Ştiința şi Tehnică, 1969 (Anul 21, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 3

Piaţa N. Bălcescu, unul dintre principalele noduri de circulaţie ale Capitalei, situată la intersecţia arterei magistrale Nord-Sud cu artera Est-Vest, asigură, prin poziţia-cheie pe care o ocupă în cadrul zonei centrale, legături cu principalele direcţii de circulaţie ale oraşului. Articolele care urmează tratează principalele probleme legate de construcţia ansamblului, de fiecare din părţile sale componente, subliniind contribuţia lor la noua înfăţişare a municipiului Bucureşti. Pe un teritoriu de 4,5 hectare, cuprins între cele două bulevarde, str. Batiştei şi str. Tudor Arghezi, pe o amplă platformă, situată cu un metru mai sus de circulaţia de pe trotuare, se construieşte clădirea Teatrului Naţional, formînd frontul de est al pieţei, iar spre intersecţia str. Batiştei cu Bd-ul N. Bălcescu se lucrează la fundaţiile hotelului «Intercontinental»—Bucureşti. Compoziţia spaţială a ansamblului creează rapoarte de interdependenţă între clădirea teatrului, care se dezvoltă în principal pe orizontală (avînd o înălţime la cornişe de cca. 20 m, cu excepţia turnului scenei principale, care atinge 45 m), şi clădirea hotelului al cărui volum se dezvoltă pe verticală, atingînd înălţimea de 85 de metri. De asemenea, o dominantă de interes şi tratare plastică prezintă volumul sălii principale şi al foaierelor sale care se exprimă ca un accent spaţial, decorat policrom şi proiectat pe fundalul traforat al corpului format de scenă, anexe şi sala studio. Platforma supraînălţată faţă de circulaţie va fi prevăzută cu accese comode pietonale şi carosabile pentru cele două săli ale Teatrului Naţional şi pentru hotelul «Intercontinental»—Bucureşti. Ea va fi plantată cu arbori, peluze, partere de flori şi ornamentată cu sculpturi şi alte elemente spaţiale de artă decorativă. Sub această platformă plantată se construieşte un parcaj cu două niveluri, avînd o capacitate de 950 de autoturisme. Accesele în parcaj sînt prevăzute din B-dul N. Bălcescu cu ieşire în str. Enei şi din str. Tudor Arghezi cu rampe combinate de intrare-ieşire. Parcajul va avea instalaţii de încălzire şi ventilaţii şi va fi prevăzut cu o staţie modernă de spălare-gresare. Hotelul este legat direct cu parcajul prin două rampe (intrare-ieşire), aşezate în apropierea intrării sale principale. Cei ce vin la teatru sau la hotel cu maşină personală au posibilitatea după parcare să pătrundă în teatru şi în hotel direct din parcaj. SĂ PĂTRUNDEM ŞI NOI ÎN... ...hotelul care va avea peste 400 de camere cu unele posibilităţi de cuplare în apartamente de două camere şi o suită speciala formînd apartamente cu pînă la şase camere. La etajul trei se află un număr de birouri pentru diferite reprezentanţe comerciale străine, un bar şi terase. Din holul de la parter se poate ajunge la unul din restaurante, la barul de zi şi braserie. La etajul întîi sînt prevăzute marea sală de recepţii, conferinţe şi banchete, precum şi o grupare de săli şi saloane pentru conferinţe de presă şi banchete. Sus, la etajul 20, se află un restaurant cu vedere panoramică asupra Bucureştiului, un bar şi cîteva saloane private. Ieşind din hotel, este interesant de surprins modul în care se rezolvă circulaţia şi accesele la cele două mari edificii din piaţă SOLUŢII DE PREZENT ŞI DE VIITOR în cadrul studiului de sistematizare a Pieţei Bălcescu s-au prevăzut pentru circulaţia auto şi pietonală soluţii pentru etapa imediată şi pentru etape de viitor. In acest scop a fost aprobat — şi recent a intrat în execuţie— proiectul unui pasaj subteran pentru pietoni, prevăzut cu scări şi escalatoare, cu spaţii pentru magazine pe conturul lui, iar în centru cu o braserie. Despărţirea circulaţiei pe RAL AL PIEŢEI N. BĂLCESCU Prof. arh. HORIA MAICU ansamblu din Piaţa N. Bălcescu. Proiectul pentru acest ansamblu a fost realizat ţT intecaEpt&aiMa i Mai