Steaua Roşie, februarie 1989 (Anul 40, nr. 26-49)

1989-02-01 / nr. 26

Formarea elevilor în spiritul răspunderii pentru muncă şi societate Prin întregul său conţinut, ca şi prin acţiunile întreprinse, activitatea politico-ideologică şi educativă a organizaţiei de partid din Liceul industrial din Luduş, corelată permanent cu a conducerii unităţii este subordonată procesului instructiv-educativ, pregătirii profesionale şi culturale a elevilor. Educarea materialist-ştiinţifică, politică şi revoluţionară, precum şi înarmarea tinerilor cu principiile şi normele de muncă şi viaţă ale comuniştilor, ale eticii şi echităţii socialiste, sunt, de asemenea, obictive de bază înscrise pe agenda de lucru a organizaţiei de partid. Fără îndoială, pe primplan în activitatea comuniştilor din liceu, a tuturor cadrelor didactice stă pregătirea temeinică a elevilor în meseriile pe care şi le-au ales stimularea interesului lor pentru cunoaştere, pentru autoinstruire şi autoperfecţionare, pentru creativitate, cultivarea şi dezvoltarea spiritului de ordine şi disciplină etc. Periodic, în spiritul Expunerii secretarului general al partidului la forumul democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţionare din noiembrie anul trecut, organizaţia de partid a analizat şi analizează activitatea cadrelor didactice de la toate catedrele din liceu, punîndu-se accent atât pe înzestrarea elevilor cu cunoştinţe teoretice, cit şi practice productive. Se urmăreşte cu consecvenţă ca în cadrul lecţiilor, a activităţii de instruire practică în ateliere, la cercurile tehnico-ştiinţifice şi literar-artistice să se insiste mai mult pe stimularea gîndirii elevilor, a spiritului de observaţie şi curiozităţii lor de a învăţa şi cunoaşte cit mai mult din tainele meseriilor pentru care se pregătesc, să li se formeze trăsături de caracter şi o cultură generală absolut necesare oricărui om al muncii din zilele noastre. Totodată, printr-o serie de mijloace de educaţie prin şi pentru muncă, profesorii, maiştrii-instructori se străduiesc să sădească în conştiinţa elevilor spiritul de economie, avînd în vedere că ei lucrează — acum în atelierele din liceu, apoi în fabrici şi uzine — cu materii prime, materiale, folosesc combustibil şi energie electrică, care trebuie gospodărite raţional şi eficient. Optînd pentru o diversitate permanentă a activităţii instruct--educative desfăşurată în liceu, într-o continuă colaborare cu cea din familie, cu alte ac-Din activitatea organizaţiilor de partidţiuni sociale şi obşteşti, elevii se formează în spiritul responsabilităţii faţă de muncă şi societate, îşi formează priceperi şi deprinderi atît de necesare în profesiile pe care şi le-au ales. In ce s-ar putea măsura activitatea de ansamblu desfăşurată de organizaţia de partid, de întregul corp didactic din instituţia de învăţămînt despre care este vorba? Ne referim la un singur exemplu care demonstrează răspunderea cu care se munceşte pentru formarea şi pregătirea elevilor pentru muncă şi viaţă: procentul de promovabilitate la sfÎrşitul trimestrului I a fost de peste 79 la sută la clasele IX■ XIX, curs de zi. Evident, eficienţa eforturilor în procesul instructiv-educativ nu poate fi despărţită de latura ei culturală, umanistă a formării elevilor, chiar dacă în unele unităţi de învăţămînt se vădesc, uneori, tendinţe de accentuată „tehnicizare“ a pregătirii elevilor. La liceul din Luduş, instrucţia şi educaţia se intercondiţionează armonios, ceea ce, desigur, contribuie la formarea unor oameni cu o viziune largă despre muncă, viaţă şi societate, despre modul în care trebuie să se pregătească pentru a deveni muncitori de nădejde ai patriei noastre. Activităţile din cercurile elevilor, programele culturalartistice prilejuite de aniversarea unor evenimente istorice, organizarea şi participarea la excursii pentru vizitarea unor oraşe, monumente istorice, muzee, a unor staţiuni de odihnă, lecturile beletristice bine selectate, a unor cărţi social-poetice, prezenţa la diverse spectacole ce au loc pe scenele instituţiilor de cultură din oraş sunt cîteva dintre formele şi mijloacele folosite în liceu şi care răspund cerinţelor de educaţie ale elevilor, gustului lor pentru frumos. Educaţia politică, parte integrantă a programei de pregătire a tineretului pentru muncă şi viaţă, figurează şi ea ca un obiectiv permanent în activitatea organizaţiei de partid, în cadrul diferitelor obiecte de învăţămînt, la cursurile învăţămîntului politic UTO, cu prilejul informărilor politice ce au loc periodic, la întîlnirile cu oameni de cultură şi ştiinţă, cu activişti de partid şi de stat elevii îşi însuşesc o serie de cunoştinţe privind politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, modul creator de transpunere a ei în viaţă. Angajarea deplină a organizaţiei de partid, a întregului corp didactic din liceu, eforturile făcute de acesta de a folosi metode ficiente de predare-învăţare în scopul perfecţionării continue a incesului, instructiv-educativ, a avut şi are ca etalon o pregătire tot mai bună — profesională, politică şi culturală — a elevilor, dezvoltarea gîndirii lor notoare, creatoare, pasionată pentru nou. Fireşte că, la fel ca în alte licee, şi la cel din Luduş există loc pentru mai bine. Resurse umane şi materiale există. Ele trebuie valorificate pe deplin. C. CROITORU Comerţul mureşean: Dezvoltare, modernizare, specializare în anii construcţiei socialiste, şi cu deosebire după Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, şi sectorul comercial a cunoscut profunde modificări structurate, ca urmare a unor mari şi reale eforturi de dezvoltare a bazei sale tehnico-materiale. Se poate afirma cu deplin temei că, o componentă fundamentală a dezvoltării bazei materiale a comerţului mureşean o constituie înaltul său dinamism şi modernism, caracterizate printr-o ştiinţă de punere în valoare a întregii sate structuri. De fapt, în concepţia unitară a partidului nostru, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, strălucit strateg şi ctitor al României socialiste moderne, scopul procesului de înnoire şi a sectorului comercial nu este abia decit ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. ''-----------Sectorul comercial a beneficiat de importante fonduri de investiţii pentru dezvoltarea, modernizarea şi specializarea sa, ca de altfel şi turismul. In anii „Epocii Nicolae Ceauşescu" au fost construite şi puse în funcţiune magazine pentru desfacerea produselor agroalimentare şi a bunurilor de larg consum, unităţi de alimentaţie publică, unităţi de prestări servicii pentru populaţie, unităţi destinate turismului, hoteluri. Zestrea comerţului mureşean s-a îmbogăţit şi întregit cu mari complexe de magazine şi unităţi prestatoare de servicii: „Luxor“ şi „Romarta“, adevărate bijuterii ale arhitecturii şi modernismului, „Diamant“, „Universităţii“ din Tîrg-Mureş, „Dacia“ din Reghin şi Luduş, complexul comercial din zona autogării Tîrnăveni, „Tîrnava“ din Sighişoara. Zeci de magazine universale au fost puse la dispoziţia populaţiei din aşezările rurale ale judeţului Mureş, confortabile hoteluri au fost construite în municipiul Tîrgu-Mureş şi în staţiunea balneoclimaterică Sovata, complexe de alimentaţie publică şi cazare au fost create la Tîrgu-Mureş, la Tîrnăveni şi Luduş, nenumărate unităţi de prestări servicii pentru populaţie împînzesc oraşele şi comunele. Din iniţiativa organelor comerciale de la diferite nivele au fost organizate, dezvoltate, modernizate, reprofilate şi specializate un număr însemnat de unităţi, dintre acestea unităţile de tip lacto-vegetarian, foarte căutate şi solicitate de publicul consumator. Să amintim că dotările comerciale din judeţul Mureş însumează peste 2.600 de magazine şi unităţi de alimentaţie publică, cu o suprafaţă comercială utilă ce depăşeşte 270.000 metri pătraţi, că reţeaua organizaţiilor comerciale totalizează mai mult de 1.500 de unităţi de desfacere şi prestări de servicii pentru populaţie, diversificate în zeci de profile, mai mult de 1.100 de unităţi comerciale de alimentaţie publică, că IRUMCO Tîrgu- Mureş dispune acum de o nouă hală de producţie. Şi baza materială a turismului a trecut prin procesul înnoirii şi modernizării. Firesc, şi în sectorul comercial trebuie acţionat convergent, şi în continuare, pentru transpunerea în practică a sarcinilor izvorîte din documentele de partid şi de stat, cu privire la îmbunătăţirea muncii şi la susţinerea cu fapte a programului de ridicare a calităţii vieţii populaţiei. ec. CORNET. CEUCA directorul Direcţiei comerciale judeţene * STEAUA ROSTE PAGINA 3 Măsuri energice (Urmare din pag I)lor tehnice ţesute din fire de bumbac şi înlocuitori. Efectul măsurilor întreprinse s-a simţit din prima zi de lucru, fapt ce ne-a permis ca în perioada trecută din ianuarie să realizăm întocmai prevederile de plan, atît fizice cit şi valorice, ceea ce a asigurat realizarea planului pe întreaga lună. Colectivul nostru, condus cu competenţă de consiliul oamenilor muncii, este ferm hotărît să lucreze în aşa fel incit să-şi facă pe deplin datoria, să-şi onoreze întocmai sarcinile stabilite în condiţii de cea mai bună calitate şi eficienţă, dacă în continuare vor fi rezolvate problemele cu privire la aprovizionarea cu fire, lubrifianţi şi piese de schimb. In ceea ce ne priveşte am luat măsuri pentru aplicarea programului de modernizare a fluxurilor tehnologice de fabricaţie, de organizare a muncii, de întărire a disciplinei, incit să se utilizeze cu maximum de răspundere şi grijă gospodărească materiile prime, energia, maşinile şi utilajele din dotare. — Care ar fi cele mai importante măsuri pentru creşterea producţiei şi productivităţii muncii? — Programul de modernizare şi organizare a producţiei şi a muncii cuprinde multe măsuri. Am să mă opresc la cîteva care privesc direct creşterea calităţii şi a productivităţii muncii, a producţiei fizice şi valorice, a reducerii consumurilor de materie primă. Dotarea maşinilor de încleiat cu regulatoare mecanice directe pentru verificarea şi înregistrarea temperaturii asigură creşterea calităţii ţesăturilor precum şi sporirea producţiei fizice cu circa 200.000 mp de ţesătură pe an; transferul apretului prin vacuumare la operaţia de preparare-apretare determinîndu-se prin aceasta reducerea consumului de energie electrică, modificarea războaielor cu furculiţă laterală şi dotarea lor cu furculiţă centrală conduce la creşterea calităţii şi la sporirea producţiei fizice cu 9.000 mp de ţesătură pe an. De asemenea, am reorganizat şi îmbunătăţit transportul intern — la magazia de produse finite am introdus cărucioare cu platformă — cu efecte directe şi pozitive asupra aprovizionării locurilor de muncă, economisirii de forţă de muncă şi reducerii efortului fizic. Măsurile enumerate cît şi altele sînt completate de acţiunile permanente cu privire la perfecţionarea profesională şi policalificarea personalului, la îmbunătăţirea întreţinerii şi reparării maşinilor şi utilajelor, efectuarea lor atentă încît să se preîntîmpine opririle neprevăzute, contribuind astfel la creşterea indicelui de utilizare şi prin aceasta a productivităţii fizice realizate. Reducerea consumurilor de materii mine (Urmare din pag I) înalt simţ al răspunderii severului al criticii şi autocriticii. In 1988 planul a fost îndeplinit la indicatorii de bază. A crescut productivitatea muncii, cheltuielile de fabricaţie totale şi materiale au fost reduse, a sporit rentabilitatea, gradul de participare la export etc. Dar, în acelaşi timp, în activitatea colectivului au fost înregistrate şi unele deficienţe. In primul rînd, eficienţa folosirii fondurilor fixe nu s-a ridicat la nivelul cerinţelor de plan. Aceasta demonstrează că n-au fost suficient de bine exploatate. Dacă ne întrebăm de ce, intrăm tot mai mult în spaţiul de activitate cotidian, în probleme de întreţinere şi reparaţii, de organizare a producţiei şi a muncii, de folosire a capacităţilor, de respectare a disciplinei tehnologice şi de muncă, de aprovizionare şi desfacere, de programare a producţiei, de ritmicitate, de creativitate, de calitate etc. Ansamblul activităţii, cu fiecare compartiment al său, se cere deci perfecţionat, îmbunătăţit, pentru ca rezultatele în muncă ale colectivului să fie superioare în 1989. Aceasta a fost, de altfel, şi concluzia adunării generale care, în vederea mobilizării şi mai puternice a forţelor colective la înfăptuirea planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, a cerut să se acţioneze cu şi mai multă hotărîre pentru creşterea eficienţei activităţii economice, în primul rînd pe baza reducerii sevei a consumului de materii prime, materiale şi energie, a creşterii calităţii producţiei prin îmbunătăţirea performanţelor tehnice ale acesteia şi prin eliminarea rebuturilor. Vastul program de măsuri politico-organizatorice şi tehnico-economice aprobat de adunarea generală asigură cadrul necesar înfăptuirii obiectivelor creşterii economice cerute de noile sarcini de plan, atît în domeniul mai bunei folosiri a capacităţilor de producţie, cît şi în cel al reducerii consumurilor, sporirii calităţii, creşterii productivităţii, îmbunătăţirii aprovizionării tehnico-materiale şi a condiţiilor de muncă; încrederea deplină în reuşita tuturor acţiunilor de perfecţionare şi de modernizare, care cere implicarea mai puternică a forţelor creativităţii colectivului, a celor mai buni specialişti la elaborarea de soluţii de înaltă ţinută economică şi inginerească este ilustrată de mobilizatorul angajament luat de colectiv pentru 1989. El exprimă hotărîrea de a depăşi planul pe acest an cu 5 milioane Iei la producţia marfă, cu 2 milioane de lei la producţia netă, de a economisi peste 22 de tone de materii prime chimice, de a realiza suplimentar importante cantităţi de produse solicitate da economia naţională, de a asimila peste plan 5 produse noi. Simt evaluări demne de un colectiv care şi-a făcut de fiecare data din îndeplinirea întocmai a planului şi a angajamentelor un adevărat titlu de mîndrie, care, sîntem convinşi, şi-l va consolida necontenit prin succesele anului 1989 la toţi indicatorii, ca un nou şi important pas spre cel de-al 6-lea titlu de fruntaş pe ţară