Timpul, octombrie 1899 (nr. 220-244)

1899-10-28 / nr. 241

ANUL AL DOUAZECI ȘI UNU — NO. 241 UN NUMAR 10 BANI ABONAMENTELE In țară pe un an..................................30 lei » pe 6 luni..................................18 lei » pe 3 luni..................................10 lei Pentru străinatate un an . . . .50 lei Na Paris ziarul nostru se găsește cu 0,20 b. Numărul la Agence de joumaux étranger a rue de Maubert, 69 și la toate chioșcurile. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA Inimiști, Calea Victoriei — 70 SPIRIT FORȚAT E prea bine știut că spiritul nu se poate forța , ori apare la om ca însușire naturală, ori în zadar te căsnești să’l produci. Reflecția aceasta ne-o reamintește citirea Erei Nouă din Iași. Vre-o trei-patru luni, cât au durat căldurile, redactorii gazetei junimiste din Iași s’au odihnit. Acum, când i’au pus din nou pe scris, ei caută să fie zeflemiști cu orice preț, dar nu reușesc decât să dovedească că spiritul nu se găsește când vrei. Sunt două săptămâni de când Era Nouă găsise prilej să plaseze o așa zisă zeflemea în forma mirărei că nu s’a făcut o primire impozantă d-lui Take Ionescu la întoarcerea d-sale din străinătate. L-am reamintit atunci că nu în astfel de momente—boala A. S. R. Principelui Carol—unul din «cei 8 incapabili» ar fi primit să i se facă manifestație, adăugând că «dacă Iașii r-ar fi așa departe de București, încât ecoul celor întâmplate aci să n’ajungă acolo nici peste două săptămâni, am crede că cei de la Era Nouă, preocupați vecinie de a se asculta și a se admira reciproc, au ajuns de nu mai văd și nu mai saud nimic». Au trecut de atunci două săptămâni, — patrusprezece zile de adâncă meditațiune — și în sfârșit redactorii Erei Nouă au găsit formula pentru răspunsul ce se credeau obligația ne da. Iată cum răspund : «Un condeiu mai subțire de la Timpul, voind să forțeze nota ironică, a vorbit de «guvernul celor opt incapabili.» Atât de mare este distanța dintre București și Iași, încât s’a pierdut pe drum nota ironică. Ceea ce s’a scris acolo cu intenție de a fi o ironie, ajuns la Iași ca o mărturisire sinceră.»a T-a trebuit deci Erei Nouă două săptămâni întregi ca să zămislească această încercare de a răspunde prin ironie la ceea ce numește nota noastră ironică. Distanța dintre București și Iași pare a juca totuși un rol mare în puterea de concepere și pricepere a confraților din Iași, căci această distanță Îi face să vază și să audă strîmb. Dovadă notița următoare din Era Nouă cea mai proaspătă : «Cea mai mare descurajare a pătruns in rîndurile guvernamentalilor. Simptomul cel mai sigur al stărei sufletești din jurul guvernului ni’l dă faptul că ziarele oficioase se feresc de a polemisa cu junimiștii. Caracteristic este și truda ce’și dau guvernamentalii de a combate curentul ce s’a format în opinia térei și care reclamă pe d. Carp la cârmă ca un adevărat salvator în situația de azi.» Ziarele oficioase se feresc de a polemiza cu junimiștii ?! Aceasta ne reamintește că în medicină există boala numită daltonism, o imperfecțiune a vederei care consistă în a confunda culorile sau a nu avea nici o ideie despre anumite culori. Redactorii Erei Noul par a suferi de un daltonism de alt gen, confundă ziarele saf nu’și fac o ideie precisă despre ceea ce citesc în gazetele din București. Altminteri, cum să ne explicăm faptul că ignorează cele ce se scriu în toate zilele în La Roumanie și în Dreptatea, în Epoca și în Timpul, până și în Constituționalul care polemisează cu aceste ziare ? Sau să credem că ziarele din București ajung la Iași—din cauza distanței—atât de schimbate încât nu mai conțin ceea ce se tipărește în București? Ori distanța nu e numai de kilometri, ci și de pricepere ? Când Era Nouă vorbește și de pretinsul curent ce s’ar fi format în țară pentru a reclama pe «salvatorul situației», ea dovedește din nou că suferă de daltonism politic, căci redactorii ei «preocupați vecinie de a se asculta și admira reciproc, au ajuns de nu mai văci și nu mai aud nimic», cum am zis și acum două săptămâni. Dar dacă distanța ar putea constitui o scuză pentru aceste vedenii etereice, ce să zicem de confrații de la Iași când scria, în același număr, că în Aprilie acest an ,noul guvern avea înaintea sa un an inproductiv și că era de prevăzut că Statul va trebui să intervină cu măsuri de ajutor pentru clasele producătoare lovite de această lipsă»? Știam că «tot Românul se naște prooroc», dar mai știam că până acum profețiile Românilor celor mai cuminți nu s’au cam realizat. Prevăzuseră deci junimiștii în Aprilie că n’are să plouă în Maiü și Iunie? Și din cauza aceasta refuzat-ați să intre în guvern... fără ministerul de interne? Nu ne rămâne decât să ne dăm bătuți: în fața unor asemenea prevederi adevărat divine ne simțim mici, micuți de tot. Aci nu mai poate fi chestie de distanță dintre București și Iași, ci de o însușire cu care nu se pot lăuda decât junimiștii. Mai degrabă credem însă că și aoi redactorii Erei Noul au căutat să forțeze nota spirituală. Cititorii sa judece întrucât au reușit. --------------- ------------------ TELEGRAME Condamnarea lui Esterhazy Paris. 6 Noembre Tribunalul corectional a condamnat pe Esterhazy, în lipsa, pentru escrocherie către vărul său Christian, la 3 ani închisoare și la restituirea a 33.500 de lei. O depeșă a împăratului Wilhelm Berlin, 6 Noembre Răspunzând la o telegramă care-i anunță constituirea unei comisiuni provinciale pentru Unirea flotei, la Koenigsberg, Imperatul a adresat contelui de Bismarck, președintele provinciei din Prusia orientală, o depeșă exprimând speranța că se va reuși cu concursul Unirea flotei, a convinge poporul german de necesitatea unei flote puternice care ar putea apăra interesele lui. Imperatul arată viua sa satisfacțiune că Prusia orientală, cu toate dificultățile agriculturei, este gata a face sacrificii în folosul întregei patrii. Din Camera austriacă Viena, 6 Noembre Camera deputaților.—Camera adoptă moțiunea d-lui Kaiser, care cere revizuirea paragrafului 14 din Constituție. O comisiune va face un raport asupra acestui punct, peste două săptament. Președintele consiliului se declară în contra abolirea paragrafului 14 și va expune înaintea comisiunei punctul de vedere al guvernului în aceasta privința. Guvernul nu va părăsi nici o dată calea arătată de Constituție. (Aplauser, Conflict franco-chinez Paris, 6 Noembre O notă a Agenției Havas spune că o telegramă a amiralului Courrefolles anunță că negocierile pentru delimitarea teritoriului Kwang- Tshai-Wan, care urmau de câtva timp în bune condițiuni, s’au stricat. Amiralul a luat măsurile necesare pentru a mări trupele de ocupare. . Paris. 7 Noembre Guvernul nu crede că diferendul cu China în privința delimitărei teritoriului din Kwang- Tshai-Wan va avea o importanță. Guvernul s’a mărginit să detașeze din Tonking două batalioane care vor ocupa punctele contestate. ------------------------------------------------------- 0 DEMONSTRAȚIE Arătasem zilele acestea cum Drapelul și Adevĕrul își dau toate silințele spre a se complecta reciproc, spre a se admira unul pe altul, spre a-șî confirma reciproc știrile fanteziste. Adevĕrul, drept răspuns, ne-a înjurat. Discuția este deci închisă. Drapelul ne-a răspuns mai domol, că facem să intervie chestii de persoane când e vorba de un ziar (Drapelul) care nu publică articole semnate, la care nu poate fi deci vorba decât de părerile și ideile grupărei întregi. Noi n’am făcut și nu facem chestii de persoane. Ne-a surprins dragostea dintre IKBIȚIA A TUEISK ---------------------------------------------------------------------------- a Esbohil din africa de sud — Prin fir telegrafic . Luptele din Natal Londra, 6 Noembre Ziarele de dimineață vestesc din Ladysmith, cu data de 3 Noembre s. n., că cu prilegiul atacului în contra lagărului Burilor, lângă Besters, aceștia au fugit, părăsind mai mulți morți și răniți. Toate aprovizionările au căzut în mâinile Englezilor. Londra. 6 Noembre Se vestește din Pietermaritzburg ziarului Times, cu data de 3 Noembre, că Africanderii au primit știrea că o luptă sângeroasă ar fi avut loc la 2 Noembre între Ladysmith și Colenso. Mulți Buri ar fi căzuți. Englezii din Pietermaritzburg nu cunosc această luptă. Escourt. 6 Noembre Un mesager sosit din Ladysmith povestește că Joui și Vineri, după ce reușise să străbată în timpul nopței liniile Burilor, niște lupte înverșunate se dăduseră în jurul Ladysmithului. Burii ar fi fost respinși, părăsind locul cu pierderi mari. JOI 28 OCTOMBRE (9 N-BRE) 1899 ÜN NUMER 10 BANI ANUNCIURTIȚ INSERȚII Linia 30 litere petit pag. IV... Reclame . . . . » IN . . xT, 2.50 » . ...» NI Á.. ‘ 5.— Ia Paris anunciurile se primesc la Agenția Havas, 8 place de la Bourse. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA București, Calea Victoriei — 70 aceste două ziare cu tendințe așa de deosebite și am relevat’o. Dar n’a trecut mult de la articolul nostru și răspunsul Drapelului și iată că ni se oferă un nou prilej de a constata armonia ciudată dintre organul drapelist și Adevĕrul. In aceste două ziare a apărut azi dimineață un articol identic ca fond și aproape și ca formă. Atât Adevĕrul cât și Drapelul vorbesc în același timp de oarecare condițiuni pe care bancherii le-ar fi impus guvernului pentru a-I admite prelungirea bonurilor de tezaur. Pentru a in vederea Entitatea, vom reproduce câteva pasagii unele lângă altele . S’a demonstrat deci că oamenii cari ne guvernă n’au nici un credit moral și material în străinătate, că printr’înșii și pentru dînșii străinătatea nu ne acordă nimic. Guvernul a fost tratat ca un vagabond oarecare, ca un pârlet fără nici o trecere, ca un decavat care nici măcar la milă nu are drept.. Fără intervenția Regelui nu se știe ce se întâmpla. Și se va mai demonstra încă un lucru : incapacitatea guvernului. Dacă guvernul ar fi fost compus din oameni prevăzători și capabili, n’ar fi așteptat ca să i se impună anularea creditelor, ar fi făgăduit-o sincigur, din vreme. Dacă n’a făcut-o, este că nu știa ce trebuia să facă... Ar fi scăpat și de reproșul de incapacitate și de umilința de a i se impune de alții conduita de urmat. In al doilea rînd vin remediile pe calea economiilor budgetare și pe calea nouilor impozite. Asupra acestora guvernul s’a pronunțat din vreme, o recunoaștem, mai ales asupra nouilor impozite. Dar nu era de ajuns atât. De atunci încoace n’am mai auzit vorbindu-se nimic. Réü a făcut. E mai bine acum că are aerul să se hotărască în urma unei presiuni a opiniunei publice? Nimeni nu va putea contesta identitatea acestor știri fantastice, că în ultimul pasagiu reprodus cu toate de noi pare a exista o mică deosebire : în Adevĕrul se spune că Berlinul ar fi impus nouile impozite și budgetare, pe când Drapelul economii le vorbește de o presiune a opiniei publice. Adevĕrul ne va înjura acum din nou, dar Drapelul cu greu ar putea să dovedească cum că n’a păcătuit din aceeași sorginte din care a scos Adevĕrul informațiile sale imaginare. Ceea ce am ținut să demonstrăm. Englezii au ocupat niște pozițiuni ce domină un vast teritoriu. D’Urban, 6 Noembre Garnizoana din Colenso a scăpat toate aprovisionările, corturile și materialul ei. Forțele inamicului se ridică la 5000 de oameni, printre cari se află și un nou detașament de Buri din Republica Oranje. Un tren cuirasat care conducea un detașament din regimentul Dublin a deblocat un fort ocupat de voluntari. Știrile privitoare la Pietermaritzburg sunt asigurătoare. Bruxelles. 6 Noembre După depășire din Londra, știrea spunând că lupta dată la 2 Noembre de către trupele engleze lângă Ladysmith a fost încoronată cu succes, este primită cu o mare neîncredere. Se zvonește că artileria engleză, destinată la apărarea puntei de lângă Tugela, ar fi fost redusă la tăcere de către Buri în urma bombardărei orașelor Ladysmith și Colenso. Trupele engleze care apărau pozițiunea au fost nevoite să se retragă în mod subit. Burii ocupând punctele care domină linia de retragere spre Ladysmith, acest detașament a fost nevoit să ia direcțiunea sudului, unde se aflau trupe care aparțin Burilor. Acest detașament a căzut fără îndoială în mâinile Burilor. Se zvonește de asemenea că aprovisionările și munițiunile din Ladysmith ar fi epuizate, și că este cu neputință de a se aprovisiona garnizoana. Londra, 7 Noembre După depeșile generalului Buller sosite la ministerul de răsboiu, ostilitățile au încetat încă de Vineri lângă Ladysmith. In ziua aceea generalul White, după cererea primarului din localitate, a adresat generalului Joubert o notă cerând voie pentru cei cari nu iau parte la luptă — bolnavii și răniții — ca să plece în sudul Natalului. Generalul Joubert refuză, însă de ne voie ca aceste persoane să fie transportate într-un lagăr special situat la 4 mile de Ladysmith. Populațiunea refuză această ofertă. Cu toate acestea bolnavii, răniții și câțiva locuitori s’au dus la ace lagăruri. Bombardarea a pricinuit puține stricăciuni. Un singur cafru a fost omorît Mercuri. Vineri au avut loc câteva mici lupte înspre Dewdorp și Buswana. Trupele engleze au respins pe vrăjmaș și au demontat tunurile sale. Posițiunea lui Ladysmith, întărită în mod considerabil în cele din urmă 24 de ore, este considerată acum ca afară de orice pericol. Londra. 7 Noembre O depeșă din 5 Noembre spune că niște Buri din Statul liber Oranje au fost văzuți la 6 mile la nord de Colenso. Londra, 7 Noembre Se vestește din Pietermaritzburg Agenției Reuter, cu data de 3 Noembre, că comunicațiunile telegrafice sunt cu totul întrerupte la nord de Estcourt. Londra, 7 Noembre Agenția Reuter află din Ladysmith, cu data de 2 Noembre, că cavaleria engleză a atacat pe Buri manevrând la sud de Ladysmith și și-a fi făcut drum printre rîndurile Burilor. Burii continuă să bombardeze orașul cu tunurile de calibru mare, așezate pe dealul Ambulnane. Tunurile de calibru mare ale Burilor, în baterie pe dealul Hapworth, au fost reduse la tăcere. Londra. 7 Noembre Ziarele de seară publică o depeșă din Cape Town, cu data de 5 Noembre, spunând că Englezii ar fi fost victorioși într-o luptă lângă Ladysmith. Burii ar fi suferit perderi simțitoare. Două mii de Buri ar fi fost făcuți prizonieri. La Mafeking Kimberley Londra, 6 Noembre Se vestește din Kimberley Agenției Reuter, cu data de 31 Octombre, că un detașament mai mare care făcea o recunoaștere în acea zi, găsi un deal ocupat de vrăjmaș care trase 13 focuri de tun fără resultat. Detașamentul se întoarse în oraș. Londra. 7 Noembre Se vestește din Kimberley Agenției Reuter că Burii cari asediază orașul au primit ajutoare. O mie cinci sute de oameni din Mafeking sunt ocupați cu distrugerea clădirilor dinprejurul orașului și au aruncat în aer magazia cu dinamită a societăței De Beers situată la 7 mile de oraș. 35 de tone cu dinamită au făcut explozie. Lângă Mafeking sunt mai în toate zilele mici lupte favorabile garnizoanei din această localitate. Pare că Burii au de gând să atace lagărul englez de lângă Hopetown. In colonia Capului Londra, 6 Noembre Rally Mail vestește că marele lagăr englez stabilit lângă Stromberg a fost transportat la 2 Noembre lângă Queenstown. Se crede că în urma acestei schimbări, un mare număr de Buri din colonia Capului se vor alipi la vrăjmași. Un nou detașament de Buri din Statel liber Oranje, compus din 3500 de oameni și având câteva tunuri, au trecut puntea de lângă Bethulie. Cape Town, 6 Noembre South African News publică o depeșă din Alival North, după care arendașii olandezi ar fi votat într-o adunare o resoluție în care protestează cu energie în contra acuzărei de nelealitate care li se atribue. Londra. 7 Noembre Se vestește din Airwalworth Agenției Reuter, cu data de 4 Noembre, că o coloană de Buri a sosit la Governordrift. Se crede că ea va trece fluviul Oranje și se va uni cu Burii din Bethulie, cari se află deja în colonia Capului. Daruri Londra. 6 Noembre Regina a contribuit cu o mie de guinee a fondul văduvelor și a orfanilor din răsboiul Transvaalului. Prințul de Galles a dat 250 de guinee. Interveni-vor puterile ? Berlin, 7 Noembre Morning Post publicând că Rusia, Franța și Spania s’ar fi înțeles pentru a interveni între Anglia și Transvaal printr’o notă comună, propunând un arbitragiu, cu condițiunea concursului Germaniei care l-ar fi refuzat. Agenția Wolf declară că nu se știe nimic la Berlin despre o acțiune comună a celor trei puteri în chestie, în răsboiul Transvaalului. Nici un plan de acest gen nu a fost adus la cunoștința guvernului german; acesta nu era prin urmare în stare de a respinge asemenea propuneri. ----------------------------------------------------------------------------- Adevĕrul . Prima condiție a fost ca toate creditele votate de Cameră să fie anulate printr-un vot al Camerei. Guvernul va fi nevoit să se execute în primele zile ale sesiunei parlamentare. Cu alte cuvinte, Camera va fi silită să se dezică, și mai ales să emită un vot din ordinul străinătății. Să revenim la ordinul străinătăței. Pe lângă anularea creditelor, care a fost poruncită fățiș, s’a mai dat să se înțeleagă guvernului că e necesar să vie cu noul impozite precum și cu economii budgetare. Altminteri, fiind dată extrema lui slăbiciune, guvernul n’ar fi îndrăsnit să intre pe aceste căi. Dar dacă e ordin de sus, de la Berlin... Drapelul . Guvernul va cere Camerei să anuleze creditele anterioare. Oricât ar fi de penibil să vedem o Cameră anulând voturile alteia, mai ales când această anulare vine în împrejurări așa de delicate și la înfățișarea unei presiuni din afară, a unui aranjament pe care nu ’l-am făcut de bună-voia noastră... etc. TREI SEPTRâNII DE RESBOIU Le Temps publică un rezumat luminos al luptelor ce s’au dat in Africa de Sud in primele trei săptămâni ale resboiului dintre Englezi și Buri. La 10 Octombre s’a primit la ora ultimatumul Transvaalului. La Lon31 Octombre generalul White, învins, fost închis în lagărul său de la Ladysamith. Trei săptămâni au fost îndeajuns pentru această învingere. Cea de inteiű săptămână a trecut numai cu preparative și concentrări. La 11 Octombre, _aings’neck era ocupat de Buri. La 12 eî traversau frontiera de est și tăiau calea la sud de Mafeking. La 13 un tren cuirasat trimis contra lor fu capturat. La 14 primul lor atac fu respins, dar înconjurarea orașului era complectă. La 15 Kimberley se găsea izolat în același chip : calea ferată și telegraful tăiate la sud. In acest timp în Natal forțele Burilor se scoborau încet irezistibil. La 17 Newcastle era părăsit de către Englezi și toate trupele generalului Symons se concentrau între Glencoe și Dundee. La 18 trupele venite din Oranje se întâlniră cu eclerorii generalului White la Besters și Octon Homes. Aceasta fu epoca laudelor și speranțelor Englezilor la Londra. Burii sunt slabi acum, se spunea. Succesul pare asigurat. Și termenii păcei viitoare se discutau deja. Când generalul White plecă din D’Urban la Ladysmith, o mulțime entuziastă îi striga : «Vei răsbuna Majuba !» De fapt se spera că a doua săptămână va arăta triumful armelor engleze. La 20, când forțele Burilor se indreptau spre Glencoe, una din coloanele lor fu oprită de către viteazul general Symons, care plăti cu viața sa acest prim și parțial succes. Clopotele sunau la Londra și se auzi un Te-deum în toată presa britanică. Era un mic avantagiu scump plătit. Totuși se putea vedea o probă, de altfel nefolositoare, de curagiul trupelor. O pasiune o transformă intr’o mare victorie. Așa de puțin bătuți erau Burii, că a doua zi, 21, generalul White încercă o diversiune spre a scăpa pe pretinșii învingători din ajun : acesta fu Elandslaagte, încă un avantagiu britanic, dar care costă 31 de morți și 210 răniți. Totuși generalul White n-a scăpat pe generaliul Yule, care a trebuit să se salveze singur. El reuși să facă aceasta la 22, evacuând Dundee sub focul tunurilor inamice. Dar trebui să bată în retragere și să-și părăsească răniții. Epuizați și învinși, cei trei sau patru mii de oameni ai generalului Yule soseau la Ladysmith după un marș de 50 de mile engleze. Pentru a le proteja retragerea, a trebuit ca generalul White să ia o nouă ofensivă, în care pierdu 115 oameni. Adevărul este că aceasta a doua săptămână n’a fost decât o succesiune de retrageri, onorabile și de apărări puțin fericite. Burii mereu învinși, înaintau mereu. După dezastru, apare adevărul. La 26 coloana lui Yule sosea la Ladysmith. Trebue să fi fost urmată de aproape de Buri, pentru că la 27 o zadarnică încercare de eșire fusese îndreptată spre Lombard’s Hop. La 28 tunurile mari erau montate și bombardea începea. La 29, situațiunea generalului White nu