Timpul, februarie 2002 (Anul 13, nr. 26-49)

2002-02-04 / nr. 28

Seismograf Szare de asediu Reuniunea Forumului Economic Mondial n-a avut loc la Davos, în Elveția, așa cum era programată, ci tocmai la New York. Aceasta deoarece autoritățile elvețiene au refuzat să transforme cocheta stațiune într-un cîmp de bătălie între adversarii globalizării și forțele de ordine. Americanii, pe de altă parte, au ținut să demonstreze că tragedia din 11 septembrie 2001 nu le-a diminuat voința și capacitatea de a finaliza un proiect de care, în concepția lor, depind poate mnulte dintre evoluțiile viitoare, s pe plan politic, economic și social, în cursul primului veac al noului mileniu. Era, pentru ei, o chestiune de prestigiu, de credibilitate internațională, de orgoliu în ultimă analiză, sa dovedească lumii că țara lor vrea si poate să sfideze orice provocare. Fapt care s-a evidențiat și cu prilejul prezentării raportului asupra stării națiunii, de către președintele Bush. Aproape la fiecare frază, onorabili congresmeni aplaudau cu frenezie, ridicîndu-se în picioare, ceea ce ne-a amintit de gimnastica ritmică la care se dedau deputații unei Mari Adunări Naționale nu mai știm din care țară. Așadar, lucrările Forumului, desfășurate în megalopolisul american, au vizat și niște obiective de imagine, doar parțial realizate. Cu toate măsurile excepționale de asigurare a ordinii, participanții, printre care s-a numărat și premierul român s-au simțit ca într-o cetate asediată. Mii de polițiști înarmați pînă-n dinți, au stăvilit cu destule dificultăți asalturile vrăjmașilor ireductibili ai globalizării, veniți din numeroase țâri de pe toate continentele S-au produs busculade, iar unii s-au ales cu amintiri contondente de pe urma acestui experiment democratic. Ce-i împinge, oare, pe acești oameni să protesteze atît de vehement? Poate fi faptul că globalizarea presupune existenta unui centru de decizie unic si elaborarea unor strategii obligatorii pentru toate statele lumii. Cu avantaje dar si cu dezavantaje inerente. în timp, s-a creat impresia că mai toate avantajele revin țărilor dezvoltate iar pagubele rămîn în seama celorlalte. Antecedentele atestă că bogații nu se prea grăbesc să sprijine eficient statele subdezvoltate sau în curs de dezvoltare, dintre care unele se zbat într-o sărăcie înfricoșătoare, și care manifestă tendințe de a se agrava. De ce ar crede omenirea că tocmai acum, cînd recesiunea afectează economica SUA și nu numai că lucrurile vor lua un alt curs? sînt decenii intregi de cînd se discută despre dezvoltarea lumii a treia dar săracii devin tot mai săraci. N au lipsit nici acum, ca și în alte împrejurări similare, declarațiile de bune intenții, dar de la vorbe la fapte se întinde o distanță astronomică iar oamenii se tem că vor fi lipsiți și de puținul pe care-l au, spre a fi jertfit pe altarul relansării economice a celor avuți Cine se încumetă să argumenteze teza contrarie? Al. BÂRSESCU V--------------------------------------------- început de săptămînă la fel de furtunos ca și finalul celei încheiate. Cu scandaluri în lanț, dezvăluiri comentate de presă. •Adevărul detonează o bombă mai veche și neluată în seamă la timpul potrivit, informînd că, deși li se cerea „extrem de urgent colaborarea în cazul Brewer-Mafia Română, „Autoritățile române au înmormîntat din august 1996 sesizarea Procuraturii italiene!". Din text se degajă faptul că cea mai mare acțiune anti-Mafia desfășurată în România și Italia concomitent, în zilele noastre, ar fi putut avea loc încă de acum aproximativ 6 ani, cînd autoritățile italiene au sesizat pentru prima oară autoritățile competente din România despre implicarea lui Paul Brener în afacerile mafiote ale unor familii aparținînd organizației Cosa Nostra. • solicitarea procurorilor italieni avea un caracter extrem de urgent și a fost dublată prin serviciul Interpol, numai că ai noștri n-au percutat la ceea ce li se solicita. Și ziarul curentul a mers pe urmele afacerilor omului Casei Nostra, Paul Brener, descoperind că el și această organizație nu acționau doar prin cele 18 firme identificate deocamdată în București, ci și în Vrancea, Pașcani fiind, de fapt, orașul natal al mafiotului, unde a lucrat pînă a plecat în Italia Astfel, se apreciază că, spre a scăpa de carabinieri, Brener a transferat afacerile casei Nostra la Focșani, așa încît Vrancea a devenit cap de pod pentru Mafia. • Evenimentul zilei aduce în ring și pe Rosario Raneri, un alt italian, om de afaceri suspectat de legături cu mafia, care și susține: „Brener - un om malefic". O știre de ultimă oră redată de același cotidian: „După investigațiile începute joi la București, zeci de firme din Timișoara au fost luate vineri la paricat, fiind suspecte de legături cu Mafia italiană." Dar cum focul abia s-a aprins, să așteptăm vîlvătăile • Reiterind viața politică, ziarul, pune o întrebare de notă mare: „Realitate sau diversiune?", în clește e prins ministrul de interne care anunță „posibile alegeri anticipate". Mai mult, se subliniază că el, Ioan Rus, vorbește despre scăderea popularității guvernului și a PSD. • $1 libertatea pune întrebarea: „Vom avea alegeri anticipate?". O mențiune și-n acest caz, că Rus a declarat vineri, la Dej, că Guvernul a luat în calcul posibilitatea alegerilor anticipate. „Poziția pe care o ocupăm noi ne interesează mai puțin decît faptul că trebuie să continuăm reforma", a afirmat ministrul. • Un succint interviu publicat de ziar atestă apoi că și «Numărul 2» din PSD (Cosmin Gușă) nu trăiește pe picioarele sale. La întrebarea „Adică vă întreține nevasta?», răspunsul său a fost ferm: „Se poate spune și așa". • Asemenea altor cotidiane, România liberă informează că Sorin Teșu, „Directorul de cabinet al primului-ministru a demisionat“ și că Năstase i-a aprobat demisia „în contextul restructurării aparatului său de lucru". • Cititorii mai află că șeful IGP, gen. Florin Sandu, a recunoscut: „Corupția va fi combătută atunci cînd va exista voință politică", că în Valea Jiului „Compania Națională a Huilei a încheiat afaceri cu o firmă care nu există", dar și despre intervențiile extraconstituționale ale președintelui Iliescu care au avut efectul scontat „IUP le-a dăruit «SUP în masă» celor 364 de profesori rurali", SUP însemnând scoaterea de sub urmărire penală . Ziarul financiar dovedește că nici aurul nu-i cine știe ce Concret: decizia Băncii Naționale Române de a limita achizițiile de aur la Sucursala Minieră Brad face ca „producția de aur să meargă pe stoc", iar sucursala, cu toată strălucirea metalului ei galben, să se îndrepte, spre... faliment. Selecție realizată de Nicolae CĂTANĂ Am citit pentru dv. Răcnetul Semenicului • Rectificare Ziariștii reșițeni care trebuiau să meargă la spectacolul Doroftei de la Băile Herculane nu s-au întors de la Domașnea. Nici n-au plecat din Reșița. Noroc însă cu Doru Dinu Glăvan și Marius Moraru, că altfel nu se afla că în Băi au fost prezenți Gheorghe Pavel Bălan și Ilie Mustăciță. Sau Glăvan nici n-a amintit de Mustăcită?... • De la întîlnirea cu cetățeanul de onoare Doroftei nu putea să lipsească cetățeanul de onoare Iancu Muhu. Și n-a lipsit. Se spune că a venit la Herculane după o convorbire tête a tête cu Ovidiu Mușetescu, desfășurată la o oră târzie în noapte. N-are importanță ce-au discutat.Important e ca Petrotub Roman are nevoie de țagră țeavă... • Ca să nu zică lumea că nu se află în treabă, două partide, unul la putere și altul în opoziție, dar fără consilieri locali la Reșița, își dau cu presupusul în legătură cu plata încălzirii. După lămuririle pe care le dau se pare că vor avea și în 2004 tot atîția consilieri ca și în 2000. • Atelierul mecanic din cadrul Laboratorului central din CSR a fost devastat de hoți. Parcă-i singurul loc unde hoții au operat și operează în CSR? Nu Darm aceeași clădire își are sediul cunoscuta firmă care asigură paza Combinatului BIDEPA. • Și dacă tot veni vorba de Săptim îna pt scurt combinat, miercuri, pentru cîteva ore, McNutt s-a supărat și a oprit curentul la stadion. Apoi l-a repornit. Iancu Muhu n-are nici o legătură cu asta. • Pe Valea Bistrei, cineva a lansat zvonul că senatorul Ioan Vela, ginere de Obreja, s-ar lepăda de PD pentru un post de ambasador. Adevărul e că asta ar vrea primarul de Climboca, Simion Iancu, care și-ar dori măcar doi ani în Parlament. • Trei reprezentanți de frunte ai PD Caraș-Severin se află în culpă față de președintele partidului. Ilie Mustăcilă, președintele Consiliului județean, Iosif Hilofsky, vicepreședintele consiliului județean, și Iosif Secășan, consilier județean, sînt membri în Consiliul de administrație al Casei județene de Asigurări de Sănătate și nu au demisionat din această calitate. Oare îi mai rabdă Băsescu?... • șeful de cabinet al senatorului PSD Ioan Guga este Șerban Radu, nimeni altul decît fiul fostului prim-secretar al Comitetului județean de partid din 1989, Constantin Radu. Asta nu înseamnă că PSD ar avea ceva cu PCR... • La Reșița, consilierul local din partea PRM Mircea Medar s-a dat la consilierul local din partea PSD (via ApR) Gelu Bălan, întrebarea este, cine beneficiază de sprijin mai mare din partea primăriei. Mircea Medar, în calitate de transportator privat, sau Gelu Bălan, în calitate de director general al Prescom? Noi zicem că e vorba de o falsă problemă. reșițenii sunt cei care beneficiază și de serviciile unuia, și alte altuia. Despre calitatea lor vom vorbi altă dată. Aica Patru PRESS Carbonizat la colibă Din cauza efectului termic și a unui coș deteriorat o colibă aflată pe Dealul lui Stan, deasupra cimitirului din Comîndari a luat ieri foc Anunțați la ora 7.15, pompierii din Detașamentul Reșița au lichidat focul la ora 10. Au ars circa 24 mp acoperiș, lenjerie și mobilier Odată pătrunși în colibă, pompierii i-au gasit aici pe Călin M i Bogorodea, 71 de ani carbonizat ne-a informat pitmaj. Cristian Dragu de la Grupul de Pompieri „Gral N. Genaearaș-Severin’, (g.d ) Radio Re S*8M2 Sunetul Banatului Montan Vremea Vremea va fi caldă și frumoasă cu cel variabil. Vîntul va sufla slab la moderat cu intensificări în zonele înalte, MINIMI -B... 4 ° C MAXIME ml sa ° c Cursul valutar La sfirșitul săptâminii s-au practicat următoarele cursuri de schimb: B. R. D. USD = 31850/32350 EURO = 27260/28080 B. C. R. USD = 31900/32300 EURO = 27261/28160 BancPost USD = 31900/32250 EURO = 27000/27950 B. Agricolă USD =31830/32350 EURO = 27250/28000 CSV Birta SA USD = 31700/32300 EURO = 27300/28100 Bursa neagră USD = 32000/32300 EURO =27300/27700 Astăzi la I.ML N. USD =32120 * EURO = 27636 * Zisnn! este editat TIMPUL S.R.L. Reșița, Piața Republicii nr. 7 ® 21.27.39- secretariat ® 21.31.68-redactori ® 21.19.01-publicitate, contabilitate, comercial, difuzare ® 21.67.09 - fax ____________ Subredacții Timpuri [l fiul'NATFhI Caransebeș - Str. Mihai Viteazul nr. 35, ® 51.28 92 USSULiail Oravitates fax: 57 13 41. 57 22 15_____________________p S 21.09 43 Internet: E-mail. redactia@timpul-cs ro http://www. timpul-cs.ro..........................................■ .......................................... publicitate@timpul-cs.ro -............ i ■ —■ i - ■■■■■; .I a