Timpul, mai 2002 (Anul 13, nr. 102-125)

2002-05-27 / nr. 121

Seismograf Lovitura de maestru Precum constatau cu mîhnire mediile de informare franceze, odinioară președinții americani iși începeau vizitele în Europa la Paris, sfirșindu-le în oricare altă capitală europeană. Numai că Georges Bush a inversat ordinea situînd Parisul pe ultimul loc în cursul actualului său periplu continental, ceea ce grăiește de la sine despre „temperatura“ scăzută a relațiilor SUA cu partenerii săi europeni, în general, și cu Franța în special Nu e întimplător că șeful Administrației americane a descins mai întîi la Berlin, vizînd aplanarea diferendelor dintre țara sa și cel mai puternic stat de pe vechiul continent. Aceasta și pentru motivul că Germaniei i se solicită implicarea mai decisă în politica globală americană, întîmpinat cu onoruri militare de către omologul sau, Johannes Rau, președintele Bush a rostit o amplă alocuțiune in Bundestag, reiterind cunoscutele poziții ale Washingtonului în privința luptei împotriva terorismului și a accelerării procesului de globalizare. Dar, fapt semnificativ, liderul Casei Albe a declarat că nu intenționează să atace Irakul, cunoscută fiindu-i opoziția germanilor față de angajarea țării lor într-o nouă aventură militară în zona Golfului. De altfel, la Berlin, peste cincizeci de mii de manifestanți au scandat sloganuri antiamericane și antiglobalizare, fiind cu greu stăpîniți de un impozant dispozitiv, alcătuit din zece mii de polițiști, însă lovitura de maestru a lui Bush a fost dată la Moscova. Acolo unde Vladimir Putin la primit ca pe un vechi prieten, convorbirile dintre cei doi șefi de state desfășurându-se sub semnul deplinei concordii A fost semnat un acord fără precedent, de neimaginat în urmă cu cțiva ani, prin care SUA și Rusia se obligă să-și reducă, în următorul deceniu, cu două treimi potențialul nuclear ofensiv Iar dacă ținem seama că Moscova s-a obligat încă mai înainte să asigure aprovizionarea cu petrol a statelor Unite la nivelul necesităților anulîndu-se astfel dependența Americii fața de imprevizibilii furnizori arabi, înțelegem de ce Bush a susținut cu entuziasm că, de acum înainte, Rusia e prietena SUA. Judecind mai atent lucrurile, constatăm că americanilor li s-au dezlegat mîinie în perspectiva unei eventuale înăspriri a politicii lor față de frontul unit al statelor arabe cu propensiuni fundamentaliste , prematur și hazardat, cel puțin deocamdată, să discutăm despre o schimbare pe front din partea SUA, despre constituirea unei alianțe în toată legea Washington-Moscova E limpede însă că Bush le-a transmis un avertisment implicit partenerilor săi europeni sugerindu-le ca, în cazul persistentei dezacordurilor, are o soluție alternativă. Și încă ce soluție! iar surprizele pe care ni le rezervă lumea în care trăim, aflată în rapidă schimbare, nu se vor rezuma doar la atît. Vom trăi si vom vedea. Al. BARSESCU Dacă n-ați știut, aflați din „Adevărul“ de sîmbătă că Guvernul României are un nou obiectiv, premierul Adrian Năstase, președintele Asociației Generale a Vînătorilor și Pescarilor sportivi, a declarat cu prilejul ședinței de consiliu a AGVPS că țara noastră „trebuie să-și asume rolul de mare putere vînătorească“. Să nu credeți însă că s-a gîndit vreo clipă la acțiunea de stîrpire a corupției. Nu, pur și simplu, primul-ministru vrea să pună ordine pe întinsele plaiuri vînătorești ale patriei, iar cei de la el au fost îndemnați să folosească arma împotriva braconierilor. „Să jugurăm braconajul pe Dunăre!", a îndemnat Adrian Năstase Așa că, atenție domnilor, se anunță un nou cutremur în Clisură! ” Și, pentru că totuși cuvîntul șefului Guvernului dă tonul la ceea ce se întîmplă în România, iată-l pe Adrian Năstase criticînd Banca Națională a României. Am constatat, din păcate, că Banca Națională a menținut un nivel al ratei dobînzii mai ridicat față de rata inflației. Efectul acestei măsuri a fost acela că investițiile s-au situat la un nivel mai redus comparativ cu potențialul economiei românești și cu nivelul creșterii economice . Răspunsul BNR nu s-a lăsat așteptat „Adevărul“ l-a contactat pe Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului BNR, care a replicat că semnalul de scădere a dobînzilor este dat de Ministerul Finanțelor, nu de BNR, iar „băncile sîunt în concurență cu Finanțele, care atrag bani de la populație prin emisiunea de titluri de stat“ . Trebuie să recunoaștem că Adrian Năstase a fost prolific vineri în declarații iată ce spunea despre scandalul FNI. , A revenit vremea ca oamenii să învețe pe pielea lor ce înseamnă să te lași înșelat". Asta s-ar cam traduce că păgubiții să-și ia adio de la banii pierduți, iar pentru escroci este un semnal că nu vor păți nimic. Pentru că România este raiul corupției. Iată ce scrie „Evenimentul zilei ”. „Judecătoarea Elena Pop Blaga, de la Tribunalul Bihor, a fost reținută și audiată la Parchetul Curții de Apel Oradea, după ce a fost prinsă luînd mită". Judecătoarea mai avea un aviz de cercetare pentru luare de mită. • Pentru că ne aflăm în Bihor, nu ratați „Ziua" de luni, pentru că prezintă „ Dezvăluiri din culisele dosarului Lele. Cei care-l anchetează pe procuror au încercat să folosească infractori protejați de Poliție ca să îl înfunde" Flagrantul de luare de mită a eșuat însă lamentabil. " Legat tot de „cazul Lele“, presa de sîmbătă scrie că Parchetul General a cerut medicilor legiști expertiza psihiatrică post-mortem a procurorului Cristian Panait, cel care s-a sinucis după ce s-a întors de la Oradea, unde cerceta cazul. • Știrea bombă din presa de sîmbătă este că Bush și Putin au semnat la Moscova acordul de dezarmare nucleară dintre Rusia și SUA, cele două superputeri înțelegîndu-se să renunțe la două treimi din arsenalele lor nucleare. • și dacă am început cu primul-ministru, să încheiem cu un ministru, cel al terfelirii imaginii PSD, adică Vasile Dâncu, ministru informațiilor publice. La Poiana Brașov, unde se află probabil în interes de serviciu, scrie „Adevărul, ministrul a spus că presa ia mită zeci de mii de dolari. Ei bine, iată ce crede .Adevărul" Responsabilul cu imaginea al cabinetului Năstase își îngăduie să mînjească imaginea întregii prese române cu afirmații ticăloase, menite să scadă credibilitatea anchetelor jurnalistice despre corupția din sistemul puterii Subscrieri. B PETRUȚ Am citit pentru dv. Răcnetul Semenicului . Nu știu de ce, dar trebuie să dedicăm rubrica de azi președintelui Consiliului Județean Caraș-Severin, Ilie Mustăcilă. Și asta pentru că, după ce a terminat două facultăți în epoca de tristă amintire, cînd școala era școală, acum este înscris la două doctorate- management și științe administrative Probabil că, după ce le va susține și va deveni doctor, se va simți asta în managementul consiliului județean. • Deși, după declarațiile pe care le face la adresa puterii, are tot mai puține șanse pentru că, potrivit lui Ilie Mustăcilă, Guvernul elimină Caraș-Severinul de pe harta României, dacă nici măcar Intercity nu mai oprește la Caransebeș și Băile Herculane ca să aibă unde coborî investitorii. Nu disperați, domnule președinte, atîta timp cît mai avem aeroport la Caransebeș.. . Pe care ar putea ateriza un jucător de culoare pentru echipa CSM Reșița Pentru că tot vorba dlui Ilie Mustăcilă doar un fotbalist negru nu ai poate salva csmul în ochii suporterilor Adică o pată de culoare • Că tot sîntem la CSM și nu știm ce gînduri are Dinei Staicu cu echipa, să vedem ce mai scrie presa de magnatul care voia să devină și proprietarul Combinatului Siderurgic Reșița. Ziua a primit pe email ,,Armagedonul oltenesc",în care Dinel Staicu este acuzat că a pus stăpînire pe Craiova, unde ar fi construit o adevărată structură mafiotă judecători și Săptămîna pe scurt procurori cumpărați cu mașini de lux, sute de mii de dolari și excursii în străinătate. Etc. • Cei care mai cred că, dacă Cristi Chivu se transferă de la Ajax la o altă echipă, vor mai veni bani la CSM, se înșeală. Cristi însă vine mîine la Reșița. Probabil că cineva ar trebui să organizeze o primire triumfală. Credem că la ora actuală e cel mai cunoscut reșitean de pe mapamond • PUR-ul și simplul partid care nu exista în sondajele de opinie încearcă să-i racoleze pe doi UFD-iști aflați împreună cu partidul în adormire Sorin Mușat și Viorel Racoceanu Cei doi hau spus lui Ioan Țundrea pas. • Un judecător reșițean fură de vreo zece ani curent. E clar că tipul e cleptoman. • Ce mai știm de creditul de la BCR pentru csr? Nu se dă! Banca nu recunoaște garanțiile depuse. De fapt nu se vrea acordarea creditului. Așa că singura soluție pentru CSR este, ca în cazul Mocars, falimentul că tot trebuie să dea Guvernul vreo 4200 de salariați în șomaj, lată, are 3000 la Reșița. Apoi, se vor găsi niște români patrioți care să cumpere cîte ceva: unii, sistemul energetic, unii, oțelăria electrică, unii, ce se taie... Are dreptate Ilie Mustăcilă, pe mulci nu-i interesează Caraș-severinul... " știți sloganul cu care PDSR a cîștigat alegerile în 2000? „Mai aproape de oameni, împreună cu eil" Ei bine, s-a perimat. De aceea, banerul cu lozinca afișat pînă săptămîna trecută pe frontispiciul sediului PSD din Piața Traian Vuia din Reșița a fost coborît. Se spune că va fi înlocuit și va suna cam așa „Mai aproape de NATO, împreună cu rușii și bulgarii!“ Uica Pătru press N- am SfOINTÚ foLiricÁ, Iwrote..■ PlAy M*w<P ( J)Aca veri CONTINUA va iMBvipArt , ’s Mreji iwi AiACe APoptew'e' Abonamente la Timpul iunie costă 38.000 de lei, plus taxele poștale Adresați-vă factorilor și agenților poștali, pentru a avea și iu iunie informații despre ceea ce se întîmplă în județul Caraș-Severin, și, în plus, dacă trimiteți distanța pînă pe 15 iunie a.c. pe adresa ziarului Timpul, puteți 1 milion de lei, două de SOO.0OO de lei și 10 de 200.000 de lei. ■ Te abonezi și cîștigi! Telefonul cititorului Sunați la 213168, spuneți-vă păsuH Sunați la 213168,comunicați-ne au eveniment o întîmplare... La 213168,de la 9 la 19,un redactor al ziarului Timpul stă la dispoziția dv. adir?ishSMH. Sunetul Banatului Montan Vremea Vremea va fi caldă. Cerul va prezenta înnorâri trecătoare. Se vor semnala averse de ploaie însoțite de descărcări electrice. Vîntul va sufla moderat. MINIMI Itt... 19 ° C MAXIME 24... 30 ° C Cursul valutar La sfirșitul săptămînii s-au practicat următoarele cursuri de schimb: B. R. D. USD = 33400/33650 EURO = 30570/30980 B. C. R. USD*= 33475/33675 EURO =30730/31224 Banc Post USD = 33400/33650 EURO = 30800/31400 B. Agricolă USD = 33350/33650 EURO = 30660/31060 CSV Birza SA USD = 33300/33600 EURO = 30600/31000 Bursa neagră USD = 33400/33700 EURO = 30600/31000 •-----1^5 . ' Astăzi la B. N. R. USD = 33567 I *.■ *■ l-‘'.... EURO = 30806 * •?. I—— mu..... I— Я Ziarul este editat de SC TIMPUL S.R.L. Reșița, Piața Republicii nr. 7 ■tas 21.27.39-secretariat ® 21.31 68-redactori M 21.19.01 contabilitate, comercial, difuzare S 21.67.09 - fax Subredacții Timpul: Caransebeș - Str. Mihai Viteazul nr. 35, 51.28 92 Oravița- tel./fax: 57 13 41. 57.22.15 Internet: http://www.timpul-cs.ro publicitate. TIPfinil p S 21.09.43 E-mail: redactia@timpul-cs.ro publicitate@timpul-cs. ro