Țara, decembrie 1942 (Anul 2, nr. 472-492)

1942-12-01 / nr. 472

2 Anul n. — Nr. 472 TARA TARA INTR’O ZI SIBIU — REDACŢIONALE. Unii colaboratori in corespondenţi vor expedia materialul de publicat numai pe adresa Secretariatului de redacţie. Articolele şi reportajiile vor fi cât mai concise, iar ştirile scurte şi precise. Materialul va fi scris legibil şi numai pe câte o pagină. Cel scris la maşină, să iau fie ultima copie, ştearsă din cauza indigourilor, ci pe cât se poate, originalul sau prima copie, ca să se poată citi bine, şi spre a se evita greşelile. Materialul care nu întruneşte aceste condiţii, nu va mai fi publicat. • — Refugiaţii şi expulzaţii din Transilvania de Nord, aflători în Sibiu, sunt rugaţi să ieie parte la serviciile divine ce se vor ţinea la 1 Decemvrie a. c., la Catedrala ortodoxă şi în biserica unită din strada protopopusu Nr. 7 (Oraşul de jos), înainte de masă, la ora 11. — INCUNOŞTINŢARE. Plata ajutoarelor familiilor concentraţilor pe luna Noemvrie 1942 şi restanţele din lunile trecute 1942, se va face la Primărie, Serv. Cultelor în ordinea alfabetică a numelui de familie, conform specificărilor de mai jos: Dela lit. A—Q în ziua de 1 Dec. c., înainte de masă, dela lit. H—P în ziua de 2 Dec., înainte de masă; dela lit. R—Z, în ziua de 3 Dec., înainte de masă. In ziua de 4 Dec 1942, inainte de masă se va plăti ajutoarele acelora cari în zilele de mai sus din diferite motive nu se vor putea prezenta să-şi ridice ajutorul. Cei îndreptăţiţi vor aduce cu sine Buletinul de înscrie de la Biroul Populaţiei, pentru a se putea verifica identitatea. Biroul de încălţăminte Sibiu, din str. Mitropoliei 4, eliberează în săptămâna aceasta în zilele de Vineri 4 şi Sâmbătă 5 Decemvrie a. c. pentru pingele, bonurile cupoanelor de la Nr. 1—25.000 inclusiv. Pentru încălţăminte gata se eliberează bonurile pt. toate cererile depuse. « In sala Teatrului Municipal, în seara de Miercuri 9 Decemvrie, va avea loc concertul celebrului cântăreţ internaţional Tito Schipa. Renumitul tenor, socotit azi ca cel mai mare din lume, va cânta întregul repertoriu care i-a făurit gloria. Interpretarea-i măeastră va fi pentru ascultători, însăşi vibrarea artei, reliefată de personalitatea unui artist de faimă universală. Pianistul Dick Marzolla, care-l însoţeşte, este alt exponent de marcă al muzicii italiene. Un ales eveniment, cu care orașul nostru se va putea, mult timp, mândri. Biletele pentru acest unic concert s’au pus în vânzare la Librăria „Cartea Românească“, str. Regina Maria. APEL Regimentul 21 Artilerie P.S. s’a adresat primăriei noastre, rugându-ne ca să aducem la cunoştinţa părinţilor, soţiilor şi rudelor ostaşilor mobilizaţi, că pe front ei au nevoie de camuflaje albe, ce se confundă uşor cu zăpada, acestea pot fi ştergare albe, fără cusături colorate, batiste albe mari, bucăţi de pânză albă, cearşafuri etc., etc. Acestea făcute pachet se pot preda la orice oficiu poştal, plătind numai 18 lei taxe poştale. Aducând aceasta la cunoştinţa generală, adresăm un călduros apel la toţi bunii cetăţeni, ca să vină în ajutorul fraţilor noştri de pe front, prin trimiterea obiectelor menţionale. Primăria Municipiului ABONAMENTELE ziarului La sate: Anual: 400 Lei; pe şase luni: 100 Lei; pe trei luni: 100 Lei. La oraşe: Anual: 500 Lei; pe şase ziai: 350 Lei; pe trei luni: 150 Lei. * Pentru autorităţi, Instituţii şi Întreprinderi: 1000 Lei anual. ★ In atrăinitate dubla. cmtî nJflRA« f Ziarul cu cnl * * mai mic abonament din (ara ■ Mica Publicitate CAUT urgent un motor de la 15 A. IP — 25 A.P. cu petrol sau motorină. Adj.: Francisc Mesaroşi, Hotel National, Sibiu. 46 Se arendează terenul de patinaj „CARPAŢI“ din str. Ioan Creangă, proprietatea Liceului comercial de băieţi din Sibiu. — Doritorii se vor adresa Direcţiunii liceului până la 10 Decemvrie a. c. Director: Andrei Ghighiniţă. 49 LICEUL GHEORGHE LAZAR din Sibiu angajează dactilografă pricepută cu data de 1 Decembrie a. c. Informaţiuni se pot lua zilnic de la contabilitatea liceului 48 ANUNŢ Se aduce la cunoştinţă, că Fabricile Chimice a Societăţii Naţionale de Gaz Metan din Copşa-Mică caută spre angajare imediată meseriaşi dulgheri cu salar de 45—55 lei la oră. 50 SE CAUTA urgent pentru cumpărare o maşină de scris. Adr. la ziar. 45 O FAMILIE caută femeie cu luna pentru 3—4 ore înainte de masă la lucru. Adr. Str.Pescarilor Nr. 13. CAMUFLAJE ALBE pentru fraţii noştri de pe front SPECTACOLE cinematografice APOLLO „Vivere" cu cel mai mare tenor european care va concerta cât de curând şi în oraşul nostru Tito Schipa în cel mai bun film a lui. Un film care a cucerit capitala. Un film plin de muzică, acţiune dramatică, fast şi eleganţă. Jurnal 40. Reprezentaţiile încep în zilele de lucru la orele 5, 7 şi 9, iar Dumineca şi în Sărbători la orele 3, 5, 7 şi 9 seara. CORSO Prezintă premiera cu renumitul artist Gustav Fröhlich în filmul: „Te iubesc Clarissa" şi cu Sybille Schmitz, Gustav Diessel. In atenţia celor cari se sustrag dela plata impozitului de 41, întrucât suntem informaţi că anumiţi comercianţi şi industriaşi se sustrag şi azi de la plata impozitului excepţional de 4 la sută pentru apărarea ţării. Sustragerea de la plata acestui impozit, mai cu seamă în momentul de faţă, constitue o crimă. Pentru înlăturarea acestei evaziuni s-au înfiinţat echipe de funcţionari fiscali cari vor verifica fiecare întreprindere în parte şi fiecare persoană găsită în stradă cu pachete, dresând cuvenitele acte de contravenţie şi confiscarea tuturor mărfurilor cari vor fi găsite că circulă fără bonuri sau facturi timbrate cu timbrele legale de 4 la sută, iar numele contravenienţilor cumpărători şi vânzători vor fi date publicităţii prin presă şi radio, ca astfel opinia publică să cunoască pe acei care în aceste vremuri nesocotesc drepturile statului. In plus firmelor comerciale și industriale recidiviste, în confirmitate cu art. 40 din lege li se vor închide localul pe timp limitat. Atragem deci pentru ultima dată atenția tuturor întreprinderilor comerciale și industriale să intre imediat în legalitate. n atenţia firmelor exportatoare BUCUREŞTI. — întrucât se constată că unele firme exportatoare nu respectă dispoziţiunile art. 7 din Decizia ministerială Nr. 1126 publicată în Mon. Of. din 21 April 1942 după care sunt obligate ca în termen de 15 zile de la epuizare sau expirarea autorizaţiei de export să depună Direcţiunii exportului din Subsecretariatul de Stat al Industriei, Comerţului şi Minelor exemplarele autorizaţiunilor de export pentru viză şi control, punându-se din nou în vedere tuturor firmelor exportatoare că sunt obligate a respecta fără excepţie aceste dispoziţiuni cunoscând că nerespectarea şi necomunicarea datelor cerute de autorităţi atrage după sine sancţiunile prevăzute de Decretul Lege pentru reprimarea speculei ilicite şi a sabotajului economic. In afară de sancţiunile prevăzute de această lege (Decretul Lege Nr. 1215/1941 cu modificările ulterioare) firmele vor fi sancţionate şi cu excluderea temporară sau definitivă de la operaţiunile de export. Condamnaţi la legea sabotajului SIBIU. — Instanţa specială de pe lângă tribunalul Sibiu, secţia 11-a, pentru judecarea infracţiunilor la legea speculei ilicite şi a sabotajului economic, în şedinţa din 26 Noemvrie 1942, compusă din d-uii: dr. George Istrati prim-preşdinte, dr. Daniil Bârsan şi dr. Vasile Pop membri, dr. Ioan Bazacliu procuror şi Constantin Gologan grefier, a pronunţat următoarele sentinţe: 1. A condamnat pe inculpatul Saloriita Banu, comerciantă din Avrig la 500 lei amendă şi 1 leu despăgubiri civile, 350 lei onorar şi cheltueli de procedură, pentru delictul de speculă ilicită comis prin aceia că nu avea etichetate mărfurile din prăvălie , achitându-o însă pentru delictul de speculă ilicită prev. de art. 31, lit. f. din lege și anume pentru că nu a trecut în bonurile ce eliberase clienților, cantitatea și felul mărfii vândute. 2. A achitat firma soc. Cooperatistă „Spica“ şi administratorul său Ermast Keill pentru delictul de sabotaj, comis prin aceia că a pus în vânzare pâine nefabricată bine şi îndeajuns , constatându-se că vina provine din faptul că făina era din grâu încolţit. 3. A amânat pentru ziua de 3 Decemvrie 1942, procesul pornit contra inculpatului Constantin Mihăescu restaurator și hotelier din Sibiu, pentru crima de sabotaj, comisă prin faptul că a dosit un număr de 129 sticle de spirt de 95 grade, 67 sticle rachiu de monopol a 40 grade și nu are registul de control unic. Marfa amintită mai sus a fost declarată confiscată. 4. Procesul pornit contra inculpatilor Lăzăroaie Teodor, Schitea Ioan, Kremeli Wilhelm, Munteanu Vasile, Popeni Lazăr, Bujan Ana, Sârbu Ana și Spârlea Ion, toti din comuna : Avrig, pentru delictul de sabotaj co* I mis prin aceia că au vândut diferite ■ cantită de talpă și au predat pen- ! j tru lucru cismarului Teodor Lăză- ! roaie, încălțăminte, fără bon dela pri- | mărie _ a fost suspendat până după încheierea păcii, întrucât inculpatul Wilhelm Kremer este mobilizat pe front. Celelalte procese au fost amânate pentru lipsă de procedură sau admi- tere de probatorii. — Teatrale. — In seara zilei de 8 Decembrie, orele 9 seara, se va juca fie scena teatrului din localitate, melo- I drama „O crimă celebră" în 5 acte de Tudor Muşatescu, după Dennery şi Cormon, cu următoarea distributie:Vasile Cretoiu, D. Sireteanu, Ion Brună, N. N. Matei, Sabina Muşatescu, Valen- Itin Gustav, Mediné Sabán, Lucica Georgescu, Speranţa Voinescu, Fenti Al- Imáján, Mica Pussy, Viorica Gabor, Titi Bălteanu, Mony Sergiu etc. Direcţia de scenă o are d. Tudor Muşatescu, iar decorurile d. Popescu-Ghimpati. Noul preţ al orzului şi orezului BUCUREŞTI. Comisariatul general al preţurilor a dat o decizie prin care preţul orezului românesc a fost fixat la 285 lei pentru kg. Pentru taratele de orz, provenite din operaţia de decorticare, se fixează pretul de lei 20 pe kg. Preţurile de mai sus se înţeleg loc o fabrică exclusiv timbrul de factură de 1 la sută şi impozitul excepţional de 4 la sută pentru apărarea ţării, inclusiv cifra de afaceri şi ambalajul în saci de hârtie. Fabricele de orez vor vinde orezul la preţul de mai sus insă la sacii de 5 kg, socotindu-se greutatea brutto per netto. Preţul de vânzare cu amănuntul al orezului se fixează la 350 lei pe kg., în oraşele unde funcţionează fabrici de decorticare şi la lei 364 pe kg. în celelalte localităţi din ţară. Orezul va fi de bună calitate cu cel mult 15 la sută sfărâmături şi 1 la sută corpuri străine. Pentru orezul cu mai mult de 15 la sută sfărâmături şi 1 la sută corpuri străine se va scădea din preţurile prevăzute câte 3 lei de kg. pentru fiecare procent în plus de sfărâmături sau corpuri străine. Prin sfărâmături se înţelege orezul a cărei mărime nu depăşeşte 1/4 din bobi. , Fibricile sunt obligate să execute orice comenzi primite din partea cumpărătorului şi care sunt mai mari de 50 kg. orez decorticat. Preţul operaţiunii de decortare pentru orezul prezentat de producători sau importatori la fabrici se fixează la 7 lei pe kg. de orez brut.