrele de conducere, să dea dovadă de răspundere şi competenţă, să se implice prin fapte în rezolvarea problemelor economice și sociale. MIHAI LASCU secretar adjunct al comitetului de partid de la întreprinderea de vase emailate Sighișoara Prăşitul porumbului şi recoltarea furajelor (Urmare din pag. I) condusă de experimentatul Schaser Ioan. Obţinerea unei producţii mari şi de calitate este preocuparea de bază a mecanizatorilor şi specialiştilor, deoarece au de livrat sute de tone de cartofi şi la export. Cu maximă eficienţă se lucrează şi în plantaţiile de hamei care ocupă 318 hectare. In fermele de profil conduse cu competenţă de soţii Maria şi Vasile Bârja, la Saschiz, de Ioan Socaciu s-a încheiat îndrumatul doi al corzilor ce a fost efectuat pe parcursul a 11 zile de cei peste 300 de muncitori, apoi în 3 zile prăşitul mecanizat. Strădania pentru efectuarea unor lucrări de calitate este în atenţia tuturor, confirma Virgil Popa, inginerul şef, deoarece anul acesta întreprinderea candidează la cultura hameiului, la obţinerea înaltului titlu de Erou al Noii Revoluţii Agrare. Tot aici la IAS Albeşti s-a trecut şi la marea acţiune de recoltare a furajelor. Pe 1.200 de hectare de pajişti, se desfăşoară din plin coasa mecanică, în cele 4 ferme se lucrează cu 3 formaţii care dispun de 14 cositori, 32 greble mecanice şi alte utilaje. LUCRATORI AI OGOARELOR! Să facem din iunie, prima lună a verii anului 1987, o etapă record in executarea exemplară a lucrărilor de întreţinere a culturilor, mai ales la porumb, şi de recoltare, uscare şi depozitare a unor cantităţi cit mai mari de furaje! . ansamblului artistic „Mureşul“ au evoluat la cea mai înaltă cotă valorică. In special adresăm felicitări componenţilor orchestrei. In fotografie, un moment din spectacolul ansamblului mureşean. Foto: SZÁSZ CAROL in cadrul spectacolelor reprezentative ale orchestrelor şi ansamblurilor profesioniste folclorice din judeţele Braşov, Covasna, Harghita şi Mureş, care au avut loc în zilele de 29 şi 30 mai, la Tîrgu-Mureş, deşi nu au fost anunţate oficial rezultatele juriului republican, membrii Podiumul tinerilor interpreţi Conform unei lăudabile iniţiative a filarmonicii tîrgumureşene, de a oferi unor tinere talente posibilitatea de afirmare — alături de simfonicul său prestigios — vineri, am asistat la un asemenea concert, în cadrul căruia au evoluat doi elevi în clasa a XII-a a Liceului „George Enescu“ din Bucureşti: violoniştii Silvia Simionescu şi Liviu Prunaru, şi doi studenţi ai Conservatorului din Cluj-Napoca: pianistul Octavian Arion şi clarinetistul Ion Mihalca. Prezentat de criticul muzical Dumitru Avachian, care de ani de zile işi face o datorie de onoare din ,,lansarea unor noi valori în aria interpretativă românească, simfonicul de vineri a demonstrat, încă o dată, excepţionala forţă a şcolii muzicale româneşti, toţi cei patru solişti, fără excepţie, demonstrînd calităţi tehnice şi muzicale absolut impresionante. Evoluând cu opusuri extrem de cunoscute — ceea ce, la un moment dat, îngreunează sarcina atît a interpretului, cît şi a publicului, în egală măsură „suprasaturaţi“ de partitură — tinerii protagonişti au reuşit să creeze momente de mare frumuseţe, de emoţionantă comunicare cu publicul, cu... muzica. Sensibilă, inteligentă, stilată, cu o dezinvoltură solistică demnă de marile scene, Silvia Simionescu a „atacat“ cu aplomb Concertul de Mendelssohn — Bartholdy, într-o manieră cuceritoare, cu precădere în părţile extreme. Cronică de concert Ne-a fost dat apoi să auzim un Saint-Saens, plin de nerv şi prospeţime, în interpretarea colegului ei, Liviu Prunaru, pentru care tehnica violonistică pare a nu mai avea secrete încă de pe acum. Sunetul frumos, rotund, al celor doi tineri, muzicalitatea lor, alura solistică „de zile mari“ ne încredinţează că avem de-a face cu doi reprezentanţi de nădejde ai violonisticii noastre de mîine. Un clarinetist, cum de mult fiu s-a mai auzit în stagiunile de concert, studentul clujean Ion Mihalca, a prezentat Concertul nr. 1 de Weber, într-o perfectă „simbioză“ cu orchestra tîrgumureşeană, care atît in acest moment muzical, cît şi în celelalte trei, s-a situat la înălţimea evoluţiei sale, constatată laudativ în ultima perioadă. Sub bagheta lui Gheorghe Costin, s-a cîntat corect, frumos, emoţional — chiar, orchestranţii ,,rezonînd“ cu tinereţea şi emoţia firească, a soliştilor. Alt student clujean, Octavian Arion, cu o tehnică perlată, impecabilă pentru Mozart, Debussy, ori muzica modernă, a propus o versiune... „posibilă“ a cunoscutului Concert în si bemol minor de Ceaikovski. Realizată fără reproş din punct de vedere tehnic, ea a şocat prin îndepărtarea de stil constituind în acelaşi timp o noutate pe care, cu disponibilităţile de înţelegere pe care trebuie să le avem faţă de mai tînăra generaţie, publicul a acceptat-o şi chiar a aclamat-o. O seară frumoasă, aşadar, intr-o sală nu prea generoasă din punct de vedere al afluenţei de public, o seară în care s-a cântat muzică de bună calitate şi în care au evoluat patru tinere talente ale şcolii interpretative româneşti. Să le reţinem numele: Silvia Simionescu, Oviu Prunaru, Ion Mihalca şi Octavian Arion. MARIANA FLOREA Faţă-n faţă: Trei cooperative ale UJCPADM Mureş Miercurea Nirajului. Cooperativa de producţie, achiziţii şi desfacere a mărfurilor din localitate ocupa, la nivel de judeţ, în 1985 locul VI, în anul următor coboară pe XXIV. Avusese îndepliniţi cinci indicatori din şase. Dar să vedem ce e acum, la trecerea a cinci luni din 1987. Fogorosi Iosif, preşedinte, ne relata că, în primul trimetru, realizările sunt, oarecum, mulţumitoare. La activităţile rezultate din unităţile prestatoare de servicii pentru populaţie, la producţia marfă realizată în cele 18 secţii productive planul a fost realizat şi depăşit. Indicatorul desfacere însă se situează sub cifra de 95 la sută, semn că în cele 29 de unităţi nu s-a acţionat în suficientă măsură pentru o mai bună aprovizionare a populaţiei cu mărfurile solicitate. Un fapt relevant este acela că faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, acum au fost livrate la fondul de stat mai multe produse agroalimentare şi animaliere, dovadă că activitatea de contractare şi achiziţii se desfăşoară la nivelul cotelor stabilite perioadei în care ne aflăm, între fruntaşii cooperativei se află magazinul alimentar cu autoservire, supermagazinul, magazinele de textile şi menaj, brutăria, secţiile de olărie, ceramică, sifoneria, zidarii şi zugravii. Păsăreni. Aszalós Martin, preşedintele cooperativei de producţie, achiziţii şi desfacere a mărfurilor de aici, se declara mulţumit cu rezultatele obţinute în cursul trimestrului I 1987. La indicatorul desfacere s-a înregistrat faţă de plan o depăşire de 45.000 de lei. Planul producţiei marfă a fost şi el realizat la cotele prevăzute în plan. Ca zestre materială, această cooperativă este mai mică decit cea din Miercurea Nirajului, de aceea, în cursul acestui an, se va deschide o unitate de sifonerie și un atelier de cizmărie. Cam atît despre activitatea cooperativei. Vărgata. Ca activitate, trimestrul I 1987 a fost mai bun ca cel din anul precedent — ne spunea Marton Lajos, preşedintele cooperativei de producţie, achiziţii şi desfacere a mărfurilor. Planul la prestări de servicii pentru populaţie a fost îndeplinit în proporţie de 115 la sută, la producţia marfă s-au înregistrat plusuri. Doar indicatorul desfacere n-a putut fi îndeplinit sută la sută. Cele 13 unităţi de desfacere şi de prestări servicii au, în general o activitate bună. La fondul de stat au fost predate peste 700 kilograme de carne de pasăre şi de iepure, 21.000 ouă, 140 kilograme de miere de albine 125 tone de fin. DORIN BORDAisn mmsmm minuna ——— mm Producția fizica — îndeplinită ritmic (Urmare din pag. 1) amestecului de formare la piese mari se asigură o calitate mult superioară tuturor reperelor turnate. Aici, în atelierul de fontă turnăm şi piese din metale neferoase. Trecerea la topirea metalului în cuptoare electrice în loc de creuzet a determinat dublarea producţiei de piese din bronz, în aceeaşi unitate de timp iar la aluminiu o creştere de peste 70 la sută. Faptul că am reuşit să sporim mult producţia de piese turnate din metale neferoase se datoreşte utilizării materialelor recuperate din dezmembrările organelor de maşini uzate, folosite ca fontă veche la elaborarea şarjelor. In cele 5 luni Încheiate am recuperat şi refolosit 5 tone de astfel de materiale. — Pentru că tot v-aţi referit la perioada celor 5 luni, cu ce rezultate se înscriu cele două turnătorii în bilanţul perioadei amintite? — Cu realizări foarte bune. Cînd fac această afirmaţie am în vedere depăşirile de la producţia fizică înregistrate de cele două colective şi anume: 50 de tone de piese bune turnate din fontă, 10 tone de piese turnate din oţel şi 3 tone de piese turnate din metale neferoase. — Care sunt rezultatele la zi ale acţiunilor de modernizare a turnătoriei de oţel? — Concomitent cu îmbunătăţirile aduse fluxului tehnologic am trecut masiv la turnarea de precizie — în coji de bachelită şi în modele uşor fuzibile — fapt ce a determinat creşterea productivităţii, a calităţii pieselor şi a procentului de scoatere a oţelului lichid, precum şi reducerea substanţială a adaosurilor de prelucrare, în consecinţă a consumului de metal şi energie. Şi la turnătoria de oţel utilizăm cu mult succes materialele refolosibile. Din deşeuri de oţel de scule realizăm cuţite de strung, care în medie sînt de 5 ori mai ieftine decit cele cumpărate de la întreprinderile de profil. Insă, ceea ce aş dori să evidenţiez în mod deosebit, e faptul că toate realizările noastre se datoresc inimoşilor oameni din cele două ateliere, care au răspuns şi răspund cu promptitudine şi însufleţire acţiunilor de modernizare şi organizare a producţiei, de perfecţionare a cunoştinţelor profesionale, susţinînd şi participînd în mod conştient la acţiunile întreprinse de organizaţiile de partid, de conducătorii atelierelor şi ai locurilor de muncă pentru sporirea calităţii şi cantităţi neeturnate cu aceleaşi capacităţi. * STEAUA ROSIE PACIKA 1